


[image: ]






[image: ]




[image: ]




For Nora—


who warned me never to be boring


And for Jesse and Viola—


who never are


Copyright © 2013 by David Folkenflik.


Published in the United States by PublicAffairs™, a Member of the Perseus Books Group


All rights reserved.


No part of this book may be reproduced in any manner whatsoever without written permission except in the case of brief quotations embodied in critical articles and reviews. For information, address PublicAffairs, 250 West 57th Street, 15th Floor, New York, NY 10107.


PublicAffairs books are available at special discounts for bulk purchases in the U.S. by corporations, institutions, and other organizations. For more information, please contact the Special Markets Department at the Perseus Books Group, 2300 Chestnut Street, Suite 200, Philadelphia, PA, 19103, call (800) 810-4145, ext. 5000, or e-mail special.markets@perseusbooks.com.


Book Design by Pauline Brown


Typeset in Century Expanded Lt Std by the Perseus Books Group


Library of Congress Cataloging-in-Publication Data


Folkenflik, David.


        Murdoch’s world : the last of the old media empires / David Folkenflik.—First edition.


                 pages cm


        Includes index.


        ISBN 978-1-61039-090-3 (electronic) 1. Murdoch, Rupert, 1931-2. Mass media—Australia—Biography. I. Title.


    P92.5.M87F65 2013


    070′.92"dc23


    [B]


2013014186


First Edition


10  9  8  7  6  5  4  3  2  1




      AUTHOR’S NOTE


THE EVENTS DESCRIBED IN THIS book opened an unprecedented and broad window into the thinking of Rupert Murdoch, his executives, and the culture at News Corporation (News Corp), the company he has led for more than six decades. Many senior employees have been forced to go on the public record in the United Kingdom as a result of allegations of widespread criminality at News Corp’s tabloids there. Yet it is hard to apprehend the context for those scandals without mastering the history of the company, the dynamics of the Murdoch family, and the world they inhabit. This book is an effort to understand and explain what really happened.


News Corp and the Murdoch family made a conscious decision not to cooperate directly in the preparation of this book and actively discouraged others from doing so. That said, I have always found the company to be professional in my interactions with it and have endeavored to round out my reporting and understanding of the events described here in other ways. In particular, I am deeply appreciative of the many current and former News Corp executives and journalists in three countries who have taken time to offer insight, details, and guidance for this book.


As a consequence, however, I have had to rely at times on sources that I cannot identify directly because they are not authorized to talk publicly about News Corp and Murdoch family matters and do not want to jeopardize their jobs or future livelihoods. Every remark or statement presented in this book inside quotation marks is taken directly from interviews, transcripts, public testimony, court records, contemporaneous notes, speeches, corporate or government documents, or as otherwise specifically noted. Quotations that are italicized were obtained from at least one source with direct knowledge where the import is clear, but the precise wording was not recorded in such a way as to be ironclad months or years later. Quotations taken from news articles, documents, or previous books are noted as such, either in the text or the notes that follow.


This book reflects the knowledge I have gained during my thirteen years covering the media, first for the Baltimore Sun and especially since joining NPR News in 2004. NPR News is both my employer and the subject of parts of two chapters of this book. To its credit, NPR has always allowed me to report on the network as my editor and I believe events warrant. Similarly, NPR has approved my decision to write this book but has not sought to influence its content.




1


TWO FAMILIES


[image: ]


THE MAN AT THE CENTER of the maelstrom sat across from the parents of a dead girl, his head cradled in his hands. He rocked slightly. I’m sorry, he kept saying. I’m so sorry.


He was tanned and reasonably fit, with closely cropped hair that he had allowed to assume its natural gray color. He wore a perfectly cut pinstripe suit and a sharp gray tie, befitting talismans of his status as a commanding corporate chieftain. The people gathered in an expansive suite at the luxury hotel One Aldwych in the heart of London, a five-star stop that catered equally to Saudi investors and Hollywood celebrities, were all fixed on Rupert Murdoch.


The billionaire was used to being the focus of attention among the powerful, whether they were asking for favors or complaining about the way he ran the English-speaking world’s most important media empire. Some competitors could boast a greater market value than Murdoch’s News Corp. None was more influential. Murdoch had become a man beyond states, someone who sliced Gordian knots rather than trying to untangle them, a self-styled buccaneer with little but contempt for self-satisfied establishment worthies or narrow-minded government regulators.


Like one of his own satellites floating above the earth, by 2012 Rupert Murdoch floated above the borders and limitations of the practices, laws, and folkways of mere nations. His company served millions of readers and viewers on five continents, with a strong presence in the English-language powers of Australia, the United Kingdom, and the United States, as well as in China, Europe, India, and Latin America.


Murdoch had long ago become one of Britain’s most powerful figures and cast an even greater shadow in his native Australia. Through the New York Post, his company enforced a kind of discipline among politicians who hoped to operate in the largest city in the US. Through Fox News and the Wall Street Journal, his journalists shaped popular and elite currents within the Republican Party in the States. And with its movie studios and its broadcast, cable, and satellite TV ventures, News Corp had the financial muscle to ride out losses elsewhere in the empire.


He had used flattery, disdain, and even remoteness to handle presidents, prime ministers, and popes. He had granted audiences to the aspirants and pretenders seeking to join those ranks. To encounter the ordinary people his publications had wronged was a rare event.


Yet here Rupert Murdoch sat, human, even vulnerable. What else could he be, given the other people in the room? Bob Dowler was an IT consultant with a thin crown of white hair, an imposing presence, and an impassive expression. His wife, Sally, her face pinched and gaunt, was a teacher. They were in their fifties, roughly the same age as Murdoch’s daughter from his first marriage. And they had endured unimaginable pain, partly because of one of his most famous properties.


The Dowlers’ daughter Milly had been a thirteen-year-old with a quick smile. She was a saxophone fan who liked to gossip about boys with her older sister, Gemma. On March 21, 2002, dressed in classic British school uniform—blazer, Oxford shirt, and skirt—she left her school in the Surrey countryside at seven minutes past three in the afternoon. Twenty minutes later, she was on a train home. She got off at her stop. A witness spotted her a hundred yards away at about six minutes past four. After that, Milly was never seen again.


For most of 2002, Milly’s parents and sister had no idea what had happened to her. The disappearance became fodder for hundreds of headlines speculating on her fate. The police focused on exactly the wrong clues, poring through Milly’s journal writings for proof of tension between the parents. They looked for evidence of conflict between the two sisters: Gemma was the favorite, Milly wrote. The absent girl was unhappy. Perhaps she had run away. Some investigators fixated on her father’s claimed interest in pornography.


The outcome was as gruesome as any tabloid editor could imagine. Milly’s bones were found months later, dumped in woodlands. It took until June 2011 for prosecutors to try and convict a man for her killing. Police had missed earlier clues tying Milly’s death to the man, who had been found guilty in two previous deaths.


The Dowlers’ pain and anger were heightened by the disclosure that people working for Murdoch’s News of the World had hacked into Milly’s cell phone voice mail messages to mine them for fodder. Even in death, her privacy had been violated. The Dowlers’ phones had been targeted too.


They were not the only ones. In late 2005, aides to princes William and Harry had asked police to investigate whether their phones had been hacked. Two men working for the News of the World—the royals editor and a private investigator—were convicted and sent to jail. Celebrities, politicians, and sports stars were added to a growing list of people who had been targeted in the intervening years. But few in the United Kingdom and no one outside it cared until the Dowlers, an ordinary family who had faced a prolonged and extraordinary grief over their dead daughter, were shown to have been victimized as well.


The police swung into high gear, while politicians who had sought Murdoch’s blessing lined up to denounce him in Parliament. Rival newspapers that had largely turned a blind eye to such behavior by the Murdoch press (and some of its rivals) turned on News Corp, which sold approximately two of every five national newspapers purchased by readers. The nation rose as one in revulsion.


