
   [image: Cover: Buying Silence by David Hooper]


   
      
         
            i“An empowering journey through the labyrinth of SLAPPs, this book is a beacon of enlightenment, offering hope and solutions against legal bullying. A must-read for advocates of free speech.”

            eliot higgins, journalist and founder of bellingcat

            “I’ve been in the trenches with David on one of his press v. plutocrat cases, and he’s the man you want watching your back. This is a vital book on how the rich use the courts and the legal profession to muzzle news organisations when it comes to the disclosure of their nefarious deeds.”

            graydon carter, founder of air mail and former editor of vanity fair

            “A SLAPPstick analysis of how a rogues’ gallery of crooks, thieves and thugs have perverted the course of British justice – and what should be done to curb such intimidatory lawfare.”

            ben schott, author, photographer and journalist

            “As an outstanding libel lawyer, David Hooper’s masterful investigation is a terrifying exposé of Britain’s corrupt judicial system.”

            tom bower, author of maxwell: the outsider

            “Those with power have often been able to manipulate the law to buy their way out of trouble. But they also do the opposite. They buy the law and weaponise it against those who call them out. A new kind of warfare – lawfare – is in operation. Crush your opponent in the courts; pay lawyers so much money their ethics go out the window. A shocking and vitally important book.”

            baroness helena kennedy of the shaws kc

            “SLAPPs undercut our most important values: the freedom to speak and the right to know. If they are not effectively stopped, we will continue to be left in the dark about wrongdoing, malign influence and crimes that negatively affect our society and ultimately damage democracy, both here and abroad.”

            susan coughtrie, director of the foreign policy centre and co-founder of the uk anti-slapp coalition

            “Compellingly told, eye-popping, sometimes hilarious and always illuminating, David Hooper’s book is an excellent and forensic takedown of the often-corrupt clients who abuse a broken legal system – abetted by a generation of equally venal lawyers who have misplaced their moral compass – to sue those that would hold them to account into silence. The stories you will read here are more usually found in the pages of thrillers, but these stories are frighteningly and unfortunately true. Buying Silence is an urgent call to arms, exposing why the British tradition of ‘free speech’ is increasingly a myth, and why we should all be bloody furious at just how badly the British legal system serves us.”

            mark stephens cbe, solicitor

            “A detailed and shocking account by an experienced media lawyer of the scandal of SLAPP actions and the need for fundamental reforms of the law and the legal profession.”

            david davis mp

         

      

   


   
      
         
            
               [image: ]

            

         

      

   


   
      
         
            vTo my wife Caroline, with my heartfelt thanks for all

her assistance in the years of researching and writing this book.

         

      

   


   
      
         
            Contents

         

         
            
               
	Title Page 

                  	Dedication 

                  	Introduction 

                  	Part I: Where Did It All Begin? The Early SLAPP Actions 

                  	Chapter 1. Sir James Goldsmith: Goldenballs Sets SLAPPs Rolling 

                  	Chapter 2. Robert Maxwell: A Crook’s Manual to SLAPP Actions 

                  	Chapter 3. Mohamed Al-Fayed: Lies Were the Truth and the Truth Was a Lie 

                  	Chapter 4. Aga Khan: Suing Around the World 

                  	Chapter 5. Nomura: Corporate Lawfare 

                  	Chapter 6. McDonald’s: McLibel, McFolly but Not McSilence 

                  	Chapter 7. Upjohn: Suing the Scottish Professor 

                  	Part II: Russian Oligarchs Head for a Town Called Sue 

                  	Chapter 8. Freedom of Speech in Russia 

                  	Chapter 9. Grigori Loutchansky’s Trips to the London Reputation Laundromat 

                  	Chapter 10. Gafur Rakhimov: The Oxymoronic Litigant 

                  	Chapter 11. Boris Berezovsky: A Bloodstained Litigant 

                  	Chapter 12. Gennady Timchenko: Nonsense Picked Out of Someone’s Nose 

                  	Chapter 13. The Campaign against Bill Browder 

                  	Chapter 14. Yevgeny Prigozhin: Mercenary Lawyers for the Mercenary 

                  	Part III: Actions Brought by Oligarchs in England 

                  	Chapter 15. Dmytro Firtash: Philanthropy and Buying an Underground Station Were Not Enough 

                  	Chapter 16. Nursultan Nazarbayev: Go Fund Me? 

                  	Chapter 17. Christopher Steele: The Billionaires Who Were Not Bag Carriers 

                  	Chapter 18. Catherine Belton: Suing in Uncoordinated Unison 

                  	Chapter 19. Tom Burgis: A Holding Company Cannot Murder People 

                  	Chapter 20. Alisher Usmanov: I Spit on You Again 

                  	Chapter 21. Paul Radu: The Stains Left by the Azerbaijani Laundromat 

                  	Part IV: Legal Action by Plutocrats in England 

                  	Chapter 22. Nadhim Zahawi: What, MeGov? 

                  	Chapter 23. Carole Cadwalladr: Arron Banks and Stalin’s Vodka 

                  	Chapter 24. Charlotte Leslie: Some Things Access Capitalism Cannot Buy 

                  	Chapter 25. Svante Kumlin: From Sweden via Monaco to a Town Called Sue 

                  	Part V: Hacking and SLAPPing 

                  	Chapter 26. Sabby Mionis: SLAPPs à la Grecque 

                  	Chapter 27. Dechert: Winning at All Costs but Losing the Plot 

                  	Part VI: The Worldwide Reach of SLAPPsters 

                  	Chapter 28. Germany: Wirecard SLAPPs and the Missing $1.9 Billion 

                  	Chapter 29. Malaysia: Jho Low, the Vanishing Publicity Seeker 

                  	Chapter 30. United States: The Trade Secret Was That Theranos Was a Fraud 

                  	Chapter 31. United States: Twice as Powerful as Morphine 

                  	Chapter 32. Malta: Daphne Caruana Galizia 

                  	Part VII: How SLAPPs Have Infiltrated Privacy and Data Protection Claims 

                  	Chapter 33. Privacy: Having Your Lawyers on Speed Dial 

                  	Chapter 34. Conclusion: What Is to Be Done? 

                  	Bibliography 

                  	Acknowledgements 

                  	Index 

                  	Copyright 

               



         

      

   


   
      
         
xi
            Introduction

         

         By June 2020, after nearly fifty years in the law, I had retired to the Brecon Beacons. It was time to cultivate the garden and enjoy the Welsh sunshine while coping with lockdown. Emerging from a particularly challenging flowerbed, I found a journalist from Thomson Reuters was calling from the US. Why, he asked, was Hooper the name that they had come across most often as they researched the hacking of thousands of individuals that had taken place in 2015 and 2016?

