




[image: ]






[image: Illustration]




CONTENTS


Foreword by Nick Robinson


Foreword by Martha Kearney


The birth of the Today programme by Sarah Sands


The Today story by Edward Stourton


CHAPTER 1: REBELLION, REVOLUTION AND PROTEST


Apartheid and its international opponents


Segregation and civil rights in the American South


Diplomacy in tatters during the Iranian Revolution


The miners’ strike, 1984–5


The Women’s Peace Camp at Greenham Common


The fall of the Berlin Wall


China’s brief experiment with democratic protest


Civil disobedience and the poll tax


Student protests and controversy over student fees


Egypt’s Eighteen Days and the Arab Spring


The British riots of 2011


CHAPTER 2: BRITAIN’S POLITICAL LANDSCAPE


The electoral upset of 1970


Britain joins the Common Market, 1 January 1973


The Winter of Discontent


The rise and fall of Margaret Thatcher


New Labour’s road to power


The death of Diana, Princess of Wales, 31 August 1997


Battered banks and the financial crisis, 2007–8


The parliamentary expenses scandal, 2009


The Scottish referendum, 2014


The Brexit referendum, 2016


CHAPTER 3: WAR, CONFLICT AND SECURITY


Bobby Sands, hunger strikes and Northern Ireland’s Troubles


War reporting and the Falklands conflict, 1982


Saddam’s ‘guests’ and the Gulf War


NATO’s first war – Kosovo, 1999


9/11 and the advent of the new terrorism


From reconstruction to counter-insurgency in Afghanistan


The Iraq War and the city of Sinbad


The hubris of Islamic State


Russia and Britain – a poisoned relationship


The British Security Service: new threats and a new openness


CHAPTER 4: ART, CULTURE AND SPORT


The interviewer, the artist and the unmade bed


The Rushdie Affair, 1988–98


The press, the politicians and the Australian entrepreneur


Musicians in interview – an evolution


Today and the BBC – scrutinising the parent


Actors’ lives and the art of acting


English writers exploring Englishness


Sport – a back-page subject on a front-page programme


The opening ceremony of the London 2012 Olympics


CHAPTER 5: SOCIAL CHANGE


Gay rights in Britain: from decriminalisation to marriage


From Windrush to the Windrush scandal: race relations, racial tensions


The ordination of women in the Church of England


A hundred years of female emancipation


Reproductive rights in modern Britain


Grammar schools – a tale of love and hate


The fox-hunting furore – cruel sport or class war?


House of Lords reform and the dilution of aristocratic power


The drugs dilemma: to liberalise or not to liberalise?


CHAPTER 6: THE NATURAL WORLD, SCIENCE AND TECHNOLOGY


Beagle 2 and British space endeavour


The ozone crisis – an environmental lesson


The BSE/CJD crisis – food flaws, scientific uncertainties and political blandishments


Nuclear power and its hazards


HIV/AIDS – the alleged ‘gay plague’


Stephen Hawking and Peter Higgs: masters of the universe


Concorde – the superstar of supersonic travel


The triumphs and travails of the Channel Tunnel


From gene science to new frontiers in medicine


The Information Age


The knowns and unknowns of artificial intelligence





Endnotes


Acknowledgements




HOW TO USE THIS EBOOK


Select one of the chapters from the main contents list and you will be taken straight to that chapter.





Look out for linked text (which is in blue) throughout the ebook that you can select to help you navigate between related sections.





You can double tap images to increase their size. To return to the original view, just tap the cross in the top left-hand corner of the screen.




FOREWORD BY


NICK ROBINSON


The Today programme has been part of the soundtrack of my life for decades, just as it has been for millions of other people. Indeed, it’s no exaggeration to say that Today is the programme of national record – the place to which you come to hear princes, prime ministers and presidents; authors, artists and performers; the people, whatever their titles or jobs or backgrounds, who shape our national life.


This is quite something, especially given the change in the media landscape since Today – or what was almost called ‘Morning Miscellany’ – was first dreamt up as two 20-minute segments of features after the seven and eight o’clock news bulletins. This book would almost certainly not have been written if either of the other names considered for the programme had been chosen. ‘Listen Whilst You Dress’ or the unselfconsciously sexist ‘Background to Shaving’ surely wouldn’t have matched Today’s staying power.


The death or long-term decline of Today was first confidently forecast when the bright lights, the bright sofas and the even brighter smiles of breakfast television were imported from America in the 1980s. Each new media innovation – 24-hour news channels, the internet, social media and now podcasts and live music streaming – has been accompanied by stern and steely-eyed forecasts that Today cannot preserve its place in our or in the nation’s life. Nothing survives forever – but I am delighted to say that, so far, talk of the programme’s demise has proved premature.


My relationship with Today began as a child. I can still recall the sound of my father cranking up the volume on his radio each morning to ensure that Redhead, Timpson, Hobday and MacGregor could be heard over the sound of his bath running, the kettle boiling or the cacophony of breakfast as his three children prepared to go to school.


What makes my connection with the programme special – unique, even – is that one of the voices I listened to regularly was that of my best friend’s dad, Brian. Brian Redhead combined authority, knowledge and an apparently limitless spirit of enquiry with a personality which was warm, witty and engaging. It was and is the recipe for the perfect Today presenter – someone you must both trust and be prepared to share your morning with, whether you’re in the shower or on the loo, eating your breakfast or driving the car, alone or with those you love or, at least, share your living space with.


When Brian’s 18-year-old son Will died in a car crash on a post-A-levels trip around Europe with friends, listeners flooded Broadcasting House with letters of sympathy. They listened anxiously as Brian returned to work, still overwhelmed by grief. I was the only survivor of that crash. It is the reason why joining Today was so much more than achieving a career ambition. The first time I presented the programme, I took a deep breath and thought about Brian and Will and how lucky I’ve been.


Presenting the programme is a privilege because you get the chance to meet and to talk to the men and women who lead the nation’s conversation and fashion its culture. As a minister leaves the studio, an archbishop may walk in. A rugby player may brush shoulders with a theatre director. Each loves the idea of meeting the other, if not always, perhaps, of sharing a tasteless cup of BBC canteen coffee. We presenters get the chance to ask the questions we hope you would want to ask if you had the chance to do so and, yes, to give a little of our own take on the state of the world.


When Brian Redhead – who was, famously, not the most modest of men – was asked about the arrival on the nation’s screens of breakfast TV’s ‘Famous Five’ – Frost, Parky, Rippon, Ford and Kee – he remarked waspishly that ‘if you want to drop a word in the nation’s ear’ you come on Today, whereas if you wanted to ‘whistle in the wind’ you’d take a seat on the sofa. These days we are, of course, much more respectful of our colleagues or, at least, much more diplomatic.


Now there are, of course, downsides to waking up the nation. Not least those early starts. The alarm – or, rather, alarms (for safety) – have to be set for 3.30am. That, one doctor told me candidly if not reassuringly, is the peak time for death. The body’s natural rhythms dip alarmingly, I was told, at the very moment you’re waking. A freakishly early bedtime – 8.30pm in my case – is the way most of us handle that challenge. When I joined the team I was regaled with other advice, ranging from the use of soothing whale noises, sleep masks and earplugs to get to sleep, to the best time to take a daytime doze or power nap. One colleague even made the suggestion that I build a soundproofed bedroom in a shed in the garden.


So, is it all worth it, not just for us sleep-deprived presenters but also for you occasionally world-weary listeners, who might just be tempted to start your day with soothing music and reassuring chatter and to escape from the sound and fury of public debate? My answer – and the answer of well over seven million people a week – is a resounding ‘Yes!’


Today is the way we connect with the wider world, rather than hide from it. It is the way we listen and engage and try to understand people who think differently from ourselves. It is an opportunity to stretch our minds and to be stimulated, inspired and moved. For all there are, inevitably, presenters who annoy us and guests who irritate, it is – quite simply – a civilising force.


When the BBC celebrated its 60th birthday in 1983, a listener sent a card to the programme adorned with primroses and butterflies. It read:


BBC is 60.
Today is 25.
When Today is 60,
Here’s hoping it’s still live.


I am happy to report that it/we are very much alive, and looking forward to many more years, perhaps even decades, of starting your day.


Nick Robinson
Presenter, Today, 2019




FOREWORD BY


MARTHA KEARNEY


I was given a T-shirt not long after I started work on the Today programme which read: ‘I really don’t mind waking up at 3.30am’, while on the back there was the message, ‘Thanks for asking’. I could honestly still wear that T-shirt every day, as I get asked so many times about the hours.


I now set three alarms, since I overslept one morning – there is nothing quite like that to wake you up in earnest. There is just time to grab a quick shower and then head out to the waiting car at 3.40am. The driver brings a pile of newspapers, and sometimes a brief for an interview to be recorded as soon as we arrive. They can be relatively straightforward, for example a ‘two-way’ with Jon Sopel, our North America Editor, because of the time difference – or more complicated; one 4am interview was with the UN secretary general Antonio Guterres about Rohingya refugees in Bangladesh.


The most tricky ‘pre-recs’ happen while we are live on air during the programme. Listeners may hear the studio door going during the business slot, which is the sound of one of us going into the studio next door to record an interview, praying that the guest isn’t too longwinded and that we will get back in time to introduce the sport.


The hours between 4 and 6am are when we write our scripts and prepare for the interviews, reading the research briefs and writing questions. Ideally these are supposed to be finished by the time we get on air at 6am, usually arriving in our seats just a couple of minutes before the pips in time to say good morning to the audience.


The biggest change for me has been working alongside another presenter after 11 years on my own on The World at One, and it has surprised me how much I have enjoyed this. Of course, there is competition – we are all journalists, after all – but there is also a spirit of camaraderie. You get to know people’s idiosyncrasies, which chairs they prefer in the studio, their favourite breakfast foods, their foibles and passions. I have been saved from beginner’s gaffes many times on air by my fellow presenters.


What we call ‘the furniture’ of the programme is complex, almost like an elaborate 18th-century quadrille. We switch backwards and forwards from the weather, to a trail, to a programme menu, to the headlines. If one partner skips a beat, chaos ensues. If you dare to crash the pips, the Four Horsemen of the Apocalypse come thundering into the studio (or so I have been warned).


I have been listening to Today for all of my adult life and can’t imagine my early mornings without it. Back in the 1980s I remember listening, while brushing my teeth, when the then chancellor Nigel Lawson accused Brian Redhead of being a Labour supporter. The tension over the airwaves was palpable when Redhead snapped back, arguing that there should be a minute’s silence for Lawson to apologise for daring to suggest ‘that you know how I vote, and secondly for the death of monetarism which you have now discarded?’


Back then, Margaret Thatcher would have been one of the few female political guests on Today, but women have been immensely influential on the Today team over the years. In fact, it was a female producer, Isa Benzie, who came up with the title Today rather than ‘Morning Miscellany’, and she became the programme’s first ‘organiser’. Today was also launched by a senior figure in the Talks department, Janet Quigley.


Over the years, behind the scenes impressive ranks of women have been producers of the programme, though there have only been two female editors: Jenny Abramsky and now Sarah Sands. While men have dominated the studio, there have been some formidable women at the microphone, most notably Libby Purves who began presenting Today in her twenties; Sue MacGregor, who was poached from Woman’s Hour; and Sarah Montague, who braved the early mornings for 18 years. Nowadays it is regarded as completely normal for me and Mishal Husain to present together; in my early career in local radio, having two women on air together was regarded as a rota emergency.


There’s something about a breakfast show which creates a strong sense of intimacy. Many a listener has said to me with a twinkle in their eye, ‘I do enjoy waking up with you, Martha.’


The sense of Today being at the heart of the day’s news has remained constant over the decades. Despite far greater competition, our interviews regularly set the news agenda for the rest of the day and are quoted widely in the next day’s newspapers. But it is certainly a tougher environment for presenters than when I started on Radio 4. An irate letter back then would tend to be about grammar. One furious listener berated me for saying ‘at each other’s throats’ instead of ‘at each other’s throat’. Nowadays a nation polarised by the Brexit debate is far angrier and inclined to blame the messenger. People who use Twitter give a running commentary on every interview. I think it is lazy journalism to say that if you are getting flak from both sides then you can be sure that you are impartial, but once in a while exactly the same interview will provoke accusations of bias from opposing sides.


Another huge change has come as a result of the revolution in technology. Our equipment has moved on from days of tape and razor blades for editing, much to my relief, as when I was starting out several of my taped reports would arrive in the studio with the odd smear of blood from cack-handed cutting.