[image: ]


THE PUBLIC fury struck at the heart of Murdoch’s media empire—at some of his much-beloved newspaper properties that were the financial cornerstones of his print business and were supervised by some of his most trusted lieutenants and likely heirs. Britain had been the launching pad for Murdoch’s international growth beyond his native Australia. The scandal-driven tabloids News of the World and the Sun served as his financial base to buy two of the nation’s most respected papers, the Times of London and the Sunday Times, as well as to expand into the United States. His second son, James, his presumed successor and the company’s third-ranking executive, held responsibility for the company’s operations in the United Kingdom. Rupert ran News Corp like a family business, though its shares were publicly traded on NASDAQ. Together with his adult children, Murdoch controlled roughly 40 percent of News Corp’s voting shares. He had made it clear that the next leader of the company (perhaps after a brief caretaker period) would be someone who shared his last name.


Those few days in July shattered many assumptions. How could News of the World function when police were treating its newsroom as a crime scene? What to do about the CEO of Murdoch’s British properties, Rebekah Brooks, or her predecessor, Les Hinton, the man Murdoch had handpicked to publish the Wall Street Journal after decades of devoted service? Rupert Murdoch, although famous for his loyalty, could be ruthless when threatened.


Meanwhile, the company’s $14 billion takeover of the United Kingdom’s largest cable broadcaster had been cast deeply into doubt. And the standing of James Murdoch, the executive chairman of News Corp in Britain, Europe, and Asia, was imperiled as well. James’s older brother—Lachlan—had once been the heir apparent, but he retreated to Australia in the face of vicious political fighting with some of Murdoch’s senior executives. Amid the tabloid crisis Lachlan flew to New York and then London to be at his father’s side for strategy meetings. But he did not want to rejoin the company, even in a senior role. He enjoyed the freedom of distance from his father and the ability to lead his own, smaller media company back in Sydney. The boys had never taken their sister Elisabeth seriously as a possible future CEO for the company, largely because their father didn’t see her in that light. But her outsider status was looking stronger with each passing day, as James’s failure to head off this crisis seemed increasingly disastrous for the company.


Murdoch was accompanied to the hotel by Will Lewis, a senior British News Corp executive who had previously been editor of the rival Telegraph newspaper. Everyone at that meeting with the Dowlers knew an out-of-court settlement would ultimately ensue. The logic was inescapable. The revelation that the paper had broken into the phone of a dead girl, barely a teenager, transformed the issue of cell phone hacking in the public’s eye from a bit of naughtiness, a lark, to something that frightened the general public. If it could happen to Milly, it could happen to anyone, however innocent and removed from the crosshairs of gossip reporters chasing after celebrity fluff.


So some sort of deal made every sense. But at this meeting no one raised the question of money. The Dowlers’ lawyer, Mark Lewis, gestured for people to sit down. (The two Lewises are not related.) Mark Lewis and the Murdoch camp shared a secret that was about to become public: executives for News International, the British wing of News Corp, had assigned journalists and private eyes to follow him in hopes of uncovering some personal transgression they could use against him and his clients. Murdoch’s company was publicly contrite. But privately it had been playing rough.


I know about you, Mark Lewis told Murdoch. I know your mother is still alive. She’d be ashamed of you for what you’ve done.


Dame Elisabeth Murdoch was then 102, by concensus the conscience and chief patron of the Australian port city of Melbourne, Rupert’s birthplace. The media baron assented but then changed the emphasis. My father. He’d be ashamed. Keith Murdoch had led one of Australia’s most influential media companies. At his death his young son Rupert inherited a small paper in a forgotten city. Mention of his father seemed to change Rupert’s mood. His shame melted and he found himself repeating a signature complaint that had motivated him throughout his career.


My father was a great newspaperman, Keith Murdoch’s son said ruefully in the London hotel room. The British never gave him his due. It was absolutely irrelevant to the people in the room, a strange aside, an echo of old battles called to mind by his father’s ghost that he had summoned unwittingly to the conference.


Although they lived in different worlds, the couple sitting in that hotel room and the billionaire shared one experience: parenthood. The Dowlers were still grieving, just days after the conviction of their girl’s killer, and they were freshly wounded by learning of the tabloid’s invasion of her privacy. Murdoch was attempting to salvage his son James’s destiny.


Murdoch was tired, from flying and from the pressure he faced. New allegations claimed that his reporters sought to hack the phones of victims of the September 2001 terror attacks in New York City. If the scandal spread to the United States, it could prove catastrophic to his control of the company. The news magnate who was famously obsessive about details—down to headlines, story selection, and photo captions—appeared out of touch when it mattered most. James, far from being able to shield his father, had left him and News Corp vulnerable to shame and ridicule.


Gemma Dowler spoke directly to Murdoch on behalf of her parents and dead sister. When her sister disappeared, Gemma had been a round-faced sixteen-year-old studying for the standardized tests that would get her into college. In the intervening nine years she had received a rough education about the cruelties of crime, the justice system, and the press. She took the time to admonish the media mogul. How would you have felt if it had happened to someone in your family? He sat with his head in his hands.


In the space of a few days much of his record had come under assault, and Murdoch’s character was also being questioned. Was his cowboy style a quirk, a key component of his success, or a fundamental defect that had led to this very moment? Was he guilty, complicit, or, as he suggested, a bystander to this raft of cruelties?


When he finally emerged blinking into the July sunlight on the marble steps of the hotel, Murdoch was confronted by a scrum of reporters and photographers and video camera operators, some of them his own. “As founder of the company, I was appalled to find out what had happened,” Murdoch said. “I found that out, I apologized. I have nothing further to say.” Later he would tell members of Parliament, his own reporters, and a judicial inquiry that he had been betrayed by those in whom he put his trust, as well as by the people they in turn had trusted.


But it was not clear whether those people, his reporters, editors, and lawyers, had betrayed the nature of the company he had engineered from his father’s modest bequest. The uproar that ensued from the disclosure about the hacking of the voice mail messages of Milly Dowler and others arose from a creeping understanding of the culture of News Corp, based primarily on the qualities of one man. Rupert Murdoch’s company embraced a buccaneering spirit to create new fortunes, and it was built on personal and family ties more than most, with a clubbiness, or mateship, that was almost impossible for outsiders to penetrate. The scandals of 2011 revealed that culture had also become untethered from the well-being of the people it claimed to serve.




2


RUPERT IN OZ


[image: ]


IN GREEK MYTHOLOGY, THE GIANT Antaeus was the son of Gaia, goddess of the earth, and Poseidon, king of the sea. The mighty Antaeus forced all passersby to wrestle him. The trick of his invincibility, as the story goes, was that he drew strength from any touch or contact with the ground—the earth of his mother.


For Rupert Murdoch, Australia, or at least the idea of Australia, serves as an analogous source of strength. In New York, London, and Los Angeles, Murdoch entrusted outposts to people who served him in his native land. Robert Thomson, born in a small town several hours north of Melbourne, led the Times of London, ran the Wall Street Journal and Dow Jones, and became the first CEO of the new News Corp publishing company when it split off on its own in June 2013. Col Allan, from the tiny agrarian town of Dubbo far outside Sydney, has been entrenched at the heart of the world’s media capital for more than a decade as the editor of the New York Post. The British-born Les Hinton moved to Australia as a teenager and got his start as a gofer at Murdoch’s Adelaide News in the late 1950s. He became CEO over Murdoch’s British operations and then publisher of the Wall Street Journal. David Hill, an Aussie who ran sports for Murdoch in the United Kingdom and Australia, reinvented Fox Sports in the United States when it successfully bid for rights to broadcast NFL games in the early 1990s and returned to lead a new national Fox Sports network in 2013.


