


 
 
 

 
Al Jazeera

 

 
HUGH MILES

 
 
Hachette Digital

www.littlebrown.co.uk




Hugh Miles was the winner of The Times Young Journalist of the Year award in 2000. Born in Saudi Arabia, he was educated in Libya and Dublin, and studied Arabic at Oxford and in the Yemen. He has written for the London Review of Books, the Sunday Times and the Guardian.




Praise for Al-Jazeera: How Arab TV News Challenged the World



 


‘A nuanced and sympathetic guide to the channel itself, and a fascinating narrative of the information war raging in the Arab world . . . Miles’ key argument is a powerful one: Al-Jazeera’s influence is vast, and the channel’s openness to all opinions is potentially a powerful force for building democratic discussion in the Middle East’

Daily Telegraph


 


‘[Miles] travelled extensively to research the book and provides, for example, a fascinating chapter on the way the channel is perceived by America’s substantial Arabic-speaking community. He also offers conclusive arguments to show that, far from being a friend to the terrorists, Al-Jazeera has done more than any single institution to promote democracy in the Middle East’

Sunday Times


 


‘Miles’ analytical history of the station’s role in Middle Eastern culture comprehensively debunks the notion that it is a propaganda outlet for terrorists’

Observer


 


‘The son of a Middle East-based diplomat and a graduate in Arabic, Miles realised that in Al-Jazeera he was watching a revolution in how the Arab world spoke to itself and to the globe. Miles’ achievement is to set the rapid ascent of Al-Jazeera - with its 50 million viewers worldwide - in the context of Middle Eastern news and its history of state-fuelled propaganda. With exceptional access to station personnel, Miles details the successes and trials of the station, most fascinatingly its frequent run-ins with the US government, and manages to slip in a smart and entertaining dissection of the American media’s less-than-probing coverage of the Iraq war . . . this is vital stuff’

Time Out


 


‘The fascinating story of how Al-Jazeera rose from the ashes . . . excellent and entertaining’

New Statesman


 


‘After reading this informative book, you do understand the inestimable value of journalistic fearlessness’

Independent


 


‘Excellent . . . Miles gives a balanced account . . . commendably even-handed’

Scotland on Sunday


 


‘Hugh Miles tells this story well . . . His well-researched and intelligent account follows the station from its inception in the ruins of an aborted BBC project, to its unquestionable status as the Middle East’s current media heavyweight’

Irish Examiner


 


‘A must-read for anyone interested in understanding the Arab world now - and what it might become’

Scotsman


 


‘As exhaustive and authoritative as you’d expect from a former Times Journalist of the Year’

Arena


 


‘A valuable book for anyone interested in the current Anglo-American involvement in the Middle East’

Contemporary Review


 


‘[Hugh Miles] reveals the fascinating space Al-Jazeera occupies in the propaganda war raging around it . . . Miles illustrates that Al-Jazeera is a force for enlightenment and democratisation which may help to usher in a more moderate age, in the way the media played a role in the Czech Velvet Revolution. His compelling book should be read by anyone interested in the underside of current affairs’

Sunday Business Post


 


‘Miles, a young reporter who was born in Saudi Arabia and educated in Libya, litters his timely and readable account of “How Arab TV News Challenged the World” with illuminating detail about the strange world in which it operates’

Word




 
 
 

 
Al Jazeera

 

 
HUGH MILES

 
 
Hachette Digital

www.littlebrown.co.uk




 
Published by Hachette Digital 2010

 
Copyright © Hugh Miles 2005

 



 
The moral right of the author has been asserted.

 



 
All rights reserved.

 
No part of this publication may be reproduced, 
stored in a retrieval system, or transmitted, in any 
form or by any means, without the prior 
permission in writing of the publisher, nor be 
otherwise circulated in any form of binding or 
cover other than that in which it is published and 
without a similar condition including this 
condition being imposed on the subsequent purchaser.

 



 
A CIP catalogue record for this book 
is available from the British Library.

 



eISBN : 978 0 7481 1613 3

 



 
This ebook produced by JOUVE, FRANCE

 



 
Hachette Digital
An imprint of
Little, Brown Book Group
100 Victoria Embankment
London EC4Y 0DY

 



 
An Hachette Livre UK Company




For Mum and Dad




Acknowledgements

This book would not have been possible without the kind help of many people. I would especially like to thank Clare Alexander, Jihad Ballout, Julia Brickell, Dr Musa Keilani and his wonderful family, Thomas Jones at the London Review of Books, my wife, Dr Dina al Shafie, and my dad, Oliver Miles.

For their wisdom, support and time while I was researching this book, I would also like to thank Jon Alterman at CSIS, the American-Arab Chamber of Commerce, Rime Allaf, Dr Khaled Mohammed Al-Ali, Raghda Azizieh, Dr Ahmed Al Badi, Fay Bedoun, Jennifer Salan, and the staff at Arab-American Institute, Ahmad Berry, Sir Graham Boyce, Richard Beswick, Mahita El Bacha Urieta, Mahmoud Barhoum, Kirsteen Brace, Ben Campbell-White, Joel Campagna at the Committee to Protect Journalists, Séverine Cazes at Reporters sans Frontières Moyen-Orient, CNN, Richard Colvin, Richard Dawes, Yousuf J. Darwish, Mohamed el-Desouky, Ashraf Eissa, Dr Mamoun Fandi, Hannah Griffiths, Muhannad Haimour and all the staff at the Arab Community Center for Economic and Social Services in Dearborn, Michigan, Dr Michael Harmarneh, Imam Husham Al-Husainy, Ghassan Hajar, Khalid al Hatar, Roland Huguenin-Benjamin, Jon Hill, Abdul Rahman Hethen, John Harte, Mark Hernandez, Iain Hunt, Wally Jadan, Tony Jones at the British Council in Qatar, Dr Nabil Khouri, Sheikh Nasser bin Hamed Al Khalifa, Miriam Azar and the staff of the Qatari embassy in London, Rami G. Khouri, Dr Rinad el-Khatib, Professor Justin Lewis, Khalid Mannai, Molly McKew and the American Enterprise Institute, MEC International, Tom Miles, Joe Miles Secretarial Services, Julia Miles, Lucy Miles, Mohammad Al Mansoori, Maddie Mogford, Christian Parenti, James Peach, Sir Derek Plumbly, Mitchell Prothero, Christopher Prentice,  Jonathon Layfield, Rana Nejem, Deena Bitar, Hassan al-Ajrami and the staff at the British embassy in Amman, Steve Rendall at FAIR.org, Jamal Ar-Risai, Imad Saffarini, Dr Naomi Sakr, Brando Skyhorse, Charlie Stuart, Rory Stewart, Hada Sarhan, Dr Jamal Shah, Lieutenant-Commander Steve Tatham, Hazem Abdel Rahman Tawfik, David Wright, Professor Li Xiguang, Mwafac Yusuf, Dr Mohamad Zayani, and John Zogby. Thank you too, to the numerous interviewees - especially within the American administration - who chose to remain anonymous.

Also I would like to thank Walid al-Omary, Dr Faisal al-Qasim, Yosri Fouda, Muftah al-Suwaidan, Stephanie Thomas, Khaled al-Hroub, Abeer Kalla, Rania Khoury, Mostefa Souag, Abdul Rahim Foukara, Yasser Abu Hilala, Mohammed Ajloni and all the staff at Al-Jazeera for putting up with me while I snooped around and asked questions.

I have never received any payment from Al-Jazeera in connection with this book.




Introduction

Switch on Al-Jazeera any time of day or night and superficially it looks like any other news channel. The anchors look much like they do in the West. The men wear suits and the women wear make-up and no veils, and while some wear headscarves others have plunging necklines. When the news is rolling, straps, tags and ticker tape at the bottom of the screen are all used to convey information in an attractive and comprehensible way. Everything on Al-Jazeera is in classical Arabic, the lingua franca of the Middle East, and, being in Arabic, the ticker tape scrolls from left to right. The Al-Jazeera logo always remains superimposed on the screen whenever the news is on, a helpful indicator if you happen to be surfing at speed to find the channel. If another station uses Al-Jazeera’s footage, it has no choice but to show the Al-Jazeera cartouche too. Forthcoming features are advertised using Greenwich Mean Time and New York time, but Al-Jazeera’s principal operating time zone is Mecca time. Exactly the same, Al-Jazeera is broadcast all over the world at the same time - there are no regional differences.

Al-Jazeera’s news mixes the anchors in Doha, in-the-field ‘lives’ from reporters around the world and pre-recorded video packages. Intermittently it is broken up by glossy, high-tech graphics, the swirling Al-Jazeera logo and thumping dramatic music. Viewers are teased with clips of what is to come on other shows and the occasional advertisement. In other words, Al-Jazeera’s news looks and feels like any Western news station.

On the hour and half-hour, the news starts with a fast-paced montage of news clips followed by the bulletin. This cycle persists twenty-four hours a day, all year. The typical rundown of stories is similar to BBC News 24’s and, like the BBC, Al-Jazeera reports from all over the world. Its news does not focus on events in  just the Middle East: stories from elsewhere often make the headlines. For example, when a revolution happened in Haiti the Al-Jazeera correspondent from France went there and Haiti topped the rundown for days. Like all news agencies, besides depending on its own global network of correspondents, Al-Jazeera buys pictures from international news agencies, like Reuters and Associated Press (AP), as well from an Arab agency. As a result pictures are sometimes exactly the same as on other news channels.

If you watch Al-Jazeera for more than a few minutes you will notice one of the principal differences between it and other twenty-four-hour news networks: how few advertisements there are. It is possible to watch Al-Jazeera for an hour and not see any at all. When they do appear, they are brief and often conspicuously cheap. Al-Jazeera has only about forty to forty-five minutes of advertising each day, compared with about three hundred minutes of daily commercial advertising on CNN (Cable News Network).