         I had my suspicions and suggested that Thomson Reuters check whether the Greek clients for whom I had been acting in a recent libel action had also been victims. A few days later, Thomson Reuters confirmed they too had been extensively hacked. We now knew where to start investigating.

         Thomson Reuters, together with the Citizen Lab, an independent internet research group affiliated to the University of Toronto, had been investigating a group which they named Dark Basin, a hacking-for-hire company in India. They had linked Dark Basin to BellTroX, an Indian cyber firm. Between 2013 and 2020, BellTroX had made 80,000 attempts to hack into email accounts, xiisuccessfully spying on 13,000 of them, and had tried to break into the inboxes of 1,000 attorneys at 108 law firms around the world. Thomson Reuters had uncovered thirty-five court cases in which one side tried to purloin documents and privileged information from the other, using password-stealing emails. There had been attempts to compromise eighty accounts at a leading Paris-based law firm Bredin Prat. It was, the journalist told me, one of the largest spying-for-hire operations ever exposed.

         BellTroX had initially been employed by big businesses – oil companies, for instance – to spy on environmental campaigners, journalists and political opponents and had now broken into the communication systems of opposing lawyers and their clients, targeting and hacking them with spear-phishing emails and bogus Facebook and LinkedIn messages. BellTroX had also been hired to spy on the Financial Times journalists exposing the multi-billion fraud at Wirecard, the German payment processing company. The name ExxonMobil appeared in press articles as having been a BellTroX customer, although Citizen Lab did not have any evidence the company commissioned the hacking. A spokesman for the company said it had no knowledge of or involvement in the hacking activities outlined.

         Thomson Reuters’s call led me to investigate BellTroX and how their Dark Basin network operated. They did not come cheap. Along with another Indian outfit called CyberRoot, they had billed $1,000,000 for their nefarious services when hired by a sovereign wealth fund called the Ras Al Khaimah Investment Authority (RAKIA). I discovered that BellTroX had been hired by RAKIA to hack an American Iranian businessman, on occasion even sending his employees the same phishing emails that were xiiibeing sent to me. This hacking operation set in motion a series of cases in both this country and the US, involving allegations against a large international law firm of perjury, perverting the course of justice, hacking opposing lawyers and their bank accounts, betrayal of trust and gross overcharging. All this together with the same law firm’s alleged involvement in the brutal interrogation of leading lawyers in the UAE, who had been held in solitary confinement after their illegal rendition from another state – allegations described by a High Court judge as probably the most serious ever raised against a law firm. I will go on to examine whether these are purely isolated incidents or whether they reveal a deeper problem.

         BellTroX’s activities had not gone unnoticed. In 2019, the FBI had arrested, amongst others, Aviram Azari, an Israeli private investigator, as he holidayed in Florida. They seized his phones and laptop (an invaluable guide to his hacking) which revealed that BellTroX had got hold of my password. In April 2022, Azari pleaded guilty to computer hacking, conspiracy to commit wire fraud and aggravated identity theft. He has already been imprisoned for four years and faces the possibility of another twenty-four when sentenced.

         Such activity is extremely difficult to detect. The chain of private investigators, of varying respectability, is only likely to be exposed by one of their own, or if a disclosure order can force a bank to reveal the identity of the ultimate paymaster. Happily, both eventualities occurred in the RAKIA case, and the downfall of BellTroX was further hastened by their employees in India settling scores for the yawning gap between the pittance ($370 a month) they earned and the exorbitant fees charged by their employers. A shocking picture of legal greed and a willingness to win at all costs emerged. xivI discovered that the hackers in that case were at the same time sending identical phishing emails to me.

         I am not suggesting that the opposing lawyers in the Greek libel case that had precipitated my inquiries were involved in the hacking. There is no evidence that they knew of the hacking or behaved improperly. But the widespread use of hacking underlines the pressing need to safeguard the integrity of litigation and the rule of law. It led me to investigate how widespread and insidious the practice is, and I found there is a need for tight regulatory control of solicitors when they use private investigators. I will describe what it is like being hacked, how the hackers operate, and what happens to them when they are convicted in the US. I will examine what steps could be taken to deal with the increasing problem of hacking. For my own part, as I explain in my account of the Mionis case in Athens which involved my Greek clients, I later found myself on the receiving end of a SLAPP action in Greece. Mionis sued me for €300,000 for libel, in respect of the evidence I had given to a judge in the Greek Supreme Court. Charges of criminal libel and perjury were thrown in, which appear to carry a total of three years’ imprisonment. I am hoping he will be as unsuccessful as Mohamed Al-Fayed, who was the last person who wanted to prosecute me.

         The abuse of libel laws by oligarchs, corporations and plutocrats to suppress adverse publicity and criticism is on the increase. Sanctions may provide a temporary respite, but the underlying problems remain. Legal fees in excess of £1,000 an hour are not unusual, and this encourages armies of lawyers to feed at the trough. Countermeasures such as Unexplained Wealth Orders, designed to confiscate ill-gotten assets, tend to be seen off by oligarchs, who hire the xvsharpest and most expensive lawyers to do battle with underfunded and under-resourced government agencies. Their London property and investment portfolios and superyachts, held through a network of offshore companies, remain largely unscathed and, where possible, have been moved to accommodating jurisdictions such as Dubai and Cyprus. PR advisers assist in reputational and political laundering, including charitable and political donations. Some of these wealthy claimants, and their lawyers and private investigators, are willing to use aggressive and intimidatory tactics that are simply not acceptable, designed to shut opponents up rather than to seek a genuine remedy.

         Some law firms tout various additional skills in cyber and personal security. The website of one leading firm boasts intelligence experts, investigative journalists and senior figures from the military and police on its payroll. It now proposes to diversify into public relations. That bristles with difficulties. Would they be acting as solicitors, or PR consultants or both at the same time? Would the PR activities be regulated by the Solicitors Regulation Authority (SRA)? Would the lawyers be claiming that their PR communications were covered by legal privilege? Yet another law firm boasts cyber and investigation specialists working alongside their legal teams.

