















Praise for Fooled Again








“Fooled Again is a must-read for anybody concerned about the health and preservation of our democracy.”




—JOSEPH WILSON, author of The Politics of Truth




“Mark Crispin Miller deserves the nation’s thanks for drawing attention to the grave threat to democracy that comes from unreliable voting machines—and their possible abuse by unscrupulous politicians.”




—ROBERT PARRY, author of Secrecy & Privilege: Rise of the Bush Dynasty from Watergate to Iraq




“A terrific writer with a very important message.”




—TOM DASCHLE, former Senate Majority Leader




“Mark Crispin Miller makes a compelling case that the tactics used in Florida to steal the 2000 presidential election were used again in Ohio and elsewhere to steal the 2004 election, and are very likely to be used in 2008.”




—DAVID MOORE, former Senior Editor of the Gallup Poll and author of How to Steal an Election




“A great read and a great work of scholarship. I am amazed at Miller’s ability to assemble and synthesize so much information. American democracy is fortunate to have such a gifted scholar on its side.”




—LANCE DEHAVEN-SMITH, Professor of Public Administration and Policy, Florida State University




“I encourage those who visit my web site to read the book Fooled Again by Mark Crispin Miller. This is an important and illuminating book about our seriously flawed election system.”




—BARBARA STREISAND




“[Miller] makes a compelling case that virulent antidemocratic forces fueled by religious fervor are making an all-out assault on American democracy, but to my mind the most troubling aspect of Fooled Again is its indictment of the media, democracy’s watchdog, which are letting it happen. . . . Fooled Again is a wake-up call.”




—The Christian Century




“Mark Crispin Miller’s Fooled Again is a jeremiad aimed at the heart of the national Republican machine. But it’s also a work of original reporting that in the end amounts to a solid case for Republican theft of the 2004 presidential election. . . . Fooled Again may well describe the endgame that leads to single-party dominance through the next generation.”




—Chicago Reader




“Fooled Again is of crucial importance in helping to thoroughly document the dangerous extremism of the Rove Republicans—and their deeply un-American aversion to democracy and their willingness to use whatever means necessary to keep or gain power.”




—DON SIEGELMAN, Governor of Alabama 1999-2003 




“[Miller] makes a compelling argument for the need for sweeping election reforms.”




—The Columbus Dispatch




“Miller is right. The electoral system is not a criminal case, and you don’t have to prove that Bush stole the election beyond a shadow of a doubt in order to eradicate all doubts you may have about the race. And he’s right, too, that we should have had a serious investigation into the flaws in the last election, and that those flaws—and the flaws we see every year—should prompt politicians to fix the entire electoral system before the next big race.”




—Salon.com




“A fascinating catalogue of impeachable offenses and prosecutable crimes.”




—Kirkus Reviews




“In case you need more fodder to support your conspiracy theories at the Thanksgiving table, Mark Crispin Miller presents Fooled Again, a well-researched and wide-reaching book. . . . From old-fashioned goonery to high-tech shenanigans, Crispin adds up how individual thievery yanked the White House away from John Kerry.”




—Portland Mercury




“Miller has done his homework, and his sources are numerous and scrupulously footnoted. He comes close to convincing an open-minded reader that the 2004 election was a gigantic fraud. His exhortation to Democrats ‘not to milk it for partisan advantage but to use it to promote, and realize, electoral reform’ is the book’s stated purpose, and Miller does make a strong case for reform. . . . Miller’s call for electoral reform becomes an urgent clarion call to all Americans, one that should not be ignored.”




—Florida Sun-Sentinel 




“The author of The Bush Dyslexicon warns that the 2000 Florida recount was just the beginning.”




—The Washington Post




“In recent days Mark Crispin Miller has reported that he heard from Kerry personally that Kerry believes the election was stolen. The dialogue has been widely reported on the internet. Kerry has since seemed to deny it. We have every reason to believe Miller.” 




—Columbus Free Press




“BuzzFlash strongly recommends Fooled Again by Mark Crispin Miller because our democracy simply cannot afford another fraudulent or stolen election.” 




—Buzzflash.com




“(T)here was indeed something rotten in the state of Ohio in 2004. Whether by intent or negligence, authorities took actions that prevented many thousands of citizens from casting votes and having them counted. The irregularities were sufficiently widespread to call into question Bush’s margin of victory. This was not a fair election, and it deserves the scrutiny skeptics have brought to it.”




—Mother Jones




“Mark Crispin Miller has been at the forefront of watchdogging the Republican leadership for years and has recently released a new book titled Fooled Again. If you’ve read his previous works, The Bush Dyslexicon and Cruel and Unusual, you know that Miller never walks the easy path towards proving his theories. Fooled Again is no exception. It’s brilliantly written—of course. But it also manages to organize and draw together the litany of inconsistencies; the myriad of suspicious deals, methods, and results which were largely ignored by the mainstream media—and even the losing ticket—in the days leading up to and through the election.”




—BOB CESCA, The Huffington Post
























FOOLED AGAIN




The Real Case for Electoral Reform







Mark Crispin Miller










[image: logo]






A Member of the Perseus Books Group New York













 FOR AMY






 

Copyright © 2005 by Mark Crispin Miller
Hardcover edition first published in 2005 by Basic Books,
A Member of the Perseus Books Group
Paperback edition first published in 2007 by Basic Books


All rights reserved. Printed in the United States of America. No part of this book may be reproduced in any manner whatsoever without written permission except in the case of brief quotations embodied in critical articles and reviews. For information, address Basic Books, 387 Park Avenue South, New York NY 10016-8810.


Books published by Basic Books are available at special discounts for bulk purchases in the United States by corporations, institutions, and other organizations. For more information, please contact the Special Markets Department at the Perseus Books Group, 11 Cambridge Center, Cambridge MA 02142, or call (617) 252-5298 or (800) 255-1514, or e-mail special.markets@perseusbooks.com.


Design by Jane Raese


A CIP catalog record for this book is available from the Library of Congress.
Hardcover: ISBN-13: 978-0-465-04579-2; ISBN-10: 0-465-04579-0
Paperback: ISBN-13: 978-0-465-04580-8; ISBN-10: 0-465-04580-4
eBooks ISBN: 9780465007684


10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
















The sovereignty of a despotic monarch assumes the power of making wrong right, or right wrong, as he pleases or as it suits him. The sovereignty in a republic is exercised to keep right and wrong in their proper and distinct places, and never suffer the one to usurp the place of the other. A republic, properly understood, is a sovereignty of justice, in contradistinction to a sovereignty of will.


THOMAS PAINE, 1786





Things have come to a pass where lying sounds like truth, truth like lying. . . . The conversion of all questions of truth into questions of power, a process that truth itself cannot escape if it is not to be annihilated by power, not only suppresses truth as in earlier despotic orders, but has attacked the very heart of the distinction between true and false. . . . So Hitler, of whom no-one can say whether he died or escaped, survives.




T. W. ADORNO, 1945





No voter disenfranchisement occurred in this election of 2004, and for that matter [in] the election of 2000. Everybody knows it. The voters know it, the candidates know it, the courts know it, and the evidence proves it.




TOM DELAY, JANUARY 6, 2005
























Preface


How will America vote in 2008? That is the central question raised by this book. But in asking it I am not thinking of how the election of 2006 might affect the field of candidates for ’08; or how Jeb or Rudy or John or John or Hillary will try to “position” him- or herself, energize or transcend his or her “base,” or raise the many millions needed to “define” him- or herself before the cameras. I am not concerned with the parties’ strategies or tactics, or with any other traditional feature of political campaigning.


The crucial question of how the nation votes in our next presidential race is finally unrelated to all such theatrics. At issue, instead, is the integrity of our electoral system. Unless that system is reformed from top to bottom, and as soon as possible, what will happen is a foregone conclusion. The election of 2008 will be a repetition of 2004—and a preview of 2012, 2016, 2020 and every “presidential race” thereafter, until the gap between our dismal national condition and the ruling party’s claims has grown so large that even those in power begin to notice it, and take some further catastrophic step to change the subject.


The point of looking back at the 2004 election, then, is not to throw Bush out of the White House and put John Kerry in his place. For one thing, the Constitution offers no guidance as to what should happen if it turns out that a seemingly elected president was not elected. Without doubt, the perpetrator(s) of so vast a fraud should be impeached; but even if that were feasible under this regime, the succession would not fall to Senator Kerry. And even if there were a constitutional argument for making Kerry president of the United States, it would not mean that such a switch would necessarily be desirable, considering Kerry’s swift concession after having staunchly promised to “count every vote.” And so a true account of the 2004 election is not a partisan endeavor; nor could it be, as any true account can shed no very flattering light on either party. While the Bush Republicans were plainly getting ready, from 2001, to sabotage the race, the Democrats, with very few exceptions, were ignoring every sign of such intent. They were apparently more worried that they might be charged with “paranoia” than they were about the state of our electoral infrastructure. In any case, the best use Democrats can make of this book would be not to milk it for partisan advantage but to use it to promote, and realize, electoral reform—a campaign in which every genuinely patriotic member of the GOP will surely join them, as America will not survive if its republican and democratic institutions are not salvaged and protected.


It is the purpose of this book to serve American democracy by pointing out the truth about the last election, for that truth alone, and not the maunderings of the punditocracy, will set us free. In this world, first of all—the world of politics and history—the truth itself is liberating, as it dispels the deadly fog of propaganda, superstition, dogma, rumor, groupthink, spin and wishful thinking that sometimes, lately, seems to cloud all minds. To assert that Bush was “re-elected handily” (or at all) is as false as all the other lies and delusions Bush & Co. has flogged over the years: that Iraq posed a grave danger to the world, and was complicit in the terrorist attacks on 9/11; that the Bush administration could not have prevented 9/11; that our troops are in Iraq today because of 9/11; that America today is safer from terrorist attacks than it was on 9/11; that the torture at Guantánamo and Abu Ghraib and elsewhere was the freelance work of just a few sadistic men and women and not the strange fruit of administration policy; that “climate change” is not occurring, and that, even if it is, there’s nothing we can do about it, and even trying to reverse it would destroy America’s economy; that the universe is 6,000 years old; that Social Security is on the brink of ruin, and must be “saved” by the “reforms” proposed by Bush; that childhood obesity is not a problem; that homosexuality is chosen; that Karl Rove did not speak to certain journalists about Valerie Plame Wilson’s status at the CIA; that the wars in Iraq and Afghanistan are going well, the “terrorists,” “in their last throes,” now getting desperate; that “freedom’s on the march”; that God told Bush to smite Saddam Hussein; and on and on. To recognize that Bush & Co. stole their “re-election,” or at least to open one’s mind to the possibility, and to demand a new and unconstrained investigation into what went down in 2004, is a cognitive and moral action vital to the health of this republic.