Although news is Al-Jazeera’s central focus, it is interspersed with talk shows and a diverse range of educational programmes throughout the day. Both of these strands deal with current issues, including technology, the environment or refugees, but sometimes the topics are more general, like the Second World War, alternative medicine or the Titanic. Al-Jazeera has bought a lot of footage from the BBC, so many of the educational programmes depend on dated and dubbed British footage, but Al-Jazeera does make its own programmes too. Many of these are on Middle Eastern topics, like the Lebanese civil war or Hamas. An economics and business report is broadcast daily from London and from the New York Stock Exchange, and every day there is a survey of the world press.

Sport, principally soccer, is covered too, and Al-Jazeera featured the first female Arab sports reporter. In November 2003 it launched a second channel, exclusively given over to sport, which has made respectable inroads into the competitive Arab sports television market. This early success is helped by the fact  that the channel is free, although it hopes to become a subscription service when it goes twenty-four-hour. Its principal attraction so far has been its exclusive coverage in Arabic of the Spanish soccer league. Many other sports are featured too, but soccer, as the most popular sport in the Middle East, gets the most airtime. There has been talk of an Al-Jazeera English-language news channel for several years, and the launch date for this now looks set to be sometime in the summer of 2006. The Al-Jazeera Arabic language children’s network was inaugurated in September 2005. An Al-Jazeera business channel and an Al-Jazeera documentary channel have also been mooted in the past, although no date has been set for their appearance.

 



My interest in Al-Jazeera started during the invasion of Iraq in 2003. At the time I was living in Earls Court, London, working freelance for Sky News. My job was watching several rival TV stations, monitoring the output so that we never missed any important pictures. It was especially important to watch the Arab stations as their reporters had better access inside Iraq than the Western networks and they regularly produced pictures that Sky wanted to use. Because I have studied Arabic and have lived and worked in the Middle East, it was my job to keep a close eye on three Arab stations: Al-Arabiya, Abu Dhabi TV and Al-Jazeera.

When the second Gulf war started I switched to the night shift, working from 7 p.m. until 7 a.m. I spent three weeks sitting in a windowless, claustrophobic control room watching a wall of monitors screening pictures coming in live from Iraq. While some of the monitors showed output from rival networks, like the BBC and Al-Jazeera, others ran unedited pictures sent direct by cameramen in the field. Most pictures were not played out to air straight away, but were recorded and stored for making news ‘packages’ later. Since the cameraman’s job was simply to film whatever he saw, without sparing a thought for the editing process, the unedited pictures we received were often more gruesome than the pictures that made it on to the nightly news.

Watching twelve hours of war footage every night and then  catching an early-morning Tube train home, side by side with commuters on their way to work, drained me. As a freelancer I was supposed to be working on several other projects at the same time, unrelated to what I was doing at Sky. However, as the war progressed, I found my mind was so absorbed by everything I had seen the night before that all my other commitments were gradually slipping behind.

I owed the London Review of Books a four-thousand-word article on Piltdown Man, but every time I sat down at my computer to write, all I could see was images of war. I was wandering around zombified, unable to sleep, and when I did, my dreams were of night-vision-green tanks rolling across the Kuwaiti desert, Saddam Hussein saluting parades of Iraqi troops and F-18 Hornets taking off from the decks of US aircraft carriers.

After a week the editor began calling me, anxious to know when I was going to finish the Piltdown Man piece. After I explained that I was working the night shift and was physically unable to start researching Australopithecus dentition, he suggested I drop the article and write something about my experience watching the war on Al-Jazeera instead. That was how my investigation into the station began.

I have long been interested in the Arab world. My father was a diplomat and so I spent time in the Middle East when I was growing up. I was born in Saudi Arabia, went to school in Libya and worked as an au pair with a family in Cairo. I studied Arabic at Oxford and then later in the Yemen, and in recent years I have done consultancy work for companies and governments wishing to do business in the Middle East.

The article I wrote for the London Review of Books was restricted to how Al-Jazeera was covering the invasion of Iraq. As I researched it I realized that although there was a wealth of opinion and second-hand information on Al-Jazeera, accurate facts issued by the organization itself were scarce. Al-Jazeera seemed often to crop up as a third party in all sorts of news stories, but usually either as journalistic shorthand for ‘the Arab  media’ or, even more vaguely, as something synonymous with that amorphous thing ‘the Arab street’.

By the time I had finished my piece I had more questions than answers. Who had started the channel? Why now? How was it financed? What exactly was the channel’s relationship with Osama bin Laden? Was it in league with the resistance in Iraq? Much of the Western press seemed to interpret Al-Jazeera’s meteoric rise as a sign of an impending Islamic glasnost. But was that true? And what did the Arabs themselves think about it? Was satellite television news actually moving Arab countries towards real democracy or was it just some kind of substitute?

Trying to establish some of the facts, I found researching an Arab news network was not quite as straightforward as researching a Western one. Here, if we want to know something about a TV station, how many people in Britain have satellite TV or how much a thirty-second advertising slot during the Super Bowl costs, then we just look it up. But there is no reliable means, official or otherwise, of discovering this sort of information in the Arab world. We do not know what a Bedouin in the Sinai is watching on his satellite dish, nor what he thinks about it. In fact, asking these kinds of questions in Arab countries - even the more liberal ones - can land you in jail. Arab society is opaque and statistics and demography are not part of ordinary life. And the answers to my questions were not on the Internet.

The only way to find out how Al-Jazeera was being received in the Arab world, I realized, was to go out there and see for myself. But before I could do that I had to get permission from Al-Jazeera’s management to meet their staff and visit their bureaux. So I flew to Al-Jazeera’s headquarters in Qatar, in the hope that I might persuade the network’s media relations department to help answer some of my questions.

Al-Jazeera is broadcast from its headquarters in the mitten-shaped country of Qatar, on a peninsula jutting from the Arabian mainland into the Persian Gulf. Qatar is about the size of Connecticut (4500 square miles) and, being almost entirely  desert, is bleak even by regional standards. Lying between Iran and Saudi Arabia, like a mouse sharing a cage with two rattlesnakes, the little Emirate has had to learn to live on its wits. Remarkably, despite numerous wars and invasions in the Gulf region within the last twenty years, including the eight-year-long Iran-Iraq war and two US-led invasions of Iraq, Qatar has flourished.

Back in 1867 the Emir of Qatar signed a deal for protection with Great Britain. The Emirate remained a British protectorate until 1971, when it succeeded to independence. Before oil was discovered in 1939, the economy was based on pearl fishing. In the thirties, after a Japanese noodle salesman discovered how to culture freshwater pearls, the market for real ones collapsed and Qatar’s economy atrophied to almost nothing. Oil revenue began to accumulate in serious commercial quantities in the fifties, but it was not until the spike in oil prices in the seventies that Qatar’s fortunes really began to take off. At the same time the largest offshore natural gas field in the world, the North Field, was discovered in the sea between Qatar and Iran. For many years there was no adequate technology to exploit this extraordinary geological resource. Only in the nineties, after the development of new methods for gas liquefaction and transportation, could Qatar at last start to unlock the potential of this 2300-square-mile field.

Today Qatar’s huge gas reserves - the largest known natural gas reserves of any country except Russia and Iran - bestow upon its people one of the highest per capita incomes in the world. Thanks to new technology, Qatar is experiencing a boom that experts predict will last for generations to come, maybe for two hundred years. As long as there is a buyer for its gas, Qatar is going to be rich. This is just as well, because apart from gas it has precious few natural resources. There are modest quantities of oil, but virtually all Qatar’s food is imported and almost all its water is produced by desalination. Out in the desert, razor-wire fences keep intruders many hundreds of yards away from the precious refining and liquefying plants. The plants are as big  as small towns and visible for miles around. Their metal towers exhale brown smoke which hangs over the desert sky like a pestilent cloud. At night the flares from the burn-off gas reflect off the miles of metal piping, making the whole structure look like a remote colony on some bleak and distant moon.

Doha, Qatar’s capital, sits on the edge of the desert by the azure waters of the Persian Gulf. Central Doha is a noisy, neon-lit melting pot where the street signs are in Hindi, Arabic, English and Chinese. Hindi is a more practical language than Arabic for navigating your way around town and unless you have a business appointment, you could go for days without speaking with a Qatari. The total population of the country is only about 610,000 souls. Bearing in mind that at least four hundred thousand of these are migrant workers from Pakistan, India, Egypt and elsewhere, leaving only about eighty thousand adult Qataris, it is remarkable that the Emirate can field even the basic manpower that running a state entails - such as a government, an army and air-traffic controllers. Until Qatar became independent, it had been thought impossible that such a small country could even exist. Sheikh Zayed of the neighbouring United Arab Emirates (UAE) once quipped that Qatar’s population was so small they could all stay in a hotel, which, in the Emirates, is probably true. Doha is so small it’s no surprise if the same taxi driver picks you up twice in one day.

Since Qatar came into its immense wealth slightly later than its Gulf neighbours, it does not boast the same level of urban development as Abu Dhabi or Dubai. Still, it is hard to imagine that fifty years ago Doha was little more than a gravelly beach manned by pearl divers and just a handful of permanent buildings. Today, on the edge of the city, a sprawl of gaudy new public buildings are lit up like casinos. Between all of them lie hundreds of yards of desert scrub, because this is a city that is largely yet to be built. Somewhere a modern-day Haussmann has a map on the wall of his air-conditioned office showing exactly what this city is going to look like when it is finished in ten years’ time. Now all that remains is for the  immigrant labourers to hurry along and complete it, square by square.

Each new edifice is a testament to Qatar’s massive wealth. Mirrored skyscrapers of offices with Islamic-themed windows and luxurious hotel resorts with marbled, air-conditioned lobbies sprout out of the sand like so many daffodils. Great slices of desert have been requisitioned for wealthy new residential neighbourhoods. Shimmering white mansions are being thrown up, an Arab Bel Air. The residents cruise down long, wide boulevards lined with palm trees, so straight they might be Roman, so new the stripes on the road are still bright and clean, to reach the luminous green fairways of the eighteen-hole PGA-quality Doha Golf Club. The roads are tailored to fit the oversize SUVs that Qataris love to drive. A favourite local pastime is racing around the desert and, at the south of the peninsula, climbing sand dunes up to forty metres high. Despite the searing heat, the immaculately cropped grass by the verge is thick and lush, watered at night by sprinklers that pump water into the sky as if a fire hydrant has burst. After dark the palm trees light up with swirling psychedelic gold bursts, like giant Christmas decorations. A few yards beyond what man has created, the interminable desert starts.