         It is a far cry from the small but perfectly formed outfits previously clustered around Lincoln’s Inn, which made do with aggrieved letters of complaint on behalf of their clients. Solicitors previously renowned for defending media companies against libel claims have found the lure of the rouble and the demands of their paymasters difficult to resist. Since many of these oligarchs had obtained their wealth by criminal means and had successfully avoided xvithe taxman, they had plenty of cash to throw at lawyers, sometimes with unlimited budgets. This is now the era of the SLAPP action – to use the American acronym – Strategic Lawsuits Against Public Participation. SLAPP actions, as the government notes in its fact sheet for the Economic Crime and Corporate Transparency Bill 2022, fundamentally undermine freedom of speech and the rule of law. They are actions aimed at muzzling opposition, rather than resolving any genuine legal grievance, designed to silence criticism and to evade public scrutiny. They tend to be brought by wealthy individuals or corporations against weaker opponents and use unduly aggressive or costly tactics. The era of win at all costs, whether legal or illegal, is upon us.

         Where did this all start? Corporations – Nomura, Upjohn and McDonald’s, to name but a few – found libel proceedings (a number of which I was hired in to fight off their egregious claims) to be such a good way of silencing their critics that it became an adjunct to their public relations strategy. Plutocrats – the Goldsmiths, Maxwells, Al-Fayeds and Aga Khans of this world – got in on the act, closely followed by Boris Berezovsky, a man with close links to organised crime and a past so bloodstained I needed an armed bodyguard while defending his libel action. Our client, Paul Klebnikov, the American editor of Forbes Russia, was shot by gunmen in Moscow acting on the orders of Berezovsky. Many of Berezovsky’s fellow oligarchs soon followed suit, pursuing libel claims as a way of silencing their critics.

         Grigori Loutchansky was an early Russian libel litigant with, like a surprisingly large number of them, a criminal record. Released from a Latvian jail, he made his fortune from arms dealing xviiand was described by Time magazine as ‘the most pernicious unindicted criminal in the world’. Despite being barred from the UK, and notwithstanding his colourful CV, he won his libel actions against The Times in London for the allegations that he was an organised crime boss.

         Gafur Rakhimov was another with a less than spotless background. A leading figure in the world of Olympic boxing, he had been banned from the Sydney Olympics in 2000 because of his alleged links with organised crime. He was sanctioned by the US Treasury in 2017 as a leading member of an Uzbek crime syndicate, Thieves-in-Law. Ultimately, even the leading London libel law firm Carter-Ruck struggled to salvage his reputation and have him removed from the US sanctions list, although they will have made a good living over the years in their efforts to do so.

         Since these early SLAPP cases, there have been a string of libel actions brought by Russian or former Soviet state oligarchs and their companies and organisations. Their opponents include: Christopher Steele, formerly of MI6; The Economist; Craig Murray, the former British ambassador to Uzbekistan; Eliot Higgins of Bellingcat; Catherine Belton, the author of Putin’s People, and her publishers, HarperCollins; Tom Burgis, the author of Kleptopia: How Dirty Money is Conquering the World; the Financial Times; and Paul Radu, a Romanian investigative journalist and the co-founder and director of the Organised Crime and Corruption Reporting Network. A case currently before the English courts and described in Chapter 16, relating to former President of Kazakhstan Nursultan Nazarbayev, suggests that SLAPP actions still arise. In that case, an obscure London-based company named Jusan Technologies xviiiLtd is suing The Telegraph, openDemocracy, the Organised Crime and Corruption Reporting Project and The Bureau of Investigative Journalism.

         The claims brought successfully by the millionaire founder of Leave.EU, Arron Banks, against Carole Cadwalladr for her TED Talk and her tweets; or the claims brought unsuccessfully by Mohamed Amersi, a multi-millionaire donor to the Conservative Party, against a former MP, Charlotte Leslie; or those brought in England by a Swedish businessman living in Monaco against a Swedish online publication show that the problem has not disappeared with the sanctioning of some oligarchs.

         Law firms should no longer be able to accept their instructions unquestioningly, on the basis that everyone is entitled to their day in court. Given the enormous cost of libel actions and the burden of proof being on defendants, it is crucial that lawyers check the underlying facts and do not bring hopeless or absurdly overstated cases on behalf of their clients. For example, it is highly questionable whether it was right for Yevgeny Prigozhin to be able to bring clearly false libel claims against his opponent, Eliot Higgins of Bellingcat. Prigozhin sued Higgins over claims that he was involved with the Wagner Mercenary Group and the trolling organisation Internet Research Agency. Prigozhin admitted his links with both organisations very shortly afterwards, to no one’s surprise. Law firms taking on libel cases also need to review rigorously where their funding is coming from. Take, for example, the case of a Russian policeman who was mysteriously able to spend a seven-figure sum on a hopeless English libel action against Bill Browder, despite ostensibly having almost no money to his name.

         It is not just the claims brought before the courts which give rise xixto concern. It is the threat and the cost of such proceedings which are alarming. Of course, people should have access to the courts and be able to bring legitimate claims. However, on examination, one finds that it is the powerful and wealthy, backed by their lawyers, public relations consultants and private investigators, who are the ones who have access to justice. It is too difficult and costly for the average citizen to bring their legitimate claims to court. The cost of doing so in the UK is a large multiple of what it would cost in continental Europe. Additionally, where unmeritorious claims are brought, the question of whether they should be allowed to proceed should be assessed by the court itself at the very outset, before hundreds of thousands of pounds have been spent in legal costs responding to the claim.

         Libel claims should not be the exclusive preserve of the extremely wealthy and those who have access to top law firms, whose level of fees are increasingly described as eye-wateringly high. Law firms must start, where appropriate, justifying unduly aggressive tactics, disproportionately expensive litigation and, on occasion, why they are acting at all. The SRA should start imposing the level of fines for solicitors that are imposed in other sectors. Courts should be willing to order law firms to reimburse legal fees if their behaviour has been particularly egregious.

         The government appreciates the problem of SLAPP actions and is proposing the introduction of the first piece of legislation to deal with such cases. The argument of this book is that the changes can be quite simple. At the centre of the legislation should be an expanded concept of what kind of information is in the public interest. It is also crucial that we legislate against allowing every allegation which could arguably be said to be defamatory to proceed xxto trial. The courts should balance the public’s right to receive information on a matter of public interest and the writer’s right to freedom of speech against the need of the complainant to bring the claim and the damage that would be likely to be caused to their reputation or privacy.

         We live in an age where there is much greater scope for sharply divergent opinions, particularly on social media. Those in the public eye should be able to absorb a certain amount of adverse publicity without always reaching for their libel lawyer. The ever-increasing cost of litigation and the financial pressures on traditional media outlets as they lose advertising revenue to online outlets mean that, often, controversial issues are not getting published, and the temptation is for media outlets to back down in the face of legal threats from the powerful and wealthy.