And as it is crucial that we recognize Bush/Cheney’s (second) theft of power, it is no less important that we grasp exactly how it was accomplished. In a nation of this size, complexity, diversity and (nominal) transparency, the theft of a presidential race is no simple matter but requires a wide array of complementary actions national and local. It cannot be accomplished by a small group of operatives convening secretly in some well-appointed bunker. In fact it cannot be done secretly at all. It requires the active participation of hundreds, even thousands of loyalists who value winning over democratic principle—because they believe that their opponents are demonic, beings so dangerously evil that their victory simply cannot be allowed. Such a theft requires an opposition too intimidated to speak out in its own defense, and a press too scared of seeming “liberal” (or one too deeply sympathetic to the right) to report what’s plainly visible to any rational observer. Such are the pathologies required for the successful theft of an election in America today, and such pathologies are now demonstrably at work.


As this book points out, the Republican Party did whatever it could do, throughout the nation and the world, to cut the Kerry vote and pad the Bush vote. Some of its methods were exceedingly sophisticated, like the various cyber-scams pulled off in tight complicity with Diebold, ES&S, Sequoia, Triad and other corporate vendors of electoral infrastructure. Other methods were more bureaucratic: the disappearance of innumerable Democratic registration forms, countless absentee ballots and countless provisional ballots, as well as multitudes of would-be Democratic voters wrongly stricken from the rolls because of “felonies” never committed or committed by somebody else, or for no given reason whatsoever. There were vast logistical inequities in state after state. Democratic precincts got far too few machines, and those machines kept breaking down, or turning Kerry votes into Bush votes, with long, long lines of would-be voters stuck for hours (or, as often happened, giving up and not voting); while pro-Bush precincts tended to have plenty of machines, all working well, so that voting there was quick and easy. And then there were old-fashioned dirty tricks meant to scare people into staying home, or to send them to the wrong address, or to get them out to vote a day too late. There was also outright bullying, intimidation and harassment—the oldest methods of mass disenfranchisement, just as obvious in 2004 as they were in Dixie after Reconstruction, only now such methods were used nationwide (and the U.S. federal government, in this case, was behind them).


Such computer problems, bureaucratic ploys and individual misconduct were apparent not just in Ohio (and Florida, and all throughout the South), but coast to coast—a national carnival of civic crimes and improprieties, maintained by two separate but complicit groups. At the top were those orchestrating the grand rip-offs and reversals in such states as Florida, Ohio, Arizona, Minnesota and Georgia. And then there was the grass-roots soldiery: the cadre of believers who perceive the enemy as Satan’s spawn, and who therefore saw it as their sacred duty to destroy as many Democratic votes as possible and facilitate as many Bush votes as they could, regardless of how many actual voters might choose either candidate. These troops often served as poll-workers and poll-watchers, or they might show up, the party paying all expenses, to threaten would-be Democratic voters on the telephone or to hand out flyers warning that all voters who had unpaid parking tickets or owed child support would be arrested at the polls. Some of them would go from door to door in Democratic neighborhoods, kindly offering to “deliver” any absentee ballots to the proper office. As in the South after the Civil War, there was a large and angry population more than willing to use guile or terror to suppress the vote, seeing such crime as patriotic, civilized, even godly.


In short, the election of 2004 was stolen by a theocratic movement, just as hostile to the promise of democracy as any Bolshevik or Nazi of the past or any fuming Islamist today. That movement has never spoken for the American majority and never will. The only proper way to fight it, then, is to defeat it at the polls—and there’s the rub, for if this faction controls what we still quaintly call “the ballot box,” our electoral opposition is irrelevant. The only rational response must be to break their civic stranglehold by taking back our democratic institutions, and instituting the reforms now necessary to ensure that the United States cannot be hijacked by a fierce minority of theocratic militants backed by certain corporate powers. We need to do away with electronic voting (which can never be entirely secure); use a standard paper ballot, worded and designed for easy comprehension; federalize the electoral system, so that its workers are trained civil servants, not local bigots or politicos; make Election Day a Sunday or a national holiday, or, better yet, a week devoted to the all-important choice of who will serve the people in the people’s government; make Instant Run-off Voting (IRV) universal in America, to give a chance to viable third-party candidates; institute strict campaign finance reform; and not least, start comprehensive media reform—disassembling the commercial juggernaut that now dictates what we know and when we know it—so that our politics can finally be emancipated from the glittering shackles of Big Money.


But there can be no movement for reform, however badly needed, if there is no scandal driving it. Most rational Americans agree that we must have electoral reform; and yet too often we are told by these same rational Americans that we must “get over” the election of 2004, as only then will we be able to “move on” to more important matters—like electoral reform. That view is irrational, for if we just ignore the copious evidence that Bush & Co. committed vast electoral fraud in order to protract their rule, there appears to be no pressing reason to reform the system. “If it ain’t broke, don’t fix it,” Bush & Co. will say; and there will be no adequate reply to that truism (especially in “a time of war”) as long as we indulge the fiction that the system is not seriously “broke.”


And right now, as we dawdle, Bush’s party and the movement that it serves are busily advancing measures to consolidate their “victory” by making fair elections more unlikely. There are strenuous campaigns underway to get electronic touch-screen voting into California and New York, Illinois and Maryland—longtime Democratic strongholds, which will suddenly and inexplicably become depleted of their Democrats once those machines are put in place. In Georgia and Indiana, laws were lately passed requiring all those who would vote to purchase state-approved photo IDs—essentially “a poll tax in disguise,” as Rep. John Conyers has put it—and nationwide there also have been various efforts to make voting still more difficult for immigrants and for the poor, among other subject populations. The point of all such stealthy actions is to rein in, control and thus in essence terminate American democracy—a plan that we believers in American democracy can foil, but only if we will acknowledge that that plan is in the works, and that it made great progress in 2004.




Mark Crispin Miller
























FOOLED AGAIN






















1.
The Miracle


Whichever candidate you voted for (or think you voted for), or even if you did not vote (or could not), you must admit that last year’s presidential race was pretty interesting. Maybe not as interesting, or important, as the election in Ukraine, with its bold majority refusing to be cheated of self-government by a devious authoritarian regime. And maybe our presidential race was not as interesting, or as important, as the election in Iraq, whose people bravely ventured to the polls to choose the body that will someday choose their government for them, if the Bush regime allows it. Those foreign contests must have been more interesting than ours and more important, or the U.S. press would not have so meticulously covered both those races while reporting very little on the aftermath of the election here, other than to confirm and reconfirm Bush/Cheney’s startling victory. And yet, notwithstanding the comparative indifference of our press, the election here had many points of interest; for Bush’s victory was  startling. It was, in fact, miraculous, even if the U.S. press chose not to point that out.


Indeed, Bush’s victory was a miracle of such proportions that our press’s silence on the subject must be yet another indication of that institution’s liberal bias; for if the media were not entirely hostile to the Spirit, as so many figures in the government have charged—and as some 51 percent of the electorate apparently believes—the print press and the newscasts in this country would have hailed President Bush’s re-election not just as a stroke of genius by Karl Rove but as the work of God Himself, just as Pat Robertson foretold. “I think George Bush is going to win in a walk,” the cleric had predicted, ten months earlier, on a broadcast of The 700 Club.1 “I really believe I’m hearing from the Lord it’s going to be like a blowout election in 2004.” That the statement was a little crass does not make it wrong. Certainly no other worldly factor can account for that amazing win, which no human pollster could foresee, and which no mortal has been able to explain in rational terms.


On Election Day itself and shortly after, there were several signs that the whole process had been overtaken by some higher power. For instance, it was first reported that the president had won 8.56 million more votes than he had received four years before—a figure that was soon bumped up to 11.5 million.2 This was a miracle, as Bush’s disapproval ratings were too high, and his approval ratings far too low, for such a sweep to be explicable as a mundane phenomenon. His numbers had been droopy since mid-May, when Gallup had him down to a 46 percent approval rating and Pew down to 44 percent, with 48 percent disapproving.3 “We’re in that place where no presidential reelection campaign has ever been.”4 Thus Matthew Dowd, a senior adviser to Bush/Cheney, had gloomily conceded in the spring, when press reports were noting that Ronald Reagan and Bill Clinton had, in their respective reelection drives, enjoyed approval ratings well up in the 50s. As Election Day approached, Bush’s numbers had not budged:5




Gallup Poll and CNN/USA Today/Gallup Poll (10/29/04-10/31/04)








	Approve: 48%

	Disapprove: 47%

	Unsure: 5%









CBS News Poll (10/28/04-10/30/04)







	Approve: 49%

	Disapprove: 44%

	Unsure: 7%

	MoE: +/- 4%








Newsweek Poll (10/27/04-10/29/04)









	Approve: 46%

	Disapprove: 47%

	Unsure: 7%

	MoE: +/- 3%












Kerry’s numbers were considerably higher in the swing states.6 It therefore would have been remarkable enough if, with such ratings, Bush had just squeaked by. That he could win by such a hefty margin was extraordinary, as many witnesses on the religious right were happy to observe: “George W. Bush’s popular vote total of 58 million [sic] set a new record, exceeding the one established by Lyndon Johnson in 1964,” exulted Catholic Insight, a website dedicated to “traditionalist Catholicism.”7


There is no doubt that Bush was passionately favored by a multitude of true believers on the right. Were there enough of them to make so great a difference? In the election of 2000, there were some four million evangelical voters who did not come out for Bush. Throughout the last campaign, Karl Rove did everything he could to get them to the polls. Although he seems to have succeeded, at least according to some calculations, that increase cannot account for Bush’s victory, nor was it near enough to “evangelicize” the president’s base. The evangelical vote for Bush was 9 percentage-points higher than it had been four years earlier—a rise offset significantly by the 6.4 percentage-point increase in total voter turnout.8 In the end, rightist evangelicals accounted for only 40 percent of the president’s electoral support: the same as in 2000, when Bush had lost the popular vote.


Therefore, it would have to be a broader coalition of believers that enabled Bush’s “re-election.” Regular churchgoers (that is, those who go to worship once a week or more) accounted for 42 percent of voters—a constituency almost twice as large as the bloc of evangelicals.9 We find, however, that, as the religious coalition broadens, its members are more evenly divided: 60 percent of such churchgoers cast their votes for Bush, while 40 percent supported Kerry. (Apparently, traditional Catholics went for Bush by 53 percent, with 47 percent supporting Kerry.)10 And yet even that much larger bloc of voters only represents approximately half of Bush’s vote.


There is, in short, no evidence for the contention that the Christian right extended Bush’s reign. That he did so well despite his vaulting disapproval ratings is still quite a marvelous achievement, dependent on the unexpected whim of several million phantom voters.


The impression that new multitudes of evangelicals poured forth to vote for Bush may, in part, have resulted from a recent change in wording by exit pollsters.11 In 2000, voters leaving polls were asked this question: “Do you consider yourself part of the conservative Christian political movement, also known as the religious right?” In 2004, that question was revised to wash away its partisan and/or fanatical associations: “Would you describe yourself as a born-again or evangelical Christian?” Predictably, more voters defined themselves as evangelicals in answering the latter question—23 percent, whereas 14 percent had deemed themselves evangelical conservatives four years before. As the Washington Post reported on November 4, “polling specialists said the 2004 wording virtually assures more affirmative answers.” Whatever motivated the revision, its effect was to exaggerate the impact of the evangelical vote and thereby make Bush’s flock seem larger than it really was. This also was the pointed message of the pro-Bush propaganda vented by the leading theocrats just after the election.