Doha’s new shopping mall, like most things in Qatar, is palatial and spanking new. Crisp and echoey, with sheer mirrored columns stretching upwards into the heavens, it is a monument to twenty-first-century living. It is also one of the most popular places for young Qataris to hang out and socialize. Even when it is nearly midnight, it is crammed with families. This is a country where half the population is under sixteen years old. Men in spotless floor-length white dishdashas and red guthra head-dresses sip Starbucks coffee and shoot pool. Women in veils and full-length black abayas shop for underwear in designer boutiques or surf the Internet in the cyber café. But the sexes are as separate as the two sides in a chess game. Groups of men sweep past hand in hand, sometimes three or four abreast, swinging their interlaced hands. Kohl-lined eyes peep out from petite abayas,  missing nothing. A black-and-white scrum of men and women push to get served at Kentucky Fried Chicken. Mums at the tables daintily remove their veils to eat, while their kids scream on the bouncy castle or tug demandingly at their abayas. Outside in the suffocating heat, a loyal line of parents hover in SUVs waiting to take exhausted loved ones home. This is modern life, Gulf style.

Life in Qatar, for Qataris at least, is easy. Even if you don’t work, you are entitled to interest-free loans and a free plot of land from the government. Once you have spent your loan building your house, the government gives you $15,000 to furnish it. There is no income tax, and water, gas and electricity are free. Petrol is cheap and healthcare is also free, even if that involves flying you abroad for an operation.

Children born to the Emir’s tribe - and there are thousands of them - get even more generous benefits, including monthly cash handouts from birth. Boys get more than girls. A Qatari government employee who retires continues to be paid the same annual salary as a pension for the rest of his life, so it is small wonder that after ten years studying abroad, followed by a sinecure at home, many Qataris choose to retire in their thirties.

Noticeable only by its absence is the huge American military deployment in this country. If you didn’t know it, you could easily forget that somewhere out in the desert is the colossal Al-Udeid airbase, from which the invasion of Iraq was launched in 2003. There are no signs pointing it out and even if you know where you are going, the dun-coloured buildings behind the long wire fence are not easy to spot in the desert haze. The soldiers keep a low profile; they don’t come into town much and when they do, they come plain-clothed in ones and twos. Many serve out their tour of duty within the confines of the base itself.

Coalition Central Command, where the daily war briefings were given to the world’s press, is in a second military base, As-Saliyah. This camp is on the edge of Doha itself, in a windswept industrial zone, and is unmarked on the outside.

Appearances, it seems, are deceptive. America has invested hundreds of millions of dollars in its defence systems in Qatar and the two countries have a deep and binding relationship. In 2002 the Qatari Foreign Minister, Sheikh Hamad bin Jasim bin Jabr Al Thani, stunned everyone when he declared Qatar’s relationship with America his country’s ‘first consideration’. While in the past Qatar looked to Britain for protection, now it has found a new ‘big brother’. From the American perspective this benevolent Islamic country, which allows its resources to be exploited and its desert to be colonized, is its dream partner in the region.

 



Al-Jazeera’s headquarters in Doha is a low, white building with a blue roof, next door to the compound that houses the Qatar Radio and Television Corporation. Satellite dishes and transmission masts loom overhead. It is easy to find, and taxi drivers know the dusty intersection simply as ‘television roundabout’. A rickety fence runs around the sandy compound, edged with yellowing grass and palm trees. A lethargic security guard waves cars over the speed bump in the stifling desert heat. Next door a new office is under construction so that the current one can be used to house the forthcoming Al-Jazeera English-language channel. There is some consternation among the news staff about who has bagged the best spots.

Inside the headquarters building the principal newsroom covers barely 2500 square feet but is jam-packed with banks of computers, television screens and busy staff. It is a state-of-the-art news environment, built around a serial digital video infrastructure with analogue audio, although it is currently being upgraded. Fibre-optic cables connect it to the satellite uplink system, as well as to the studios and edit suites of nearby Qatar Television. Prominently displayed on the wall is Al-Jazeera’s logo, a large, teardrop-shaped design based on the name ‘Al-Jazeera’ written calligraphically in Arabic. It means ‘the island’ or ‘the peninsula’, because, as Al-Jazeera’s chairman, Sheikh Hamad bin Thamir Al Thani, once explained, Qatar is an important part  of the greater Arabian peninsula. Below the name is written, in Arabic: ‘The opinion and the other opinion.’ In one corner of the newsroom stands a conspicuous, larger-than-life photograph of Tareq Ayyoub, the Al-Jazeera correspondent killed in April 2003 by an American missile during the invasion of Iraq.

During the spring of 2000 President Hosni Mubarak of Egypt paid a state visit to Doha. While he was there he asked his hosts if he might satisfy his curiosity about the new TV station which had been causing him so much trouble. When he dropped by unannounced after midnight at Al-Jazeera’s little newsroom, the bemused Al-Jazeera staff were happy to show him around. He and his entourage were taken aback by the tiny scale of the operation. ‘All this trouble from a matchbox like this?’ the President exclaimed.

Adjoining the main news floor are the edit suites, where footage is spliced and assembled into packages before being broadcast. Flimsy doors lead into individual offices which look on to the central newsroom and inside you can see framed front pages from the Guardian and Time magazine, with headlines testifying to Al-Jazeera’s past glories. In the manager’s office press awards and trophies from international media organizations line the walls.

Fortunately for me, Al-Jazeera’s management happily acquiesced to my request for help in researching this book. Since Al-Jazeera had nothing to hide, they said, it was in their interest to let an independent observer have a snoop around, especially since the network was planning the launch of its English-language channel.

Over the next few months, as well as returning to Doha, I travelled to Amman, Cairo, Detroit, Geneva, Jerusalem, London, Paris, New York, Ramallah and Washington, meeting Al-Jazeera’s staff as well as a wide variety of other people with insights or opinions on the Arab media. I talked with academics, ambassadors, Qatar’s Department of State, security firms, non-profit organizations like the Committee to Protect Journalists and Reporters sans Frontières (Reporters without  Borders, a Paris-based international organization committed to press freedom around the world), other television news organizations and magazines, politicians, think tanks, pollsters, doctors, hospital administrators, social workers, translators, an imam, economists, a historian, a lieutenant commander in the Royal Navy, businessmen of various persuasions, engineers and royal advisers, as well as numerous hoteliers, shopkeepers and students. While not exactly scientific, my research was at least random and as comprehensive as I could make it.

What I was not expecting to find was that the story of Al-Jazeera was not just the story of a news organization. Al-Jazeera has been so inextricably linked to tumultuous recent events in the Middle East - indeed at times it has been at the very eye of the storm - that the story of this news network is, in fact, the story of the upheavals that have taken place in that troubled region in recent years.




1

A Seed Planted in the Desert

Qatar is ruled by the Emir Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani and his tribe, the Al Thani. In proportion to the country’s small size, the Al Thani family is the largest of all the ruling families in the Middle East. It also has a reputation for being the most argumentative. Transition from one ruler to another has rarely been smooth and the family’s propensity for spilling one another’s blood won them the title ‘the thugs of the Gulf’ from one pre-independence British administrator.

The previous Emir was Sheikh Hamad’s father, Sheikh Khalifa bin Hamad Al Thani. He seized power in a coup immediately after Qatar’s independence in 1971 and for the next twenty-three years presided over important developments in Qatar’s infrastructure, domestic and foreign policies, effectively creating the modern state. In later years the old Sheikh developed a fine taste for luxury, spending more and more time out of the country, often on the French Riviera.

Today’s Emir, Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, is the eldest of Sheikh Khalifa’s five sons. His first exposure to democracy was on a trip to London when he was still a boy and legend has it that the concept seemed so ridiculous to him that he had to be led in hysterical laughter from the balcony of the House of Commons after witnessing his first parliamentary debate. He later went to Britain’s Sandhurst military academy, until he  returned to Qatar in 1977, when he became Minister of Defence. He still has a house near Windsor, Berkshire.

In 1995 the elderly Sheikh Khalifa briefly returned to Qatar after one of his many trips abroad, demoted one son from his position as Prime Minister and promoted another in his place. Crown Prince Hamad was rattled by his father’s habit of arbitrary promotion and dismissal. Thinking that one day this might put his own claim to the throne in jeopardy, he proclaimed himself the new Emir on 27 June that year, while the old Emir was in Switzerland on holiday. It is said that Sheikh Khalifa learned of the coup while listening to the radio in his hotel room in Geneva. Others say his son told him on the phone and then promptly hung up. If it had happened today he probably would have heard about it on Al-Jazeera.

The coup ushered in a year of strife and bickering between father and son. Sheikh Khalifa, who had every intention of clinging on to power, embarked on a tour of the Gulf to stir up dissent against his own son, whom he publicly disowned. Rumours of plots against the young Emir’s life abounded, climaxing in a foiled counter-coup attempt on 14 February 1996. It was said that the Sheikh had taken many billions of dollars - possibly as much as twenty-five billion - out of the Qatari government coffers.

It was now Sheikh Hamad’s turn to act. With the help of the Washington law firm Patton Boggs, he froze the money that his father had ladled out of the national reserve, thus ending his dream of a return to power. Sheikh Hamad quickly consolidated his position as Emir politically by ceding some of his power to a broader authority and by constitutionally safeguarding the role of Prime Minister.

On acceding to power Sheikh Hamad was, at just forty-four, the youngest ruler in the Gulf. The other Arab countries, with the exception of Oman, were governed by rulers in their sixties, seventies or eighties, many of whom had held power for a quarter of a century or more. The young Emir and his new political team of young, Western-educated technocrats belonged to a  different generation, more open to political and social ideas from the West.

