

[image: ]








[image: alt]




















Stick It Up Your Punter!



The uncut story of the Sun newspaper


Peter Chippindale and Chris Horrie









[image: ]






















For Boot






















Preface to the 2013 Edition: ‘The Bollocking of a Lifetime’





In the history of scripted political/PR one-liners it did not rank among the greats.


Rupert Murdoch was sitting, hunched and defensive, behind a nondescript desk in a parliamentary committee room. It was a stifling July day in 2011. Before him, seated in horseshoe formation, were the cross-party members of the Commons Culture, Media and Sport Committee. Behind him, alongside Murdoch’s various lawyers and minders, sat his wife Wendi Deng, conspicuous in a salmon-coloured jacket amid a sea of charcoal-grey suits.


The chief executive of News International and the man who had launched the Sun looked not merely old, but ancient – blinking into the light like a befuddled Australian Yoda, tiny, stooped and indignant, his cloudy eyes scowling behind his glasses. The edges of his mouth inclined downward but his eyebrows were upturned, and from moment to moment he radiated discomfort, irritation, befuddlement, studied vulnerability and injured dignity. The hunch was so severe that at points during the hour to come he would look as though he were actually crouching defensively behind the table, his head barely visible above the parapet.


His son, James, who sat by his side in a protective display of filial solidarity, was trying to make a statement on behalf of the old man, deflecting the bullets and – when appropriate – gallantly throwing himself into the line of fire, like a human sandbag ready to smother any well-aimed hand grenades.


‘First’, James announced, ‘I would like to say just how sorry I am, and how sorry we are, to particularly the victims of illegal voicemail interceptions and to their families. It is a matter of great regret to me, my father and everyone at News Corporation that—’


But as James tried to finish his entirely bloodless apology,  Murdoch Senior interrupted grouchily: ‘Before you get to that … I would just like to say one sentence …’ There was a dramatic pause, and then Murdoch delivered his punchline:


‘This is the most humble day of my life.’


The sound-bite was duly used by all the TV bulletins and was run pretty much in a continuous loop on Sky News, the TV station which he effectively ran, and it was reproduced in gigantic type on the front page of his main newspaper, the Sun, the next day, together with a cut-out picture of Rupert looking contrite, almost tearful. It was rare to see Murdoch on the defensive in this way; but even in these difficult circumstances the amount of influence he could bring to bear upon the national psyche through his media outlets was remarkable. The Times – once the objective ‘journal of record’, now a key prop in the Murdoch empire – was nakedly partisan, openly using its front page not to report the news of the day but to give ‘the case for the defence’ as the paper put it, on behalf of its owner.


Murdoch had kept out of the public eye in recent decades, his growing political and commercial might exercised well away from the public gaze. This strategy made a lot of sense. His lifelong plan to move from his origins in the backwater of Australia (via the launchpad of London) to become a player on the world stage called for a degree of anonymity. The Sun and News of the World had for half a century been the cornerstone of his empire, the source of ready cash and profits that had fuelled his move first into British and then American and Chinese pay television. But gradually the newspapers had become a liability – evolutionary baggage, like the appendix in the human bowel, once vital but now next to useless and full of accumulated detritus. His ‘tabloid’ reputation had become an especial handicap in the US, where, in 2007, it had nearly sunk his bid to acquire the Wall Street Journal. (The real attraction of the Journal to Murdoch, critics proposed, was the fact that it published the Dow Jones index, the world’s most influential stock market price tracker. The Dow – by its movements up and down as recorded by the Wall Street Journal – could add or remove billions from the balance sheets of companies around the world.)


A few days before Murdoch’s appearance at the session of the Commons Culture, Media and Sport Committee, the leaders of all Britain’s political parties claimed that Murdoch used the power of his newspapers in Britain to such devastating political effect that they believed he could end their careers if they regulated against his business interests. The Sun had made Rupert Murdoch a political power in Britain. It was not that he could dictate policy as he pleased. But it was widely believed that Murdoch had an effective veto on any policy that might negatively affect his business empire. In America the question was asked at the time of the Wall Street Journal takeover in 2007: should a man who used his British tabloids to openly intimidate and manipulate the political process in Britain for his own commercial ends be allowed to control such a vital part of the infrastructure of the world economy as the Dow? The merger went ahead anyway.


But now, in July 2011, attention was back on the source of Murdoch’s financial and political power – his British tabloids. In the middle of the crisis the former owners of the Wall Street Journal popped up to declare that, had they known at the time what Murdoch was really like, they would never have sold the paper to him. The tabloids – the inflamed appendix of Murdoch’s empire – had suddenly burst and now threatened to poison the whole body.


The crisis was precipitated by reports from the Guardian newspaper that the News of the World - the paper which had paved the way for the launch of the Sun and all that followed from that – hired detectives to hack the mobile phone of Milly Dowler, the Surrey teenager abducted and murdered in 2002. This story touched a raw nerve and inspired a wave of revulsion against the tabloids not seen since the Sun had been burnt in the streets on Liverpool after its ‘THE TRUTH’ headline reporting the Hillsborough disaster. In the wake of ‘THE TRUTH’ the Sun’s circulation had gone to zero in Liverpool, but sales had recovered in the rest of the country. (Kelvin MacKenzie even joked that the loss of sales in Liverpool had been more than made up by extra sales to ‘White Van Man’ in London and the south, and that the decision to run the headline had been a commercial success overall.)


The Milly Dowler affair, in contrast, affected the whole country and did not look like going away. The News of the World had become a ‘toxic brand’. After advertisers withdrew, and with the certain knowledge within News International that this was merely the tip of an iceberg of phone-hacking and – worse – payments to the police that might be considered a form of bribery, Murdoch decided to close the paper in an attempt to save the rest of the empire.


And so he sat in front of the Committee, projecting a vulnerable, put-upon demeanour, with James protecting him from most of the flak. The committee’s chair John Whittingdale started off by talking about a 2009 parliamentary report into press standards which had dealt with phone hacking at the News of the World. At that point News International had said that only one reporter had been involved in the practice. Said reporter had been caught, the paper said, and sacked. The argument was that one bad apple did not spoil the whole barrel. Whittingdale said that he had been sceptical about this at the time. It had been ‘inconceivable that only one reporter had been involved’.


Since then the Guardian journalist Nick Davies had revealed that thousands of phones had been hacked, and that News Corporation had at first been making gigantic legal payments to buy the silence of victims. Worse than this, the police had allegedly been involved in covering up illegal types of phone hacking and surveillance. Nobody really knew how big the network of criminality and corruption was, but it involved far more than the work of one rogue reporter. The question troubling the committee was just how far up the chain of command the illegality went.


The reporters unlucky enough to have been caught red-handed hacking phones were thrown to the wolves straight away. Their editors claimed they ran the hacked exclusive stories of celebrity private lives day after day, but had no idea how the stories had been uncovered. Nobody who knew the first thing about the way the Sun and News of the World were run believed this. But at the same time it was difficult to prove that they had known it was going on. What was deniable by editors was doubly deniable by senior executives, and so on up the tree right to the top of News Corporation. The question, therefore, was: how much did Rupert Murdoch know, and when did he know it?


Whittingdale intoned at Murdoch his view that hacking and payments to the police were much more widespread than News Corporation had admitted in 2009. Recent events surrounding the hacking of Milly Dowler’s phone and a string of further revelations in the Guardian, Whittingdale said, had ‘vindicated’ his view; and, he added, ‘abuses have been revealed that have angered and shocked the entire country. It is also clear that Parliament has been misled.’


Murdoch was invited to comment in reply, but instead motioned to his son, James, who began to read a prepared statement. Murdoch would keep handing over to James through the entire hearing, especially when anything difficult or potentially incriminating arose, proposing direct knowledge on his part of any hacking. Critics said that it looked like a polished and well-rehearsed act. It gave the impression that Rupert Murdoch had exposed himself to cross-examination, when in fact he could refer any question to James. The arrangement also made it look like James (concerned, achingly sincere, mildly miffed about having to defend his aged father from such an unpleasant scene) was protecting Rupert from both a bullying committee and – as Murdoch was to complain during the hearing – a lynch-mob ‘hysteria’ whipped up against him by his commercial rivals and also a mysterious and invisible group of persecutors called ‘the liberal establishment’.


Really, if anyone, Rupert Murdoch was the victim here.


The gist of James’s statement was that senior News Corporation management had no idea what was going on at the Sun or the News of the World, and cared very little to boot. They had bigger fish to fry, such as Fox News and the Wall Street Journal. They could not be expected to keep track of things in London when £1 million out-of-court settlements were being made in court cases, or £500,000 gagging payments were being made to celebrity victims of hacking. These sorts of payments, it was nonchalantly asserted, were nothing special, and would not attract the attention at the top. Yes, James was happy to concede, crimes had most likely been committed – and he was very sorry about that. He and his father had been the victims of those crimes as much as anyone else. More so, maybe. But as soon as he and other managers at News Corporation had known about that, they had informed the police. This was another reason why they couldn’t really discuss anything that might throw light on how much Rupert knew about what was going on: namely, the disclosure of such detail might impede the police investigation or prejudice any trial.


Finally, committee member Tom Watson, the MP who had led the parliamentary campaign to open an investigation into phone hacking, got past James and was able to put questions to Murdoch directly.


‘You have repeatedly stated that News Corp has zero tolerance to wrongdoing by employees,’ Watson said. ‘Is that right?’


Murdoch muttered ‘Yyyyeeeees’, in a wounded and cautious tone of voice. He then clammed up. His responses to follow-up questions were likewise monosyllabic, with a lot of fidgeting and grimacing involved. He was admitting nothing, sometimes proclaiming an inability to understand or even hear the questions being put to him. When any detail was requested Murdoch told Watson that since he couldn’t remember any of the dates or suchlike his son would answer. James would then dive in with a mass of pre-prepared notes. Both would look accusingly at Watson as though he was a bully picking for no good reason – as if for fun – on a confused and amnesia-stricken old codger.


