










Table of Contents




  Contents






  Time Line






  PART 1: What is Certain?






  Flying Home



  1. Mysteries






  2. A Blip






  3. Saudi Secrets






  4. The Insider






  5. The Crown Prince






  6. Tysons Corner






  7. Exodus






  8. ‘Certain circles’






  9. Plotting






  10. Caught






  11. The Attack






  12. ‘Is he facing charges?’









  PART 2: A movable feast



  I. 3 October






  II. ‘Friends’






  III. Five Eyes






  IV. Who Benefits?






  V. Thunderbolt






  VI. Meticulous Planning






  VII. Cat and Mouse






  VIII. The Mood in Riyadh






  IX. Pastor Brunson






  X. Horse-Trading






  XI. Dr Death






  XII. ‘Regular tourists’






  XIII. Apple Watch – iCloud






  XIV. Crucial Hours






  XV. ‘Rogue’ Operators






  XVI. Last Words






  XVII. Uncomfortable Truths






  XVIII. Bone Saw






  XIX. ‘Crap’






  XX. ‘Pre-meditated’






  XXI. Theatre






  XXII. The Recording






  XXIII. High-five!






  XXIV. Diplomatik Vahşet






  XXV. Lies Ahead









  Conclusion



  Erdoğan and Khashoggi






  The Killer Prince?














Praise
















‘[A]ll the details — including a not inconsiderable number of red herrings… Painstakingly analyses the evidence. The author’s career… gives him just the right sort of experience and voice for the task… One of the most intriguing aspects of this book is the discussion of what the Turkish intelligence service MIT (and indeed, President Recep Tayyip Erdoğan) really knew and when.’



JONATHAN FRYER,


Lecturer in Comparative Sociology and the Politics of Africa UNIVERSITY OF LONDON, SOAS






‘A bombshell.’



DAILY MAIL






‘Shocking evidence.’



DAILY EXPRESS






‘Immensely readable…



an essential read on Middle Eastern politics.’



NEW WORKER






‘A cracking read.’



Marco Giannangeli


Security and Diplomatic Editor


SUNDAY EXPRESS






















THE KILLER



PRINCE?












mbs and the chilling special operation



to assassinate WASHINGTON POST JOURNALIST Jamal Khashoggi



by saudi forces














Owen Wilson


























gibson square















This edition published for the first time by Gibson Square









uk Tel: +44 (0)20 7096 1100





us Tel: +1 646 216 9813









rights@gibsonsquare.com





www.gibsonsquare.com









ISBN 9781783342006









The moral right of Owen Wilson to be identified as the author of this work has been asserted in accordance with the Copyright, Designs and Patents Act 1988.








All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise without the prior consent of the publisher. A catalogue record for this book is available from the Library of Congress and the British Library. Owen Wilson, copyright.






Papers used by Gibson Square are natural, recyclable products made from wood grown in sustainable forests; inks used are vegetable based. Manufacturing conforms to ISO 14001, and is accredited to FSC and PEFC chain of custody schemes. Colour-printing is through a certified CarbonNeutral® company that offsets its CO2 emissions.



























Contents








Time Line


PART 1: What is Certain?














Flying Home










1. Mysteries







2. A Blip







3. Saudi Secrets







4. The Insider







5. The Crown Prince







6. Tysons Corner







7. Exodus







8. ‘Certain circles’







9. Plotting







10. Caught







11. The Attack







12. ‘Is he facing charges?’












PART 2: A movable feast












I. 3 October







II. ‘Friends’







III. Five Eyes







IV. Who Benefits?







V. Thunderbolt







VI. Meticulous Planning







VII. Cat and Mouse







VIII. The Mood in Riyadh







IX. Pastor Brunson







X. Horse-Trading







XI. Dr Death







XII. ‘Regular tourists’







XIII. Apple Watch – iCloud







XIV. Crucial Hours







XV. ‘Rogue’ Operators







XVI. Last Words







XVII. Uncomfortable Truths







XVIII. Bone Saw







XIX. ‘Crap’







XX. ‘Pre-meditated’







XXI. Theatre







XXII. The Recording







XXIII. High-five!







XXIV. Diplomatik Vahşet







XXV. Lies Ahead














Conclusion












Erdoğan and Khashoggi


The Killer Prince?






















Time Line








Winter 2018 Saudi Arabia is paying advisors up to hundreds of millions to aggressively lobby the Trump administration for an export license for Westinghouse to build 16 nuclear reactors (an essential stepping stone to developing a nuclear bomb) at $80 billion in Saudi Arabia.



6 May 2018 Hatice Cengiz, a 36-year-old PhD student at Fatih Sultan Mehmet University in Istanbul, walks up to Jamal Khashoggi holding a talk at a conference in the city and requests an interview. She has good Arabic after attending a religious university in Cairo and field work in Oman and has been following Khashoggi’s Twitter account for a few years. He doesn’t respond but she waits outside the lecture room. It is the beginning of a relationship. Months later he proposes to her.




8 May 2018 Donald Trump rips up the 2015 Iran Nuclear Treaty to the dismay of Turkey and the delight of Saudi Arabia.


Summer 2018 US Intelligence agencies intercept secret Saudi plans to move against Jamal Khashoggi, a US resident and Washington Post blogger. The information is disseminated to US intelligence stations in security briefings. The Trump administration takes the decision not to act on Government Order ICD19-‘Duty to Warn’ to let Khashoggi know.


1 August 2018 Hedgefund Brookfield completes its $4.6 billion acquisition of bankrupt Westinghouse from IP3 consortium founder Toshiba


3 August 2018 Hedgefund Brookfield completes its $1.1 billion upfront-payment for a 99 year lease on 666 Fifth Avenue owned by Kushner Companies, saving the Kushner-family company from impending bankruptcy by defaulting on a $1.4 billion mortgage repayment with accrued interest due in January 2019






August/September 2018:


US and British intelligence intercept chatter about an impending plot against Khashoggi


10 September Jamal Khashoggi and his son Abdullah fly to Istanbul and meet Hatice Cengiz. He proposes to her which Abdullah passes on to his family in Saudi Arabia by telephone


The Saudi consul-general orders the installation of a tandoori oven that can reach 1000 degrees – the temperature commonly used for incinerating human remains – in the garden of his residence (al-Jazeerah reports in 2019).


Khashoggi visits the consulate on Friday 28 September at 11.50am in vain for the divorce papers and is told to come back on 2 October


Saturday 29 September, Khashoggi speaks at the Middle East Monitor conference in London and is interviewed on BBC World Service’s NewsHour






1 October, Monday


4.30pm The first trio of elite Saudi soldiers arrive on a scheduled flight at Atatürk Airport and are captured on CC-TV: maj. Naif al-Arifi, 32, royal guard Muhammed al-Zahrani, 30, and brig. gen. Mansour Abahussein, 46. They check in at the Wyndham Grand and make a reconnaissance tour in consular Mercedeses to Belgrad Forest (at 6.28pm) and Yalova near Istanbul. The consulate’s intelligence chief al-Muzaini arrives on the same flight


10.15pm Jamal Khashoggi flies from Heathrow to Istanbul on Turkish Airlines flight TK1984






2 October, Tuesday, Atatürk Airport


1.45am Three Saudi operatives arrive on scheduled flights – lt Meshal al-Bostani, 31, royal guard Khaled al-Otaibi, 30, and Abdulaziz al-Hawsawi, 31 – and check in at the Wyndham Grand


3.29am A Saudi-government Gulfstream jet with tail marking HZ-SK2 lands at Atatürk Airport from Riyadh carrying nine Saudis: prof. lt-col. Salah Tubaigy, 47, Turki al-Sehri, 36, sgt Maj. Waleed al-Sehri, 38, lt Thaar al-Harbi, 39, brig. gen. Maher Mutreb, 47, royal guard Fahad al-Balawi, 33, Col. Badr al-Otaibi, 45, Saif al-Qahtani, 45, and maj. gen. Mustafa al-Madani, 57


4am Jamal Khashoggi arrives on Turkish Airlines flight TK1984 and is captured on later leaked CC-TV entering his Istanbul apartment at 4:58am with his fiancée Hatice Cengiz. He is captured on CC-TV leaving his flat at 12:17pm