New technology has also meant the programme can be much more immediate – we can broadcast live from practically anywhere. I have presented live from an army base in Kabul surrounded by Foxhound armoured cars. When we broadcast live from a prison in South London, our main studio was in the visitors’ centre, but, thanks to new technology, we were able to go right into the heart of the jail for the moment when lockup ends and prisoners are let out from their cells, with a clamour echoing down the corridors. I have also presented live from a balcony in Jerusalem with a view over the Old City and calls to prayer echoing in the background, as well as including reports from Gaza. In such a divisive political culture it was much easier to chair discussions face-to-face than down the line. Thanks to our amazing studio managers, we were also able to report live from Svalbard in the Arctic Circle. I am now fully qualified to ride a skidoo, but they decided not to give me rifle training in case of an attack by a polar bear. Never arm a presenter.


The programme may have moved on from its softer, feature-driven start, and we certainly pride ourselves on still setting the news agenda for the day, but there is still space for human stories and the eccentric. John Humphrys kept his cool while interviewing a completely naked woman in the studio (she was protesting about Brexit) and I do hope that a modern producer would still find time for a star of the early days – the man who could play ‘Rule Britannia’ by hitting himself on the head with a nine-inch spanner. Or maybe some listeners would like to apply the spanner to the presenters.


Martha Kearney
Presenter, Today, 2019




THE BIRTH OF THE TODAY PROGRAMME BY


SARAH SANDS


The Today programme is described as ‘the nation’s conversation’, so a reflection on the past six decades is a shaft of social history.


It was in July 1955 that a young BBC producer called Robin Day came up with the idea of an early morning ‘topical talks’ programme initially called ‘Morning Review’. On 28 October 1957 the first Today programme went out on air. It went on to become Britain’s most influential news and current affairs programme.


The CEO of a major institution explained his perspective: ‘I told my board: if we can’t defend our policies on the Today programme, we should change our policies.’ Today is where power is held to account, conventions challenged, ideas debated, stories broken.


For our 60th anniversary, we contacted the first sea lord to check the veracity of a Today programme myth. It is that the signal for the nuclear submarines to open the sealed orders of the prime minister is if the Today programme has not been on air for three days. Let us say it is not wholly untrue.


What is certain is that the Today programme is as near as we can get to a first draft of history. Each day we try to give listeners as much information as we can possibly pack into three hours about the world we inhabit, and other worlds too. The Today programme has always been strong on science and, like Stephen Hawking, we have tried to keep an open mind about what we do not know as well as what we do.


Looking back at the Today years, we can see a period of extraordinary change. You do not notice this so much as it happens, especially when working on a daily news programme. Wars and elections may happen overnight. Social change seems incremental. Yet when we came to reflect on the years since the programme first went on air, the changes in attitudes to gender, class, faith, diet, and, yes, holidays stood out. Audio archives showed how dramatically the accent of John Humphrys had changed over the years (although not as much as the Queen’s).


The Today programme has broadcast through interesting times. By reviewing the archives of this daily news and current affairs flagship, we start to see the patterns of history, and we have divided this book into six different aspects of that history.


The first chapter covers rebellion, revolution and protest – change in its most direct form.


In chapter two we turn to Britain’s political landscape, from the 1970s and Britain’s entry into the EEC right up to the Brexit referendum.


In chapter three we look at war, conflict and security: conflict is a story as old as time, but new battle lines are always being drawn.


Culture casts light on our national identity, a subject with which we have been wrestling on the programme throughout our years on the air. Chapter four includes a rich array of cultural reflections, which tell us stories of ourselves, then and now.


Speaking of stories, perhaps the most revealing of all are contained in chapter five, which showcases the enormous social changes that have taken place since Today was first broadcast. Finally, in chapter six, there is scientific progress which alters not just identity, but humanity.


As Anna Ford, a former presenter of the Today programme, said, ‘I think it is a wonderful way of summarising everything that is happening; you feel bang up to date if you listen to the Today programme. One of the things about radio for me is that I remember what I hear on the radio far more than I remember what I see on television.’ This book is about six decades of memory – a potted history of ourselves, our country and the world.


PROGRAMMING THE PROGRAMME


The world we cover on the Today programme may often seem volatile and unpredictable, but we have always launched the day on the drama of news. What we can offer the listener is to be as well informed as possible, if not always well prepared. The running order is revised throughout the night and indeed throughout the programme.


This is how it works.


The programme starts the day with the stories of the day. We always begin with news bulletins, which run like a spine through the three hours of the show. The running order seeks to find a balance of interests and rhythms. Business rises early, so our City slots are at 6.15am and 7.15am – with more breaking news throughout the programme.


The first hour of Today is a constant news drip, with correspondents phoning in from round the world to set the scene. It is also where we run ‘Yesterday in Parliament’ and a hardcore maths puzzle for our business audience and, as it turns out, the new generation of coders.


By 7am the intention is that audiences are significantly better informed than they were at 6am. The next hour is where you get more of the big set pieces.


The news-making story or interview comes at 7.10am. At 7.30am, you can have an extended piece of reporting, and a change of texture – leading up to ‘Thought for the Day’. This interlude – usually a little less than three minutes – has been the subject of years of intense debate. Humanists have asked for the right to a hearing. But the programme is steeped in the history and traditions of the country, as well as challenging them. Listeners mind about change.


The 8.10am interview – during which power is often held to account – is so celebrated that a song has been written about it, called ‘The 8.10’.


The last half an hour of the programme becomes more conversational. If people are eating breakfast, it will be more leisurely; if they are walking, cycling or driving – commuting to work – they are ready for some discussion.


This is the time when John Humphrys might mourn the state of his garden magnolia – which will be a page lead in the next morning’s newspapers. Radio is intimate and listeners have strong relationships with the presenters.


The trick is to bring everything together in time for the 9am pips. It doesn’t always quite come off as one might wish. I remember, for instance, the artists Gilbert and George discussing objections by Presbyterians to their art show in Belfast: the word ‘evil’ came just a second before the pips.


What can be moving is to play the programme out with a choir or a musician. We did this, for example, on 22 May 2018, the anniversary of the Manchester terror attack. However we have chosen to conclude the programme, the presenters have to master the final seconds, including a thankful mention of the day and night output editors.


As a guest presenter once put it gloomily: ‘The Today programme is basically a series of time checks, isn’t it? Woe betide a presenter who fluffs the time – the nation depends on it.’


Sarah Sands
Editor, Today, 2019




THE TODAY STORY BY


EDWARD STOURTON


‘In the realm of ideas, radio operates with uncluttered lucidity,’ declared Tony Whitby, Radio 4’s controller, appointed not long after the network replaced the wartime Home Service, ‘in the realm of the imagination, it soars where other media limp.’ The Today archive which has been mined for this book illustrates how triumphantly the programme has demonstrated the truth of that creed. Today: A history of our world through 60 years of conversations & controversies reflects the way history has been broadcast on Today; it is not intended to be a history of the programme, but a brief account of the way Today has developed over the last six decades may help the reader to appreciate the broadcasting moments we have curated.


When Today was born, radio was, for the first time in the BBC’s history, facing real competition. The BBC began broadcasting a television service in the 1930s, but transmissions from Alexandra Palace were unceremoniously shut down two days before Britain declared war with Germany – it was feared the Luftwaffe might use the transmitters to navigate by – and during the war years, radio reigned unchallenged. But BBC television returned to the air in June 1946, and ITV was launched a little less than a decade later.


Public attitudes had evolved too; a 1957 internal BBC report on ‘The Future of Sound Broadcasting in the Domestic Services’ noted that there had been ‘a profound change of mood in the country, particularly among its younger members, which made the paternalistic flavour of 1945 progressively less acceptable’. The audience for the ultra-brainy Third Programme (which eventually became Radio Three) was so small that the report concluded its ‘effort to improve public taste’ had in fact ‘given indigestion’ to listeners, who had ‘turned away’. Asa Briggs, the BBC’s first official historian, observed that ‘In no longer referring… to the Spoken Word in capital letters the Report stripped away what had once been a BBC aura.’


The one area where radio’s champions saw a continuing competitive advantage was morning broadcasting. ‘The Future of Sound Broadcasting’ report argued that television would never challenge radio in the hours between 7 and 9am, ‘even if the hours of television were to be extended ultimately so as to cover this time of day’. And it considered a suggestion that one of the existing radio networks should offer the morning audience ‘news and information, weather, market reports, food news, press reviews, medical talks, household hints, etc’.


Robin Day’s remarkable 1955 memos (noted by Sarah Sands in her Introduction) suggest those ideas were very much in the ether; Day wrote that ‘As Television advances Sound Radio will find more and more that early morning programmes command its biggest audiences’, and he suggested a show called Morning Review, ‘a daily programme (Monday to Friday)… because its principal feature will be its up-to-date quality – overnight comment on things which people may not have yet read about in their morning papers’. But Day succumbed to the lure of the competition and left to join Independent Television News when the new service went on the air. He never presented the morning programme he so prophetically imagined, although his interviewing style had a lasting impact on many of those who have done so.


The first real hero of the Today story is a woman with roots deep in radio and the Reithian BBC. Born in 1902, Isa Benzie joined the BBC in the late 1920s, just as the original British Broadcasting Company was granted its royal charter and became a corporation. She had read German at Lady Margaret Hall, Oxford, but, like almost all ambitious BBC women then, she came in as a secretary. By 1933 she had worked her way up to a senior management role, but four years later she married a fellow BBC staffer and, in accordance with BBC policy, she resigned. According to one account of her life, John Reith himself attended her leaving lunch, and she returned as a radio producer in 1943; the wartime demands on the BBC had by then forced the corporation to relax its rules.


Benzie was a true believer in the Spoken Word. In May 1957 she wrote a note to the chief assistant in the Talks department, Janet Quigley – who was her friend and contemporary, and a fellow alumna of Lady Margaret Hall – proposing herself as the ‘organiser’ of the new programme. Morning Miscellany (the working title at the time) was, she suggested, ‘an opportunity to be seized by those who don’t believe – and never have – that there is something second-best or second rate about things taken in by ear…’ The note included a perceptive comment on the limitations of television: ‘Pictures – I do not mean pictorial art – necessarily leave out discussion of what is abstract, illumination of what is abstract. Words do not do this; they can do it as well heard as read.’


Benzie’s husband was a television producer, but it seems the household owned no television set. As preparations for the new morning radio programme gathered pace, she fired off a memo listing her requirements: ‘I need,’ she wrote, ‘a suitable television staff set. It is, I know, NOT good sense – in fact, it makes no sense at all to be responsible for a topical programme if not adequately informed about the greatest domestic innovation of our times. BBC and ITV programmes – topical and documentary programmes particularly – I must become reasonably familiar with.’ Watching telly, however, was clearly a penance: ‘This must be done in the evenings,’ the memo continued, ‘reluctant homework. I prefer to think that I shall ask you to take away the set after, say, three months (one will have a firm idea of the artists of the time and a sound existing knowledge is not difficult to keep bright and shining) but in the meantime may I ask you to cause a set to come.’


Benzie gave the programme the name it still flies under and wrote its first billing: ‘Today, whoever you are, wherever you are in the United Kingdom, face your own day more buoyant and stimulated for having heard Today, with something for you, wherever you work, and time checks! Today!’ As a mission statement it has stood the tests of time and changing broadcasting styles remarkably well.


And the Benzie–Quigley partnership was marked by that quirky curiosity which remains characteristic of the very best radio producers. On 16 October 1957, less than two weeks before the show went on the air, Quigley raised a new idea in a memo to her friend: ‘From time to time I am struck by the fact that, as a nation, we are so very bad about fish,’ she wrote. ‘We are ignorant about choosing it, unimaginative about cooking it, apathetic about eating it.’ Today, she suggested, offered a ‘golden opportunity’ for addressing this great issue: ‘Some good ideas might occur if we thought about it hard. Meantime, what about devoting a regular item, however short, to it on Friday mornings? I mean just a flash – “The Fish of the Week”.’


The first Today went out on 28 October 1957. Anthony Thwaite, the poet, academic and literary critic, was working at the BBC at the time and congratulated Isa Benzie in an internal report; ‘I listened to both editions,’ he wrote, ‘and under fairly typical conditions (i.e. the two children of the house were shrieking round the room and the coffee boiled over). I thought the general effect was good.’ His reference to ‘two editions’ reflects the fact that in its earliest incarnation Today was broadcast in two 20-minute segments at 7.15 and 8.15. The news – at 7am and 8am – still dominated early-morning broadcasting, and the two segments were also separated by the very Reithian religious strand Lift up Your Hearts, which, in a shorter form, later became Thought for the Day. That first edition included some Verdi, items on ‘Briefing a pilot at Heathrow airport’ and ‘Sotheby’s sale of Napoleana’, Eamonn Andrews on boxing and a recording of Petula Clark’s singing. Thwaite’s generally enthusiastic review included the judgement that ‘Petula Clark, in particular, was a terror: my listening-companion was unprintable about this.’