Watson asked Rupert Murdoch if he was aware of evidence given to the Committee back in 2003 by the then Sun editor Rebekah Brooks, in which she admitted making payments to police for information. Murdoch claimed not to have noticed at the time, but was ‘now aware’ that Brooks had subsequently corrected herself – albeit, as Watson had to point out, ‘seven or eight years afterwards’.


Watson: ‘Did you or anyone else at your organisation investigate this at the time?’


Murdoch: ‘No.’


Watson: ‘Can you explain why?’


Murdoch: ‘I didn’t know of it, I’m sorry.’


With amazing chutzpah Murdoch then accused


Watson, in effect, of talking too much, and not letting him get a word in edgeways. And then he delivered his second sound-bite. The first one – that ‘most humble day’ – was for the Sun, and was a sort of apology for the Milly Dowler affair, casting himself as a victim of the hackers, just like the Dowler family. The second sound-bite was to play in The Times, and was closer to the political heart of the matter.


‘Can you just allow me to say something? Maybe it is an explanation of my laxity. The News of the World is less than one per cent of our company. I employ 53,000 people around the world who are proud and great and ethical and distinguished people – professionals in their line. Perhaps I am spread watching and appointing people whom I trust to run those divisions.’


This was true but people who knew the empire realised how dishonest and misleading this statement was. News Corporation did employ large numbers around the world, but many of these people worked in places such as the Sky call centre, selling broadband connections or chasing up late payers. The editors of Murdoch’s papers were a select band and he knew them all personally and worked closely with them. James in particular tried to create the impression that the News of the World – a vital profit-centre for the empire, and the largest selling tabloid in the world – was really not a very important part of the operation. Under questioning Murdoch said that he spoke to the editor of the Sunday Times before every single edition. His memory problems hit him with the News of the World, but he thought he had spoken with the editor once a month, or something like that. And anyway, when he did speak to the editor of the News of the World it was such a rag that he did not care what was in it, and most probably would discuss the number of pages to be devoted to football.


Members of the committee were incredulous. Would he not discuss developments such as the phone hacking allegations, or the mounting bills for out-of-court privacy settlements? ‘Nope.’ All that sort of thing was handled not by Murdoch himself but by other managers. Who were those other managers? When did he speak to them? What had been said? Murdoch could not remember, or suggested they should talk to James, ever ready to dive in with a mass of what would strike many as ‘padding’ intended to run down the clock.


Then, towards the end of the meeting, Murdoch was attacked by a comedian who had managed to secrete himself in the public gallery. The comedian threw a foam custard pie at Murdoch, prompting his wife Wendi to dive in the way to protect him. Thus the media coverage the next day had something interesting to write about or show on TV – the pie attack. In his own newspapers and TV stations Murdoch was cast as the victim of evil phone-hacking journalists who had lied to him. This had led directly to the unseemly spectacle of ‘the liberal establishment’ (a shadowy group which seemed to include only the courts, parliament, educated people generally and the Guardian for sure) persecuting a baffled but well-meaning OAP who – on top of all the other troubles heaped upon him by the sundry private detectives, criminals, narks, grasses and stake-out artists accidentally and innocently employed on his own newspapers – had summoned his dignity and bravely endured the most humiliating day of his life.


Although the phone-hacking scandal had started with the News of the World it spread inevitably to the Sun, where hacking had also taken place, albeit on a smaller scale. This was not because of higher standards applying at the Sun. It was simply a continuation of the commercial strategy that exclusive sex-scandal material was saved for the Sunday paper. The Sun had lower budgets for investigative breaking news. The Sun could survive just on applying its demented headline magic to the news of the day (generally meaning what was on TV), which was cheaper than the bimbo-buy-out, kiss-and-tell cheque-book journalism needed for the still relatively news-free day of Sunday. In any case the two titles were run very closely together with reporters moving between them, and this was especially true in the area of sport where the routine diet of transfer-market speculation was especially heavily dependent on various types of nefarious activity, with ‘hacking’ probably the least of it.


The brutal closure of the News of the World had, nevertheless, been a shock. People were later to ask if it was really necessary. Murdoch’s own case was that there was nothing systematically wrong with the paper or its management. It was, he seemed to be saying, as though a dodgy batch of tinned beans had found on the shelves of a supermarket due to the actions of an unreliable shelf-stacker working under the direction of a slightly dozy supervisor. The correct reaction was to recall the product, sack the people involved, apologise to everyone and carry on. In this case the whole supermarket chain had been closed down. Why had that happened? Some smelled a rat. Within a couple of months the world was underwhelmed by the launch of a replacement for the News of the World, which was a rather feeble ‘seventh day’ Sun on Sunday, based around the News of the World’s surviving and relatively untarnished free TV listings and celebrity magazine. This paper seemed to mark a new milestone. It was the first paper since the original IPC Sun to have apparently been entirely conceived by marketing men and accountants.


And so Murdoch was not in the end unduly inconvenienced by the hacking scandal or the closure of the News of the World. There had been a telling exchange at the committee meeting when Murdoch – suddenly not so gaga – was asked if and when a Sunday Sun would be launched? James said that they were not going to do that, but Murdoch left the door open with the politician’s answer ‘We have made no decision on that.’ It was realised that Murdoch, never one to pass up an opportunity for profit, had managed to make all two hundred News of the World journalists redundant (almost all of them entirely innocent of phone hacking) then had re-employed a much smaller number on lower wages in order to produce a blander Sunday title which might generate almost as much revenue at the paper it replaced, given that the distribution network was still entirely intact. The News of the World, like all the newspapers in the empire, had in any case been slotted for slow decline before closure.


Looked at from Murdoch’s vantage, once the initial outrage had subsided, the Milly Dowler affair just looked like very bad luck. The Guardian newspaper had been reporting for years that hacking was going on, and even intimated that it was widespread and was taking place with the knowledge of a Metropolitan police force compromised by payments made to officers helping out the paper with crime stories, or in the form of payment for writing columns. These revelations made little impact as long as they affected only the elites of politicians and celebrities. Some of these people were publicity-seekers who had courted the paper for their own ends. Their complaints seemed to be more about control over the way their image was presented, rather than about privacy as such. Other alleged victims of hacking were politicians, agents, rival media figures or celebrities who, it might thought, had the money and lawyers to look after themselves.


The Dowler affair, by contrast, appeared morally disturbing. The tragedy of the girl’s disappearance, the anguish of her parents and the apparent heartless cynicism of the paper meant that the case now became a lightning-rod for the generalised public loathing for tabloid journalism as it had been transformed by Murdoch and the Sun ever since its heyday under Kelvin MacKenzie. There was revulsion when it began to be reported that the alleged activities of the private detectives manipulating messages on Milly’s phone had led her parents Bob and Sally Dowler to believe Milly might still have been alive. Months later, in May 2012, the Metropolitan Police’s Operation Weeting, investigating phone hacking, would decide that the lack of full technical call data meant that it could not be determined whether two messages deleted from Milly’s phone subsequent to her disappearance had been removed manually or automatically. However, the basic fact of the News of the World’s hacking had already done its damage to the paper’s reputation.


All in all, the Dowler affair struck a chord of anti-tabloid feeling on a scale not seen since the death of Diana, Princess of Wales, who, it was oft alleged, had been chased to her death by paparazzi (‘thugs on motorbikes’) working for the tabloids. This feeling was reflected in temporary falls in circulation and much denunciation on the nation’s phone-in radio shows. But this time the crisis spread rapidly to officialdom. The Dowler affair threw light on systematic criminality – the breaking of the law week-in, week-out, in order to supply stories for newspapers. The public outcry turned on the political establishment. How had the political parties – all of them – allowed this to happen? Even after the first reports of hacking had been made public, the Murdoch papers carried on, seemingly confident that they would enjoy political protection and could act with impunity. News International’s stonewalling – which continued right on to the parliamentary committee hearings themselves – seemed to involve a cover-up going all the way to the office of the Prime Minister.


In the wake of the Dowler affair David Cameron and Ed Miliband both made extraordinary statements in parliament saying that, in effect, they were scared of what the negative ‘monstering’ power of the Sun could do to them if they ever acted against Rupert Murdoch or his commercial interests. They had turned a blind eye to the abuse of press power. The immediate issue was Murdoch’s planned purchase of the part of BSkyB which he did not already own. For years the monopoly and competition authorities had ruled that sole ownership of a company with such a dominant market position would be against the interests of consumers. But with the change of government the takeover was on the agenda. It was being said that this was Murdoch’s pay-off for ‘going negative’ on the Labour party over the 2010 election and therefore, according to prevailing political lore, delivering the election to the Conservative-led coalition. This was a conspiracy theory, but it was widely believed, not least by the politicians themselves. Ex-cabinet ministers reported how consideration of how the Sun (and to a lesser extent its rival the Daily Mail) would react had become a routine part of the machinery of governing the country. A delicious conspiratorial detail was the leak that following the general election Murdoch had been one of new Prime Minister Cameron’s first visitors at 10 Downing Street, and that he had entered secretly through the back door in order to attract no unwelcome attention.


In the end, ten days after the Guardian reported on the hacking of Millie Dowler’s voicemail, Murdoch abandoned News Corporation’s £8 billion bid for the remainder of BSkyB. And five days after that, on 19 July 2011, he was being compelled to explain himself (or not, as it transpired) to the Culture, Media and Sport Committee.


However the subsequent Leveson Inquiry into press power and press standards revealed that it had become commonplace for the Prime Minister or other senior cabinet ministers to consult the editor of the Sun on an almost daily basis during election campaigns. This served up further evidence of Murdoch’s sway over Britain’s democratic assembly. His power was based on the widely held perception that, while the Sun could not compel the electorate to vote for this or that politician, it could nonetheless destroy reputations, rendering particular politicians ‘unelectable’, by its clever negative campaigning. Thus the task was to keep the Sun ‘on side’, to make sure it was at least neutral.