According to the leaders of the theocratic right—whose theory gloriously resonated far and wide—Bush won because the righteous hordes of born-agains encouraged Christians of all kinds to rise and vote: mainline Protestants as well as Catholics, including black and Latino believers; and their impact was further strengthened by a smattering of pro-Bush Jews (whose numbers had grown by 6 percentage-points since 2000).12 That national crusade was spurred, allegedly, by “moral values.” Gay marriage, boasted Tony Perkins, president of the Family Research Council, was “the hood ornament on the family values wagon that carried the president to a second term.”13 However rich (and strange) that metaphor, the theory that another Great Awakening put Bush back in office is unfounded. Such widespread religious zeal would certainly have registered in Bush’s polls. Moreover, there is solid evidence that “moral values” mattered little to the national electorate. On November 11, Pew published an extensive post-election poll asking those who had lately voted to define the issue that concerned them most.14 Iraq came out on top, noted by 25 percent, followed by jobs and the economy, 12 percent, with 9 percent invoking terrorism. “Moral values” was a phrase used only by another 9 percent—with only 3 percent noting specific controversies like Tony Perkins’s proud hood ornament, while 2 percent referred to the candidates’ personal deportment.


Further, there was a prior version of the poll, presenting each respondent with a list of seven issues, and asking him or her to rank them in importance. (In a later poll, the questioner named no specific issues.) According to that survey, “moral values” mattered most to 27 percent of the electorate—the leading issue in that less objective version of the poll, but a concern to only one in four respondents.15 And according to another post-election poll, by Zogby International, 33 percent of voters deemed “greed and materialism” the most pressing moral problems in America, while only 12 percent of those polled cited gay marriage.16


Thus there is good reason not to buy the argument that Bush was re-elected by his flock. That it was they who “carried the president to a second term” would seem to be a demographic and an arithmetical impossibility—unless, of course, God worked a miracle with that minority of pious right-wing voters, multiplying them supernaturally, like Jesus’ loaves and fishes.


There were yet other miracles. The national turnout was immense by current U.S. standards: 60.7 percent, the highest in 36 years.17 (In 2000, it was 54 percent.) That the president won handily with such a turnout would appear to reconfirm the view that the electorate skewed Republican, or, more precisely, toward the Christian right. This would represent a revolutionary shift, as Democrats have always benefited most from crowded polls. “The higher the turnout, the better off Kerry is,” said Curtis Gans, director of the Committee for the Study of the American Electorate (CSAE), five days before Election Day.18 (Twelve days earlier, Gans had made the argument in more numerical detail: “This year, anything beyond 116 million or 117 million should benefit the Democrats, because most of the constituency beyond the 5 or 6 million new voters that Republicans might claim [to have registered] are likely to be Democrats.” The final tally on Election Day exceeded Gans’s figure by more than five million votes.)19 It would also mean that the Republicans had registered far more new voters than the Democrats—an unlikely coup, however keen the president’s religious base, as the Kerry/Edwards registration drive was noticeably stronger, especially in Ohio and Florida, both of which the president, miraculously, won.20 The heightened Democratic turnout would explain that party’s signal victory in state legislative races, as the Democrats realized a net gain of 76 seats nationwide, taking over the statehouses in Montana, Colorado, and John Edwards’s home state, North Carolina—all three of which the president, miraculously, won.21 (The Democrats also took control of the legislatures of Oregon, Vermont and Washington.) And yet the president won anyway—a feat particularly marvelous in light of the Democrats’ extraordinary unity in 2004. The party was, for once, not split between its centrist and progressive wings, but unified by a determination that had been missing from its ranks since 1964. Ralph Nader’s campaign had depended on Republican assistance, and he ended up with 411,304 votes, or 0.36 percent of the total. (The combined third-party total was the lowest since 1988.)22


On the other hand, the Republicans were not united but in fact divided, as the Democrats have largely been, between a center-right Old Guard and a wing more militant and ideologically committed—the difference being that the Democratic Old Guard runs the party, while extremists dominate Bush/Cheney’s GOP; and they are infinitely farther to the right than the most liberal Democrats are to the left. (A Democrat as far left as, say, Dick Cheney is far right, would have to be an outlaw in the mountains of Peru.) Throughout the campaign, there were signs of disaffection with Bush/Cheney and their theocratic following, not only among moderate Republicans but also further right within the party, from the libertarians of the Cato Institute to reactionary firebrands like Bob Barr.


“Today’s ‘Republican’ Party is one with which I am totally unfamiliar,” wrote John Eisenhower, Dwight Eisenhower’s son and a lifelong champion of the GOP in a September 9 op-ed—“Why I Will Vote for John Kerry for President”—for the right-wing Manchester Union Leader.23 Decrying the regime’s “hubris and arrogance” in foreign policy, its fiscal recklessness, and its authoritarian drift, Eisenhower announced that he was crossing party lines:




Sen. Kerry, in whom I am willing to place my trust, has demonstrated that he is courageous, sober, competent, and concerned with fighting the dangers associated with the widening socio-economic gap in this country. I will vote for him enthusiastically.





He concluded: “I urge everyone, Republicans and Democrats alike, to avoid voting for a ticket merely because it carries the label of the party of one’s parents or of our own ingrained habits.” On October 14, a similar statement came from Ballard Morton, scion of an old Kentucky family long devoted to the GOP. His father, Thruston Morton, had been a U.S. senator, and national chairman of the RNC;24 and his uncle, Rogers Morton, also chaired the RNC, served in the House of Representatives as a Republican, and had served in both the Nixon and Ford cabinets. In the Louisville Courier-Journal, Morton bid farewell to Bush:




I cannot in good conscience vote for President Bush in this election. What he has done since his election in 2000 goes against the values I treasure both in terms of leadership and in our nation. He has not done what he said he would do. He has lost my trust and my respect.25





On the other hand, John Kerry “offers us a choice”—on Iraq, on global terrorism, on U.S. national security, on fiscal policy, on the environment, on healthcare. “Above all, he offers a return of decency and integrity to the White House.” Others wrote with more ferocity. As early as December 1, 2003, in the American Conservative, Doug Bandow, a senior fellow at the Cato Institute and former special assistant to Ronald Reagan, assailed the Bush regime’s Big-Brotherism in a piece called “Righteous Anger: The Conservative Case Against George W. Bush.” The president, Bandow concluded, “enjoys neither royal nor religious status that would place him beyond criticism. Whether or not he is a real conservative, he is no friend of limited, constitutional government. And for that the American people should be very, very angry.”26


Many other former allies and supporters publicly defected. On July 31, General Merrill “Tony” McPeak, former Air Force chief of staff and one-time Veteran for Bush, called the regime’s foreign policy a “disaster” which has “alienated our friends, damaged our credibility around the world, reduced our influence to an all-time low in my lifetime, given hope to our enemies.”27 McPeak signed on with Kerry/Edwards. “As president,” he wrote, “John Kerry will not waste a minute in bringing action on the reforms urged by the 9/11 commission. And he will not rest until America’s defenses are strong.” Bush, on the other hand, “fought against the very formation of the commission and continues to the present moment to give it only grudging cooperation, no matter what he says.”


Founding neocon Francis Fukuyama, author of The End of History and the Last Man, announced on July 13 that he would not vote for the president28—a startling declaration from the luminary who, along with Dick Cheney, Donald Rumsfeld, Paul Wolfowitz, Jeb Bush and other advocates of pax Americana, had signed the war-like manifesto of the Project for the New American Century (PNAC) in 1997. (PNAC’s purpose was to propagate the program for a worldwide Reaganite imperium, based on “anti-terrorism” and “free markets.” Its members started lobbying for a U.S. re-invasion of Iraq in early 1998.)29 Other rightists who opposed Bush’s re-election include Paul Craig Roberts, a former associate editor of the Wall Street Journal and, under Reagan, an assistant secretary of the treasury; Lew Rockwell, president of the Ludwig von Mises Institute in Auburn, Alabama; and former congressman Bob Barr of Cobb County, Georgia—a member of the Council of Concerned Citizens (CCC) and one of Bill Clinton’s most ferocious critics.30 In “An Agonizing Choice,” an op-ed syndicated on October 7, Barr (without endorsing Kerry) gave three good reasons not to vote for Bush: “record levels of new spending,” the failure “to improve our border security” and the regime’s drive to curb the “freedoms and civil liberties” of “law-abiding citizens.” (In November of 2002, responding to the Patriot Act and other strokes of federal repression, Barr had joined forces with the ACLU, becoming a consultant on “informational and data privacy issues.”)31


The president’s diminished standing on the right was also evident in the complicated editorial posture of the American Conservative, a vigorous rightist magazine established in 2002 by Scott McConnell, Pat Buchanan and Taki Theodoracopulos as an expression of dissent from Bush & Co.’s “free trade” and pro-Israel policies.32 The magazine’s final issue before Election Day included a kaleidoscopic non-endorsement of the president, with McConnell backing Kerry, Taki coming out for Michael Anthony Peroutka of the tiny Constitution Party, Alan W. Bock endorsing Michael Badnarik of the Libertarian Party and columnist Justin Raimondo (who had helped run Buchanan’s presidential drive in 1996) supporting Nader, in whom he heard “the voice of the Old Right.” The president was Pat Buchanan’s choice, the veteran agitator arguing, a bit defensively, that national elections call for “tribal” loyalty: “No matter the quarrels inside the family, when the shooting starts, you come home to your own.”


As such examples indicate, the Republican campaign against  Bush/Cheney was the work of no one faction but a drive as ideologically diverse as the party itself.33 On the same side as Bob Barr—and going further—was Hillary Cleveland, the widow of ten-term congressman James Colgate Cleveland (R-NH), who was George H. W. Bush’s regular paddleball partner when the two served in the House. Although close to the Bush family (“George and Barbara are very dear friends”) and a lifelong party loyalist, Cleveland was so horrified by George Jr.’s doctrine of pre-emptive war that she joined the opposition, in September taking charge of the GOP Women for Kerry Steering Committee in New Hampshire. While appalled by Bush’s general recklessness, Cleveland was especially concerned about the war, deeming Bush’s policy illegal and disastrous. “I think he is usurping an authority he does not have. He has alienated our allies, destroyed our relations in the Muslim world, and actually invited terrorists into Iraq. I think Kerry is our best hope to get us out of Iraq and reestablish our diplomatic relations in the world.”34 “I am voting for Kerry,” wrote diplomat and moderate Republican Dan Simpson in the Pittsburgh Post-Gazette on October 27. “America can’t live in this world with a busted foreign policy.”35




That view was far more strikingly expressed throughout the campaign season by a broad range of eminent Republicans. On June 16, a bipartisan group of 27 former diplomats and military officials urged the president’s electoral defeat. The group—Diplomats and Military Commanders for Change (DMCC)—included, among other stalwarts of the GOP, Jack Matlock, Jr., Reagan’s ambassador to the Soviet Union; William Crowe, chairman of the Joint Chiefs of Staff under Reagan; H. Allen Holmes, Reagan’s ambassador to Portugal; and Charles Freeman, Bush Sr.’s ambassador to Saudi Arabia. (David Thalheimer, who had been an Air Force officer—and a Republican—for twenty years, published a more personal repudiation of Bush/Cheney’s military policies: “Sir, you are relieved from duty!” it concludes).36 The group pulled no punches in its public statements.