You will find very little archive material from those early days reproduced in this book – that is partly because of the patchy condition of the BBC archives covering this period, but also because the programme’s agenda was much lighter. At first the News department seem to have resented their contribution to Today. A sniffy 1957 memo from the news editor (written in a tone which suggests a degree of inter-departmental tension between News and Talks) insisted that ‘any material we make available to Miss Benzie will be broadcast in the form it leaves here, subject only to such alterations as may be necessary, in consultation with the duty editor, in the light of subsequent developments.’ Early News offerings included an interview with Spike Milligan and ‘a candle-light auction of a five-acre field of cress in Chard, Somerset’.


Today’s real engagement with history did not begin until the 1960s. In 1963 the programme was incorporated into a department called Current Affairs Sound, and a current affairs broadcaster called Stephen Bonarjee took over as its head. He had a brief to give the programme a harder edge and more of a focus on news. He wanted a ‘lively, polished product’ which offered ‘broad extrovert human interests but should not be afraid to be serious when necessary. The programme, he said, ‘will need rather more “roughage” in the shape of sharper, harder material’.


Bonarjee’s ambitions towards the kind of Today we know now faced a formidable obstacle in the form of his main presenter. The first Today ‘compere’ – as he was known at the time – was a now largely forgotten home service announcer called Alan Skempton. He left after less than a year, a victim, the BBC’s files suggest, to one of those momentary lapses which so often get live presenters into trouble; we do not know what he said, but in a 1958 memo Isa Benzie remarks that ‘It is not really possible to ward off in advance all the little remarks of an unscripted compere which are or are thought to be unfortunate.’ That background makes it all the odder that the BBC recruited Jack de Manio to replace Skempton; de Manio was already notorious for one of the most ‘unfortunate’ mistakes in the BBC’s history, by introducing a programme called ‘The Land of the Niger’ as ‘The Land of the Nigger’ (the Queen was on an official visit to Nigeria at the time). He was to enjoy 13 years in the presenter’s chair.


When Stephen Bonarjee took the programme’s helm in 1963 he generously remarked that ‘The very strong personal association between Mr de Manio and Today has been in the nature of a happy miracle’, but it was difficult to turn out a ‘polished’ programme with a presenter who could scarcely tell the time, and was famously chaotic about those ‘time checks’. On one occasion de Manio missed the beginning of the show altogether, and when he did turn up to the studio he cheerfully announced that he had been in the loo.


Jack de Manio lived in a flat in Chelsea, drove a Bentley and drank heroically (he told Desert Island Discs that during his days as an announcer he would ‘go straight across to the Feathers’ whenever a recorded programme was being played out), and he had the prejudices to match his clubman’s lifestyle. In July 1968, after some 10,000 people demonstrated against the Vietnam War in Trafalgar Square and marched on to the American embassy in Grosvenor Square, he greeted the nation with the words, ‘Good morning – and let’s start the morning by raising our hats to the London policemen, who once again have their weekends mucked up by a lot of silly hooligans.’


In answering a complaint about the comments, Bonarjee noted that ‘Jack does quite frequently improvise, and within reasonable limits this is regarded as part of the programme’s spontaneity.’


De Manio’s greatest scoop for Today was probably his 1969 interview with Prince Charles – the first broadcast interview from the heir to the throne. The prince was an undergraduate at Trinity College, Cambridge, at the time. Their encounter took place at Buckingham Palace and it began like this:


de Manio: Sir, what was it that you said to me when I arrived here at Buckingham Palace?


Prince Charles: Well, I just said I hoped you found this place all right.


de Manio: Well, I had a great deal of difficulty.


Prince Charles: Did you?


de Manio: Not really. But, er, the papers this week have had some wonderful photographs of you sitting in a dustbin and some very flattering comments about your performance in the show The Revolution at Cambridge. Could you tell me a little bit about the show?


Prince Charles: Well it’s the most awful, you know, sort of, Beyond the Fringe type of revue; we have about 40 skits and I take part in about 16 of them, I think, and most of the jokes are the most awful, sort of groan jokes and everyone goes arghh (groan) and there’s one complete one which is called the ‘all in groan’ and we just walk across making idiotic jokes, ‘I say I say jokes’ and that sort of thing. It is the greatest possible fun to do, particularly before one even began doing it – you know, discussing what you were going to do – ’cause then one rolled around on the floor in helpless hysterics, you know.


de Manio: But ‘the dustman’ was inspired by your own experience with a dustman who woke you up one day?


Prince Charles: It was rather, yes.


de Manio: How do you play the dustman?


Prince Charles: I sit in a dustbin, you see, and I’m a great fan of the Goons anyway, and so I thought it was a marvellous opportunity to use one of their voices, I just come on and I say, ‘Allo allo allo, I empty dustbins by taking the lid off and emptying them in the dustcart’, you know that sort of thing and I wear a cap and a sort of pair of jeans, and, er, it’s just a take-off of a dustman.


BBC memos were once an art form, and, writing the following year, Gerard Mansell, the Radio Four controller (and later deputy director general) despatched one which displayed his mastery of the medium. ‘I don’t want to seem to be overreacting,’ he wrote, ‘but I think Jack de Manio’s reference to “Yoko Hama, or whatever her name is” in this morning’s second edition, and his comment to the effect that he didn’t care whether or not she and John Lennon went to bed together, went further than we ought to allow Jack to go. Making fun of foreign names is a time-honoured pasttime, but not one that is generally regarded as being in good taste, and dismissive remarks about the sex life of Mr and Mrs Lennon, though no doubt they will evoke wide agreement among listeners, ought not really to have a place in our broadcasting.’


It is not clear which chapter of the John Lennon/Yoko Ono story had prompted de Manio’s sally, but Mansell’s memo is dated in early April, and at the beginning of the month the duo had, by way of an April Fool, announced that they were both having sex-change operations. Mansell’s 1970s memo ended on a chilly note: ‘I think,’ the controller wrote, ‘we should be careful not to allow him [de Manio] to go quite so far in revealing his prejudices.’


It is perhaps unsurprising that when we delved into the Today archives for material on that year’s general election we found that the big post-election interview with the outgoing prime minister, Harold Wilson, was conducted not by Today’s main presenter (as you might expect today), but by David Dimbleby of the BBC election team. De Manio was finally eased off the programme the following year.


For a brief period the programme was presented by John Timpson, who joined in de Manio’s final months, and Robert Robinson, who is now probably best remembered as the host of Call My Bluff. But the modern, double-headed presentation of Today really became established with the John Timpson and Brian Redhead partnership which began in 1973. You will find plenty from both men within this book.


They were very different, but that was why the partnership worked so well. Paul Donovan notes in his history All Our Todays, ‘It was not simply that, to a nation with a ready ear for the nuances of class and district, they represented north and south, tenor and baritone, town and country; though they certainly played on those differences in their ping-pong verbal exchanges. It was more fundamental than that: they had different senses of humour, different senses of what was important on and off the programme, different approaches to life.’ The broadcaster Libby Purves, who spent three years as a third presenter working alongside them, told Donovan that ‘There was a phase early on when they were real rivals and wanted to make sure that neither had more lives [live interviews – the most exciting ingredient for presenters] than the other. Both of them reacted exactly the same way with me. If there were five lives, they wanted to be very certain that they had three and I had two.’ She described Timpson as ‘from the lawn-mowing classes, an old BBC chap, apolitical, who had a rather old-fashioned sort of humour’, while Redhead was ‘a chippy Geordie, up from the people and, God didn’t he know it, ex-newspaper editor. He used to go around saying he was the only real journalist here. He was verbally extremely acute, and mannered, and bumptious.’


Brian Redhead’s habit of myth-making about himself was notorious, and almost everyone he worked with has a story of his Walter Mitty-ish carry on. In 1992 I found myself next to him on a plane back from the Earth Summit in Rio de Janeiro, which I had been covering for ITN, and I settled into my club-class seat looking forward to a long journey in the company of a broadcasting legend. Somewhere over the mid-Atlantic, after several hours of self-aggrandising soliloquy from my neighbour, I pleaded a nicotine craving and slipped back to hide in the sin bin in economy; the tipping point came with Brian’s claim, expounded at some length, that Douglas Hurd, then foreign secretary, had secured his Cambridge first by copying Brian’s exam papers. But Brian Redhead’s passion for politics and his journalistic rigour marked the Today programme forever. All the subsequent presenters you will meet in the following pages have aspired to the standards he set before his early death in January 1994, and Today has been seen as the place where policies and politicians are tested ever since his time in the Today chair.


In 1983, more than a quarter of a century after that internal BBC report on ‘The Future of Sound Broadcasting in the Domestic Services’, the ‘hours of Television’ were at last extended to the early mornings. TV-am, Britain’s first national operator of a commercial breakfast television franchise, went on the air with Daybreak in February, fronted by the so-called famous five (David Frost, Michael Parkinson, Angela Rippon, Anna Ford and Robert Kee). The BBC managed to scramble its rival Breakfast Time on to the air two weeks earlier. But Today’s position was by then unassailable; as the radio enthusiasts of the mid-1950s had predicted, the Spoken Word retained its dominance of the morning hours when the audience was on the move. The Daily Express illustrated their story on the morning ratings war between radio and television with a picture of Timpson and Redhead: ‘The Odd Couple who outshine the Famous Five’ read the caption. ‘Their programme, presented entirely without flamboyance and sensation, has captured a daily audience of more than 4 million. That’s twice the viewing figure of both TV-am and BBC’s Breakfast Time combined, with none of the publicity or hype.’


The programme’s standing as the place where the national conversation was conducted was confirmed in a 1979 memo from Douglas Muggeridge, nephew of Malcolm Muggeridge and a big figure in BBC radio management. ‘I had lunch recently with Henry James, the prime minister’s chief press officer,’ he recorded. ‘He told me that Margaret Thatcher begins the day at 6am by listening to the World Service. She always switches to Today at approx. 6.30am and listens through to 8.40am every day. She never listens to LBC. Henry James said her whole approach to the day was “conditioned by what she heard on the Today programme”.’


In 1988 Mrs Thatcher demonstrated that this was not simply flattery from a Downing Street press officer. When she heard on the programme that Russia’s President Gorbachev had cancelled his trip to Britain because of a devastating earthquake in Armenia she telephoned the programme spontaneously. John Humphrys was given 35-seconds notice that he would be talking to the prime minister. ‘I heard it [the news about Gorbachev] on your programme,’ she told him. ‘It was the first indication we had. Then I heard later that you didn’t know if I knew, so I thought I had better phone…’


But Phil Harding, who was the programme’s editor in the late 1980s, suggests a slightly less cosy relationship between Downing Street and Today. ‘I was told that, actually, what really used to happen was that Denis [Thatcher, the prime minister’s husband] used to listen and then Denis would come down stairs after the programme and say to Margaret, “You’ve no idea what those pinkos have been doing on that Today programme. It’s absolutely scandalous.” And she would get all her knowledge about the programme filtered through Denis.’


The programme’s prominence has inevitably made it a target, and the extracts from the archive in this book are a reminder that its relationship with government and politicians more generally has sometimes been extremely tense. On occasion it has had to cover rows involving the BBC, and sometimes even itself. Controversy is as much part of the Today tradition as conversation.


The programme has frequently been attacked – often by its own staff – over the way it deals with women. This is perhaps surprising in view of its history; the first senior producer after the Quigley–Benzie era was, like them, a successful professional woman (Elizabeth Rowley) and one of Today’s most influential editors was Jenny Abramsky, who went on to be the BBC’s director of radio. But women in front of the microphone have, down the decades, found cause to call out Today as a sexist institution.


Libby Purves was appointed as a third presenter when she was very young, but a memo from her editor to the Radio Four controller sent just before her appointment suggests what today we would certainly call tokenism. ‘I have been pleased with the way Brian Redhead has responded to the two girls we have had in Nigel’s [Nigel Rees, who presented the programme for two years in the late 1970s] absence,’ he wrote. ‘I am attracted to the idea of making the junior partner in the Today presenting team a woman.’ Libby Purves has cited an incident that evokes the climate of the time: ‘When Thatcher got in, there was a reception we were all invited to, to meet the new lot,’ she recalls. ‘I was in my duffle-coat as usual, and when we arrived an impatient door guy pointed gentlemen John and Brian and the producer through, but said to me, “Jobless Youth delegation, that’s down the passage the other way.”’ After three years she left the BBC, returning in 1984 for her long-running role as the presenter of Midweek.


