

[image: Illustration]



The Power and the Story




 


 


 


Also by John Lloyd


Journalism in an Age of Terror: Covering and Uncovering the Secret State


Reporting the EU: News, Media and the European Institutions (with Cristina Marconi)


What the Media are Doing to our Politics


Rebirth of a Nation: An Anatomy of Russia


Loss without Limit: The British Miners’ Strike (with Martin Adeney)






THE POWER AND THE STORY


The Global Battle for News and Information


John Lloyd





[image: Illustration]




 


First published in Great Britain in 2017 by Atlantic Books,
an imprint of Atlantic Books Ltd.


Copyright © John Lloyd, 2017


The moral right of John Lloyd to be identified as the author of this work has been asserted by him in accordance with the Copyright, Designs and Patents Act of 1988.


All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise, without the prior permission of both the copyright owner and the above publisher of this book.


10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


A CIP catalogue record for this book is available from the British Library.


Hardback ISBN: 978-1-78239-359-7
E-book ISBN: 978-1-78239-361-0
Paperback ISBN: 978-1-78239-362-7


Printed in Great Britain.


Atlantic Books
An Imprint of Atlantic Books Ltd
Ormond House
26–27 Boswell Street
London
WC1N 3JZ


www.atlantic-books.co.uk




For Jacob Fortune-Lloyd





Contents


Preface


Acknowledgements


Part I   THE AUTHORITY OF THE STATE


Introduction: ‘I hate your scary truth’


  1    ‘We must unwaveringly persist in … politicians running newspapers’


  2    ‘Egyptians will not again tolerate dictatorship’


  3    ‘You saw it on television? That means they are lying!’


  4    Three degrees of despotism


i The New Thing


ii ‘I am having it cut off right away, sir!’


iii ‘We can’t criticize our own’


Part II    THE AUTHORITY OF THE MARKET


Introduction: ‘Without reliability, one cannot be a journalist’


  5    ‘We are in the advertising business’


  6    ‘We need a prime minister, not a Trappist monk’


  7    ‘Some of the stories … were more or less true’


  8    In the market, but free?


i ‘The most important story ... is the one that cannot be covered’


ii ‘We did not grasp what was happening’


iii ‘In East Asia … journalists are part of the power structure’


iv ‘When journalists come to Israel they leave behind their professional tools’


  9    ‘There is no model for newspapers’


10    ‘We’ve got the ability to go directly … to the people’


Part III    FREEDOM


Introduction: ‘Journalism’s first obligation is to the truth’


11    Roads to freedom


i ‘Your work has always been essential’


ii ‘The BBC … has a liberal bias’


iii ‘Nous sommes un journal’


iv ‘The Internet is a threat to human civilization’


 


Conclusion: This happened


Notes


Bibliography


Index





Preface


We have understood, or misunderstood, the world beyond our immediate ken mainly through journalism for the last two centuries. The circles of those who read news and commentary widened progressively as time passed, as did the number of countries developing some form of journalism; men, and later women, became increasingly literate, and public life more and more depended on some knowledge of current events. Fact and the pursuit of truth have, in that time, been unevenly served – though it was only during that period, and in particular in the latter half of the twentieth century, when the pursuit was elevated to a public duty and trust.


Yet however serious a journalist’s dedication to discovering facts, which can amount to a skeletal truth, the call of the alluring fiction is often stronger than the hard (hard to understand) fact. The creative writer and the factual journalist share the word ‘story’ to describe their output: the narrative form common to both invites the author to import themes from current events – and the journalist to evoke, through invention, stronger and more compelling interest and passions than the complexities of a purely factual account would allow.


The public pleasure in fantasy was always amply accommodated in the development of journalism. Before newspapers and magazines began to widen their very limited circulation in the nineteenth century, the literate elites were served, from the invention of printing, by newsletters in which gossip, invention, propaganda and fact were mixed, with the non-factual often commanding a higher market value. In mid-sixteenth-century Venice, where newsletters were early established, the Duke of Modena’s representative wrote that those written by a priest, Padre Sciro, ‘which everyone likes, are mostly full of lies’. Three decades later, the Turin historian Pier Giovanni Capriata wrote that newsletter writers can ‘bring true disaster on themselves just to please others by the publication of falsehood [my italics]’.1 ‘Liking’ lies has long been the dirty secret of journalism. Readers of newspapers which care little for establishing truthful accounts, usually the most numerous, separate affection from trust.


Rulers and states sought and got increasing control over journalism as its power became more evident – though it remained, precariously and at times fatally for the journalists, a place where radicals could flourish for a time. Thomas Paine, among the most fertile of radical journalists of the eighteenth century, was convicted (in absentia) of seditious libel in England and imprisoned in France. He was the most consequential journalist of his age: his pamphlet, Common Sense (1776), arguing for American independence from the United Kingdom, remains the bestselling book in the US (in terms of ratio of sales to population). By the nineteenth century, in the United States first and in the United Kingdom later, journalists increasingly broke away from political patronage and control, aided, in the latter half of the century, by the growing role of advertising in giving the ever-larger newspaper companies financial independence. It brought the temptation to pander to moneyed interests, but also turned a restricted circle of readers, treated as a politically active elite, into a much wider audience, who were envisaged as consumers as well (or instead), and which provided ‘an economic basis for press autonomy and power that the early printers and editors never enjoyed’.2


Reporting by reporters, rather than opinionating by editors, became the developing form of journalism in the US from the early 1800s, taking on a ‘brash character’,3 which fitfully spread to the more deferential British press. From the 1830s on, in both America and Britain, ‘beats’ developed, in which reporters specialized in covering areas of interest, increasingly through established institutions and bureaucracies – ‘the story of early journalism, in short, is the story of an emergent institution seeking out more established institutions in order to feed the nineteenth-century “hamster wheel”.’4 The ‘Anglo Saxons’ thus became, in different but allied ways, distinct from the continental Europeans and others in producing a ‘journalism of information’,5 which bit by bit came to see accuracy as a main selling point for a largely upper- and middle-class male readership, relying on fact and informed opinion for their business, governmental, institutional and conversational roles.


The lower classes, increasingly literate, were enrolled in newspaper readership by the US city papers owned by the new media oligarchs active in the late nineteenth and early twentieth centuries – James Gordon Bennett, William Randolph Hearst and Joseph Pulitzer – and later in the UK by their transatlantic counterparts, Harold Harmsworth (Lord Rothermere), his brother Alfred Harmsworth (Lord Northcliffe) and Max Aitken (Lord Beaverbrook). Common to all was a style brasher than brash, with crime, scandal and sex as main selling points – an approach first pioneered from the 1840s in the UK’s News of the World.


In most countries now ruled by autocratic regimes, journalism didn’t develop through centuries-long struggles for independence – the history which most buttresses the news media’s claim that they are a pillar of democracy. In Russia, China, Egypt and the rest of the Muslim world, Japan, Africa, India and South East Asia, it didn’t develop at all until the mid nineteenth century: before that, news and analysis, such as that done by Chinese scholar-officials, charged with making accurate reports on the state of the nation, was for the elite only. A newspaper culture was often brought in by colonialists and missionaries – as in India, Egypt and Africa. It was thus identified less with freedom than with subordination, and had to be ‘nationalized’ as a pro-independence press before spreading among and beyond the educated classes.


The influences of their origins and the fact that they are produced for the market renders newspapers, everywhere in the democratic world, unstable entities, constantly tugged between the mission to report and explain well-grounded facts and the desire to please and flatter the readership. The ‘serious’ journalist’s view of what constitutes the most important news differs from their readerships’ view, even in upmarket papers produced for a highly educated middle class. The ability to track ‘most viewed’ stories shows that they are often quite different from the papers’ editors’ own hierarchy. As an example: on 6 March 2017, the editors’ top stories in the Guardian concerned, first, the FBI director’s demand that President Donald Trump provide proof that former President Barack Obama had ordered a wiretap on Trump’s phone calls; second, a piece on the UK budget due later in the week; and third, a story on sexual harassment in British universities. By contrast, the most viewed article was a piece on the failure of a new team at the BBC car show Top Gear to match the success of the previous team, led by Jeremy Clarkson; a satirical story on Trump’s unannounced destruction of ISIS; and the news that a popular Arsenal player, Alexis Sanchez, had been dropped for a match against Liverpool and had later sparked an altercation with his teammates.


This isn’t just the case in democratic states. Media in authoritarian states, with few exceptions, keep and build audiences with a mixture of news that pleases the regime and news that pleases the audience; though the two have now come together, in many cases, more successfully than in liberal democratic states. A nationalist, anti-Western stance is popular and emotionally satisfying for many, especially if the news features such triumphs as the peaceful seizure of Crimea by Russia, or the defiance – reaching ‘stratospheric levels’6 – by China’s leadership of the US when, in the summer of 2016, the Permanent Court of Arbitration in The Hague invalidated China’s ‘historic’ claims to stretches of the ocean and territories in the South China Sea. Dramatically presented, these passages can make compelling viewing and reading – and underpin the legitimacy of the regime at the same time.


There is no neat dividing line between authoritarian and democratic, especially in the later reaches of the 2010s. The former Communist states of East and Central Europe and the Soviet Union are for the most part authoritarian, or tending in that direction. But though the election of a president or a parliament may in many cases have been corrupted, in very few cases was it likely that the winner would not have won on the strictest electoral criteria:7 the elections, though often corrupt, were not a farce. President Putin in Russia, the Law and Justice Party dominated by Jarosław Kaczy´nski in Poland, the Fidesz Party led by Prime Minister Viktor Orbán in Hungary and others pointed to results and polls which underscore their popularity – and the unpopularity of the still-existing competitors. In Hungary, for example, polls show that while Fidesz is often seen as corrupt,8 the party is 30–40 per cent ahead of its nearest rival – usually the fascist party, Jobbik.9 A system of elective democracy remains in these states, but it has detached itself from the word ‘liberal’.


Yet if there is no absolute distinction between the despot and the democrat, the basic institutions and processes by which each must live differ fundamentally. Democrats still believe that elections are – and are seen to be – free, fair and uncorrupted; that elected power is under the law; that judges and the courts are independent; that civil society, with a plethora of institutions, charities, religious organizations, policy institutes, clubs, associations and advocacy groups, should be free to act under the law; and that the freedom of news media and speech are protected by law and precedent. None of these are true in authoritarian states.