Whatever their relative skills, each man—and the overwhelming majority of senior Murdoch executives are men—also serves as a talisman from home. And the history of News Ltd (as Murdoch’s holdings were known there) in Australia is instructive about the company’s instincts in situations when it becomes dominant and its reflexes when challenged.


“The story of our company is the stuff of legend: from a small newspaper in Adelaide to a global corporation based in New York, with a market capitalization of about $44 billion,” Murdoch told shareholders in October 2011.


Australians demur. “Adelaide is irrelevant,” said Graeme Samuel, the former chairman of Australian Competition and Consumer Commission, the powerful agency that regulates antitrust and media issues. I met Samuel in Murdoch’s true hometown of Melbourne, a city famed for hosting the Australian Open tennis tournament, trolley cars, and street buskers playing the didgeridoo, an Aboriginal instrument.


Melbourne is Australia’s second-largest city, a melting pot on the country’s southeastern coast. Samuel, currently a corporate investment consultant whose office enjoys a commanding view from thirty floors up, pointed out the many beneficiaries of the Murdochs’ enormous enterprises along the sinuous Yarra River.


An infant born in Melbourne could be delivered at the Royal Children’s Hospital, underwritten in part by the largesse of Rupert’s mother, Dame Elisabeth Murdoch; the birth announcement, of course, could appear in his tabloid Herald Sun, whose predecessor papers were run by Murdoch’s father, Sir Keith. The child could learn to read from books published by HarperCollins Australia, another News Corp offshoot; attend music and art classes at institutions subsidized by the family foundation; enroll at a high school named for Dame Elisabeth; amble with dates at the botanical gardens; attend shows at the major theater downtown; have a marriage notice published in the Herald Sun; work for one of the foundations sponsored by various Murdochs; buy tickets to movies from Fox Studios; down a pint at a pub while watching Australian rules football on Sky Sports; vote for politicians cast in favorable light by the company’s papers; receive care at various hospitals underwritten by the family’s contributions; and be commemorated at death, once more, in the pages of the Herald Sun.


Murdoch’s grandfather Patrick was a Scottish clergyman who became influential after being posted to Melbourne. Rupert’s father, Keith Arthur Murdoch, lived in the quarters at the back of the red brick church as a child.


Stephen Mayne, formerly an editor at Murdoch’s two biggest Australian tabloids, the Melbourne Herald Sun and the Sydney Daily Telegraph, gave me an extended tour of Melbourne Murdochiana. He took me to Trinity Presbyterian Church on the corner of Riversdale Road and Waterloo Street in Toorak, a prosperous suburb a few miles southeast of Melbourne. “There was discussion at the time that [Keith] may pursue a religious career as well,” Mayne said, “and he said no—journalism was his thing.” As a teen, Keith Murdoch obtained a cadetship, or apprentice reporter’s job, writing about suburban news for the Age, a prestigious Melbourne newspaper.


As a reporter during World War I, Keith Murdoch witnessed the doomed Allied assaults on Gallipoli and wrote an impassioned letter to the Australian prime minister denouncing the willingness of British commanders to endanger Australian soldiers. Decades later, Rupert Murdoch acknowledged to his biographer William Shawcross that much of what his father had written didn’t stand up to scrutiny. Despite what the letter said about British commanders recklessly costing the lives of Aussies and Kiwis, British troops had also been in peril.


No matter. The letter made Keith Murdoch a hero to Australians. He had stood up to power. He rose to be top editor of the Melbourne Herald and a top executive of his employer’s growing corporation. To make the profile complete, he needed only to establish a family. He had seen a picture of Elisabeth Greene in a magazine and, after inquiring, arranged to meet her at a Red Cross benefit dance. A swift courtship led to a quick wedding. Keith Murdoch was in his forties and much older than his wife—by twenty-four years. The knighted Sir Keith prospered and brought up their children in great comfort. The Murdochs lived in a mansion in Toorak and bought a cottage outside the city. They named the accompanying estate Cruden Farm, an echo of Patrick Murdoch’s Scotland.


Rupert had a tough time at boarding school and never excelled at sports. He took an interest in the newspaper business, apprenticing in London for some of Keith Murdoch’s friends there. The son adopted radical leftist politics at Oxford University, giving pride of place to a bust of Vladimir Lenin. On campus, he won election as publicity manager of the Cherwell, an independent student paper. Off campus, Murdoch absorbed the way the owners conducted themselves. London was already home to long-form newspapers filled with sober accounts and tabloids offering splashy and salacious headlines. Press barons could indeed become peers of the realm: Lord Northcliffe, Lord Rothermere, and Lord Beaverbrook actively and even bruisingly participated in the nation’s political life and expected their beliefs to be reflected in their papers.


Sir Keith died in 1952, and twenty-one-year-old Rupert rushed home. The Toorak property was sold to pay off Keith Murdoch’s outstanding debts and the taxes due on his estate. True, his mother, Dame Elisabeth, owned Cruden Farm outright. But the son was angered that his father was not able to bequeath greater media holdings. Keith Murdoch had obtained a personal stake in papers owned by the Herald & Weekly Times Co. in Brisbane and several other properties, including the Adelaide News. Yet just before Keith died, former colleagues had reversed several of his maneuvers, depleting his fortune.


Rupert Murdoch went back to Oxford that year to finish his degree in philosophy, politics, and economics at Worcester College. Yet memory of that grievance helped to spur the son’s return home and his ambition to expand his holdings beyond Adelaide, a city in which he had no emotional investment beyond newspapers, beyond news. He acquired major newspapers in every Australian state, often leveraging his properties to finance debts for succeeding acquisitions. Murdoch bought TV stations, acquired the rights to broadcast shows from the American ABC-TV network, and established the country’s first truly national daily, the Australian.


These extraordinary moves, which often anticipated Australians’ appetite for news and entertainment, seemed self-evident to Murdoch. “I don’t know of any son of any prominent media family who hasn’t wanted to follow in the footsteps of his forbears,” Murdoch said in 2001. “It’s just too good a life.” And he hoped to create something for one of his own children. He married young and had a daughter, Prudence, by his first wife, a former airline attendant named Patricia Booker. They divorced in 1967, the same year he married an aspiring young reporter named Anna Torv, with whom Rupert had Elisabeth, Lachlan, and James.


It took three-and-a-half decades for Murdoch to acquire the company that his father had once run. Stephen Mayne, my guide around Melbourne, had been a successful business editor there at Murdoch’s Herald Sun and held the same job at its sister paper in Sydney, the tabloid Daily Telegraph, by far the country’s largest-circulation paper. He was later promoted to be chief of staff for the Telegraph. By Mayne’s account, he wasn’t up to the task of leading the newsroom in Sydney, a sprawling center of power, finance, and pop culture in which he had few nonbusiness contacts and no real roots.


Over time, Mayne became a leading Australian critic of Murdoch and News Corp. He sees present-day parallels between Rupert’s arrangements and Sir Keith’s efforts to win ownership of several titles while serving as a top executive at the publicly traded company he ran. “We’ve seen similar questions asked around the way Rupert Murdoch has run News Corp with his own family interests first versus the public shareholder interest,” Mayne said: the sons installed as top executives; the daughter’s film production company acquired for more than $670 billion.


In public, Murdoch defined a clear barometer by which he would judge himself: “The thrill of success is in how many people you get to watch your television programs—how many people you get to buy your newspapers. And if you’re doing that well, the rest looks after itself,” he once said. Dame Elisabeth subtly rebuked her son’s view. “It’s very satisfactory if you do very well and are so-called—this dreadful word—‘rich.’” She would not allow Rupert to set the terms by which he could measure himself. Philanthropy was her pursuit but not in any major way her son’s.


Politicians from both major Australian parties have granted Murdoch’s company key concessions. In 1985 News Corp was granted waterfront property on Sydney Showground for its movie studio in exchange for a paltry figure by the federal government and the state of New South Wales. A state auditor later established that the deal may have benefited News Corp by more than $100 million. In 1995 News Ltd went into business with the state communications corporation Telstra and another private firm to create FoxTel, the country’s leading pay-TV service. News Corp held a 25 percent stake but had full rights to control the management and direction of the company. Such deals showed how the corporation often operated.