It was not long before it became clear that Sheikh Hamad had plans quite unlike his father’s. He dispensed with the ritual and baroque finery of the court, and began instead to govern Qatar more like a managing director running a large corporation. Understanding the importance of privatization, he quickly turned many institutions in need of quick reform over to the private sector, among them Qatar’s antiquated postal service.

Like any sensible hands-on manager, he developed good personal relationships with his trusted top staff and always kept a handle on the cash. Unlike other Arab rulers, who remained aloof from their subjects, the new Emir made a habit of explaining his policies and ideas, often speaking directly to the press. He shied away from the kind of ceremony typical of most Arab leaders and even made a point of working in the afternoons.

Nowadays he sometimes drives around Doha and if he sees a problem he calls the appropriate minister to tell him what needs to be fixed. He is known for showing up in Doha restaurants with no entourage except for a few security men and sitting down to eat with amazed diners. Although for security reasons no one is allowed to leave before him, he does not have the restaurant cleared, as other Arab leaders do.

Although Qatar has phenomenal natural gas reserves - a trillion cubic feet of gas and potentially a trillion-dollar economy - the old Emir had believed conservatively that Qatar’s interests would better be served if the country never moved too far ahead of others in the region, culturally, economically or politically. The new Emir decided to abandon this policy. Rather than try to blend in with the other Gulf countries, he has done all he can to elevate Qatar’s position on the world stage, inviting Bill Clinton and Al Gore to Qatar, hosting the World Islamic and World Trade Organization conferences and soliciting major sporting events like World Championship motorcycle racing and the Asian Games of 2006. Qatar, he has stated, should be ‘known and noticed’.

Sheikh Hamad has plans to turn Qatar into an important  regional hub, a kind of Arab version of Switzerland: rich, neutral and secure. The massive airport that is currently being built, capable of carrying forty-five million passengers a year, shows that he is thinking big and long term.

Before any other Gulf country, the Emir introduced democratic elections for a number of establishments and authorities, delivered a new constitution, established an elected national body, the Municipal Council, and founded Al-Jazeera.

When I visited Doha, loyal Qataris assured me that the new Municipal Council, or Majlis Ash Shura, two-thirds of whose forty-five members are directly elected, the rest appointed by the Emir, had real political bite. When I asked my Qatari friends what kind of dramatic reforms it had helped implement recently I was told it had helped precipitate a major overhaul in the way the police calculate fines for traffic offences.

Although Qatar is often cited today as a paragon of virtue in the Middle East, it is important to keep this claim in perspective. Greater public participation in decision-making is a good start, but Qatar is still not a democracy. But then it is not a police state either: it is an autocratic state subject to the whim of one man, the Emir, who, although fortunately not a tyrant, is unelected, unaccountable and all-powerful. The Municipal Council may decide traffic laws but it does not discuss the military budget or the Emir’s personal expenditure.

Political parties in Qatar are still outlawed, as is anything that vaguely resembles one: for example, an environmental lobby group, a consumer association or an association of professionals. Opposition is not tolerated and there is still no real debate about how the country is run. In 1998 local Qatari newspapers published a letter from a Qatari religious scholar called Abdul Rahman al-Nuaimi which criticized the emancipation of women in Qatar, one of the government’s key policies. Nuaimi wrote that this trend was un-Islamic and that awarding women political rights risked turning them into men. He was arrested and jailed for nearly three years without trial.

With a word the Emir can change the course of the life of  any individual or family in Qatar, even powerful members of his own tribe, and all Qataris depend on his benevolence. On 5 August 2003 the Emir announced that his successor would no longer be his elder son, who had been in ill health, but would instead be his fourth son. In a moment one man’s autocratic decision changed the future of Qatar for ever.

Nor is it only Qataris who watch what they say in Qatar. At an expat party during my first week in Doha, I was politely asked whether I had yet met anyone from the Qatari CID. The CID, so expat rumour had it, is the secret arm of the Qatari police and has the job of mingling with the expat community to gauge its disposition towards the state. Since there is no democratic forum for people to air their opinions, the government has to employ policemen to stay abreast of the mood on the street. It is the task of CID officers to spot seditious trends in behaviour before they start. If they stumble across anyone fishy among the expatriate community, they tip off the regular police, and the authorities, rather than hold a long and potentially embarrassing court case, simply expel suspect expats at once.

‘This is why,’ a veteran British expatriate policeman told me over a tray of sausages at an expat house party in Doha, ‘there has been no terrorism so far in Qatar. The Qataris run a very tight ship. They know who goes into the country and who comes out, and if you want a long-stay visa they run a thorough background check on you. Not to mention AIDS tests, even for children. Any doubt at all, you get deported.’

Another highly unusual aspect of Sheikh Hamad’s regime is that the second of his three wives, Sheikha Moza bint Nasser al-Misned, has an important role in running the nation’s affairs. She is the chairperson of the Qatar Foundation for Education, Science and Community Development and sits on several other committees. Qataris see her as a sovereign in her own right. The royal couple rule almost as a partnership: sometimes she speaks in public with complete authority while he sits in the audience and watches. A glamorous mother of seven in her forties, Sheikha Moza possesses the positivity and self-confidence  that characterize the Arab women’s movement. One Qatari technocrat who worked for her told me he was impressed by her capacity for speed-reading lengthy technical documents and then asking intelligent, pertinent questions.

By the 1980s, when Qatar had become a seriously wealthy country, its Gulf neighbours, Dubai, Bahrain and Abu Dhabi, had already had a chance to establish themselves in the region as regional banking and commerce capitals. Unlike the other Emirates, Qatar traditionally had never been a trade hub, so the American-educated first lady, thinking laterally, decided that rather than compete with them she would concentrate on developing Qatar as a regional leader in education. Education has since become an obsession for both the Emir and his wife.

Buying wholesale into the American university system, the educational foundation which she heads paid $750 million for a branch of Cornell University to open a campus in Doha. At present the Weill Cornell Medical College turns out just sixty graduates a year, but, when it comes to royal projects, money is never a deciding factor, and Sheikha Moza has identified a regional demand for quality educational facilities. Virginia University, Carnegie Mellon, Texas A&M University and the prestigious American think tank the Rand Corporation have all recently opened branches in Qatar. According to one Qatari academic I spoke with, this has already had a positive effect far beyond anyone’s hopes. With so many world-class institutions located on one block in Qatar’s new science and technology park, the prospects for academic cross-fertilization during the lunch hour are enormous.

Academics have been given important roles in drafting Qatar’s new democracy. For example, the President of the University of Qatar chaired the committee that drew up the new constitution. He had the final word over all the others who contributed, the Foreign Minister among them, so an academic took precedence over a minister.

Although women in Qatar still face discrimination, Sheikha Moza, who is a Unesco special envoy for education, has helped  effect a dramatic improvement in their status. Women in Qatar vote, drive and make up 40 per cent of the workforce. Unlike in any Western democratic country, Qatari women were enfranchised at the same time as men. In March 1999 six women ran in the municipal elections. Although none of them won a seat, this was the first time that women had been allowed to stand for election in any of the six countries of the Gulf Cooperation Council (Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi Arabia and the United Arab Emirates), and more women voted than men.

Public education for women has reached a standard so high that women now account for nearly two-thirds of the University of Qatar’s nine thousand students and win most of the academic prizes. The Dean of the University is a woman, many of the teachers are women and recently women’s athletics were introduced for the first time. Increasingly, Qatari women can be found working in both public departments and commercial businesses. Paradoxically, because of the country’s strict Wahhabi beliefs, photographs of Sheikha Moza were prohibited until very recently, and when she appeared with her husband for an interview on CBS News’s Sixty Minutes the Arab world was astonished.

Besides representing Arab women, Sheikha Moza has also worked hard on behalf of children, and she chairs Qatar’s Supreme Council for Family Affairs. Under her guidance the prodigious use of child labour in camel racing has come to an end. In Qatar camel racing is a traditional sport in which the jockeys are usually children. Being a jockey in a camel race is not like being a jockey in a horse race. Unlike horses, camels do not need a lot of goading: they run as hard as they can by themselves and just need someone to point them in a straight line. Since the jockey’s job is simply to hold the reins, the principal prerequisite for the job is being small and light, so children are ideal. But this is not humane, ruled Sheikha Moza. Now Qatari technologists have pioneered a robotic camel jockey, and children are no longer needed. The camel, I was told, runs just as well.

In the West, Qatar’s radical reforms have been hailed as a rare  example of better Arab governance. Power had been passed down from one generation to the next peacefully, if not exactly democratically. But, in the Gulf, neighbouring cranky septuagenarian despots began to wonder if the same thing might happen to them. The little Emirate’s sweeping new policies were seen as a wild and dangerous precedent.

The Qataris and the Saudis in particular have long been uneasy neighbours. Although Qataris practise the same brand of conservative Wahhabi Islam as Saudis, they are more moderate in outlook and more tolerant of the expatriate majority among whom they live. By Western standards, Qataris still seem very conservative, especially when it comes to sex, but alcohol is available and women are treated much better than in Saudi Arabia. There the sexes are forbidden to mix, women must be covered from head to toe when in public and other faiths are banned.

For years Saudi Arabia has seen itself as regional supervisor in the Gulf, owed respect and deference by all the smaller Emirates. From the Saudis’ point of view, important regional decisions should not be embarked upon without consulting them first. On a personal level, the House of Saud thinks of itself as grander than the Al Thani, which the Al Thani strongly resent. In all, these two countries, like most Arab neighbours, have spent years nurturing a deep dislike of each other.

On several occasions in the early nineties the Saudis simply attacked the Qataris to remind them who was boss. In 2002 a new border agreement was signed to stop this, and since then Qatar’s reforms have continued apace. Relations between the new Emir and the Saudis got off to a poor start because the Saudis were accused of sponsoring a failed counter-coup to put the deposed Emir back on the throne. Since then the Saudis have occasionally made a show of welcoming him back to the region, to snub the current Emir, his son Sheikh Hamad.