Saudi consulate, Istanbul


9.55am Brig. gen. Mutreb enters the consulate alone in a suit; other death squad members follow


11.05am Saif al-Qahtani and Al-Madani, dressed in a check shirt, sneakers and jeans, enter the consulate together


Present at the consulate: the ‘negotiation-group’ – Mutreb (group leader), Waleed al-Sehri, Turki al-Sehri, al-Balawi, al-Harbi, Badr al-Otaibi – and from the ‘intelligence/logistics’ groups: al-Zahrani, Tubaigi, al-Madani, al-Qahtani


Arrival at the consul-general’s residence at 11:04pm in Mercedes 34 CC 3071: from the ‘intelligence/logistics’ groups: Abahussein (operation leader), al-Arifi, al-Hawsawi, Khalid al-Otaibi, al-Bostani


11.50am ‘Ekrem Sultan’ calls Khashoggi to finalise the paper work. Khashoggi confirms he will be visiting the consulate after 1pm


12.50pm Non-Saudi staff working at the consulate are told to leave the building or remain in their rooms


1.14pm Jamal Khashoggi is captured on later leaked CC-TV entering the consulate, handing his phone over to Hatice Cengiz at the security gate


1.14pm The second Saudi-government Gulfstream jet, with tail marking HZ-SK1, files its diplomatic flight plan and is airborne from Riyadh for Istanbul


1.30pm While former London-embassy colleague brig. gen. Maher Mutreb yells ‘traitor’ and Jamal Khashoggi pleads ‘I can’t breathe’, he is strangled and dismembered in pieces, possibly still alive, by prof. lt-col. Tubaigy with a bone saw (his body parts are disposed of and his fingers, head and a video of the operation may be prepared for sending on to Riyadh on Saudi-government Gulfstream HZ-SK1 landing at 5:15pm


around 2pm Zeki Demir, a technician is called to the consul-general’s residence to light the gas oven in the garden used for barbecues (evidence at a trial-in-absentia in July 2020 in Istanbul)


2.52pm Impersonator al-Madani is captured leaving the consulate’s back door with a false beard in Khashoggi’s clothes but his own trainers on later leaked CC-TV footage; Hatice Cengiz doesn’t see him as she is waiting at the front


around 3pm Six vehicles, including two vans with blacked-out windows, leave the consulate and its occupants are captured on CC-TV. Occupants buy large suitcases around Istanbul as a decoy


3.09pm Two of the cars, Mercedes Vito minivan 34 CC 1865 and Audi 34 CC 2464, arrive at the consulate-general’s residence and plastic bags and suitcases are rolled into the residence


3.30pm The consulate closes with no sign of Khashoggi


after 4pm Hatice Cengiz speaks to the Turkish gatekeeper and calls the consulate. An Arab man comes down and tells her to go home


4:41pm Hatice Cengiz calls Erdoğan’s chief advisor Yasin Aktay in Ankara who calls Saudi ambassador Waleed Elkhereiji


4:53pm Mutreb leaves the consul-general’s residence


5.30pm Khashoggi’s fiancée Hatice Cengiz is seen on CC-TV outside the consulate


5.50pm Turkish authorities open their formal investigation (says President Erdoğan)






Atatürk Airport


5.15pm The second Saudi-government Gulfstream jet, with tail marking HZ-SK1, lands and waits


6.20pm HZ-SK1 takes off with six of the Saudi squad re-filing as a diplomatic flight taking the shortest route out of Turkish airspace: Mutreb, Waleed al-Sehri, Turki al-Sehri, al-Balawi, al-Harbi, Badr al-Otaibi (the Saudi prosecutor will demand the death penalty against the first four); its first destination is Cairo, Egypt, before returning to Riyadh



10.54pm Before take-off the first Gulfstream jet with tail marking HZ-SK2, is searched by police for the presence of Khashoggi. It is allowed to take-off for Dubai, before flying on to Riyadh with seven of the Saudi hit team: Abahussein, Tubaigy, al-Zahrani, Khalid al-Otaibi, al-Arifi, al-Bostani, al-Hawsawi (the Saudi prosecutor will only charge the first two – demanding the death penalty against Tubaigy)




00.10am Khashoggi impersonator al-Madani and Saif al-Qahtani leave Turkey on a scheduled flight






October 2, Tuesday Southaven, Mississippi (GMT -6), President Donald Trump speaking at a rally for Senator Cindy Hyde-Smith



‘You have to pay.’





DONALD TRUMP: We protect Saudi Arabia. Would you say they’re rich? And I love the king, King Salman. But I said ‘King – we’re protecting you – you might not be there for two weeks without us – you have to pay for your military. You have to pay’… They have got to reimburse us.








October 3, Wednesday Moscow (GMT +3), Russian Energy Week 2018, Vladimir Putin seated next to Saudi energy minister Khaled al-Falih


‘A traitor.’



VLADIMIR PUTIN: Watching some media outlets, I see that some of your colleagues are pushing forward the theory that Mr Skripal is almost some kind of human rights defender. He is simply a spy, a traitor to his homeland. You get it? There is such a thing – a traitor to one’s homeland. He is one of them. [Applause!] Imagine: You are a citizen of your own country, and all of a sudden you have a man who betrays his own country. How will you, or any representative of any country sitting here, look at him? He’s simply a scumbag, that is all there is to it.


rferl.org/a/putin-slams-traitor-sergei-skripal-bastard/29523407.html






October 3 Wednesday evening Riyadh (GMT +3) MBS interviewed by 6 Bloomberg journalists



‘I would know that.’




Bloomberg: So… U.S.-Saudi relations are just as good now as they were 24 hours ago before the President said ‘You have to pay’?


MBS: Yes of course… I love working with him. I really like working with him and we have achieved a lot in the Middle East… We have good improvement in our trade – a lot of achievements, so this is really great.


[…]


Bloomberg: What’s the Jamal Khashoggi story?


MBS: We hear the rumors about what happened. He’s a Saudi citizen and we are very keen to know what happened to him. And we will continue our dialogue with the Turkish government to see what happened to Khashoggi there.


Bloomberg: He went into the Saudi consulate.


MBS: My understanding is he entered and he got out after a few minutes or one hour. I’m not sure. We are investigating this through the foreign ministry to see exactly what happened at that time.


Bloomberg: So he’s not inside the consulate?


MBS: Yes, he’s not inside.


Bloomberg: Turkish officials have said he’s still inside.


MBS: We are ready to welcome the Turkish government to go and search our premises. The premises are sovereign territory, but we will allow them to enter and search and do whatever they want to do. If they ask for that, of course, we will allow them. We have nothing to hide.


Bloomberg: Is he facing any charges in Saudi Arabia?


MBS: Actually, we need to know where Khashoggi is first.


Bloomberg: So he might be facing charges in Saudi Arabia?


MBS: If he’s in Saudi Arabia I would know that.


Bloomberg: So he’s not the person mentioned by Saudi Press Agency?


MBS: No, definitely not.






October 18 Vladimir Putin at the Valdai Discussion Club in the Russian Blacksea resort Sochi



‘I hope America will not go as far as Saudi Arabia did.’





Ragida Dergham: Thank you, my name is Ragida Dergham. I am Founder and Executive Chairman of Beirut Institute. It’s a think tank for the Arab region with a global reach… On Saudi Arabia, of course, the world is preoccupied with the developments, and I’m wondering what consequences or… Do you see that there may be consequences, on your particular relationships, Russian-Saudi relations, given that you have been eager to have good relations and beyond.



VLADIMIR PUTIN: Now concerning Saudi Arabia. What is it that is bothering you? I can’t understand. We have built really good relations with Saudi Arabia in recent years. Please, specify your question about Saudi Arabia. What is it that is perplexing you in this regard? Why should our relations with Saudi Arabia break down?