As part of the research for this book we have tried to contact Today presenters past and present to ask for nominations of their most memorable interviews, and where possible we have worked them into the themes covered in this book. Sue MacGregor’s response was revealing: ‘This is indicative of something, I guess, which other women presenters of Today might recognise; I can’t think of a single really dramatic interview – as they were usually in the field of politics, and the chap on with me, whoever it was… got the 8.10am interview slot [the main interview each morning] unless it was about some terrible global disaster which women could cope with.’ Sue began presenting Today in 1984, and worked on the programme until 2002, but throughout those 18 years there was real resistance to the idea of two women presenting together. ‘I think the very first pair of women to present was Jennie Bond (then royal correspondent) with me,’ she writes. ‘It was so extraordinary that the Daily Express came in to take a picture… and it didn’t happen again for ages.’


The more recent women members of the presenting team – Mishal Husain and Martha Kearney – often appear together, and the programme now has a woman editor. But as recently as 2017 Today found itself in the firing line over its record in the field of sex equality when Sarah Montague discovered that she was being paid significantly less than her male colleagues. ‘I had long suspected that I was paid much less than my colleagues, but until the pay disclosures I had no idea of the scale of that difference,’ she wrote, adding that she was ‘incandescent with rage’ when she found out the truth. The row coincided with her planned departure for The World at One, which she now presents.


The programme has also found itself in the line of fire over some of the special features which editors have seen fit to introduce. In 1982 Julian Holland launched Today’s Man and Woman of the Year Award. It was a less eccentric idea than Janet Quigley’s ‘Fish of the Week’, but it caused no end of trouble. Tim Luckhurst, himself a former Today producer, notes in his book This is Today that ‘Holland should have listened to advice from professional opinion pollsters. They exposed the faults in his plan: no poll in which participants are entirely self-selecting and voting is not supervised can ever be entirely fair.’ The competition had to be abandoned in 1990 after the Man of the Year title was won by L K Advani, one of the founders of the Hindu nationalist party the BJP; the party was not nearly as famous as it is now (India’s current prime minister, Narendra Modi, is a member) and it is likely that a large proportion of Today’s audience had never heard of Mr Advani. It was found that many of his messages of support ‘were identically worded and had been posted from a small number of post offices in the Birmingham area’.


A few years later the idea was revived in a gender-neutral form, but the process of choosing a Today Personality of the Year proved equally vulnerable to vote-rigging. In 1996, the BBC was forced to suspend the ballot, issuing a statement that ‘Early this morning the BBC discovered that an organised attempt had been made to distort the annual vote for the Today programme Personality of the Year in favour of Tony Blair. We deeply deprecate any attempt to interfere with what is intended to be a spontaneous opportunity for the programme’s listeners to express their point of view.’ A letter from a Labour Party body, called the ‘Audience Participation Unit’, emerged, which encouraged Labour members to send in votes for the party leader (‘though preferably NOT on fax machines which identify the sender as the Labour Party’). Tony Blair had to apologise, and John Major, the prime minister of the day, won the competition. But even that was not the end of the mess; when Sue MacGregor announced the result on Boxing Day she also had to make public that 4,000 ballots for Mr Major had been disqualified because of evidence of ‘multiple voting’.


The more recent editorial innovation of asking guest editors to drive the direction of programmes over the Christmas and New Year break has proved less controversial. The idea was the brainchild of Peter Hanington, a Today veteran, and since it was launched in 2003 he has scooped an eclectic and high-profile collection of public figures into his net. Norman Tebbit, a fierce critic of the BBC in his ministerial days, was among the first year’s guest editors, and other political guests have included the former Labour home secretary David Blunkett and the Liberal Democrat peer Shirley Williams. But it has been the editors drawn from beyond politics – which are so much a part of the programme’s daily diet – who have made this seasonal experiment stand out.


They have included a philosopher (Onora O’Neill, 2004); a dancer (Tamara Rojo, artistic director of the English National Ballet, 2017); a radio critic (the former Today presenter Gillian Reynolds, 2003); a queen (Queen Noor of Jordan, 2004), and an AI robot (2017). Sport has been well represented (Clive Woodward, 2006, and Bradley Wiggins, 2015), as has science (Stephen Hawking, 2003) and business and finance (Mervyn King, the former Bank of England governor, 2014). In 2007 the Dyfed-Powys police won a competition to offer ordinary listeners the chance to guest-edit. Yoko Ono even took over the show 36 years after she was so notoriously insulted by Jack de Manio; Today had certainly changed in the intervening decades, but she, it seems, had not, declaring, ‘I am still a radical, I think,’ and she told James Naughtie, ‘There’s only two industries in the world – one is the war industry and the other is the peace industry, and anybody who’s participating in the peace industry should be celebrated.’


Some guest editors take the opportunity to ride a hobby horse – often very elegantly. David Hockney, in 2009, took the presenter Evan Davis on a tour of trees around his local Bridlington, Yorkshire, to where he’d migrated after many years living in Los Angeles. Trees were his latest artistic passion – he called them ‘the largest manifestation of a life-force’. Three years later Tracey Emin (a regular Humphrys sparring partner, see here) re-immersed herself in the Margate of her youth, in the year that the Turner Contemporary gallery opened in the Kent resort. Rarely can one of Britain’s economically depressed seaside towns have been celebrated in such ringing terms:


I say two things about Margate. One, it has one of the most beautiful sunsets in the world… Look at Turner’s paintings. Every painting of a sunset comes from Margate… And I always say to people, if you want to have a dirty weekend, don’t go to Brighton, go to Margate, and that’s what Turner came down here for. Margate has a kind of sexiness, it has this sort of grittiness that’s really, really provocative, and that’s what Turner also picked up on, the fecundity of everything, and you feel it in the air, something really sensual and good.


The actor Colin Firth designed his programme in 2010, on the basis of the kind of open curiosity which makes for good journalism – even if few journalists would put it as modestly as he did.


This struck me as an opportunity to explore things which compel me; areas to which I’m constantly drawn, but about which I’m not perhaps sufficiently informed. Now that doesn’t stop me having strong opinions – this is part of my problem: I’m perfectly happy to volunteer a view, which gets me into all sorts of trouble, but you know I’m not clever enough to really support it. And what I thought I’d do here was, rather than bang on about things I’ve got half-baked ideas about, would be to just hand it over to the experts – basically share my curiosity – expose, perhaps, some of my prejudices or areas of bias, and then allow them to be cross-examined, but in the words of people who are cleverer than I am.


The result was an illuminating mix including poetry, inquiries into history teaching, an exploration of the unintended consequences of providing aid in the developing world and a John Humphrys encounter with Barry Humphries’ alter ego Dame Edna Everage.


Guest editors can open doors usually closed to journalists: when the late Cardinal Cormac Murphy O’Connor edited the programme in 2008 I had the treat of several days recording with him in Rome, and he slipped us into the Sistine Chapel after closing time to describe what it is like to take part in a papal conclave.


A big-name editor can often deliver big-name guests. In 2017 Prince Harry brought in his father to discuss their shared concerns about climate change – a very different kind of interview from Prince Charles’ encounter with Jack de Manio nearly half a century earlier. But the high point of the show was an even bigger coup: Harry also secured the first interview President Obama had given, anywhere, since leaving office in January 2017. Treading carefully around the recent election of President Trump, the focus was on post-presidential life, and on what Obama’s new charitable foundation would be attempting to achieve. There was humour at the end with a quick-fire round of ‘either/or’ questions, in which the prince’s cheek (‘boxers or briefs?’) was matched by the president’s wit:


Harry: Harry or William?


Obama: William, right now!


Harry: White House or Buckingham Palace?


Obama: White House, just because Buckingham Palace looks like it would take a really long time to mow.


Today can call on the services of the BBC’s very experienced range of reporters and correspondents – you will be introduced to many of them in this book, and sometimes you will find that the same individuals pop up in different places in different roles – but the programme likes to exploit the unusually intimate relationship between its audience and its presenters. Regular listeners will be familiar with another Today tradition, which features frequently in the archive material collected here: the co-presentation, or, in programme argot, ‘co-pres’, when part of the programme is presented from an outside location.


The bar for these exercises was set memorably high by a three-way presentation back in 1979. Libby Purves opened the show from Peking (as it was then transliterated). ‘Here,’ she announced, ‘to mark the 30th anniversary of the founding of the People’s Republic of China, and today, and on Monday, Philip Short [the BBC’s China correspondent] and I will be reporting on the changing face of life in the country that holds one fifth of the world’s population.’ Robert Fox (a BBC correspondent at the time) then picked up with ‘Good morning from… Dublin, where we’re expecting, in just over 24 hours from now, the arrival of a pope in the land of St. Patrick for the first time in history.’ John Timpson was back in the studio, ‘And this is John Timpson in London marvelling at all this technological wizardry, and bringing all our usual features and the latest news from Britain and around the world. First this morning’s headlines. Labour have won the by-election in Manchester…’


All Today’s presenters since the Timpson–Redhead era have had news-reporting backgrounds, and most have relished the chance to get back on the road for ‘co-pres’ programmes, even though some assignments can be very challenging. Mishal Husain included a trip to Pakistan in December 2014 in her list of her most memorable Today moments. While she was there the Taliban killed 130 children at a school in Peshawar, and the following morning she broadcast from the school grounds:


It’s just a few moments ago that the army opened the black gate, behind in which the school grounds sit, and let us in. I was the first journalist to be allowed into the school grounds. And as you can probably imagine it is a very eerie atmosphere. These are premises which should be alive at a time of day like this to the sound of hundreds of children who studied here, and to whom the school day began as normal yesterday. But it is desolate. Today the army has been working through the night to clear the premises of explosives. And I walked into the grounds, there’s a long path leading towards the main school building. It’s lined with explosives, experts and soldiers. And I’m standing now at the bottom of the steps that lead up to the auditorium, white stone steps, and there are bloodstains running right down the steps and towards the auditorium itself. There’s a child’s shoe that I can see on one of the steps I’m walking past now, and the auditorium is one of the places within the school grounds that the militants first targeted; this is where children were taking their exams. They were sitting in the big hall that I’m looking into now. And the militants burst in and it was one of the first signs that an assault was underway. So as I peer in now it’s a scene of total… you know… the chairs that the children must have been sitting on upturned, the place has been turned upside down. And again, I can see the bloodstains on the floor right around me. The army is shortly going to give us a tour where we’ll be able to start seeing some of the classrooms. These are just the very first impressions that I have.


Justin Webb’s list of memorable moments included an interview which was also conducted when he was out and about, but it was of a very different kind. He chose it to illustrate how some of the programme’s best moments come from interviews which are, as he put it, ‘typically seat-of-the-pants, madly conducted’. In September 2014 an American businessman and reality-TV presenter called Donald Trump was visiting his newly acquired golf course at Turnberry on the west coast of Scotland. ‘Trump’s people rang and said he could do a business interview about golf,’ Justin explained, ‘but the business folks were not around, so it was decided to pre-record with me as I had once been to America [he was based in Washington for eight years from 2001] so might know who he was, but I was on a train waiting to leave Doncaster station where I had been at the UKIP conference. So we just did it from there. I knew almost nothing about him (reality TV was not my thing), except that he had once run for president.’


The interview covered golf, the recent Scottish independence referendum and wind farms (or, as Trump called them, ‘these ugly windmills, destroying this beautiful land of Scotland’) before getting to the meat of the matter:


Webb: What about your own personal, political career, finally, Mr Trump. You stood for the presidency, didn’t you? Are you going to do that again?


Trump: Well, they all want me to and a lot of polls want me to. The thing is, I love what I’m doing. I love Turnberry and we’re going to make that something that Scotland and everybody can be so proud of. I love doing that, but polls indicate that I should. And another thing is that our country’s not doing well and a lot of mistakes are made by people who are very incompetent.


Webb: There’s a real possibility that you will seek the Republican nomination next time round?


Trump: Well, there is always a possibility and there is a real possibility. Absolutely, if I don’t see the right person running, because a change has to be made, and if I don’t see the right person that’s running and if the country continues to do poorly, there is certainly a very real possibility.


Webb: Donald Trump, thanks a lot for talking to us.


Trump: Thank you very much – a great honour.


It seems unlikely that the greater hater of ‘mainstream media’ would give an interview to Today now.