      

   


   
      
         
1
            Part I

2
            Where Did It All Begin? The Early SLAPP Actions

         

      

   


   
      
         
3
            Chapter 1

            Sir James Goldsmith: Goldenballs Sets SLAPPs Rolling

         

         The financier and entrepreneur Sir James Goldsmith was one of the first to show how the law of libel could be used to crush your opponents. Ultimately, his attempts failed, but it was not for want of trying. He was only unsuccessful because of the dogged resistance and resilience of Private Eye.

         No one at that stage had heard of SLAPPs, but in what was probably the first SLAPP action, Goldsmith used his financial power to invoke the virtually moribund Libel Act 1843, which carried a sentence of up to two years in prison. It had scarcely been used since the 1920s. In 1923, Lord Alfred Douglas, Oscar Wilde’s former boyfriend, had been jailed for six months for accusing Winston Churchill of conspiring with the financier Sir Ernest Cassel to make money on the New York stock market by issuing false communiqués about the outcome of the Battle of Jutland during the First World War.

         By 1975, criminal libel was considered more or less extinct. However, this would change when, in December 1975, Private Eye published 4an article named ‘All’s well that ends Elwes’ by Patrick Marnham. The piece was published following the suicide of the artist Dominic Elwes, who had been accused of betraying his friends by passing details of a lunch organised by Goldsmith at the Clermont Club to the Sunday Times journalist James Fox. The article alleged that at the lunch, Lord Lucan’s friends had met to discuss what plans they should make to deal with the fact that Lord Lucan had murdered his children’s nanny, having mistaken her for his wife, and to what extent they should help him in his flight from the police. After two further articles in Private Eye suggesting Goldsmith was unsuitable to be chairman of the industrial conglomerate Slater Walker and that he had links to the politician T. Dan Smith, who had been jailed for corruption, Goldsmith decided he would put the ‘maggots and scavengers’ at Private Eye out of business.

         His obsessive and no-holds-barred attempts to do so over the next eighteen months are fully described in Richard Ingrams’s book Goldenballs. The editor, the publisher and the principal distributor of Private Eye were sued, as were thirty-seven wholesale and retail distributors of the magazine – seventy-four writs initially – a figure which would soon climb to ninety. There were ten separate court hearings, two unsuccessful attempts to get Ingrams imprisoned for contempt and one equally unsuccessful effort to get the assets of Private Eye sequestrated. The case cost Goldsmith £250,000 and Private Eye £85,000.

         Goldsmith had persuaded Mr Justice Wien to give permission, as was required under the Law of Libel Amendment Act 1888, to bring proceedings for criminal libel against Private Eye, as well as against Ingrams as editor, Marnham as author, Pressdram as publishers and Moore-Harness as distributors. Additionally, 5notwithstanding the dissent of Lord Denning, the Court of Appeal ruled it was not in fact an abuse of process to sue all the distributors of Private Eye for libel – thereby opening the door to future SLAPP actions.

         Eventually, on 16 May 1977, the litigation was settled at the doors of Court No. 1 of the Central Criminal Court. No evidence was offered on the criminal libel charges, but Private Eye agreed to pay £30,000 towards Goldsmith’s legal costs over ten years and to publish a full-page advertisement containing their less than heartfelt apology in the Evening Standard.

         In theory, Goldsmith had achieved some success, but it was at considerable cost to his reputation. The general feeling was that Goldsmith had severely overdone things. He was referred to in Private Eye thereafter as ‘Goldenballs’ or worse, and the magazine managed to raise £40,000 towards its legal costs through its ‘Goldenballs’ appeal. Private Eye further exacted some revenge by mocking his recently established news magazine, Now!, out of existence.

         However, Goldsmith had laid down a benchmark for future SLAPPsters as to what the very wealthy could potentially achieve in the libel courts. The case also ensured that the media were extremely circumspect in what they published about his business, political and personal life until his death, despite his controversial role in establishing the Referendum Party. There were virtually no more criminal libel cases, and the crime was eventually abolished by the Coroners and Justice Act 2009. Not only did Goldsmith show how the law of libel could be used to muzzle the press, he even set up the Goldsmith Foundation – with the not entirely disinterested advice of none other than Peter Carter-Ruck – to offer financial assistance to those who he was satisfied had been libelled.6

      

   


   
      
         
7
            Chapter 2

            Robert Maxwell: A Crook’s Manual to SLAPP Actions

         

         Robert Maxwell had a simple solution for those wanting to investigate his businesses and his background: he would call in the lawyers and shower his critics with writs. With the help of his lawyers, he devised a number of the legal weapons that were to be used with increasing frequency over the succeeding decades, including the weaponisation of data protection laws and the practice of suing booksellers for libel in response to negative press stories about him.

         The way that Maxwell conducted his business affairs had been the subject of severe criticism by Department of Trade and Industry (DTI) inspectors Owen Stable QC and Ronald Leach, who in 1971 reported that he was ‘not in our opinion a person who can be relied on to exercise proper stewardship of a publicly quoted company’. The Sunday Times wrote a series of articles about his business malpractices in response to the report, and Maxwell duly issued five writs against them. When it became apparent that they would fight the cases in court, he dropped the actions.8

         While large newspapers were able to stand up to Maxwell’s bullying tactics, book publishers and the remainder of the press, particularly local newspapers, became distinctly nervous about what they wrote about Maxwell. The criticisms made by the DTI inspectors receded into the distance. Merchant banks and lawyers were soon happy to pocket his money again.

         Maxwell fired off writs at all and sundry. He sued his Conservative opponent Sir Frank Markham in the 1959 general election. He even bullied an apology out of the benign character actor Robert Morley for his perceptive comments regarding Maxwell’s financial shenanigans on the BBC Radio 4 show Any Questions? in 1969. Local papers regularly had to apologise to Maxwell and make payments to charity, which he was not slow to publicise. He regularly sued Private Eye, with a reasonable degree of success. In 1984, he became the owner of Mirror Group Newspapers, which thus became the Maxwell house journal, writing fawningly about him as a leading world statesman and businessman.