Tony Blair flew to Hayman Island, on the Great Barrier Reef, to address News Corp’s editors and directors in July 1995 after becoming leader of the British Labour Party. Murdoch took the visit as a signal of seriousness, which it was. Australian prime minister Paul Keating gave Blair some advice: “He’s a big, bad bastard, and the only way you can deal with him is to make sure he thinks you can be a big, bad bastard too. You can do deals with him without ever saying a deal is done, but the only thing he cares about is his business. And the only language he respects is strength.”


Murdoch started acquiring British media outlets in the late 1960s and then expanded into the US, ultimately becoming an American citizen to satisfy requirements of US television regulators. By 2004, he pulled News Corp from Australian exchanges and listed it in New York. By then the transformation from regional media executive to worldwide powerhouse was complete. “I don’t want to pretend this is a guy who went from rags to riches, but he was gifted one newspaper in Adelaide, which is one of the smallest cities in this country,” said Andrew Jaspan, former editor of Fairfax Media’s Melbourne Age, who previously worked in senior positions for two Murdoch papers in the UK. “So he’s perceived as a real success story—a guy who started with one paper and built a global empire. From that perspective, he’s seen as a bit of a hero.”


News Corp does not always achieve what it wants, even in Australia. Its cable TV division failed to win exclusive rights to broadcast rugby and Australian football. But it has always been prominent in the mix of broadcasters. And journalists say his national newspaper the Australian exacts a toll on those who oppose Murdoch’s interests.


In summer 2011, when scandal overwhelmed its British sister company, executives for News Ltd in Australia scrambled to contain the damage. On July 14, John Hartigan, then CEO and chairman of News Ltd, was asked by the Australian Broadcasting Corp’s Leigh Sales if Murdoch’s newspapers had bullied politicians there, as she said they had in Britain.


Hartigan said that his journalists hold politicians accountable. “I don’t believe that we ever overstep,” Hartigan replied. “Yes, it’s a love-hate relationship, and sometimes it’s loving, and sometimes it’s very hateful, but I don’t think, generally speaking, that we exceed our authority.”


Though Australians often feel slighted by his long absences, Murdoch still casts a long shadow there, as he proved when he informed Hartigan it was time to step down a few months later. The unit’s print revenues were sagging. The Labor government had launched formal reviews of media behavior and ownership. Rupert Murdoch reclaimed the title of chairman for himself. The king had returned.


[image: ]


AUSTRALIA SERVES as an important test case of what happens when a strong media figure becomes an inescapable one. Step up to any newsstand in Australia, as I did in Melbourne’s central business district, and ask about Rupert Murdoch, and you’ll get an appraisal like this one from Tom Baxter, an officer with a local disability foundation: “Long time in newspapers, ruthless; dedicated to [his] craft; a global citizen.”


In the beachside community of Albert Park, feelings toward him were equally complicated. At a bookstore I ducked into, a prominent display featured the best-selling memoir of former prime minister John Howard, a favorite Murdoch politician. I bought a popular children’s book for my daughter Viola, called Josephine Wants to Dance. Josephine is a young kangaroo who aspires to be a ballerina. The Murdoch imprint HarperCollins Australia published both books.


There is admiration for the global success of a local boy, but cynicism too. “In Australia, there are a lot of cities that only have Murdoch press as their newspaper,” said bookseller Kate MacFadyen, “so it just feels like his organization dominates the media in this country.”


Until Dame Elisabeth’s death in late 2012, Murdoch typically visited her once a year at the estate. Graeme Samuel said Dame Elisabeth’s philanthropy bound the city of Melbourne to the family. “For Rupert, I think it’s a combination of goodwill,” Samuel said, with “fear that’s being created by the sheer omnipresence of the Murdoch family and the Murdoch press.”


News Corp owns the dominant papers in nearly all the country’s major cities. The Australian, the only national general interest paper, has a modest circulation of approximately 130,000 but shapes elite opinion; it’s the paper that gets chewed over by talk radio, television programs, and blogs. In addition, News Ltd owns popular news websites and the controlling stake in FoxTel, the nation’s largest cable TV provider, in Fox Sports, and the cable Sky News Australia service. Murdoch’s older son, Lachlan Murdoch, makes his home in Sydney and is a key investor and chairman of the ostensibly rival broadcast Network Ten while remaining a corporate director of News Corp in New York.


Between six and seven of every ten copies of national and metro papers sold in Australia are owned by News Ltd, according to government and trade figures. The papers are not monolithic in approach. But they tend to champion a strong military stance, a smaller government with fewer regulatory powers, and restrictive policies toward immigrants. Murdoch’s tabloids exude a more populist sheen than the Australian.


Paul Barry, who has written periodically for Murdoch’s Daily Telegraph in Sydney, pointed out that the livelihoods of an overwhelming number of Australian journalists depend on the whim of a single media conglomerate and the sensibility of a single mogul. “Ultimately, he’s the bloke they have to please,” Barry said. “And so, while they may not actually get an order coming down saying, ‘You will run this headline, you will do this story, you will take this point of view,’ they know what sort of things are going to play well.”


The fact of that concentration is a notable element of two separate recent government reviews of the media in Australia. “It’s a pretty clear stranglehold on the flow of information, which in itself might not be such a bad thing if you weren’t open to claims that certain media organizations represent certain political interests,” said Monica Attard, former foreign correspondent and media critic for the ABC. “I think it’s very, very difficult to overcome those barriers.”


Rupert Murdoch addressed the nature of media ownership decades ago as he sought his first foothold in the UK by taking over the tabloid News of the World. “I think the important thing is that there be plenty of newspapers, with plenty of different people controlling them, so that there are a variety of viewpoints, so there is a choice for the public,” he reassured the British public in 1968. “This is the freedom of the press that is needed.”


Murdoch’s Australian editors insist that the country does enjoy a diversity of views. They point to the nation’s public broadcaster, the ABC, and the rival Fairfax Media’s holdings, including worldly daily papers in Sydney and Melbourne, as well as the national business daily Australian Financial Review.


The former media and antitrust regulator Graeme Samuel perceives real danger in the state trying to interfere with ownership: “News Ltd is powerful, but is it vulnerable? Yes, I think it is,” Samuel said. “Like any traditional media organization, they’re vulnerable to the whims and fancies of the reader.” Samuel noted that paid newspaper circulation is declining in Australia, as it is elsewhere in the industrialized world. People read blogs and foreign newspapers online, or tune in to talk radio. Ahead, Samuel sees the promise of Internet TV. He dismisses the idea that a single media company can control anything in Australia, even if its myriad publications generally share an outlook.


Still, Australia is unlike other western countries in the extent to which one private company holds such a dominant position. “It’s bad for a democracy when 70 percent of the newspapers in this country are pushing one line and pushing it so hard, whether it is right or whether it’s wrong, frankly,” the media critic Paul Barry said.


The gravitational pull is inescapable. Leaders of both major Australian political parties, whether favored by News Ltd newspapers or punished by them, routinely pay their respects at News Corp’s global headquarters in midtown Manhattan when they visit the United Nations or have other official functions there.


“Most [Australian] Labor politicians hated Rupert,” said one former senior executive who witnessed the parade of supplicants. “But they all came to New York City to kiss the ring. Prime Minister [Julia] Gillard among them.”


[image: ]


AUSTRALIA IS perhaps the most fully formed demonstration of the media strategy Murdoch has pursued in other markets. A look at the nature of Murdoch’s Australian stable of papers proves revealing about his intentions elsewhere. The Australian is “by far the most detailed paper in regard to national politics,” said Robert Manne, one of the country’s leading public intellectuals. “And it’s also at a higher level of analysis, in general, than the other papers.”


