

[image: ]












[image: ]




























INTRODUCTION





British journalists are not very interested in reading rules that someone has written for them. One of the country’s most respected correspondents, the late Charles Wheeler, once admitted he’d never seen and never read a copy of the BBC’s editorial guidelines. His own guideline was ‘push it as far as you can but make sure you get it right’.


Rather than quoting guidelines, regulatory codes or media laws, reporters and editors prefer to talk about ‘crossing a line’. But in the fiercely competitive world of daily print and broadcast journalism there has rarely been the time or the inclination to agree where this ‘line’ is. No one even seems to have tried to define it.


So our title When Reporters Cross the Line is, in part, a rhetorical device. If no one agrees where the line is how can anybody decide whether it has been crossed or not?


We have found media men and women who have accidentally or deliberately strayed across loosely defined ethical lines but also those who proudly and defiantly marched across conventions believing their cause was justified.


This investigation is therefore part celebration of British print and broadcast journalism and part exposure. The case studies do not claim to be representative of journalism or journalists; instead they help us, in our concluding chapter, to point towards where exactly such a line should be.


Most of the chapters are the story of an individual reporter who made a decision which created controversy. We set out to find more about these people than was previously available. The more we researched the more we discovered that some of those regarded as heroes by journalists had less than heroic moments. And others thought to be villains may have had a case for their defence. Often the people we researched turned out to be caught up in moments when the worlds of media, propaganda, politics, espionage and crime collided or overlapped. In one case a reporter was at various times, and sometimes simultaneously, a distinguished newspaper correspondent, a Russian spy and a secret British propagandist.


Some of these case studies may appear to be issues from an analogue past but they still have implications in this digital world where audiences – readers, viewers and listeners – increasingly have to make their own judgements about the credibility of the media they consume. This is a long view of journalism that looks back to try to help us look forward.


Jeff Hulbert and I have combined archive research with new interviews which we have conducted with those involved in episodes over the past eighty years. We have also added my own experiences in the news business over the second half of that period. When I offer those personal thoughts I write in the first person and am happy to accept any credit or blame for them.


It is ten years since Paddy Coulter, then at the Reuters Institute at the University of Oxford, nursed me through my four Visiting Professor lectures on ‘Crossing the Line: borderline judgements in broadcast news’. I am grateful to him and to Simon Albury, then chief executive of the Royal Television Society, who encouraged me to believe that the Oxford lectures had an after-life, initially as a one-off lecture at the RTS in London.


My thanks to Martin Rosenbaum and Helen Grady at BBC Radio, who converted my pitch for a series of ‘Crossing the Line’ programmes into a single well-received programme. And to the unnamed BBC scheduler who thought When Reporters Cross the Line was a better title.


Our editor at Biteback, Sam Carter, gave us the invaluable advice ‘write the book you want to write’, which is what we’ve done.


Most of all my thanks to Jeff Hulbert, who has been my partner in this project from the first night at Oxford when he manned the video projector through the countless days he spent researching in British archives to the hours we have spent together writing and subbing this book. I know he would also want me to thank his partner, Lesley Newman, for being so understanding and supportive. Jeff and I are very grateful to Angela Frier, who read the manuscript and made many helpful suggestions. We are also grateful to the many archivists at the National Archives and the BBC Written Archives Centre, Caversham and to Anna Sander at Balliol College, Oxford for their help. And I’m deeply grateful for the support of my wife Jacqui Marson, whose own book The Curse of Lovely was also published this year and will undoubtedly outsell this volume.




 





Stewart Purvis


City University London


2013










[image: ]






















1


JOHN SIMPSON





In October 2012 the BBC was facing ‘its worst crisis in fifty years’. The judgement came from a BBC reporter whose reputation and status were so high that he could make that kind of bold statement about his own employers without worrying about the impact on his career prospects.


The crisis was the BBC’s handling of the allegations that the late Jimmy Savile, a TV and radio star made by the BBC, had sexually molested children on its premises for many years.


The pundit was John Simpson, the world affairs editor of the BBC, now a stocky, white-haired man, wearing a sad, even downcast, expression, talking to a BBC programme investigating the BBC. Variously billed as a ‘veteran foreign correspondent’ (The Times) and a ‘respected BBC correspondent’ (The Sun), what he said on the Panorama programme was picked up by all the major newspapers and broadcast news bulletins.


For that brief moment, rather than reporting the news, John Simpson was the news. As someone who had absolutely no involvement whatsoever in the scandal, he was the respectable unofficial, but decently authoritative, voice of the BBC; a voice of calm reason, of reassurance. In short, a person that one could still trust to uphold the BBC’s standards in time of crisis.


Yet six months before, as if to prove that none of us in journalism is perfect, John Simpson had decided after many years to say ‘sorry’ for something he had done. He had accused rivals of ‘profoundly misleading’ reporting giving rise to ‘a false impression about one of the major events of the decade’. And he had been proved wrong.


The decade in question was the 1990s and the event was the battle for Bosnia. The country, if at the time it could be called that, was in the grip of a bloody and horrific civil war; and much of it was being played out nightly on the world’s television screens.


At the start of the decade the former Yugoslavia was crumbling into chaos and civil war. A decade before, and after delivering four decades of strong leadership, Josip Broz, known as Tito, had died. During his battles with the Nazis the partisan leader had delivered his orders in his native Croat: ‘Ti to, ti to’, which translates as ‘you will do this, you will do that’. His staff heard it so many times that it became a natural nickname for him.1 His subsequent autocratic presidential style meant that there were no natural successors waiting in the wings to take over; in the resulting power vacuum that followed his death in 1986 there was little prospect of keeping the state together. The tensions between the very diverse ethnic and cultural populations soon saw separatist processes spiralling out of control; and eventually they became unstoppable. Very swiftly the parts of the Yugoslav federation that were rather more ethnically and culturally homogenous, Slovenia and Croatia, seceded although even then it was not without a bloody fight with the Yugoslav National Army (JNA), which was Serb dominated.


Then in 1992 Bosnia and Herzegovina broke away. But, unlike Slovenia and Croatia, it was highly diverse ethnically and culturally; and a long, bloody and brutal civil war ensued in which Muslim Bosniaks were pitched against Bosnian Serbs, who were Eastern Orthodox Christians. To this was added the complication posed by a sizeable Bosnian Croat minority, which was predominantly Roman Catholic and populated western and southern parts of the state. Everywhere there were close-knit ethnic communities, ‘enclaves’, which were dotted around larger swathes of land that were predominantly populated by people from the opposing ethnic community. It was as if the pattern on a pedigree Dalmatian’s coat had been transformed into geographical reality.


But there was a further complication: Bosnian Serbs declared themselves separate from the rest of Bosnia and formed a state within a state that was to become known as Republika Srpska. It was a part of a plan that had been mooted several years earlier to create a greater Serbia, to unite Serb-speaking peoples who had been deliberately divided by the Yugoslavian Communist regime.2 It was led by a former psychiatrist, Radovan Karadžić; he and his military chief, a former Yugoslav army general, Ratko Mladić, were unofficially aided and abetted in their political and military activities by the rump of the former Yugoslavia, which was then led by the Serbian nationalist politician and supporter of a Greater Serbia, Slobodan Milošević. To achieve ethnically homogenous statehood would mean encouraging people from other ethnic groups to move to other parts of the country so that they could live among their own ethnic group, but it would not be easy. Such a simple if questionable concept very quickly came to be translated into a brutal reality. The world’s media picked up the plans and with it the description ‘ethnic cleansing’. The term was a hygienic way of describing a reality that was far removed from that: a reality where force, intimidation and murder became widespread and ethnic tensions, rivalries and hatred boiled over, quid pro quo.


The Bosniak Muslim side, which was led by Alija Izetbegović, sought to defend itself and to hold on to territory it feared would be lost, thus threatening its very viability. Izetbegović’s administration also received help and support from outside, from countries including Iran, Pakistan, Saudi Arabia and Turkey; and sometimes various Western powers also lent a hand, but less overtly.3


There were times when the fight became an uneasy alliance between Bosniak Muslim and Bosnian Croat against Bosnian Serb, and other occasions where it was a three-cornered fight. The terrain was harsh and difficult to take: a fact already acknowledged by the Roman Emperor Trajan’s legions in the first century AD and by Hitler’s armies over 1,800 years later. There were massacres, war crimes and devastations. No side was entirely blameless, although some were seen as being less blameworthy than others.