         In the end, his bombastic nature got the better of him. He had to capitulate when he sued The Bookseller for its coverage of an industrial dispute at Pergamon Press. Maxwell ludicrously complained that the article damaged his reputation as a trade unionist – despite his existing notoriety for his peremptory sacking of employees. We had discovered that Maxwell, the worthy trade unionist, used to lie to industrial tribunals about being abroad on urgent business, so as to run up the claimant’s legal costs by obtaining adjournments. On the second such occasion, photographs were obtained of Maxwell’s Rolls-Royce parked outside Maxwell House, ready to ferry the liar to a dinner in Oxford. Having been tipped off that the one barrister who the bullying Maxwell feared 9was the Sunday Times’s counsel, John Wilmers QC, we retained him. Maxwell had got nowhere when he called David Whitaker, the editor of The Bookseller, complaining that he was fed up with being libelled by The Bookseller and threatening dire consequences if they did not back down. ‘Balls,’ said Whitaker, rather succinctly. After more bluster, Maxwell capitulated, not relishing the prospect of being cross-examined by Wilmers, and paid The Bookseller’s costs in full. Years later, I met Maxwell, who told me he had been told by his lawyers to settle but regretted doing so. I told him that they had given good advice.

         In 1987, Maxwell discovered that two unauthorised biographies were due to be published about him. He turned to Lord Mishcon, distinguished creator of the law firm Mishcon de Reya, for advice as to how he could stop the books. Over the next four years, Maxwell resorted to an astonishing array of SLAPP tactics. His lawyers found a libel in the first book, Maxwell: A Portrait of Power by Peter Thompson and Anthony Delano. The book was pulped and republished with the offending passage removed. Determined to win, Maxwell proceeded to successfully sue over the blurb on the paperback. That killed off the book.

         However, he met his match in his attempts to suppress Tom Bower’s Maxwell: The Outsider. By this stage, Maxwell had commissioned Joe Haines, assistant editor at the Daily Mirror, to write a hagiography of Haines’s employer entitled Maxwell, in order to pre-empt Bower’s book. Bower, Aurum Press (the publishers) and my law firm, Biddle & Co., were by then ready to defend Maxwell’s onslaught. The book was typeset in Singapore, printed in Finland and stored at a secret location in the UK. If the burglars who broke into the offices of Aurum Press hoped to find a copy, they were 10to be disappointed. Nevertheless, on 23 February 1988, three weeks before publication, Maxwell issued the first of twelve writs for libel and breach of confidence against the book.

         Maxwell had not seen or read Bower’s book, but a detail like that was not going to stop him. He tried unsuccessfully to obtain an injunction to prevent publication of the book, but Mr Justice Michael Davies was having none of that. Maxwell tried to persuade Rupert Murdoch and Andrew Neil, editor of the Sunday Times, not to serialise the book but again without success.

         Unknown to us at the time, Maxwell resorted to even more dubious means, assisted by a motley bunch of private investigators. Maxwell’s ‘Bower File’, which found its way to Bower after the collapse of the crook’s empire, revealed the extent of the surveillance of Bower’s home and the tracking of his whereabouts and his personal finances. His Hampstead house ‘looked to be tastefully and expensively decorated inside’, the sleuth reported. More sinister, however, were the attempts to lay hands on the draft of the book stored on Bower’s computer at home.

         The rationalisation for these manoeuvres was Maxwell’s unjustifiable claim that Bower had unlawfully stored personal data about Maxwell on his computer in his office at home. He took counsel’s advice as to whether Bower could be reported to the Director of Public Prosecutions for failing to register as a data user under the Data Protection Act 1984. Having failed to obtain support for this optimistic course of action from his barrister, Stephen Nathan – who pointed out the small detail that Maxwell had no evidence to support his claim – Maxwell next tried the civil remedy known as an Anton Piller order, which would enable his lawyers to seize Bower’s computer and obtain a warrant to search his home without 11any warning. However, Maxwell needed evidence of serious wrongdoing by Bower to enable him to obtain such a draconian remedy, which, of course, he did not have. Maxwell persisted, despite this discouraging legal advice, but this meant he had to get hold, by hook or by crook – and it was more by crook than hook – of the contents of Bower’s computer.

         Peter Jay, Maxwell’s subservient chief of staff, former British ambassador to the US and son-in-law of the former Prime Minister, James Callaghan, sought the assistance of Control Risks, a leading corporate investigator of the day. They quoted the sizeable fee of £50,000 for a plan which involved sneaking a van containing a scanner into the car park of the Post Office depot at the end of Bower’s garden, in order to hack and lift the offending material off Bower’s computer – an ambitious project given the state of 1988 technology. The plan did not proceed, seemingly because of the unlikelihood of success. But this and Maxwell’s attempts to seize Bower’s computer were part of the first forays into abusing data protection laws by those who conduct SLAPP litigation.

         Maxwell’s next step was to get Mishcon de Reya to threaten legal action against booksellers if they sold the book. Most decided it was prudent to avoid carrying the book and those that did, such as Hatchards, were sued. Mishcon de Reya did not break any laws while representing Maxwell, nor did they breach the contemporary rules of conduct for solicitors. But they did, in large measure, provide a launchpad and inspiration for future SLAPP actions with their innovative use of data protection claims and legal actions against booksellers. Bower’s book was a bestseller after its serialisation in the Sunday Times, and the first edition sold out. But Maxwell’s tactics nevertheless had some success, as booksellers were 12nervous of stocking the book in view of Maxwell’s threats and the Booksellers Association’s advice to their members to be cautious. The publishers had to offer the braver ones an indemnity against being sued in order for them to stock the book.

         Maxwell went even further by suing Bower for defamation and invasion of privacy in France, but the case was thrown out and Maxwell was ordered to pay costs of 10,000 francs (£1,020). The French judge was unimpressed by the disrespect for privacy shown by Maxwell’s papers after they published pictures of the young Prince William and Prince Harry having a quiet pee. In addition to the twelve lawyers and assorted private detectives Maxwell had engaged to prevent the publication of Bower’s book, he even resorted to buying the publishers who were due to publish the paperback of Maxwell: The Outsider. They got around the issue by reverting the paperback rights to Bower before the sale went through.

         Maxwell also sued the BBC over an article in their magazine, The Listener, about Bower’s book. In April 1991, Maxwell issued a further writ against Bower personally for a profile he had written in the American magazine New Republic, which had a paltry circulation of 136 in England.

         On 5 November 1991, Maxwell fell off his yacht, the Lady Ghislaine, and was found dead in the water. His hopes that devoting ever-larger sums of money to his libel cases would cajole Bower and his publishers into settling would never come to fruition. Likewise, Maxwell’s libel claim against the publishers Faber and Faber over The Samson Option by Seymour Hersh came to an abrupt end upon his death. The old rogue was buried on the Mount of Olives in Jerusalem, amidst praise from the President of Israel and much to the grief of libel lawyers.13

         The last vestiges of Maxwell’s reputation disappeared when, in 1995, Bower published a 455-page book Maxwell: The Final Verdict. In the book, Bower explained in detail how Maxwell had engaged in a massive fraud to prop up Mirror Group share prices and how he had stolen hundreds of millions of pounds from the Mirror pension fund – leaving his sons Kevin and Ian bankrupt and facing prosecution for fraud. They were acquitted after a lengthy trial.