You need a good head for heights to work on Today. For a presenter, the programme’s hallowed ‘furniture’ – Isa Benzie’s time checks, the pips, the way you back-announce the speaker at the end of Thought for the Day, the weather before the headlines on the half-hour, the racing tips and so on – can at first seem daunting. But once you have learnt not to bump into the programme furniture, it becomes something to hang on to, and Today is a surprisingly easy programme to present competently. It is a very difficult programme to present well; you need to be willing to take risks, and many of the moments included in this book were ‘seat-of-the-pants, madly conducted’.


Today can be a hostile environment – even for the home team. While I have been canvasing opinion about great Today interviews, several people have mentioned John Humphrys’s devastating 2012 interview with the BBC’s director general, George Entwhistle, after the BBC’s Newsnight wrongly accused a senior Tory figure of sex abuse; Entwhistle resigned that evening, becoming the shortest-serving director general in the BBC’s history.


The air is thin at the top of this broadcasting pinnacle, and a fall can be painful. Jack de Manio’s career never recovered after he left the programme; Paul Donovan reports in All Our Todays that he was eventually reduced to ‘emptying slot machines in pubs to earn a few pounds a week’ and had to surrender his BBC pension to settle his debts. Peter Hobday resented the way he was removed from the presenter rota in 1996, after 14 years in the job. ‘I have had no letter of thanks from anyone in authority, no farewell lunch or dinner, nothing’, he recorded. ‘I walked out of Broadcasting House on the Saturday morning after the programme. It was the end of 25 years with BBC News and Current Affairs and there was nothing left to mark it.’ My own departure from the presenter line-up – after ten years on the programme – was involuntary and difficult. Some editors have been badly burnt too, and the Hutton saga (see here) had an impact on several BBC careers.


But Today has – to a remarkable degree – always been able to count on the loyalty of those who work for it. Mike Chaney, who was appointed the programme’s editor in 1976, fought a valiant and bitter battle about the length of the programme with the Radio Four controller, Ian McIntyre, aka Mac the Knife. McIntyre took Today back to something very close to the two-edition format of its founding years, and introduced a new programme called Up to the Hour between the slots. Chaney judged Up to the Hour to be ‘absolute crap, the floor sweepings’, and in a sometimes intemperate memo exchange, preserved in the BBC archives, he addressed the impact of the changes on his staff: ‘It is clear,’ he wrote, ‘that a man who has spent years on nights or other anti-social shifts would welcome the chance to turn his hand to documentaries – and spend his nights at home for a change. But it does not follow that he would trade these new delights for the dismemberment of what he has spent the last six years trying to achieve – morning magazine broadcasting. That is what most of us signed up for. We know we could have a more comfortable life elsewhere. But Today seemed uniquely worth the sacrifice.’


Chaney was one of those editors whose time on the programme came to a messy end (he was eased out and ended his BBC career managing Radio Norfolk), but he was on the right side of history, and Today eventually got its airtime back.


Edward Stourton
Former presenter, Today, 2019




CHAPTER 1


REBELLION, REVOLUTION AND PROTEST





Apartheid and its international opponents


‘Playing to multiracial audiences is hardly the point’


MICHAEL SHEVELEW, 28 APRIL 1985


‘Nothing I do or say will give encouragement to apartheid or racial discrimination,’ declared the Archbishop of Canterbury, Dr Michael Ramsey, on Today on 13 November 1969. Ramsey had long been a vocal critic of the white-minority rule enacted by South Africa’s National Party, but he was about to step into the lion’s den with a visit to the country’s Dutch Reformed Church, where, the BBC’s Church Affairs correspondent Douglas Brown asserted, ‘I know for sure apartheid is practised.’


Brown had some blunt questions for Ramsey: ‘Will you speak out against racial discrimination, against apartheid, in your sermons and your public utterances, in the same way as you have been doing for years in this country?’ and ‘Will you refuse to attend any function in which segregation is practised, be it a church service or a social function?’ The archbishop defended his visit as evidence-gathering – ‘It’s very important that comment should be based on first-hand knowledge and experience of the country’ – and tried to reassure Brown and Today listeners that he would ‘be very careful not to do and say things that mean any acquiescence in apartheid as a system’.


Ramsey’s dilemma was, at root, the one that governments, companies and individuals in whole fields of endeavour – from trade to sport to the performing arts – struggled with during the apartheid era: how best to change South Africa? Were engagement, dialogue and the spreading of soft power the way to influence the regime? Or should South Africa be shunned in all its shapes and forms, hung out to dry? The issue was complicated by the bigger context of the Cold War. For South Africa’s white rulers, the choice of allegiance was never in doubt, since its own internal opposition came, in part, from the banned Communist Party. Could the West afford to isolate such a Cold War ally?


The questions were particularly acute for Britain, the former colonial power. The Union of South Africa was established as a self-governing dominion of the British Empire in 1910, but in 1948 the National Party began to introduce the system of racial segregation known as apartheid, and the dominance of an English-speaking white minority was replaced by one of an Afrikaans-speaking white minority. In 1961 South Africa left the Commonwealth and became a republic. Nevertheless, to many South Africans, Britain remained a sort of motherland, a cultural touchstone, and was regarded as having a duty of post-imperial care. At the same time, British investment in South Africa remained significant. How far could a British government and large corporations go in sacrificing that history and those ties?


Several hundred anti-apartheid representatives gathered at London’s Holborn Hall on 26 June 1959. A boycott movement was born, its purpose encapsulated in the words of its chief proponent that day, the future Tanzanian president Julius Nyerere: ‘We are not asking you, the British people, for anything special. We are just asking you to withdraw your support from apartheid by not buying South African goods.’ Attitudes hardened in 1960 when South African police shot and killed 69 protesters in the township of Sharpeville.


Thereafter, the boycott campaign began to mushroom into a much wider anti-apartheid movement, which sought to lobby governments and influence policy, but also to spread its message into as many spheres of activity as possible: that South Africa should be shunned from normal interactions in the global community of nations. There were, of course, plenty who disagreed with this approach.


Those contending perspectives on South Africa were regularly reflected in reports, discussions and interviews on Today over the decades that followed, and the debates ranged through every field from politics and business to the arts.


International sport was a particularly high-profile arena: South Africa wanted to showcase its excellence in rugby and cricket, while anti-apartheid campaigners wanted the all-white South African teams banned from competitions. In the year of Archbishop Ramsey’s Today interview – 1969 – an extensive tour of Britain and Ireland by the South African Springbok rugby team was disrupted by a campaign of protests and pitch invasions coordinated by the young South African émigré and future Labour cabinet minister Peter Hain.


With South African sport already therefore a potent issue, the announcement of an impending British tour by the South African cricket team in 1970 acted as a red rag to a bull. In mid-May 1970 the matter was debated in Parliament, and the tour looked likely to proceed when Kent cricketer and leading England batsman Colin Cowdrey was invited onto Today to discuss it. He was not for banning the tour, as he explained to Douglas Cameron (who was then working on Today, but is better known for his subsequent career as an LBC presenter) on 16 May 1970:


I’ve always thought, and always will think that… to continue our relations with South Africa, albeit white South Africa for the moment, is right, is healthy, is the best way of breaking down their internal problem and then, one day, we all hope and pray for, the integration of… [We hope that we will one day have] multiracial cricket over there.


What he resented was both the intrusion of politics into sport and the three-sided nature of the debate, in which (as he called them) the ‘coloured’ cricketing nations of the world were putting their own pressure on the English cricket authorities not to play:


These various countries did take a line, two or three months ago, that it was not their business: it was the business between England and South Africa what took place. Now, they’ve all been pressured into putting the pressure on us, [so] they’ve come out and made threats they would drop out of test matches with us and so forth. One doesn’t like this form of blackmail, but the fact is that these pressures are mounting throughout the cricket world. And one is reaching a situation where one’s got to [decide], in the interests of the game of cricket, after all – this is what our job is, administering cricket – is it in the best interest of cricket?


When quizzed by Cameron as to whether the ‘thought of playing under pressure’ concerned him, Cowdrey just hoped ‘it won’t be quite as difficult as everyone, as we all, anticipate’. In the end, Cowdrey need not have worried – the tour never transpired. A week later, on 22 May 1970, England’s Cricket Council received a ‘formal request from Her Majesty’s Government to withdraw the invitation to the South African touring team’; a request they felt they could not refuse. For his efforts in stymying South African sporting aspirations, Peter Hain earned the attentions of MI5 and Special Branch.


In contrast to the continuing racial segregation in South African sport, the theatre was a realm struggling to break free. Those actors, directors and writers who gave a voice to South African issues were welcomed internationally. At the forefront was the highly respected playwright Athol Fugard, an anti-apartheid Afrikaner, who spoke to Helen Palmer, reporting for Today on 10 July 1980.


Fugard referred to the situation just a few years previously, when, he said, ‘You were both breaking the law if you were playing to a mixed audience or had a mixed cast onstage, which then forced you to go underground with your theatre.’ But he felt that recent concessions were ‘window-dressing, a cosmetic job’. He described to Today listeners how apartheid poisoned the lives of all South Africans:


I haven’t the slightest hesitation in describing the system in my country, the so-called apartheid system, as a totally dehumanising and brutalising experience in terms of the way black people experience it. What is not often realised… and certainly not by a great many white South Africans, is that they are also the victims of that system, of course. It takes away a living space from them as well, to the extent that it dictates who your friends can be, where you’ve got to live, etc., etc. They’re, they’re victims as well…


When asked by Palmer, ‘Do you feel this is true in your own case?’ Fugard was emphatic:


Oh yes, enormously so. Just taking, for example, the situation in my hometown, which is Port Elizabeth, simply because of the laws that operate, the fact that [when] we [whites] enter the black ghetto area, [we] need a permit… I will never be given that permit. Half of my own town is not available to me.


Many of Fugard’s plays premiered with the Market Theatre Company, who were always warmly embraced when they were able to perform internationally. In contrast, when British performers took their services to apartheid-era South Africa, the response from their peers could be distinctly frosty, as actor Derek Bond discovered. For Today’s broadcast of 28 April 1985, reporter Phil Longman set the scene:


The Royalty Theatre in London… rang to impassioned speeches from leading members of the acting profession, like Vanessa Redgrave and Frances de la Tour. Almost all the speakers denounced Derek Bond for going to South Africa, where he played the title role in a touring production of J B Priestley’s play An Inspector Calls. At the end of the rather one-sided debate, there was an overwhelming vote for him to quit.


For Derek Bond was not only an actor, he was president of the actors’ union Equity. His line of defence regarding ‘the right of individual members to hold and express their personal, political and other beliefs, both in their private and professional capacities’ did little to sway those calling for his resignation. Particularly unimpressed was a white South African actor, Michael Shevelew, who, as Longman explained, ‘rejected arguments that British actors going there to play to mixed black-and-white audiences helped to change the system’:


Those things are basically meaningless within the context of South African society. Building bridges between what and what? Playing to multiracial audiences is hardly the point. It’s where the audiences have to go once they leave the theatre, which is to racially segregated areas. Those are the issues that should be foremost in people’s minds, but they tend to get pushed to the background; largely, I think, because of ignorance.


Bond felt aggrieved at his treatment. He told Longman:


All over the whole country I opposed apartheid and attacked it. And what people didn’t say is that the white actors and the black actors in South Africa have, actually, achieved a marvellous thing with the support of the management, believe it or not. They have imposed a multiracial theatre on both sides of the footlights over the last few years and they’ve done it with courage and guts, fighting against the nationalist government.


However, another actor, Brian Croucher, ‘voiced the feelings of the many’, as Longman put it, when he said, ‘He, as a president, should take the lead and show, he should show the rest of the union an example… He’s made a mockery of our union. He should go.’ Equity went on to adopt a ban on performing in South Africa, and Bond resigned.


The 1980s were a time of varying fortunes for the anti-apartheid movement. It renewed its commercial boycott campaign, achieving some success with individual companies which cancelled South African contracts, and continued to campaign against sporting fixtures, as well as on many other fronts. Supranational bodies – the United Nations General Assembly and the Commonwealth – imposed sanctions on South Africa, but Margaret Thatcher’s government refused to go down that road. Heightened Cold War tensions also restrained the United States, as the perception of South Africa as a regional bulwark against Communism made America reluctant to intervene.


Throughout the 1970s and 1980s, Today provided its listeners with snapshots of the complex story – both dramatic high points and notorious low points, such as the death in custody in 1977 of the anti-apartheid activist and leader of the black consciousness movement Steve Biko (whose biography later became the basis of the film Cry Freedom). Today broadcast an interview with the high-profile solicitor Sir David Napley, who had been an independent observer at the inquest into Biko’s death. He told Graeme McLagan, a reporter who specialised in police investigations, why he questioned the magistrate’s verdict that Biko had been injured in a scuffle.