Ragida Dergham: As you know, because of the developments in Istanbul, at the Saudi Consulate, there is a big interest worldwide in the investigation regarding the assassination or the killing of Jamal Khashoggi, the journalist who was our colleague and has been a participant in the Valdai Group. So this is what I am talking about. Right now, of course, there is pressure on President Trump that may reflect on the mid-term elections, and there are countries pulling out and countries being concerned, I mean, media and others are concerned about continuing to be present in Saudi Arabia given the alleged feeling that maybe someone in the government may be involved in this atrocity, of killing of Jamal Khashoggi. That is what I meant. Do you think it will impact your relations with Saudi Arabia at all?



VLADIMIR PUTIN: As far as I know, the journalist, who has disappeared and whom you have just mentioned, lived in the United States of America. He lived in the US, not in Russia. In this sense, the US, of course, bears certain responsibility for what has happened to him. This goes without saying.


He was the one to go to the United States for asylum. In this connection, I would like to say the following. First, we should wait for the results of the investigation to become available. How can we, Russia, start spoiling relations with Saudi Arabia while being unaware of what has really happened over there?


As far as I can judge, this man was to a certain extent a member of the Saudi elite. In some way or other, he was connected with certain ruling circles. It is hard to say, what is going on there.


But we can see that complicated processes are also taking place within the US elites. I hope America will not go as far as Saudi Arabia did. But we don’t know what, in fact, has happened over there. So why should we take any steps directed at downgrading our relations, if we do not understand what is really happening?


If someone understands it and believes that a murder has been committed, then I hope that some evidence will be presented and we will adopt relevant decisions based on this evidence. This gives me a pretext to say something else.


From time to time, there are steps taken against Russia and even sanctions are imposed, as I have repeatedly said, on the basis of flimsy excuses and pretexts. They groundlessly claim that we have allegedly used chemical weapons, even though, incidentally, we have destroyed our chemical weapons, while the United States has failed to do so despite the obligation to that effect it assumed.


So, there is no proof against Russia but steps are being taken. According to claims, the murder was committed in Istanbul, but no steps are being taken.


Uniform approaches to problems of this kind should be sorted. To reiterate: Our policy towards Saudi Arabia has evolved over a long period of time, over many years. Of course, it is a misfortune that a man has disappeared, but we must understand what has really happened.


valdaiclub.com/events/posts/articles/vladimir-putin-meets-with-valdai-discussion-club/






12 February 2019 Tom Barrack, representative and beneficiary of The Iron Bridge said in Abu Dabhi of the Khashoggi assassination: ‘For us to dictate what we think is the moral code there … I think is a mistake.’ Echoing Vladimir Putin’s words of 18 October, the Lebanese American also said, ‘the atrocities in America are equal or worse than the atrocities in Saudi Arabia.’







7 September 2020 Saudi court commutes the death penalty of Maher Mutreb, Salah Tubaigy, Fahad al-Balawi, Turki al-Sehri and Waleed al-Sehri into 20 years in prison. Three other defendants (Mansour Abahussain, Mustafa al-Madani/Mohammed al-Zahrani, Saif al-Qahtani?) receive 17 years each and one a sentence of 10 years in prison.






11 February 2021 President Joe Biden declassifies the assessment by the Director of National Intelligence that MBS ‘approved’ the operation to ‘capture or kill’ Jamal Khashoggi.






20 July 2021 Tom Barrack arrested on secret foreign-agency charges related to the UAE.







AUTHOR’S NOTE: For reasons that will become clear, this book has no index and may at times repeat certain facts to establish a different point.









































PART 1
What is Certain?
































Flying Home









h









Having just spoken at a London conference, Jamal, a tall bearded man, says goodbye to a friend at the Queen’s Terminal, Heathrow’s steel-and-glass Terminal 2. It is early in the evening on the last Monday of September 2018. Dressed in a light-yellow shirt and rolling a suitcase, the tall and bespectacled man walks through airport security to his 10pm Turkish Airlines flight to Istanbul. Just before take-off he sends one last text to his fiancée at home – ‘I’m on the plane right now, I’m coming home to you. In love, loving and passionate.’




Landing at Atatürk Airport, he rolls his suitcase with his coat curled around the handle to the taxi stand and arrives for the first time at his new apartment in Istanbul around 4.30am. His fiancée joins him half an hour later at what is intended to be their future home, carrying groceries in a plastic bag. Later they go down to have breakfast in their apartment complex’s branch of Dilek (‘desire’), an Istanbuli chain serving pastries and pasta.


At a quarter to 1 in the afternoon, the tall man, now wearing a dark blazer, and the younger woman cross the busy streets of Istanbul. Hand-in-hand they hail a taxi.


Both are beaming and relaxed. He is about to collect the documents from his consulate that he needs to get married to her in Turkey. She is a Turkish citizen, but he is a Saudi. He had arranged it while having breakfast with a few calls.


On the Friday before, four days earlier, they had also gone to the consulate together. They arrived before noon, but the administrative staff had not been able to process the paperwork in time. He had to catch his afternoon flight out to London. He had waited for as long as he could and had barely made the flight out. The consulate staff had proposed he come back today.


After the consulate visit, the couple intend to look for the last items to buy for their stylish new-build apartment near Istanbul’s oldest district. She has already organised most of the furniture and provisions. They are planning to have dinner at around 5 or 6pm and to set the date for their marriage later that week after which they will start living together. The ceremony will be a no-nonsense affair – just family and a few friends. He had been more interested in how they would celebrate it and what they would wear than she was. Given the hardship in the world, she doesn’t like the idea of spending money on the wedding, or looking forever for dresses to wear.


The man takes precautions just before going through the security road-block in front of the Saudi consulate. Top palace officials in his home country take a lively interest in him and have for at least half a year been offering him high-level government positions back in Saudi Arabia. They had done as well the year before when he first moved to the United States. Actually, it was more accurate to say that he had escaped to the US. He doesn’t trust courtiers bearing gifts.


Nor does he want to take any unnecessary chances. Before he enters the consulate’s security zone to be patted down, he hands his mobile phones to his fiancée so that what is stored on them cannot cause trouble once he is inside.



‘See you shortly, darling, wait for me here’, he says to her.



A few moments later he greets the smiling, nodding, elderly, light-blue blazered usher of the consulate and is gone.


The woman has taken the day off and has decided to wait outside anyway. How long can it take to pick up a few documents? On Friday she had waited for an hour and a quarter.


By 4 pm, two and a half hours later, however, there is still no sign of him. She is getting anxious now. She calls her sister and discovers that the consulate closed at 3.30pm.


She goes up to the guard at the gate and then rings the consulate’s number to see where her fiancé is.



She is told ‘everyone is gone’.

















1
Mysteries








h








On Saturday 6 October Turkish officials leaked to Reuters a blunt message that a man had been murdered on Tuesday 2 October in the Saudi consulate in Istanbul. The news about a murderous assault behind diplomatic doors ran like a thunder bolt through the world media. It is highly unusual for one government to accuse another government of criminal behaviour. It is even rarer for such an accusation to be made so suddenly, if not a first for diplomatic offices to be used as a killing ground.


Immediately, the international media was spell-bound by this real-life whodunnit. Over the next months the story would blow up to a running-news murder mystery akin to the hunt for Saddam Hussein and Muammar Gaddafi. The affair’s tentacles would wrap around Turkey, Saudi Arabia, the US, Russia, Great Britain, Israel, Iran and Egypt.


Astonishingly, the murder victim at the heart of the drama was a character close to retirement who had at best a role in the periphery of the kingdom. He was an affable conversationalist, but could keep his cards close to his chest without his friends realising it. This almost nineteenth-century character slipped effortlessly between roles: diplomat entrusted with explosive national secrets, war correspondent, newspaper editor, centrist pundit, PLO champion and secret donor to subversive opposition movements. Straddling these contradictory roles, he had along the way established friendships with kings, princes, presidents, thinkers, and even super-villains such as the founder of al-Qaeda, Osama bin Laden.


A kaleidoscope of contrasting opinions described him. One person who got to know him in 2018 thought that this nebulous character ‘did not appear to be guided by any particular ideology’ but was ‘sharp, quick-witted... always on the lookout for a good debate’. A long-standing friend thought that ‘he engaged people that disagreed with him’ and could be wildly indiscreet. Another friend who had also known him for a long time called him the ‘most intellectual person in Saudi Arabia’. A high-ranking prince said of him that he ‘has always been honest’. Other words used to describe him were ‘big and burly’ and ‘soft and humble’ and also ‘pushy but in a good way’. His sons said that their father was treated like a ‘rock-‘n’ -roll star’ when they were with him in Saudi Arabia.