From the outset, President George W. Bush adopted an overbearing approach to America’s role in the world, relying upon military might and righteousness, insensitive to the concerns of traditional friends and allies, and disdainful of the United Nations.37





Such open disapproval by so grand a body was unprecedented in our history, according to historians as ideologically diverse as Richard Kohn, the Pentagon’s chief Air Force historian under Reagan and Bush Sr., and the liberal war horse Arthur Schlesinger, Jr.38 There was another party mutiny on August 30, when Mainstream 2004—a group of seventeen former governors, senators, representatives and state and federal officials, all of them Republican—came out deploring “the extremist element that controls the Republican party” and kicked off an ad campaign intended to subvert that “element.”39 Asked if he would vote for Bush, A. Linwood Holton, former governor of Virginia and the group’s prime mover, answered, “Not unless they change substantially between now and November.”


On September 8, the board of the Log Cabin Republicans voted 22 to 2 against endorsing Bush—the first time since its founding, in 1993, that that very straight gay-advocacy group refused to back the party’s presidential candidate.40 “Certain moments in history require that a belief in fairness and equality not be sacrificed in the name of partisan politics. This is one of those moments,” said Patrick Guerriero, the group’s executive director. “There is a battle for the heart and soul of the Republican Party, and that fight is bigger than one platform, one zconvention, or even one President.” And on October 4, an open letter to the president, signed by 169 tenured and emeritus business professors from the world’s top business schools—a group by no means Marxist in their views—appeared in the New York Times and the Financial Times, informing Bush that “U.S. economic policy has taken a dangerous turn under your stewardship.”41 Conceived and drafted by members of the faculty at Harvard Business School, where Bush received his MBA, fifty of the letter’s signatories taught, or had taught, at Harvard. One of them, Robert Merton, had received a Nobel Prize, as had William Sharpe, an emeritus at Stanford. Two other of the letter signatories had won Pulitzer Prizes. The letter catalogued the regime’s economic failures with frightening sweep and specificity:




Nearly every major economic indicator has deteriorated since you took office in January 2001. Real GDP growth during your term is the lowest of any presidential term in recent memory. Total non-farm employment has contracted and the unemployment rate has increased. Bankruptcies are up sharply, as is our dependence on foreign capital to finance an exploding current account deficit. All three major stock indexes are lower now than at the time of your inauguration. The percentage of Americans in poverty has increased, real median income has declined, and income inequality has grown.42





The document repudiated Bush/Cheney’s basic economic policy of taxing less and less while spending more and more—a wild reversion to the “voodoo economics” that distressed the nation under Reagan. The letter asked Bush to recall (or read) the textbooks that were assigned to Harvard’s students in his day, which would explicate the dangers of his budgetary hedonism and send him “the clear message,” as the letter put it, “that more of the same won’t work.” The president’s economic policies were also pointedly condemned by entrepreneurial titan Lee Iacocca, who came out for Kerry in late June, and by Nobel Prize-winning economist Joseph Stiglitz, whose “Bush Is Dead Wrong” ran in the Guardian on October 6.43


There was no analogous cross-over by top Democrats. Those few who did back Bush—Zell Miller, Ed Koch—were mostly unsurprising renegades, as they had long leaned right. Startlingly, Bush had an outspoken advocate in Ron Silver, one of Hollywood’s most liberal figures, who became a fervent Bush believer after 9/11. Such endorsements were based wholly on the issue of “terrorism.” “While I don’t agree with Bush on a single domestic issue,” Koch said, “they are all trumped by the issue of terrorism, where he has enunciated the Bush Doctrine and proven his ability to fight this war.”44


Thus Bush was no more popular with true fiscal conservatives than he was with his party’s moderates or libertarians, or those authentically concerned about our national security. Although beloved by many corporate racketeers, Bush has frightened cooler capitalist heads with his “What—me worry?” economics and—another factor bad for business—his “fuck you” foreign policy. Many of the world’s financial players were put off by the president’s faux-cowboy swagger, which induced a gloomy climate of foreboding at the World Economic Forum in Davos, Switzerland. “Many participants described this year’s meeting as the most dismal they could remember,” the Irish Times reported in 2003; and the mood was just as grim the following year, as Bush’s trade and budget deficits grew ever larger.45 From midsummer of 2004, the same unease inhibited Bush/Cheney’s U.S. funders—a fact reported not in the U.S. media but, pointedly, by the Financial Times: “Some leading fundraisers of Mr. Bush’s re-election bid have stopped active campaigning and others privately voice reservation,” the paper noted on August 27.46 The ticket’s wealthy patrons had donated millions for the party Bac-chanale in New York City—the costliest political convention in U.S. history. “But one senior Wall Street figure, once talked of as a possible Bush cabinet member, said he and other prominent Republicans had been raising money with increasing reluctance. ‘Many are doing so with a heavy heart and some not at all.’ He cited foreign policy and the ballooning federal deficit as Wall Street Republicans’ main concerns.” “Many of them may be maxed out,” admitted one unnamed Republican, “but they are backing away from Bush.”


A week before Election Day, there was much clearer evidence of Bush’s low repute among the moneymakers. On October 25, the Financial Times itself endorsed John Kerry as “the better, safer choice,” denouncing Bush as “a polariser,” economically “reckless,” dangerously given to “crusading moralism,” and doubly hobbled by a “blind faith in military power” and a “stubborn reluctance to admit mistakes.”47 Although less sanguine than the FT about John Kerry’s presidential skills, the Economist  was just as blunt in its rejection of Bush: “Our confidence in him has been shattered.”48 The editors marveled at the “sheer incompetence and hubristic thinking” that had marked the regime’s handling of Iraq, and were especially appalled by the fascistic treatment of Islamic “detainees”:




Today, Guantánamo Bay offers constant evidence of America’s hypocrisy, evidence that is disturbing for those who sympathise with it, cause-affirming for those who hate it. This administration, which claims to be fighting for justice, the rule of law and liberty, is incarcerating hundreds of people, whether innocent or guilty, without trial or access to legal representation. The White House’s proposed remedy, namely military tribunals, merely compounds the problem.





That a magazine so influential here, and so conservative, would render such a damning judgment on the president is further evidence of Bush’s unimpressive standing in the business world.


His reduced appeal was obvious also in the nation’s newspaper endorsements. According to Editor & Publisher, which kept a running tally during the campaign, Bush was not the choice of over 60 papers that had formally endorsed him in 2000, with over 40 of them switching to John Kerry while the others backed no candidate for president.49 Throughout what seemed to be Bush Country—the so-called Red States—newspaper editors hailed Kerry as the sound antithesis to a destructive and deceptive president. “From the war in Iraq and the acidic sections of the Patriot Act to global warming and national energy policy, Bush’s foreign and domestic policies have been based on secrecy, fear, distortion and misinformation,” claimed the Albuquerque Tribune.50 “Bush, whom the Tribune endorsed in 2000, has offered simplistic slogans to complex problems, while Kerry sees complicated problems and offers the promise of appropriate solutions—complex or not.” “Four years ago, the Orlando Sentinel endorsed Republican George W. Bush for president based on our trust in him to unite America. We expected him to forge bipartisan solutions to problems while keeping this nation secure and fiscally sound,” reported Florida’s second-largest daily. “This president has utterly failed to fulfill our expectations. . . . We trust Mr. Kerry not to make the mistakes Mr. Bush has.” (Kerry was also endorsed by the Miami Herald, Florida’s largest daily.)51 “One of the most troubling aspects of Bush’s leadership style is his view that ‘if you’re not with us, you’re against us,’” declared the Billings Gazette, Montana’s largest daily. “Americans need a president who will listen to both dissenters and supporters—a president who will challenge his advisers to challenge groupthink. George W. Bush is not that president.”52 Even the newspaper in the president’s ostensible home town of Crawford, Texas, shifted from his column into Kerry’s: “The publishers of The Iconoclast endorsed Bush four years ago, based on the things he promised, not on [his] smoke-screened agenda,” declared the Lone Star Iconoclast.53




Today, we are endorsing his opponent, John Kerry, based not only on the things that Bush has delivered, but also on the vision of a return to normality that Kerry says our country needs.




Four items trouble us the most about the Bush administration: his initiatives to disable the Social Security system, the deteriorating state of the American economy, a dangerous shift away from the basic freedoms established by our founding fathers, and his continuous mistakes regarding terrorism and Iraq.





“The Iconoclast whole-heartedly endorses John Kerry,” the editorial concluded.54 The mayor of Crawford, Robert Campbell, also favored Kerry. “I don’t see where I’m better off than I was four years ago,” he said. “I don’t see where the city is any better off.”55


With the Republicans at odds and the Democrats united, Bush’s victory was all the more extraordinary; and on Election Day itself there were still further mysteries, which enhance our sense of wonder even more. On Wall Street, and in betting parlors nationwide, Kerry was the gamblers’ pick, until at least 5:00 p.m. EST. “The Vegas oddsmakers were predicting a two-to-one Kerry victory,” recalled MSNBC’s Tucker Carlson, the rightist TV personality, on July 14, 2005. “The Vegas guys really know what’s up,” he went on, much too frankly, “because they’re literally impartial and their jobs depend on getting it right.” (“They were completely wrong” about Kerry, Carlson added quickly, and confusingly.)56


There was the unprecedented gap between the exit poll results and the official tally, the former naming Kerry as the winner in five states that finally went to Bush, including Ohio. On November 3, those exit polls were hastily dismissed as “wrong,” and then conveniently revised so that they would foretell the vote instead of contradicting it. The pollsters floated some preposterous theories to account for the bizarre malfunction: women had been over-sampled; Bush voters suffered odd attacks of muteness when confronted by young persons bearing clipboards. No one would discuss the soundest explanation of the mystery, clearly posed by Steve Freeman, a professor at the University of Pennsylvania: the exit polls were accurate, and the official numbers fraudulent. (A definitive analysis depends on the raw data at the precinct level, which the pollsters and the media have both refused to make available.)57


As all such anomalies were played down, or laughed off, by the U.S. press, they came to seem imaginary, even to those few who closely studied them—much as Winston Smith, in Nineteen Eighty-Four, can never feel entirely certain even of what’s right before his eyes, as no one else is willing, or able, to acknowledge that it’s really there. Thus the stubborn patriots who have refused to disregard or to forget the facts of the election have felt like the celebrants of a forbidden creed, obstinate empiricists pursuing their study furtively, somewhat like the Christians under Nero or the Jews of 15th-century Spain; and like such mystics, those who study the election have long since come to see reality (that is, “the news”) as an illusion, based in this case on endless spin and doublethink and crafty visuals. So Bush’s “reelection” has seemed magical indeed: miraculous, perhaps, to those who’ve seen it as God’s will, or else a bad dream come true, an unbelievable calamity that you could not prevent and that you somehow cannot finally “prove” is happening.