The relationship between the Sun, the News of the World and the Conservative Party had been cemented by Andy Coulson – the former News of the World editor already tainted by the phone-hacking scandal – serving in the crucial role of David Cameron’s press secretary from 2007 to 2011. When Alastair Campbell had played the same role in the Blair government it was said that he was the most powerful man in the country.


And so the political debris was everywhere once the Dowler case broke. Ofcom announced that, because of the possible cover-up of criminal activity, it was investigating whether or not News Corporation  was a fit and proper company to own media in the UK. The investigation came to nothing, but it showed how much of a liability Murdoch’s tabloids had become, if they could put ownership of Sky at risk.


On the same day as the Ofcom announcement it was also announced that the Press Complaints Commission was to be replaced. It had been set up at the end of the 1980s, essentially in order to deal with the Sun’s abuse of press power and invasions of privacy under the leadership of its most famous editor, Kelvin MacKenzie, who had subsequently enjoyed a spell as a pay-TV mogul at L!ve TV. (For the full story of this bizarre and often hilarious turn of events see my 1999 book L?ve TV: TellyBrats and Topless Darts.) The Sun and various resulting business ventures had made MacKenzie a multi-millionaire, but he had never made it as a new ‘Mini-Murdoch’ proprietor. He was no longer an editor but had a spell as a columnist for the Sun and had re-emerged as an occasional media pundit.


In October 2011 MacKenzie was even asked to give evidence at a ‘seminar’ called by Lord Justice Leveson as part of the broad-ranging inquiry into the media set up by the Prime Minister to look at the hacking crisis. This seminar took place in the splendid surroundings of Court 76 at the Royal Courts of Justice in the Strand. MacKenzie was not intimidated.


‘Where is David Cameron today?’ he asked. ‘Where is our great Prime Minister who ordered this ludicrous inquiry?’ The seminar was, Mackenzie thought, a complete waste of time. It had only been set up to get the Prime Minister off the hook. The problem of phone-hacking and the way it had been covered up resulted, MacKenzie said, from ‘Cameron’s obsessive arse-kissing’ of Rupert Murdoch over the years. 


Both Tony Blair and Gordon Brown had done their fair share of kissing Murdoch’s backside, MacKenzie added, but ‘Cameron was the daddy’.


David Cameron regarded the Sun as so important, MacKenzie joshed, that he had issued every senior Tory party figure ‘with knee pads in order to protect their blue trousers when they genuflected’ before the paper’s top brass. Cameron’s hiring of Andy Coulson was the culmination of this genuflecting and was, by MacKenzie’s reckoning, evidence that Cameron had ‘gone quite potty’.


MacKenzie’s thesis was that it was not the fault of tabloid editors or of Murdoch if the politicians wanted to suck up to them. Said politicians created a climate where ‘low grade criminality’ (as MacKenzie put it) could carry out phone hacking (a temporary aberration, he thought) without worrying about political fallout. In short, the whole thing was the fault of the politicians themselves. Journalists and press barons such as Murdoch were only doing their job – which was to make as much mischief and profit as the politicians would allow them to get away with.


It seemed, then, that Kelvin was not taking proceedings too seriously. He often trailed off into his trademark shaggy dog stories about his days inside the media machine with Rupert. Murdoch had told him that there was ‘nothing more gut-wrenching than a room full of politicians’, adding: ‘They … queued up like the bloody seven dwarves, all kissing his rear end.’ MacKenzie then began lashing out at the judge who had asked him to attend the seminar, Lord Justice Leveson: ‘God help me’, he quipped, ‘that free speech comes down to the thought processes of a judge who couldn’t win when prosecuting counsel against Ken Dodd for tax evasion.’


Three months later MacKenzie was a little more restrained when giving evidence under oath at the main proceeding of the inquiry, as one of a number of editors and senior journalists called in to spill the beans.


MacKenzie’s method of editing the Sun during its glory days, he said, had been to err on the side of publication. Sometimes the stories were not always thoroughly checked, or were run on a gut feeling: ‘My view was that if it sounded right it was probably right and therefore we should lob it in.’ One of his main regrets was the printing a pack of unsubstantiated lies about Elton John’s sex life which had led to a £1 million libel settlement. MacKenzie described a forty-minute phone call of ‘non-stop abuse’ from Murdoch following the pay-out. Elsewhere MacKenzie had described that phone call as ‘the bollocking of a lifetime’.


A high point of his evidence was a performance that MacKenzie had given to friends many times before – imitating in a reedy Mr Bean-like voice Prime Minister John Major pathetically begging on the phone for political support on the evening of the ERM crisis in September 1992. The pay-off was that MacKenzie had told Major that he was going to ‘pour a bucket of shit’ all over him.


Not long after he gave evidence, however, it was Kelvin himself rather than the hapless Major who was getting covered in the metaphorical brown stuff. Release of long-suppressed official records relating to the 1989 Hillsborough football disaster re-ignited the smouldering indignation over what was now reckoned to be one of the most callous and inaccurate newspaper front pages of all time. ‘THE TRUTH’ was the headline MacKenzie had chosen for the allegation that, essentially, the ninety-six victims of the disaster had brought it upon themselves, and that the survivors had behaved like beasts – robbing the corpses of their own dead friends and relatives. The story had been based on material which was plainly unreliable at the time.


It had always been the case that MacKenzie wanted to run a story along the lines of ‘THE TRUTH’, no matter what, and the police sources and the backbench MP source (now exposed beyond any doubt as liars) had simply been the props needed to ‘stand the story up’, to use the jargon. That was the MacKenzie school of newspaper editing – you needed an outrageous front page which made you stand out against your rivals, and you worked backwards from that. The suitably outrageous story would often be formed in the mind of Kelvin MacKenzie; whereupon it was the job of the reporters to find something – anything – to stand the story up: somebody to pass the blame on to, as it were, when people inevitably complained. This method had been employed not only to create his ‘THE TRUTH’ front page, but pretty much on every day that he had edited the paper. The idea that MacKenzie was innocently reporting in a neutral way what the police were saying, and that the fault therefore lay with them was, frankly, ridiculous.


But now, like Murdoch before the parliamentary committee, it was Kelvin’s turn to figuratively peel an onion, place it on his cheek and play the role of the innocent victim of wicked people who had lied to him. In Murdoch’s case, it was the entire senior management structure of his British tabloids who had let him down. In MacKenzie’s case it was the South Yorkshire Police and a rent-a-quote backbench Tory MP who had exploited his trusting nature and led him astray. MacKenzie even suggested – in the Spectator – that he was, in a way, as much a victim of the very police lies he had distributed to millions of people than the ninety-six dead and their families – possibly even more so. Whereas the Hillsborough survivors and Liverpool supporters now had widespread public sympathy (his attempt to stamp the legend of SCUM corpse-robbers and victim-defilers across their collective foreheads having unravelled) he was now the subject of ‘vilification’. With amazing chutzpah he said he had instructed his lawyers to demand ‘an apology and recompense’ from the police who had ‘lied to him’. He claimed that he needed police protection at his home, and that he faced ‘physical danger’ when he was in Liverpool (in fact MacKenzie had managed a small community TV news station in Liverpool and visited it with no mishaps and no signs on his part of apprehension).


South Yorkshire Police, the force responsible for the catastrophic policing which caused the disaster, confirmed that it had received the demand for an apology, and Chief Constable David Crompton issued a terse statement:


‘We have publicly apologised to the Hillsborough families and the Liverpool fans but we will not apologise to Mr MacKenzie.’


Chris Horrie, October 2012





Postscript. The Leveson report into press standards was published on 29 November 2012 and recommended a type of statutory regulation of the press, to be applied to all newspapers, even though it was the News of the World and the Sun which had aroused public demand for action. The effect was to get the Murdoch newspapers off the hook; the issue of whether or not Rupert Murdoch was a fit person to own newspapers was ignored. CH



















Acknowledgements





During our research for this book we sought to interview the three editors of the Sun. The first, Sir Larry Lamb (editor 1969–72 and 1975–81), was the only person who demanded to be paid to speak to us. He charged £350 for an interview. The second, Bernard Shrimsley (1972–75), agreed to be interviewed at length for nothing. Kelvin MacKenzie, who has edited the paper since 1981, was elusive. After we had talked to Jane Reed, Director of Corporate Relations at News International, she first told us MacKenzie had agreed to an interview, at her suggestion, but then informed us he had changed his mind and refused ‘because of the other people you have been speaking to’.


Obviously we owe our main thanks to other Sun and ex-Sun employees. All those currently employed there would only talk on a non-attributable basis, as we were told they were committing a sacking offence by doing so. The same basis was demanded by many ex-employees on the grounds that they were still working for Murdoch publications in either a staff or freelance capacity. However, some were happy to be attributable, and we would therefore like to thank Roger Bamber, Ian Blunt, John Breen, John Brown, Eric ‘Scoop’ Butler, Roger Carroll, Sheila Copsey, Peter Court, Henry Douglas, David Graves, Roslyn Grose, Tony Hall, Bruce Kemble, Nick Lloyd, Damien McCrystal, Frank Nicklin, Kevin O’Sullivan, Peter Stephens, Walter Terry and Roger Wood.


Others outside the paper who agreed to be interviewed, sometimes at great length, or who helped us in some way, included: Dr Mark Abrams, Mary Jane Bailey, Bob Borzello, Sean Brierley, Maggie Brown, Dick Clements, Max Clifford, Pat Collins, the Devon Donkey Sanctuary, Frank Dunkley, Simon Ferrari, Monica Foot, Nigel Fountain, Tim Gopsill, Dave Gordon, Mike Hellicar, Georgina Henry, Nick Higham, Linda Joyce, Sean Langam, Michael Leapman, Rod Liddle, Fiona Macbeth, Tim McGough, Bronwen Maddox, Linda Melvern, Bart Milner, Chris Mullin, Mike Poole, Jane Reed, Alan Rusbridger, Ian Scott, Graham Smith, Ray Snoddy, John Sweeney, Delwyn Swingewood, Peter Tatchell, Mike Taylor, Jane Thynne, Martin Tompkinson, Roger Watkins, Auberon Waugh, Paul Woolwich and Tony Worthington. In Liverpool: Alf Green, Billy Butler, Wally Scott, Barry Devonside, Harry Chase and Paula Skidmore of the Edge Hill College of Further Education.