Journalists’ independence in states proclaiming themselves as fully democratic cannot be absolute, but its borders are set much wider and they are always negotiable. The power which has been given to and taken by journalists can be large – even decisive, as in the choice of an elected leader. In early 2017, the leading contender for the French presidency was François Fillon of the centre-right Republican Party, an experienced politician (a former prime minister), professing a strong Catholic faith and with a plan for economic reforms deep enough to jolt the country out of its stagnation. In February, the investigative–satirical weekly Le Canard Enchaîné revealed that Fillon’s wife Penelope and two of his adult children had been paid around one million euros in all as his assistants – but appeared to have done little or nothing to earn it;10 Penelope Fillon later denied this, as did her husband.11 Fillon had been the favourite to win against Marine Le Pen in the second round of the presidency: he rapidly lost support, allowing the centrist Emmanuel Macron to take the place of favourite, and to win.


One of the world’s great political prizes – the French presidency housed in the magnificence of the Elysée Palace – had been, in the view of most pollsters, Fillon’s. Then the near certainty was snatched from him by a hundred-year-old (in 2016) muckraking, mocking weekly. Authoritarian leaders cannot allow this to happen, hence the need to ensure the enthusiastic loyalty of the leading journalists, especially broadcasters, and the reduction of all mass journalism to obedience, leaving at best only a fringe of upmarket publications and websites in opposition, struggling to have any leverage on politics or policies.


Journalists in authoritarian societies usually know something of how democratic journalism works, and sometimes want to import it into their practice (though it’s wrong to assume, as can be the case, that all want to exchange a servile, low-energy, low-risk place for an independent, risky, pressured one). The attraction of a ‘journalism of information’ is that it gives them the chance of a useful, rather than a subservient, working life, and the opportunity of revelation in societies which take a hard line in stopping that which they don’t want exposed. It also puts them in potential conflict with the authorities and with most of their fellow citizens, who will tend to favour security over confrontation; and in some countries – such as Mexico, Pakistan and Russia – makes violent death more likely. A journalist who follows that road must imagine a situation in which the ills and corruptions of the society are susceptible to change through investigation and publication; that is, a state of affairs which does not exist.


The journalistic culture which usually most inspires them is that of the US. Because it has been the most explicit and ambitious in expressing its aims and its ethics, because it projects itself with most force, because film and television have routinely endowed their journalist characters with a heroic status and because it uses the language closest to being a global lingua franca, it is the American journalistic culture which beckons journalists round the globe to emulate it. Not just American journalism: it is post-Watergate journalism − sure of its power, brooking no denials and few defences of privacy, with higher bars than in most states against being successfully sued for libel or slander, wedded to hard, concentrated reporting that reveals governmental and corporate misdemeanour – which has become the model. The high position which the US news media assume themselves to occupy naturally produces arrogance and an assumption that all criticism of them, especially from politicians, is self-interested and false. But the devotion to a constant concern for accuracy is shown in the open debates about how that is attained, such as on whether or not to call President Trump a ‘liar’ – a step taken by the New York Times in a news story in January 2017, soon after he assumed office;12 it was one which the editor of the Wall Street Journal thought overly moralistic.13


The ‘Anglo Saxons’ (in the US at least, the tag wouldn’t fit most of the population, though many Europeans cling to its use) had produced an institution which had the nerve and confidence, backed by constitutions and legislation, to set up as a judge of the state and politicians, the corporations and the leading figures, the institutions of civil society and foreign governments, and in being so, was attractive to would-be journalists and feared by autocratic regimes across the world. It was and remains an audacious claim – for unlike professions such as law, medicine, engineering, accounting or academia, the trade of journalism requires no specialized knowledge beyond learning how to report and broadcast clearly and the technicalities of Net-based working. Journalists in democracies are militant in defence of their independence and freedom, but don’t often care to reflect on what their real influence is on politics, and what their practice does to the societies in which they operate. Michael Schudson writes that ‘Journalists’ reflections on their own business are not tested in the discipline of actually having to influence institutional policy. In contrast, even a rube [novice] academic, working out the freshman general education course or revising admissions requirements or preparing a report for an accreditation committee has more firsthand experience in policymaking than many experienced journalists who write about it.’14


This does not mean that commentary, much less well-based reportage, is necessarily jejune: much of it is sharply perceptive. But its wisdom is Platonic, its gloss untouched by the compromises, evasions and errors of practice.


This emptiness where expertise and experience might be is amply compensated by the fact that journalism, vigorously practised, really is a necessary concomitant to democratic, civil societies – because it is or should be there to gather audiences to attend to those who are the victims of injustice, neglect and injury, to the digging up of illegal or asocial practices, to the strong expression of opinion on issues both timeless and of the day and to the humbling of the arrogance power usually accrues about it. This is what journalists like to say they do, and some actually do. And the less proclaimed duty of making a record of events, speeches, policies, debates and initiatives, which require attendance, a recording or shorthand note and the ability to write an accurate and readable narrative, remains an understated glory of the trade.


‘Free’ journalism has many constraints, as is emphasized throughout this book, but though the adjective deserves to be between quotation marks, it is still free enough to be serviceable, and to be the envy of those wishing to attempt truthful reporting or strong opinionating in states where ‘free’ cannot be used at all, with or without quotation marks.


In the democratic world, the largest issue troubling liberals, and many conservatives, from late 2016 onwards was the election of Donald Trump as US president on a programme which, as his presidency rolled out in 2017, became ever more confusing and contradictory. It appeared to be a mixture of strong nationalism (‘America First’), protectionism, opposition to immigration of (especially) Mexicans and Muslims, contempt for the European Union and an approach to NATO so insouciant and contradictory that it was simply unknowable whether or not he would maintain the promise that an attack on one member was an attack on all.


In Europe, strong populist parties of the right grew quickly in France, Italy, the Netherlands and Sweden, often displacing much older parties that had dominated post- (and sometimes pre-) war politics; only in Germany and the UK did established parties continue to be confident of beating new nationalist groupings, such as the Alternativ für Deutschland party and the UK Independence Party (though not, in the latter, the Scottish National Party in its own part of the Union).


The belief that the post-war liberal order is now over was widely shared. Even commentators who had vigorously opposed many liberals’ desire to spread or defend democracy up to and including by force of arms – ‘realists’, who accepted that some states and regions had political cultures antithetical to liberal democracy and that orderly international relations depended on taking no action which aggressively challenged that culture – were shocked by the success of the authoritarian regimes and by anti-liberal movements within democracies. As the realist-inclined Harvard scholar Stephen M. Walt put it, ‘it turns out that many people in many places care more about national identities, historic enmities, territorial symbols, and traditional cultural values than they care about “freedom” as liberals define it’.15


Trump did not seem to care much about freedom as liberals define it. Any person or organization – the courts, the intelligence services, Muslims, Mexico – which crossed or displeased him was violently called out on Twitter, his preferred way of expressing the frustrations that swept across him day and night, and which demanded an outlet. The tweets and phrases he tossed out indicated one who did not care whether ‘America First’ was the slogan of the US far right in the 1930s, including fascist sympathizers, such as the aviator Charles Linbergh and the car manufacturer Henry Ford, among many others, nor if ‘enemies of the American people’ was a lift from the Stalinist phrase book, usually the prelude to a death sentence.16 His mind seemed to know none of the boundaries that public men and women are careful to place on their voiced views – a care often, to be sure, resulting in a maddening blandness. Like a Kong unbound, he roared and beat his chest when he felt hunted or cornered. His anger waxed and waned. He loved the CIA when he addressed some of its staff the day after his inauguration; he hated it, and the FBI, when they insisted on investigating Russian links to his campaign and the FBI demanded that the Justice Department deny his charge that a wiretap was ordered to be put on his phones by former President Obama. He thought Obama and his wife Michelle were wonderful, gracious people when they received him in the White House, days before he took over. Later, he called Obama bad and sick. His attention skidded from accusations of presidential misconduct of enormous constitutional consequence to gloating over Arnold Schwarzenegger’s early departure from his old TV show, The Apprentice, because of poor ratings. The actor, straight-faced, told a radio talk show host: ‘I think he’s in love with me.’17


In one thing he was almost constant: he hated mainstream journalism. He called reporters ‘dishonest’, ‘disgusting’ and ‘scum’. In a press conference a few days before he became president, he refused to take a question from CNN’s senior White House correspondent, Jim Acosta, shouting him down – apparently enraged that CNN had been the first to report that former President Obama had been briefed on lurid allegations about him in an intelligence dossier.18


The reason why his constancy on this has ‘almost’ before it is because, on a visit to the New York Times as president-elect in November 2016, he said he ‘had great respect for the New York Times’19 – a paper he had consistently called ‘failing’, ‘a joke’, ‘really disgusting’ and much more, all of which the Times printed together, after he was president for a month, with long lists of insults he had levelled at other institutions and public figures.20 As soon as he cleared the Times’ offices, he again began a string of insults, levelled also at other mainstream media (though CNN, the Washington Post and the Times featured most).


On 24 February 2017, Trump made a speech at the Conservative Political Action Conference, and said the news media ‘make up stories and make up sources’.21 In his sights was a Washington Post story, based on nine unnamed sources, which claimed that conversations that Mike Flynn, who had been appointed National Security Adviser, had had with the Russian ambassador, Sergey Kislyak, had been misrepresented and the stories ‘made up’. Trump said that journalists should not be allowed to use unnamed sources, and that they hid behind the First Amendment on freedom of speech and the press to publish lies about him. More ominously, he continued: ‘Many of these groups are part of the large media corporations and they have their own agenda – and it’s not your agenda. It doesn’t represent the people, it will never represent the people, and we’re going to do something about it.’


Trump came to office at a fortuitous time. The main institution of journalism for more than two centuries, the newspaper, had been gravely weakened by the Net – which pushed out huge quantities of journalism and information for free, hosted new start-ups like Craigslist that leeched away classified advertising and which funnelled most other advertising to Google and Facebook. He was responsible for a sharp spike upwards in TV and cable news viewing, and in subscriptions to the upmarket newspapers − he was the hottest piece of political news since Watergate − but, welcome as this was, it didn’t address the lack of a new business model for newspapers, and the question over what they would become. At the same time, social media energized his supporters, whom he fed (along with everyone else) a constant stream of tweets, often pandering to the view many of them held that the liberal establishment had betrayed them, lied to them, denied them a decent living and were ruining America by opening its borders to terrorists and scroungers. The writer Paul Berman wrote that ‘whole sectors of the population float on tides of electronic rumor and mischief, where … panic is promoted. In Donald Trump, those people have elected one of their own.’22


In his plot against American journalism – and by extension all journalism which strives for independence – Trump was deliberately destroying an ideal which, however much it inflated itself and was inflated by others, proposed a practice of robust enquiry based on checkable truth, and which was a large part of the international belief in America’s greatness. He attacked the media for the same reason as he attacked the secret services: ‘to destroy trust in two of the institutions most requiring it as the basis for their existence. In doing so, he has both implicitly and explicitly demanded that trust be placed only, or at least mainly, in him. The truth begins, and ends, in him.’23


This behaviour from one who glories in his office’s power and disdains to observe many of its constraints is dangerous to a law-governed, pluralist state. In one thing President Trump is right: the mainstream media are, nearly all, against him; a state of affairs that the Washington Post editor, Marty Baron, said at a seminar at the Reuters Institute he regretted.24 Yet it was inevitable. The mainstream news media, with exceptions, based their journalism on observable, checkable fact: the president, in his speeches, interviews, tweets and off-hand comments, did not. It was a breach, not confined to America, which widens everywhere.