Napley: The reasons I say that are numerous; I can only pick out one or two of them. In the first case, it was manifest to me that the police were not telling the truth in the witness box. Nor have they been telling the truth earlier on, they had tried to pretend to the doctors that this man was shamming, if they had told the doctors otherwise, different considerations would have followed and I cannot see why they could have gone on with that story and failed to tell the doctors that they suspected he’d had a blow on the head – which the principal police witness said was in his mind – unless they clearly had something to hide and if they had something to hide, then it seems to me it must have been discreditable.


In the second place the medical evidence was overwhelming, that with three lesions of the brain of this sort, Mr Biko must have had a period of unconsciousness. Now I believe that is fairly well established but they’ve never mentioned it and if, of course, he was unconscious they must have known the exact point at which the injury was sustained. There was no meaningful enquiry by the police, as I’ve said, which seemed to me a reluctance to uncover the truth and it seemed to me, moreover, that the whole pattern of the way in which Mr Biko was treated was consistent with the recognised form of conditioning a man for interrogation, and it doesn’t seem to me that one can wholly exclude against the total background the possibility that part of the conditioning was to cause him some hurt, and unfortunately this hurt, I believe, went too far and resulted in his death.


McLagan: You also believe that if Mr Biko, after being injured, had been handed over to doctors or to a hospital, that he might still be alive today.


Napley: Up to a point, the medical evidence was very clear on that. The medical showed that it was possible to have done something for him if the real condition had been diagnosed and treated within the first six hours, which the head of the security police refused to permit. After that the complications which developed according to the medical evidence were irreversible.


Today’s coverage also highlighted how South Africa was changing. On 18 May 1987, the BBC’s Southern Africa correspondent Graham Leach reported from the Johannesburg area of Hillbrow, ‘a previously whites-only zone where thousands of non-whites have crept in’ – something they did in defiance of the country’s Group Areas Act. ‘There is quite a lot of harmony in Hillbrow,’ one Indian businessman told Leach. But when Leach visited what he described as one of the area’s remaining ‘bastions of white resistance to desegregation’, he found that the old ways were dying hard. Here, a different logic prevailed, summed up by one resident:


Soweto, the black township, doesn’t have a white problem; I don’t see why we should have a black problem. You will find that where the integration is at its greatest, OK, your racial tensions will be at [their] highest, and where segregation… I like to call it apartheid… where that’s at its strongest you’ll find that the race relations will be at [their] best. And this is because separation of the races, in fact, is a natural thing, it’s not an immoral or unnatural thing, it’s a perfectly natural thing.


Leach had gone to Hillbrow to report on the government’s decision to reconsider the Group Areas Act, which dictated separate living areas for whites, blacks and ‘coloureds’. As the local MP for Hillbrow, Alf Widman, from the opposition Progressive Federal Party, told him on 18 May 1987: ‘There is an element of people… they haven’t really gone through the race barrier, which I think they must go through, because the whole country is going through an evolutionary period of change.’


Nothing, however, could be taken for granted. For one thing, the National Party stormed back into power in the 1987 election; Widman, for one, lost his seat (to a candidate later jailed for electoral fraud).


Two years later the regular Today presenter Brian Redhead interviewed Con Botha, South Africa’s information minister. It was the morning after Margaret Thatcher had made a speech in Zimbabwe about the future of South Africa. He reported, ‘“In South Africa, the world must be ready to respond to genuine change,” said Mrs Thatcher, speaking in Zimbabwe last night, but is South Africa itself ready to respond? On the line from Pretoria is Con Botha, who is the chief director of the information service of the ruling National Party. Mr Botha, thank you for joining us. Would you be ready, or would South Africa be ready, to talk about dismantling apartheid?’


Botha: Yes, I think South Africa has been ready to talk about dismantling apartheid for some time. You know, in the, in the last decade no few… fewer than about a hundred apartheid laws have been abolished, have been amended or abolished.


Redhead: Now, to whom would you now be prepared to talk? The ANC [African National Congress], the frontline states, Mrs Thatcher?


Botha: We have, we have been trying for the last few years to, to arrange a conference, mainly of black internal leaders and recently there have been quite encouraging signs. The first is the fact that quite a number of the national states leaders are now prepared to come to the conference table, I’m referring in particular to Chief Buthelezi’s recent discussions with government leaders [the Zulu leader Ngosi Buthelzi was the president of the Inkatha Freedom Party], secondly there is also the newly elected, quite a large number of local authorities, city councillors in the black towns and townships, and thirdly there is also the very recent pressure brought to bear upon the ANC from the Russian side to encourage them to lay down their arms and to come to the conference table. The South African government has been open about this that it will speak to the ANC, but only once it’s renounced its violence. But anyhow…


Redhead: Renounce or just suspend its violence?


Botha: No, no, ah, we believe that you can only be a partner to a negotiating conference if you renounce violence.


Redhead: Would you also wish to release Nelson Mandela as part of the conditions for talks?


Botha: I do not think you can separate the question of ANC’s renunciation of violence and Mr Mandela’s position. One must remember that Mr. Mandela is the leader, he is one of the life leaders of the ANC, he is consequently bound by their violence option and, eh, if they should renounce violence I think the same should hold true for him and that is the only precondition this government has set for the release of Mr Mandela.


Nelson Mandela was finally released on 2 February 1990. Four years later South Africa held its first ever election based on a universal franchise. Today’s Sue MacGregor, who had grown up in South Africa, broadcast a week of special reports in the run-up to the campaign, and for one of them she returned to her old school in the Cape Town suburb of Claremont. ‘Miss Wilkinson’s history class is quite unrecognisable from the ones I used to sit in,’ she reported. ‘For a start South African history no longer begins with the arrival of the white man… And what’s more the white girls are now learning to speak Xhosa, the language of Nelson Mandela and most of the black people of the Cape.’


Herschel Girls School was founded as an Anglican private school in the 1920s, and when Sue MacGregor had been a pupil it was whites-only; now it was multiracial. Her report continued: ‘Karina and Christine came to the school from Afrikaans-speaking backgrounds – from the culture of the oppressor.’


Karina: Since I came to Herschel, here I’ve actually realised, I’ve often felt embarrassed to be Afrikaans. I actually just wanted to hide it. I was so embarrassed I didn’t… I was scared my friends would look at me and say… All of you know it’s all your fault.


Christine: It was so interesting to hear their point of view because they’ve been suffering through the years. And I felt so bad as a white Afrikaner.


John Humphrys, who served as a correspondent in South Africa in the 1970s, returned as a Today presenter for the elections themselves. ‘Here in South Africa,’ he announced on 27 April 1994, ‘Nelson Mandela, the man who more than any other in the history of this country made it possible, has cast his vote.’ Then, turning to Fergal Keane, the BBC’s Southern Africa correspondent at the time, who was ‘on the line now from Soweto’, Humphrys asked: ‘What’s it like?’


Keane: Absolutely unbelievable, John. Yesterday morning at this time, you and I were looking at a few hundred people, old people, sick people, at a church near where I’m standing now in Soweto. Well, I can tell you, this morning there are thousands of people. The queue stretches for well over a mile, on into the distance under the bright morning sun here. You can hear in the background the sound of some drums. There are Buddhist monks who’ve come here to pray for peace and reconciliation in South Africa. All in all, a very jolly atmosphere in Orlando West. Of course, it’s significant, I’ve just been listening to Nelson Mandela there. This, of course, is his home area in Orlando West, the place where he spent much of his life before he was sent to prison, because of his activities in the ANC.


Humphrys: He talked about South Africa moving from an era of pessimism into a new era of hope and reconciliation, and certainly, looking around yesterday and today and looking at people it doesn’t seem that he’s overstating things. Obviously, one knows the enormous problems that face this country, but there is that sense of new hope, isn’t there?


Keane: There is. I mean, it’s a question of… of looking at two things. Yes, there are problems, yes, violence is endemic in many areas, yes, there are people who want to disrupt this process, but the overwhelming majority of South Africans, black and white, want to move forward. They want to get away from the tainting and from the guilt of the apartheid era, and I think they’re doing that today. As I’m talking to you now, crowds of people are moving, quite slowly, through the gates here of the Holy Cross Anglican Church and with their steps, with every step every single person here takes, it’s one step further away from apartheid.





Segregation and civil rights in the American South


‘I hope that nothing happens to her personal safety’


GEORGE WALLACE, 13 JUNE 1963


On 11 June 1963, Governor George Wallace of Alabama stood in the doorway of the University of Alabama’s Foster Auditorium. He had no interest in entering the building. His objective, rather, was to keep people out – people who, in his eyes, would undermine the right of his state’s institutions to determine their own policies and decide their own actions. Two days later Today broadcast a revealing interview, recorded for the Canadian national broadcaster CBC, in which he tried to explain himself.


Wallace knew on 11 June that he had no hope of success, but that was not the point. It was an act of theatre, a gesture of grand symbolism. In one sense, the situation from which his actions arose was parochial – a disagreement over university enrolment in Tuscaloosa. But in truth those events marked another milestone in the long journey of African-Americans to achieve their civil rights after slavery – and to enjoy those rights that, in theory at least, they had already won.


Nor was it solely a significant day in terms of race relations: it was, simultaneously, another chapter in the equally long struggle over who governed the United States itself – a battle between those who stressed ‘state’s rights’ and those who emphasised the role of Washington, D.C., the federal government and the US president. So, on that June day, a century on from the American Civil War, the eyes of America were firmly focused on Tuscaloosa.


At the heart of the issue was the segregation of white and black, or, in the terminology of the time, between white and Negro. After a landmark 1954 decision by the US Supreme Court in Brown v. Board of Education Topeka, institutions across the United States were required to stop discriminating on the basis of race and colour, but the practice remained deeply embedded. Nevertheless, the tide was turning. The first eruption of popular black protest in Alabama came in December 1955, following the now-famous refusal of Rosa Parks to leave a whites-only section of a bus in Montgomery. Her subsequent imprisonment not only prompted a year-long boycott of Montgomery’s buses by the local African-American community, but also infused the civil rights movement with new life and urgency – and brought to prominence the charismatic preacher Martin Luther King, Jr, as its leading light.


Seven years later, in 1962, George Wallace was elected as Alabama’s governor in an election that arrived, as his interviewer put it, ‘30 minutes or 30 seconds before midnight and this has come to mean something in a symbolic sense in Alabama’. In trying to explain the meaning of that expression, Wallace said in the interview broadcast on Today:


I reckon they meant… that I will stand on the principles that have been enunciated, and many people do feel that it is getting late, in so far as individual liberties and freedoms are concerned in this country.


Put another way, Wallace had been voted in to stop the desegregation ‘rot’, as he saw it. As he had been elected governor by campaigning under the slogan ‘Segregation now! Segregation tomorrow! Segregation forever!’, he now felt he had a mandate to deliver on that promise.


Wallace was a Democratic Party politician (this was an era in which the Republican Party was anathema to many Southerners, identified as it was at that time with the legacy of Lincoln, the humiliation of defeat during the Civil War at the hands of Yankees, and the subsequent dominance of an urban, industrial North). Even though the Democrats held the White House, the president was Wallace’s nemesis: a fellow Democrat but one of a very different hue. President John F Kennedy’s New England urbanity, liberal social attitudes and Roman Catholicism represented a very different America – one from which Wallace recoiled. The battle lines between the two politicians had been drawn from the start, but the catalyst for their very public clash became the determination of two African-Americans to enrol in the University of Alabama, an institution that had always found ways of excluding African-Americans before.


But, on 11 June 1963, these two African-American students, Vivian Malone Jones and James Hood, who had been emboldened by orders issued by a federal district judge to end segregation, turned up at the university to register for classes. In so doing, they hoped, almost literally, to force open the doors to desegregation. Yet as they attempted to make history, making his ‘stand in the schoolhouse door’, as history recorded it, was Wallace, to ‘denounce and forbid’ not only their entry, but also the federal government’s actions in granting them the right to enter.


Facing him off to demand entry for the students was no less a figure than the US deputy attorney general, Nicholas Katzenbach, who was on the scene to convey judicial and presidential authority. There was the potential for confrontation between Alabama’s defenders and the federal enforcers, but Kennedy neatly sidestepped this by issuing a Presidential Executive Order, which authorised his secretary of defense to ‘take all appropriate steps to remove obstructions of justice in the State of Alabama’. Cleverly, this measure passed control of the Alabama National Guard from the governor to the federal authorities, with the result that it was the reluctant National Guard commander, General Henry Graham, who eventually had to tell Wallace, ‘Sir, it is my sad duty to ask you to step aside.’ Wallace did, having made his speech. The two students were able to complete their enrolment, while Wallace could satisfy himself and his supporters that he had made a very public stand.