Turkey’s media bombshell created the first big riddle in the Khashoggi affair, and one of the reasons for this book. Why? What had prompted President Erdoğan of Turkey to go nuclear in such a short period of time? And what was so special about this shadowy figure called Jamal Khashoggi, a person few had ever heard of? What kind of egregious secret was he party to that led to his assassination in such a deceitful way on diplomatic soil?


Furthermore, wrapped inside the Turkish allegation was another great riddle – and another reason for this book. Unlike nations such as Russia and North Korea, the desert kingdom had never before hunted down someone on foreign soil to assassinate them. It had never before murdered any Saudi nationals abroad in general. At least, not openly. As a personal advisor to Erdoğan would say, ‘It is an attack that destroys all traditions’. A UN report of 20 June 2019 would assess it as ‘just unthinkable’ before the killing of Khashoggi became known.


Who was the main suspect in the murder mystery?



Saudi Arabia’s de-facto ruler, Crown Prince Mohammed bin Salman, minister of defence, deputy prime minister, CEO of its single oil company, president of both its economic and security council, or more popularly ‘MBS’, looked like the man with his hand on the trigger. He was a relatively new entry on the world stage and had popped on the global-news radar only a few times since his appointment on 21 June 2017. Unusual for a leading Saudi royal, he exuded youthful vigour and was only thirty three years of age. He came across as a colourful, feisty, unorthodox character who didn’t hesitate to pick on people his own size. Notably he had imprisoned senior royal relatives, officials and businessmen in a Riyadh five-star hotel for a shake-down of almost a trillion dollars to fill the royal coffers. Another time, he had kidnapped the Lebanese prime minister Saad al-Hariri on his visit to Riyadh, making him announce his resignation on Saudi television (as well as having him roughed up, it was rumoured). What could possibly be MBS’s interest in Jamal Khashoggi – a butterfly to a falcon? Khashoggi was 59 and hadn’t been privy to Saudi court secrets for years.




MBS, appointed as crown prince on the 21st June 2017, was known to be cracking the whip inside Saudi Arabia to establish his new authority. He had set up a hit team known to US intelligence as the Saudi Rapid Intervention Group or Firqat el-Nemr, the‘Tiger Team’. It was deployed to subdue dissidents inside and outside the kingdom. The group was involved in Saudi Arabia’s routine campaigns of forcibly repatriating and detaining nationals – including activist women – in royal palaces inside the kingdom. There were rumours of physical abuse and sometimes even torture. It wasn’t pretty, and sadly nothing out of the ordinary for the authoritarian kingdom. But the group wasn’t known to have a license to kill and murder those critical of the Saudi regime.



Why the dramatic break with the past on this occasion? What reason could be grave enough for Saudi Arabia’s royal palace to disrupt longstanding tradition – if not Saudi religious laws – and assassinate a relative nobody in a Jason-Bourne-style plot? Why would the crown prince wager his own and his country’s reputation on a minion?


Saudi palace intrigue was traditionally consensus-based, staid and non-violent compared to the desert-kingdom’s neighbours. Indeed, Turkey’s President Erdoğan’s government had barely survived a precipitous coup on 16 July 2016 – from which Erdoğan had only been saved by a fluke tweet. Saudi royal succession was placid rather than violent, venomous and internecine, despite the unimaginable wealth involved. King Faisal had been killed in 1975, but his death was tragic and not political in nature. Yet here suddenly was one of Saudi Arabia’s thirty-three million subjects slain outside the kingdom in one of its consulates.



The overture to these mysteries began far away from the remote corridors of power MBS and the other state leaders inhabited. On Tuesday 2 October, Jamal Khashoggi had flown into Istanbul from London. With a short greying beard, suffering from a terrible cold but with an open, ready and inviting smile, the fifty-nine-year-old Saudi bon vivant had moved the previous year from Saudi Arabia’s second city to a sleepy suburb of Washington DC where he was officially a US resident.



The weekend before his death, Khashoggi had spoken at a wonkish 25th-anniversary conference in London on the PLO Oslo Accords commemorating the beginning of the Middle-East peace process. He had stayed at the Ambassadors Bloomsbury hotel, a short walk away from the conference venue. Although not an official diplomat, Khashoggi had in the past taken meetings with the PLO and Hamas on behalf of Saudi Arabia as a supernumerary emissary. Despite his severe cold, he had met up with friends from Saturday through Monday. On Tuesday he had arrived back in Istanbul and went to the Saudi-Arabian consulate in the Levent business district to obtain papers needed for a marriage license in Turkey. His failure to re-emerge from the building would have taken quite some time to percolate through to the world media.



Except for one thing. Since December 2017, Jamal Khashoggi had his own page on the website of the Washington Post in a new online section called Global Opinions. The Post published pieces of his in Arabic – in which language his pages ‘spiked in traffic’ – and English. One had appeared in the print edition of the paper.




It was this media connection that had led to the first reports about his mysterious disappearance on 2 October on the Post’s website, four days before the Turkish government’s bombshell. Jamal Khashoggi’s fiancée Hatice Cengiz had alerted Washington Post Istanbul-bureau chief Kareem Fahim that Khashoggi had failed to re-emerge four hours after visiting the Saudi consulate in Istanbul.




Fahim duly posted the item on his own Post blog that day. The internet in the Middle East soon buzzed with rumours. The news that a one-time Saudi secret-service liaison to al-Qaeda had disappeared also instantly circulated among secret services around the world. Clearly, the CIA, MI6 – not to mention Russia’s FSB and GRU, Mossad, France’s Deuxième Bureau, Germany’s BND, China’s Ministry of State Security, and the intelligence services of other countries that sold arms to Saudi Arabia, the world’s largest arms purchaser as a result of its war in Yemen – took an interest in order to assess what the implications were for their country’s leaders. Some of these agencies – the ones that had found out in advance of Saudi plans to strike against Jamal Khashoggi at the Istanbul consulate – were already secretly covering events for their paymasters.




It was at this point that the news machine gained a momentum of its own. There was little chance that the Washington Post or other press journalists find out any more on their own, however. In Britain, journalists had been able to do their own investigative work during the excruciating deaths of former KGB spy Alexander Litvinenko from nuclear isotope Polonium 210 poisoning in London (2006), or Dawn Sturgess’s after the poisoning of former GRU spy Sergei Skripal and his daughter with top-secret Soviet novichok nerve agent in Salisbury (2018) in the UK. Turkey and Saudi Arabia are sealed when it comes to journalists or researchers trying to dig into sensitive subjects. The idea of a Freedom of Information request would be laughable. Both countries – like Russia, China, North Korea, or, for that matter, the world’s other authoritarian regimes – had draconic ways of deterring what they considered meddling in their affairs. Even foreign intelligence agencies risked severe prison sentences, or worse in Saudi Arabia.




In the months that followed it would seem as if the Turkish media had done its own investigative work on the Khashoggi affair. But any ‘discovery’ of new information depended on the Turkish or Saudi Arabian governments’ leaking of data – not on journalists hunting down independent sources. Releases were initially handed to a small number of leading global outlets, such as Reuters, the Washington Post, and the New York Times. But once the fire was lit, most were handled by Sabah (‘morning’) newspaper in Turkey.




Sabah was a good showcase of how Turkey’s regime operated. A one-time independent paper, Sabah had been seized on a technicality in 2007 by Erdoğan’s government and sold to media conglomerate Çalik Holding for a knock-down price with a government loan. Çalik’s then CEO was President Erdoğan’s son-in-law, who had since moved on to become his minister of finance (he would resign as minister in 2020 and take the blame for Turkey’s economic malaise, relieving the pressure on his father-in-law). Occasionally a few other Turkish media sources with similarly corrupt official ties and kickbacks received leaked information. The modest number of leaks by other governments went to their home media, but not always as we will see.