Acknowledgements


This is a book about journalism in the world. It necessarily contains some historical background, but it’s meant mainly to assist the understanding of that which claims to assist us to understand the world as it now is: journalism.


It’s not comprehensive. I have separate chapters on big countries and regions, smaller pieces on countries and themes which may stand as examples in a larger whole, such as Africa, Central Europe, Latin America; and particular forms of journalism, such as public service broadcasting, leaking and tabloids. Much has been left out, but this approach at least avoids being a list.


The debts owed to those who assisted my understanding are very many. I want to mention first the Atkin family, Edward and Celia, who for years supported my work both on this book and at the Reuters Institute. Similar thanks are due to David Ure: like the Atkins, he gave generously to fund work which he believed would be valuable.


Toby Mundy, first at Atlantic then as my agent, has been a large inspiration for the book. At Atlantic now, James Nightingale and Alison Tulett put great effort into editing, checking and shaping.


The Reuters Institute for the Study of Journalism, now part of the University of Oxford, has been a necessary background to work on the book, and I have picked the brains of and asked for help from many of the former Reuters Fellows, who include some of the most thoughtful and experienced journalists from every part of the globe. The Institute was fortunate to find, soon after its creation, a director in David Levy; its creation was due to the hard work of Tim Gardam, as well as Tim Garton Ash, Stephen Coleman, Geert Linnebank, Neil MacFarlane and Monique Villa. It is now established as a major centre of research and discussion on journalism, as well as of a fellowship programme.


Of special help in working out the themes of the book have been, in first place, Arkady Ostrovsky, followed by Barry Cox, Ferdinando Giugliano, Abdallah Hassan, Cristina Marconi, Lena Nernirovskaya, Yuri Senokosov, Janice Winter and a Chinese journalist who asks to remain anonymous. Ilaria Poggiolini, though increasingly immersed in preserving her ancient university of Pavia, gave me tremendous support.


Others, in differing capacities, include Ramy Aly, Lucia Annunziata, Scott Anthony, Andrei Babitsky, Iradj Bagherzade, Lionel Barber, David Bell, Carlo De Benedetti, Aluf Benn, Ian Benson, Inna Berezkina, Luca De Biase, Nigel Biggar, James Blitz, Graham Bowley, Pierre Brochand, Neil Buckley, Hugo de Burgh, Ian Buruma, Alastair Campbell, Duncan Campbell, Adriana Carranca, Shubhranshu Choudhary, Jon Cohen, Stephen Coleman, Mandy Cormack, Paddy Coulter, James Crabtree, Wenming Dai, Mark Damazer, Caroline Daniel, Rima Dapous, Sunday Daré, James Dawson, Sonia Delesalle-Stolper, Jeremy Drucker, David Elstein, Alexei Eremenko, Steven Erlanger, Harold Evans, Giuliano Ferrara, Lara Fielden, Jason Fields, James Fishkin, Mikhail Fishman, Enrico Franceschini, Nick Fraser, Chrystia Freeland, Sean French, Tim Gardam, Paolo Garimberti, Timothy Garton Ash, Agnès Gaudu, Philip Gawith, Nicci Gerard, Gabriela Giacomella, Anthony Giddens, Jo Godfrey, David Goodhart, Arnab Goswami, Roy Greenslade, Anton Harber, Luke Harding, James Harkin, John Harris, Jim Haynes, Peter Hennessy, Tamar Herman, Julia Hobsbawm, Jeremy Isaacs, Andrew Jack, Ian Jack, Alan Johnson, Chaitanya Kalbag, Jan Kasl, Terezie Kaslová, Markandey Katju, Sylvie Kauffmann, Lucy Kellaway, Bill Keller, Lorien Kite, Ivan Krastev, Kimiko Kuga, Richard Lambert, Noa Landau, Joseph Lelyveld, Leonardo Maisano, Mark Malloch-Brown, Ezio Mauro, John McLaughlin, Enrico Mentana, Elhanan Miller, Mikhail Minakov, Augusto Minzolini, Martin Moore, William Moy, Marco Niada, Rasmus Kleis Nielsen, Richard Norton-Taylor, Natalie Nougayrède, Daniel Ockrent, Onora O’Neill, Neil O’Sullivan, Geoff Owen, James Painter, Ella Panfilova, Peter Pomerantsev, Dick Pountain, Manar Rachwani, Alex Reid, Thomas Rid, Max Rodenbeck, Jay Rosen, Prannoy Roy, Alan Rusbridger, Alec Russell, Naomi Sakr, John Scarlett, Michael Schudson, Jean Seaton, Hend Selim, Arijit Sen, Scott Shane, Anuradha Sharma, Supriya Sharma, Hu Shuli, Anthony Smith, Kate Hanneford Smith, Al Stepan, Stefan Stern, Václav Štětka, Frederick Studemann, Asher Susser, Tim Suter, Celia Szusterman, Abiye Megenta Teklemarian, Gillian Tett, Karan Thapar, John Thornhill, Daya Thussu, Laura Toogood, Howard Tumber, Marco Varvello, Gudrun Vickery, Monique Villa, Alessio Vinci, Graham Watts.





PART I


THE AUTHORITY OF THE STATE






INTRODUCTION


‘I hate your scary truth’


Journalism is controlled and suppressed in authoritarian societies because their rulers believe they have a better grasp of the truth than journalists could ever have. Theirs is not the truth of mere facts. It is the alternative truth of what keeps social peace, promotes development, preserves necessary power and serves faith.


Authoritarian societies often have the form of democratic systems, including news media which can at times report accurately and express mildly dissenting views. But the rulers and the journalists know that such licence can be revoked at any time. The Russian oligarch Mikhail Prokhorov, who had, in the early 2010s, sharpened his RBC news media group to do investigative reporting – including of the Kremlin – enjoyed a year or two of high-profile existence. However, in May 2016, after pieces on allegedly corrupt activities in President Vladimir Putin’s family, including links to the tax-dodging revelations in the Panama Papers, the group found itself the subject of a criminal investigation. Three top editors were offered as sacrifices, but by early June, Prokhorov was reported to be on the lookout for a buyer:1 he later sold most of his largest Russian assets including RBC, and shifted investments to the US where he already owned the Brooklyn Nets basketball team.2


The higher truth of Putin’s Russia – a truth that talented ‘political technologists’ employed by the Kremlin have developed for many years – is that the president is a powerful, determined but compassionate ruler, dedicated to the welfare of Russians and to reviving the glory of an abused nation. Political technologists, a very Russian term, are different from public relations people who, everywhere, give policies an inspiring gloss. The technologists construct framework narratives for the exercise of power, with the aim both to legitimize power and to show that society has no alternative but to accept it. This version of the truth is necessary for the project of patriotic recovery, Putin’s main task in his third term as president, and is based on the belief that the threat to Russia from the West is unsleeping, and criticism assists the enemy. In April 2016, the most proactive media supporter of the president, the TV presenter Dmitry Kiselev, accused the RBC group’s coverage of the Panama Papers’ revelations as assisting the United States; a few weeks later the state moved against it.3


Russia, in common with most countries in the world, has no centuries-long tradition of striving for, and gradually increasing, press freedom. Its newspapers, as its politics, had a brief and fevered period of licence at the turn of the nineteenth and twentieth centuries, but with the Bolshevik victory, an increasingly tight censorship choked off all criticism until, by the late twenties, none could exist.4 The Leninist party believed truth was under its control; to call its main newspaper ‘Truth’ (Pravda) was confirmation. The system’s decay under Leonid Brezhnev and his two short-lived successors, and the progressively rapid opening of the Mikhail Gorbachev years (1985–91), slithered into the post-Soviet wonderland of media, disciplined not by the state but by the market and the oligarchic lords of television who, facing an election, tuned their channels to Boris Yeltsin’s wandering star, fearful of returning Communists. Putin, stricken by the collapse of a Soviet Union that had raised and nourished him, and understanding that to consolidate his power he needed compliant media, made it a priority to wrest ownership from over-mighty (as he saw it) private hands and bring the channels, and most print, under Kremlin-state control once more.


China had little exposure to press pluralism. Newspaper and journals came first through Western missionaries in the early nineteenth century; indigenous periodicals appeared in mid century, witness to growing nationalist sentiment sparked by French and British military humiliation. ‘Journalism became the ideal career for the patriot … and the only political journalism was patriotic, change-oriented journalism.’5 When, from the 1920s, the Nationalists and the Communists began a fight to the death, the press – which had shown signs of independent development − was mobilized into political order, an approach that ‘established the absolute dominance of politics over facts: a dominance which remains in authoritarian states’.6 Under Maoism, journalism had no more freedom than in Stalin’s Soviet Union, but after the successive liberalizations of Deng Xiaoping in the 1990s (Deng died in 1997), a degree of pluralism was permitted, and there was a closely observed flourishing of investigative journalism. These openings were narrowing in the 2000s, and largely closed down after Xi Jinping’s assumption of power, as general secretary of the Communist Party from 2012 and president from 2013. In double-digit-growth times, a certain laxity flourished, in harder times, not. ‘Working in the Chinese media,’ an anonymous editor told a Guardian correspondent in February 2016, ‘feels like you are wasting your life.’7


Journalism has meaning for those who practise it if it allows the free pursuit and publication of facts seen as important, and if it is permitted to operate in a society ready to host a competition of ideas and political positions – a readiness that has waxed and waned through the centuries. A meaningful life for a journalist in that sense had been possible for centuries in the West, where freedom to propose and oppose had begun to take a grip on the nascent civil societies of England, France, Italy, the Netherlands, Scandinavia and others from the sixteenth century onwards. By the seventeenth came the first periodical publication of news and opinion. The professionalization of journalism in the nineteenth century created markets for sensation, scandal and schadenfreude, but rested on a steadily plumper bed of belief that this was indivisible from societies of law and political choice.