We would also like to thank our agent, Mark Lucas, and our editor, Tom Weldon, for their support and guidance.


Final thanks go to Sally and Clare for their patience.



















Introduction to the 1998 edition





FIRST, A CONFESSION. When the authors were writing the first edition of this book, published in 1990, we were at a loss how to end the story. The subtitle was ‘The rise and fall of the Sun’, which we thought was reasonable enough. The ‘glory days’ of the paper and the phenomena of ‘the ‘80s’ which it represented were by then over. Desperate measures such as price-cutting, combined with renewed problems for the Mirror after the death of Robert Maxwell, did push sales back up to the 4 million mark. But the underlying trend was clear enough. Circulation was slipping and it was never again to reach the dizzy heights experienced in the mid-1980s.


Clouds of various sorts were starting to overhang both Kelvin MacKenzie, the paper’s most notorious editor, and his great hero Margaret Thatcher. But both were still in office. We missed Mrs Thatcher’s formal demise by a few months. MacKenzie, however, stayed in place for another four years though he was, for much of this later period, a shadow of his former self.


This edition contains additional chapters covering MacKenzie’s last four years at the paper, and then looks briefly at the reign of his successor, the far less flamboyant Stuart ‘Higgy’ Higgins. It includes MacKenzie’s astonishing performance in front of the parliamentary select committee considering a privacy law, his increasingly strained relationship with Rupert Murdoch and his needle-match with John Major and the post-Thatcherite Tory party.


The background is Rupert Murdoch’s strategic move into satellite pay television, tracking the same demographic group that he had targeted with the Sun. The Sun had been devised by its first editor, Larry Lamb (and, above all, by Murdoch himself), as the first popular newspaper of and for ‘the television age’. Murdoch’s wholesale transfer of attention, resources and editorial talent from printed newspapers to electronic forms of journalism and entertainment in an age of ‘multi-channel television’ provides the real end point for the story of the Sun.




 





The original edition of Stick It Up Your Punter! gained the rare accolade of being used in evidence at a parliamentary select committee hearing. During MacKenzie’s January 1993 appearance before the committee examining a possible privacy law, the Labour MP Joe Ashton presented the book as evidence of the Sun’s misdeeds.


‘What makes you think that book has any substance?’ MacKenzie snapped. Ashton wanted to know why, if the book was untrue, MacKenzie had not sued. The Sun editor said that suing for libel was against his principles. He was not in the business of ‘picking up tax free wonga’ from the courts – ‘unlike you MPs’.


Three years earlier, when Stick It Up Your Punter! was first published, MacKenzie told a different story. He pounced upon a pre-publication copy and disappeared into his cubicle to read it in one sitting, loudly announcing that he was going to sue the authors for every penny they had. Instead he emerged after a few hours of brow-furrowed concentration, tossed the book to one side and shrugged: ‘There’s nothing I can do. It’s all true!’


Eventually, according to some, MacKenzie decided that the book was not only ‘all true’ but ‘a bit of a larff’. He even started recommending it to new recruits as a sort of office handbook. ‘All true’ – except for one thing. We had said MacKenzie had a fat backside. He took exception to that and became paranoid about the subject, looking anxiously over his shoulder and asking, ‘‛Ere, those c***s who wrote that book say I’ve got a fat arse. Why do they keep goin’ on about that?… I haven’t got a fat arse, have I, eh?’


Just to make sure, he went on a short-lived personal fitness campaign. It didn’t do him much good. Kelvin MacKenzie’s backside is now bigger than ever.


And that’s official, folks!




 





Chris Horrie


Richmond, London, January 1998






















PART ONE

























Chapter 1


Screws of the News





FLEET STREET WAS a hard place. And calling Rupert Murdoch’s new paper, the Sun, ‘Rupert’s shit-sheet’ was a hard remark. Even harder was the popular wisdom that it would last no longer than six months. But, as they propped up the bars in their various watering-holes, the hacks told each other there was a good reason for their prediction. It was impossible to take this man Murdoch seriously. When he had first arrived in Fleet Street the gossip had cast him as a wealthy Australian sheep-farmer, who just dabbled in newspapers as a hobby.


Now that he’d been around for a year or so and owned the News of the World the sheep-farmer myth had subsided. But he was still a long way from being a Fleet Street baron. The News of the Screws had always been an oddity – not a proper newspaper, and not run as one. Before this brash young Aussie had bought it it had been a fiefdom of the wealthy Carr family. Now, it appeared, it was in equally eccentric hands. It was obvious this bolt from the colonial blue, who was only thirty-eight, knew a bit about business, but he obviously knew nothing about Britain and its newspapers. Why else would he have saddled himself with the misconceived old Sun, which had always lost millions? It had become such an embarrassment to its former owners they’d even considered giving it away.


But there was an answer, the hacks told each other as they emptied their glasses for another round. This Aussie, Murdoch, had been sold a pup. It was obvious he had more money than sense. All according to plan he would soon be bust and sent packing back to Australia.


At the more informed level of City analysts and newspaper boardrooms the sheep-farmer myth never really ran. They knew Murdoch was the owner of a string of profitable Australian tabloid newspapers. He had apparently done well after inheriting a paper in Adelaide from his father and there was patronising admiration for his success in his backwater down-under, where, it was said, journalistic standards were much lower. The News of the World apparently suited his vulgarity and at the business level he was being taken more seriously, with considerable disquiet over the ruthlessness he had shown in acquiring the paper.


Murdoch, eager to expand from the limited horizons of Australia, knew more about Britain than many supposed. He had been educated at Oxford University, worked for a spell on the Daily Express and kept his feelers out in Britain for some time. He had been invited to London by Sir William Carr in October 1968. Carr was desperate. A family feud had put the paper up for grabs and he was now trying to fend off a takeover bid by Robert Maxwell, the pushy Labour MP who was expanding fast in the publishing business. Carr’s family had owned the paper since 1891 and he was determined not to lose control, least of all to a ‘foreigner’ like Maxwell. The News of the World, he now wrote in a celebrated front-page article, was ‘as English as roast beef and Yorkshire pudding’. Maxwell, on the other hand, had been born in Czechoslovakia. His original name, the paper stated, was Jan Ludwig Hoch.


The article was published on the day Murdoch arrived in London for a crisis meeting. He read it with great interest, seeing how it publicly underlined Carr’s absolute determination to prevent Maxwell getting the paper. Until that point he had not decided how deeply he wanted to get involved. Now he saw his chance.


Murdoch arrived at Carr’s house early in the morning, which was necessary as Sir William was a drunkard and customarily unfit to do business after 10.30 a.m. He proved to be an unlikely white knight. Dispensing with normal pleasantries, he went straight for the kill, telling Sir William and his banker, Harry Sporborg, that before anything else could be discussed he had to be given full executive control of the paper and the company which published it. Sir William spluttered and mumbled he could not do that – some way had to be found to keep control within his family.


Murdoch listened patiently for a moment, then butted in: ‘Gentlemen, either you concede to my wishes or I catch the next ‘plane home. I’ve come at my own expense. It has cost you nothing. I’ll cut my losses and go home if we can’t agree right now.’


Sir William was speechless. After a moment Murdoch nodded ‘G’day,’ got up and began walking towards the door. Sporborg jumped to his feet and pleaded to be allowed five minutes in which he could discuss Murdoch’s suggestion with Sir William. Agreeing, Murdoch asked if he could wait in a room with a telephone.


While Carr deliberated with his banker Murdoch called the Australian Prime Minister John Gorton to check that he could take several million Australian dollars out of Australia at short notice. Only now was he seriously beginning to put his own bid together.


Murdoch finished the call and went back into the dining room. Sir William, his head hung low, looked absolutely shattered. Sporborg did the talking. Murdoch was given the job of chief executive, and in return he asked Sir William to stay on in the figurehead position of chairman. If Murdoch could now see off the bid from Maxwell, the paper would be his.


The tactic Murdoch used was to increase the capital value of the News of the World by merging it with some of his Australian assets. Murdoch ended up with 40 per cent of the shares in the new company, which was valued at £42 million – £12 million more than Maxwell’s original offer. The showdown between the two came at a shareholders’ meeting in January 1969. Maxwell made a fiery speech, praising himself and promising the great things he could do for the paper, and patronising Murdoch as a colonial upstart who knew little about the British market.


Murdoch just smiled through Maxwell’s performance. When his time came to speak he was cool and to the point. He simply promised to bring the News of the World back into profit within two years. The meeting voted decisively to reject Maxwell. Six months later, after further increasing his shareholding in the company, Murdoch forced out Carr by asking him to resign both as chairman and from the board. Carr, by now a broken man, consented. Immediately afterwards he became seriously ill and was an invalid until his death in 1977.


As chief executive of the News of the World Murdoch emerged into the world of Fleet Street as an unostentatious figure. He wore a crumpled suit, drove an ordinary Fiat, and unlike the distant Carr plunged into every aspect of the business, working long hours in the News of the World offices at 30 Bouverie Street, off Fleet Street. He worked from a desk commandeered from a secretary, sneering at Sir William’s priceless antique furniture.


Murdoch soon began meddling with the editorial content of the paper. He insisted that the editor, Stafford Somerfield, pay £21,000 for a rehashed version of Christine Keeler’s memoirs of the Profumo affair, by now six years old. The reopening of old wounds caused by the serialisation led to his being castigated for dredging up a matter still extremely sensitive in London society. Profumo was rehabilitating himself after resigning from the government by working for a charity helping drug addicts and ex-offenders in the East End and Murdoch was invited to explain himself on a London Weekend Television chat show hosted by David Frost. Ignoring warnings that Frost would be gunning for him, he grabbed the chance to get what he saw as some free publicity.