The paper is “smarter, sharper” than the others, he said, with more resources and fewer profit demands to boot. “The Australian has the personal support of Rupert Murdoch. Everyone knows it. He created the paper. He’s incredibly proud of it as one of his creations.”


Indeed, Murdoch launched the paper in July 1964, with this mission statement printed prominently on the front page:


              Here is Australia’s first truly national newspaper. It is produced today because you want it; because the nation needs it. In these pages you will find the impartial information and the independent thinking that are essential to the further advance of our country. This paper is tied to no party, to no state, and has no chains of any kind. Its guide is faith in Australia and the country’s future.


                    It will be our duty to inform Australians everywhere of what is really happening in their country; of what is really happening in the rest of the world; and how this affects our prosperity, our prospects, our national conscience and our public image.


                    We shall not hesitate to speak fearlessly. We shall criticise.


                    We will not be influenced when there is need to be outspoken.


                    We shall praise. We shall encourage those feelings and movement in public and private life which elevate the individual and advance the nation’s welfare.


                    The world news service which appears in the Australian surpasses any yet assembled in the pages of one newspaper anywhere in the world.


                    The authoritative writers who will contribute regularly on topics ranging from the arts to aviation are acknowledged leaders in the subjects they will discuss. The business and financial section is organised and written by the shrewdest and best informed financial journalists in the nation.


                    Vigor, truth and information without dullness will be found day by day in these columns. We believe the people of Australia will welcome the new approach to national journalism.


                    This morning, we believe, we shall make thousands of friends, who as the thinking men and women of Australia will have a profound influence on the future. You are welcome to this company of progress.


But another component emerged from the pages of the paper, unstated but no less important: the Australian is not only a chronicler but also a player in national politics. It has no peer. The Australian, known as the Oz, did not always adopt a conservative course. In 1972, it had supported the candidacy of the centrist Labor Party leader Gough Whitlam. Murdoch believed that the avid backing of his papers had played “a substantial role” in Whitlam’s win that year, as he later told the US ambassador to Australia. But along with many Australian business leaders, Murdoch grew disillusioned with Whitlam, and his papers, including the Oz, followed suit. The government’s standing seemed shaky. The Queen’s emissary to Australia, the governor general, dismissed Whitlam as prime minister, sparking a political crisis. In 1975, a group of journalists staged a strike to protest how openly the Australian’s coverage favored opposition leader Malcolm Fraser of the Liberal Party, who became prime minister.


Under Chris Mitchell, the paper’s current editor for more than a decade, the Australian has favored smaller government with fewer regulations on business, vigorously supported the invasion of Iraq, treated increased immigration skeptically, and displayed active concern about issues affecting Australia’s Aboriginal peoples. The paper’s positions actively drive news coverage, not just editorials. And the Australian sets the tone not only for News Ltd’s other papers but also for the debate on talk radio, blogs, and TV, including Sky News Australia.


James Chessell, a former business and media reporter for the Australian, is now deputy editor at Fairfax’s Australian Financial Review. He expressed admiration for the clarity of the Australian’s stance under Mitchell and said critics are wrong to attribute its editorial choices to meddling by Murdoch. But, he said, it’s accurate to say “someone’s probably not going to edit the Australian or the Daily Telegraph in Sydney if they haven’t risen up through News and aren’t sort of enmeshed in the culture and probably don’t have similar views to other people at News.” (“News” is how many Australians refer to News Ltd.)


The papers do not always act in perfect lockstep. But that said, the Murdoch papers hammered away at then-Labor prime minister Gillard and her Green Party allies, and the Australian has taken the lead. Jaspan, the former editor in chief of the Melbourne Age, said aggrieved politicians never like tough coverage, but this time may have a point. “There is constant scrutiny of the Labor party by the Australian, which at times is not just forensic—it actually becomes quite caustic,” Jaspan said. “It’s quite corrosive.”


The governing Labor Party has suffered over the past few years from infighting and policy reversals, and its popularity has dropped sharply in the polls. But Jaspan noted that Australia has fared better under its stewardship than just about any industrialized society during the global financial crisis. You’d never know that, he said, from the Australian or its sister papers.


The Australian is not strictly partisan. It supported the rise to power of Kevin Rudd, a centrist, before a falling out with Rudd and especially his successor, Gillard. The schism was taken as a renewed warning to other politicians: stay on the right side of the company. Previously, John Howard of the Liberal Party earned the strong support of News Ltd papers, especially on fiscal matters and the Australian involvement in the 2003 invasion of Iraq. In an earlier era the Labor Party’s Paul Keating won support from the Murdochs. He had been integral to the Sydney Showground deal for Fox Studios.


The switches back and forth between parties made Murdoch an unpredictable and incomparable force in Australian journalism and politics.


Robert Manne was once a favorite of the political right, and hence the Murdoch press, as an anticommunist magazine editor. No more. In fall 2011, he took direct aim at the Australian with a lengthy critique in the periodical Monthly. He said the paper was intellectually dishonest and run by political bullies and climate change “denialists.”


The paper commissioned a full book review of that critique. “What I would say is that on any given day, the Australian simultaneously produces some of the best and some of the worst journalism in this country,” wrote Matthew Ricketson, a former Australian staffer who was subsequently media editor for the rival Age. “Reading it can be disorienting, like watching a driver with one foot on the accelerator, the other on the brake.”


Ricketson even wrote that he found Manne’s critique “persuasive overall” and encouraged readers to make up their own minds. But the newspaper fired back. Manne calculated that it published 40,000 words of response. The editor, Chris Mitchell, joined other senior editors in assailing Manne anew. “They essentially said I’d lost my mind, that I was insane,” he said, “that I was a narcissist, that I had a series of personal agendas which were driving me on.”


The message rang loud and clear: don’t screw with the guy at the top. It is a template that Murdoch has perfected in his exploits around the globe, especially in the three English-language countries he calls home.




3


“THE GUTTER IS A GOOD PLACE TO BE”


[image: ]


KELVIN MACKENZIE, EDITOR OF THE Sun from 1981 to 1994, may have embodied Rupert Murdoch’s newspaper instincts most faithfully of anyone on earth. Lacerating, clever, populist, punchy, and joyful, MacKenzie knew where the big boss wanted to go—and often got there first, sometimes so pungently he had to be reined in.


In 1982, Argentina invaded the tiny Falkland Islands, held by the UK but standing just a few hundred miles off the coast of South America, and British battleships steamed to the Southern Hemisphere. The crisis unfolded like a feverish dream for MacKenzie. Roy Greenslade, an assistant Sun editor whose politics lay elsewhere, later wrote that MacKenzie’s approach to the war was “xenophobic, bloody-minded, ruthless, often reckless, black-humoured and ultimately triumphalist.” One headline taunted Argentina’s military leaders, who had taken power a few years before in a coup: “Stick it Up Your Junta!” When news broke that British torpedoes had struck an Argentine cruiser, a features editor shouted “Gotcha!” MacKenzie slapped that onto the next morning’s first editions, but misgivings soon mounted in the newsroom as it became clear that hundreds of lives would be lost. He swapped it out for another headline, asking whether 1,200 Argentinians (“Argies”) had drowned. Murdoch, patrolling the newsroom as he often did during news events of major moment, told MacKenzie the first headline should stick.


MacKenzie was also editor when the paper made its most egregious mistake. In 1989, stands in the Hillsborough soccer stadium in Sheffield collapsed. Ninety-six people ultimately died. Police said fans at the stadium had picked the pockets of victims who had been killed or badly injured in the disaster. Police officials leaked stories to a news agency serving papers in London that fans had urinated on police responding to the emergency call and alleging that others had beaten a policeman trying to give a victim mouth-to-mouth resuscitation. McKenzie wrapped these accounts in a front-page headline: “The Truth.” It proved untrue.