A journalist in a democracy can aspire to a sometimes harried, sometimes easy life that can be democratically constructive because of their autonomous activities in recording, criticizing and investigating the powers that be. But journalists cannot see themselves thus in an authoritarian society. There, most journalists have little independent agency, recording statements, speeches and interviews or reflecting the regime’s priorities and guidance through stories designed to underpin its wisdom and success, or opinion calibrated to its policies.


States like Eritrea, which had a lively political press,8 and North Korea, which never did,9 take care to reduce their journalists to clerks taking dictation, and succeed in jailing or killing those journalists who attempt rebellion. Populations that are cowed and constrained by long labour for subsistence living under the ceaseless gaze of secret services and informer networks struggle to produce revolts, and would mostly be uninterested in press freedom. But such complete tyrannies are now few. Umberto Eco wrote that a true totalitarian state is one where ‘a regime … subordinates every act of the individual to the state and to its ideology’.10 Italy under Fascism was not that, neither is Putin’s Russia, Xi’s China, el-Sisi’s Egypt nor Erdoğan’s Turkey. Journalism exists, or is suppressed, according to the will of the ruler; but it seems presently that ideologically guided societies, such as China and Saudi Arabia, are more inclined to suppress journalism than a post-ideological authoritarian state like Russia.


The states that have been and remain least given to develop a firm basis for journalism, independent of state and ideology, are the Middle Eastern Muslim countries, where the curbing of journalistic attention to its activities suits the state, and the disqualification of journalism to say anything of real value to the people is often an aim of the state-religion, Islam.


The strength of a community of faith and law derived from Islam’s precepts varies widely in these states – from weak in a many-faiths state like Lebanon to strong in the Wahabi-inspired kingdom of Saudi Arabia, or the Ayatollah-guided theocracy of Iran. Where secularism has penetrated widely enough in society, observation of the religion is reduced to a milder series of rituals and pieties, as in Egypt – where, during the brief period in power of an ineffective Muslim Brotherhood-led government (June 2012– July 2013), the fear of a more strictly imposed observance caused public support for a military intervention, returning the country to the military rule which has been the ‘normal’ since the officers’ revolt of 1952 brought Gamal Abdel Nasser to power.


Ernest Gellner noticed that Islamic societies, which are more observant than other faiths, run practical politics by networks of clientelism: ‘the formal institutional arrangements matter far less than do the informal connections of mutual trust based on past personal services, on exchange of protection from above for support from below’.11 Many Muslim journalists in Islamic societies do challenge the state, and grasp freedom where possible, but they have not succeeded in establishing a stable order where free speech is protected. In 2014, a senior member of Saudi Arabia’s Commission for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice, or religious police, Ahmed Qassim al-Ghamdi, read the Koran and discovered that habits in the Prophet’s time were markedly more relaxed than they had become in the Kingdom. He publicized his views on television, his wife with face uncovered sitting beside him, and was deluged with hatred; the family of his eldest son’s fiancée called off their wedding. Much worse happened to journalists who crossed the red line of extreme public sexual puritanism or showed disrespect to the sprawling oligarchic monarchy.12


The Islamic faith in the mutually hostile states of Saudi Arabia (Sunni) and Iran (Shia) shows little distinction between the secular and the religious. Christianity now leaves Caesarean matters to fallen politicians; Judaism and Hinduism, in their home states, seek to increase their influence on political conduct, but a secular core remains in both their homelands, fiercely defended by non-believers and many moderate believers alike (though the Indian prime minister from May 2014, Narendra Modi, rose in politics through a powerful organization dedicated to the promotion of Hinduism and the submission of Islam). Only in Islam, of the major religions with real social weight, do the precepts of the founding Prophet act as a practical and normative guide, usually enforced. The religion is seen as a higher truth than anything journalism could produce. Alexis de Tocqueville wrote that ‘Islam is the religion which has most completely confounded and intermixed the two powers … so that all the acts of civil and political life are regulated more or less by religious law’.13 The satellite TV ‘revolution’ of the 2000s shakes that, but still far from to destruction.


Journalism had little or no indigenous tradition which could be used as inspiration, while the example of the Western media is routinely condemned as mere propaganda. The coming of Al Jazeera, funded by the Qatari monarchy, followed by other Arabic-language satellite stations has made large waves – though the autocrats retain as strong a grip as they can on their power, their politics and their societies, with Islam as their handmaiden.


The trade of the reporter, the essential act of journalism, is a Western invention. From the mid nineteenth century, the Americans were the drivers of reporting as a regular employment, progressively distancing the trade from the political parties and other institutions that controlled it, to become an institution in itself, a centre of judgement, policy development and power that could match itself against other large powers, including that of the state. This Western tradition has penetrated authoritarian societies, but has not been allowed to take strong root. The first decades of the 2010s have been testimony to the weakness of independent journalism in authoritarian states, compared to the resilience of authoritarianism itself.


Journalists can make a name for themselves in such states. In Egypt, under President Nasser, Mohamed Heikal did, in his editorship of the main state organ, Al-Ahram, and in his closeness, as adviser, speechwriter and friend, to the president. In the Soviet Union, Yevgeny Primakov made a name for himself, and indeed became prime minister in (post-Soviet) Russia, securing the post because President Boris Yeltsin needed someone with Primakov’s (abiding) Communist loyalties at a time of political weakness. But though he had been well trained in Arabic and Middle Eastern politics and knew many of the leaders, his more important job was not as a Pravda correspondent, but as a KGB agent who reported directly to the Central Committee’s international department.


Making a name for oneself, or at least a good living, in authoritarian systems means serving the system not the trade; it means cleaving to the agreed line (though you may have had a hand in making it); it means jostling most fiercely for the ear and favour of the rulers, over and above the eyeballs of the readers. There were a few, besides Primakov, in the Soviet Union who were permitted some licence in commentary – Alexander Bovin, mainly in Izvestia, took a relatively independent line on international issues, especially the Middle East; and Otto Latsis, an accomplished economic and political journalist, was an advocate for reform in lean years for such proposals, and when circumstances changed, he turned the monthly Kommunist review into a forum for debate on the meaning and limits of perestroika and glasnost in Gorbachev’s period of rule. But they were few.


Reporters in unfree societies have few role models from the past. Chinese journalists have little desire to pick out Scots Christian missionaries as the founders of their trade. If and when they do look back, they might see such figures as Yu Youren, active in Shanghai in the early years of the twentieth century, as a passionate advocate for an end to the empire and a spread of democracy. In his People’s Appeal, which lasted two years, he wrote that ‘if the government is unable to protect its people, the government will lose its right to rule; if the people are unable to supervise the government, the rights of the people will be lost’. But in Xi’s China, a public embrace of Yu would be risky to one’s career.14


——


In Ethiopia, in the mid 2000s, Prime Minister Meles Zenawi, with a contested parliamentary victory behind him, a rapidly growing economy and foreign donors voicing concerns about the lack of civil and human rights, relaxed the controls on the press, sufficient to allow the publication of a remarkably liberal and enquiring newspaper, Addis Neger. After a few years of freedom, there was a darkening of the political (though not economic) space, and warnings began that the paper was going too far. When the editors continued, the clamps came down, and, faced with treason and other charges that could have meant death or certainly long imprisonment, they fled the country.


Such windows of relative openness have occurred, and continue to occur, regularly. Czechoslovakia in the late 1960s, China in the 1990s and 2000s, Egypt in the late 2000s to early 2010s, all allowed a spurt of opinionating and reporting, which gave journalists and their publics a glimpse of the possibilities – and limitations – of a little independence of published thought and a few revelations of the way in which power operated in these societies. None could survive renewed disciplining, and, of that group, only in Czechoslovakia, which benefited from the collapse of Communism and had a tradition of some journalistic independence before the Nazi invasion and the Communist rule, could independent journalism establish itself. Yet at the same time it discovered how necessary it was and how hard it is to grapple with the forces released by regime and ideological collapse – when the structures of both still permeate society, and there has been little preparation for the complexity of independence.


In sub-Saharan Africa, as Ethiopia and still more brutally Eritrea demonstrate, the state is more often an enemy than a protector. African states vary very widely, and there’s a broadly optimistic story to be told that the journalists are better equipped and more confident, and that the powers that be have to take more notice of them. In some states, such as Kenya, Ghana and Nigeria, that seems to be true, if patchily so.


The journalism of South Africa is among the freest and best resourced on the continent, where, after apartheid ended in 1994 with the first democratic elections on a full franchise, the press retained both a combative spirit and a public commitment to independence of comment and of reportage. It’s a commitment which the government, albeit with significant public reservations and larger private withdrawals, feels obliged to endorse, and which many in positions of authority really do support.


But the first decades of a democratic society witnessed a growing impatience on the part of successive governments and presidents with the cussed awkwardness of the press. The papers continue to reveal private deals, print leaks of policies, play up on the front page corruption and cronyism in politics and in the economy, and claim that, in a country where the African National Congress seemed set to dominate parliament and the presidency for many years, the press is the only effective opposition.


Many of the men and women who fought, died, were tortured, imprisoned, forced into exile and finally caused the downfall of apartheid didn’t like this barrage, especially when it came – as it often does – from white journalists owned by white proprietors (though they were more hurt when it came, as it also often does, from black journalists in black-owned newspapers). The to-and-fro between the press and the ruling party continues, as does the multi-party democracy: in August 2016, the Democratic Alliance made large gains in countrywide elections, including in the municipality of Nelson Mandela Bay15 – an outcome that would seem to assist the continued existence of a pluralist journalism. The danger to press independence is much less in South Africa than in Turkey, but it’s worth understanding the strains independence necessarily produces with politics, everywhere.


Autocratic rule isn’t usually a matter of a mass forcibly held down by a malignant but powerful tyranny. More often, the autocrat takes pains to give the majority of people something of what they want: territorial gain, in Russia; rapid development, in China and Ethiopia; the rehabilitation of religious observance, in Turkey; the promise of security with military rule, in Egypt. The journalist or dissident who makes clear the absence of political and intellectual freedom pits individual judgement against that of the regime, and usually of the majority of fellow citizens who will often see the dissident journalist as the regime wishes: a defamer of the nation and the people.