Sarajevo, the Bosnian capital, which still showed some of its former Austro-Hungarian provincial heritage, was overlooked by hills which, when the city was put under siege by the Bosnian Serbs, formed vantage points for many snipers and artillery emplacements. The world watched as pictures, sanitised to spare television audiences the brutal reality of war, illustrated stories about snipers, the mortaring of market places and the devastations to which the city’s population were subjected.4 The pathos of stories about people killed as they dashed to fill up water bottles or shopped for food put many of the world’s politicians under pressure about why they appeared not to be doing anything to stop the slaughter. Stories about other places in Bosnia were less widespread because there was the considerable and recurring problem confronting journalists when reporting from the world’s danger zones: access.


Access was a real problem: not only getting access, but when there being able to gather evidence and eyewitness testimonies to support the stories and keep safe; then there was the problem of getting the stories out and into the public domain. Without access the stories that circulated could be, and often were, taken only as rumour or exaggeration. This suited many – including politicians who wished to remain incurious, for whatever ‘higher’ policy reasons – since they could be dismissed and the lack of evidence cited precisely as the reason for not taking action at all, while others were posturing and looking for political advantage.5 To this was added the fact that many journalists were not entirely trusted by the combatants precisely because they did not take sides, and so were considered potentially hostile to individual causes.


As the civil war developed stories of dark deeds and dreadful conditions were emerging, but for many of them it was impossible to check the details. And as is so often the case with conflicts details were frequently denied, obfuscated, invented or exaggerated by combatants, their opponents and their supporters; and the problem was compounded by others who had interests in muddying the waters and keeping what they or others were doing hidden from view. This created a problem of perception and understanding, according to Oxford academic John Burns. He wrote that among the news media ‘few would admit to deliberate bias and yet the Yugoslav civil wars … demonstrate the clearest examples of one-sided reporting from a pack psychology among journalists’.6 His assertion was supported by John Simpson, who wrote that it was ‘certainly true that there was a powerful pro-Muslim lobby among the British and American journalists in Bosnia’ and they were fiercely competitive when it came to uncovering ‘wrongdoing on the part of the Serbs, which was very considerable, and not all the facts were checked too carefully’.7


Camps


Shortly after the civil war began rumours were circulating about populations being forcibly uprooted from their homes and moved to other parts of the country: ethnic cleansing – then still a new term – in action. In July 1992, two journalists, Roy Gutman of New York Newsday and Maggie O’Kane of The Guardian, revealed to the world the existence of Bosnian Serb-controlled camps. Gutman wrote about a camp at Manjača, which he said was called by Republika Srpska’s army a prisoner-of-war camp, but he also attributed to an unnamed US embassy official in Belgrade the description of the Bosnian camps as concentration camps.8 Two days later, on 21 July, he wrote about the cleansing of Banja Luka, where Muslims were moved out of the city ‘in sealed freight trains’.9


Maggie O’Kane, in her report which was published in The Guardian on 29 July, used the term ‘concentration camp’ to describe a camp at Trnopolje. In total she used the term four times.10 On 2 August 1992 Roy Gutman wrote an article headlined ‘Death Camps’. It began, ‘The Serb conquerors of northern Bosnia have established two concentration camps in which more than a thousand civilians have been executed or starved and thousands more are being held until they die…’11


‘Concentration camps’, that chilling expression from those reports, would inevitably have conjured up in many people’s minds a direct association with the camps operated by the Nazis before and during the Second World War. The mental pictures produced by those two words would have been the iconic images that circulated widely after the war depicting hollow-eyed skeletal inmates dressed in broad-striped camp garb. But historically that was not what other concentration camps had been. The Nazi model had been a distortion, a gross perversion.


Concentration camps had been developed decades before the Second World War, as a policy response to handling large numbers of civilians caught up in zones of conflict.12 They had been used by the Spanish when suppressing a revolt in Cuba at the end of the nineteenth century and a couple of years later the idea was taken forward by the British in the Boer War. The British had originally intended them to provide shelter and sustenance for a refugee population that had fled, or been forcibly removed by General Kitchener’s forces, who were conducting scorched earth warfare against Boer guerrilla forces. They had been ‘rough and ready’ constructions situated along railway lines to aid removal of inmates away from the war zone. There had been separate camps for black and white. However, a mix of harsh regimes, management incompetence, food shortages and overcrowding led to insanitary conditions, disease and death. There was also the point that the camps – undoubtedly for some of the inmates – applied pressure and sought to break the Boer spirit, the will to resist. What had started out as a relatively humanitarian policy became a disaster, in real terms, but in London, the imperial capital, they were a disaster in political and propaganda terms too.13


A couple of decades later the Nazi experience was an altogether different and much darker story. Concentration camps had been established soon after Adolf Hitler took office as Germany’s Chancellor in January 1933. Initially, they were designed to hold political opponents, but as time moved on their role quickly changed and they became the places where all of Nazi society’s ‘undesirables’ were sent, usually for some form of harsh treatment and punishment. By the war’s end – just twelve years after Hitler’s rise to power – it is known that there had been hundreds of concentration camps, and many of their names became synonymous with true hell on earth. In that relatively short time, and as peace changed into war, the numbers of inmates, executions and deaths increased massively, aided by uncompromisingly criminal and brutal camp regimes. The numbers dying from hunger, disease, overcrowding, neglect and overwork rocketed. But maybe surprisingly these were not death camps, in the sense of being centres where mass murder was practised as a deliberate policy. Many were labour camps and detention centres where inmates were expected to work on industrial production lines. The distinction between death camps and labour camps may have been relatively fine, however, when it came to death, as labour camp inmates faced only overwork, undernourishment and, usually, a slower death from malnutrition and disease.14


Extermination camps were distinct from concentration camps. They were industrial killing facilities and were few in number; they drove forward the Nazis’ ‘final solution’ plans. Three operated under what became known as Operation Reinhard. They were purpose-built extermination centres – Belzec, Sobibor and Treblinka. Each was operational for two years or less but in that time they were responsible for the deaths of millions. A powerful and uncompromising description of what happened in them is provided by Gitta Sereny’s book about Franz Stangl, the commandant of Treblinka.15 When those camps’ work was deemed complete they were bulldozed and hidden from view: farmsteads were built and settled, trees and flowers were planted to cover their traces.16 Three other industrial killing centres, Auschwitz-Birkenau, Majdanek and Chełmno, also operated, but they were a part of the wider concentration camp system.17


For years after the Second World War many hoped that the words concentration camp had been consigned to history, although variants – looking to their original purpose: centres for concentrating civilians forcibly moved or fleeing from zones of unrest – did emerge, for instance, during the Malayan emergency as British forces battling with Communist insurgents moved domestic populations into camps.


But when the existence of camps emerged during the Bosnian civil war a collective chill passed down people’s spines. O’Kane’s report described the northern Bosnian city of Banja Luka, which was one of the principal cities of Republika Srpska but whose population was partly Bosniak Muslim, as a ‘a city waiting to be cleansed’. The despatch also mentioned camps at Omarska – to which the International Committee of the Red Cross (ICRC) had been trying to get access, but without success – and Bratunac. She wrote that one camp, Trnopolje, was ‘the best one to be sent to’ because food was provided and villagers could take in supplies. But her report quoted an eyewitness account of trains plying between Trnopolje and elsewhere, comprising largely cattle trucks, but whose cargo was very much human. The eyewitness had spoken of seeing women and children being taken away from the camp in those trains. And in a direct parallel with witness testimonies from the Second World War about concentration camp transport trains, her report described fully laden trucks that were left in blazing sunshine for a whole day while the people locked inside called for water that was not forthcoming. That was just the sort of casually inhuman thing that the Nazis had perpetrated decades before, without giving their human cargo’s needs a second thought. Gutman, interviewed on the US National Public Radio two weeks after his first report was published, spoke about Omarska and another camp at Brčko. He spoke about a former Omarska inmate, an escapee, who had told him that in the camp ‘they would execute people in groups of ten or fifteen. They would shoot them. They would slit their throats…’ With stories like these filtering out the world’s politicians and news consumers alike became greatly concerned to find out more, to have the details checked, to discover whether there could possibly be other camps too, and to see whether anything needed to or could be done about them.


‘I invite foreign journalists to visit…’


As Maggie O’Kane’s story about concentration camps broke Radovan Karadžić happened to be in London to discuss a European Union-sponsored peace plan: one of many that failed to get anywhere. While Karadžić was making preparations for a press conference that he would be holding later in the day, senior editorial staff at Independent Television News (ITN) seized on the report and began discussing what might be done. The company supplied the news programmes for Independent Television (ITV) and Channel 4, doing so by means of completely separate and discrete editorial and news-gathering operations.