When trying to establish the facts of the Khashoggi affair, the team of UN special rapporteur Agnes Callamard noted this absence of free media scrutiny. She announced an international human-rights inquiry into his killing on 25 January 2019 and was assisted by lawyer Helena Kennedy QC, and by other international experts, including the New York law firm Walden Macht & Haran. Her report of 20 June 2019 addressed the issue of leaks and noted that ‘there is rarely space for scrutiny from anyone outside the intelligence system. Outsiders may be readily manipulated’. As a result, the report set aside ‘leaks reported by journalists’ and only used them ‘to corroborate information gathered independently by the inquiry’.


The first part of this book tells the story based on the facts as we know them through the UN’s independent verification (the text will refer to the relevant paragraph of the UN report where particularly helpful). But its next part deals with the third riddle this book aims to delve into: the media stories that emerged. Its aim is the opposite of the pin-point of the UN inquiry which sought to nail down facts and apportion blame. Instead of ignoring media leaks on principle, as the UN inquiry team did, their time line is reconstructed here because they shaped the unfolding narrative of the Khashoggi affair. The power of these leaks created an evolving reality that had real consequences, rippling like a stone dropped in water. The UN report called this ‘a worrying tendency to value Intelligence information and leaks of it, over facts and evidence.’ It may have been worrying, but it is what always happens, particularly when authoritarian regimes are involved as they keep a tight lock on what stories may be verified – usually none.


Unlike in the Skripal case, these leaks were freely deployed by the leakers to manipulate real consequences as there was no media counterweight to them in either Turkey or in Saudi Arabia, the places with facts on the ground. The press geographically located elsewhere had no access either. In fact, it only had leaks of its own. Instead of only scrutinising the facts (as the UN investigation did), in the second part of the book it is this nebula of news stories and their consequences that will be scanned. Through these ‘real’ consequences the puzzle of government leaders’ shifts in behaviour become intelligible.


By going back to the very first instance of a statement or release – rather than media repeats elsewhere – as they were fed into a news-cycle that sought to answer the questions ‘who did it?’ and ‘will the culprits be punished?’ – a pattern emerged. This pattern emerged even clearer when considering additionally what impact such a press leak sought to achieve and whether its release contained hard facts or merely suggestive facts. Normally this isn’t necessary, but it is when the suppliers are authoritarians or intelligence services. They have a dog in the fight that is not necessarily the truth.


From this not only a new story emerged in which Jamal Khashoggi’s background takes centre stage, but also one in which Ankara’s role is as murky as Riyadh’s. And that theirs was not the only tenebrous one. Though the affair was mainly about hurt national pride inside Turkey, it is ironic that outside the country, due to his opposition to Saudi Arabia as the villain of the piece, the authoritarian President Erdoğan came to be seen as a defender of honourable government.



Although on the face of the Khashoggi affair was a stand-off between governments, its tentacles would also touch some of the world’s most visible billionaires. They included then-president of the US Donald Trump, his friend Tom Barrack, Vladimir Putin, owner of Amazon Jeff Bezos, King Salman of Saudi Arabia, his son Crown Prince Mohammed, while in the background hovered the world’s richest man Sheikh Mohammed bin Zayed, the ruler of the UAE and bidder for Newcastle United Football Club. In addition there were aspiring billionaires such as Jared Kushner, Donald Trump’s son-in-law, and President Recep Erdoğan. In 2015, President Erdoğan had moved into the Ak Saray (white palace) in Ankara built at close to $1bn with taxpayers’ money. Erdoğan’s government had stopped publishing the palace’s costs once they overran the budgeted $615 million. The fate of clubbable insider Jamal Khashoggi was not just about geo-politics but also very personal for this rarified class of the world’s richest people.



None of the governments involved in the affair come off as hugely principled. The temptation to tell tales is great because they can, they reckon the gravity of the situation demands it, and often perhaps because it is easier that way for all the officials, their promotions, and the institutions involved. But there is a crucial difference in countries with a free press. While they may put up roadblocks, Western officials know that they do not have sole control over the facts. Journalists, elected officials, and members of the public, can check them if they wish, decide whether what they are being told makes sense or not, and say so without fear of life and limb.


If there is one moral of the Khashoggi affair, it is that this individual freedom to establish the facts is still as potent as when it was accidentally reborn in the sixteenth-century Netherlands. If that freedom didn’t (still) exist strongly in the leading super in the world, the US, Jamal Khashoggi’s rendition would be just another tool for the small groups in power to lord increasingly as wizards of Oz over others. Minute-maid facts – here today, contradicted tomorrow – would be another. It is hard to see how the story in this book could be published in, say, Saudi Arabia, or even Turkey. By laying out all the media facts, the self-serving agendas and distortions created by all the governments involved reveal themselves.


As a media phenomenon, the Khashoggi affair is also significant because it shows what happens when official facts are always fudged, and echo-chambers are created. The media starts to look like a giant, national Truman Show.


The UN report of Agnes Callamard’s team will feature in greater detail at the end of the book. But even this report didn’t escape the manipulation problem. While having a determination to fight ‘confirmation bias’, more time, skills, money, better access than any ‘outsider’ to secret material in possession of the Turkish and other governments, the team was not given Saudi Arabia’s raw data and Turkey provided highly screened access – as meticulously catalogued by the report.


The Khashoggi affair exposes what daily life is like in a country like Turkey and Saudi Arabia: facts are enslaved to officials’ stories – ‘true’ until the government decides to change the story and introduce different facts that fit with the new version. The facts are as subject to government manipulation as the discussion of them, which officials carefully guide to disguise their media monopoly. Often, paradoxically, dictatorial governments are far more skilled in manipulating the media than their peers who have to deal with a free press. There will be a whole ministry devoted to programming the population – such as the Saudi ministry of information, the Russian ministry of communication, or the Chinese ministry of information technology – that would be still-born in a country where there is freedom of speech. Turkey’s road to repression started under Erdoğan, who from 2003 reversed eighty years of democracy building. There continue to be outlets that are critical of the government. However, they are contained and no more than isolated exceptions that prove the rule. The fact that Turkey called out Saudi Arabia on its Khashoggi plot had little to do with free speech and far more with a sword fight between two totalitarian regimes.


Years after the assassination of Jamal Khashoggi, we still don’t know exactly what happened. The Turkish government has not even disclosed all the evidence in its possession to Turkish courts investigating the crime.


The opening scene of this book we know for certain is true. Jamal Khashoggi went missing after entering a Saudi consulate. Even though his body was never found, we also know for certain that he was assassinated and we know the names of the people who executed him in the consulate. But as to what exactly took place, and how and why, readers will still have to make up their own minds and weigh up what is true and what is fabrication.



The only way is to sift through the evidence like a latter-day Sherlock Holmes, looking at it from different angles. At the end of the book, I suspect, the foremost question will remain, why a risky assassination in a foreign country? There are several answers, though they are not equally plausible. Nor are the motives of the main characters transparent. Even over the most likeable ones a question mark hovers, Khashoggi himself included. But, as with all famous assassination plots, the events surrounding Khashoggi’s death certainly cast a brief light into the murky world of espionage and high-stakes international intrigue.

















2
A Blip








h









On Tuesday 2 October, Jamal Khashoggi’s enigmatic disappearance remained a small blip on the radar. If after the Washington Post’s blog and other coverage no further news broke his disappearance would have to be filed away as a loose end. All that could then be said was that Jamal Khashoggi might or might not have been arrested and repatriated to Saudi Arabia – fate unknown, as with other Saudis before him. Ambiguous? Yes. Tragic? Without a doubt. A major global-news story chipping away at the most demonic conspiracy of the century? Less so in a world where people simply vanish with regularity in authoritarian regions.



Yet four days after Khashoggi’s unexplained disappearance, the story, instead of disappearing into the din of the daily news, was saved from oblivion by precisely the country that had no time for its own independent journalists – Turkey.


After initially seeming as uninformed as anyone else, it was the Turkish government that lit the blue touch paper when two of its officials stated to Reuters that ‘Mr Khashoggi has been killed at the consulate.’ And, just to twist the knife further, the anonymous officials added ‘We believe that the murder was premeditated and the body was subsequently moved out of the consulate.’