         Maxwell’s frauds, his looting of the Mirror pension fund and the exposure of his close links with the Soviet Union were the criminality and duplicitous behaviour that Maxwell, by his industrial-scale litigation and dirty tricks, had tried to suppress. His aim was not vindication of reputation but the suppression of the truth and the prevention of the public discovering information about his frauds. On his death he lost that battle, but his legal tactics were to be emulated by a succession of equally unsavoury plaintiffs.

         With their expertise in litigation, Mishcon de Reya became the go-to firm for the legal problems of those termed ‘politically exposed persons’. These include oligarchs and leaders in politically insalubrious areas of the world who have been deemed (rightly or wrongly) under money laundering regulations to be more susceptible to involvement in bribery or corruption through their prominence or position of influence in their countries. Mishcon de Reya’s managing partner Kevin Gold indicated in a 2014 interview that the firm had made it its business to deal with politically exposed persons. With commendable foresight, Gold stated that ‘people who were friends of Britain can become untouchables in a very quick time’. The firm has attracted some controversy following remarks made by MPs under cover of parliamentary privilege about how it has represented of some of its clients in Malta. Their 14representation of controversial figures such as Mikhail Nadel (Kyrgyzstan), Taib Mahmud (Sarawak), Beny Steinmetz (Guinea) and the Aliyev family (Azerbaijan) has been noted by organisations such as Global Witness.

      

   


   
      
         
15
            Chapter 3

            Mohamed Al-Fayed: Lies Were the Truth and the Truth Was a Lie

         

         One of the earliest exponents of the practice of using libel laws to silence his critics and control publicity about himself and his business operations was Mohamed Al-Fayed, long-time owner of Harrods. In order to be able to buy Harrods – using the money of the Sultan of Brunei – Fayed repeatedly lied about his origins, his commercial background and sources of wealth. He upgraded his surname to Al-Fayed from plain Fayed, to give himself added credibility.

         His use of libel laws attracted strong criticism from Department of Trade (DTI) inspectors Henry Brooke QC and Hugh Aldous, who stated in their report:

         
            A rather sinister aspect of the evidence before us had been a constant and unprincipled process of gagging the press … Fayed was telling lies about himself and his family … he gave instructions 16to his very able lawyers to take legal action against anyone who sought to challenge his claim that he and his brothers beneficially owned the money with which they had bought HOF [the department store House of Fraser] … As a result of what happened the lies of Mohamed Fayed and his success in ‘gagging’ the press created a new fact: that lies were the truth and the truth was a lie.

         

         A precursor of Donald Trump’s ‘alternative facts’, one could say.

         The inspectors, who had investigated the circumstances in which Fayed acquired House of Fraser and Harrods, further stated, ‘The Fayeds dishonestly misrepresented their origins, their wealth, their business interests and their resources to the Secretary of State … the press, the HOF Board and HOF shareholders, and their own advisers.’ They concluded that he had lied to the inspectors.

         One of Fayed’s targets was The Observer, which had been acquired by his rival bidder for the House of Fraser, Tiny Rowland. The newspaper had published nine articles between October 1985 and May 1986 about his background, including how he had added the ‘Al’ prefix to his name and how he had obtained the money to buy Harrods from the Sultan of Brunei. Eventually, Fayed dropped his libel claims and paid The Observer’s £500,000 legal costs. By his aggressive libel tactics, Fayed had been able to restrict what the press said about him and ensured that the findings of the DTI inspectors – namely that he had been ‘deceitful and dishonest in his acquisition of the House of Fraser’ – receded from public memory.

         Fayed didn’t stop there, suing the Financial Times, the Far Eastern Economic Review and the Institutional Investor. In 1989, he persuaded Century Hutchinson to pulp a book by Steven Martindale, a Washington lawyer, about his relationship with the Sultan 17of Brunei, By Hook or By Crook. Fayed was paying libel lawyers to suppress the truth.

         When Fayed failed to persuade the European Court of Human Rights that he had been deprived of the right to a fair public hearing by the DTI inspectors, he dismissed the judges as ‘thirteen old farts’. He resorted to spreading lies about one of the DTI inspectors, falsely claiming to have compromising photographs of him.

         In September 1995, Vanity Fair published a profile of Fayed by Maureen Orth titled ‘Holy War at Harrods’, which outlined shocking racial discrimination, sexual harassment and the bugging of staff at Harrods. Attractive female members of staff were required to take HIV tests in case Fayed was successful in having his wicked way with them, as he repeatedly tried to do. He sued for libel, but Graydon Carter, editor of Vanity Fair, stood firm. Along with Henry Porter, the London contributing editor, I collected evidence from the victims of such treatment.

         Fayed then resorted to a novel SLAPP tactic to try and discredit us. His head of personal security came to my office with a harrowing tale. He offered to strip to show that he was not wearing a wire. Despite my suspicions, I discouraged that, as I had no wish to see him in his underpants. Not particularly to my surprise, he later turned out to have been wired up. He told me that he had been dismissed for breach of the rules against fraternising with other members of staff, after having sex with and impregnating a workmate. He claimed, however, that he had an in flagrante video of Fayed breaking precisely the same rule with another employee. After listening to this imbecilic story, I wrote to him saying that nothing could be done until I had examined any tape he wanted to send me and had reviewed the material with our leading counsel, 18Charles Gray QC (later Mr Justice Gray), to see if we were interested in acquiring it and, if so, on what terms this could be lawfully done.

         Nothing, of course, materialised because there was no such video. That did not prevent Fayed’s solicitors at the now-disbanded firm D J Freeman deciding to report me and two of those working with me on the case to the City of London police, who took absolutely no interest in this strategy. Had they complained at Kensington & Chelsea police station, events might have taken a different course, as Fayed had a very close relationship with those police and provided them with well-paid security jobs at Harrods when they retired. The absurd suggestion was that I had attempted, dishonestly and ingeniously, to handle a non-existent stolen tape! In true SLAPP fashion, the aim was to discredit the opposition rather than to obtain a genuine remedy and to get some public relations story in the press to discredit us, rather than pursuing a legitimate complaint. This strategy failed when the police failed to take their complaint seriously.