There are many things that irritate the Saudis about the Qataris. With its new democracy and new constitution, Qatar has underlined Saudi Arabia’s backwardness; Qatar is the only  country in the region with ties, albeit low-level ones, to Israel; at the end of the first Gulf war in 1991 Qatar offered Iraq the use of its capacious ports to handle commodities bought under the UN’s oil-for-food programme; Qatar is much richer per capita than Saudi Arabia, with a per capita GDP of $21,500, compared with the Saudis’ puny $11,800; and Qatar has gradually eclipsed Saudi Arabia as America’s first choice of military partner in the Gulf.

But why, I wondered, are Qataris so different from their neighbours? When I visited Al-Jazeera’s London bureau I met Muftah al-Suwaidan, its Qatari executive director, who had worked for Qatar Airways and Qatar National Bank in Paris before Al-Jazeera, and I put this question to him. His response was, ‘Until the end of the seventies Qatar was still a very conservative society. When the new Emir took over in 1995 and started to open society he brought new ideas and the people accepted it. Today in Qatar society is open. Qataris are not just open in the media, they are open in all aspects of Qatari life. But it is also to do with international changes: what is happening in the region. After Iraq invaded Kuwait and then there was the liberation of Kuwait, the Americans started demanding democracy and human rights in the region and this had an effect on Qatar before it did on our neighbours.’

Mostefa Souag, an Algerian and Al-Jazeera’s senior correspondent in London, added other reasons. ‘Qatar is a small country and change in a small country is easier than in a big one, as you can reach the whole population faster. Also, when a country is rich its fortune can reach everybody. People go abroad to study and then come back with new ideas.’

There are probably cultural reasons that they did not mention, like Qatar’s colonial history and its long history of trading with Iran and the other Gulf states. The Saudis, by contrast, issue from the landlocked desert. But Qataris agree that it is their unusual royal couple who are primarily responsible for the country’s progressive changes, including the establishment of Al-Jazeera.

‘Qatar has a leadership that is willing not just to go hand in  hand with the people, but prepared to go ahead and pull them,’ explained Souag. ‘If you have a leadership that is well educated, open-minded and know what the country needs, then they can go even further than the country and then bring them after. When the Emir took over, he came with ideas. He saw that one of the best ways to move forward was to modernize the media.’

Pulling the country forward whether it wanted to go or not didn’t sound like very healthy governance to me. No, both Al-Jazeera men were adamant, this was genuinely a case of the leader knows best. ‘Forty years ago, if you had said to Qataris, “Do you want to send your kids abroad to study?” most of them would have said no,’ reasoned Souag. ‘You have to make people open up.’

‘Look, our leadership leads the people,’ offered Al-Suwaidan. ‘It is no different than when, during the [second] Iraqi war, a million people demonstrated in London against the war. Blair was asked, since a million people oppose it, why are you still going to war? And he said the leadership has to lead. Sometimes he does not have to listen to the public. Sometimes the leader can see further than the public.’ It is a persuasive analogy.

Whether all Qataris agree is hard to gauge. In the run-up to the first Gulf war, while Americans in neighbouring Gulf countries, including Kuwait and Saudi Arabia, were being murdered, the Qataris’ objections to the Emir turning their tiny country into a giant terrestrial aircraft carrier remained muted. If Qataris take issue with their Emir’s decisions, they complain behind closed doors. There is occasional grumbling about some reforms, but as long as there is continued prosperity most people are too busy getting rich to complain much. The creation of Al-Jazeera was an act of liberalism, not one of democracy, and the channel could be unmade as quickly as it was made if one day the Emir changes his mind.

Not that Qataris are all holding on for democracy: many people told me they were very happy with the current system and liked what the Emir had done. ‘Democracy would not work well in Qatar,’ one Qatari told me. ‘We have a small,  family-based country and if someone runs for a political position then, of course, their whole family backs them. This means larger families can use the democratic system legitimately to secure power for themselves, which is what has happened in Kuwait, where families act like lobby groups. We have a strong leader, with a moral conscience, good values and a pile of money. Qatar is a special case. Democracy is not the best system for us.’

Time will tell if Qatar is on the right course or not. The country has already changed dramatically under the Emir’s new reforms. Qataris are now better educated and more politically enlightened than ever before. The ratio of work to free time has changed considerably and now that women have joined the workforce there is a burgeoning middle class in which both husband and wife work. In order to let the massive national wealth trickle down, ordinary Qataris are being allowed to invest in the economy, in security markets and companies mostly or partly owned by the government. More social responsibility is coming. Not long ago there were no taxes and all public services were free. Now businesses pay limited taxes, as well as for water and electricity and soon private users will do so too. The new media, especially Al-Jazeera, have dramatically changed the way Qataris see the rest of the world. People often call into Al-Jazeera and complain about their Emir and life in Qatar, but it is clear that the channel has made them feel Qatar is a player on the world stage.

The Emir is laying foundations, like free speech and education, which will not bear fruit overnight. Probably the full impact of the reforms will not be felt until a hundred years from now.

As well as pursuing reform at home, Qatar has an ambitious foreign policy that can be summed up as trying to get along with everyone. It has had controversial ties with America, Israel, Iraq and Iran all at the same time, it has welcomed exiled Hamas leaders, given asylum to Saddam Hussein’s wife, received visits from high-level Al-Qaeda members (before 9/11) and sheltered  a Chechen Islamic leader wanted by the Russians. It practises a delicate balancing act that seems to have worked - so far.

In the context of Qatar’s maverick tradition, Al-Jazeera perhaps does not seem such an extraordinary phenomenon after all. Nor is this the first time the Arab world has been overrun with exciting new media. Local newspapers first came to the Middle East in the nineteenth century and for years Egypt’s Al-Ahram was generally considered to be the finest Arab newspaper in print. The Second World War saw the advent of radio in the Middle East in the form of Allied and Axis propaganda radio, after which came the BBC Arabic service, the Voice of America, Radio Moscow and, by far the most popular of all, the anti-imperialist Nasserite Voice of the Arabs.

The sixties brought transistor radios and then television. These were particularly important for the Arab world, since illiteracy rates are still well over 50 per cent in many countries, especially among women. The Iranian revolutionaries recognized this in the seventies, when they used audio-cassettes very effectively to spread their message; Islamic militants today disseminate sermons via CD, DVD or audio files on the Internet.

The seventies and eighties saw the rise of regional newspapers. After the civil war in Lebanon a growing number of Arab newspapers moved their headquarters to Europe. These decades also saw the rise of the Saudi media empires, as wealthy princes backed papers aspiring to promote a perspective on the Middle East sympathetic to the Saudi regime.

The problem with this abundance of media was that it was all controlled either by a Minister of Information or by the financial backers. Its main interest was in serving the government, which in practice meant much buffing of the ruler’s ego. Newspapers and television broadcasts would typically dwell chiefly on what the Sheikh, Emir or President was supposed to be doing that day. Tedious national occasions would be celebrated at length and much airtime was given over to the shaking of hands, kissing of babies and cutting of ribbons. Until the 1990s the Arab media still followed, in spirit at least, a decree laid  down in 1865 by the Sultan of the Ottoman Empire that required journalists to ‘report on the precious health of the Sultan’.

Sometimes the press was used by the government for other purposes. In Saudi Arabia, for example, where all the press is state-controlled, it is well-established government practice to gauge public opinion on new issues by starting a debate in the newspapers. In the mid-seventies the Saudi newspapers debated whether or not cinemas should be legal for three months, before the King decided that those opposing cinemas were in the majority and banned them.

Unsurprisingly, Arabs learned to despise and distrust everything they heard, read or saw in the media. All the media came to be regarded, quite rightly, as appendages of the government, which only ever echoed, never investigated or criticized, what their leaders said. By way of a substitute Arabs shared news informally in the souk or at the mosque. The spoken word was always privileged over the written word and the person who told you something was often as important as the thing he told you. Although prioritizing the spoken word is anathema to Westerners, who feel happier trusting written documents, in the Middle East this tradition has its roots in Islam itself, where the sayings of the prophet Muhammad are transmitted orally. When Muslims recall these sayings, they do not reflect just on what was said, but on the chain of authority by which it has been remembered. This chain of trustworthy people, called the Isnad, is like a guarantee of authenticity stretching back through history.

The most determined in the Arab world looked abroad for news, and for years three major Arabic-language radio stations played a vital role in keeping Arabs in touch with world events: Radio Monte Carlo, which was French, the Voice of America and the BBC. Although these stations were extremely popular and offered a higher standard of news than anything produced domestically, they were Western and so still subject to some suspicion.

Whenever Arabs began to turn back to their state media, for example in times of war, their trust would be disastrously  betrayed. The most famous instance of this was during the Arab-Israeli war of 1967, when Arabs everywhere were glued to the Sawt al-Arab radio station founded by Gamal Abdel Nasser, President of the United Arab Republic (Egypt). The beloved announcer Ahmad Said, a household name in the Middle East, declared that the Arab armies had crushed the Israeli army and that Israeli planes were ‘falling from the skies like flies’. The rest of the Arab media went on to repeat this message until a week later, when Arabs found out from foreign sources that they had, in fact, been utterly defeated. Arab trust in the media was shattered. Since then the media has done little to win it back: in 1990, when Iraq invaded Kuwait, the Saudi media delayed telling the people for two days.

In May 2004 when Egypt was bidding to hold the 2010 soccer World Cup, the Egyptian Minister of Youth and Culture appeared on television. What he said gave the impression that the nation had indeed won enough votes from the FIFA Executive Board to become the host nation. This was it, thought millions of Egyptians; finally we have won something! Only later when the votes were officially counted did it emerge that South Africa had in fact been chosen, with fourteen votes; Morocco came second with ten; and Egypt was in a humiliating last place, with no votes at all. For many soccer-mad Egyptians, this was as much a hammer blow as being lied to about the progress of a war.

Satellite technology first came to the Arab world in the eighties - the Arabsat satellite was launched in 1985 - but for the first few years its potential was underused. The most important impact it had on the Arab media was in transmitting Arab newspapers edited in London, like Al-Sharq al-Awsat and later  Al-Hayat, to Arab capitals for printing. It was not until after the first Gulf war, when regional governments noted the pivotal role played by CNN, that the strategic possibilities of satellite television were reconsidered. Arab satellite channels started to change and began to offer more round-the-clock news and current affairs programming.