In the Channel 4 News morning editorial meeting, foreign editor Sue Inglish raised Maggie O’Kane’s story and it was decided that diplomatic editor Nik Gowing should go to Karadžić’s press conference in London and ask him about the camps.18


Gowing recorded an interview with Karadžić, who had been handed a copy of that morning’s Guardian. Gowing challenged him about the camps. Karadžić replied, ‘There is no ethnic cleansing going on in Bosnia … there is no evidence that people are being forced to leave … civilians get full rights under Geneva Convention.’19 But he then went on, ‘I invite foreign journalists to visit and look for concentration camps.’20 Was that a touch of bravado? Was it calling Gowing’s bluff – a ‘put up or shut up’ sort of reaction? Or was it an ill-thought-out knee-jerk reaction? Events would soon provide an answer.


As soon as the interview was over Gowing quickly called Sue Inglish and told her that Karadžić had just issued an invitation to foreign journalists to go and see for themselves.21 Immediately after she had spoken to him she called Karadžić’s London press representative, John Kennedy, and told him that Karadžić had issued an invitation, that she was accepting and had a team ready to go. She then absorbed herself with making the arrangements, including briefing the Moscow correspondent, Ian Williams, to ready himself for the journey to Belgrade.22


The Guardian also busied itself, although later in the day. Ed Vulliamy tells that after seeing Karadžić’s challenge on Channel 4 News that evening the newspaper’s foreign editor, Paul Webster, called Karadžić straight away, reaching him on his car phone as he travelled to Heathrow, and told him that he would be sending Vulliamy to check out the story. Just afterwards Vulliamy was briefed by Webster and O’Kane, whom he was already scheduled to replace on rotation, while they shared a drink in a pub near The Guardian’s offices.


So over the next days, preparations were made for the departure of two ITN teams, which would be led by very experienced reporters, Penny Marshall (for ITN’s news service to ITV) and Ian Williams (Channel 4 News).They would travel to Bosnia via Belgrade and ultimately Ed Vulliamy would accompany them. When there they hoped to be taken to Omarska and Trnopolje and to be able to see the camps for themselves, to see what conditions were like and how the camps functioned. Failing that they hoped to be able to provide more eyewitness accounts like O’Kane’s and Gutman’s. Shortly after they arrived Roy Gutman’s ‘death camps’ article about Omarska was published.


After spending some frustrating time in Belgrade while officials hastily made arrangements and delivered endless briefings the ITN teams and Vulliamy were flown to Pale in Republika Srpska on 3 August 1992 and from there driven to Banja Luka. At Banja Luka the journalists faced further delays as yet more officials and, this time, military commanders pondered what to do with them.23 It appeared to the reporters to be a delaying tactic, the result of Karadžić’s knee-jerk reaction. Having issued the invitation, which only ITN and The Guardian had taken up, Karadžić’s colleagues then faced up to the task of preparing the camps and their inmates so that they could be shown in a good light. Eventually it was agreed that the journalists would be taken to see some camps, but it was proposed that instead they should see a camp at Manjača, which had already received an ICRC inspection, instead of Omarska. Manjača was known to be ‘a ghastly place’, but they declined the invitation because from what they had already heard Omarska remained ‘a terrible mystery’ and everyone wanted to check it out.24 Ian Williams takes up the story:




We made it very clear that the reason we were there was to visit these camps. We reminded them of the promise that had been made to us by Karadžić. We reminded them of the importance of verifying what sort of camps these were and we told them that. Although it was dangerous we were prepared to take that risk.





Asked about the reaction with which these points were greeted, Williams said,




A number of phone calls was [sic] made. There was much shuffling of feet and eventually, once again, we were loaded back into the green army bus, although I think by then Channel Three [ITN on ITV] had a VW van which they had arranged to have bought in from Belgrade so were travelling separately from us.25





Finally they set out on their journey on 5 August. But on the way they experienced what appeared to be a gun battle by a small bridge. Williams and Vulliamy both speculated later that it may have been faked: an attempt to persuade faint-hearted journalists to ask to turn back without seeing the camps. It just happened there were no faint-hearted journalists in the party.26 It is also possible that it could have been used to create a context in which the journalists might have been injured or even killed, all of which could then have been attributed to hostile forces.27 This was a dirty war, after all.


What they may not have realised because communications from the war zone were difficult was that the day before their trip The Guardian had published another story about the camps. In Geneva on 3 August the International Committee of the Red Cross (ICRC) had said publicly that ‘all sides in the Yugoslav conflict were violating human rights conventions in their treatment of civilians from other ethnic groups’. Relief organisations were quoted as saying that the ‘Croat–Muslim alliance as well as the Serbs had set up what were in effect concentration camps’.28 In response, a US State Department spokesman, Richard Boucher, was quoted saying that the US government, while ‘deeply concerned’ about the camps, was not going to make detentions ‘a special issue’. Likewise, a UN spokesman had said that people




think it is just the Serbs but that is not the case. Serb civilians who have fled, or been forced to flee, Croat and Muslim-held areas also give convincing accounts of mistreatment. The fact that the Serbs are better-armed and hold much more territory certainly makes the size of the problem greater where they are in control. The Serb militias are certainly ferocious, but the Croat militias are no angels either.29





What would the journalists discover when they got to see the camps?


Eventually, the party was taken to see Omarska and Trnopolje. At each location the journalists were allowed to spend an hour moving about the camps, filming and talking to camp inmates; while they did so they were in turn filmed by Republika Srpska military cameramen. What the reporters brought out with them would cause a stir. While at Trnopolje Penny Marshall had been handed a roll of film by Dr Idriz Merdžanić, a Muslim inmate, who was acting as a camp doctor. The film, when developed, would show the marks left on several prisoners by beatings.


Of the camp at Omarska, Ian Williams said,




What confronted us was, frankly, an appalling scene. The silence perhaps spoke volumes. No one spoke, terrified sunken eyes, dishevelled filthy prisoners, eating like famished dogs while over them stood well-fed fat Serbian guards with their guns cocked. It was an appalling vision of inhumanity. These people had been starved. They were in a disgraceful state.30





Ed Vulliamy found inmates, or internees, who were ‘horribly thin, raw-boned; some are almost cadaverous, with skin like parchment folded around their arms; their faces are lantern-jawed, and their eyes are haunted by the empty stare of the prisoner who does not know what will happen to him next’.31


When later the party was moved onto Trnopolje, a journey that took them around half an hour, the party found what was described as a civilian-controlled transit camp. The ITN team, driving in their VW minivan, arrived first. Vulliamy wrote that there was




complete confusion – political and physical. The camp is a ramshackle fenced-in compound around a former school. The men stand stripped to the waist, in their thousands, against the wire in the relentless afternoon heat; the women and children seek shade upstairs in the crowded, smelly building. They wait, stare at nothing, sweat – and wonder what will happen next.32





Williams said of that camp, ‘The physical condition of the men penned in was very bad. Many had been brought from another camp that day. Some had come from Omarska, some had come from a camp called Kheratam [sic].33 They were in a very bad physical condition, emaciated, dirty and clearly very, very frightened.’34


As the visits ended the journalists faced a long journey back to Belgrade. They knew that what they had seen was important and they also knew that they were potentially in danger for that very reason. Their particular concern was simple – get the tapes out of the country. They decided to travel first to Belgrade and piled into the ITV News VW minivan: the four-strong Channel 4 News team, the three-strong ITV News team, plus Ed Vulliamy, two fixer/interpreters and the driver, Misha.