In front of a partisan studio audience Frost ripped into him, accusing him of attempting to destroy the reformed Profumo. ‘There is a man doing a fantastic job of work and you are threatening that work by this story,’ he accused. Uncomfortably, Murdoch defended himself by saying: ‘This easy glib talk that the News of the World is a dirty newspaper is downright libel and it is not true and I resist it completely.’ But Frost had him all round. Spotting that the only person in the audience applauding was Murdoch’s PR consultant he sneered: ‘Your PR man’s going mad again. You must give him a rise.’ (The PR man had advised Murdoch: ‘Just go on. Be yourself. They’ll love you.’)


Murdoch was badly shaken by the show. He complained bitterly that a film insert from Cardinal Heenan, the leader of Britain’s Catholics, had been added without his being told and Frost had lured him into a trap with the promise of a ‘pally chat’. The débâcle added to his image as a rough Australian, unconversant with the subtleties of the British sense of fair play, and led to him and his wife Anna being excluded from large sections of London society. Turning round his disingenuous defence that he did not publish a ‘dirty’ newspaper, Private Eye instantly labelled him the ‘Dirty Digger’.


Murdoch’s main concern was that the affair would damage his plans to expand his British newspaper holdings. The massive presses in Bouverie Street, which churned out more than five million copies of the News of the World every Saturday evening, were nearly as ancient as Sir William’s antiques. But they were also hopelessly underemployed, standing idle on the other six nights of the week. Murdoch began searching for a daily to make them earn their keep. His chance came in April 1969 when the International Publishing Corporation (IPC), the owners of the Daily Mirror, announced they were to get rid of their loss-making Sun.


In its way the broadsheet Sun was as much a British institution as Sir William Carr’s ‘roast beef and Yorkshire pudding’ News of the World. The paper was all that remained of the old Daily Herald, the socialist newspaper tied to the Trades Union Congress which, in the 1930s, had been the country’s biggest-selling daily. After years of decline, the Herald had been acquired by IPC as an offshoot to its purchase of a string of profitable magazines from Odhams Press in 1961. As part of the deal IPC had made a commitment to the trade union movement to keep the paper going for seven years. It had an official commitment to support the Labour movement but at the same time was not allowed to compete with IPC’s existing Daily Mirror for the traditional  working-class readers.


When losses continued to mount, IPC decided to relaunch the Herald as the Sun in 1964. The decision was based on market research from the advertising industry, which claimed to have identified a new generation of young, educated left-wingers called the ‘pacesetters’. The new Sun, launched with the slogan ‘born of the age we live in’, was only one of many products reflecting the illusions of the 1960s peddled by Harold Wilson’s ‘white heat of technology’ revolution and was even more of an ignominious failure than the Daily Herald had been. Starting with the old Herald’s circulation of 1.5 million, by the spring of 1969 it had slumped to only 850,000. By then IPC’s combined losses on the two papers totalled £12.7 million and the period of commitment to publish given to the trade union movement had ended.


Robert Maxwell, still fuming after losing the News of the World to Murdoch, approached the IPC chairman, Hugh Cudlipp, and offered to take the paper off his hands for nothing. He said he would prevent it closing, transfer ownership to a non-profit making trust and preserve the editorial commitment to the Labour Party. The paper would be kept as a broadsheet, and published on a small scale that would not compete with the Daily Mirror. But there would have to be redundancies, especially among the printers.


The print unions immediately announced their hostility to the Maxwell offer and throughout the summer threatened action against the Mirror if IPC handed over the Sun to him. Again Murdoch saw his chance. In many ways it was a re-run of the News of the World crisis but this time it was the unions, rather than the Carr family, which were determined to block Maxwell. Murdoch saw that if he got them on his side he would have a free hand in negotiating for the paper. He flew to Rome, met Richard Briginshaw, the boss of NATSOPA (the printers’ union), who was on holiday there, and promised fewer redundancies if he got the paper rather than Maxwell.


On 2 September Murdoch’s plan came to fruition. Maxwell withdrew his bid after Cudlipp rejected his cost-cutting plan under pressure from the unions. Instead he quickly reached agreement with Murdoch at a bargain price of £800,000, payable in instalments. Formal Board of Trade approval followed on 20 October. Commenting on the deal in a speech four years later in 1973 Murdoch said: ‘I am constantly amazed at the ease with which I entered British newspapers.’ Maxwell, beaten for the second time in twelve months, issued a statement blaming the print unions for rejecting his offer.


Having bought the paper, the first thing Murdoch needed was an editor. He asked around the industry, gathered suggestions and compiled a shortlist. Top of the list and recommended by all the people he asked was Larry Lamb, the northern editor of the Daily Mail in Manchester, who had moved recently from the Daily Mirror, where he had risen to chief sub-editor. Murdoch called Lamb and asked him to have dinner with him in London. Sensing that his dream of becoming a Fleet Street editor might be about to come true, Lamb caught the first train south.


At this point Lamb’s career was delicately poised. He had already had a long, hard climb from his start in life in the pit village of Fitzwilliam in the West Riding of Yorkshire, also the home of Geoffrey Boycott. He had been born there in 1929 as Albert Lamb, the son of a colliery blacksmith and NUM official who had never recovered his health after being gassed at the Somme in the First World War. Albert was brought up in a strongly socialist household where the old Daily Herald was required reading. But his schooling had coincided with the war and when he left Rastrick Grammar School at the age of sixteen he was forced by restricted access to higher education into a brain-numbing clerical job in the Town Hall at nearby Brighouse. Lamb always maintained afterwards that it was the poor quality of his schooling that prevented him going on to a better education at university. Nevertheless his background meant that, like Murdoch, he was firmly outside the British establishment and he openly admitted to carrying ‘a substantial chip on my shoulder’.


As a reluctant clerk Lamb livened up the tedium of Town Hall life by throwing himself into trade union activities as a self-proclaimed ‘bolshie’. He was known as ‘Red Larry’ and his great hero was Nye Bevan, the brilliant Welsh orator who was the darling of Labour’s left. Like many poorly educated but intelligent working-class men of his generation he then used the Labour movement as a route to better things, becoming union branch secretary and editor of a trade union magazine, where he was able to indulge his natural talent for words.


At the age of twenty-four, and married with one child, Lamb took the big step of belatedly moving into journalism as a career, working in quick succession for the Brighouse Echo, the Shields Gazette, the Newcastle Journal the Evening Standard in London and the Daily Mail. At the Mail Lamb was a sub-editor or ‘sub’, one of the people whose job is to chop up and rewrite the reporters’ copy to the required length before writing the headlines and captions. It was then that the incident for which he was best known took place. He bent down to get a cigarette from his bottom drawer and in doing so he impaled his forehead on his sub’s spike – the pointed metal rod used as an instant filing system for discarded copy. The spike was sawn off in the office and he was taken to hospital, where the tip was removed without further injury. After that spikes were withdrawn at the Mail and replaced by copy-baskets.


In 1958, when he had been in journalism for five years and was twenty-nine, Lamb got his big break by landing a job as a sub on the Daily Mirror. The Labour-supporting Mirror, then in its heyday with a daily sale of over five million copies, suited his trade union background and he proved able, bright and very ambitious. Quickly, and with enormous pride, he graduated to the coveted post of chief sub, which put him on the ‘backbench’ in charge of producing the news pages every night. The job was highly skilled, required a cool head and the ability to lead, and on many nights effectively made him the editor of the paper.


But Lamb had decided that his further progress to the editor’s chair he coveted was blocked by the logjam of talented people at the Mirror, which was anyhow hopelessly overstaffed. Instead he switched to become northern editor of the Mail‚ hoping the move would provide a stepping stone back to a higher position in Fleet Street editorship. Now, he hoped, Murdoch was going to give him his chance.


The two men rendezvoused discreetly at Rules restaurant in Maiden Lane. Over three bottles of Pouilly Fumé and lobster (Murdoch had two portions) they discussed how the Sun, now freed from IPC’s restrictions, could compete against Lamb’s old paper, the Mirror. The two men agreed immediately on the main point. The Mirror had grown old along with the wartime generation of newspaper readers who had taken its sales to five million. It needed younger readers, but it had badly misjudged the younger generation and left a huge gap in the market. The blame was laid on the paper’s ‘mission to educate’, which had led to it being said that Hugh Cudlipp would have made a good teacher for the Workers’ Education Association. For Lamb, the Mirror’s heavyweight three times a week ‘Mirrorscope’ insert, a sort of tabloid Guardian containing in-depth material about science and the arts, summed up everything that was wrong with the paper.


Like the old Sun, Mirrorscope was a pet Cudlipp project, a journalist’s version of what a newspaper should be. It was patronising and it irritated the readers. It was as though they were being told: ‘This is the important bit – the rest, the things you are actually interested in, is rubbish.’


Mirrorscope was a ‘pull-out’ all right, Lamb informed Murdoch – it was pulled out and thrown away. The top decks of London buses were ankle-deep in copies. Newspapers had to be designed for the gratification of readers, not journalists, he went on in his faint Yorkshire accent. The only reliable measure of a newspaper’s quality was not the opinion of journalists and critics, but the number of people who bought it.


Murdoch had found Pommie journalists a stuck-up bunch, but here at last was one who talked sense. Sales, and the bottom line, were what interested him. He enthusiastically joined in the rubbishing of the contemporary Mirror. Together they started thrashing out a new Sun to capture the spirit of the Mirror when it had really been in its glory years in the 1950s – strident, campaigning, working class, young, entertaining, politically aware, cheeky, radical, anti-establishment, fun, breezy and, most of all, hugely profitable.


As they drained their third bottle of wine the two men agreed on another point. It was a mistake to treat TV as a rival medium, and therefore ignore it, as was conventional Fleet Street wisdom. Murdoch already owned Channel 9 in Adelaide, a second small TV company in Wollogong, New South Wales, and had ambitions to expand his holdings in the large Sydney TV stations. To both him and his Australian rivals it was second nature to promote newspapers on television.