The uncanny aura disappears, however, the moment that we turn away from lonely supposition, merely noting all those things that don’t add up, and begin a close consideration of the public record of electoral abuses, copiously documented and attested. For there is such a record of the crimes and improprieties committed by the Bush team in Ohio—just one state, and just a partial record, but Ohio was, of course, the pivotal swing state in the election, and the catalogue of wrongs is more than adequate to demonstrate that Bush’s “re-election” was no miracle but a colossal fraud. Votes for Bush were invented, Democratic votes were prevented or discarded or converted into still more votes for Bush, and a “mandate” was thus concocted out of nothing just as Enron made up stellar “profits” out of massive losses.


On January 5, 2005, under the direction of Rep. John Conyers (D-MI), the Democratic staff of the House Judiciary Committee released Preserving Democracy: What Went Wrong in Ohio, a 100-page report based on a month of hearings on the vast electoral shenanigans that went on in that state before and after the election.58 “We find,” the authors state at the beginning, “that there were massive and unprecedented voter irregularities and anomalies in Ohio”—a charge of enormous gravity, since, if true, it would mean that Bush, now well into his second term, is not the rightful president of the United States; and yet the authors make that very case, and make it well.59 Their document is no mere partisan farrago of exaggerations and big lies—like, say, the Starr Report, or the anti-Kerry Unfit for Command—but a meticulous review of the abundant evidence that we, the people, just got fooled again. Nor does the report allow the thesis that those pro-Bush glitches all resulted accidentally. “In many cases these irregularities were caused by intentional misconduct and illegal behavior, much of it involving Secretary of State J. Kenneth Blackwell, the co-chair of the Bush-Cheney campaign in Ohio.”60


This may be news to you. Despite its explosive relevance and careful detail, the report itself, like the anomalies discussed above, went almost wholly unreported by the media. With the lone exception of MSNBC’s Keith Olbermann, whose general coverage of the late electoral fraud was excellent (both on his nightly program Countdown and his website bloggermann.com), the U.S. press—mainstream and left/liberal—let the story bounce around in cyberspace, where it could resonate as just another bit of seeming on-line lunacy, like most JFK assassination sites, or those that picture 9/11 as an extraterrestrial conspiracy. Throughout the media in early January, the report was mentioned  by the way in a few hundred stories nationwide, mostly in the lesser dailies; but aside from Countdown and an article in the Chicago Tribune, not a single mainstream story in print or on TV or radio highlighted the report or paraphrased its findings. (On Pacifica’s Democracy Now! Amy Goodman dealt with it extensively.) Most of those passing references, moreover, noted only one or a few of the report’s charges against Ohio’s secretary of state. Thus the entire document, as vaguely conjured by the media, seemed to be a rather narrow brief against Blackwell per se. In fact, Preserving Democracy is a revolutionary overview of various electoral frauds committed throughout Ohio, at all levels of the system, and not just on Election Day but over several months, starting up (apparently) as early as September (with Blackwell’s various illegal efforts to suppress the Kerry vote) and continuing right up to January 5 (the committee having been stonewalled not just by Blackwell and other state officials but also by powers beyond Ohio, including the Republican National Committee, the FBI and the major TV networks).


From the continental hush that greeted it, you’d think the report had been released on Christmas Eve in Guam. In fact the document’s release (in Washington, D.C., as ever) was timed for maximum publicity: the day before the election’s final public ritual, which, this time, promised a rare scene of high contention—the very thing TV loves above all else. According to the United States Code (Title 3, Chapter 1, Section 15), the president of the Senate—that is, the U.S. vice president—must announce each state’s electoral results, then “call for objections.” Objections must be made in writing, and “signed by at least one Senator and one Member of the House of Representatives.” A challenge having been submitted, the proceedings are suspended so both houses can retire to their respective chambers to debate the question, after which they reconvene and vote on whether to accept or to reject that state’s results.


Thus was an unprecedented civic drama looming on the day Conyers’s report appeared. First of all, electoral votes had been contested in the Congress only twice before. In 1877, the electoral votes of several states were challenged, some by Democrats supporting Samuel Tilden, others by Republicans supporting Rutherford B. Hayes. (Eventually Hayes won, both sides having arduously agreed to put an end to Reconstruction and, literally, get down to business nationwide.) In 1969, Republicans challenged the North Carolina vote after Lloyd W. Bailey, a “faithless elector” pledged to Richard Nixon for that state, voted for George Wallace. (Offended by the President-elect’s first cabinet appointments—Henry Kissinger, Daniel Patrick Moynihan—Bailey was protesting Nixon’s liberalism.) The recent challenge was not merely an unusual event, however, but also extraordinarily suspenseful because of what had happened—or not happened—four years earlier. On January 6, 2001, House Democrats, galvanized by the electoral larceny in Florida, tried and failed to challenge the results. Their effort was aborted by the failure of a single Democratic senator to join them, as the law requires. Al Gore—still vice president and therefore still the Senate’s president—had ordered Democrats to make no such unseemly waves, but to respect Bush’s installation for the sake of national unity. Now, it seemed, that partisan disgrace would be redressed, at least symbolically: this new challenge from the House, by Rep. Stephanie Tubbs-Jones of Ohio, would be cosigned by Barbara Boxer, Democratic senator from California. At a noon press conference on January 6, Boxer heightened the suspense by tearfully acknowledging her prior wrong: “Four years ago I didn’t intervene. I was asked by Al Gore not to do so and I didn’t do so. Frankly, looking back on it, I wish I had.”61


It was a story perfect for TV—a rare event, like the return of Halley’s Comet; a scene of high contention in the nation’s Capitol; a heroine resolved to make things right, both for the public and herself. Such big news would highlight Conyers’s report, whose findings, having spurred the challenge in the first place, would now inform the great congressional debate on the election in Ohio. This, however, did not happen. The “liberal media” took a giant pass on the whole episode. If the press had tried to deal with the significance of Boxer’s change of heart, the task would not have been an easy one, because the press itself had not reported that failed challenge in the Congress four years earlier. Although at least as hot, TV-wise, as The Jerry Springer Show—with weeping women straining to be heard, and lots of brutal jeering from the audience—that barbaric session went unwitnessed, and unheard of, by Americans until they saw Michael Moore’s Fahrenheit 9/11, released in June of 2004. With very few exceptions, the press downplayed the challenge and, in so doing, either buried the report or failed to mention it. This bashful reportage had a perverse effect. Whereas the challengers had hoped to halt the process long enough to show that there was something wrong with the official numbers in Ohio, the press dismissed the effort, certified those numbers and suggested that the challengers had something wrong with them.


Such was the message of what little news there was about the crisis. On January 6, the New York Times negated both the challenge and the document in a brief item headlined “Election Results to Be Certified, with Little Fuss from Kerry,” which ran on p. 16, and ended with this quote from Dennis Hastert’s office, regarding the Democrats: “They are really just trying to stir up their loony left.” (On the other hand, the Boston Globe—a newspaper owned by the New York Times, Inc.—ran several articles about Ohio on January 6, the only major U.S. media outlet to provide extensive coverage.) That day, the challenge per se resonated in a headline from the Associated Press—“Democrats to Force Congressional Debate on Ohio Election”—but with no explanation as to why the Democrats were using “force.” The item neither quotes nor paraphrases the report, although it does include this comment from Ken Blackwell’s office: “Blackwell spokesman Carlo LoParo called the report ‘ludicrous’ and a waste of taxpayer dollars.” Also on January 6, the Los Angeles Times came up with 60 words (p. 18)—without mentioning the challenge by Boxer and Tubbs-Jones.62 For its part, on January 7, the Miami Herald devoted over 700 words to the affair, concluding with this line from Tom DeLay: “The Democrats have replaced statecraft with stagecraft.”63


Otherwise, it made no news in the Washington Post, the Wall Street Journal, USA Today, Newsweek, Time or U.S. News & World Report. It made no news on CBS, NBC, ABC or PBS. Nor did NPR report it (although Talk of the Nation dealt with it on January 6). Of all the telejournalists, MSNBC’s Keith Olbermann highlighted it on Countdown, his nightly show (the only mainstream news source to report on the Ohio mess consistently). CNN did not report it, although Donna Brazile pointedly affirmed its copious “evidence” on Inside Politics on January 6. (Host Judy Woodruff failed to pause for an elaboration.) Also on that date, the report was mentioned on Fox News Channel, which briefly showed Conyers himself discussing one of the “irregularities” in Franklin County. Then there was Tom DeLay, raging at the Democrats for their “assault against the institutions of our representative democracy.”


No matter how carefully its publication was timed, and notwithstanding all the careful research that went into it, Preserving Democracy might just as well have been suppressed outright, for all its impact on the general public. The press ignored its contents and allowed the Republican propaganda choir to spin it as an angry fantasy or malicious fraud. As we shall see, that propaganda was itself a fraud and fantasy, based not at all on the report itself but only on Bush/Cheney’s need to cast all doubts about their “victory” as groundless. Thus did the U.S. media perform exactly like George Orwell’s Ministry of Truth, presenting fiction as reality and vice versa. For while there is almost no evidence that Bush won the election in Ohio,64 there is a great embarrassment of evidence that he and Cheney stole this race, just as they stole the one before. As Conyers’s report makes clear, this is not an allegation but a fact, notwithstanding the establishment refusal to discuss it. Asked for a response to the report in June 2005, Carlo LoParo, Blackwell’s spokesman, countered with a jibe that was far more subversive than he realized. “Why wasn’t it more than an hour’s story?” he sneered. “Everybody can’t be wrong, can they?”






