Penny Marshall highlighted the problem:




I was very keen to get out of Bosnia safely with all our tapes, because you are often stopped in these circumstances at road blocks and very often they’ll confiscate all your tapes from you, sometimes even take your equipment, which happened to me on a subsequent trip about two weeks later. So we were actually extremely anxious and there’s nobody to my knowledge who had made that journey across that particular area before safely. We were just very anxious to do it.35





Ed Vulliamy shared the concern, remembering that they all tried to occupy themselves with the distraction of remembering how much of the Beatles’ Sgt Pepper album they could each remember.36


Ian Williams remembered:




I think everybody was pretty stunned. We had seen some pretty harrowing images. We had seen some pretty clear evidence of inhumanity. We were stunned and there was also a sense of ‘Are they going to let us get out of here with these tapes?’ because we knew the material we had was powerful. We knew the material we had was the first evidence, the first-hand evidence of inhumanity in this part of Northern Bosnia and, frankly, at one point, we wondered if we would actually get out of Bosnia with those tapes.37





They reached Belgrade at around midnight – after some hairy moments along the way, including passing between two battle fronts. Shortly after they arrived they were asked to meet Liberal Democrat leader Paddy Ashdown in the Belgrade Hyatt hotel. Ashdown had just arrived in Belgrade on a fact-finding visit with his party’s foreign affairs spokesman, Sir Russell Johnston, and wanted to know what they had found out.38 After the meeting they parted company: Vulliamy would be staying in Belgrade to write his report, and the ITN and Channel 4 teams would have some food and snatch a couple of hours of much-needed rest before travelling separately to the Hungarian capital, Budapest, where they were scheduled to edit their stories and send them on to London via satellite link. But before they sorted themselves out Penny Marshall and Ian Williams telephoned their respective editors in London to tell them what they had seen and filmed. Penny Marshall said, ‘We knew we had established something extraordinary was taking place that needed to be reported on, as clear from the rushes [uncut video material], and on the basis of that I rang London and they sent out a team.’39 After making the call she was intent on getting a good night’s sleep ‘to make sure … I had a whole day to do an edit’.40 Ian Williams called Sue Inglish: ‘I told her that we had very powerful pictures, that we had a very strong story which went some way to confirm the rumours, the allegations that had existed about what was happening in North-East Bosnia.’41 The next morning, at the crack of dawn, each team set off for Budapest.


When they reached their destination they met Bill Frost, a video editor who had flown out from London especially to assist Marshall’s team with their story. The Channel 4 News footage would be edited by James Nicholas, who had shot it. Their bosses in London had also organised separate local professional production facilities for them to use, so that they could work with maximum speed and the minimum of disruption. Over the course of the next few hours each worked intensively and independently of the other, shaping their stories and pictures to show what they had found. They did not discuss their stories, share ‘angles’ or details.42 Among other things, there just wasn’t the time for them to discuss their approaches.


Xylophone ribs


London was keen for the reporters to tell their strong stories. Penny Marshall’s first filmed story was scheduled for ITV’s News at 5.45 and she was also to do a live two-way interview about what she had seen. Ian Williams’s report was scheduled to be broadcast around seventy-five minutes later, during the early part of Channel 4 News, and he too would be interviewed live on air; later Penny Marshall’s main report would be broadcast on News at Ten.


Ian Williams takes up the story: ‘We had strong images and in a sense there was a desire to hear less of me and to be able to just allow people to see the visual evidence of what we had found in Omarska and Trnopolje.’43 Marshall’s approach was much the same.


Williams first saw the footage that Marshall was using for her News at 5.45 report as it was being uploaded to the satellite for transmission to London. As the video was playing he saw the image of a skeletal inmate from Trnopolje looking through a fence that was a mix of barbed wire and chicken wire. The man’s name was Fikret Alić, and his ‘xylophone ribs’, as Ed Vulliamy later described them, caught Williams’s eye. He felt it was ‘a very good shot’ and asked to use that footage alongside his own team’s images from Trnopolje for his Channel 4 News story. He had just an hour or so for the footage to be cut into his story, so he and his editor would have to work fast if they were to meet their own uploading deadline.44


When the ITN reports were broadcast, on 6 August 1992, and Vulliamy’s report published the following morning, the reaction was spectacular: the story made the lead in most of the national newspapers; and it was also picked up as a major story worldwide. It also had political repercussions. Within twenty minutes of seeing it in the White House on television, President George H. Bush reacted immediately. He ‘pledged that the United States “will not rest” until international organizations, such as the Red Cross, can inspect camps’,45 but, according to the New York Times, his calls had opened a ‘three-way split at the United Nations over the role of its peacekeeping forces in the region’.46 Two days after the reports made the front pages, British Foreign Secretary Douglas Hurd said on BBC Radio 4, ‘I hope that there will be a Security Council resolution in the next few days which will put the emphasis on the escorting, the protection, of humanitarian help.’ But, he continued, ‘it may well involve the use of force’.47 However, neither he, President Bush nor French President François Mitterrand were willing to send forces to stop the conflict, responsibility for which, in their view, was due largely ‘but not exclusively, to Serbian nationalist forces’.48 This reluctance prompted Paddy Ashdown, after returning from his visit to Republika Srpska, to write to Prime Minister John Major expressing his outrage at what he had seen and heard and pressing for speedy action. Ashdown said, ‘I do not think that we have done ourselves any favours by our failures both of will and of action in the Yugoslav conflicts.’49 In Belgrade, ‘moderate but by then redundant Yugoslav President Dobrica Čosić demanded that the camps be closed within thirty days’.50 They were.51 On 18 August, John Major had summoned his Cabinet back from holiday for an emergency meeting about the civil war and shortly afterwards announced that he would be despatching 1,800 troops to Bosnia.52


Vulliamy filed his report, which was published in The Guardian on 7 August. But he immediately ‘shied from calling them concentration camps’, he later wrote, ‘because of the inevitable association with the bestial policies of the Third Reich’.53 However, on reflection he later decided that ‘concentration camp’ was ‘exactly the right term for what we uncovered that day’.54 Eight months after Vulliamy and the ITN teams first visited the camps, the UN’s Human Rights Committee also decided that they were concentration camps.55 A year later so did the UN’s Independent Commission of Experts.56 But, when their report was published on 27 May 1994, they reflected the ICRC’s comments of 3 August 1992: the reality had been that all sides had operated camps of varying descriptions, but it had taken two years to assemble a corroborated analysis.57


Over the months following the ITN footage broadcast on ITV and Channel 4 and the Guardian reports, many other stories were published about the camps, and the image of Fikret Alić was widely used, often juxtaposed with photographs of the Third Reich’s concentration camps. The three reporters’ stories had stimulated some short-term political action and it raised public awareness about what was going on in Bosnia, which heaped pressure on the politicians to act.


The impact of the reports had been such that all three journalists received awards: Penny Marshall and Ian Williams shared the 1992 British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) award for Best News/Actuality Coverage and from the Royal Television Society (RTS) its International News Award for 1992. In the United States they jointly won an Emmy for Outstanding Investigative Journalism; Ed Vulliamy received several awards, including the 1992 British Press Awards International Reporter of the Year.58 And there the story might have ended. Save for one of those unpredictable twists of fate. In this case the arrest of one man in Munich.


Hague trial


After the civil war in Bosnia ended, the long process of establishing the peace began. The United Nations set up a commission of experts under a Security Council resolution which took detailed evidence on all the camps in Bosnia operated by Serbs, Croats and Muslims. The commission concluded that ‘all information all information available about Logor [Serbo-Croat meaning camp] Omarska seems to indicate that it was more than anything else a death camp’.59 Of Trnopolje the commission concluded that it was not a death camp in the same sense as Omarska, but ‘the label “concentration camp” is none the less justified for Logor Trnopolje due to the regime prevailing in the camp’.60 One of the other crucial components for establishing peace was bringing to justice at least some of those who were accused of committing war crimes and/or crimes against humanity. A special court, the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia (ICTY), was set up in The Hague to try those who had been arrested. In the years since the war finished ICTY has been hearing cases – as soon as suspects have been apprehended and taken into custody in the Netherlands. In some cases justice was relatively swift because suspects were quickly apprehended. But in other cases suspects were fugitives for years and bringing them to justice was a protracted and complicated process, as the cases against Slobodan Milošević, Radovan Karadžić and Ratko Mladić show.61


One suspect brought to justice at the outset was a minor military commander, a former café-owner and electrician called Duško Tadić. Tadić was accused of ‘crimes against humanity’, ‘grave breaches of the 1949 Geneva Conventions’ and ‘violations of the laws or customs of war’. The charges related to his participation in the ethnic cleansing of Bosniak Muslims from parts of the Prijedor region of northern Bosnia – including Keraterm, Omarska and Trnopolje camps.62 He was arrested in Munich early in 1994 by ‘a plain-clothes special commando unit of the Bavarian police’.63 His trial was initially going to be held in Germany, but with ICTY set up he was transferred to the tribunal’s jurisdiction in April 1995. Tadić was one of many figures in the conflict, but he was ‘alleged to have been part of a cruel plan, and he’s a symbol of why this tribunal was created’.64 His trial opened in May 1996 and he was ultimately convicted and sentenced to twenty years’ imprisonment (April 1997).