In Recep Tayyip Erdoğan’s Turkey, the press, which had been diverse in its views, came under sustained attack. The country became the world’s main jailer of journalists. Erdoğan, both as prime minister (2003–14) and as president (2014–), a previously ceremonial role he strove, sucessfully, to make executive, intervenes constantly and directly in the output of the news media. Neuralgic issues – the Armenian massacres of 1915–17 is certainly one – cannot be broached, except to deny the genocide label. When the journalist and novelist Ece Temelkuran did so, moved by the murder of her friend Hrant Dink, an Armenian-Turk, in 2007, she was fired from her newspaper. Temelkuran wrote that ‘the silent fear among journalists is impossible to put into numbers; consider the 3,500 Kurdish and Turkish politicians, the 500 students and the 100 journalists who are now in jail’.16 The failed coup of July 2016 put many more journalists – and army officers, judges and civil servants – into jail, a tide of suspects whose guilt or innocence, if properly judged, will take years to settle.


Those who command unfree societies find life harder now, in one large respect. The Net and social media give some power to their citizens, and more power to their journalists. It is true, as Evgeny Morozov writes, that the liberating potential of the new communication technologies has been over-hyped; that blogs, Facebook and Twitter are allies of regimes’ secret police as much as they are rallying cries to protest, since they locate with increasing precision who the protestors are.17 But it needs ever-larger armies of watchers and listeners to adequately invigilate the millions of messages whizzing to and fro, and the portability and ubiquity of smartphones in the hands of millions make the task either entirely stifling at huge cost and labour or necessarily more permissive, cutting off the heads of only the most uppity poppies, thereby allowing the citizens to win a few victories, as long as these do not amount to too many.


President and former army chief Abdel Fattah el-Sisi has ensured that most of the Egyptian media follow his orders. He has been ruthless with those he has designated his enemies – hundreds of supporters of the Muslim Brotherhood have been killed, thousands imprisoned, including the former president, Mohamed Morsi. The heads of the media companies, and their editors, have sworn allegiance and obedience. He remains, in the latter half of the 2010s, popular, but the social media are not as biddable as the media companies who have much to lose, and they sometimes win the campaigns they run.18


In October 2015, one such campaign attracted hundreds of thousands to use social media to criticize the pro-regime host Riham Saed for blaming a rape victim for the assault upon her. As a result, the sponsors pulled out and her show was taken off air. The state and pro-regime commercial media keep the faith with the ruler, yet for younger Egyptians, the taste of diverse and critical media in 2011–13, and the spread of computing and social media to more than 50 per cent of the population, make that faith shakier. Another consequence is that the subordination of women does not pass unchallenged. The image of the young woman being dragged away by the military during protests in Tahrir Square in December 2011, her black abaya torn away revealing a blue bra, mobilized thousands of women to protest.19


The social media in authoritarian societies are, as everywhere, carriers of every kind of message – but they can also function as the samizdat of today. In the high period of Soviet samizdat (sam = self, izdat = publish), forbidden works, protests and manifestoes were typed and retyped, with many carbon copies growing ever fainter the further from the keys they lay. A few thousand in a state of nearly 300 million read them. People will express themselves, will want to know the truth and dissenting opinions; journalists – and now a legion of netizens who see themselves as partaking, even a little, of the trade – will wish to proclaim and to publish: I don’t care what you say, I think this, or, this happened.


But to insist on discovering the truth, to set oneself against the narrative of authoritarian power, isn’t usually to be popular. When the Belarusian Nobel Prize winner Svetlana Alexievich published her book about the demoralization of young Soviet soldiers in Afghanistan, Boys in Zinc, she was sued by some of the subjects of the book, and by an organization of soldiers’ mothers. One, giving evidence against her, cried: ‘I loved the USSR, the country we used to live by. And I hate you! I hate your scary truth!’20





ONE


‘We must unwaveringly persist in … politicians running newspapers’


For about a decade until the mid 2000s, journalism in China was, compared to past decades under Communism, relatively lightly constrained. Newspapers and even television carried out investigative journalism – most of it sanctioned, but some not. At the same time, the exploding social media told a usually youthful audience about demonstrations, strikes and elite scandals. Even the core Party papers, such as the People’s Daily and People’s Youth Daily, were caught up in the euphoria of openness.


Then it was, bit by bit, narrowed. Hu Jintao, president from 2003 to 2013, disliked what he saw as anarchy in the media. Unsanctioned reporting on the 2008 Sichuan earthquake (nearly 70,000 dead), some of which pointed to the shoddiness of the collapsed buildings suggesting corruption in their construction, was thought intolerable. So was the reporting of a train crash in Wenzhou in 2011: the official response to the crash had been to do a hasty rescue, then literally to bury the derailed carriages. Even Party papers had ignored the call for their reporting to run the official line ‘great love in the face of great disaster’. Journalism was getting too uppity.


In August 2013, the leader of 1.36 billion people and of eighty-eight million communists, Party leader and president delivered a speech to the National Propaganda and Ideology Work Conference, convened in Beijing, designed to remind the Party and the people that journalism’s priorities and tropes were far too important to be decided on by journalists.1


Change, Xi noted, was as rapid and large in propaganda and ideology as in every other sphere of his country’s fevered progress, but at root, its fundamental task had not changed – ‘and cannot change’ (my italics). Its central effort must remain directed to the consolidation of ‘the guiding spirit of Marxism’, and ‘a common ideological basis for the united struggle of the entire Party and the entire people’.


Workers in propaganda and ideology – that is, in the media – had become lax, even somewhat treacherous: ‘they speak without restraint, they are completely unscrupulous, they are cheered on by hostile forces’. No one should think, he said, that there exists some realm, which could call itself ‘independent’, or ‘objective’, above politics, even above national interest. ‘Western countries flaunt “press freedom”, but in fact, they also have ideological baselines, they are under the control of interest groups and the inclinations of political parties, there are no completely independent media’: in principle a correct, if highly limited, observation – but one which neglected to say that independence from the state and the ruling group was the indispensable ‘baseline’ for a journalism which could claim autonomy and rights.


The media had become celebrity obsessed, he argued. TV channels and magazines ‘seek novelty, pursue pretty women, chase them like ducks!’ Attacks on socialism, on the nation, rumours and lies must have no space on any medium – not on ‘newspapers, periodicals and magazines, platforms and forums, meetings and conferences, films, television and radio stations, theatres … digital newspapers, mobile television, mobile media, mobile text messaging, WeChat, Weibo, blogs, microblogs, forums and other such new media’ – a list so comprehensive it seemed Xi was afraid of not listing one in case it was seized on as a permitted deviation.


The Net was a particular threat – for ‘Western anti-China forces continue to vainly attempt to use the Internet to “topple China”’. Xi was again on the right track. Bill Clinton, in August 2000, asked his audience to ‘imagine how much [the Net] could change China … [the Beijing regime] has been trying to crack down on the Internet – good luck. That’s sort of like trying to nail Jell-O to the wall.’ In 2010, when Hillary Clinton was Secretary of State, she said that ‘countries that restrict free access to information or violate the basic rights of Internet users risk walling themselves off from the progress of the next century’. Xi did want to nail Jell-O (a gelatin-based dessert) to the wall, and had already partly succeeded when he gave the speech.


One phrase in his speech was particularly telling. Xi said that ‘we must unwaveringly persist in the principle that the Party manages the media, persist in politicians running newspapers [my italics], periodicals, TV stations and news websites’. ‘Politicians running newspapers’ is a Maoist phrase, and a vitally important one.


In February 1957, Mao’s report to a Party Congress included a reflection on the Soviet invasion of Hungary the previous year. People’s Daily, the Party paper, covered this conference with a banner photograph and a news story of several hundred words. The paper published nothing more on the report.


After some weeks, Mao summoned all the members of People’s Daily’s editorial board to his office in the government enclave of Zhongnanhai. He charged them with being aloof and indifferent, and claimed the paper was run by ‘scholars and dead persons’. Editor Deng Tuo – who had, in 1944, compiled the first edition of the Selected Works of Mao Zedong – was demoted to Secretary of Culture and Education for the Beijing Municipal Party Committee. In May 1966, People’s Daily published a series of articles charging Deng as an anti-party, anti-socialist, reactionary gang member. He committed suicide.


In 1959, Mao repeated his orders to Wu Lengxi, Deng’s successor: the paper should not be run by intellectuals, dead or alive, but by politicians. Wu tried his best to follow Mao’s advice, but was fired in May 1966. On 1 June 1966, the paper published an editorial with the title ‘Sweep Away All Monsters and Demons’.


In later writing, Mao made clearer his view: ‘Some people are intellectuals, and their greatest weakness is that they are devoid of decisions yet full of … pointless ideas. The key points should be grasped at once … Newspapers must be run by politicians.’2 It was this which Xi invoked.


This time, People’s Daily got it. In October 2013, the Party’s flagship paper eagerly parsed the speech, writing that ‘it clarified the basis, preconditions, methods and objectives for us to better persist in politicians running the media in the new period and under new technological conditions’ – which meant that the ‘bigger picture of reform, development and stability’ would take precedence over the mere phenomena of news.


Xi had interpreted the situation facing the Party as dangerous. Corruption was rampant, inequalities in wealth had grown more rapidly than the economy and with it arrogance born of a sense of entitlement, recently acquired. In October 2010, Li Qiming, the son of a senior police officer in Baoding in the Hebei province, drunk and driving his girlfriend back to her dormitory in Hebei University, knocked over two students, one of whom died.


When security guards detained him, he shouted, ‘Sue me if you dare, my father is Li Gang!’ The phrase went China-wide, was set to music and was trotted out as a joke, and a warning. The authorities prevaricated – but some months after the incident, Li Qiming was arrested and sentenced to six years’ imprisonment and a fine of nearly 70,000 dollars. Xi said he wanted to change the culture which produced that behaviour, but he also wanted to suppress the media which reported it.


In the China of the 2010s, stability was difficult to maintain, as commercialism, corruption and great disparities of wealth (with the emergence of a widely disliked and arrogant class of wealthy families) embedded themselves into a social structure, which, a mere two decades before, had been much more egalitarian and statist. Evan Osnos wrote that Xi Jinping was repelled ‘by the all-encompassing commercialization of Chinese society, with its attendant nouveaux riches, official corruption, loss of values, dignity and self-respect, and such “moral evils” as drugs and prostitution’.3 David Shambaugh, an influential US scholar and China watcher, characterized the path Xi had chosen as one of ‘hard authoritarianism’, which, if continued, is likely to have the result that ‘economic development will stagnate and even stall, exacerbating already acute social problems and producing the protracted political decline of the ruling Chinese Communist Party’.4 His harder line most constrains journalists and civil society activists in the more liberal regions of the country – in the south, and along the eastern seaboard, such as the cities of Shanghai and Beijing (Hong Kong is a special case) and provinces such as Guangdong and Jiangsu – where journalists have worked most freely. These are also the richer parts of China.