2.
Taking Care of the Counting


Preserving Democracy divides the evidence into three phases of chicanery. First, there was the long preliminary period of legal and logistical maneuvering whose aim was to pre-empt as many Democratic votes as possible. A crucial tactic here was the “wide discrepancy between the availability of voting machines in more minority, Democratic and urban areas as compared to more Republican, suburban and exurban areas.”1 Such unequal placement slowed voting to a crawl at Democratic polls while making matters quick and easy in Bush/Cheney country—a most efficient way to cancel out the Democrats’ immense success at registering new voters in Ohio, where Kerry/Edwards forces had outdone the Bush machine by as much as 5 to 1.2 Thus were thousands of black Democrats discouraged from casting ballots, not by the blunt terror tactics of night-riders but systematically, as if invisibly; yet such discrimination was spectacular throughout the state. At Kenyon College in Gambier, there were only two machines for 1,300 would-be voters, even though “a surge of late registrations promised a record vote.”3 Kenyon students had to stand in line for hours, in the rain and “crowded, narrow hallways,” with some of them inevitably forced to call it quits. “In contrast, at nearby Mt. Vernon Nazarene University, which is considered more Republican leaning, there were ample waiting machines and no lines,” the officials of Knox County having obviously followed orders or their own partisan desire.4


Clearly such imbalance was deliberate, and not just your typical Election Day snafu, as countless pundits shouted afterward. The report notes that fully functional machines went unused on that day, despite the crunch at many polls. In Franklin County alone, as voters stood for hours throughout Columbus and elsewhere, there were at least 125 machines in storage. Moreover, the county’s “election officials [had] decided to make do with 2,866 machines, even though the analysis showed that the county needs 5,000 machines.”5 Throughout those prior months, as ever more new Democrats were registered statewide, Blackwell kept illegally concocting ways to neutralize them. (Like Florida’s secretary of state, Katherine Harris, who co-chaired Bush’s state campaign in 2000, Blackwell, Ohio’s secretary of state, chaired his state’s Bush campaign four years later.6) On September 7, he ordered county boards of elections to reject all voter registration forms not “printed on white, uncoated paper of not less than 80 lb. text weight.”7 Under public pressure, he reversed the order three weeks later, but by that time it had served to further lessen the potential Kerry vote. On September 17, Blackwell limited the use of provisional ballots, effectively disenfranchising over 100,000 citizens, according to Bob Taft, Ohio’s Republican governor. The report concludes: “While the Help America Vote Act [of 2002] provided that voters whose names do not appear on poll books are to sign affidavits certifying that they are in the correct jurisdiction and to be given provisional ballots, Secretary Blackwell considerably narrowed the definition of ‘jurisdiction’ to mean ‘precinct.’”8 When that move was condemned in federal court, Blackwell ignored the ruling, which he shrugged off as the mischief of “a liberal judge . . . who wants to be co-secretary of state.”9 The state’s Republican Party tried to disenfranchise still more Democratic voters through a technique known as “‘caging,’ whereby [the party] sent registered letters to newly registered voters in minority and urban areas, and then sought to challenge 35,000 individuals who refused to sign for the letters or [if] the mail came back undeliverable.10 (This includes voters who were homeless, serving abroad, or simply did not want to sign for something concerning the Republican Party.)” Blackwell also ordered that provisional ballots not be issued to those absentee voters who were sent their ballots late or not at all. That decree was overturned in court, but not until late on Election Day.11


As the report makes clear, those were criminal maneuvers, breaching state and federal law, and Blackwell has refused to answer for them. He did not acknowledge or reply to the committee’s letter of inquiry sent him on December 2.


Throughout the state, such lawlessness was rampant on Election Day itself, although Blackwell did not necessarily play a central role in that day’s myriad partisan transgressions. Certainly he worked to hide the lawlessness from public view, seeking on November 2 to exclude the press and exit pollsters from Ohio’s polling places. “This would have been the first time in thirty years,” notes the report, “in which reporters were prevented from monitoring polls.”12 Blackwell’s directive was at once struck down in federal court as a violation of the First Amendment and Ohio’s constitution, so that reporters were allowed to watch the process (with one significant exception).


Contrary to a prior understanding, Blackwell also kept foreign monitors away from the Ohio polls. Having been formally invited by the State Department on June 9, observers from the Organisation for Security and Cooperation in Europe (OSCE), an international consortium based in Vienna, were here to witness and report on the election. The mission’s two-man teams had been approved to monitor the process in 11 states—but the observers in Ohio were kept out. “We thought we could be at the polling places before, during and after” the voting, says Sören Söndergaard, a Danish member of the team.13 Denied admission to polls in Columbus, he and his partner went to Black-well, who refused them letters of approval, on the basis of a very narrow reading of Ohio law. The two observers therefore had to “monitor” the voting at a distance of 100 yards from each polling place. While not illegal, Blackwell’s refusal was improper and, of course, suspicious. (The Conyers Report does not deal with this episode.) While it did not, of course, directly cut the Kerry vote, the attempted blackout indicates that Blackwell, and the Bush/Cheney campaign, had much to hide.


Election Day in Ohio saw lots of weird things happening to voters, and to the vote, in county after county—a broad range of electoral anomalies, not one of which resulted in a loss for Bush. At the end of the day, there was a lockdown in Warren County, “a traditional Republican stronghold,” where officials kicked out the press so they could tally up the votes in secret.14 They did so, they explained, because the FBI had warned them of a major terrorist attack on Warren County (whose entire population, at 181,743, is not quite the size of Akron’s). The FBI denied giving any such warning. Despite the move’s dramatic suddenness, moreover, the lockdown was in the works some nine days earlier. Such long pre-planning would appear to indicate the measure’s tactical importance, for the Warren County vote count shifted as the night wore on, and as Bush/Cheney’s numbers in Ohio called for just a little more inflation. In any case, the margin of the regime’s victory was astounding. According to a mathematician who examined the returns, “Warren County first did a lockdown to count the votes, then apparently did another lockdown to recount the votes later, resulting in an even greater Bush margin and very unusual new patterns.”15 That “big win,” the analyst observed, “was due to one of two things—one of the most successful voter registration drives in American history, or stuffing the ballot box.” (A manual recount of all the ballots would decide the issue, but Blackwell has prevented it.)


The report notes many other oddities, each fully documented or well attested. Ohio, like the rest of the nation that day, was the site of numerous statistical anomalies—so many that the number is itself statistically anomalous, as every single one of them took votes from Kerry. In Butler County, the Democratic candidate for State Supreme Court won 5,000 more votes than Kerry/Edwards did. (Bush took Butler County with 65.87 percent of the vote, winning 109,866 votes to Kerry’s 56,243—or 33.71 percent. The Democratic candidate for the County Supreme Court received 61,559, while the victor received 68,407, beating the Democrat by 52.63 percent to 47.37 percent.)16 In Cuyahoga County, ten Cleveland precincts “reported an incredibly high number of votes for third party candidates who have historically received only a handful of votes from these urban areas”—mystery votes that would mostly otherwise have gone to Kerry/Edwards.17 In Franklin County, Bush received 4,000 extra votes from one computer, and, in Miami County, nearly 19,000 votes appeared in Bush’s column after all precincts had reported.18 Bush/Cheney did exceptionally well with phantom populations. Throughout Perry County, the number of Bush votes somehow exceeded the number of registered voters, leading to voter turnout rates as high as 124 percent.19


Ohio was bizarrely stricken with an epidemic of pro-Bush “machine irregularities.” In Mahoning County, “25 electronic machines transferred an unknown number of Kerry votes to the Bush column,” while one precinct in largely Democratic Youngstown reported negative 25 million votes (which is 3.3 times the number—7,972,826—of registered voters in Ohio in 2004).20 In Cuyahoga County and in Franklin County—both Democratic strongholds—the arrows on the absentee ballots were not properly aligned with their respective punch-holes, so that countless votes were miscast, as in West Palm Beach back in 2000.21 In Mercer County some 4,000 votes for president—representing nearly 7 percent of the electorate—mysteriously dropped out of the final count.22 The machines in heavily Democratic Lucas County kept going haywire, prompting the county’s election director to admit that prior tests of the machines had failed.23 (One polling place in Lucas County never opened, as the machines were locked up in an office and no one had the key.) In Hamilton County, many absentee voters could not cast a Democratic vote for president because county workers, in taking Ralph Nader’s name off many ballots, also happened to remove John Kerry’s name.24


Meanwhile, Ohio Democrats were also heavily thwarted or impeded the old-fashioned way, through dirty tricks recalling Nixon’s reign, or systematic bullying as in Dixie long ago. There were “literally thousands upon thousands” of such incidents, the report notes, cataloguing only certain of the most egregious instances.25 Voters were told, falsely, that their polling place had changed, the news conveyed by phone calls, flyers, “door-hangers” and even party workers going house to house.26 There were phone calls and fake “voter bulletins” instructing Democrats that they were not to cast their votes until Wednesday, November 3, the day after Election Day.27 Unknown “volunteers” in Cleveland showed up at the homes of Democrats, offering kindly to “deliver” completed absentee ballots to the election office.28 At several polling places black voters in particular were “challenged”—confirming documents demanded—either by election personnel or by hired goons bused in to do the job.29 “In Franklin County, a worker at a Holiday Inn observed a team of 25 people who called themselves the ‘Texas Strike Force’ using payphones to make intimidating calls to likely voters, targeting people recently in the prison system. The ‘Texas Strike Force’ paid their way to Ohio, but their hotel accommodations were paid for by the Ohio Republican Party, whose headquarters is across the street. The hotel worker heard one caller threaten a likely voter with being reported to the FBI and returning to jail if he voted. Another hotel worker called the police, who came but did nothing.”30


The electoral fraud continued past Election Day, but in a way more complicated and less visible than the blunt threats and dirty tricks that marked the Bush drive on the day itself. The post-election fraud was also less explicit than the strong-arm tactics used to halt the vote count in Miami four years earlier, when a platoon of stout young party animals from Washington, posing as a posse of indignant locals, charged into the counting room and tore the place apart, chanting angrily and punching people out. (John Bolton, Bush’s controversial U.N. ambassador, was a vigorous participant in that Republican-sponsored riot: “I’m with the Bush-Cheney team and I’m here to stop the count,” he shouted diplomatically.31) By 2004, Bush & Co. had learned to block recounts in vastly more sophisticated ways—relying not on thugs bused in for combat but on the evasive actions of more businesslike conspirators: Ohio’s election boards, abetted by a network of large private companies that would appear to specialize in computerized vote fraud.


As the Conyers Report demonstrates, the goal of this alliance was to thwart Ohio’s recount law by making it impossible to check the numbers in most counties. The statute is quite clear. (Indeed, Blackwell wrote it.) A recount having been approved, each of Ohio’s 88 counties must select a number of precincts randomly, so that the total of their ballots comes to (at least) 3 percent of the county’s total vote. Those ballots must then be hand-counted. If the hand count reconfirms the original machine count of those precincts, the remaining 97 percent of the county’s ballots may be counted by machine. But if the totals vary by even a single vote, all the other votes must be hand-counted and the results, once reconfirmed, accepted as the new official total.


Because of a successful lawsuit by third-party presidential candidates, the Ohio recount officially started on December 13—five days after Conyers’s hearings opened—and was scheduled to go on until the 28th. As the recount (such as it was) coincided with the inquiry, Conyers et al. were able to discover, and reveal in their report, some staggering examples of complicity between pro-Bush county bureaucrats and the purveyors of high-tech electoral fraud. On December 13, Sherole Eaton, deputy director of elections for Hocking County, filed an affidavit stating that the recount there had been subverted by one Michael Barbian, Jr., an employee of Triad GDI, the corporate manufacturer of Hocking County’s voting machinery.