The output was still blatantly self-serving, usually with a  heavy political bias. It steered clear of controversy and avoided anything that mixed religion and politics. The Egyptian Space Channel (ESC), for example, regarded its role as being that of ambassador for Egypt and strived to present a rosy picture of happy Egyptians in breathtaking locations. Lebanese Future TV, headed by Lebanon’s billionaire Prime Minister, Rafiq Hariri, aimed to portray a vibrant picture of Lebanon well recovered from the war, in the hope that he might attract investors. Saudi Arabia’s MBC (Middle East Broadcasting Centre) broadcast news and current affairs programming from London and became a popular family channel, but it strictly avoided anything that might infringe on the interests of the Saudi government. London-based ANN (Arab News Network), owned by the Syrian President’s nephew, also had a strong political agenda. The fact that some of these new satellite channels were based in Europe, out of reach of their own countries’ censorship laws, did not mean they offered a higher quality of commentary.

Even today, Egypt’s Minister of Information telephones the Egyptian state news bureau every evening with a list of ministers and specific instructions as to the order in which each should appear. On his instructions, Egyptian news dedicates at least one bulletin every evening to the activities of the President’s wife, Suzanne Mubarak, usually for several minutes. Extensive airtime is also given regularly to the activities of the President’s favoured son, Gamal. Consequently the Egyptian national news still often looks more like the Mubarak family show.

Exactly what Sheikh Hamad had in mind when he decided so firmly to establish a satellite news channel - whether it was for political or financial gain, or out of a genuine yearning for democratic reform - is a matter of opinion.

Probably at least part of his intention was lateral thinking to stop his little country falling victim to a Saddam-style blitzkrieg, as when Iraq had invaded nearby Kuwait in 1991. From the moment he came to power, Qatar’s security was always of paramount importance to the Emir and since he knew from his  Sandhurst days that a military defence of his tiny country was always going to be impossible, he understood that if Qatar were to survive its troublesome neighbours then military self-discipline and planning would be crucial.

His solution was to embrace Arab public opinion. Rather than try and control the flow of information like King Canute’s obsequious adviser - and all the other Arab rulers - he guessed correctly that hosting a popular television network would make Qatar much harder to sacrifice in the event of it being attacked. He foresaw that in the modern world, public opinion would be the most powerful shield of all. He first put forward the idea as early as August 1994, when his father was still on the throne. The initial plan had been to upgrade Qatari state television and begin transmitting it via satellite. Indeed in retrospect there are some signs that Qatari state television was a kind of Al-Jazeera prototype. In January 1996 a diplomatic row with Bahrain was ignited when two exiled Bahraini opposition leaders were interviewed on Qatari state TV. Although it was a regular terrestrial rather than a satellite broadcast, the signal carried easily across the water to nearby Bahrain and it miffed the Emir. The Bahraini Minister of Foreign Affairs accused Qatar of cooperating with Bahrain’s enemies and deliberately attacking a sisterly state.

Despite, or perhaps because of this early row, the Emir issued a decree establishing a new channel called Al-Jazeera a month later. It was less than a year since he had acceded to power and it was evident that he had been planning it for some time. Preparations for the new channel were quickly underway. A three-man committee, consisting of a Qatari journalist, one of the Emir’s close financial advisers and the under-secretary of the Ministry of Information, was appointed to recruit staff. The Qatari Council of Ministers, or Supreme Council, appointed a seven-man board of directors for Al-Jazeera, each of whom would sit for three years. Sheikh Hamad bin Thamir Al Thani, then a deputy Minister of Information, was appointed chairman. The Emir agreed with the editorial board that Al-Jazeera would be  independent of his control and that if he were ever to break this pact the result would be their mass resignation.

Initially the plan had been for a channel that was part news and part entertainment, but after the Emir watched a six-hour pilot prepared by the committee in London, he settled on an all-news format. Nine months later, on 1 November 1996, Al-Jazeera began broadcasting.

To help it start up, the Emir gave Al-Jazeera five hundred million Qatari riyals ($137 million) as what was supposed to be a one-off payment. This funding was to cover five years, by which time, it was projected, Al-Jazeera would have achieved financial independence as a commercial operation. As with any other news channel, the plan was to generate sufficient income through selling advertising, programmes and exclusive footage, as well as hiring out equipment to other television stations. Al-Jazeera failed to raise enough revenue by these means, however, and is still receiving financial aid from the government. It has never had a single owner, some of the company’s shares being owned by the Qatari government, some by private citizens. Executives have expressed the hope that one day the network might be incorporated as a private company and sell its stock to the general public.

Since Al-Jazeera’s inception the Emir has continued to shape domestic policy to sustain the channel. Without his continued political and financial benevolence, it would have ceased transmitting long ago. The new Qatari constitution, overseen by the Emir, enshrined the freedom of the press and was a constitution which in later years he was to quote to the Americans when they pressured him to interfere with Al-Jazeera’s output.

In March 1998 the Emir abolished the Ministry of Information, ending press, radio and television censorship. Overnight the government-owned Qatar Radio and Television Corporation, the Qatari Press Agency and the Department of Printing and Publications became independent public institutions. All the media in Qatar, including Al-Jazeera, found their horizons dramatically broadened in terms of whom they could  employ and what they could broadcast or publish. Ironically, in Qatar at that time, as in many other Arab countries, satellite dishes were illegal. Al-Jazeera was still available free to Qataris via a terrestrial signal, but until a few years later satellite dishes were seen only on government buildings. Today large satellite dishes are still outlawed.

Even loyal Qataris confess they were astounded when they heard of the sweeping reforms. ‘When we heard the Emir planned to abolish the Ministry of Information, we said to each other, this has got to be a joke,’ recalled Mostefa Souag. ‘This could not happen in the Arab world. When we first heard about Al-Jazeera, we thought this is another joke. Then we saw it and we finally realized that this administration, this elite which came with the new Emir, had genuinely decided to do something different. These are people who had been educated in the West, know what is going on in the world and wanted to apply their ideas in real life rather than be tied down by tradition.’

Seeking Arabic-speaking staff with television news experience, Al-Jazeera profited hugely at the very start from an aborted joint Saudi-BBC attempt to establish a similar kind of service. In the early nineties a prince, a cousin of King Fahd of Saudi Arabia, had set up a satellite television company called Orbit. To have access to European technicians and talent and avoid the kind of government interference that might arise if it were based in an Arab country, the prince decided to base Orbit’s operations in Rome. In addition to offering nineteen television channels to paying subscribers, the company approached the BBC to supply an Arabic version of the BBC World Service news. For a long time the World Service had been available in the Middle East in English, but this was to be the first time that a television news channel of this sort had been available in Arabic.

Before agreeing to supply Orbit with its Arabic-language news channel, the BBC insisted the new channel should have the same values as the rest of the World Service. ‘If someone wants the BBC they have to take it as it is. Culturally sensitive, yes; but journalism on bended knee, no,’ said a BBC spokesman at the  time. On 24 March 1994 the BBC and Orbit’s Saudi backers signed a ten-year agreement which, on paper at least, looked set to benefit both parties. But there were suspicions that the cultural differences between them would result in disaster. The Arab press wrote off the whole project from the start, dubbing it ‘the BBC’s Petrodollar Channel’.

Broadcast from the BBC studios in west London, the new Arabic BBC news service grew incrementally from two hours of broadcasting a day at the start to eight hours by the end of 1994. But it was not long before the relationship fell apart over the perennially sticky issue of editorial control. There had been growing friction over what should be broadcast, before a blistering row in 1996 proved cultural differences in this instance to be insurmountable. Angry telephone conversations and board meetings revealed that what had been meant by ‘cultural sensitivities’ turned out to mean editing anything with which the Saudi royalty disagreed.

The final controversy came in two stages, and the first revolved around a Saudi dissident called Professor Muhammad Al-Mas’ari. Al-Mas’ari was the head of the Committee for the Defence of Legitimate Rights, an influential Islamic organization, banned in Saudi Arabia and based in Britain, which vehemently opposes the House of Saud. Since his expulsion from the kingdom, Al-Mas’ari had campaigned relentlessly against the Saudi royal family, calling for strict Islamic rule instead.

In January 1996 Al-Mas’ari debuted on Orbit’s BBC Arabic service, but halfway through his interview a mysterious and timely blackout occurred, embarrassingly ending the transmission. Although Orbit denied it, besides the BBC they were the only ones who could have stopped the broadcast, by cutting the power from Orbit’s central command in Rome. The BBC was furious, accusing Orbit of censoring its broadcasts and breaking their agreement, which had granted the BBC complete editorial control. The BBC was faced with the painful decision of pulling out of the deal with Orbit or compromising its editorial independence. It settled on the latter.

The Saudis were furious too, that Al-Mas’ari had been on Arab screens in the first place, and a storm erupted between the British and Saudi governments. The Saudi Ministry of Information instructed hotels in the kingdom not to broadcast any Orbit channels at all and the Saudi Ambassador insisted on Al-Mas’ari’s immediate deportation from Britain, thus ending his media campaign against his homeland. If Britain refused, he warned, Saudi Arabia would terminate arms contracts worth billions of pounds, putting thousands of jobs at risk. Shamefully, Prime Minister John Major and Home Secretary Michael Howard acquiesced to the Saudis’ demands and agreed to deport Al-Mas’ari to the Caribbean island of Dominica. But, to the deep embarrassment of the British government, Al-Mas’ari successfully appealed against the judgement in court. The British press condemned John Major for sacrificing Al-Mas’ari’s human rights on the altar of Saudi arms deals.

The second and final blow to the relationship came a few months later when a BBC Panorama documentary entitled Death of a Principle was highly critical of Saudi Arabia’s human rights record. Aired uncut in Arabic on Orbit’s BBC service, the programme revisited the Al-Mas’ari affair and dynamited any chance of a reconciliation. It showed a Saudi funeral, a Filipina living in Saudi Arabia who testified in an interview to having been flogged for going out with male friends and, most controversially, a man about to be decapitated by a sword-wielding executioner. Although the actual moment of beheading was not shown, filming executions is illegal under Saudi law. ‘This programme was a sneering and racist attack on Islamic law and culture,’ said Orbit’s president. The BBC Arabic service was abruptly switched off on the night of Saturday 20 April 1996, eighteen months after it had begun. A week later it was replaced with the Disney Channel.