Osnos comments that the drive had a separate, perhaps more important aim beyond punishing corruption, since it was ‘also a proven instrument for political consolidation, and at the highest level Xi has deployed it largely against his opponents’. As the campaign proceeds, stability remains the central value – of the society, but also of the leadership. It is hostile to experiments with democracy, and to a freer press. The prominent commentator Eric X. Li believes that Xi’s coming to power in 2012 ‘might one day be seen as marking the end of the idea that electoral democracy is the only legitimate and effective system of political governance’. Unlike the system in the US, the Chinese form of rule is dedicated to producing the most skilled administrators: ‘a person with Barack Obama’s pre-presidential professional experience would not even be the manager of a small county in China’s system’.5


In February 2016, Xi tightened the ropes further. On the nineteenth of that month, he told a gathering of officials who dealt with the media that ‘All news media run by the Party must work to speak for the Party’s will and its propositions, and protect the Party’s authority and unity.’6 On the same day, a well-known property entrepreneur, Ren Zhiqiang, was attacked on the Beijing’s Party committee website for having ‘lost his party spirit’ and ‘opposing the party’ when he wrote on his microblog, in reaction to Xi’s announcement, that the media should serve the people not the Party; his posts were deleted.7 David Bandurski, the editor of the China Media Project at the University of Hong Kong, wrote: ‘I think the sense is, “We own you, we run you, we tell you how things work. The party is the centre, and you serve our agenda”.’8


Xi’s vision is that journalism should learn again its place – not as servile as in Mao’s day, but certainly not in pursuit of the powers of revelation and criticism for which it was grasping in the 1990s and 2000s. At the same time, his rule does not appear to be unpopular. Tough on corruption, he is also tough on what he defines as China’s interests beyond its borders and shores – especially in the South China Sea. When, in July of 2016, the UN’s Law of the Sea Tribunal in The Hague found China guilty of illegal acts in that region, the media were instructed to ignore the finding, or to represent it as part of a US-inspired attack on China. And ordinary Chinese, deprived of any alternative narrative about other countries’ claims, seemed happy to go along with the Party’s stance, posting aggressive threats, some of which called for war against the US.9


In the years since Xi’s assumption of power, he has taken under his control the Party leadership, the state leadership and – through chairmanship of the Central Military Commission – leadership of the armed forces, as well as of several key committees. The power he has accumulated derives its mandate from his leadership of the Communist Party, which in turn rests on the success with which it has, since the 1980s, presided over a steadily rising standard of living, the maintenance of peace and national unity and an ever-more widely recognized position as a major world power. Wise one-party rule has brought success, and Xi is adamant that Western-style democracy cannot be tolerated.10


China’s leader came to the view that Western democracy is failing, and with it, its hysterical media; at the same time, he also seems to believe that the Chinese media, especially the Net and social media, infected by Western viruses, are straws waiting for a spark. He has a sophisticated and subtle apparatus for putting out threatened fires, which concentrates on narrowing the political space open to the over-indulged media of the two years before his assumption of power, while retaining and expanding, as far as possible, consumer choice and Party-sanctioned entertainment.


‘Youwei’ (a pseudonym) writes that ‘people smart enough to avoid politics entirely will not even feel it … but it has reduced the chances of any mature civil society developing in contemporary China, let alone a political one’.11 China’s new generation of journalists had seen themselves as developing civil society, and thus were knocked back, hard.


The easing of Party control in the 1980s led to a more negotiable relationship with political and ideological dictates and had given the trade a taste of what it was to make independent journalistic judgements. Editors now had leverage over the Party, of which they would be members, for in order to fulfil their commercial task, they had to interpret the political line more loosely. They now had two masters – the Party (which kept at least 51 per cent of the ownership of media outlets) and the market – and many editors and producers became adept at playing the first off against the second, within limits which the Party controlled.


The number of newspapers, magazines and TV channels, swollen with advertising, grew rapidly. The new journalists, magazine writers, editors and producers were often born in Mao’s time, but were young during the last great deadly spasm, the Great Proletarian Cultural Revolution (Mao ended it in 1969, seven years before his death, years after the death of many millions from its effects). They found their professional feet in the rapid liberalization of the eighties – liberalization that allowed, even encouraged, new forms of writing and broadcasting explicitly designed to attract larger and more satisfied audiences. Many in this new audience liked revelatory journalism, since they knew of the system’s defects and lies but had never seen them publicly examined.


Entertainment was, of course, more popular. Entertainment in the form of blockbuster films, soap operas, detective series, situation comedies, game shows and celebrity programmes were developed, copied from Hong Kong, Taiwan and the West, which quite soon equalled or surpassed the models in imagination and enthusiasm – the celebrity obsession that Xi grumbled about in his speech on propaganda could be as fevered as anywhere in the West. As his complaint showed, he had Victorian values: under his rule, the deeply unpopular State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television – a censorship body – deepened its reputation as ‘a group of joyless, humourless government minders standing between Chinese citizens and the prospect of better movies and television’.12


The new freedoms made semi-dissident figures popular. One such was Han Han, born, in 1982, a few years after the Mao era ended, with a novel published when still an adolescent, which excoriated tedious, learn-by-rote school education. He was disapproved of by elders, but ‘his visibility reflected how much wider the realm of Chinese intellectual life had become over the past decade. For every writer still barred from travelling abroad, and every novel prevented from publication, another popped up unmolested in a third- or fourth-tier city that was once a cultural desert.’13 His blog attracted an audience of many millions; he continued to turn out novels and became an ‘ambassador’ for the smartphone company OnePlus. He developed a line in criticism of the authorities which put him on the side of greater democratic freedoms, while never quite embracing a wholesale democratic revolution, and sometimes appearing to pooh-pooh its possibility. In regretful mode, he wrote, ‘In China, influence belongs only to those with power … They own the theatre, and they can always bring down the curtain, turn off the lights, close the door, and turn the dogs loose.’


——


In democratic societies, journalists often have close ties with civil rights organizations and lawyers, free-speech institutes and NGOs that major on issues like inequality. It’s mutually advantageous (if often mildly corrupting), since journalists want the kind of survey and policy information these organizations have, and they in turn want publicity. In China, the Party often judges such links as extremely dangerous, and has moved still more strongly against those involved in legal and civil rights, rather than against the journalists.


As in other authoritarian societies, the different registers of dissidence bleed into each other: art, writing, legal challenges to the political order, civil society activism and journalism have no precise boundaries since they inhabit a common space, which attracts at its mildest disapproval, often suppression and imprisonment. Rosie Blau writes that ‘Since Xi Jinping took office, the crackdown on civil society has intensified. Tolerance of the more sensitive groups has declined, and previously accepted groups have been subjected to greater scrutiny.’14 Xi’s Mao-like strictness means that the punishment of dissidence is increasingly focused on the limitations of speech, and novelists are drawn to protest, often taking to journalism to do so.


Murong Xuecun (the pen name of Hao Qun) writes both fiction and reportage. In 2010, he published China: In the Absence of a Remedy, a book that revealed the workings of a pyramid scheme in which he had embedded himself as one of its promoters. It was acclaimed in China and won him the annual prize given by People’s Literature magazine (founded by Mao), which had serialized the book.15 He had prepared a 4,000-word acceptance speech for the ceremony in Beijing; however, the organizers, aware of its content, banned him from delivering it. On stage, he made a zipping motion with his hand across his lips, and left. He put the speech on the Net, where it became quickly popular;16 and it was read at the Foreign Correspondents’ club in Hong Kong in February 2011.


The speech described working with an editor from the Henan publishing house, who had insisted that the phrase ‘an Indian-flavoured fart’ should be cut, to avoid any diplomatic problems between the world’s two largest countries. ‘On this point,’ said Murong, ‘[the editor-cum-censor] was unyielding: I wondered whether China and India would really start a war over a solitary fart.’ The speech ended: ‘The only truth is that we cannot speak the truth … Sometimes I can’t help wondering: Is the Cultural Revolution really over?’


Since the 1990s, the writer Yu Hua, who is older than Murong and better known in China and abroad, has in a series of novels and short stories been grimly critical of his society, and the ruthless way in which the powerful, revolutionary or capitalist treat the powerless. His reflections on contemporary China, China in Ten Words17 – published in the West in 2010, but unpublished in China – paints a picture of a society where, ‘in the short space of thirty years, a China ruled by politics has transformed itself into a China where money is king’. The last word of the ten that he chose was ‘bamboozle’ – for Yu, the word’s popularity ‘demonstrates to me the breakdown of social morality and a confusion in the value system in China today … we live in a frivolous society, one that doesn’t set much store by matters of principle’.


Some, clandestinely, do set some store. In 2008, a small group of historians began to gather periodically in a dark, badly fabricated flat in a township near Beijing to put out an occasional PDF to no more than 200 subscribers. It’s called Remembrance, and it’s one of several publications that seek to research and preserve the ‘unofficial memory’ of the country, especially in the Communist period.18 Its projects have included cajoling a female Red Guard, who was the daughter of a high Party functionary, into admitting her role in torturing to death, with other girls, a vice principal of their school during the Cultural Revolution. Remarkably, Remembrance has survived and flourished. From ten issues in 2008, it published no less than thirty in 2016, each issue over sixty pages. An early review of the then fledgling magazine in 2009 by Michael Schoenhals in China Quarterly asked how the review, available only in web form, jumped the Great Firewall – and speculated that ‘it is a tiny mouse that darts through the cracks in the wall’s foundation, noticed but left alone by the cybercensor’s black and white felines’.19 In a later extended evocation of the journal’s extraordinary existence, the journalist and scholar of China Ian Johnson gives another explanation – that though ‘the government still controls official history through textbooks, museums, movies and the media … memory is more private, and setting it down on paper can be presented as a personal enterprise, even when the outcome is highly political’.20


Johnson, who has spent much of his professional life in China, is remarkably active in searching for the realities of China’s recent past. In December 2016, he set out to find ‘a garrulous, stubborn, and emotional editor’, Tan Hecheng, who had made it his business to research and write about one of the worst massacres of the Mao era, the Dao County killing in 1967 (Dao County is in Hunan, in South-Central China). In 1986 Tan, and a reporter on a magazine, had been sent to write about the massacre – following a government report on the killings, in which some 9,000 people had died. He travelled and interviewed extensively, then wrote an article – only to have it rejected as too pessimistic, not the kind of upbeat story which stressed that the Party had efficiently and justly dealt with the massacre.