Ms. Eaton witnessed Mr. Barbian modify the Hocking County computer vote tabulator before the announcement of the Ohio recount. She further witnessed Barbian, upon the announcement that the Hocking County precinct was planned to be the subject of the initial Ohio test recount, make further alterations based on his knowledge of the situation. She also has firsthand knowledge that Barbian advised election officials how to manipulate voting machinery to ensure that [the] preliminary hand recount matched the machine count.32





Following Eaton’s lead, the committee learned that Triad similarly intervened in other counties—“Greene and Monroe, and perhaps others.” (In May 2005, Blackwell retaliated by having Eaton fired.)33 In a filmed interview, moreover, Barbian himself confessed to having altered tabulating software not only in Hocking County but also in Lorain, Muskingum, Clark, Harrison and Guernsey counties.34 The point of such collaboration was subversive:




Based on the above, including actual admissions and statements by Triad employees, it strongly appears that Triad and its employees engaged in a course of behavior to provide “cheat sheets” to those counting the ballots. The cheat sheets told them how many votes they should find for each candidate, and how many over and under votes they should calculate to match the machine count. In that way, they could avoid doing a full county-wide hand recount mandated by state law. If true, this would frustrate the entire purpose of the recount law—to randomly ascertain if the vote counting apparatus is operating fairly and effectively, and if not to conduct a full hand recount.35





The report notes Triad’s role in several other cases:





	 In Union County, the hard drive on the vote tabulation machine, a Triad machine, had failed after the election and had been replaced. The old hard drive was returned to the Union County Board of Elections in response to a subpoena.


	 In Monroe County, the 3% hand-count failed to match the machine count twice. Subsequent runs on the machine did not match each other [or] the hand recount. The Monroe County Board of Elections summoned a repairman from Triad to bring a new machine and the recount was suspended and reconvened for the following day. On the following day, a new machine was present at the Board of Elections office and the old machine was gone. The Board conducted a test run followed by the 3% hand-counted ballots. The results matched this time and the Board conducted the remainder of the recount by machine.36 




Some evidence suggests a most undemocratic capability to fiddle with election software by remote access:




	 The Directors of the Board of Elections in both Fulton and Henry County stated that the Triad Company had reprogrammed the computer by remote dial-up to count only the presidential votes prior to the start of the recount.



Such stealthy operation is especially worrying in light of Triad’s partisan connection. The report notes that the company’s founder, Brett A. Rapp, “has been a consistent contributor to Republican causes.”37


And yet throughout Ohio there were many cases of malfeasance in which Triad, which serviced just under half of the state’s counties, played no role.38 In Allen, Clermont, Cuyahoga, Morrow, Hocking, Vinton, Summit and Medina counties, the precincts for the 3 percent hand recount were pre-selected, not picked at random as the law requires. In Monroe and Fairfield counties, the 3 percent hand recounts yielded totals that diverged from the machine counts—but officials did not then perform a hand recount of all the ballots, as the law requires. In Washington and Lucas counties, ballots were marked or altered to ensure that the hand recount would equal the machine count. In Ashland, Portage and Coshocton counties, ballots were improperly unsealed or stored. Belmont County “hired an independent programmer (‘at great expense’) to reprogram the counting machines so that they would only count votes for President during the recount.” Finally, Democratic and Green party observers were denied access to absentee, or provisional, ballots or were not allowed to monitor the recount process in Summit, Huron, Putnam, Allen, Holmes, Mahoning, Licking, Stark, Medina, Warren and Morgan counties. Thus was Ohio’s hand recount demonstrably subverted by Bush/Cheney cadres all throughout the state, whether acting on their own or under orders from Columbus or the White House.


I have thus far noted only those transgressions that would make for “good TV”—that is, wrongs so stark that you could get the gist of any of them in seven seconds from Wolf Blitzer or Brit Hume (neither of whom mentioned any of them). The committee also found more complicated crimes and improprieties. For example, Blackwell arranged Ohio’s post-election schedule so as to leave no time for proper recounts.39 He also made the rules on provisional ballots vague enough that Bush/Cheney’s poll workers might discard them on a whim.40 There are also certain troubling issues raised implicitly by the report—such as, most importantly, the cost of all that mischief in Ohio. How did Bush & Co. pay for it? (Like Nixon’s 1972 campaign, the regime’s Ohio victory required immense amounts of laundered cash. This fact has come to light through the “Coingate” scandal that has, understandably, preoccupied Ohio’s press since it started breaking in the spring of 2005, while the national press has all but totally ignored it.) Operations like the Texas Strike Force don’t come cheap—as Watergate taught many of us once upon a time. In fact, as of this writing, Blackwell has not filed a compliance report with the Government Services Administration, which had given him $41 million to enforce the Help America Vote Act (HAVA) in Ohio. In other words, the secretary of state has not accounted for that funding, which he clearly spent not for the good of the electorate but on wholly partisan devices, tactics, litigators.41 Beyond its copious evidence of multiple official crimes and improprieties, the report would also help shed further light on certain other wrongs, if any members of the national press would deign to give it an objective reading.


Because the preponderance of evidence is damning on its face and the report presents it lucidly, the press’s silence cannot be explained away as simple journalistic laziness or lack of pertinent expertise. There’s no arguing, in other words, that the Ohio story is too complicated for the news. That rationale has often been deployed to justify the media’s insufficient coverage of such whopping scandals as the savings-and-loan meltdown in the eighties, or the current “campaign finance system” (an endless giant kickback from both parties to the media themselves). Although it is indeed complex, the story here is not so “complicated” as to justify the press’s all-but-total blackout. One might just as credibly argue that Ohio’s presidential race was simply overshadowed by the “more important” news in early January: the tsunami. Such an argument would be ridiculous. Cataclysmic the tsunami surely was, but in this country there could be no story, foreign or domestic, more momentous than the subversion of a national election. (Even during the tsunami of tsunami news, there was ample coverage of Alberto Gonzales’s pending confirmation as attorney general.) The media’s post-election non-performance was the stuff of satire, or nightmare. It is, in any case, amazing that the press in the United States went on and on about the vote fraud in Ukraine while saying nothing of the vote fraud here at home.


So pointed was the silence that it seemed to indicate an institutional refusal to go near the story. The press displayed not mere indifference but a certain blithe contempt for the subject. This animus came clear soon after November 2, in a spate of caustic articles throughout the press, dismissing all concerns about the honesty of the election as crazed “speculation”: “In a campaign year rife with conspiracies, it’s no surprise that post-election theories have started popping up. After all, who didn’t gossip about Bush’s peculiar jacket bulge during the first debate?” So chuckled the Baltimore Sun on November 5, in a piece headlined “Election paranoia surfaces; Conspiracy theorists call results rigged” (p. C1). Such “theorists” were laughed off as loony-birds indigenous to cyberspace. “Internet Buzz on Vote Fraud Is Dismissed,” proclaimed the Boston Globe on November 10 (F1).42 “Latest Conspiracy Theory—Kerry Won—Hits the Ether,” the Washington Post laughed on November 11 (p. A2), and that day’s San Francisco Chronicle also found humor in the din of groundless “Web rants.”43 In Florida, the Chronicle assured its readers, things went fine; and in Ohio things went fine, and things were fine all over. “Accusations of widespread organized voting fraud elsewhere in the country similarly wilt under scrutiny” (p. A4). And yet it was the New York Times that weighed in with the most derisive coverage, its front-page story—“Vote Fraud Theories, Spread by Blogs, Are Quickly Buried”—making mock not only of the “post-election theorizing” but of cyberspace itself, the fons et origo, according to the Times, of all such loony tunes. “The e-mail messages and Web postings had all the twitchy cloak-and-dagger thrust of a Hollywood blockbuster,” the piece began, and thus went on for 1,300 words about “the online market of dark ideas,” “the Web log hysteria” and “the blog-to-e-mail-to-blog continuum” with its “breathless cycle of hey-check-this-out.” That mammoth “rumor mill” had let all sorts of wacky amateurs becloud the public sphere with their “conspiracy theories,” “faulty analyses” and other wishful fantasies that “experts were soon able to debunk,” the Times declared—without ever making clear exactly what those “theories” were, how they were debunked or who exactly had debunked them.


Such articles themselves require debunking. For one thing, the experts quoted as apparently refuting all such “theories” were in fact misquoted, their quite specific caveats distorted into seeming blanket dismissals of all charges of electoral fraud. “‘There are people on Earth who claim they were abducted by aliens and had surgery performed on them on spaceships,’ said Michael I. Shamos, a professor at Carnegie Mellon University who has studied electronic voting systems for more than 20 years.”44 Thus the Baltimore Sun used Shamos’s words to cast all doubters as irrational, when he had noted only that he had not yet seen evidence of any tampering with the electronic voting machines. As he noted in a later interview, he had seen evidence of other forms of fraud. The “deliberate intimidation of poor and Democratic voters” had appalled him.45 While he saw no evidence of any tampering with the machines, moreover, Shamos did not dismiss the notion of such tampering as paranoid delusion. However, such subtleties did not befit the Sun’s satiric project. The San Francisco Chronicle dealt likewise with its expert witnesses. Although quoted as denying that any fraud had taken place, Will Doherty, executive director of verifiedvoting.org, had spoken only of the electronic voting machines—which, he tried to tell the Chronicle, posed “very significant problems” on Election Day. His point was that, from what he knew, those problems per se had not thrown the race to Bush; and yet the Chronicle appeared to have him saying that there were no problems at all on Election Day. “The context was not as clear as I would have liked,” he said later.46


The Chronicle also skewed the comments of Thomas Patterson, professor at Harvard’s Kennedy School of Government. The paper had him saying, with apparent nonchalance, that the problems in Ohio were “par for elections. If we held a contest where we had to start 500,000 automobiles around the country on a cold morning and have them all start . . . it wouldn’t happen.”47 By itself, the statement sounds complacent—whereas Patterson had been deploring the condition of U.S. electoral democracy, which, he tried to tell the Chronicle, had been dysfunctional for quite some time. “That context was lost in the newspaper story,” said Patterson.48


The falseness of these articles soon became apparent (if only to attentive readers) when the same press that had loudly jeered those “theories” of electoral fraud now quietly confirmed them. On December 7, the Baltimore Sun ran “Silencing the Vote,” David Lytel’s sober op-ed on the many glaring problems in Ohio and the failure of the press (and leading Democrats) to deal with them; on December 10, the same page ran “Ohio Fight Isn’t Over,” Jules Witcover’s op-ed about the Conyers inquiry. On January 2, Witcover followed up with a long article on the electoral problems nationwide.49 All this after the Sun had, on November 4, deemed such probing just as foolish as the “gossip about Bush’s peculiar jacket bulge during the first debate.” On December 1, the Boston Globe—which had played the “Internet buzz” for laughs—ran “Voting Errors Tallied Nationwide,” an excellent front-page overview, and, on December 24, “One Person, One Vote,” a punchy editorial on the “thousands” of electoral irregularities and the need for full inquiry into every one of them. And the San Francisco Chronicle explicitly reversed itself. “If enough of us don’t trust the election system, the count starts to lose its meaning—and our democracy is in jeopardy,” wrote Dick Rogers, the Chronicle’s ombudsman, in an op-ed on December 9, pledging that the paper would henceforth pay close attention to the issue on both the state and national levels.50 Rogers hailed Wyatt Buchanan’s recent coverage of electoral anomalies in Florida; and the Chronicle stuck with the story for at least the next few months, covering the peculiar glitches that beset some state referendums, and, on February 27, 2005, the national “spoilage” problem, covered vividly in Vicki Haddock’s story, “The Vote You Cast May Not Be Tallied: 1 out of 100 Shown Uncounted in 2004” (C1).51