In Wallace’s subsequent interview, broadcast on Today on 13 June, he framed the whole episode as yet another example of the president’s and the federal courts’ assault on freedom. Looking ahead to ‘next year’s re-election’, i.e. the 1964 presidential election, he conjured a dystopian picture of a looming police state:


I cannot tell you what President Kennedy [or] the Justice Department will do, I cannot tell you whether they are laying the predicate [groundwork] for the purpose of trying to jail people who oppose them in next year’s re-election or not. That’s a question that they will have to answer.


As for Vivian Malone Jones, Wallace regarded her actions as an unnecessary provocation, believing her to be:


…a pawn in this movement, that she herself is not coming to the University of Alabama for the purpose of acquiring an education, because she could get just as good an education in many schools that are exclusively for her race, but she is a pawn in the hand of the NAACP [National Association for the Advancement of Colored People] and the group of people who want to create a condition that might not be inducive to order.


He denied that he had any ‘malice toward her’, yet he immediately raised the question of her security while at the university, hoping ‘that nothing happens to her personal safety, because I don’t think that would be good and I don’t think the people of this state want anything to happen to her personal safety’. It might have been a warning for Malone Jones, or a warning-off to the more eager of his own supporters – or both.


More generally in the interview, Wallace flew the flag for Southern segregation:


I feel that, when the federal courts tell people that you cannot have a swimming pool in this city of Montgomery unless the two races swim together, which they’re doing, that they are curtailing my freedoms, because I feel that swimming pools should be segregated and that white children should swim in white pools and vice versa…They’re now telling you who you can serve in your business. Private businesses ought to have the right to serve who they want to serve.


In his view, the real enemy of freedom was the civil rights movement, which was working to remove the choices of individuals to deal, if they wished to, only with their own race. In order to understand the man in his time, one must appreciate the strange equation of segregation and freedom in the history of the Southern states. This in itself was a legacy of the philosophical acrobatics of the Founding Fathers, who had simultaneously espoused liberty and condoned slavery.


The next year, Wallace had even more reason to decry the times, as US legislators enacted the Civil Rights Act to make segregation and racial discrimination illegal. In 1965 his vision of America received another blow when, in part prompted by race-related violence and protest in his own state of Alabama, Congress approved the Voting Rights Act. In this piece of legislation, which President Lyndon B Johnson signed into law on 6 August 1965, Congress sought to demolish the array of qualifications and tests (such as literacy tests) that Southern states were using to disenfranchise African-Americans, who were generally poorer and less well educated than their white neighbours.


The story was covered for Today by the BBC’s Washington correspondent, Charles Wheeler, who had already made his name reporting from Berlin during the early 1950s and was one of the BBC’s greatest foreign correspondents. A few days after the Voting Rights Act was signed, Wheeler was in deepest Mississippi, in Madison County, to find out what registering to vote for the first time meant to African-Americans.


He found it an ‘unspectacular and strangely gratifying’ scene of calmness – neither cheering crowds of new voters nor counter-demonstrations by opponents, but rather a scene of people quietly yet determinedly exercising their new rights. They were, in his view, ‘confounding the sceptics’ who believed that inertia would win the day and that the typical African-American was ‘too intimidated to use his rights when he finally gets them’.


‘The striking thing about this first day of unfettered voting rights,’ Wheeler explained to Today’s listeners on 11 August 1965:


… has been the type of Negro at the front of the queue to register as an elector. Everybody expected to see the young, the militant; [for] the marchers and the picketers to lead the way. But in Mississippi, at least, the pace is being set by the old, the very poor, the illiterate; by the ‘oh-so-law-abiding’, easily trampled upon, older generation that has been the despair of the activist in the Negro cause.


The first man to register to vote was an illiterate 76-year-old cotton-picker and First World War veteran, whose previous attempts had been rebuffed by the local county officials until he became too afraid to try again. But now the registration offices were no longer under state control, Wheeler described how:


Today he had no reason to be scared. Being illiterate was suddenly no longer a barrier, neither was the colour of his skin. He couldn’t write, so the federal man filled out the form for him. ‘You don’t need to sign your name if you can’t,’ the official said. ‘Just make a mark here.’


Charles Wheeler concluded his report with some striking statistics:


By closing time, nearly 300 more had been registered. This was in Madison County, where, 24 hours ago, 218 Negroes had the vote out of an adult Negro population of 10,366: 2 per cent.


Though it was a watershed moment, African-Americans faced plenty of challenges in the decades that followed. Many would argue that large numbers of African-Americans still represent an underclass, over-represented in the prison system, welfare system and army ranks, and under-represented in the universities, middle-class professions and well-to-do suburbs. But in 2008, voters, including enfranchised African-Americans in their millions, elected Barack Obama as US president – a sign that dark skin was not an impediment even to the highest office.


From his Alabama powerbase in earlier decades, George Wallace, too, had tried to project his influence nationally and run for president, both as an independent and in the Democratic primaries. But his hopes – slim though they were – were ended by an assassination attempt in 1972, which left him wheelchair-bound. In the 1980s, he was again elected governor of Alabama, but the times were changing – and so were Wallace’s attitudes on race. By the end of his life, in 1998, he had come to regard his adherence to segregation as a mistake.


Of the two African-American students who had registered at the University of Alabama on that oppressively hot day in June 1963, James Hood did not stay long. Finding the stresses of his situation intolerable, he left the university after only a few months and headed north to study in Detroit. Vivian Malone Jones, however, became the University of Alabama’s first African-American graduate, taking a degree in business administration. She went on to work for federal government departments and agencies. In 1995, the ageing George Wallace presented the Lurleen B Wallace Award for Courage (an accolade named after his wife) to this woman, whose journey he had, more than 30 years before, tried to stop.


And he told her that he had been wrong.





Diplomacy in tatters during the Iranian Revolution


‘A couple of chaps armed with rifles, breaking their way in’


ARTHUR WYATT, 6 NOVEMBER 1979


It is an accepted principle in international relations that a nation’s embassy in a foreign land is sacrosanct. It is a little piece of the home country implanted abroad, and to step into it is to step onto that home country’s soil. The principle was codified in the 1961 Vienna Convention on Diplomatic Relations, and it extends to the inviolability of the men and women who work in embassies across the world.


But it is fragile – as the United States was reminded in 1975, when television pictures of frantic helicopter evacuations from the roof of its embassy in Saigon signalled to the world who had really won and who had lost the Vietnam War.


Three years later, in another part of the world, diplomatic crises erupted again, and this time affecting not just the United States. The location on this occasion was Iran, where the repressive regime of its shah, Mohammad Reza Pahlavi, was in the process of imploding in the face of revolutionary protest from across the political spectrum, from Communists to Islamists. By November 1978, opposition parties under the banner of the Iranian National Front were issuing a joint statement with the exiled dissident cleric Ayatollah Khomeini – who was then living in Paris – demanding the shah’s deposition or abdication.


A particular demand from the revolutionaries was, as Today’s Hugh Sykes was told, ‘freedom and independence from foreign dominance’. Interviewing Mr Taqizadeh, the London spokesman for the Iranian National Front, on 5 November 1978, Sykes explored what that really meant.


Sykes: You mentioned foreign dominance and the shah in the same sentence – do you connect the two?


Taqizadeh: Yes, the two are very much related. The shah, in our opinion, is the symbol of foreign dominance. He is there to protect the interest of foreign powers: America, Britain and Russia… We would like to see a government who is against foreign influence. We would like a government who values our Islamic culture and a government who is for freedom and independence from foreign influence.


At issue was not just the shah’s Westernising agenda and international backers, but Iranian resentment of what they saw as quasi-colonial control: an acquiescent ruler who safeguarded foreign-owned interests, notably the country’s oil and petroleum assets. Indeed, a quarter of a century before, Britain and the United States, in the shape of the CIA, had both restored the shah to the throne, from which he had been temporarily toppled, and overthrown his disruptive prime minister, who had nationalised the oil industry. Since then, real control of the Iranian oil industry continued to remain beyond the government’s hands. Come 1978, getting rid of the shah seemed, to many Iranians, indistinguishable from a fight against British and particularly American commercial and political interests.


In Iran, events moved rapidly. Unable to quell rebellion, the ailing shah and his family fled to the United States in January 1979, while, in February, Khomeini returned to a country that was transforming itself into a revolutionary theocracy. It helped to galvanise the evolving regime’s credentials to foster popular hostility against the United States and Britain. And it was at this moment that diplomatic niceties fell by the wayside.


On 6 November 1979, Douglas Hurd, then a minister of state at the Foreign Office, had to tell the House of Commons:


At about ten minutes to six yesterday evening, Tehran time, armed intruders broke into the British embassy compound and shortly thereafter took over the whole of our embassy building. The staff in the area at the time were taken, together with those wives and children who live in the embassy compound, to the house of the chargé d’affaires [the head of the British diplomatic mission in Iran, in the absence of the ambassador], Mr Wyatt. They were not ill-treated, but were held under armed guard. The identity of the intruders and the motives for their attack on the embassy are still not wholly clear. Contacts between embassy officials and the intruders took place over a period of about five hours, after which they withdrew from the premises.


That same morning, Today was in direct contact with the chargé d’affaires himself. Arthur Wyatt spoke to Mike Donkin, a newly appointed Today reporter, and gave him a vivid account of what had occurred:


There was a sudden chanting outside. We looked out of the windows and saw people climbing over the walls of the compound. Those who were present in the embassy stationed themselves on the top floor and within a very short time we heard sounds of breaking glass. We subsequently discovered that this was a couple of chaps armed with rifles, breaking their way in on the first floor.


Donkin asked him, ‘Had you taken any precautions after the attack on the American embassy? Did you try and resist at all?’ He was referring to the forcible occupation of the US embassy on 4 November. Wyatt replied:


We certainly gave no physical resistance; this is not our policy. We had taken considerable precautions earlier in the day in the light of the occupation of the US embassy and of various public statements that have been made here. We had, in fact, also received a couple of telephone calls on the previous evening, following the occupation of the American embassy, saying that we were next on the list.


In the House of Commons, Hurd continued, ‘If there be a government, calling themselves a government, in Tehran, one of their clear duties under international law is to protect the diplomats accredited to them’, prompting Labour MP Tam Dalyell to wonder, ‘Given the increasing vulnerability of embassies of all countries throughout the world, is there not a case for international discussion of the updating of the Vienna Convention?’ Hurd agreed, but found there was an inescapable conclusion:


Our embassies and those of other countries are increasingly at risk. Two of our ambassadors have been murdered in the past few years. But however hard one considers the matter one is driven back to the conclusion that, although we can secure embassies against an individual intruder, there is no escaping the fact that when an armed mob appears the responsibility for protecting an embassy must rest on the host government. However we look at the problem, that is the answer that we are forced back to.


In fact, Britain, which came to be pilloried by Iranian protesters as ‘Little Satan’, in contrast with the ‘Great Satan’ of the United States, had come off relatively unscathed on this occasion. By contrast, the violation of the US embassy in Tehran, to which both Today’s Mike Donkin and the chargé d’affaires had alluded, was much more grievous. Revolutionary supporters, whom the media tended to call ‘students’, had invaded the embassy, taken hostages, and clearly had no intention of leaving.


The BBC’s Middle East correspondent Tim Llewellyn reported for Today from the US embassy in Tehran during the siege. He sent this despatch on its twelfth day:


Just inside the iron gates, padlocked, covered with posters celebrating Ayatollah Khomeini, condemning the American government and condemning Jimmy Carter, but not – as the posters point out – condemning the American nation, inside those gates, [are] armed guards and, bizarrely, a young girl dressed in the full Islamic costume, a chador, a veil over her face, talking on a two-way radio to headquarters, wherever that may be. Outside the gates, [there are] armed revolutionary guards in their combat fatigues, unloading and reloading their M16 American-made rifles. [There are] crowds of curious onlookers and, meanwhile, piles and piles of sandbags being made ready just in case. It’s going to be a very, very long siege indeed, by all indications. The students inside are determined to hang on and only Ayatollah Khomeini can give the word to release those hostages. Meanwhile, outside in the long avenue which runs alongside the American embassy, there are constant marches, constant movement, hundreds of people, some workers, some students, some just ordinary people many of them dressed in ordinary office clothes, marching up and down and chanting their slogans, continually all day.