By now telly had graduated from being the black and white ‘goggle-box’, despised by the middle classes, to a universal medium. TV news and current affairs programmes could beat the papers every time for immediacy and emotional impact. In July that year it had proved the ultimate power of live news broadcasts by the coverage of the American astronauts landing on the moon. Many pundits now saw the growing power of TV as inevitably causing the decline of newspapers, especially when the new attraction of colour became more widespread, and there were even wild predictions that they would die out completely.


At the top end of the newspaper market the ‘Unpopulars’, as Lamb called papers like The Times, the Telegraph and the Guardian, had fought back by providing long, detailed background to the news headlines. As the influence of TV had spread in the 1960s they spattered their pages with ‘in-depth’ titles like ‘Focus’, ‘Close-Up’, ‘Insight’ and the old Sun’s own ‘Probe’, flagging wall-to-wall coverage which would take hours to read out on TV. At the other end of the spectrum the Mirror and the Sketch, the Mail’s downmarket stablemate, were trying to pretend that TV did not exist and giving it far less coverage than the huge role it played in their readers’ lives warranted. The Sun, Lamb and Murdoch both agreed, would cover TV in great depth.


Finding themselves in agreement on the big strategic points the two men moved on to the nitty-gritty of producing the paper. Lamb was impressed by Murdoch’s detailed grasp of every aspect of the business from staffing levels and machinery to marketing and selling advertising space. The discussion went on for hours, ending up in Bouverie Street when they had a couple of whiskies in the office as the building trembled to the News of the World presses thundering away in the basement.


Murdoch finally dropped Lamb at his hotel at 2 a.m. Minutes later the phone in his room rang. It was Murdoch, offering him the editorship. Lamb accepted on the spot. The next morning he went round to Murdoch’s house in Sussex Square. The new editor, getting his first inkling of what life would be like under his dynamic chairman, ventured to Murdoch’s wife, Anna: ‘He doesn’t waste much time, does he?’


‘No,’ she replied, smiling. ‘Not much.’


After Lamb’s terms and conditions had been agreed in five minutes flat, Murdoch scribbled them out on a piece of scrap paper and gave them to him. It was the only formal contract he was ever to get. But, Murdoch had warned him, it was going to be a real push. Back on the train to Manchester Albert Lamb, an editor at last, immediately started planning the paper he had always wanted to produce.



















Chapter 2


The Great Knicker Adventure





LARRY LAMB SOON found that his new proprietor was a man who expected hard work, and as he plunged into a hectic life commuting between Manchester and London, he also found Murdoch as down to earth in his personal life as he was in business. One of the things Lamb had enjoyed about his climb up the ladder was the opportunity to go to good restaurants and drink fine wines, but Murdoch was much more interested in just grabbing a quick bite as they planned the new paper in more detail. To Lamb’s horror he sometimes took him across the road from Bouverie Street to the Golden Egg, where he ordered egg and chips, forcing Lamb to follow suit. The new editor cowered in dread that he might be seen in such humble surroundings by his former colleagues on the Mirror.


Lamb’s first job was to assemble his team of senior journalists. Ideally he needed people who had already reached executive level on national newspapers, but none were prepared to leave the security of their existing jobs for the murky and uncharted waters of the ‘shit-sheet’. With the Frost episode still in everyone’s minds, it was already assumed that the Dirty Digger was going to produce a smutty daily version of the News of the World. A series of interviews at the Waldorf Hotel produced a string of good people, but it was soon realised their only interest was in increasing their currency with their present employers. The only top-level recruit from the rival Mirror was Brian McConnell, brought in as news editor.


Instead Lamb had to trawl the provinces. He told Murdoch he wanted Bernard Shrimsley, editor of the Liverpool Post, as his deputy editor and general understudy. Murdoch agreed, adding with a smile that Shrimsley had been the next name on his shortlist for the editor’s job. Shrimsley had been a senior Mirror executive who, after he had been caught in the promotional logjam like Lamb, had moved sideways to become editor of the Liverpool Post, one of the most respected provincial papers in the country. Ever afterwards Lamb was to wonder if their positions would have been reversed if Murdoch had seen Shrimsley first.


One of the reasons for Shrimsley’s failure to get to the top at the Mirror had been his politics. He was not exactly a committed Tory, but with his middle-class values and attitudes he had never been a socialist, and this, he knew, meant he could never rise to edit the paper. His approach to journalism was more intellectual than Lamb’s emotional attitude. His natural home was mid-market newspapers such as the Mail or the Express, where he was to return many years later. While at the Mirror he had demonstrated his approach by being involved in the setting up of Mirrorscope and even claimed to have invented the name. Murdoch, whatever he and Lamb thought about Mirrorscope, was still happy to approve the appointment. He saw the two men complementing each other ideally.


Shrimsley brought with him from the Liverpool Post the equally literate Henry Russell Douglas to write editorials, known as leading articles or ‘leaders’ in Fleet Street jargon. Two more members of the original team were also brought down from the north. Shortly after the launch Peter Stephens, the austere, unspectacular editor of the Newcastle Journal, was offered the job of assistant editor. The lugubrious Stephens was already in his forties and jumped at the chance, reckoning it was his last chance to get to Fleet Street. He in turn was balanced by Nick Lloyd, a bright graduate in his twenties recruited from the Sunday Times, where he had been deputy news editor. Lloyd, who held left-wing views and supported CND, was made a features executive.


Having got his senior team Lamb turned to the next obvious source for more rank-and-file recruits – the demoralised staff of the old Sun. Legally the old paper had no connection with the new one, but since all 260 of the hacks would be on the streets when the paper closed down on 15 November, they were all invited to apply for work on the new paper.


The rough and ready interviewing process consisted of grading them as A, B, C or D. At the end of the process 80 per cent had scored D. Nonetheless, in desperation seventy-five were hired. Some were keen hacks who actually wanted the new paper to work, and others were cynics hoping to pick up a second redundancy cheque to add to the one they were collecting from IPC. Stirred into the mix were deadheads who knew they would never get a job elsewhere. As a last resort Lamb trawled Fleet Street pubs for virtual alcoholics who until then had been regarded as unemployable. They were given a simple offer – they could have a wage on strict condition they mended their ways.


On paper the team Lamb finally put together seemed distinctly second rate, and with only 100 hacks the new Sun was ludicrously lightly staffed compared to papers like the Express and the Mirror, which had more than 400. Lamb knew he would just have to bridge the gap by making them work harder, and started by getting rid of specialist correspondents. The old Sun had been lumbered with twenty-seven of them, including an air correspondent whose sole job was to cover the dying totem of the British aircraft industry. Lamb thought specialists on newspapers were mostly dilettantes anyway, under-employed and equipped with expensive perks like private secretaries. Worst of all, they became members of their respective clubs, which actually encouraged them not to dirty their patch by writing embarrassing stories. If a story was big enough, Lamb held, it could be covered by a general reporter. The alternative argument, that specialists had in-depth knowledge of their subject, did not interest him.


Murdoch’s original plan had been to keep the old Sun limping along, making limited losses, through the winter. Late November, when it was already coming up to Christmas, was obviously a bad time for a launch. But when he saw the books he found the paper was haemorrhaging money and crucially no advertising had been sold for editions after 15 November. He called Lamb, Shrimsley and Douglas for a crisis meeting in Bouverie Street.


Murdoch had put pressure on Lamb’s proprietor at the Mail, Lord Rothermere, and got him released in October. Now he made it clear he wanted the new Sun launched on the first weekday of his ownership, 17 November. This, he explained, would not only ensure continuous publication but switch the paper to his new formula immediately. Lamb said it couldn’t be done. Murdoch taunted him by asking: ‘If you did it, would it be any worse than the Daily Sketch?’


Murdoch’s plan worked. Lamb was stung by the idea that he could ever produce anything as rubbishy as the Mail’s down-market sister and replied proudly: ‘Certainly not!’, thumping the table to emphasise the point.


‘Right,’ said Murdoch, ‘that’s decided.’ The Sun, as a tabloid, would start production in Bouverie Street on Monday, 17 November.


In the sudden rush, staff problems were now compounded by the lack of facilities at the building. The plucky 100 Lamb had scraped together were crammed into the space on the third floor next to the composing room where rows of hot-metal Linotype machines, resembling huge Heath Robinson typewriters, belched lead fumes as they produced type for the News of the World.


The machines, designed and in some cases, the hacks swore, built in the last century, were so old that much of the main body type was worn out. The much-used ‘a’s and ‘e’s blurred into solid lumps and the shoulders on capital ‘T’s were worn off – like a battered old typewriter. But Lamb didn’t mind. It was all part of the rough, immediate look which was part of the design magic of the tabloids. (Later when new-technology photocomposition replaced the old hot-metal Linotype machines on newspapers, editors thought it looked too clean. Designers were brought in to make it look messy again.)


Lamb and Shrimsley wanted a bright and aggressive look for the paper, which they would get from using a new typeface for headlines. The choice, favoured by Bernard Shrimsley, was called Tempo and manufactured by a company in Chicago. Because Lamb forgot to order it, it arrived only forty-eight hours before launch. Even then there were so few letters for the main headline size that they only had three of the crucial ‘e’s. Headlines about the Bee Gees were out for the moment.


The design of the paper was to be based on the Mirror with tabloid pages bristling with irresistible hooks for the eye – graphics, montaged photos and variable (‘bastard’) column widths, WOB (white on black) and WOT (white on tone) headlines, underscores and overscores, rag-outs, starbursts, barkers and screamers. But few of the sub-editors recruited from the old broadsheet Sun had any idea how actually to produce pages like these and there was no time to learn.


There was just as much trouble with the writers and hacks from the old Sun. Most of them, too, started work only days before the launch and were soon churning out screeds of the writing they had been used to for their former paper. This was ideal for filling up acres of broadsheet space, but worse than useless on the bitty, tabloid Sun. There were no dummy editions to practise on, and everything they wrote was needed for the first edition. Lamb was reduced to chopping the articles roughly into bits himself, trying to retain the sense of what they said.


Even more basic facilities were missing right up to the week of launch. Realising that the hacks had nowhere to sit as they began to arrive days before the launch Murdoch sent one of the production staff out to buy a hundred desks and chairs, with the order ringing in his ears that they must be small ones. Even then they ended up jammed together.