The officials leaked this information anonymously to the paper because they supposedly were not authorised to speak. It set the tone for the future and a variety of reasons would be given for this approach: protection of sources – intercepted communication or human informers – ongoing investigations, hampering of future prosecution, etc. It all also added to the fevered speculation and sense of mystery.


Yet no government makes such an accusation unless they have copper-bottomed evidence. They ‘wouldn’t announce this kind of thing, if they didn’t have some other information which is leading them in that direction’, a British pundit on al-Jazeera observed. That was the key.


Particularly, if it was the Turkish government accusing the one in Saudi Arabia. With a tanking economy and over 100,000 of its citizens detained following a 2016 putsch – plotted by only a fraction of that number – Erdoğan’s standing was fraying abroad and brittle at home.



Saudi Arabia, however, with its economy floating on oil and Mecca and Medina, the holiest places of Islam within its borders, could lay claim to Turkey’s traditional leadership from Ottoman days over Sunni-Muslims in the Arab world – particularly under their new de-facto ruler, young and photogenic MBS.



Turkey’s breath-taking accusation of premeditated murder immediately bracketed Jamal Khashoggi and the crown prince together before the world. This was because the day after the alleged killing, none other than MBS himself had officially and vocally protested Saudi innocence of Khashoggi’s disappearance and current whereabouts.


‘We have nothing to hide’, he himself had said unequivocally and on the record about Khashoggi in a Bloomberg-website interview that covered a broad range of other topics and by chance was scheduled on Wednesday evening 3 October (published two days later on Friday).


From 6 October, when the Turkish government engaged the global news machine, its authorities began to leak a steady and grisly stream of detailed information about the murderous events in the Saudi consulate, destroying MBS’s reputation in the process with a thousand cuts.


A new reputation would emerge. Gone was the image of young and dynamic new broom, carefully cultivated with the help of global advisors such as McKinsey, Booz Allen, lobbyists and top PR agencies, over the course of fifteen months – organisations which had been paid many hundreds of millions of dollars. He was now cast as a ghoulish potentate in the mould of Vladimir Putin, Saddam Hussain, and the Assads.



Fanning the flames further, President Erdoğan, MBS’s fellow-authoritarian, signalled in a number of personal statements that he would not stop until he had achieved his objective – whatever that was exactly. Despite his own gloves-off vendetta against Turkish journalists, Erdoğan would be given two op-eds in billionaire Jeff Bezos’s Washington Post. He called the murder ‘savage’ and ‘planned’ and would give many press conferences.



Holding the line set by the crown prince in his Bloomberg interview, the kingdom pretended it had no idea what the fuss was about. But the drip-feed from Turkish ‘sources’ would prove irresistible and keep MBS and the assassination in the world’s media-spotlight. How much these Turkish ‘sources’ manipulated the news story becomes clear in the second part of the book and in contrast with the facts as we know they occurred and pieced together in this first part of the book.



That is not to say that the second part is just about media smoke. In a nutshell, the forensic question at stake in the second part is whether or not Khashoggi died around 1.25pm on 2 October, or much later. If the latter, he will have been tortured and died a far more gruesome death than we have been led to believe by the countries involved in the Affair. It is the clues to this question that are packaged in the stories that were planted in the media. Aided by these, the reader will have to decide what really happened.





















3
Saudi Secrets








h









The son of a merchant, Jamal Khashoggi was born in Medina, the second holiest city in Saudi Arabia, on 13 October 1958 to a well-connected family. Medina in the sixties, when he was a young boy, had many more historic religious buildings not yet bulldozered as a consequence of Wahhabism’s (the Saudi denomination of Islam) contempt of idolatry. His family roots were Turkish and his grandfather Mohammed Khashoggi had moved from the city of Kayseri, in Anatolia, to the Hejaz region (now in Saudi Arabia) of the Arabian Peninsula when both were still under Ottoman rule. Khashoggi, or kaşikçi, is in fact the Turkish word for spoonbill, a bird with the spoon-shaped beak related to the ibis.












[image: khashoggi_family.png]





Jamal Khashoggi with his sons Abdullah (left) and Salah (middle) and their wives and two grand children. 





His third wife Dr Alaa Nasief is seated bottom right.




Mohammed became personal physician to founder-King ibn Saud, a status that allowed the Khashoggi family to achieve prominence in court circles. Mohammed was the father of late billionaire arms dealer Adnan Khashoggi, the middleman in Ronald Reagan’s Iran-Contra scandal in the 1980s. Adnan was also once a neighbour of Donald Trump’s and sold him a $200-million yacht. By coincidence, one of Khashoggi’s royal patrons, Prince Alwaleed bin Talal, later bought the yacht from Trump and rented it out to the makers of James Bond movie Never Say Never Again as the villain’s lair. Khashoggi’s aunt Samira was the first wife of Mohamed al-Fayed, the Egyptian former owner of the famous London store Harrod’s who had been refused a UK passport on account of not being ‘a fit and proper person’. (To his friend Turan Kişlakçi Khashoggi disowned his family’s connection to Adnan, however.)


After receiving his primary and secondary education in Medina, Jamal Khashoggi went to the US to study business administration at Indiana State University, graduating with a bachelor’s degree in 1982. His first wife was Rawia al-Tunisi. They had two sons, Salah and Abdullah, and two daughters, Noha and Razan. They were all educated in America and three of them took US citizenship, while Salah, the eldest son, became an investment banker in Saudi Arabia.



Following his graduation, Khashoggi returned home to Saudi Arabia, where his first job was managing a group of bookshops. By the mid-1980s, however, he was writing for English-language newspapers such as the Saudi Gazette and Arab News. From 1991 to 1999, he worked as a foreign correspondent in such countries as Afghanistan, Algeria, Kuwait, Sudan, and in the Middle East, reporting on the First Gulf War.




To the world outside Saudi Arabia he became at this time well-known for his interviews with Osama bin Laden. Even though a Saudi, bin Laden was then a prominent member of the Afghani mujahideen resistance against Soviet-Russia’s push into Afghanistan. Bin Laden was funded by both the Saudis and Americans – spear-headed by the Bush family – who were seeking to stem the spread of Communism by proxy. It was only after the Russian withdrawal from Afghanistan in February 1989 that bin Laden gradually turned on his American backers through forming al-Qaeda, a new resistance movement aimed at routing the influence of his US supporters after the successful ousting of the Soviets.



It was as foreign correspondent that Khashoggi had become the go-to asset for the Saudi and US intelligence services and impressed powerful Saudi royals such as longstanding intelligence chief Prince Turki bin Faisal. Khashoggi was a foreign correspondent in Afghanistan, Algeria, Kuwait, Sudan, and other Middle Eastern countries, presumably doubling as journalist and Saudi intelligence asset. During his time in Afghanistan, Jamal Khashoggi visited Osama bin Laden, first at his hideout in the Tora Bora mountains, later while bin Laden was in hiding in the Sudan. Khashoggi was one of the few links (if not the only one) to bin Laden that the Saudi and US intelligence services had.



This link was Khashoggi’s big career break. According to a report by Washington Post columnist David Ignatius, ‘Khashoggi couldn’t have travelled with the mujahideen that way without tacit support from Saudi intelligence, which was co-ordinating aid to the fighters as part of its co-operation with the CIA against the Soviet Union in Afghanistan.’ He was not the only secret agent. His uncle Adnan Khashoggi sold guns to the Afghans – paid for by the Saudis and Americans – and would get caught up in Reagan’s Contra Scandal. At the time, Khashoggi was privately critical of (then) Prince Salman, MBS’s father, head of the Saudi committee for support to the Afghan mujahideen. Salman was funding Wahhabi extremist groups that were undermining the efforts of the other guerrillas, Khashoggi thought.



Even before his meetings in Soviet times with bin Laden, Khashoggi had had a personal interest in political Islam. After the Iranian revolution in 1979 that ended the reign of the shah of Persia and led to the rise to power of Ayatollah Khomeini, he began attending Islamic conferences and meetings in Indiana, USA, and became very religious for a while. Khashoggi admitted that as a young man he had joined the Muslim Brotherhood, the reformist movement begun in Egypt in the 1920s. At the time, however, the brotherhood was still supported by Saudi Arabia and membership was not seen as an act of rebellion.


