





[image: image]












[image: image]


Jonathan Holmes has worked for public broadcasters on three continents for over forty-five years. He joined the ABC as Four Corners executive producer in 1982 and retired in 2013 after five years of presenting Media Watch. Holmes still reports occasionally for ABC TV.









[image: image]









Writers in the On Series


Fleur Anderson


Gay Bilson


John Birmingham


Julian Burnside


Blanche d’Alpuget


Paul Daley


Robert Dessaix


Juliana Engberg


Sarah Ferguson


Nikki Gemmell


Stan Grant


Germaine Greer


Sarah Hanson-Young


Jonathan Holmes


Daisy Jeffrey


Susan Johnson


Malcolm Knox


Barrie Kosky


Sally McManus


David Malouf


Paula Matthewson


Katharine Murphy


Dorothy Porter


Leigh Sales


Mark Scott


Tory Shepherd


Tim Soutphommasane


David Speers


Natasha Stott Despoja


Anne Summers


Tony Wheeler


Ashleigh Wilson


Elisabeth Wynhausen









The public interest


I worked for the ABC, off and on, for thirty years. For most of that time, I was a program-maker: an executive producer, a field producer, a reporter, and for five years the presenter of Media Watch. I spent a short time in the 1980s as a head of department, but I don’t pretend to know much about senior management; and I retired from the ABC five years ago, so this is not—at least so far as recent events are concerned—an insider’s story.


I am also seventy years old: only fractionally above the average age of those who watch broadcast television on the ABC’s main channel. That is a frightening statistic. A decade ago it was around fifty-five.


A Senate committee is currently inquiring into alleged political interference in the ABC. In one sense, there is nothing new in this. The ABC has been browbeaten for most of its eighty-six years by politicians—especially, but by no means exclusively, conservative politicians, who tend to regard it as a hostile media organisation. Before he reached the top of the greasy pole, Malcolm Turnbull liked to portray himself as an exception: a conservative politician who understood and appreciated Aunty’s role in the media landscape.


Yet during his time as prime minister the pressure on the ABC from the coalition he led—on its reporting, its budget, its governance—was unremitting and unprecedented. In June 2018, the national Liberal Party conference voted by a large majority to privatise the ABC. Not a single delegate spoke in opposition to the motion.


It didn’t help, of course, that the ABC was chaired for much of that time by a man who apparently thought that the way to safeguard the Corporation’s future was to ‘get rid of’ journalists who upset its paymaster, the government of the day.


But the ABC faces a far more serious problem today than political pressure: like most mainstream media organisations, it is in the throes of digital disruption. The threat, in the long term, may well be existential. Its commercial rivals have seen their revenues plunge, as audiences desert newspapers, television and radio for digital platforms owned by international behemoths that suck up the advertising revenue that used to go to them.


The ABC doesn’t face that immediate threat. According to its latest surveys, 83 per cent of Australians believe it performs a valuable role. So long as it can sustain that kind of public support, the politicians will continue to fund it, at least to a degree. But Aunty’s audiences, too, are deserting broadcast television and radio. It has been desperately trying to reconfigure its organisational structure, and its content too, to pursue Australian audiences on the platforms they want to use. It has been attempting to achieve a ‘transformation’.


That requires investment, at a time when the ABC’s budgets are being remorselessly cut. It requires excellent change management; but instead staff morale is low, structures are chaotic, directions confused, clear decisions scarce. Above all, it needs a board and management with a realistic and united vision. Instead, there has been leadership chaos at the very top.


And yet, from Australia’s country towns to its national capital, the need for a reliable, trusted and imaginative media organisation that is responsive to and sustained by citizens, not consumers, is arguably as great as it has ever been.


On Aunty isn’t an attempt to dig up more dirt on recent turmoil at the ABC. I don’t pretend to have a road map for its survival in the digital age. But I have spent most of my career trying, as best I can, to tell true stories in an engaging way; in other words, to interest the Australian public, in the Australian public interest. That’s a task that still desperately needs to be done. If the ABC can’t find a way to do it, I don’t know who else will.









The week that was


Aunty had never known a week like it.


On 24 September 2018, the ABC board sacked its managing director just halfway through her five-year term. Many of the Corporation’s four-hundred staff were delighted, or at least relieved. But Michelle Guthrie declared herself ‘devastated’. She was not going to go willingly, or quietly.


Her return fire proved devastating.


On the Wednesday morning, we learned from Fairfax Media that the chair of the ABC, Justin Milne, had urged Guthrie to sack the ABC’s chief economics correspondent, Emma Alberici, to appease the government. ‘They fricken hate her,’ he had emailed the previous May. ‘I think it’s simple. Get rid of her.’


By 1 p.m., the cavernous atrium of the ABC’s headquarters in the Sydney suburb of Ultimo was crowded with hundreds of protesting ABC staff members. There were stop-work meetings in Melbourne and Brisbane too. Prophetically, as it would turn out, senior business reporter Stephen Long told the Ultimo meeting: ‘Our board of directors needs to protect us from political interference from Canberra, not be a conduit for it.’


Almost every pundit and media outlet in the country—even the ABC’s most implacable enemy, News Corp columnist Andrew Bolt—were by now calling for Milne’s head.


But Milne said he was staying, and the board supported him.