There was more trouble with the key element of the telephone switchboard, which in those more leisurely days had to be ordered months in advance. Eventually some discreet words in the ear of John Stonehouse, then Postmaster General, did the trick and the paper jumped the queue. But even at launch the exchange was not working properly. Reporters queued in the office to use the phones that were working, while those filing their copy from outside were forced to hang on for hours.


Problems in the basement press hall were just as severe. The ancient Bouverie Street presses were set up to print the broadsheet News of the World. The printers had at first told Murdoch it was impossible to convert them for a tabloid. ‘Nonsense,’ Murdoch replied. ‘All you need is the crushers’ (the bars which added on to fold the papers to the required size). Asking someone to hold his jacket, he vaulted on top of one of the presses and prised open a grubby wooden box. Inside, still in their oiled wrappings, were the vital pieces of equipment.


But there was one major production problem that defied any fixing. The Sun’s rivals had all grown up in the days when it was the norm to have a large staff in the north, where the papers were printed, as well as in London. Replica pages were sent up from London and combined with inside ‘slip’ pages with more localised content, allowing strongly regionalised editions to go on to the presses late in the evening. The News of the World had been able to operate by only printing in London as it was a Sunday which contained little of the previous day’s news. But now Murdoch was producing a daily he would have to start printing long before his rivals to catch the trains to the north. After all the timetables had been scrutinised, first-edition time was fixed at 8.15 p.m. creating problems all the way down the line. The inside pages had to be made up long before first-edition time, and the news reporters were faced with deadlines hours before their rivals, and in some cases before the event they were covering was over. Late news and, crucially, evening football results, would be missing in the north.


The problem of the early print forced Lamb to concentrate on filling the pages with feature material – timeless background articles, subjects of general interest that were vaguely ‘in the news’, ‘round-ups’, consumer affairs, free offers and competitions. The latest news was still as high a priority as it could be as the Sun was, after all, a newspaper, but neither it nor the sports reports could be the main selling point. But this made sense for the paper anyway. With its tiny editorial staff and the limited financial resources provided by Murdoch, Lamb was in no position to cover the news in depth and detail even if he had wanted to. Instead, bright, chatty features could be quickly bashed together by competent writers, and yards of ‘serialisation’ material – copyrighted extracts from books – could be obtained simply by writing a small cheque.


On Saturday 15 November the fast-deserting readers of the old broadsheet Sun were informed of what was coming their way as Lamb and Murdoch juggled these multiple problems. A banner headline urged them to ‘REACH FOR THE NEW SUN’ over a leader promising:




YOUR SUN will be different on Monday. Very different.


But the most important thing to remember is that the new SUN will be the paper that cares. The paper that CARES – passionately – about truth, and beauty and justice.


The paper that cares about people. About the kind of world we live in. And about the kind of world we would like our children to live in.





That evening in Bouverie Street the News of the World ran through its normal print and on the Sunday the decks were cleared for the launch. The day was a nightmare of bodges and cock-ups and frayed tempers as everybody struggled in the unfamiliar surroundings. Finally the print union NATSOPA aroused Murdoch’s ire by insisting that Anna had to become an honorary member before she could ceremonially press the button to set the presses rolling. When that had been sorted out, and she pressed the button, nothing happened.


The electrical fault was one of hundreds of little problems that bedevilled the production process and meant that the paper eventually limped off the presses three hours late. As a result many of the old Sun readers were unable to assess the level of its successor’s passionate caring for the simple reason that they never saw it. More remote areas were not reached at all, and in northern cities like Leeds and Manchester the paper only reached the newsagents’ counters at 10 a.m., long after most potential readers had gone to work.


Technically the paper itself was awful – crude, sloppily presented and spattered with spelling mistakes, badly cropped pictures and headlines which didn’t fit. In all there were forty-eight amateurish tabloid pages, and from a professional point of view it was rubbish. The only thing that really worked was the paper’s red masthead, known in the trade as the colour seal. Hobson Bates, the paper’s advertising agents, had put forward a series of hopelessly fussy and complicated designs which Lamb had rejected. Instead he had sketched out the one that was eventually used on the back of an envelope one night when he was on the train going back to Manchester. (Years later, when the copyright of the colour seal came up in a court case against the Mirror, it was discovered Lamb still owned it. He generously sold it to his old masters for £1.)


The planned celebration party at Bouverie Street was a grim occasion, enlivened only by a senior print official being sick in a waste-paper basket and another being apprehended trying to leave with a full bottle of Johnnie Walker under his coat. At 4 a.m., when Murdoch eventually drove Lamb home in the Rolls which had now replaced the Fiat, his editor was in black despair. Anna suggested to her husband, only half-joking, that they would be better off driving straight to Heathrow and going home to Australia. Over at the Mirror, where a spoiling party was being held, there was derision from IPC chairman Hugh Cudlipp. ‘We’ve got nothing to worry about,’ he told the gathering as he inspected the grubby effort. The editor of the Mirror, Lee Howard, was not so confident.


Rough though it was, Murdoch and Lamb had pulled off a considerable achievement by just getting the ink to cling loosely to the forty-eight pages. And at a glance the front pages of the issue of 17 November 1969, compared with the changes which have convulsed other papers over the same period, looked remarkably similar to the edition of 17 November 1989, by which time the typeface and the layout had been copied by tabloids throughout the world. The main difference was in the price – a tenth of 1989’s at five old pence compared to 22 new pence.


The front page showed Lamb’s eagerness to steal as much from the Mirror as possible. The slogan ‘Forward with the People’, recently dropped by the Mirror, was picked up and jammed under the colour seal next to the price and date. Lamb hired the son of Cassandra, the great Mirror columnist of the 1940s and 1950s, to write a column called ‘Son of Cassandra’. Andy Capp, the Mirror’s best-known cartoon and a national institution, was reincarnated as the more up-to-date ‘Wack’, who had the same fag hanging from his lip, but sported a Ringo Starr hairstyle instead of a cloth cap. The Mirror sci-fi strip Garth was ripped off with Scarth, a female version complete with tits, and the title ‘Liveliest Letters’ was coined to trump the Mirror’s ‘Live Letters’.


The front-page splash was headlined ‘HORSE DOPE SENSATION’ (using all the crucial ‘e’s) – a good exclusive story based on the first trainer to confess to doping his horses. It immediately stirred up the sort of controversy the paper was looking for with an attempt – which failed – to get the Sun’s racing correspondent banned from the Turf. The front-page picture featured Lady Leonora Grosvenor, Prince Charles’s latest consort, pointing to the Royals obsession that was to become one of the paper’s staples. But as far as the critics were concerned more important than all this was the contents box run down the righthand side of the front page. ‘Inside your 48 page Sun’, the blurb read, ‘BEAUTIFUL WOMEN – SUN EXCLUSIVE’ and ‘THE LOVE MACHINE – SUN EXCLUSIVE’.


‘Mr Murdoch has not invented sex,’ The Times (which was then owned by Lord Thompson) informed its readers as it reviewed the first issue, ‘but he does show a remarkable enthusiasm for its benefits to circulation, such as a tired old Fleet Street has not seen in recent years.’ At the other end of the political spectrum the Morning Star described the new paper as ‘more like a paraffin lamp in a brothel than a sun’, handing down the official Communist Party line that the paper was ‘a brash millionaire’s opinion of what the working class ought to want’.


From day one the Sun had chosen sex as the battleground for the coming circulation war with its rivals, the subject Lamb and Murdoch had both identified as one of the rival Daily Mirror’s weakest points. The Mirror naturally covered stories with sex interest but overall its approach was old-fashioned, coy and suggestive in a ‘nudge-nudge, wink-wink’ kind of way. The Sun might never wean the Mirror’s older and more staid readers, but by being more upfront and pushing a seamy version of the ‘sexual revolution’ which had swept the country in the late 1960s, it could certainly capture the interest of the rising young generation. The first issue showed the gusto with which the subject was being tackled.


The main feature was a bought-in serialisation of a book called The Love Machine by Jacqueline Susann, the author of The Valley of the Dolls. The Love Machine, described as ‘the world’s best-selling novel of 1969’, was regarded as very risqué, coming as it did only a few years after a barrister had enquired of a jury whether members would allow their servants to read Lady Chatterley’s Lover. The serialisation also broke with an accepted Fleet Street maxim that fiction did not sell papers.


The serialisation was splattered in steaming, but ultimately mild detail across the centre spread. More sex interest was provided by ‘Beautiful Women’, flagged as the start of ‘a remarkable series of interviews with some of the most beautiful women of our time’; a feature on the Rolling Stones hinted at orgies and showed Mick Jagger with a scantily clad ‘groupie’; the fashion slot was suitably illustrated for a feature headed ‘UNDIES FOR UNDRESSING’. The news pages chimed in on the theme with a story describing a man as a ‘walking lust automat’ and, just in case readers had still not got the message, there was the promise of a series about adultery starting the next day with issue two.


Page 3 was dominated by a picture of a pretty girl – a nameless ‘Swedish charmer’ allegedly studying to become a computer-systems analyst. She was wearing a loose-fitting shirt. The worthy, Labour-supporting readers of the old Sun had to wait until the next day for the breaking of new ground with the exposure of a pair of nipples. These belonged to model Uschi Obermeier and were printed on the centre spread. Putting the two points of the equation together to produce the Page Three girl was to take another year.


Girly pictures were a standard element of the tabloid package at that time, and were usually erected on the back of spurious fashion features, contrived PR events or flammed-up non-stories. But the Sun had boldly dispensed with these limp excuses. The new fashion photographer, Beverley Goodway, who had been hired from the sports desk of The Times, was therefore free to pick the best-looking models and pose them however he wanted. In the first year of publication various celebs were added in to be shown scantily dressed, including model Julie Ege, Anthea (‘give us a twirl’) Redfern of Bruce Forsyth’s Generation Game and Britt Ekland.