But he had heard too many stories of horror – killings, torture and infanticide – to be able to accept that justice had been served with a few minor imprisonments, and wrote his own book. It included the story of Mrs Zhou and her family, deemed ‘bad elements’ because her father had been a traffic policeman under the nationalist government. All the family, including the children, had been flung, still living, into a pit; only Mrs Zhou survived. Tan told the American writer: ‘I can tell people what they want to hear, and I can write an article in the way you want it. But I have a minimum moral standard: I can’t turn black into white. Somehow I just can’t do that.’21


The Chinese dissidents are often put, or put themselves, in the same position in relation to the Party as Galileo vis-à-vis the Catholic Church. Galileo had developed a heliocentric view of the universe against the Catholic dogma that the earth was at its centre, round which the sun moved (a greater ‘truth’, since it underpinned the Christian view of the centrality of God and his relationship with humanity). He was condemned by the Inquisition in 1533, and confined to house arrest for the rest of his life. Over centuries, the Church caught up; so, some dissidents believe, will Chinese politicians have to acknowledge that their authoritarian view of China is a dogma based on a falsehood. In their view, the current system is unsustainable in a world where the opinions of hundreds of millions of Chinese are attended to – closely – but only for reasons of control.


Journalists usually follow rather than lead. Most journalists in authoritarian societies more or less follow officially approved paths; it’s a living, sometimes a good one, and in any case the paths are sometimes wider than they were. But even to follow properly means to exercise a certain freedom to discover and tell a story which makes sense in a pragmatic, factual sense. Some journalists would not or could not simply follow: one was Gao Yu.


Born in 1944, Gao Yu had a career in journalism which, from the early eighties, was marked by independence of thought. Freelancing for papers in China and Hong Kong, she published a piece in Hong Kong’s Mirror Monthly magazine strongly attacking the Beijing government, which branded her an open dissident. She was later arrested for her participation in the Tiananmen Square protests and sentenced to six years in prison, but was released after fifteen months because of poor health. Arrested again in 1993 for ‘publishing state secrets’, she served five years before being released on health grounds for a second time. In April 2015, she was found guilty of ‘leaking state secrets’ and sentenced to seven years (the charge could have meant the death penalty). She had admitted to the charge, which was televised and broadcast widely; however, in court, she denied her admission, saying it had been given to protect her son, arrested with her and later released.22


The document she was accused of leaking was ‘Document Number 9’, titled ‘On the Current State of the Ideological Sphere’, which was circulated amongst the Party in April 2013 by the general office of the Central Committee, claiming endorsement from the leadership.23 It describes the state/Party’s main enemies as being the concept of civil society, neoliberal economic ideas (e.g. complete privatization and a market for everything, such as health care and pensions) and the universal applicability of liberal democratic values, which could allow a Western form of democracy underpinned by a constitution ‘to undermine the Party’s leadership, abolish the People’s Democracy, negate our country’s constitution as well as our established system and principles, and bring about a change of allegiance by bringing Western political systems to China’. Other threats that were identified included the call for complete freedom of the press and the Net, the opposition to the Party’s leadership in the media and the challenge to the Party’s view of its history. It concludes with an exhortation to the Party members to ‘reinforce our management of all types and levels of propaganda on the cultural front … and allow absolutely no opportunity or outlets for incorrect thinking or viewpoints to spread’.


‘Document Number 9’ makes vividly clear the way in which the upper reaches of the Communist Party of China see liberal democracy, and draws a sharp line between the Chinese system and the West. This was a leak of real importance. Gao had shown that her state was determined to expunge all ‘incorrect thinking’, giving flesh to Shambaugh’s description of ‘hard authoritarianism’. Gao, displaying extraordinary courage in pursuing a vision of a more open society, was faced with a long jail sentence in her seventies, with health problems that made survival doubtful. Her brother, taking her supplies into prison during her trial, said that her clothes were too large for her, so thin had she become. In November 2015, she was released on health grounds, to serve out her sentence at home.24


——


For dissidents, the Net has been seen as a huge addition to their armoury: Liu Xiaobo, the literary critic imprisoned several times for calling for an end to Party rule and awarded the Nobel Prize in 2010, said that ‘the Net is surely God’s gift to the Chinese people’. But for most Chinese people, as it is for most people around the world, much of the Net is for entertainment and distraction, and although YouTube (owned by Google since 2006) is banned, Chinese services such as Youku Tudou, Sohu and QQ TV grew quickly and now host over 300 million unique views each month. They need a licence to operate, but otherwise have been left largely free to regulate themselves. In contrast, the 3,000 broadcast stations in China are all under the Central Chinese TV umbrella, which means that the state controls them and imposes a host of regulations. However, it is different for online video. Vincent Tao, head of one of the services, PPTV, says, ‘In principle it’s the same, but in reality it’s very difficult to say what the standards are for the online-video content players.’25 Since entertainment is by far the most popular online activity, the mildly transgressive nature of viewing some of the material opens the space in which private enjoyment can play unhindered.


For the Party, this is occasionally irritating, but minor. The real concern, after the hard-core dissidents, is what the news media are doing, and even there, even after Xi’s speech, much that would have been unthinkable in Mao’s time is now left alone. A relatively optimistic Western view held that ‘for the Party as a whole the Internet holds much less terror than it does for local officials. The online mob can gorge itself on corrupt low-level officials because the party leaders allow it … Allowing a distinctly Chinese Internet to flourish has been an important part of building a better cage. But it is constantly watched over and manipulated.’26 And watched over more closely, now.


As Xi was approaching full power, the social network Weibo was also displaying its potential in leading the way for a freer Net. Launched by the SINA corporation in August 2009, Weibo is a close cousin of Twitter (banned in China), but allows longer messages. It quickly acquired a huge following and by December 2012, it had half a billion registered users. One Chinese journalist, preferring to be anonymous, told me via email that, assisted by Weibo,


both the Chinese grassroots and the social elites have broken through traditional media’s discourse monopoly and the government’s strict surveillance, sharing information instantly, setting the agenda for public opinion actively, discussing sensitive topics implicitly, exposing injustice cases publicly, and even calling on the public to put pressure on the authorities directly. It is no exaggeration to say that Weibo has changed the Chinese media ecology.


Jiao Bei, a reporter for the South China Morning Post, isn’t so sanguine.27 She thinks it’s constantly controlled, and now ever more closely, but identified a series of incidents in which Weibo had, in her experience, helped. One, the high-profile Wenzhou train crash in July 2011, where the hasty and secretive rescue operation – which reportedly included the attempted burial of a carriage with a live child in it –


generated a seething outrage among media and online communities. The accident prompted passionate questioning of official hubris and safety standards by otherwise tightly-controlled Chinese media … Fifty-four officials were held responsible for the accident and botched rescue effort. In August, the government also announced suspension of approvals for any new high-speed rail lines pending the outcome of the investigation.


Weibo and other social media elevated another local episode to nationwide attention. This was the Wukan incident, where a town of some 12,000 people protested against local corruption and saw representatives – who were elected to negotiate with the authorities over real estate sales which included the confiscation of land – imprisoned and in one case killed. The provincial and central authorities issued directives to play down, then to ban, all coverage. Bei writes that the incident was ‘more political and sensitive from the Communist Party point of view, and … if journalists had broadcast anything about it on Weibo, they would be recalled or punished by their employers. In other words, when a real instance of real democratization occurred, mainland journalists and their Weibo accounts fell silent.’ Weibo had been the main medium of information before the ban – and was again when a deal was struck. The land in Wukan that had been confiscated was redistributed; two local officials were held responsible for the confrontation and a new town committee was elected.


Another reporter, who also preferred to remain anonymous, told me of the ‘Smiling Head’ incident – a large-scale accident in Yanan City in which thirty-six people were killed, where a photograph that was taken and put on Weibo showed a man who looked like a local official standing by the grisly scene, smiling. The picture went viral, and the man was quickly identified as Yang Dacai, head of the local Work Safety Administration, detailed to superintend the relief work. Such was the indignation whipped up that Weibo users found other images of Yang wearing different watches at different functions – eleven in total, five of them costly – and he soon acquired a second name: Uncle Watch. The Shanxi provincial government promised an inquiry, but the promise didn’t stop the flood. Finally, the government accelerated the investigation, found evidence of corruption, expelled Smiling Head Uncle Watch from his job and from the Party and turned him over to the court, which sentenced him to fourteen years’ imprisonment. Trial by Weibo.


Every year, the Centre for Civil Society Studies at Beijing University selects ten incidents which it considers to be the most influential from the preceding year. Over the three years from 2011 to 2013, the thirty incidents were, according to the centre, the hottest of topics on Weibo, and most were influenced by the message service. They include – the headlines tell the story – ‘Guo Meimei flaunting wealth in 2011’, ‘Mother of a rape victim sent to a labour camp in 2012’, ‘Uncle Watch and Uncle House: corrupt officials revealed in 2012’ and ‘Chen Xiaolu apologizes for torture of teachers in 2013’. There were more, and in some cases – as in Uncle Watch – the Weibo torrents clearly swayed the government towards a corrective course of action which, left to itself, it would probably never have embarked upon.


But Bei’s conclusions are downbeat. Weibo, even with the greater length of posts than Twitter allows, isn’t investigative journalism and it doesn’t allow for an examination of the facts. She quotes Shi Feike, one of the most prominent investigative reporters in China, who worked on the Southern Weekend (also known as the Southern Weekly) in Guangzhou and then on the magazine Caixin, as saying: ‘My observation is that those journalists who are very active and high-profile on Weibo usually don’t produce better investigative reports. They made their names on Weibo, but that didn’t add any credit to their stories.’28 Feike, often on the sharp end of the censors’ and officials’ efforts to stop him publishing, believes that much of the hope vested in Weibo is ‘ludicrously overoptimistic’, since however rapidly it allows information to be broadcast, in the end it falls into the hands of the authorities.


Weibo, hit by official disapproval and acquiring something of a dangerous reputation, lost ground in the mid 2010s to a new, approved medium: WeChat. By 2016, WeChat had nearly three times as many users as Weibo.