At first the BBC thought that the show might go on, if only another rich but slightly more liberal Arab sponsor could be located. After all, the operation had been conducted from the BBC studios in London. But Orbit, it emerged, was determined  to obstruct any new BBC Arabic project and was formidably placed to do so. Orbit’s Saudi financiers were so influential that they had a stranglehold on any potential backer who ever wanted to do business in the Middle East again. Nor, after the recent scandal, was the British government in any hurry to help the BBC get the channel up and running again.

As if this panoply of obstacles was not enough, Orbit also owned all the computers and technical equipment that the BBC Arabic service had been using. The company had supplied the lot at the start, on the understanding that this was somehow more tax-efficient, and now it exercised its right to do absolutely nothing with it all, and not let anyone else either. The purpose-built digital studio was left empty and unused on the BBC’s premises while executives spent a few fruitless weeks trying to strike a new deal.

The sudden closure of the Arabic channel left about 250 BBC-trained Arab journalists, broadcasters and media administrators out of a job. They were also out of a dream, for they had shared a vision that the Arabic service was going to make a difference in the Arab world by setting a higher standard than the tawdry and venal reporting of state television news. Offered the opportunity to work on a news channel without the same editorial reservations, 120 of them swiftly signed up with Al-Jazeera, which had just been established. Approximately a quarter of the total number of Al-Jazeera’s employees were Qataris, the rest were drawn from all over the Arab world. Many were Palestinians, perhaps because Palestinians tend to be better educated and travel more than other Arabs. Palestinians are well represented among Arabs in other news organizations too, including the BBC.

Many of these journalists went on to become some of the most familiar faces on Al-Jazeera. If the winner in this affair was Al-Jazeera, the losers, in the short term at least, were the tens of millions of Arab viewers who had just begun to acquire a taste for quality, independent news in Arabic when it was abruptly taken away from them.

‘The BBC Arabic service was the beginning,’ Mostefa Souag told me. He worked for the Arabic station from the day it opened to the day it closed. ‘For the first time Arabs had the chance to watch Arab journalists doing the news and making programmes to the same standards as Western news channels.’ Although the Arabic service was in part a foundation for Al-Jazeera, as Souag points out there were also some important differences between the two. ‘The BBC project was different: the audience was very limited, because the channel was not free,’ he explained. ‘We were broadcasting just eight hours a day and it never ran long enough to create the kind of impact that Al-Jazeera has had. Al-Jazeera, on the other hand, broadcasts twenty-four hours a day, has a large audience and is free in most places, especially in the Arab world. It’s broadcast from an Arab capital, in an Arab country and managed by Arabs themselves: the BBC was none of these things. Al-Jazeera was the first time Arabs discovered it was possible to have an Arab institution that they could respect.’

The collapse of the BBC Arabic service was an emotional time for its staff, many of whom were left in limbo. Souag, who had been a professor of English literary theory at Algiers University between 1985 and 1993 before working for Saudi Arabia’s MBC, had dropped everything to be part of the BBC Arabic project. His story was typical: in October 1994 he had left a good job for the promise of a new life with his young family in London, attracted by the prospect of a career with the BBC, a company which carries tremendous prestige in the Arab world. All the staff were told they could expect to be employed for at least ten years. When the venture fell through after just eighteen months, many had already bought homes or were in the process of exchanging contracts on them. The dramatic demise led to huge personal problems. Many of the staff were no longer entitled to stay in Britain, while others, like Souag, had young children who were settled into school. No one at the time could have guessed that the ashes of the BBC project would turn out to be the most solid of foundations for Al-Jazeera.

[image: 001]

Initially Al-Jazeera began broadcasting just six hours a day from just one satellite, the Arabsat satellite. In January 1997 this was bumped up to eight hours, then twelve hours daily. Arabsat, short for Arab Satellite Corporation, launched the satellite, which is jointly owned by twenty-one Arab states, in 1985. When Al-Jazeera first started broadcasting from it, the Arabsat satellite’s global ‘footprint’ - the area on earth where its signal could be received - uniquely covered the Middle East. Today there are plenty of other satellites whose footprints overlap with this, but in those days when Arabsat was the only one, for a network to keep transmitting, it was crucial that it remain on good terms with Arabsat’s management. Arabsat’s headquarters and control facilities are in the Saudi capital, Riyadh.

Television satellites have a fixed number of transponders that are rented by TV stations so that they can broadcast their signals. In this case the Arabsat satellite’s transponders were already virtually fully booked and Al-Jazeera had to settle for a Ku-band transponder, which had a weak signal. What Al-Jazeera wanted was a C-band transponder, which generated a much stronger signal receivable with an ordinary, small satellite dish. The terms ‘Ku-Band’ and ‘C-band’ refer to the frequency of the signal. To get a decent picture on the screen from a puny Ku-band signal you needed a very large satellite dish, six feet in diameter or bigger, which most of Al-Jazeera’s potential audience did not have. With little or no reception in much of the Arab world, Al-Jazeera’s first year slipped by without the channel making much impression. At the same time other new satellite channels were blossoming across the Middle East and Africa. Kenya, Uganda, Mozambique and South Africa all launched satellite ventures; two private Lebanese channels were expanding into satellite television; and Egypt was about to launch its very own satellite. Amid this scramble, Al-Jazeera, largely unreceivable in the Middle East, went almost unnoticed.

The leaseholders of the coveted C-band transponder on the Arabsat satellite were a French television channel called Canal France International (CFI). About 4 o’clock one Saturday afternoon in July 1997, this channel was supposed to be broadcasting an educational programme for schoolchildren in the Middle East. Unfortunately for CFI, a technical mix-up at France Télécom meant that thirty minutes of a hard-core pornographic film called Club Privé au Portugal, destined for customers in the Pacific, was beamed in its place. Contemporary CFI broadcast data suggested that a possible thirty-three million people across the Middle East could have been watching, including plenty of children expecting educational material. Predictably, the Saudis, who controlled the satellite, were outraged, as CFI had offended the most basic Islamic ideals. There would be no compromise: despite protests from French diplomats, Arabsat tore up the contract and expelled CFI from the Arabsat satellite, leaving the coveted C-Band slot free. Al-Jazeera took the channel’s place a few months later. History does not record what happened to the French technician who was responsible for the mishap. Only when Al-Jazeera started transmitting from the C-band transponder in November 1997 was it in a position to compete seriously with other satellite channels. At the same time as it changed transponder, it increased its programming schedule to seventeen hours each day.

Today Al-Jazeera is available all over the world, but its main viewership is still to be found in the Middle East. From the swankiest suburbs of Dubai to the poorest slums of the Palestinian refugee camps, Arabs are watching Al-Jazeera. With the demise of Saddam Hussein’s regime in Iraq, satellite dishes are now widespread in every Arab country and a growing expatriate community is tuning in too. In Britain it is offered as part of a subscription service on Sky Digital, or you can get it free-to-air through certain satellites, like Hotbird. In the United States and Canada around two hundred thousand subscribers pay the Dish Network between $22.99 and $29.99 a month to receive Al-Jazeera as part of a multi-channel Arabic package.

Because illiteracy rates are high in Arab countries, newspaper circulation remains low and the printed media play only a complementary role in how most people receive their news.  The television is the most important source of news. In Arab countries Al-Jazeera is free, and all that is needed to receive it is a satellite dish costing about $100. Dishes are now so commonplace that when impoverished desert Bedouin get married they are no longer given jewellery but a satellite dish instead, so the newly-weds can watch the news. In the remote desert you see Bedouin tents made of goat hair, animals tethered outside, bare-foot children all around - and a dish on the roof.




2

Making a Splash in the Arab World

Al-Jazeera was just one of a large number of new satellite channels flowering in the Middle East in the nineties. But the fact that it was one of the few fully Arab news stations, run, staffed, and financed by Arabs and broadcast from an Arab country, was a significant development and continues to be a source of pride. The network’s longer schedule and greater availability, combined with its liberal programming, meant that once it became more widely receivable on the C-band transponder it would not go unnoticed for long. Guests were deliberately selected to be as controversial as possible and for the first time Israelis speaking Hebrew appeared on Arab television. This was a major departure from anything done before and was truly shocking for the Arab public. Many Arabs had never seen an Israeli speak before. But what made Al-Jazeera’s name in the Arab world first, long before it became famous in the West, was its talk shows.

Political, social, economic and religious topics are all regularly tackled on Al-Jazeera’s talk shows. They help draw a wider audience to the station, although the average Al-Jazeera viewer, as with news stations in the West, is still a man aged over twenty-five. As the names of the shows suggest, most welcome viewers’ opinions, by way of phone calls, faxes or emails. The audience often plays an important role in the direction shows take and plenty of heckling is not uncommon.

Among Al-Jazeera’s best-known programmes is More than One Opinion, a political show presented from London by Sami Haddad. This is a live debate between invited guests. Normally there are more than two guests present, so it is more like a round-table discussion than a polemical debate. Without Borders, presented by Ahmad Mansur, is a gritty face-to-face interview, like Tim Sebastian’s Hardtalk on BBC World, often with a politician who has made himself flavour of the month by doing or saying something controversial. Top Secret is a fearless documentary show that investigates a controversial topic and appears irregularly. Broadcast on Saturdays, Open Dialogue pits a group of ten or twelve members of the public against a guest. Only for Women is a ninety-minute programme about women’s issues that runs on Mondays and is hosted by a bossy Syrian lady called Luna Shebel, who seems to provoke either love or hate in most of the women I spoke with. Other shows run for a set duration, for example during an election campaign, and then end. Weekly shows are usually aired live once and repeated later the same week.