In making its preparations for the trial the prosecution had asked ITN to supply copies of the uncut video material of the camps at Omarska and Trnopolje, which had been taken by Penny Marshall’s and Ian Williams’s cameramen. ITN agreed but this was a decision which was to earn it criticism and enemies.


At the opening of the trial Ed Vulliamy wrote in The Guardian that ‘the core of the case is the Omarska concentration camp for Muslim and Croat prisoners, uncovered by The Guardian and ITN in August 1992’. The prosecutor, Grant Niemann, alleged that Tadić had been ‘one of the perpetrators of … the most horrific Serbian violence’.65 Vulliamy said that Tadić, who had ‘pleaded not guilty to a litany of killings, torture, sexual assaults, and other physical and psychological abuse and to persecution’ was accused of ‘playing a pivotal role in the ethnic cleansing that swept across north-western Bosnia during 1992’. When the video material was shown in open court Vulliamy wrote in The Guardian,




I had not seen ITN’s ‘rushes’ – the untransmitted footage – of that day, with which the court accompanied my account. I have described the scene a thousand times but it never fades and here it was in vivid detail. The yard drill, the canteen, those spindly fingers, lantern jaws and burning eyes, the guards swinging their guns…66





The still images of beatings at Trnopolje taken on a camera owned by Dr Azra Blazević, who was called as a prosecution witness, lent considerable weight to the case.


Given the importance of the video material in the proceedings, Tadić’s defence team decided to engage the services of a media expert, Thomas Deichmann, who would help it understand the news coverage that had identified Tadić and establish any weaknesses that would help refute the prosecution’s case. Deichmann was editor-in-chief of a bi-monthly small-circulation journal called Novo, and his journalism had been published in Europe and the United States.67 He ‘specialised in German foreign politics and as a result of that also on the Bosnian war, the crisis in Yugoslavia and the Balkans’. The topics were ‘intensively connected’ because ‘Germany was the first country to recognise Croatia and Slovenia’ and there had been public debate about it.68


In the words of one academic, Professor David Campbell, it was ‘Deichmann’s views’ that ‘were the probable reason that led him to be hired as a media expert’ by Tadić’s defence team. Tadić’s lawyers had ‘sought to discredit’ the news media’s work in identifying their client by arguing that it was really ‘the extensive media coverage in Germany, rather than first-hand experience in Bosnia’ – that is eyewitness testimony – which had firmly identified him and his alleged activities. In other words without the press evidence there would be little else upon which to base a prosecution. Campbell said that ‘Deichmann’s content analysis of the German media provided the empirical basis’ for the argument which had apparently impressed the judges, but ultimately had not prevented Tadić from being found guilty.69 It was while Deichmann was evaluating the evidence that he gained access to ITN’s camp footage, via the defence team. He took a copy of the video.


Deichmann studied the rushes in detail and thought that he saw something that to him was very interesting. He compared the uncut material with the footage used in the broadcast television news reports and concluded that the latter was misleading. He considered that the images used in both Penny Marshall’s and Ian Williams’s reports had given a very different view of Omarska and Trnopolje from that which he saw in the uncut rushes; and in particular, the barbed wire and chicken wire through which Fikret Alić had been filmed was not what he thought it seemed. Rather than Alić being behind the fencing, Deichmann thought he detected that the journalists were the ones who were behind the fence – he calculated that they were in a compound filming outwards – and that the area where the inmates had gathered was not bounded by fences at all, but rather was open to the countryside. He thought what he had seen would be a story worth publishing, because he considered that what he had seen amounted to a misrepresentation of the visual evidence.


When he returned to Germany from The Hague, he contacted the editor of a magazine whose articles Novo had sometimes published in translation, Living Marxism, or LM as it would later be called, along with a number of editors of other European publications. He put all on notice that he might be able to provide a story for them sometime in the future about ‘this question of Trnopolje camp and the location of barbed wire’.70 LM’s editor, Mick Hume, recalled that Deichmann had told him that he ‘had something very interesting, and he sent me the transcript of an interview that he had done with Professor Mischa Wladimiroff’, who had been the leading member of Tadić’s defence team. Deichmann told Hume that Wladimiroff had appointed him as an expert to help with the defence case.71 Hume told Deichmann that he was indeed interested in publishing the story because ‘I knew him as a very reliable researcher, a good journalist’.72 Hume read an edited version of the Wladimiroff interview in which the professor ‘had some very interesting things to say about the famous barbed wire fence at Trnopolje’. Hume eventually published ‘a shortened version’ of the interview in LM.73


Press release


Ultimately, Deichmann completed his research – including a visit to the Trnopolje camp’s site four years after it had closed – and readied his article for publication in LM. Before it was published, LM put out a press release to draw attention to it, which was distributed by Two-Ten Communications, a wire service. When ITN management saw it they were horrified. The press release was promoting an article that not only accused two of the company’s leading journalists of misrepresenting what they had seen in the camps, but also that they had deliberately distorted the facts. By doing so the article in effect alleged that ITN had contravened its statutory obligation to broadcast balanced, impartial and objective news stories. This was serious stuff: it impugned ITN and its reporters and damaged its credibility and standing worldwide. If sustained it would be difficult to shrug off those allegations and it would have damaging repercussions with its overseas customers, destroying a reputation it had carefully and conscientiously built up over more than forty years. ITN decided it had no choice but to reject the allegations and fight to set the record straight.


Through its lawyers ITN managed to get hold of a pre-publication copy of the magazine from the BBC, which had been contacted by Deichmann and offered a copy of ITN’s rushes. There they read that Fikret Alić’s picture, which had ‘for many … become a symbol of the horrors of the Bosnian war’, was ‘misleading’. Deichmann’s article went on to say that the inmates at Trnopolje ‘were not imprisoned behind a barbed wire fence’ because it wasn’t surrounding the camp at all. ‘Trnopolje camp … was not a prison, and certainly not a “concentration camp”, but a collection centre for refugees, many of whom went there seeking safety and could leave again if they wished.’74


ITN discovered that the BBC’s media correspondent, Nick Higham, was already working on the story, and they suspected that he was taking a perspective that LM’s allegations might just be true. ITN’s editor-in-chief, Richard Tait, who had been the editor of Channel 4 News when Ian Williams’s story had originally been broadcast, interviewed all of the people involved in bringing the reports back from Bosnia, viewed the broadcast items and the rushes and researched LM’s background and motives. He concluded that it was clear that LM’s story ‘was a wicked lie from a weird fringe organisation with a track record of supporting the Bosnian Serbs and of vilifying the previous reporting of the camps by Roy Gutman’. He decided that ‘we [ITN] had to defend ourselves and our teams’.75


At that stage there was more than just professional pride at stake. LM magazine had been in touch not only with the BBC but ITN’s customers, like CNN, who had transmitted the original stories around the world. Understandably CNN told ITN of their concerns. As Richard Tait was ‘fielding calls from ITN’s customers and friends’ he got wind that the BBC and a number of newspapers were planning imminent coverage of the allegations.


I had been the editor-in-chief of ITN who approved the transmission of the original reports. Now, having been promoted to chief executive of the company, I supported the new editor-in-chief’s recommendation that ITN should be prepared to take legal action. It was to prove a controversial decision. On 24 January ITN sent a ‘letter before action’ telling LM that the story was untrue and that they should withdraw it and apologise.


However, according to Tait, ‘LM continued its campaign of vilification’ and the company had to reassure its customers (ITV and Channel 4), its main regulator (the Independent Television Commission, later absorbed into Ofcom), and those that had given it awards (BAFTA and the RTS), that the allegations were completely unfounded. Meanwhile, the editor of LM, Mick Hume, called on ITN’s awards to be withdrawn and made claims that the BBC and The Times thought LM had a great story on its hands.


Writ


In the light of these developments ITN decided that it had no alternative other than to issue a writ for libel, which it did on 31 January 1997. However, the magazine continued to attack. On 10 February it demanded that RTS, BAFTA, Broadcast and two international awards bodies should strip ITN of its prizes.


Mick Hume was described by BBC reporter Martin Bell as ‘a professional contrarian’,76and, according to The Guardian’s Luke Harding, the magazine’s supporters were a ‘surprisingly soigné army of students and media studies lecturers’ who appeared undeterred by the writs that were flying around, and were ‘turning the issue into a wider ideological crusade’.77 In an article Harding said a Living Marxism fundraising event in March 1997 heard from ‘a heavily-accented Serbian’ speaker who ‘announced blithely from the audience: “We have investigated the question of rape. There have only been eight documented cases in the former Yugoslavia.”’