[Shouts of Allahu Akbar (God is Great)]


A revolutionary leader stands on the wall of the embassy, addressing the crowd and the chants come back. I don’t think there’s any element of ‘rent-a-crowd’ in this. There’s nothing they like in the Middle East better than a good demonstration. But there’s nothing the Iranians like better than a demonstration to show their solidarity and against the Americans. These people are convinced that they have the Americans on the run now, that they are in charge, it’s they who are twisting the American tail and not the other way round. There’s a great feeling of relaxation here, there’s no worries about any reprisals from the Americans, there’s no worries about what the Americans do. The Iranians feel genuinely that they have the reins in their hands.


Two weeks later, though, on 19 November 1979, Today was able to inform its listeners of the first releases. Hugh Sykes, who had joined the programme the previous year, had spent time in Tehran as a child and was fascinated by the story; he did so much phone-bashing to the Iranian capital that he can still recite the city code from memory (009821). That morning he was doing a presenting shift alongside Libby Purves.


Sykes: The three hostages freed so far were put on an SAS plane in Tehran at about quarter past ten this morning, local time (quarter to seven here in Britain). The blacks are marines, the girl, a 22-year-old secretary, Kathy Gross, who’s been in Iran for only a month. Last night, still a prisoner at the embassy, she took part in a press conference.


Gross: Our conditions here have been very good. We haven’t had any problems, we’ve been fed more than fairly, we’ve slept nights, we haven’t had any problems physically. Maybe, people have been mentally upset, but other than that we haven’t had any problems.


Sykes: In spite of the fact that she’d had to sit 16 hours every day with her hands tied, but all the same she was looking animated and cheerful, holding a microphone rather like a speaker at a rally in Hyde Park. This morning, at Tehran airport, she was just as happy.


Gross: I’m glad to get out of here [laughs]. I really didn’t expect to leave the country, it was sort of a surprise to me, but I’m glad to be out of the whole situation.


Kathy Gross told an American reporter that she thought she’d ‘be living in that house forever. Not dying necessarily, but living there forever, because they gave us no signs of any hope of being released at all until yesterday afternoon’.


But Today also reported more ominous news: Ayatollah Khomeini’s stark warnings at a press conference that, unless the shah was sent back to Iran, the remaining hostages could be tried for espionage and subjected to the ‘verdict of the court’.


‘Which could be death?’ a reporter asked. The response was mumbled, prompting Sykes to remark, ‘Hard to hear, but that reply, I think, was, “That cannot be prophesied.”’


On 3 December 1979, Sykes was bringing Today listeners up to date on the situation. Jerry Plotkin, a businessman from New York who had ‘happened to be in the embassy when it was occupied’, had been allowed to send out a recorded message. It was partly to reassure his family that he was well and that his captors were considerate, but it also carried a clear message from those captors. As Sykes explained:


He said that, in spite of the language barrier, they’d managed to establish some rapport with their captors, that he was most impressed by their determination and dedication to see this matter through, that they believed in their cause, wanted the shah returned and would settle for nothing less. Part of his message was addressed to the American people as a whole. In it Jerry Plotkin said that the shah had brutally murdered and tortured tens of thousands of his people. He concluded with this direct appeal to President Carter: ‘In the name of God, return the shah and free the hostages. Let the world know that no tyrant or dictator can ever find safe harbour in the United States.’


The United States international prestige was especially badly damaged by a catastrophic rescue attempt by US special forces in April 1980. The mission was aborted in the Iranian desert, and in the ensuing chaos a helicopter hit a transport plane, killing eight servicemen. The news broke in the early hours in Washington – so just after the Today programme went on the air in London on the morning of 25 April 1980. Brian Redhead was presenting, and he went straight to an interview with the BBC’s Washington correspondent, Clive Small, who been woken after midnight by a call from the White House.


Redhead: The time now is eighteen minutes past seven. We hear there are new and dramatic developments in the Iranian crisis and Clive Small, I think, is on the line now from Washington. Clive, good morning.


Small: Good morning.


Redhead: Now what has happened?


Small: I’ve just had a phone call from the White House and they’ve read me a statement that they’ve just issued. It reads as follows – I won’t go right through it – but what it amounts to is this, that the United States has attempted a rescue mission to get its hostages out of Iran. That mission has failed. The reasons given are these: that the first part of the mission was an attempt to prepare for the rescue. The mission was terminated, as the White House puts it, because of the equipment failure. During the subsequent withdrawal of American personnel on this mission, there was a collision between two aircraft on the ground at a remote desert location in Iran. There were no military hostilities – that’s the word from the White House – but the president deeply regrets that eight American crew members of the mission, of the two aircraft involved that is, were killed and two others were injured in the accident.


The crisis dogged Jimmy Carter’s presidency and divided his administration. In addition, according to the US State Department’s official historian, ‘The Soviet Union took advantage of America’s weakness to win strategic advantage for itself’; this was, after all, the Cold War. Fifty-two US embassy hostages remained in captivity for well over a year, until 20 January 1981, when they were released after a deal was brokered by Algeria. It was the day of Ronald Reagan’s inauguration as president; Carter’s hopes of re-election in 1980 had been fatally undermined.


And in an unexpected twist to the Iranian saga, violence visited London’s diplomatic quarter just a week after the calamitous US rescue attempt. On 30 April 1980, regional separatists backing an Arab insurgency in Iran’s Khuzestan province took control of the Iranian embassy in the British capital. They demanded a prisoner-release in Iran and, in London, free passage for themselves, a request refused by Margaret Thatcher’s government. On 5 May Abbas Lavasani, the embassy’s press officer, was killed and his body was dumped out of the front door. Shortly before 7.30pm, in extraordinary scenes relayed on live television by the assembled news cameras, SAS servicemen stormed the building, killing all but one of the hostage-takers and rescuing most of the hostages unharmed.


One ex-hostage, who had been released earlier on medical grounds, was in fact a BBC producer. Chris Cramer (who rose to be the head of the BBC’s news-gathering operation and later ran CNN International) had been in the Iranian embassy trying to get a visa when the hostage-takers struck. During the evening of 5 May 1980, he spoke to John Timpson at some length for a Today special. Cramer described how it had all begun:


There was a massive commotion at the door; the policeman on the door was struggling with a man who had a gun. I beat it into the waiting room. There were several shots fired, a smashing of glass. I tried to get out of the window, but the window was one of those up-and-down ones and wouldn’t move. There were two or three other people in the waiting room and I suggested we should all stick our hands up, which is what we did.


Asked by Timpson to describe the other hostages, Cramer recounted his conversation with the policeman who had been stationed on the door, Trevor Lock, who was a member of the diplomatic protection squad and now a captive of the hostage-takers too:


Well, I was sitting next to the policeman, who had blood running down his face, and the gunmen allowed me to get a tissue and some water and I tried to bathe his face. And I said to him, ‘Tough luck they got your gun,’ and he said, ‘They haven’t got my gun, I’ve still got it.’ I said, ‘Well, I’m sorry but I just don’t believe that,’ and he said, ‘It’s under my coat, why’d you think I’m sat here with my arms crossed?’ I said, ‘Look, I don’t want to appear morbid, but if something happens I want to know how to use it,’ and he said, ‘Right, it’s in a holster, it’s under my jumper, you pull it out, it’s got no safety catch on it, and you fire it. What I’m telling you is, you can’t possibly take out more than one or two and there’s no way we’re going to try it for a while.’


Trevor Lock was awarded the George Cross for his cool head and his valour.


Cramer also described how, accidentally, the captives had at one point facilitated a brief conversation between him and Scotland Yard, and then John Timpson asked him for clarification on an important issue: ‘Just to clear up the point that you raised about the number of the gunmen, how many actually were there? Is five the correct figure?’ Cramer’s response was: ‘…I saw five and their faces will remain with me for a long time.’ In fact, five hostage-takers were killed and one was captured and sentenced to life imprisonment. The British government could claim to have upheld the Vienna Convention, discharging its duties as a host nation in protecting the integrity of a foreign embassy.


As for the British presence in Tehran, by September 1980 the embassy was closed, the number of Britons in Iran had dwindled to an estimated 90, and the sole remaining British diplomat, the stoic Edmond Barrett, was in effect renting space in the Swedish embassy, as he described to Today’s Paul Burden on 11 September 1980:


Barrett: It’s now part of the Swedish embassy, it’s [housed in] the British Interest Section of the Swedish embassy. We now have the Swedish flag flying from the building, and we have a plaque on the gate to the effect, showing that this is now the Royal Swedish Embassy British Interest Section.


Burden: If you’re working in the British Interest Section of the Swedish embassy, what does that make you?

OEBPS/images/tit.jpg
[8[B]C]
RADIO

A History of
Our World through
00 Years of
Conversations &
Controversies

EDITED BY
Edward Stourton

FOREWORDS BY

Nick R()hmsun & M«ll‘thd Kedrney

‘C





OEBPS/xhtml/nav.xhtml




Contents





		Title



		Contents



		How to use this ebook



		Foreword by Nick Robinson



		Foreword by Martha Kearney



		The birth of the Today programme by Sarah Sands



		The Today story by Edward Stourton



		CHAPTER 1: REBELLION, REVOLUTION AND PROTEST



		Apartheid and its international opponents



		Segregation and civil rights in the American South



		Diplomacy in tatters during the Iranian Revolution



		The miners’ strike, 1984–5



		The Women’s Peace Camp at Greenham Common



		The fall of the Berlin Wall



		China’s brief experiment with democratic protest



		Civil disobedience and the poll tax



		Student protests and controversy over student fees



		Egypt’s Eighteen Days and the Arab Spring



		The British riots of 2011







		CHAPTER 2: BRITAIN’S POLITICAL LANDSCAPE



		The electoral upset of 1970



		Britain joins the Common Market, 1 January 1973



		The Winter of Discontent



		The rise and fall of Margaret Thatcher



		New Labour’s road to power



		The death of Diana, Princess of Wales, 31 August 1997



		Battered banks and the financial crisis, 2007–8



		The parliamentary expenses scandal, 2009



		The Scottish referendum, 2014



		The Brexit referendum, 2016







		CHAPTER 3: WAR, CONFLICT AND SECURITY



		Bobby Sands, hunger strikes and Northern Ireland’s Troubles



		War reporting and the Falklands conflict, 1982



		Saddam’s ‘guests’ and the Gulf War



		NATO’s first war – Kosovo, 1999



		9/11 and the advent of the new terrorism



		From reconstruction to counter-insurgency in Afghanistan



		The Iraq War and the city of Sinbad



		The hubris of Islamic State



		Russia and Britain – a poisoned relationship



		The British Security Service: new threats and a new openness







		CHAPTER 4: ART, CULTURE AND SPORT



		The interviewer, the artist and the unmade bed



		The Rushdie Affair, 1988–98



		The press, the politicians and the Australian entrepreneur



		Musicians in interview – an evolution



		Today and the BBC – scrutinising the parent



		Actors’ lives and the art of acting



		English writers exploring Englishness



		Sport – a back-page subject on a front-page programme



		The opening ceremony of the London 2012 Olympics







		CHAPTER 5: SOCIAL CHANGE



		Gay rights in Britain: from decriminalisation to marriage



		From Windrush to the Windrush scandal: race relations, racial tensions



		The ordination of women in the Church of England



		A hundred years of female emancipation



		Reproductive rights in modern Britain



		Grammar schools – a tale of love and hate



		The fox-hunting furore – cruel sport or class war?



		House of Lords reform and the dilution of aristocratic power



		The drugs dilemma: to liberalise or not to liberalise?







		CHAPTER 6: THE NATURAL WORLD, SCIENCE AND TECHNOLOGY



		Beagle 2 and British space endeavour



		The ozone crisis – an environmental lesson



		The BSE/CJD crisis – food flaws, scientific uncertainties and political blandishments



		Nuclear power and its hazards



		HIV/AIDS – the alleged ‘gay plague’



		Stephen Hawking and Peter Higgs: masters of the universe



		Concorde – the superstar of supersonic travel



		The triumphs and travails of the Channel Tunnel



		From gene science to new frontiers in medicine



		The Information Age



		The knowns and unknowns of artificial intelligence







		Endnotes



		Acknowledgements



		Picture Credits



		Copyright















Guide





		Cover



		Contents



		Start

















OEBPS/images/cover.jpg
oo 0
O

AHistory of
Our World through
60 Years of
Conversations &
Controversies

EDITED BY

Edward Stourton

FOREWORDS BY

Nick Robinson & Martha Kearney