A weight of institutions is dedicated to controlling the Net and social media. These authorities quickly come to understand the technology, then spread the word on how to monitor and confine it. The Party’s Propaganda Department is generally thought to be the most powerful, since it is a Party institution, but there are many others that are responsible for protecting citizens from the Net, such as the State Council Information Office; the State Administration of Press, Publications, Radio, Film and Television; the Ministry of Industry and Information Technology; the Ministry of Public Security; the State Administration for Industry and Commerce; the Chinese Academy of Sciences; and the National Administration for the Protection of State Secrets.


In 2011, the State Internet Information Office was established, nominally the dominant force, crossing as it does both Party and state lines, but it too was trumped, in February 2014, by the creation of the Central Leading Group for Internet Security and Informization, chaired by Xi, which includes twenty-two other Party chiefs, including the ministers of Foreign Affairs, of Public Security, of Education, of Industry and Information Technology and of Culture, the Governor of the Central Bank and the head of the Central Secretariat.


The efficiency of the various bodies in keeping journalism in general and Net journalism in particular in line is formidable. Drawing on the work of Xiao Qiang, who runs the invaluable China Digital Times site at the School of Information at Berkeley, Perry Link writes that the armoury of inhibitions open to the censors include: ‘mention without hyping’, ‘publish but only under small headlines’, ‘put only on back pages’, ‘close the comment boxes’ and ‘downplay as time passes’.29 A leaked summary of directives sent to censors in Hunan province in June 2011 reads:


All websites should conscientiously grasp the relevant principles and use them to purge any material that: 1) blackens the image of Party and state leaders or obfuscates the great historical achievements of the Party; 2) attacks our system or advocates the Western democratic system; 3) incites illegal assembly, petitioning, or ‘rights support’ activity that harms social stability; 4) uses price rises, corruption cases, or other controversial events to spread rumours and incite hatred of officials, of police, or of the wealthy that could lead to activity offline; 5) incites ethnic hatred [of Han Chinese] that harms national unity.


And best of all, an entrant for the Orwell Prize in Newspeak: ‘6) attacks the Party’s systems of managing the media and the Internet by using the slanderous claim that we limit free speech’.


The Party’s investment in censorship and propaganda is huge, and – at least internally – subtle. Haifeng Huang, studying the latter, found that those who were trained in creating and disseminating didn’t necessarily believe the content, but ‘were more likely to believe that the government is strong’.30 Other research has found that much criticism, even strongly put, does not provoke the censor; what does is ‘the probability of collective action’, such as the possible spreading of ‘protests in Inner Mongolia after a coal truck driver killed a herder’.31


The energy, resources and time dedicated to media management is testimony to its central importance, especially in Xi’s reign. A major element of that is the projection of ‘soft power’. In a special plenary session which the Party Central Committee dedicated to endorsing this much-prized form of national projection in 2011, as Xi was preparing for the highest office, billions of dollars were set aside to be spent on China Central Television (CCTV) International broadcasting twenty-four hours in six languages round the world. Funding was also approved for dozens of cultural centres called Confucius Institutes, the Xinhua news agency with 3,000 journalists, 400 of them in 170 bureaus round the world and for promoting the teaching of Chinese in schools in the West. Yet, according to David Shambaugh, this vast expenditure has borne small fruit. ‘It has yet to see any demonstrable improvement in its global image, as measured by public opinion surveys. In fact, the country’s reputation has steadily deteriorated.’32


And censors can rebel. One, using his Weibo account in January 2013, disclosed how the company for which he worked, SINA, had to make compromises to continue its business: though a ‘private’ company, it is like all media corporations part-controlled by the Party and must employ a number of censors – ‘If we don’t delete your post, the alternative is that your account will be banned. This platform belongs to the public. It has changed our life and can exercise influence on the society and government through the spread of opinion. On the one hand, we have millions of netizens, on the other hand, we have … a special group of people have the authority to decide on the criteria for giving out alert signals, and can make [SINA] Weibo go “game-over” as simply as treading on some ants without giving a damn about people’s needs. When they issue urgent orders (like the Emperor’s 18 golden orders in ancient time), you have to execute them.’33


The decisions of the censors are often detailed and precise, displaying a keen news sense as well as providing a valuable illumination of the worries, large and small, of the governing elite. China Digital Times collected some of the censors’ decrees and published them in March 2014 – ‘March 8: without official authorization, not to interpret and comment on the incident of the missing Malaysian plane’ (this was in reference to the Malaysia Airlines plane that had been shot down over Ukraine); ‘March 17: not to hype the Crimea referendum, not to correlate Crimea with China’s Taiwan, Tibet and Xinjiang and not to comment on the Foreign Ministry’s actions’; ‘March 25: not to hype details of Michelle Obama’s China trip, like her meal orders and the government’s clearance preparation on the Great Wall before she visited it’; ‘without official authorization, not to report the Deputy Director of the State Council Information Office Li Wufeng’s accidental death, and delete all hypothetical and aggressive comments’.34


In 2016, the China Digital Times and the Washington-based Freedom House found that many directives were aimed at encouraging positive coverage of Xi, including: ordering all websites to credit Xi with eliciting a ‘strong response’ among his listeners for his speech on the Party’s ninety-fifth anniversary; forbidding reprinting or referring to an article in a new website, The Paper, on dangerous, unrefrigerated vaccines; banning any reference to high-placed officials’ control of foreign assets, as revealed in the Panama Papers, and restricting coverage of police misconduct, including a suspicious death in custody and a wrongful execution.

OEBPS/xhtml/nav.xhtml


 

Contents





		Title



		Copyright



		Contents



		Preface



		Acknowledgements



		Part I The Authority of the State



		Introduction: ‘I hate your scary truth’



		1 ‘We must unwaveringly persist in … politicians running newspapers’



		2 ‘Egyptians will not again tolerate dictatorship’



		3 ‘You saw it on television? That means they are lying!’



		4 Three degrees of despotism



		i The New Thing



		ii ‘I am having it cut off right away, sir!’



		iii ‘We can’t criticize our own’











		Part II The Authority of the Market



		Introduction: ‘Without reliability, one cannot be a journalist’



		5 ‘We are in the advertising business’



		6 ‘We need a prime minister, not a Trappist monk’



		7 ‘Some of the stories … were more or less true’



		8 In the market, but free?



		i ‘The most important story ... is the one that cannot be covered’



		ii ‘We did not grasp what was happening’



		iii ‘In East Asia … journalists are part of the power structure’



		iv ‘When journalists come to Israel they leave behind their professional tools’







		9 ‘There is no model for newspapers’



		10 ‘We’ve got the ability to go directly … to the people’







		Part III Freedom



		Introduction: ‘Journalism’s first obligation is to the truth’



		11 Roads to freedom



		i ‘Your work has always been essential’



		ii ‘The BBC … has a liberal bias’



		iii ‘Nous sommes un journal’



		iv ‘The Internet is a threat to human civilization’











		Conclusion: This happened



		Notes



		Bibliography



		Index











Guide





		Cover



		Title



		Preface

















		i



		ii



		iii



		iv



		v



		vii



		viii



		ix



		x



		xi



		xii



		xiii



		xiv



		xv



		xvi



		xvii



		xviii



		xix



		xx



		xxi



		xxii



		xxiii



		1



		2



		3



		4



		5



		6



		7



		8



		9



		10



		11



		12



		13



		14



		15



		16



		17



		18



		19



		20



		21



		22



		23



		24



		25



		26



		27



		28



		29



		30



		31



		32



		33



		34



		35



		36



		37



		38



		39



		40



		41



		42



		43



		44



		45



		46



		47



		48



		49



		50



		51



		52



		53



		54



		55



		56



		57



		58



		59



		60



		61



		62



		63



		64



		65



		66



		67



		68



		69



		70



		71



		72



		73



		74



		75



		76



		77



		78



		79



		80



		81



		82



		83



		84



		85



		86



		87



		88



		89



		90



		91



		92



		93



		94



		95



		96



		97



		98



		99



		100



		101



		102



		103



		104



		105



		106



		107



		108



		109



		110



		111



		112



		113



		114



		115



		116



		117



		118



		119



		120



		121



		122



		123



		124



		125



		126



		127



		128



		129



		130



		131



		132



		133



		134



		135



		136



		137



		138



		139



		140



		141



		142



		143



		144



		145



		146



		147



		148



		149



		150



		151



		152



		153



		154



		155



		156



		157



		158



		159



		160



		161



		162



		163



		164



		165



		166



		167



		168



		169



		170



		171



		172



		173



		174



		175



		176



		177



		178



		179



		180



		181



		182



		183



		184



		185



		186



		187



		188



		189



		190



		191



		192



		193



		194



		195



		196



		197



		198



		199



		200



		201



		202



		203



		204



		205



		206



		207



		208



		209



		210



		211



		212



		213



		214



		215



		216



		217



		218



		219



		220



		221



		222



		223



		224



		225



		226



		227



		228



		229



		230



		231



		232



		233



		234



		235



		236



		237



		238



		239



		240



		241



		242



		243



		244



		245



		246



		247



		248



		249



		250



		251



		252



		253



		254



		255



		256



		257



		258



		259



		260



		261



		262



		263



		264



		265



		266



		267



		268



		269



		270



		271



		272



		273



		274



		275



		276



		277



		278



		279



		280



		281



		282



		283



		284



		285



		286



		287



		288



		289



		290



		291



		292



		293



		294



		295



		296



		297



		298



		299



		300



		301



		302



		303



		304



		305



		306



		307



		308



		309



		310



		311



		312



		313



		314



		315



		316



		317



		318



		319



		320



		321



		322



		323



		324



		325



		326



		327



		328



		329



		330



		331



		332



		333



		334



		335



		336



		337



		338



		339



		340



		341



		342



		343



		344



		345



		346



		347



		348



		349



		350



		351



		352



		353



		354



		355



		356



		357



		358



		359



		360



		361



		362



		363



		364



		365



		366



		367



		368



		369



		370



		371



		372



		373



		374



		375



		376



		377



		378



		379



		380



		381



		382



		383



		384



		385



		386



		387



		388



		389



		390



		391



		392



		393



		394



		395



		396



		397



		398



		399



		400



		401



		402



		403



		404



		405



		406



		407



		408



		409



		410



		411



		412



		413



		414



		415



		416



		417



		418



		419



		420



		421



		422



		423



		424



		425



		426



		427



		428



		429



		430



		431



		432



		433



		434



		435



		436



		437



		438



		439



		440



		441



		442



		443



		444



		445



		446



		447



		448



		449



		450



		451



		452



		453



		454



		455



		456











OEBPS/images/cover.jpg
L/
/4

JOHN L\KOYD






OEBPS/images/pub.png
Atlantic Books
T.ondon