The reporter on the story, Harry Arnold, later admitted he was aghast at the headline. “That wasn’t what I’d written. I’d never used the words ‘the truth,’” he said. “So I said to Kelvin MacKenzie, ‘You can’t say that.’ And he said ‘Why not?’ and I said, ‘because we don’t know that it’s the truth. This is a version of ‘the truth.’” Arnold said MacKenzie brushed him aside: “‘Oh, don’t worry. I’m going to make it clear that this is what some people are saying.’”


MacKenzie did not apologize for more than two decades. Even then, his concession seemed grudging. He said the Sun simply based its conclusions on what the regional news agency had learned from its police sources.


MacKenzie once wrote a huge front-page headline claiming that a comedian had eaten a woman’s hamster. He hadn’t. As the comic’s press agent acknowledged, the negative publicity only aided the comic’s career. MacKenzie contended editors merely met readers’ expectations in creating the tabloid sensibility. “It’s always been in the gutter—and it’s quite a good place to be, actually,” MacKenzie explained. “Ordinary people are not high-minded. They basically want a bit of entertainment. They want a bit of sport. They want a bit of crime. They want a bit of expenses fiddling” by members of Parliament.


MacKenzie boasted that the stories he published were too good to confirm. He once told me that the only story he ever double-checked involved Elton John, not yet out of the closet, paying for sex with a male prostitute. Even so, it wasn’t true. The paper had to apologize and pay damages of £1 million. Double-check? MacKenzie sputtered: Never again!


Under Murdoch, the Sun tabloid thrived, shedding its tenuous finances of the past to become the nation’s best-selling daily paper, which it remains to this day. Its corporate sibling News of the World, the leading Sunday paper, earned the nickname News of the Screws from the satirical publication Private Eye for its emphasis on revealing affairs of the famous. Murdoch also owned two of the nation’s elite papers: the Times of London and the Sunday Times, which he acquired in 1981. But no one underestimated the importance of the tabloids, not just to the company’s bottom line but to the chairman as a reflection of his psyche. Asked under oath about his contacts with public officials, Murdoch answered: “If any politician wanted my opinion on a major matter they only had to read the editorials in The Sun.”


Prestigious UK broadsheet newspapers—the Guardian, the Financial Times (not a true general-interest newspaper), the Independent, the Observer, the Sunday Times, the Telegraph, and the Times of London—are printed on sheets of paper about forty-eight inches across, give or take, folded in two to make pages with six columns apiece. These days, the Times of London, the Guardian, and others actually print in “compact” size, a smaller edition that’s easier for commuters to carry and read on the packed cars of London Underground trains. The size of the broadsheets signaled to readers they could expect distinguished, reasoned journalism, literate writing, thoughtful political analysis, in-depth foreign coverage, and cultural criticism, much more than they could find elsewhere.


In the US, several leading newspaper families—the Sulzbergers of the New York Times, the Grahams of the Washington Post, and, in a previous generation, the Taylors of the Boston Globe and the Binghams of the Louisville Courier-Journal—articulated that they were stewards of a “public trust,” who stood for something beyond the bottom line. As competition waned city by city and as the reportorial core became professionalized, papers typically shed overt partisan ties on their news pages as their publishers sought to appeal to the broadest possible audiences. In recent decades, talk radio and cable news channels have taken up ideological banners.


Heavily regulated by the government as to content, British broadcasters adhered to nonideological programming and saw news shows as a public service, not a profit center. The newspapers were fractious, contentious, and opinionated. British newspaper journalists often argued that their American cousins lost something vital in the process of shedding partisanship from the news.


“I find American newspapers boring—and biblical,” said Simon Jenkins, the former editor in chief of Murdoch’s center-right Times of London who now writes columns for the liberal Guardian. “These are news sheets for a genre of readers who want vast slabs of information and get entertainment in a different way. And they are micro-monopolies, all of them.”


Murdoch’s editors call these papers the “unpopular” press. His heart has always been with the scrappier tabloids—the “popular press” for which Fleet Street is perhaps better known. The midmarket daily tabloid newspaper is a peculiarly London invention that, depending on the particular title, mixes elements of TMZ.com, the Economist, ESPN, the National Enquirer, Maxim, the Huffington Post, Time, the Weekly Standard, and Politico. The ensuing coverage sounds much as though Capitol Hill, the Garment District, Hollywood, K Street, Madison Avenue, and Wall Street all met for drinks, got soused, and started to dish.


The papers are locally produced, nationally distributed, and wildly competitive. In most American cities, the majority of those who read printed papers are subscribers, providing a guaranteed audience to publishers and, more importantly, to advertisers. By contrast, many UK readers pick up papers at newsstands, which helps explain why the front pages of tabloids rely on sensationalism, scandal, sex, violence, shock, rough-edged political satire, and celebrity watching.


In 1989 Murdoch sketched out his philosophy: “Anybody who, within the law of the land, provides a service which the public wants at a price it can afford is providing a public service.” The immediate context for Murdoch’s remark involved British television programming, specifically the BBC, which he argued failed to satisfy viewers. But he had articulated his approach to publishing: let the people decide with their pocketbooks.


[image: ]


IN DECEMBER 1989, Prince Charles, by then married to Princess Diana, telephoned his girlfriend, Camilla Parker Bowles. He expressed his desire to live eternally in her trousers, as a tampon if necessary. The conversation became infamous after the adulterous talk was published several years later, first in a Murdoch-owned celebrity magazine in Australia, later in British tabloids. The Sun initially held off, then asked readers to call in to say whether they wanted to see the transcript in print. They did. At least some of the public clearly wanted the service that Murdoch’s paper provided.


It was never exactly clear how an Australian publication—though, as part of the Murdoch stable, one with strong British ties—had first obtained and published the conversation. Former News of the World reporter Paul McMullan said the prince’s sexual banter was captured from his portable phone by reporters sitting a few blocks away from Buckingham Palace in a converted London taxicab kitted out with a police scanner and recording devices. Portable phones at that time were not manufactured with encryption.


For all the rapacious hunger of the tabloids, the British press faces tight regulations from the government and its own industry that its American counterparts do not. British newspapers cannot report about the details of ongoing court proceedings. An official secrets act allows the government to outlaw the publication of certain documents. Until recent years, private individuals could obtain so-called super-injunctions—effectively, gag orders preventing news organizations from publishing information they do not want to come to light. The Press Complaints Commission, set up by the industry itself, judges public challenges to coverage. And should that fail to satisfy, British libel law favors plaintiffs more strongly than does American law.


All of these restraints lend momentum to the impulse for mischief. McMullan, a wiry, twitchy man who keeps a camera with telephoto lenses stashed in the back of his van, now runs a pub in the town of Dover, by the English Channel. But previously he flourished as a reporter at the News of the World, becoming a senior features editor and for a time living fat on expense accounts.


McMullan snorted at the idea that the public only recently learned reporters relied on questionably obtained tapes of private exchanges. People paid money for the right to call a special line set up to listen to the peculiar flirtations of the next in line to the British throne. At the time it occurred, recording conversations from portable phones did not break the law. But even if it had, British courts have often set aside prosecution against illegal intrusions if news proprietors can convincingly argue a story they had published served the public interest.


McMullan argued judges and lawyers construe that protection too narrowly. “I think anything that the public is interested in is in the public interest,” McMullan said, echoing Murdoch’s views. “And who is anyone to say that you are not allowed to read that? Who is putting themselves in the position to restrict what the British public can read? It’s people in power who don’t want to get caught and thrown out of office.”


“Privacy,” he said, “is for paedos”—pedophiles. No one else needs to keep secrets.


He does not apologize for his former way of life. McMullan’s words evoke American principles of freedom of the press, demanding, not requesting, freedom from government censorship or prudish meddling. And yet his ethical construct fails to account for the question of how the story is acquired. The News of the World, the Sun, and other papers routinely failed to inform their readers which sources they had paid for information and how they obtained other damaging material.