Al-Jazeera’s two most famous programmes, which have been running since its inception, are Al-Ittijah al-Muakis (The Opposite Direction) and Al-Sharia wal-Hayat (Religion and Life). Both these weekly talk shows feature guests discussing contemporary issues, while the host holds the ring.


The Opposite Direction, modelled on CNN’s Crossfire, is a political show which airs every Tuesday for ninety minutes. It is anchored by Dr Faisal al-Qasim, a Syrian Druze who attended Hull University, where he studied, appropriately enough, drama. He is an unlikely-looking star, with spectacles and hair combed sideways over his bald spot. The show’s formula is simple: two guests who have completely opposite opinions argue about a controversial theme, while Dr Al-Qasim stirs it up. Typically, an Arab dissident living in exile from his homeland is pitted against a representative from that same country’s government, with incendiary results.

Al-Qasim’s PhD thesis was a study of iconoclastic British  dramatists and he is enthralled by the idea that art and drama can change society. ‘I like defrocking political and religious figures,’ he told me. ‘I like de-iconizing icons.’ Besides being the presenter, Al-Qasim also writes and researches every show single-handedly and books all the guests himself with his mobile phone.

On one show Dr Al-Qasim posed the question ‘Are Hezbollah resistance or terrorists?’, which two doctors had been invited to debate, one Egyptian and one Lebanese. The broadcast was taking place before the Israeli military withdrawal from South Lebanon and the Lebanese Shiite Muslim guerrillas of Hezbollah were widely considered a respectable resistance movement against the Israeli occupation. Asking the question at all was scandalous to many Arabs, because they believed that to cast the slightest doubt on Hezbollah’s legitimacy was a kind of betrayal.

Screaming, shouting, threats, insults, marching off set, The Opposite Direction has seen it all and consequently is, without question, the most popular show of its kind in the history of Arab television. Al-Qasim chooses topics with aplomb that ignite the most heartfelt reactions - and so the biggest arguments - between his guests. Sometimes he sides with one guest against another, but always his provocative comments and questions are aimed to extract the most explosive response. The show has been the source of numerous international disputes and instigated the severance of diplomatic relations with several neighbouring countries.


The Opposite Direction took some months to reach its zenith of popularity, because at first guests were unsure about participating in something so radical. Once it did, it was simply quite unlike anything ever seen before on television in Arabic. Saudi’s Orbit had in the past run a more demure talk show, more like  Larry King Live, which dared to feature some fairly risqué guests, but it was never as frank-talking as The Opposite Direction. Here, for the first time, Arab rulers would be openly slated as lackeys of the US and their policies blasted as sycophantic, treacherous and corrupt.

Still, some guests were nervous about the possible consequences  of appearing on the show. On one occasion a Tunisian liberal went on air wearing a false moustache, so that Islamic militants might not be able to recognize him afterwards. Unfortunately, in the heat of the debate the moustache came unstuck, giving Al-Qasim the giggles.

The opportunity for members of the public to call in and join the mêlée was also something of a novelty in the Arab world. On Al-Jazeera, unlike most Arab networks, although an operator asks the callers what they want to say before they go on air, no protective time delay is used in their dialogue with the guests. Callers are aired completely live and often for much longer than on Western television. Each talk show continues to receive hundreds of calls.

In a region where free speech is scarce, the kind of free debate seen on The Opposite Direction was revolutionary. At first the Arab viewing public was sceptical that this was as simple as it looked. There were doubts that the callers were really ordinary members of the public, rather than the Mukhabarat, the secret police. Today the show is more or less accepted as genuine, although Arabs remain divided over its merits. Some believe it to be the first step towards democracy; others just think it’s a shouting match.

Although still relatively unknown in the West, the show has made Dr Faisal al-Qasim one of the most famous faces in the Arab world and, simultaneously, the subject of deep suspicion. Although today there are plenty of imitators on other Arabic channels, still no other political talk show is anywhere near as popular. When Al-Qasim stepped down as presenter for a few weeks, the switchboard was inundated with calls from viewers complaining that the show had lost its edge. Without Al-Qasim, they said, The Opposite Direction might as well change its name to The Same Direction, since there were not any good debates any more.

When he appears in public, Al-Qasim is mobbed unless he wears a disguise, and it is often said that Arab cities go noticeably quieter when his show comes on the air. He has stood  accused of being secular, a communist, a Freemason, a Zionist and an Arab nationalist all at the same time. ‘I have also been accused of collaborating with the intelligence service of every country in the world except Togo and Burkina Faso,’ he said.

He still receives piles of hate mail, though most of it now comes from the Mukhabarat, or secret police, he thinks. Years of practice mean he has become something of an expert at differentiating real hate mail from secret-police hate mail, which comes mainly from Syria and Egypt. It is strange to think there is someone in a police station in Damascus whose job it is to write letters to The Opposite Direction all day, but I don’t doubt it is true.

Although he likes to make light of his fame and all the threats he receives, the truth is Faisal al-Qasim lives in fear for his life. His house is in a gated compound in Doha and whenever he leaves, he finds himself always looking over his shoulder. ‘Every day I turn the key in the car, I thank God it doesn’t blow up,’ he told me. ‘Every single day.’ And God forbid, if one day he was blown up, I asked, where should we start looking for the culprits? He paused to think for a second. ‘I have so many enemies . . .’ he mused. Then it came to him. ‘Governments, Foreign governments. The Mukhabarat.’


Religion and Life is another of Al-Jazeera’s more famous regular shows. It is broadcast every Sunday evening at 9.05 Mecca time. The presenter invites Sheikh Yusuf al-Qaradawi to come on the show, except when the Sheikh has been called away on urgent Islamic business. Although something of an institution in the Arab world, Sheikh al-Qaradawi needs some explanation because he is certainly unlike anyone who might be a regular guest on a Western television network. In his seventies, he is a highly respected Islamic cleric and not actually an employee of Al-Jazeera. His ninety-minute show tackles the conundrums of modern life from an Islamic perspective. Anything goes, from politics to sex, and the Sheikh is renowned for his frank talking. Drawing on his encyclopedic knowledge of the Koran, he irons out problems for puzzled viewers on everything from  extramarital sex to suicide bombings. Religion and Life draws thousands of enquiring letters every week from across the world and bootleg videos of old episodes are translated and sold in souks as far away as Indonesia and Malaysia.

It is hard for a secular Westerner to grasp how or why someone could hold as much sway as Sheikh al-Qaradawi. In Islam, great respect is vested in the most senior clerics, and their fatwas, or religious pronouncements, carry immense weight. Through the Internet and his Al-Jazeera TV slot the Sheikh’s verdicts influence hundred of millions of Muslims all over the world, both Sunni and Shia. Most regard his opinions as a guideline. Some regard them as the unassailable truth.

The Sheikh is a passionate advocate of the Internet, since he believes its transnational nature protects the online Islamic community from pernicious government meddling. He has overseen the creation of the website Islam Online (www.islam-online.net), which serves as a database of fatwas pertaining to modern life. Advertisements run on other Arab television channels encouraging viewers with a religious query to log on to his website for advice. You can even email your chosen mufti for an online fatwa.

Sheikh al-Qaradawi is a religious exile, expelled from his native Egypt some forty years ago for membership of a religious organization called the Muslim Brotherhood that for decades opposed the Egyptian government. After a bungled assassination attempt on Egypt’s President Nasser, many members of the Brotherhood were rounded up, imprisoned and tortured. After being jailed several times, tortured and banned from preaching in Egypt, the Sheikh left Egypt for the Gulf. He settled in Qatar, where he has lived for some thirty-odd years, teaching at the university and occasionally serving the interests of the state by conferring religious legitimacy on the Emir’s new social policies. On occasions when Saudi clerics have condemned Qatar’s liberalization on religious grounds, Sheikh al-Qaradawi has sprung to its defence. Over the years he has developed an extremely high media profile, writing books  about progressive Islam and now guest-hosting Religion and Life  on Al-Jazeera.

The Sheikh belongs to a school of Islamist thinkers who emerged in the nineteenth and twentieth centuries, when Arab countries were struggling to assert themselves as nations for the first time. Subject to Western power, these thinkers advocated interpretations of Islam that found ways to incorporate new social developments while simultaneously criticizing Arab leaders for their venality and incompetence. His flexible interpretations of the Koran contrast starkly with the Islamic conservatism still found in Saudi Arabia and Afghanistan. It goes without saying that he sees no contradiction in using modern technology - indeed he regards it as his duty - to spread his fatwas. Sheikh al-Qaradawi practises what he preaches: his daughters are highly educated, drive and work.

Although in the past his religious opinions have helped bolster support for the Emir’s liberalization, opinions differ widely on whether the Sheikh is a moderate, a conservative or even a force for good at all. Certainly it helps anyone involved in Middle Eastern politics, from America to Al-Qaeda, when he arbitrates in their favour. The Sheikh’s reputation in the West was scuttled and his American visa annulled after he passionately endorsed Palestinian suicide bombers, but his interpretations of the Koran keenly favour women’s involvement in politics and he believes strongly that democracy and Islam are compatible. He helped the Americans by endorsing American Muslims who fought against Al-Qaeda in Afghanistan, but he opposed the invasion of Iraq and called for a jihad, or struggle, against France for banning headscarves in schools.

Unlike many Islamic leaders, the Sheikh strongly denounced 9/11, but at the same time pointed to the suffering of the Palestinians under Israeli occupation. He issued his fatwa ‘despite our strong oppositions to the biased American policy towards Israel on the military, political and economic fronts’. Rather than support a military response to 9/11 he called for the criminals to be brought to justice in a court of law. One of the most  memorable episodes of Religion and Life concerned Koran-sanctioned sex. The Sheikh shocked conservative viewers by saying the Koran makes it clear that parents cannot force their daughters to marry suitors they do not like. As concerns sex, he is decidedly liberal: as long as it is between consenting adults, more or less anything goes.

OEBPS/hugh_9780748116133_oeb_001_r1.jpg





OEBPS/page-template.xpgt
 

 
	 
		 
	

	 
		 
	

	 
		 
	

	 
		 
	

	 
		 
	    		 
	   		 
	    		 
		
	



 
	 