Khashoggi had since renounced the movement. He would not have been able to work for Saudi royal government otherwise. To his friend Turan Kişlakçi he said that ‘in the 1990s, I left because I thought there was no room for intellectuals in the religious community’.


He fully accepted Saudi Arabia’s strict adherence to Wahhabism, however, and did not criticise its links to the Saudi royal family. His fiancée Hatice Cengiz, said he nonetheless sketched to her his move over thirty years from ‘Islamist’, to ‘intellectual’, to ‘sympathiser’ of Mohamed Bouazizi, the Tunisian street-vendor. Bouazizi’s death by self-immolation catalysed the Arabian Spring and the Muslim Brotherhood’s attempts to carry over religious populism into democratic votes in the Middle East.


Jamal Khashoggi had known bin Laden for a long time. They had first met in Jeddah in the early 1980s. Khashoggi was one year younger and they were both at the time in their mid-twenties.


‘Osama was just like many of us who became part of the [Muslim] Brotherhood movement in Saudi Arabia,’ Khashoggi said. ‘The only difference that set him apart from others, and me, he was more religious. More religious, more literal, more fundamentalist. For example, he would not listen to music. He would not shake hands with a woman. He would not smoke. He would not watch television, unless it was news. He wouldn’t play cards. He would not put a picture on his wall. But more than that, there was also a harsh or radical side in his life. I’m sure you have some people like that in your culture. For example, even though he comes from a rich family, he lives in a very simple house.’



While they were both in Afghanistan Khashoggi got to know bin Laden better. This time, he was impressed by his enthusiasm and devotion. In 1987, this gave him Khashoggi his first scoop.



‘I interviewed Osama – a gentle, enthusiastic young man of few words who didn’t raise his voice while talking,’ he said. They discussed the condition of the mujahideen and what bin Laden was doing to help them. ‘I did not know him thoroughly enough to judge him or expect any other thing from him. His behaviour at that time left no impression that he would become what he has become.’





Al-Qaeda, the Sunni-Islamist terror organisation, was first founded in 1988 as the Soviets were withdrawing from Afghanistan. Bin Laden talked of its purpose, spreading jihad through central Asia and not just Afghanistan.
















[image: 1988_May_4_Arab_News_by_JK.png]





Arab News (1988): Jamal Khashoggi (centre) on the left and Osama bin Laden (centre) right.





Jamal Khashoggi wrote a large two-page piece on al-Qaeda and the mujahedeen for Arab News, headed on the left page with a beaming bearded Khashoggi posing with a rocket-propelled grenade launcher (not a ‘rifle’ as a Washington Post article had it) and on the right page with bin Laden smiling – for a change – and looking down, while both were surrounded by pan-Arab youths. It contained no talk of attacking the United States or Europe, merely the Soviets. When Khashoggi first met his friend Barnett Rubin, later a senior fellow at NYU, at the US consulate in Jeddah a year after the Russian withdrawal he gave Rubin a copy of the article.



Bin Laden and Khashoggi met for the last time in the Sudan. This was in 1995, the year its president Omar al-Bashir reinstated Sharia law and was in the sixth year of his three-decades-long dictatorship.


‘Osama was almost about to change his mind and reconcile and come back to Saudi Arabia,’ Khashoggi said. ‘It was a lost opportunity.’ A year later, in early 1996, President al-Bashir started secret negotiations with the CIA to either expel or extradite bin Laden in return for lifting US sanctions against Sudan.



New Yorker writer Lawrence Wright, who wrote The Looming Tower and knew Khashoggi for well over a decade and a half, said that Khashoggi had warned bin Laden when the latter stated he wanted to drive the US from the Arabian Peninsula: ‘Osama, this is very dangerous. It is as if you are declaring war. You will give the right to the Americans to hunt for you’.



Although Khashoggi had been asked to try to persuade bin Laden to renounce violence and failed, he retained the ear of powerful members of the ruling house. He was surprised when bin Laden announced he was declaring war on America in 1997 and shocked by the attacks on 9/11. He gave up the idea of creating an Islamic state in Saudi Arabia. ‘I think we must find a way where we can accommodate secularism and Islam, something like what they have in Turkey,’ he said later.


When bin Laden was killed in 2011, Khashoggi wrote on Twitter: ‘I collapsed crying a while ago, heartbroken for you Abu Abdullah [bin Laden’s nickname]. You were beautiful and brave in those beautiful days in Afghanistan, before you surrendered to hatred and passion.’




The rewards for loyalty to the Saudi royal family during the turbulence in Afghanistan were great. In 1991, Khashoggi had become editor of al-Madina, one of Jeddah’s oldest newspapers, and in 1999 Khashoggi rose further to become the deputy editor-in-chief on Arab News, the biggest English language daily in the kingdom, and a key interlocutor for western journalists with the Saudi royal family, whose formal apparatus was often incomprehensible to outsiders. He also became a go-to source for foreign journalists trying to understand the rise of Islamism and Islamist terrorism.




Four years later he became the editor-in-chief of the leading Saudi daily al-Watan, a paper on the liberal spectrum in the kingdom and one of Saudi Arabia’s three main papers. But here he fell foul of Saudi Arabia’s deeply-conservative religious sectarianism. After less than two months, he was dismissed by the Saudi Arabian ministry of information because one of his al-Watan journalist had dared to ask the then crown prince whether the mutaween, Saudi’s oppressive religious police, was going to be reformed.




MBS was to loosen the mutaween’s power over Saudi Arabia fifteen years later, but in 2003 religious conservatives still had the upper hand. They blamed him for allowing the question. Their knives were out for Khashoggi and he had to flee into quasi exile in London. This was not a moment too soon. Maggie Salem Mitchell, director of the Qatar Foundation International, who befriended Khashoggi around this time, recalled that in order ‘to save his life, [the Faisal clan of princes who owned al-Watan] got him out of the kingdom’. If that was literally the case, it meant that his assassination in Istanbul was not the first time a corner of the Saudi establishment had considered his death.



As fate would have it, London turned out to be Khashoggi’s second major career boost. In Afghanistan he had been an intelligence asset, but London heralded his entry into the inner circle of Saudi intelligence. Khashoggi became diplomatic adviser to ambassador Prince Turki bin Faisal, the urbane grandson of Saudi Arabia’s founder ibn Saud and son of King Faisal. Prince Turki was Saudi-Arabia’s top intelligence chief for more than two decades and knew every secret in the kingdom. He abruptly resigned from his powerful post 10 days before 9/11, the precision attacks on the US with three planes manned mainly by Saudis. It was unheard of. Only months earlier his twenty-two years in service had been extended with another four years. Luckily for Khashoggi, Prince Turki had been allowed to return from the cold as ambassador a year and a half after 9/11 as Saudi Arabia was desperate to manage its fall-out.











[image: DC_office.png]





Khashoggi’s grand office when stationed at the Saudi Embassy in Washington, DC.




Two weeks after the 7/7 attacks in London, Prince Turki was again promoted to Washington. The bibulous, cigar-smoking then ambassador to the US, Prince Bandar bin Sultan, suddenly left as he was implicated in the scandal of mysterious planes exfiltrating Saudi royals to Riyadh. The scandal related to the US-wide flying ban after 9/11 that grounded all airplanes, except mysteriously those of Saudi royals. Prince Turki and the US-educated Khashoggi sparred closely to direct popular fury in the United States away from the kingdom and cover over the Saudi tracks of 9/11.



During his four years abroad Jamal Khashoggi mingled freely with American, British and Saudi intelligence officers. Arab-specialist John R. Bradley wrote in the Spectator, that the Pentagon thought highly of Khashoggi. They even included him and two other Saudis in top-secret talks about regime change under which the US would govern Saudi Arabia (and its oil reserves) via an appointed council of distinguished Saudis.



Turki and Khashoggi’s hard work paid off. President George W. Bush in the end angled this retaliatory 9/11 invasion at Sadam Hussein in Iraq, who had no involvement in 9/11 but did sit on considerable oil reserves and had previously fought with Bush’s father, president George Bush Sr. King Abdullah must have thought as highly of Khashoggi’s discretion and loyalty as the Pentagon to allow talks to proceed that put his own dethronement in the hands of a commoner.