Harding wondered why ‘a small left-wing revolutionary group, whose cadres appear to come largely from the former polytechnic sector’ was ‘making common cause with a bunch of unreconstructed Serbian nationalists’. He said LM argued that the causes of the Bosnian civil war lay not in ‘resurgent Balkan nationalism’ but in the Western powers’ self-interest.78 The magazine was also against gun control.79


In response Hume wrote to The Guardian declaring that ‘Luke Harding doesn’t like Living Marxism, me or Thomas Deichmann. But it might have been more useful for your readers if he had bothered to deal with the actual evidence that Deichmann has presented … Instead, on this central issue, there is a resounding silence.’80


At various times the magazine’s supporters included the former Conservative MP George Walden, who had written ‘an article praising LM in the London Evening Standard’, and its advertisements included ‘admiring quotes from Fay Weldon and J. G. Ballard’.81


But in an article headlined ‘I Stand by My Story’ Ed Vulliamy vigorously rejected Deichmann’s arguments. He wrote, ‘I was interviewing Fikret Alić while he was filmed. He had arrived from another camp, Keraterm, where he had witnessed the massacre of 200 prisoners in a single night – a crime confirmed by subsequent investigations.’ He rejected Deichmann’s claim ‘that ITN “cooked” the picture, eager to show Alic behind the fence to give the impression that he was a captive’ because they had been under pressure to come back with a concentration camps story. In his view Deichmann’s contention was ‘poison in the water supply of history, contaminating the reservoir of truth’.82 But it went deeper than what might have been dismissed as personal pride. Vulliamy continued, ‘One of the many things that this poison does is to very seriously defame ITN, The Guardian (for whom I wrote the story), Penny, Ian, the crew and myself.’ However, Deichmann’s article also suggested that Vulliamy ‘wilfully misled The Hague war crimes tribunal by bringing our alleged conspiracy into my evidence’.


Vulliamy noted in passing another possible dimension – that it was ‘especially scandalous since the [LM] article emerges just as the judges in … the trial of Duško Tadić … are due to give their verdict’. Vulliamy then reminded readers that ‘unsurprisingly’ Deichmann had been one of Tadić’s defence witnesses.


In the meantime, ITN had launched an action as well against Two-Ten Communications, which was owned by the Press Association. In the High Court on 17 April 1997 the company apologised through its solicitor, Karen Mason, and said that it distributed press releases supplied by its clients without making any editorial input or amendment. ITN accepted the apology.83


As to its dispute with LM itself, ITN felt it had to take the case to trial. But by issuing a writ for libel the company committed itself to a court hearing unless LM apologised. ITN could hardly drop the action without receiving an apology and an admission of fault on LM’s part because doing this would have implied to the outside world that there must have been a germ of truth in the allegations.


ITN concluded that LM did not have any evidence to back up its allegations and hoped for an out-of-court settlement, which would have saved everyone the expense of a full trial hearing. But LM’s editor and publishers declined to offer a full apology and retraction.


However, it was becoming increasingly clear to ITN that, despite the lack of any evidence supporting LM’s allegations, the idea that there was something wrong with its story was being fairly widely discussed in journalistic and official circles. ITN’s chairman, Mark Wood, had had a meeting with BBC executives who told him of their presumption that there was something in the coverage that was faked. ITN also discovered that a senior UN official had spoken disparagingly of its reporting. Those undercurrents determined ITN’s course of action: if ITN’s good reputation was to be preserved it would be down to a libel jury to do it.


It took three years for the action to get to the High Court in London. Richard Tait admitted that with the benefit of hindsight, ‘ITN would have been better to press on with the court action earlier, but journalists are rightly reluctant to sue other journalists.’ 84 Among the sceptics about ITN’s decision to sue was Martin Bell, who himself had ‘been a target for Mr Hume’s verbal assault force’. He wrote that the libel action ‘should never have been brought; in a free society, if not a Marxist one, journalists should refrain from suing each other’.85


But some went further than Bell and didn’t just dispute ITN’s decision, they challenged ITN’s journalism, suggesting an anti-Serb bias. In October 1998, the future Conservative Education Secretary Michael Gove, then a journalist on The Times, wrote about the libel action, which then was still over a year away. In an article headlined ‘Speaking Up for the Serbs’ he told his readers that LM faced ‘possible extinction at the hands of a powerful organisation it dared to criticise. Independent Television News has been so stung by an article in the magazine that it is using its formidable resources to pursue a libel writ against LM.’ Gove saw it as a struggle between LM’s David and the ITN Goliath. He argued that LM were ‘libertarians of the Left who now regard consensus as the enemy, not capitalism’. This seemed to strike a chord with Gove, who was from the libertarian right. He acknowledged that ITN’s powerful images had a great influence on Western attitudes, but he believed that ‘Trnopolje was not an extermination camp like Auschwitz, but a transit camp for prisoners-of-war’. Gove opined that while ethnic cleansing may have been dreadfully evil it was not comparable to the Holocaust. The problem was that ‘ITN may not have wanted to equate Serb actions in Bosnia with the Holocaust. But their pictures allowed others to.’


Gove added to his charge sheet against ITN by citing a potential new Balkan tragedy: the Kosovo conflict, in which the NATO countries where lining up against Serbia. ITN’s pictures, he argued, had also allowed the skewing of ‘perceptions of a nation against whom we may be about to wage war … confusion about the enemy can lead us into a no man’s land’.


Gove’s article drew a response from Richard Tait in which he defended ITN’s staff. He made the point that,




far from this being a rich company pursuing a poor, this is a case of ITN defending two honest and courageous journalists against vilification by a glossy and apparently well-funded magazine. We made clear to LM last year that we sought an apology and costs and would forgo damages. If they choose to run the risk of paying the price for what they said about us, that is their responsibility.86





ITN pressed ahead with their legal action and both sides prepared to do battle in the High Court in early 2000. It was at this point that John Simpson entered the story. He had started his BBC career as a sub-editor in the radio newsroom, which he ‘hated’, before realising his ambition to become a reporter and then a foreign correspondent. After ventures into political reporting where he felt ‘utterly, utterly shackled’ and TV news presenting, ‘I was a crap newsreader,’ he returned to foreign reporting.87


Strange Places, Questionable People was the title of a book he wrote in 1999 about his life as a foreign correspondent. He made a brief reference to ITN’s coverage of the Bosnian camps. He wrote that it had been ‘British television which gave a powerful impetus to the idea that the Bosnian war was the present-day Holocaust. By some clever planning a team from ITN managed to get to the camps run by the Bosnian Serbs at Omarska and Trnopolje.’ He said that the ‘pictures were quite unforgettable’, had spread around the world but, ‘somehow along the way, though, the reservations of the ITN team which filmed them were ignored. The ITN team was careful not to make the analogy with Nazi concentration camps. Others did.’ This was very similar to the line Michael Gove had taken.


But then Simpson went on to publicly sign up to the Deichmann interpretation of the pictures. ‘The skeletal figures weren’t inside the barbed wire, for instance, they were outside it. The wire was old and ran round a small enclosure. The cameraman got behind the wire to film the scene.’88


Just weeks before the trial opened the news broke that Simpson had gone even further and had offered his services to LM’s defence team. Eddie Gibb, a journalist writing for the Scottish Sunday newspaper the Sunday Herald, wrote, ‘The BBC and ITN are preparing for a head-to-head court battle over the reporting of the war in Bosnia. Veteran BBC foreign editor John Simpson has been lined up as an expert witness for LM magazine, which is being sued over an article it published in 1997 about ITN’s reporting of Bosnia’s “death camps”.’89


In another, longer report in the same issue Gibb wrote that the ‘case will raise fascinating questions about the limits of press freedom – and the fact LM is calling BBC foreign editor John Simpson as a defence witness offers the intriguing prospect of representatives from Britain’s two biggest news broadcasters duking it out in court’.90


Behind the scenes Simpson’s offer of help to LM had led to him preparing a witness statement which, like all such court documents, had to be disclosed to the other side, in this case ITN. At the company’s headquarters in Gray’s Inn Road, the senior executives and their legal advisers were shocked by what they read. Simpson’s statement was a direct attack on the integrity of the company and its journalists. The contents of John Simpson’s statement are revealed here for the first time.