The regular topless Page Three features started on the paper’s first anniversary in November 1970, with model Stephanie Rahn posed in her ‘birthday suit’ sitting sideways on the grass. Although the picture was in the wholesome naturist genre of Health and Efficiency magazine, rather than more seedy porno style, the caption anticipated the ensuing storm of publicity. ‘From time to time some self-appointed critic stamps his tiny foot and declares that the Sun is obsessed with sex,’ it read. ‘It is not the Sun, but the critics, who are obsessed. The Sun, like most of its readers, likes pretty girls.’


Lamb and Shrimsley had no hard and fast policy for the type of Page Three pictures the paper required. If there was any doubt the women features writers were consulted and given the right to veto any they thought might cause offence to women readers. Good way groped his way towards a style by providing a large selection for Lamb and the picture desk to choose from.


From the desk the pictures would go to be retouched in the photographic department with scribbled instructions to ‘remove mole’ or ‘make jawline firmer’, with Shrimsley adding on one memorable occasion ‘make nipples less fantastic’. The models slowly evolved from girl-next-door types towards the visual clichés of the soft-porn industry. Suspenders and black stockings were added; girls were posted under the shower or glistening with body oil; all the tricks of the trade were employed such as making nipples erect by applying cold damp towels, with the stand-by of sticky tape on backs to tighten loose skin and lift insufficiently thrusting breasts.


Since the girls were purely visual objects, captions became a prime opportunity for stringing together the sort of puns which had always characterised the tabloid industry and the Sun was now raising to new heights. The tone was breezy – ‘Cherry Gilham has gone a long way since becoming a model. She flies all over the world for assignments. And Cherry, from Essex, certainly lands some plum jobs!’ And had a plum pair as well, as the paper knew the readers would be thinking.


The job of writing Page Three captions eventually settled on Patsy Chapman, an ambitious young hack recruited from a teenage girls’ magazine, where she had specialised in knitting patterns. Chapman caused a severe shock for a furious delegation of feminists who arrived at Bouverie Street demanding to see male chauvinist pig responsible. Instead ‘5’ 2”, eyes of blue’ Chapman appeared to tell them it was all harmless fun. As a working girl, she could also inform them she had been recruited through an ad which had asked for women journalists only, and had got Lamb in trouble for sexual discrimination.


Sex soon crept on to the menu of every part of the paper, with the sports pages enlivened by ‘artist’s impressions’ of female tennis stars in the nude, and crime reports which often led with the sex lives of either the villain or the victim, ‘THE VIRGIN KILLER WHO LOVED POISON’ headed a murder report which neatly worked in the subject by beginning: ‘He was the man with no need for women … he had never experienced sex,’ disregarding the fact that the convicted murderer’s sex life had not been an issue in his trial.


The sex obsession, combined with the early deadlines, gave new currency to what rivals had previously regarded as only a small part of the news agenda. On the front page of the third issue a WOB headline screamed: ‘MEN ARE BETTER LOVERS IN THE MORNING – OFFICIAL’.


The direct-marketing department kept the theme going with sexy offers likes ‘THE GREAT KNICKER ADVENTURE’, which invited readers to apply for a pair of knickers scented with a drop of Chanel No. 5 and stuck in a tin. When Murdoch began good-naturedly grumbling that the paper was full of nothing but knickers, attention was switched to more homely offers like a competition prize of a year’s supply of tights and nappies, designed for the target audience of young couples the paper was desperate to lure away from the Mirror.


The fact that sex sold newspapers like any other product was nothing new. But the timing of the new Sun enabled this basic marketing to be given spurious respectability by riding the crest of the post-1960s ‘permissive society’. Lamb always believed that women readers were a crucial target audience and, although the new sexually liberated approach had been taken up by several women’s magazine’s, so far the only paper to take it on board had been the Guardian. The overlapping agenda was demonstrated in the Sun’s first issue when the Guardian bought a page advertisement to boast that its women’s page dealt ‘frankly with topics that otherwise get wrapped up in cosy euphemisms’ – indicating its open discussion of matters, such as orgasms, homosexuality, masturbation and menstruation.


Murdoch did however draw the line at one of these. In the first few days Nick Lloyd produced a feature on what it was like to be homosexual. ‘Do you really think our readers are interested in poofters?’ The question was phrased in standard Murdoch style to inform him that they were not. The feature was spiked.


Joyce Hopkirk, the women’s editor, who went on to edit the magazine Cosmopolitan, contributed what were considered the best and most daring ideas for explicit sexual coverage. Her strong team of young female feature writers, mainly recruited from women’s magazines, were organised under the banner ‘Pacesetters’, one of the few editorial titles retained from the old Sun. Lamb took them seriously and, unlike many other national editors, did not regard feature writers as an inferior journalistic species to news reporters. The women in turn found the Sun a much more liberated place to work than the Unpopulars. Women writers usually found these much more sexist, with an attitude somewhere between a gentleman’s club and a public school. Lamb allowed his women to work shifts, which fitted in with looking after young children, and no one in the office felt inhibited.


The Pacesetters visually indicated their liberation by sticking up pictures of male nudes, mostly culled from German naturist magazines, on what was known as the ‘Willie Wall’. Lamb and Shrimsley were often amazed by the frank talk that bounced around the desks and by women hacks who marched in to slump into their chairs announcing: ‘Fuck me! I’m knackered!’ just like their male counterparts. But for the paper the language had to be toned down, and there was a constant hunt for a suitable euphemism for the rude word ‘come’, when describing an orgasm. The early solution, ‘moment of fulfilment’, was finally replaced after experiments by ‘going for gold’.


Pacesetters set to work with gusto to churn out features like ‘the Geography of Love’ – where were the best lovers in Britain to be found?; ‘Do Men Still Want to Marry a Virgin?’; ‘Love 30 – women of thirty talking about the facts of living and loving in middle years’; ‘The First Night of Love’ – with riveting details of the first time; ‘Are You Getting Your Share?’; ‘The Way into a Woman’s Bed’; ‘How to Be a Cool Lover’; ‘How to Pick a Mate’. One of the more interesting, ‘Casanova Girls’, featured an interview with a Swedish woman of twenty-one who claimed to have had 789 lovers since her first bedding at the tender age of twelve. Prince Philip, Mary Whitehouse, Lord Hailsham and Brigid Brophy were all quoted on what they thought about the subject.


A principal part of the mixture, known in the office as ‘corn and porn’, was serialising books, with huge emphasis on ‘how to do it’ manuals. The high point was reached by The Sensuous Woman, written by an American called Jane Garrity. The book was sold as a step-by-step guide on how to ‘get, please, and keep your man’. One of the hacks who worked on it summarised it more crudely as a guide on ‘how to give the old man a blow job’. The book was so explicit that the first copies ordered by Lamb from New York were impounded by Customs at Heathrow. Lamb promptly ordered a second consignment, which slipped through the net the same day. The Customs authorities were still pondering their initial seizure when Lamb sent them page proofs of the Sun serialisation and the resulting massive row produced satisfyingly huge publicity for the paper.


The Sun hyped The Sensuous Woman further with an announcement to its readers: ‘There are sections of this book which are not suitable for publication in a family newspaper. These sections will not appear in the Sun. But it’s the book that every woman will want to read. It’s the book that could save your marriage.’ The Guardian, disgusted, described the book as a ‘lurid sex manual’ and accused the paper of having ‘bowdlerised’ it.


The Sensuous Woman was always referred to in the office as the ‘definitive corker’, the standard against which all other serialisations were measured, and the like of which was daily yearned for. The paper followed up with the weaker The Sensuous Couple containing a ‘Love Charter’ which advised: ‘Always make love naked. Always make love with the light on.’ Although it was dismissed in some quarters as patronising as well as prurient, such basic information was eagerly sought after by the paper’s target readers. The sexual revolution which they had all heard about was still to a large extent practised by a mainly middle-class and student minority. The paper’s own 1971 survey of sex and marriage revealed England to be still in a chaste state, with 90 per cent of women and 25 per cent of men claiming to have been virgins when they married.


Although the features were by their very nature more leisurely than the news, they were still often slung together by the hackettes at what was considered breakneck speed. An idea suggested in the morning could be in the next day and much of the material was assembled by rehashing old cuttings, quickie interviews or rewriting articles from magazines.


Germaine Greer, the Australian feminist author of The Female Eunuch, slammed the paper for ‘subverting the morals and the quality of the working class in a most cynical fashion’. But as the writers saw it they were providing good, clean ‘how to do it’ sexual coverage, with a high premium on fun, miles away from the smutty, court-case-based filth dished up weekly by their fellow News of the World hacks in Bouverie Street. They believed they were showing their predominantly working-class audience, especially the women, how to enjoy themselves. The slogan was ‘make it breezy, not sleazy’. But, wearily repairing across the road to the pub for a reviver after a long day, both writers and subs would share the same bleak joke. The Sun was the only place they’d been where you got so much sex at work it put you off it for life. But compensation for all the exhausting work came in the form of gratifying leaps forward in the sales of the paper which began to put a real buzz into the office. From the first few months of publication it was clear the sex formula was definitely working and picking up readers.


When Murdoch had been negotiating to buy the Sun from IPC he had played a little joke on Hugh Cudlipp. After being parked in an anteroom he had noticed a chart on the wall, tracking the sales graphs of the Sun and Mirror with pieces of string. With an evil glint in his eye Murdoch had reversed them, thereby reversing the market positions of the two papers. And with sales already having risen from the old Sun’s death rattle figure of 650,000 to 1.5 million in the first hundred days, everything about the paper indicated that one day that symbolic gesture might be turned into reality. Already Cudlipp was being asked awkward questions about why he had sold Murdoch what was rapidly becoming such a serious rival.







OEBPS/faber-branding-logo.png





OEBPS/faber_online.jpg
fi

faber and faber





OEBPS/9780571299713_cover_epub.jpg
Faber Finds

Peter

Chippindale and
Chris Horrie

Stick It Up Your Punter!

The Uncut Story of the
Sun Newspaper