As a reward for adroitly bouncing off the regime-change for which the Bush neocons were baying, Riyadh permitted Khashoggi to return to lead al-Watan as editor again in 2007 despite the opposition of hardline clerics against him. But he was dismissed a second time three years later, this time for himself criticising the kingdom’s harsh Islamic rules that MBS was to relax decades later. It was to mark the last time he had hands-on power over developments in Saudi Arabia.



He deeply regretted this. ‘The clergy. They didn’t like me,’ Khashoggi said about the distrust of his most vociferous opponents in Saudi Arabia. ‘They didn’t like the way I ran the paper. Totally lobbied against me and they got me out. I miss journalism and I think it’s a very interesting time in my country. I see change, and I would like to be part of that change.’



While Khashoggi called himself a journalist, and he did indeed chronicle current events, his job was a lot more restricted than that. The Saudi media are semi-governmental institutions. Unlike Khashoggi’s equivalents in the US or UK, his primary job was not to publish news awkward to the regime or, indeed, holding them to account. In addition in the hermetically-sealed kingdom, a key task was to sequester any intelligence that the palace did not wish to see dispersed to Saudi subjects. Although the newspapers in Saudi Arabia are privately owned by different branches of the royal family, they are effectively semi-government institutions. They are guided by the palace in Riyadh which can fire top leadership.


Jamal, said Hatice Cengiz, told her that he was initially forbidden to write about the Arab Spring (2010-2012) as Riyadh was fearful the US government was about to foment an uprising in Saudi Arabia – the Obama version of regime change in the Peninsula. Khashoggi did as he was instructed. He was also not allowed to write about the Saudi financed el-Sisi coup in Egypt in 2013. He deplored the Saudi aid to el-Sisi, but again he did what the palace wanted. When the bans were relaxed once the Arab Spring had lost its sting, Khashoggi wrote a book on it (2016), his third. The other two were on Saudi’s dependence on foreign labour (2013) and its US relations (2002).


‘There could be some criticism with red lines for the media’, in the words of London-based Saudi exile, Yahya Assiri, a former Saudi air force officer, graduate of London’s Kingston University, and media commentator. In Saudi Arabia, this meant mainly criticism of the position of the Saudi’s orthodox Whahabbist clerics in the kingdom. The clerics were the only power who could stand up to the royal family and so it was in the interest of the palace to permit as much discussion as possible to keep the kingdom’s ultra-conservatives in check.



Even after his editorships and service abroad, Khashoggi remained privy to secret intelligence through his exceptional contacts and the close friendships he had struck within the rarefied stratosphere of Saudi Arabia’s most influential princes. Khashoggi knew the opaque inner workings, processes and political alignments of the influential yet impenetrable top of the Saudi royal family inside out. According to some reports, Khashoggi even continued to have the rank of ‘advisor to the royal court’ of King Abdullah after the king had removed him for the second time as editor of al-Watan. Khashoggi himself told his friend Turan Kişlakçi he ‘had worked four or five years for the government’.




When King Abdullah died on 23 January 2015 and his brother Salman became king, Khashoggi contributed widely to the Arab media and foreign broadcasters as a political commentator for MBC, BBC, al-Jazeera, and Dubai TV. Between June 2012 and 18 November 2016, his opinion columns in London-based (but Saudi royal family owned) newspaper Arab-language al-Hayat (‘life’), aimed at the Saudi and Arab diaspora, were regularly shared on the website of Saudi-royal-family owned news channel al-Arabiya. He also wrote for two other London-based Saudi-sponsored papers, online majalla.com (‘magazine.com’) and Asharq al-Awsat (‘the middle east’).












[image: Khashoggi_and_mbs.png]





MBS (left) and Jamal Khashoggi in 2015/2016.




Khashoggi’s Istanbul friend, Turan Kişlakçi recalled that, despite the change of guards in Riyadh, Khashoggi retained the backing of the new king as well as MBS as the latter wielded more and more power in the kingdom. Both father and son liked it when Khashoggi whole-heartedly approved of their military coalition against the Shiite Houthis in Yemen. He deftly theorised about it and called it the ‘Salman Doctrine’, a strategy whereby Saudi Arabia would ‘lead and take initiative’– strikingly flattering praise for MBS’s hawkishness – while the US ‘provides logistical and intelligence support when needed.’




Nor did Khashoggi cross the new court’s red lines as to Qatar, the growing thorn in MBS’s side. On 17 January 2016, Khashoggi wrote in Qatar’s English-language newspaper The Peninsula, ‘Today I criticise … the liberals.’ He chastised them for attacks on ‘religiously committed persons’ and chided the liberals for using ‘the same tactics’ as their ultra-conservative opponents. Pouring oil on troubled water, he said both sides would call each other names without evidence, ‘of being conspirators, or of being in the Muslim Brotherhood, or part of the alleged conspiracy of the American-Qatari-Turkish alliance.’ As an advocate of Palestine – the subject of the London conference speech before his death – he also included ‘those who care about the Gaza strip’.




It even looked as if Khashoggi might once again regain influence as an editor. In 2015 he agreed to become editor-in-chief of al-Arab, a new news channel based in Bahrain – a relatively poor nation on the Arabian Peninsula with friendly Saudi relations. Al-Arab was backed by Khashoggi’s sponsor Prince Alwaleed bin Talal, one of Saudi’s richest royals, who partnered with US financial news channel Bloomberg Television, which also co-owned Haberturk TV in Turkey. Bloomberg’s co-owner also owned Haberturk (‘Turkish news’) newspaper and independently-minded Sabah before the Turkish government seized it on a technicality and sold it at a knock down price to Erdoğan’s friend at the Demirören group with a state loan after which it became an AKP mouthpiece.



Al-Arab was meant to become a rival to Qatar’s al-Jazeera TV and Saudi’s al-Arabiya. However, it was closed down by the Bahraini government on its first day. Misjudging the local red lines, Khashoggi had allowed the new channel to air an interview with a member of Bahrain’s Shiite opposition to the nation’s Sunni rulers. Khashoggi’s friend Maggie Salem Mitchell recalled saying to him, ‘Dude, what did you think was going to happen?’




To foreign reporters Khashoggi remained a godsend, an unofficial spokesperson for the Saudi royal family and a Kremlin-watcher who could read power shifts and divine subtle meanings from the robed courtly pageantry that swirled around marble buildings, ormulu ornaments and Louis XV chairs, and passed for Saudi politics. This was the man Kareem Fahim, the Istanbul Bureau Chief of the Washington Post, knew as Jamal Khashoggi. ‘The only time I ever spoke to him was when I was calling to get some sort of government comment. So he had this dual role of journalist and consummate insider and occasional spokesperson for the Saudi government’, Fahim said.












OEBPS/Images/DC_office.png





OEBPS/Fonts/CenturySchoolbook.TTF


OEBPS/Fonts/Wingdings2.TTF


OEBPS/Images/Khashoggi_and_mbs.png
i ?u%mo.!: 5253

73:»7 TR,






OEBPS/Images/khashoggi_family.png





OEBPS/Fonts/TimesNewRomanPSMT.ttf


OEBPS/Fonts/Garamond-Bold.TTF


OEBPS/Fonts/Garamond-Italic.TTF


OEBPS/Fonts/CenturyGothic.TTF


OEBPS/Fonts/ArialMT.ttf


OEBPS/Images/1988_May_4_Arab_News_by_JK.png
Arab vouths fight shoulder to shoulder with Mujahedeen





OEBPS/Fonts/CopperplateGothic-Light.TTF


OEBPS/Fonts/BemboStd.OTF


OEBPS/Images/cover.png
‘A BOMBSHELL
Daily Mail (UK)

L
PRINGE?

MBS AND THE GHILLING
SPEGIAL DPERATION TO ASSASSINATE
WASHINGTON POST JOURNALIST
JAMAL KHASHOGEI BY SAUDI FORCES

OWEN WILSON





OEBPS/Fonts/Garamond.TTF


OEBPS/Fonts/CenturySchoolbook-Italic.TTF