         At the same time, Fayed offered a £90,000 settlement of a wrongful dismissal claim to Bob Loftus, one of our witnesses and the former director of security at Harrods, if he did not offer us any assistance. Loftus declined to be bought out and subsequently I acted for him when, in 1999, he successfully sued Fayed for libel, obtaining ‘generous’ damages. Fayed’s aggression against Loftus ultimately proved expensive, as Loftus tipped off Tiny Rowland that his safety deposit box at Harrods had been broken into and rifled on the orders of Fayed. ‘You know he has a fucking box here – you fucking go and find out,’ Loftus had been ordered. This act of madness was to cost Fayed £3.5 million in damages and legal costs.19

         Fayed’s libel claim against Vanity Fair never reached court after Michael Cole, Fayed’s press spokesman, proposed an amicable resolution with no payment of damages or legal costs to Nicholas Coleridge, the managing director of the company that owned Vanity Fair. So fearful was Fayed that the settlement discussions might be recorded that they had to take place in the steam room of a London club, with no possibility of a wire on the negotiators’ unclothed torsos. The case settled. Fayed’s SLAPP strategy had unravelled, but he had set a benchmark for aggressive litigation for others to emulate.

      

   


   
      
         
21
            Chapter 4

            Aga Khan: Suing Around the World

         

         The rather odd libel and privacy claims brought by Aga Khan IV, spiritual leader and forty-ninth hereditary Imam of the Shia Imami Ismaili Muslims, were one of the earliest SLAPP actions I was involved with and created a template for such claims, despite the fact they were brought by a distinguished figure with nothing to hide.

         The present Aga Khan IV has proved particularly sensitive about what is written about him. He had, for example, commissioned a biography from Hella Pick, but mysteriously it never got published. He had to put up with references to him in Private Eye and the Daily Mail, notably by the gossip columnist Nigel Dempster, which were on occasion distinctly unflattering.

         The contrast between his family’s hedonistic lifestyle and their hereditary spiritual role has intrigued several writers. Mr Justice Arnold, when finding in favour of the Aga Khans at the Bombay High Court in 1866, described the Aga Khans as the ‘Vicars of God’ in his analysis of the origins of Ismailism, drawing on their lineal descent from the Prophet Muhammad. Yet the family indulged 22in exotic and, at times, bizarre practices such as Aga Khan IV’s grandfather, Aga Khan III, being weighed in gold and diamonds for the benefit of the religion’s relief of poverty charities. In 1936, he clocked in at a creditable 243 lb on the scales, having further enriched his community by altruistically consuming twelve chickens and drinking copious quantities of water beforehand. He won The Derby, 2000 Guineas and St Leger with his horse Bahram in 1935, a feat not repeated until the legendary racehorse Nijinsky won all three races in 1970. His grandson, Aga Khan IV, has won the French Derby eight times and the English Derby five times.

         Mihir Bose – a historian, sporting and financial journalist and author – wrote a well-researched history of the Aga Khans in 1984. Only five of the thirty-seven chapters and fifteen of the 383 pages in Bose’s 1984 book mentioned Aga Khan IV. He was described in the book as a ‘forward-looking leader who has modernised the community, using sophisticated technology, including computers, to project the image of a modern Muslim willing to come to terms with a modern world’. Aga Khan III had chosen to nominate the present Aga Khan, in preference to his man-about-town father Aly Khan (Aga Khan III’s son), as his successor. On this, Bose commented, ‘Skipping a generation may have been controversial in the fifties, today it seems rather far-sighted.’

         The fast-flowing narrative and conversational style of the book evidently displeased Aga Khan IV. In particular, he took offence and strong issue with Bose’s description of the reverence accorded to him by members of the religion. His view was that the book contained serious historical and theological inaccuracies and untrue assertions, especially that he was worshipped as a living god by his followers. His sole purpose, the Aga Khan explained, was 23to protect his reputation, as well as the reputation of the Ismaili Imamat, his followers and the Ismaili community. For his part, Bose indicated that it was never his intention to cause offence to the Aga Khan or the religious sensibilities of his followers.

         Aga Khan IV’s representatives indicated a willingness to purchase the entire print run, which would then not see the light of day, but that offer was understandably rejected. Publication date was swiftly followed by a writ from the Aga Khan. Bookshops such as WHSmith, Hatchards, Harrods, Claude Gill and Booksmith were warned that they faced being sued if they sold the book. Similar threats went out to Australian and Canadian booksellers. The Aga Khan secured orders banning the book in India, Pakistan and Bangladesh.

         Normally, courts are slow to become involved in disputes which involve the interpretation of religious doctrine. The Aga Khan was nevertheless determined to see the litigation through to its conclusion. Matters were not helped when an individual light-heartedly wrote to the Evening Standard that Aga Khan IV could not in any event be a living god, as he had failed to discover the whereabouts of his 1981 Derby winner, Shergar, after the horse had been kidnapped and killed by the IRA.

         By this stage, there were proceedings in England, Canada, India, Pakistan and Bangladesh, with the prospect of a claim in Australia. There was also a privacy action in France – the book had not, in fact, been published in France, but a few copies of the English edition were on sale in WHSmith on the Rue de Rivoli. The Aga Khan’s profound distaste for the book was underlined by the fact that he sued for 50,000 francs (£4,250), not only on his own behalf but also that of his father, who had been killed in a car crash in 241960. Aga Khan IV’s father was a noted international playboy and had even been featured in Noel Coward’s song, ‘Let’s Do It’. The Aga Khan probably did not much like the passing reference in the book to the fact that Aly Khan, his father, was some way ahead of his peers on the subject of female orgasms, at a time when surprisingly little was known about them. Under French privacy law, the Aga Khan was able to complain about events of as long ago as 1924. However, the action was ultimately of little advantage to anyone except the lawyers, as the Aga Khan was awarded nominal damages of one franc.

         As often happens in such cases, the issues had escalated far beyond what most people would consider reasonable and proportionate.

         The cases were settled with a modest contribution to the Aga Khan’s worldwide legal costs, despite his having employed the best lawyers around the world. Additionally, Bose agreed to withdraw and not to republish the book. While the Aga Khan had acted out of worthy motives on behalf of his religious followers and had ultimately accepted a modest settlement – in stark contrast to most of the SLAPPsters we will examine in this book – it was not a satisfactory outcome. The practice of threatening booksellers with libel claims if they sold an offending book was seized upon by much less meritorious claimants. An important historical work was lost with the withdrawal of Bose’s book, as was the opportunity to devise a simpler and less costly resolution. Such a solution could have made it clear there was no wish or intention to suggest that the Aga Khan ever laid claim to divinity or departed from the fundamental Tawhid doctrine of the oneness of God, without resorting to worldwide litigation.