The BBC correspondent pointed out that he had done long tours of duty in Sarajevo and elsewhere in Bosnia, and had ‘acquired a very clear understanding of what the Bosnian Serbs did to their prisoners’. He admitted that ‘I have not been to either Omarska or Trnopolje camps’ but reported that he’d had long conversations with an investigator for the International War Crimes Tribunal at The Hague who had examined the circumstances in the camps in the light of ITN’s report. His view was that it was not an accurate reflection of conditions in Trnopolje.91


He went on to dispute ITN’s technical evidence, essentially on the basis that the BBC didn’t do things that way. Simpson looked at ITN’s evidence and the tapes, and in his view the barbed wire issue was as Deichmann had described it.


Simpson then expressed his opinion that




the ITN team presumably realised this; but when the pictures were edited and presented these two points [that Fikret Alić was no longer threatened and that there was no barbed wire to keep him in], so essential to an understanding of what was going on at Trnopolje, were not made. They edited out altogether an interview they had recorded with a prisoner who seemed intelligent and not speaking out of fear, who told them that Trnopolje was not too bad. The commentary on the report as broadcast reflected this to some extent, but the report was edited in such a way that it was dominated by pictures of an apparently starving man apparently imprisoned behind barbed wire. This image dominated everything. It reminded us all so much of the Nazi death camps that we assumed that we were seeing.





Later Simpson said bluntly that




ITN’s reporting of Trnopolje was, I believe, profoundly misleading. They should not have edited out the interview with the man who told them that the camp was not too bad. They should have explained about Fikret Alić and the barbed wire. If I had allowed elements as misleading as these to enter one of my reports, I would have regarded it as a matter of professional duty to put the record straight as quickly as possible. And if I found out that a BBC report by someone else had contained elements as misleading as this, especially in a matter of such importance, I would insist that the report should be changed and the wrongful impression corrected; no matter how awkward and embarrassing it might be.





His concluding remarks delivered an even wider judgement:




in my view it is not enough to say that even if the pictures weren’t what they seemed to be, it doesn’t matter because the Serbs were doing bad things elsewhere. Our reporting has to be as honest and as literally true as we can make it. As a result of ITN’s report, people were given a false impression about one of the major events of the decade. And when LM pointed this out, ITN tried to silence it.





A few days before the trial began, a pre-trial review was held by the judge chosen to preside, Mr Justice Morland. He had joined the bench in 1989 and in 1993 had presided over the trial of the two boys accused of killing Liverpool toddler James Bulger. He also heard two high-profile libel cases in the 1990s, Naomi Campbell’s action against the Daily Mirror and Neil Hamilton’s case against Mohamed Al Fayed, the owner of Harrods.


Before him was the witness statement of John Simpson. Mr Justice Morland ruled that it was not admissible as evidence. The legal problem was that the statement was opinion not fact. It was what Simpson thought might have happened and what other people had told him they thought had happened rather than hard evidence of what had happened. Part of it was clearly hearsay. It was an interesting piece of journalism but Simpson had not actually been a ‘witness’ to any of it. The judge also ruled that statements by the journalist and writer Phillip Knightley and by ‘a leading QC’ were similarly inadmissible.


Trial


The libel hearing began on 28 February 2000. Elsewhere in the High Court in London’s Strand, American academic Deborah Lipstadt was fighting David Irving in a libel action about the Holocaust that was billed by some as ‘History on trial’.92


ITN’s legal team and its leading counsel, Tom Shields QC, had decided that the best way of demonstrating that there was nothing to hide was to place every member of the teams that had gone into the camps, plus their editorial chains, on the stand where they could tell their own stories in their own words and from where they could be cross-examined by LM’s lawyers. It was a bold tactic. None of the ITN witnesses, including me, had ever appeared in a High Court libel case before. Who was to know if there wouldn’t be some wrinkle in their evidence that might be seized upon by the other side. ITN really was putting its reputation on the line. The tactic drew some criticism from LM’s editor, Mick Hume. At one stage he professed surprise that Nik Gowing, the reporter who helped to get the original invitation from Bosnian Serb leader Radovan Karadžić, had not been called. Hume described him as ‘about the only person, apart from the tea lady, we have not heard from in the last two weeks’.93


By contrast, with LM’s expert witness statements ruled inadmissible, Hume later claimed ‘there were eighteen ITN witnesses versus me and Thomas Deichmann … Presumably that is what the law means by “a level playing field”.’94


The trial’s opening day drew considerable media interest, probably because there was a latent expectation that perhaps ITN had really fallen down on the job and that all would be exposed. But as the days wore on and the journalists, cameramen and sound recordists, editors and executives gave their evidence it became clear to many that the journalists’ and their team’s modus operandi was transparent and comparable with other media organisations’ practices. It was established that the ITV and Channel 4 News journalists, team members and editorial staff had all been acutely conscious of the heavy loading of the term ‘concentration camp’ and all decided not to use it for that reason.


On the matter of the fence the trial spent hours looking at a diagram that Deichmann had compiled when he visited the site of the Trnopolje camp four years after it had been closed. It had accompanied his article and LM’s lawyer took the court through the video evidence in ‘excruciating detail’ to show from where each shot had been taken.95 LM had argued that because it was not complete and there was no contiguous boundary around what had been called Trnopolje camp, inmates were there for their own protection (according to the magazine) and were free to come and go. Moreover, Deichmann had argued, the area into which the journalists, cameramen, sound recordists and their minders had strayed was partially fenced and it was that fence through which the pictures of Fikret Alić had been taken.


However, during the various testimonies it became clear that the journalists, who were shepherded by Serb minders and only at Trnopolje and Omarska for approximately one hour each, had not noticed the exact orientation of fences. There was a telling exchange between Penny Marshall and LM’s barrister, Gavin Millar. When he asked her about the shot of Fikret Alić through the fence and the fact that it ‘had assumed some significance as far as other media commentators and newspapers were concerned’, she agreed: ‘the image had become important because people were appalled by his condition’. But then she added, ‘But you look at the picture and see barbed wire; I look at the picture and see Fikret. That is the difference between us.’96


The video evidence made available to the court was what had survived: in his opening remarks ITN’s counsel had told the court that one of the camera tapes, which had contained closing footage taken at Omarska and the opening footage of Trnopolje, had been lost from ITN’s archive several years before. The loss had only been discovered when ITN had been asked by the International Court, ICTY, to provide copies of all their footage to the court in 1995–96 for the Tadić trial. However, the missing footage was not considered to be a key and LM’s barrister did not make an issue of it, taking the view that what was available was sufficient for establishing the magazine’s defence. But the loss led some observers to see something suspicious.97


The witness whose evidence appeared to observers to have the greatest impact came not from ITN or LM but from one of the camps. He was the Trnopolje camp doctor, who had been interviewed on film during the journalists’ visit nearly eight years previously. Providing first-hand witness testimony, Dr Idriz Merdžanić, told the court that he had not been taken to Trnopolje camp of his own free will.98 He said that he had nothing but the floor on which to sleep99 and that the camp doctors were told that they would be held responsible for anyone who went missing from the camp.100 He said that the medical laboratory was used for prisoner beatings and that screams were ‘regularly’ heard coming from inside.101 He told how he had received the camera with which he took the still photographs of the beating victims, and passed on the film to Marshall, from Dr Azra Blažević.102 Dr Merdžanić told the court that one of the people that he had photographed had subsequently died from his injuries.103 He also said that one of the doctors, Dr Jusuf Pašić, had been transferred to Omarska where he had been killed.104 Dr Merdžanić also told the court that there had been women at the camp, some of whom had been raped – ‘particularly at night’.105 When asked about food, the doctor said that it had first been brought into the camp by locals, although after they were ‘sent away from their houses’ the inmates had been allowed into the surrounding fields to dig potatoes and prepare meals, but that afterwards the ICRC had come to the camp and distributed food.106 Medicine had been non-existent at the camp and lice rife, according to Dr Merdžanić.107


Dr Merdžanić told the court that preparations were made before the journalists visited the camp:




A few days before they came we felt different. There were differences … Azra Blažević was the first one to find out that the journalists were coming … she found that out from a guard a day before … We decided to give them that film because we didn’t know at the time whether that would be the last chance.108





But after the journalists left, Dr Merdžanić sensed real change for the better: ‘Things were changing really fast. Other journalists started to arrive. Some people were coming from some international organisations, so then they ordered the wire to be taken down. People were allowed to go behind wire…’109 Prisoners were registered, and that gave them a degree of protection. However, Dr Merdžanić also recounted the story of five prisoners brought to the camp while the Red Cross was absent. They had been beaten and eventually killed.110


At the end of the doctor’s questioning by ITN’s barrister, the court turned to LM’s counsel, Gavin Millar, expecting him to rise and challenge the evidence. Millar told the judge that he did not wish to question Dr Merdžanić. It was a crucial moment. This was first-hand testimony from a man who had seen what really happened at Trnopolje and LM had decided not to lay a glove on him. If John Simpson had been called as a witness later it would have been interesting to hear his response to Dr Merdžanić’s evidence.