One of McMullan’s infamous scoops involved the late British actor Denholm Elliott’s daughter, who had become addicted to drugs. A policeman found her begging in a London Underground stop. Instead of helping the troubled young woman, he called the newspaper and pocketed a fee for the tip. “And then I went and chatted to her and did the story,” McMullan said. “The tragedy is, a few years later she actually killed herself. So that’s something I feel guilty about.” The story never mentioned the payment.


McMullan showed undue modesty. In reality, the reporter actively set up Jennifer Elliott, playing on her desperation to convince her to come to an apartment to have sex with him for £50. He made sure the hidden cameras captured her face for the pictures that would be published in News of the World.


McMullan displayed something of a nihilist streak that blinded him to limits on his ability to intrude upon the private lives of others. If a receptionist at a medical clinic called in with a tip that an internationally known model had shown up pregnant at a doctor’s office, McMullan said, he would have eagerly paid ten grand, even though the receptionist would have broken the law in violating her privacy. “Do you just stick your fingers in your ears and go, ‘No, no, don’t tell me?’ No, you’re a journalist.” Celebrities relied on publicity from the tabloid to hawk their movies, albums, sports teams, and the like. This brutal treatment marked the unspoken other half of the bargain.


McMullan was one of the few who surfaced to acknowledge what life looked like on the news manufacturing production floor. Yet he did not operate that way in isolation. Former reporters for the News of the World said editors screamed at them, or worse, sacked them, if they failed to deliver three promising leads at each Tuesday’s story meetings. One young reporter fainted under the pressure, according to the former News of the World reporter Graham Johnson. Johnson’s account of his own time at the paper involved fabricating stories and sources, staging photographs, and manufacturing stings, not to mention major bouts of drug abuse and faked expenses.


Much of the time, reporters manipulated the subjects—targets—of their stories into talking. Johnson later claimed that he had “blackmailed” a soccer star, Steve McManaman, into admitting his mother’s incurable cancer. Editors at News of the World frequently horse-traded with the PR handlers for the celebrities they intended to expose. If your soccer star admits he was sleeping with a stripper, we’ll omit the part about cocaine that would kill his endorsement deals.


“When a story breaks, the editors start shouting,” McMullan recalled. One editor at News of the World “used to ring up my phone and say, ‘You fucking fuck, what the fuck are you doing?’”


“The tone was buccaneering, get the story, be rewarded for getting a headline that sounds good,” whether or not it’s true, said David Gordon, the chief executive of the Economist and the television news service ITN during the 1980s and 1990s.


One man set that tone. Murdoch’s cadre of Australians imported what’s called “mate culture”—or “mateship”—into his newsrooms in London and New York. The culture flourished at the tabloids but also made its presence felt at the prestige titles. The Australian novelist and historian Thomas Keneally traces the origins of mateship back to nineteenth-century bush life, particularly the life and legend of the bush ranger Ned Kelly, an Australian born of Irish parents in the mid-1850s. His petty crimes yielded to cattle rustling, bank robberies, and increasingly elaborate plots involving family and friends (the “Kelly Gang”) against corrupt and brutal territorial police. His gang was loyal and fearless, if lawless, bound together against an outside authority considered unjust.


Mateship, Keneally said, continued in the carnage of Gallipoli during World War I, where Australian soldiers felt they had been subject to particularly hazardous duties by their British commanding officers. The ill-fated invasion was later depicted in the 1981 Peter Weir film, Gallipoli, starring Mel Gibson. It was financed by Associated R & R Films Pty Ltd, Murdoch’s newly formed production company.


The defining element of the mate culture was a kinship infused with a sense of grievance that led Australian men to risk their careers, security, or lives for their brothers, as soldiers did defying officers’ orders or helping one another survive prison camps during World War II. Mateship. “When most Australian men say, ‘He’s my mate,’ they’re speaking of a genuine fraternal solidarity,” Keneally said. But mateship also serves as a double-edged sword: “It is an inclusive, fraternal virtue, and an excluding device.”


Under Murdoch, those excluded from the circle of mates usually encompassed women, liberals, people of color, academics, environmentalists, union members, and government employees. Andrew Jaspan provided a translation of how mateship played out in Murdoch’s newsrooms.


MATESHIP CAN TAKE THE FORM OF A FAVOR: “Mate, would you like a job?”


AN ADMONITION: “Mate, we don’t do that.”


A REQUEST: “Mate, give us a hand.”


AN ORDER: “Mate, get the story—I don’t fucking care how.”


That culture, Jaspan said, allowed Murdoch and a small circle of trusted aides to “control the various entities because people know what’s expected—and know their cushy livelihoods are dependent on it.” Jaspan said mateship builds in its adherents a kind of self-constructed identity that proves tough to dispel: they believe themselves to be outsiders, rough-hewn, self-sufficient, distrustful or even contemptuous of authority. The establishment rules are not for them.


This outsider image was—and is—a preposterous confection. Murdoch and his crew became consummate and powerful insiders, creating their own establishment from which to operate. In 2000, Freya Petersen was a twenty-eight-year-old Australian journalist working at Murdoch’s Courier-Mail tabloid in Brisbane. She had done a brief stint in New York City and was invited to spend a boozy night on the town with New York Post columnist Steve Dunleavy, an Australian, and some others from the paper. They started at Langan’s, a favorite bar just a block from the Post newsroom, and ended at Elaine’s, a restaurant patronized by the city’s political, cultural, and media elites. The owner, Elaine Kaufman, stopped by the booth to greet Dunleavy warmly by name. Petersen, sitting next to the columnist after a few drinks, started haranguing him about working for Murdoch, who, she said, had done so much to tarnish the industry.


After a bit, Dunleavy stopped her cold and said, So what you’re telling me is that you never want to work for Rupert Murdoch again?


“It was a little shocking,” Petersen later said. “He’d distilled everything I’d said into a conclusion so simple, and one that demonstrated that he either didn’t understand—or care about—my concerns.”


She recalled trying to engage him again on the substance of her complaints, but was stopped anew.


What I’m hearing is that you never want to work for Rupert Murdoch again, Dunleavy repeated, pausing, and leaned in closer for effect. You know, I can make that happen. The bond between the two Australians had endured over decades. When Murdoch was enmeshed in a business feud with Warner Bros. chief Steve Ross, he tapped his mate Dunleavy to lead a team of Post reporters to dig up dirt on the man.


Petersen’s eyes grew wide as she envisioned her professional life evaporating. She had placed herself outside the circle of “mates.” She joined Australia’s public broadcaster, the ABC, after working for a non-Murdoch paper in Brisbane, Queensland.


In London, Rebekah Brooks, initially editor of News of the World, then the Sun, similarly prized devotion in reporters above all. Brooks (back then, Rebekah Wade) always presented something of an enigma for those who followed her meteoric rise in London. In her entry in Who’s Who, she was said to have studied at the prestigious French university, the Sorbonne. (The Daily Mail later reported with no small amount of snark that Brooks had only taken a short course there while working in Paris for an architecture magazine.) She had materialized at the News of the World as a secretary and occasional features writer in 1988 after a brief stint at a fledgling British tabloid called the Post. Little more than eleven years later she was the tabloid’s editor in chief and, at thirty-two, the youngest editor in chief of any British national newspaper.


Her boldness, even impudence, tended to pay off. According to her peer, rival, friend, and predecessor at News of the World, Piers Morgan, Brooks had prepared particularly well for an interview with the presumed lover of Princess Diana at a fancy hotel room: she had arranged in advance for a team to “kit it out with secret tape devices in various flowerpots and cupboards.” On another occasion, she stole a scoop from the News of the World’s upscale sister paper the Sunday Times by posing as a cleaning woman at the presses to grab an early copy of the paper and rewrite it for her own publication’s editions.