      

   


   
      
         
25
            Chapter 5

            Nomura: Corporate Lawfare

         

         It was not just powerful, wealthy men who resorted to SLAPP tactics. Big corporations soon followed suit. The possibility of silencing critics by suing them for libel has not been lost on high-powered companies. They have the added advantage over most private individuals of large financial resources and being able to offset their legal bills against tax, as well as access to powerful financial PR advisers. The company in question, Nomura, was one of the first companies to bring a libel SLAPP action.

         In 1990, Albert Alletzhauser, a fund manager who had worked for several years in Japan, published a history of the securities house titled The House of Nomura: The Rise to Supremacy of the World’s Most Powerful Company. It was by no means an unfavourable account of the company’s growth to become one of the largest and most widely respected financial companies in the world.

         However, his description of some of their historic domestic trading practises in Japan did not mirror the image of the modern financial corporation that Nomura liked to project in the UK. This included the practice of tipping off favoured clients about 26the shares that Nomura were about to promote. Nomura had 5 million individual and 200,000 corporate clients, with 132 domestic branches, giving the company the market clout of their sales department’s informal and discretionary eigyo tokkin funds. They would guarantee favoured accountholders that they would be compensated against any losses. If, therefore, Nomura promoted a particular share, its rising price in the then-bull Japanese stock market was virtually a self-fulfilling prophecy. If you received an early tip as to which share was to be promoted, you were almost bound to make a profit.

         Alletzhauser also described the practice of how Japanese gangsters known as sōkaiya (sōkai being the Japanese for annual general meeting) – easily recognisable by the amputated top joints of their little fingers, removed as an act of loyalty to their gang, and their chalk-striped suits, black shirts, white ties and gold chains – were paid in the form of preferentially managed portfolios, in order to persuade them not to disrupt company meetings and not to shame the company. While undoubtedly a colourful piece of company history, this was largely a historic problem as payments to sōkai-ya had been banned in 1982. By 1984, the number of payments to sōkaiya had, throughout the Japanese financial industry, fallen from 6,800 to 1,700. Likewise, the preferential eigyo tokkin funds were in the process of being phased out.

         In an early example of corporate lawfare, Nomura instructed their London solicitors, Linklaters & Paines, to issue a writ for libel against Alletzhauser and Bloomsbury, the publishers of the book. It was an existential threat to Bloomsbury, who were founded only four years before. Ironically, Linklaters had acted in the setting up of Bloomsbury, negotiating with venture capitalists on 27behalf of the company and drafting their Articles of Association. However, Linklaters were satisfied that there was no conflict in putting seven lawyers to work acting against Bloomsbury on behalf of their banking client. When Nigel Newton, founder and chief executive of Bloomsbury, light-heartedly mentioned his dismay at Linklaters’s conduct to the Evening Standard’s ‘Londoner’s Diary’, he was less than impressed to receive a letter from the senior partner of Linklaters reserving their rights and warning him that any repetition would result in him being sued.

         Alletzhauser and I had to collect evidence in Japan, Hong Kong and the US. In Tokyo we had lunch with senior members of the Nomura family. They had no problem with the book. Kozo Nomura – nephew of the founder of the company, Tokushichi Nomura, chairman and founder of Nomura Micro Science and a board member of Nomura from 1952 to 1982 – bought thirty-six copies. It was a case of corporate bullying, born of an arrogant underestimation of the resolve of Alletzhauser and Bloomsbury.

         Our 45-page defence and counterclaim showed how working practices at Nomura had spawned their own vocabulary. Heto heto was ‘work until you drop’ and the nickname of the company was ‘7-11’ (get in at 7 a.m. and leave at 11 p.m.). Additionally, the company was given the nickname ‘Noruma Securities’ by its employees – noruma being the word for the quota its kabuya (stock salesmen) had to achieve.

         It appears to have dawned on Nomura that bringing a libel action in England was perhaps not such a good idea. They eventually dropped their claim, receiving no damages, nor the apology they had sought, and having to bear their own costs of £2 million.

         As it has a nasty habit of doing, the truth came out. After the 28case ended, Nomura admitted excessive recommendations of shares in Tokyu, principally for the benefit of the yakuza (gangster) Susumu Ishii, head of the Inagawa-kai sōkaiya group. They later admitted setting up a trading account for another sōkaiya, Ryuichi Koike, to whom they had paid $3 million in 1995 to cover his trading losses and fees for not disrupting their shareholders’ meetings.

         In June 1991, Nomura’s chairman Setsuya Tabuchi, known as Big Tabuchi, and its president Yoshihisa Tabuchi, the unrelated Little Tabuchi, resigned ‘to purify the company’. They denied any wrongdoing and returned to the company in May 1995.

         Nomura published full-page apologies for the scandal in nine Japanese newspapers, declaring, ‘Following the recent brokerage scandal we have resolved to wipe clean all of our past errors.’ They sent letters of apology to 5 million customers, two senior board members resigned, and the Ministry of Finance suspended seventy-nine of Nomura’s eighty-seven senior officials for one month and the remaining eight for six weeks. Senior executives took a 20 per cent pay cut for three months.

         The next president of the company, Hideo Sakamaki, resigned in 1997 after admitting that the company had made payments to the extortionists. His successor as president, Junichi Ujiie, admitted at a hearing at the Ministry of Finance that there had been illegal stock transactions for the sōkaiya corporate racketeers and pledged that ‘we will accept administrative penalties sincerely’.

         In the wake of these revelations, it becomes clear just how disgraceful it was that Nomura had brought libel proceedings to try and crush the relatively mild (and entirely accurate) criticisms made of the company in Alletzhauser’s book – pursued, no doubt, to discourage any such criticisms in the future.29

         After this corporate self-flagellation, SLAPP actions were dropped from Nomura’s corporate armoury. The company focused on its compliance procedures and refrained from libel actions. Today, it retains its position as a highly respected international financial services group.

      



OEBPS/images/title_page_online.jpg
DAVID HOOPER

BUYING
SILENCE

HOW OLIGARCHS, CORPORATIONS AND PLUTOCRATS
USE THE LAW TO GAG THEIR CRITICS

Biteback Publishing





OEBPS/images/9781785908422_cover_epub.jpg
DAVID HOOPER

“MASTERFUL”
TOM BOWER

x “VITAL”
GRAYDON CARTER

“SHOCKING”
BARONESS HELENA KENNEDY KC

BUYING
SILENCE

HOW OLIGARCHS, CORPORATIONS AND PLUTOCRATS
USE//THE LAW TO GAG THEIR CRITICS