For LM Mick Hume and Thomas Deichmann were questioned and cross-examined for just over a day and made robust defences of their case. The trial has been analysed in detail by Professor David Campbell of Durham University and he also looked into some of the broader issues of the case, in particular some of the wider aspects of the fence and the description of Omarska and Trnopolje. Professor Campbell has noted that LM’s witnesses ‘conceded the central point of their case against ITN’. They had acknowledged that ‘the nature of the fence at Trnopolje had nothing to do with the issue of whether Alic and others were imprisoned in a camp’.111 Both men had admitted that conditions at Trnopolje were severe and that killings, rapes and other brutal acts had occurred often. Moreover, the continuing presence of armed guards effectively meant that the inmates could not leave: they were imprisoned if not by a visible fence, then by an invisible one. The consequences of crossing either could be equally lethal.


After the closing statements and the judge’s summing up, Mr Justice Morland advised the jury about the maximum damages, including aggravated damages, that could be made if it found for the plaintiffs.112 The jury then retired and considered its verdict. After asking to review some of the video113 it returned and announced to the court that it found that Penny Marshall, Ian Williams and ITN had been libelled by LM and awarded substantial damages to each (£150,000 each to Penny Marshall and Ian Williams for the damage that they had suffered, and £75,000 to ITN).114


Aftermath


Almost as soon as the jury made its award BBC reporter Nick Higham, who had been interested in the LM story from the start, reported the verdict on the BBC’s Six O’Clock News. When he came to describing the judge’s summing up he conflated the remarks. Higham said on air, ‘In his summing up, the judge, Mr Justice Morland, told the jury LM’s facts might have been right but he asked, “Did that matter?”’ It certainly mattered to ITN, who immediately contacted the BBC and asked for an apology.115 ITN said that nowhere in his summing up had the judge used the words ‘LM’s facts might have been right’. Although he had used the words ‘but does it matter’, this had been in connection with another issue, namely whether the ITN team had been mistaken in thinking that they were not enclosed by an old barbed wire fence.116


BBC News acknowledged that their 6 p.m. summary of the judge’s wording had been ‘too condensed’.117 Later that evening they broadcast a different and more accurate version of the story in the Nine O’Clock News. But they did not broadcast any retraction or apology for the earlier story. ITN made a formal complaint to one of the television regulators, the Broadcasting Standards Commission. The BSC examined the matter thoroughly and took representations from both parties. It considered Higham’s draft script, ‘which had been more precise about the role of the fence’, but noted that Higham had ‘been asked about 10 minutes before the start of the bulletin to shorten his report by at least 20 seconds’. In that time he ‘over-condensed’ his story. The BSC’s verdict was that




it was clear from the report as a whole that ITN had won the case. However … the BBC’s paraphrase of the judge’s summing up could have left viewers with the false impression that ITN had got its facts wrong and won its case on a technicality. The Commission finds that this was unfair to ITN and to Ms Marshall and Mr Williams.





The BBC had to broadcast the BSC’s finding.


LM and its supporters were more focused on the court’s verdict rather than the BSC’s finding and Mick Hume wrote a short piece in The Times. He complained about the trial’s limits and that




we could not win because the law demanded that we prove the unprovable – what was going on in the ITN journalists’ minds eight years ago. We have apologised for nothing but we are not going to appeal. Life is too short to waste any more time in the bizarre world of the libel courts.118





Twelve years later Hume was still smarting, at least a little, when in a book about free speech, he explained how ‘my publisher and I were left with a personal bill of around a million quid in costs and damages’. He told his readers that ‘the only thing this case has proved beyond reasonable doubt is that the libel laws are a menace to a free press and a disgrace to a democracy’.119


In 2000, John Simpson published another volume of memoirs in which he included a chapter of miscellanies, which he entitled ‘Absurdities’. One issue on which he dwelt over two pages was ITN’s duel with LM. He did not disclose what he had said in his witness statement about ITN ‘misleading’ the world. But nor was there any sense of regret about his support for LM – almost the opposite. He referred to ‘the clever, iconoclastic magazine LM’ and mentioned that it had been sued by ITN ‘for alleging that some of its pictures had been misleading (ITN’s boss said, with I presume a very unintended irony, that the case had been brought in order to defend freedom of speech)’.120


In Simpson’s view, the main point remained about the ‘heart of the problem with television news, which is the interpretation of pictures’. He said that ‘everything depends on the impression that they are allowed to give the viewer who saw these pictures’.


Simpson did not mention the doctor’s evidence of what had actually happened at Trnopolje but offered his own analysis that




it was essentially a transit camp where people like the skeletal figure they filmed were taken before being released or moved onto other, or worse camps. Unpleasant things could certainly happen to prisoners there; no Muslim in the hands of Bosnian Serb captors during that evil war was entirely safe. But that didn’t make Trnopolje what most viewers assumed it was.





On the role of the barbed wire, ‘unfortunately the videotape “rushes” which might have proved this one way or the other could not be found’. He concluded: ‘LM lost the case, and was driven out of business by huge damages. Thus was the cause of free speech defended.’ 121


And the story might have finished there in 2000. But for the other reporter who had been there with the ITN teams at Trnopolje and Omarska back in 1992. Through all the years of controversy Ed Vulliamy of The Guardian never doubted that what he and the ITN journalists had reported was true and was not misleading. He believed it with a passion and made it almost a personal mission to bear witness to the truth of what he had seen. He kept in touch with the victims and gave evidence at the International Court. Although his own newspaper had not joined the legal battle with LM, Vulliamy had never sought to distance himself from those who did. He praised the editor-in-chief of ITN, Richard Tait, ‘who realised two things had to be reclaimed: the reputation of his correspondents and the establishment of the truth about what had happened in the camps’.122


In 2012 he wrote a powerful and personal book, The War is Dead, Long Live the War: Bosnia: the Reckoning. The Observer newspaper had the bright idea of inviting John Simpson to review it.


A decade on from his allegation of ‘profoundly misleading’ reporting, the BBC’s world affairs editor had been having second thoughts. He wrote of ‘the overwhelming evil of Omarska, Trnopolje and Srebrenica’ and ‘the siege of Sarajevo’. He confessed that




Vulliamy’s account of what happened in the camps is completely unanswerable; and I’m sorry now that I supported the small post-Marxist magazine Living Marxism when it was sued by ITN for questioning its reporting of the camps. It seemed to me at the time that big, well-funded organisations should not put small magazines out of business; but it’s clear that there were much bigger questions involved.





But what of Michael Gove, then of The Times and now the Education Secretary in Her Majesty’s government? We wrote to his special adviser, putting these questions for Mr Gove:




	Mr Gove said Trnopolje was ‘a transit camp for prisoners-of-war’. What does he now believe happened at Trnopolje?


	In the light of John Simpson’s statement that he is now ‘sorry’ does Mr Gove have any regrets about the position which he, Mr Gove, took? If so what are they?


	With hindsight how happy is he that – in the words of the Times headline – he was ‘speaking up for the Serbs’ over allegations of ‘ethnic cleansing’?





His special adviser, Henry de Zoete, emailed back, ‘I will pass on to Michael and let you know asap.’ Mr de Zoete did not get back to us. We sent him two further emails asking for Mr Gove’s response, but received no reply.123


When John Simpson summarised the Bosnian conflict twenty years on he wrote, ‘Few people – journalists, politicians, soldiers – came out of the Bosnian war with much credit.’124


Some readers drew the conclusion that Simpson was accepting that he wasn’t among the few. But maybe Dr Idriz Merdžanić, who risked his life to establish the truth about what he had seen as a camp doctor, was one of those few people who did emerge with credit.










[image: ]














OEBPS/9781849546461_cover_epub.jpg





OEBPS/title_image_1_online.png
EROES, THE VILLAINS,
ACKERS AND THE SPIES

EH
EH

STEWART PURVIS AND JEFF HULBERT

Biteback Publishing





OEBPS/a00x_1_online.jpg





OEBPS/a040_1_online.jpg