So Guthrie launched a second torpedo. On the Thursday morning, Sydney’s Daily Telegraph ran a double-page exclusive. In June, it reported, Milne had met with his friend and former colleague Malcolm Turnbull and Minister for Communications Mitch Fifield. Again, the politicians were wrathful—this time about the work of ABC News’ political editor Andrew Probyn. In a phone call that day, reported the Telegraph, Milne had passed on that rage to Michelle Guthrie. Once again his solution was simple: ‘You have to shoot him!’ Milne had shouted. (Justin Milne, we learned later, completely rejects this version of the conversation.)


That morning at 11 a.m., Milne told 7.30’s Leigh Sales that he had resigned to deflect the ‘firestorm’. But he was unapologetic. His job was to secure the future of the ABC in the digital age. For that it needed money, and lots of it; and the government held the purse strings.


‘You can’t go around irritating the person who is going to give you funding again and again and again,’ he told Sales, ‘if it’s over matters of accuracy and impartiality.’


Then came the most revealing exchange of all:




SALES: Did you, as the chairman, breach a wall—breach your role, I guess—to be the wall between politicians wanting to influence the reporting of the ABC and the ABC’s editorial independence?


MILNE: No. Nobody has told me that I’m supposed to be a wall. I think, more what I’m likely to be is a conduit. You know, the Government is a fundamentally important stakeholder in the ABC, and I think it’s the role of the board to be a conduit so that the left hand knows what the right hand is doing and we understand how people are feeling about things.1





Not a wall, but a conduit: the very word that Stephen Long had used just the day before.









Mollifying people in power


It doesn’t take a genius to recognise that public broadcasters funded by the taxpayer can all too easily be cowed into obedience by governments that hold the purse strings, unless their independence is fiercely defended.


If past chairs of the ABC have felt it necessary to pass on complaints they have received from government, most have done so discreetly. Never has a demand that a particular journalist be ‘got rid of’ to placate a government been committed to writing—or if it has, the indiscretion has been decently interred.


And yet, there are precedents. Those with the stamina to read Ken Inglis’s monumental two-volume history of the ABC will come across episode after episode in which ministers and prime ministers—Labor as well as conservative—rail against what they see as Aunty’s pernicious bias.


One famous example caused a media furore: Prime Minister Bob Hawke’s public condemnation of ABC TV’s coverage of the first Gulf War in January 1991. Its analysis, he told Sydney’s Daily Telegraph, was ‘loaded, biased and disgraceful’.2


I was one of the producers of the offending television program, a nightly one-hour special called The Gulf Report. The people working on the program were genuinely baffled by Hawke’s outburst. It seemed to us, as I wrote just a few months after the war was over, ‘that the totality of the coverage on the program had heavily favoured the war party as against the peace party, and the coalition view of the crisis as against Iraq’s view—as indeed you would expect, given the overwhelming public support in Australia for the government’s policy’.3


It turned out that Hawke’s fury was directed primarily at one academic commentator whom we used heavily: Dr Robert Springborg, an internationally recognised expert on the politics of the Middle East. In earlier articles and media interviews—though not on The Gulf Report—Springborg had made clear that he opposed Israel’s occupation of the West Bank and Gaza, thus antagonising Israeli sympathisers such as Hawke. And months earlier, Springborg had questioned the way Hawke had decided, without parliamentary approval, to offer Royal Australian Navy ships to join President Bush’s coalition in the Gulf.


Publicly, managing director David Hill defended the impartiality of the ABC’s coverage. But behind the scenes, after a face-to-face meeting with Hawke, Hill ordered that Springborg should be removed from the program, or at least ‘labelled’ so that his opinions were made known to viewers.


The ABC’s controller of television news, Peter Manning, resisted this utterly impractical proposition. More disturbingly, according to Manning, Hill wanted one of the program’s presenters, Geraldine Doogue, removed. Hill denies he wanted any such thing. The impasse between the two continues to this day. But Geraldine Doogue certainly believes that Peter Manning saved her reputation and perhaps even her job. A decade later, during the second Gulf War, the episode still shocked and angered her: ‘As I saw it,’ she wrote in 2003 for the Griffith Review, ‘I was being offered as the “ritual sacrifice” to make a nasty problem disappear. It had little to do with the quality of my work, much more to do with mollifying people in power.’4


OEBPS/xhtml/nav.xhtml






Contents





		Cover



		About the Author



		Title Page



		Contents



		Writers in the On Series



		The public interest



		The week that was



		Mollifying people in power



		‘Get rid of her’



		‘You have to shoot him’



		Bias, balance and the base



		Disruptive transformation



		An Australian voice



		Notes



		Acknowledgements



		Copyright













		Cover



		Table of Contents



		Begin Reading











OEBPS/images/author.jpg





OEBPS/images/title.jpg
Jonathan
Holmes

Agl)r{}cy

(] hachette





OEBPS/images/9780733644511.jpg
Jonathan
Holmes

AP
unty

“Jonathan's great ntellectual clarity, and this essay is a fine

example. A must read for anyone who cares about the ABC.
KERRY O’BRIEN





OEBPS/page-template.xpgt
 
 
  
  
 
  
  
 
  
  
 
  
  
 
  
  
     
    
     
 
 

 
  