That tardy wave of articles was motivated by the pleas and threats of countless angry readers, as Rogers noted (grumpily) in his op-ed. It was, in other words, not driven by a journalistic hunger for the truth, or for a scoop; for if it had been based on such professional initiative, that late coverage surely would have blossomed into an immense, persistent national story. Instead it petered out into a minor spate of local stories. With very few exceptions, the national media played the issue down—even, or especially, at that moment when Ohio’s electoral vote was challenged by that knot of diehard Democrats. (The Sun, moreover, dropped the subject after the inauguration, running a vituperative op-ed—“Memo to Kerry: The Election Is Over, and You Lost”—against the Democrats’ “conspiracy theories,” and then consistently ignoring the whole issue of the use of paperless machines in Maryland.)52 The Washington Post was mute throughout the crisis, although it did run William Raspberry’s strong op-ed column—“What Happened in Ohio”—on January 10. (The paper did “report” that the exit polls used on Election Day were somehow flawed.)53 The New York Times’s non-response was more mysterious. On the one hand, the Times continued Adam Cohen’s cogent series of unsigned editorials, “Making Votes Count,” which has been calling clearly for electoral reform since January 2004. But while the paper’s institutional position has been unimpeachable, its coverage of the problem has been hard to find. It’s as if the Times editors don’t read what the Times reporters write, and vice versa. From mid-November to April 1, the Times turned out some twenty pieces that pertained to the election. None of them addressed the crisis, although some of them referred in passing to the qualms of certain Democrats. Throughout those months, the paper did run two brief articles about the furor in Ohio, both from the Associated Press, and neither of them important.


Meanwhile, the story kept unfolding, with further revelations coming from court cases, academic studies, criminal investigations and independent research nationwide: findings that might just as well have been revealed on Mars, for all the news they made here in the onetime greatest of democracies on Planet Earth. Once Bush was re-inaugurated the story was officially kaput. By March it elicited the same knee-jerk ridicule that had prevailed back in November—but only in those rare moments when somebody dared to bring it up. “Also tonight,” CNN’s Lou Dobbs deadpanned ironically on March 8, “Teresa Heinz Kerry still can’t accept certain reality. She suggests the presidential election may have been rigged!”54 On April 3, a fourth man was indicted in New Hampshire for an Election Day phone-jamming drive that blocked the Democrats’ get-out-the-vote campaigns in Manchester, Claremont, Rochester and Nashua. The Associated Press reported the indictment, as did the Manchester Union Leader, the Spokesman-Review in Spokane, Washington (where the suspect lived) and a website called Boston. com. (Two of the man’s associates had been convicted. The fourth—James Tobin, regional director of the National Republican Senatorial Campaign Committee—pleaded innocent. In August of 2005, AP reported that the RNC was paying Tobin’s legal bills, which had so far added up to $722,000, for the services of Williams & Connelly, a leading firm in Washington, D.C. The news broke just days after RNC chair Ken Mehlman had announced a “zero-tolerance policy” on dirty tricks of every kind.)55 And there were other, larger stories that were buried even deeper by the press. While there had been broad coverage of the claim that all these exit polls were somehow wrong, there were almost no reports on the extreme unlikelihood that such a thing could happen. On March 31, 2005, a study came out from U.S. Count Votes computing that the odds against such an enormous error were 959,000 to one. The story was reported in the Akron Beacon-Journal on April 1, and that was it. Asked for a response by Stephen Dyer of the Akron Beacon-Journal, Carlo LoParo, Kenneth Blackwell’s spokesman, answered, “What are you going to do except laugh at it?”56


For all the evidence crammed into it, the Conyers Report is still necessarily incomplete, so many and so varied were the wrongs done in Ohio. On the one hand, the regime’s operatives, or persons very eager to assist them, committed outright crimes reminiscent of Watergate and the CIA’s notorious shenanigans in “hot spots” like Teheran and Guatemala City—black-bag operations pure and simple, and yet the subject of no coverage, or slight and muted coverage, by the press.


Sometime on the night of Friday, July 2, or in the wee hours of that Saturday, persons unknown somehow stole into the offices of Burges and Burges, an Akron consulting firm employed by the Ohio Democratic Party. There were no signs of forced entry. The only items taken were two computers—one belonging to the firm and one belonging to Rep. Sherrod Brown, a Democratic congressman whose district includes Summit County and who rents an office in the company’s suite at 520 South Main Street. There was, on both machines, much sensitive campaign-related information. The perpetrators left no fingerprints. The police report was filed on Saturday. No one contacted the press.57


Some three months later, there was a very similar break-in at the Lucas County Democratic Headquarters at 1817 Madison Avenue in Toledo. Sometime between 11 p.m. on Monday, October 11 and 7 a.m. on Tuesday, October 12, there was another choosy burglary—this one reported by the Toledo Blade. Bypassing several radios, a microwave, a TV and the petty cash box, the thieves made off with only three computers (out of many). “One of the computers belonged to office manager Barbara Koonce, who was responsible for names and addresses of hundreds of party members, volunteers, and candidates, a master schedule for all candidates’ events, and financial information” as well as “a list of registered Democrats—information that had been analyzed as part of the Democrats’ campaign strategy.” (“So for example, if I wanted to target African-American voters in Ward 10 now, I no longer have that list,” Koonce said.) “Also taken was a laptop belonging to Roger Sanders, a volunteer attorney from Texas working with the Victory 2004 campaign in space that was leased by the Kerry/Edwards presidential campaign.” Sanders was helping to arrange the placement of attorneys at polling sites throughout the county on Election Day. “Mr. Sanders had been matching as many as 212 local and out-of-town attorneys to specific polling stations November 2. That information was stolen, he said, as were e-mails discussing strategies for counter-attacking subtle measures that could turn voters away from the polls.” (In the first week of July 2005, there were two more break-ins at Democratic offices).58


Although one perpetrator left some fingerprints, the authorities were disinclined to look too deeply into the affair. “‘It’s probably a burglary, maybe a breaking and entering,’ Lucas County Prosecutor Julia Bates said yesterday,” the Toledo Blade  reported on October 14. “Officials of both the FBI and the U.S. Attorneys Office agreed, saying they will monitor the situation but do not believe a federal crime was committed.”59


On the other hand, there was also further evidence of crimes much less dramatic, but evidently quite effective nonetheless—and probably not unrelated to the theft of some of those computers. Denise Shull, a New Yorker born and raised in Akron (and, professionally, a neuropsychologist), returned to her hometown to help the Kerry ticket through the final week of the campaign.60 Shull worked in the phone bank at the Summit County Democratic headquarters, calling likely Kerry voters to determine which of them were most intent on coming out to vote for him on Election Day. She and ten other volunteers combed through their lists repeatedly, crossing off the names of all who might seem even slightly hesitant, or otherwise unlikely, to cast their ballots on November 2. After finishing that process, the team members collectively devised a master list—known as the pink list—of all the diehard Kerry voters in the county.


On Election Day, Shull served as a poll-checker, covering four precincts (6D, 6E, 6F and 7D) in northwest Cuyahoga Falls. Her job was to determine the absolute vote count for her district—a task entailing two careful comparisons of her “pink list” with the precincts’ respective lists of all registered voters. Here is how the process was to work. At 11:00 a.m. and 4:00 p.m. on Election Day, the poll judges in each precinct are required by law to post, on the walls of the precinct station, a comprehensive list of all the precinct’s registered voters, with a notation by each name, indicating whether or not that citizen has voted. The poll-checker for each party then studies that big list, to see which of their most devoted people have come out and cast their ballots yet, and which ones haven’t. The poll-checker then follows up by calling those who have not voted, to remind that person to come out today, ask if that person needs a ride, and then provide whatever help the voter may require.


At 11:00 a.m., Shull cross-referenced the names on her pink list with the names now posted on the wall—and found that a considerable number of them, one or two out of every ten, were not on the master list of registered voters. Of all the other names on her list, most did vote as promised, but some 10 percent to 20 percent of them officially did not exist as registered voters, even though they were ardent Democrats, many of them long-time voters in that area.


Shull eagerly awaited the 4:00 update of the precincts’ lists, thinking that, perhaps, those missing names might by then have been added. But a few minutes prior to that exercise, the Kerry headquarters in Columbus called off its poll-checkers. Kerry was by now so far ahead of Bush that there seemed to be no need for that second exercise, and now there was apparently a greater need for volunteers at many of those badly overcrowded polling sites in Democratic areas across the state, as it was raining hard, the lines were long and people were inclined to call it quits. Those poll-checkers who were waiting to cross-reference their pink lists a second time were therefore urged to hurry over to the most chaotic sites, to bolster the morale of all those would-be voters who were getting drenched and losing heart.


However, one of Shull’s precincts happened to post early: at 3:40, before the call came from Columbus, and so she had a chance to cross-reference the lists in that one place. And there she saw that none of the missing names had been restored to the precinct’s now-updated master list. In short, there had been some stealthy means of purging from the rolls the names of every ninth or tenth registered Democrat. On showing up to vote, those thus eliminated would simply have been told that they weren’t registered and that they should call this or that phone number (which was busy) or that they should cast a provisional ballot (which was then likely to be thrown away) or that they should go somewhere else instead (where they would then be sent elsewhere or back to the initial precinct).


As she meditated on her strange discovery, Shull thought back to her first experiences earlier that day, when, at 9:20 a.m., she had started out as a pro-Kerry cheerleader, or greeter, standing out in front of a polling site, at a distance of 100 feet (as the law required). As soon as she took up her position, a brawny Bush supporter loomed at her from the doorway of the polling place, screaming at her to remove herself, as, he said, she was not standing far enough away; and then he came at her. Shull approached a passing cop, and the man turned tail and hustled back into his lair.


Shull crossed the street, so as to separate herself still further from the site, and held her Kerry sign high. A young woman, about 30, walked past Shull on her way to vote: “Yay Kerry!” she called to Shull, stepped into the polling place—and then stepped right back out again. Shull asked what had happened. “They said my name wasn’t on the list,” she said, adding that she had voted with no trouble in the prior two elections and was still living at the same address. They had simply told her that she couldn’t vote there and gave her a phone number. Shull told her to go back and ask for a provisional ballot, which the young woman did, and voted that way, for whatever it was worth.



OEBPS/images/logo.jpg
BASIC

BOOKS





OEBPS/images/cover.jpg
“There is no more important issue facing our nation than the right to vote,
and no more important book on this point than Fooled Again.”
—Congressman JOIIN CONYERS, JR

100 pages of
new material

The Real Case for Electoral Reform

By the author of THE BUSH DYSLEXICON

MARK CRISPIN MILLER