Soon after Brooks took over News of the World in 2000, eight-year-old Sarah Payne was abducted and killed, her body left in a field. The tabloid dedicated giant headlines to the crime, but Brooks wanted to do more. It adopted a “name and shame” approach. Over a two-week period, it published the names, addresses, and photographs of eighty-three convicted sex offenders, a figure all the more impressive given that it appeared in print only once a week—on Sundays.


On one day, the front-page headline, “Sign Here for Sarah,” kicked off a campaign for what Brooks called “Sarah’s Law.” Brooks wanted legislation requiring authorities to allow parents access to the registry of criminal sex offenders living nearby. She became a confidante and champion of the girl’s mother, handing over a mobile phone from the paper. You can use it for anything—call me anytime, the editor told her. The two women would stay in touch for years. Sara Payne, the mother, became an occasional columnist for the paper.


The tabloid’s “name and shame” approach won the attention of readers and some politicians but the decision proved controversial with civil libertarians, lawyers, and some police officials. Mobs showed up outside the homes of many people whose names were published. One sex offender identified in the paper committed suicide. At the height of the public frenzy, Dr. Yvette Cloete returned to her home in Wales to find the word “paedo” (for the British rendering, paedophile) scrawled in red paint on her front door. She was a pediatrician, not a pedophile, apparently the target of mistaken and misspelled identity.


A mob chased a family with no links to pedophiles from their home. Three hundred people appeared at the home of another man whose sole transgression was to sport a neck brace much like the one worn by a sex offender who lived nearby. And a full-scale riot broke out outside the apartment of a pedophile in the coastal city of Portsmouth. Under duress from officials, the paper backed down on “name and shame” but not on its campaign for “Sarah’s Law.” The disappearance and death of Milly Dowler in 2002 sparked similar concerns and fed the paper’s crusade.


Over time, Brooks became known for her news judgment, at once calculating and impulsive. But she became memorable for her ability to endear herself to those in positions of influence and power. Inside News Corp, she stood alone in her ability to ingratiate herself with not just Rupert but his adult children, too. In the testosterone-drenched alleys of Fleet Street, Brooks proved memorable for her wrath to those who challenged her.


Labour MP Chris Bryant never forgot what happened to him in the months after he asked her unwelcome questions at parliamentary hearings in 2003. A few months later, pictures surfaced of Bryant clad only in briefs from a gay online dating site. The Mail on Sunday, a tabloid rival to the News of the World and the Sun owned by Associated Newspapers, broke the story. But Bryant contended the Sunday Times and Sun feasted on it, quoting from his randy messages to other men in consensual private exchanges through the site. At a moment when online dating was just starting to seep into the public consciousness, the exposure of Bryant’s pseudonymous cyber come-on provided rich material for the British tabloids. But it lacked a public policy component or even the reliable hook of hypocrisy: Bryant was unmarried, openly gay, and had pushed for the government to relax laws cracking down against sexual activity by gays in public places. The coverage from News International’s titles felt like payback time.


The payback arrived in person as well. Bryant felt the sting of Wade’s casual cruelty at a party thrown by News International at the Labour Party conference a few years later.


“She came up to me and said, ‘Oh, Mr. Bryant, it’s after dark. Shouldn’t you be on Clapham Common?’” Bryant recalled. The park in south London served as a pickup spot for gay men. According to Bryant, the news editor’s then-husband, the actor Ross Kemp, snapped back, “Shut up, you homophobic cow.”


Brooks had been ambitious, a more public presence than her successor, Andrew Coulson, mixing with the powerful and glamorous as she pinged from one top News International job to the next until she became head of the whole British wing of News Corp.


Her own reporters feared her and her peers. Some of the older reporters hired private investigators because they no longer wanted to stay in a van from dusk to dawn, urinating into plastic jars, on the off-chance they might catch a married soccer star or reality show contestant sneaking out of someone’s apartment. Other reporters skipped out to a bar for a drink or home for a nap. But editors kept tabs on bylines and scoops. Pressure on reporters became more pronounced as newspaper circulations declined and websites emerged as rivals. The need to slake the public thirst for scandal would lead the tabloids to take even more daring measures.




4


“THE WORLD THROUGH RUPERT’S EYES”


[image: ]


ON A SUBFREEZING MORNING IN March 2013, the New York Post decided to take its headlines to the streets, introducing a two-and-a-half hour bus tour of Manhattan to point out the sites of incidents that inspired some of its frothiest front pages. The double-decker bus, wrapped with reproductions of its nameplate and some of its more lurid headlines, became a rolling advertisement for the paper.


Seated at the front of the open-air top deck with a small clutch of hardy visitors, the guide for the tour company, Dennis Lynch, took cues from a script written by Post staffers, his voice slipping into and out of a throwback Brooklyn accent that would have suited a minor mug in Guys and Dolls.


Less than a minute in, Lynch announced an enduring classic of the form: “Headless Body in Topless Bar.” Few newspapers carry such laconic punch, such an efficient mix of knowing humor and casual cruelty. Of course, the paper’s artistry in that particular form often cloaked the grittiness and brutality of the news it covered and, in fact, of the way in which the news was covered. As a paper of crime, sex, and corruption, the New York Post played on racial fears but proved far more likely to cover stories of triumph and tears in Queens, Staten Island, and the Bronx than the New York Times.


The “headless body” murder had taken place three decades earlier in Queens, an outer borough that the tourist-friendly bus did not visit. The hilarious headline trivialized a gruesome story: a twenty-three-year-old man hopped up on cocaine got into an argument with the owner of a bar in Jamaica, Queens, shot him, cut off his head, took four women hostage, and raped one of them. Upon learning one of the hostages was a mortician, the killer demanded she fish the bullet that had killed the bar owner out of his skull. The shooter thought its absence might confuse the cops. It was perfect copy for the Post.


On the south edge of Central Park, instead of marveling over the brilliance of Frederick Law Olmsted and Calvert Vaux, Lynch pointed across the street to the Helmsley Park Lane Hotel. When hotelier Leona Helmsley died, the will of the woman the tabloid dubbed “The Queen of Mean” left $12 million to her dog. The tabloid commemorated the bequest to the Maltese with a front-page headline: “Rich Bitch.” A bar in the Meatpacking District where golfer Tiger Woods met one of his mistresses triggered another page-one tribute: “Tiger Admits: I’m a Cheetah.”


Lynch omitted some headlines from the tour, however. Rock and roll legend Ike Turner predeceased his wife, whom he had abused physically. The Post’s headline was “Ike ‘Beats’ Tina to Death.” Assuredly few outside the paper found that funny. Another, showing a photograph of a man who fell onto the subway tracks taken moments before his death, simply said: “Doomed.”


Murdoch had broken into the American market in 1973 by purchasing the San Antonio Express-News, the only daily he could acquire; the next year he created the National Star to compete against the more established supermarket tabloid, the National Enquirer.


Murdoch had circled the Post (started by Alexander Hamilton in 1801) in the mid-1970s at a time when New York City had skirted bankruptcy, drug dealing occurred openly in public parks, and Times Square earned renown for pornographic movie houses. This world welcomed Ken Chandler when he arrived in the US for the first time in 1974 after a brief stint working at Murdoch’s Sun in the UK. In London, Chandler had been assigned to the copy desk, where he wrote the captions for the pictures of topless models, the Page Three girls, following this daily edict: “Forty-five words. If possible, at least two puns.” He volunteered to come to America in response to a posting on a bulletin board for British staffers to join Murdoch’s new Star tabloid.

OEBPS/images/half.jpg
MURDOCH’S

World





OEBPS/images/line.jpg





OEBPS/images/title.jpg
MURDOCH’S

Worid

THE LAST oF THE
OLD MEDIA EMPIRES

David Folkenflik






OEBPS/images/9781610390903.jpg
DAVID FOLKENFLIK






OEBPS/images/line1.jpg





