

[image: image]











[image: image]
















Copyright


Copyright © 2020 by Claire Bond Potter


Jacket design by Chin-Yee Lai


Jacket images @ Here / Shutterstock.com; @ Jason Javar Lawrence / Shutterstock.com


Cover copyright © 2020 Hachette Book Group, Inc.


Hachette Book Group supports the right to free expression and the value of copyright. The purpose of copyright is to encourage writers and artists to produce the creative works that enrich our culture.


The scanning, uploading, and distribution of this book without permission is a theft of the author’s intellectual property. If you would like permission to use material from the book (other than for review purposes), please contact permissions@hbgusa.com. Thank you for your support of the author’s rights.


Basic Books


Hachette Book Group


1290 Avenue of the Americas, New York, NY 10104


www.basicbooks.com


First Edition: July 2020


Published by Basic Books, an imprint of Perseus Books, LLC, a subsidiary of Hachette Book Group, Inc. The Basic Books name and logo is a trademark of the Hachette Book Group.


The Hachette Speakers Bureau provides a wide range of authors for speaking events. To find out more, go to www.hachettespeakersbureau.com or call (866) 376-6591.


The publisher is not responsible for websites (or their content) that are not owned by the publisher.


Library of Congress Cataloging-in-Publication Data has been applied for.


ISBNs: 978-1-5416-4499-1 (hardcover), 978-1-5416-4500-4 (ebook)


E3-20200610-JV-NF-ORI














For Nancy Barnes
















Explore book giveaways, sneak peeks, deals, and more.









Tap here to learn more.







[image: Basic Books logo]















[image: image] Introduction [image: image]



PRESS PASS


I arrived at the Gaylord National Resort and Convention Center in National Harbor, Maryland, after the Secret Service had locked it down. Vice President Mike Pence was giving a keynote, and no one was getting in until it was over. It was the last week in February 2018, and a swelling group of rueful Conservative Political Action Conference (CPAC) attendees had all made the same mistake. I sat down on a bench with a married couple: I learned that Kathy was a minister, and Jake was running for Congress in a Midwestern Republican primary. In addition to her storefront ministry, Kathy also had an internet radio show, which offered a Christian perspective on contemporary politics and culture. They were at CPAC to connect with Christian broadcasters and other alternative media outlets that might support Jake’s campaign. The weekend would probably cost them over $2,000.


But what a weekend it is! Almost a half-century after its founding in 1974, CPAC exemplifies the divisive populisms that have been resurgent in American politics since the 1960s, a phenomenon that this book ties to the rise of alternative media.1 As I chatted with Kathy and Jake, I was exactly where I wanted to be: in a gathering of conservative activists and Donald Trump enthusiasts linked to each other by a network of computers, podcasts, print, and televisions. CPAC is a feast designed for a political junkie like me, one who needs to leave New York City’s progressive media, and my own university, behind to immerse myself in conservative activism. My friend Ryan, an alternative media journalist, helped me connect to people in his network; and the live program allowed me to hear entire speeches, not just the decontextualized clips that appeared on the evening news. While the main stage featured numerous members of the Trump administration, as well as the president himself, the keynote speakers who created the most excitement were populist alternative media stars like Laura Ingraham, Ben Shapiro, and Sheriff David A. Clarke (a podcaster and one of fewer than a half-dozen African Americans on the program). Breitbart News editor Steve Bannon, a perennial favorite who had just lost his job as White House chief strategist, was notably absent, as were paleoconservatives and neoconservatives, a small coalition of intellectuals and politicians known as “Never Trumpers” who, together, have increasingly opposed the rise of populism in the Republican Party.


And of course, there was also “Prison Hillary,” an actor walking around in a striped jumpsuit, a blond wig, and a smiling Hillary Clinton mask, her handcuffed hands held out beseechingly.


“Prison Hillary” is a character we were all familiar with from the memes that showed up in our social media feeds during the 2016 campaign: Clinton’s agonized face, photoshopped behind bars. She is a fantasy, born on alt-right electronic forums and promoted by Trump partisans, a post-truth figure who does not represent the “facts” about Hillary Clinton, but rather what many populists feel is true about her.2 And she is a symbol of why political media, and democracy, are broken. Political Junkies shows how debates about politics have been reshaped by alternative media; and how this dynamic has created an overheated, populist political atmosphere that offers the greatest challenge to American democracy and government since the Civil War. But this book is also a story about technology: it demonstrates how the rise of opinion journalism, and editorializing, has been replaced by political storytelling designed for “you.” Always intended to attract an audience of political junkies and create new ones, in its digital form, alternative media has undermined a common idea of what news really is as well as what role the news should play in constituting a public square where everyone can agree on basic facts.


There is no more persuasive example of the importance of alternative media in contemporary conservative populism than CPAC, which devotes a substantial portion of its programming to alternative media workshops. Some helped students working at conservative campus publications get jobs at digital newspapers and web magazines. Others trained activists to become alternative media producers, offering tips and techniques for establishing and promoting a blog, podcast, or a YouTube channel. The media section in the main convention hall was jammed with correspondents from alternative operations: nearly all the women had long, dyed blond hair in imitation of stars like Ann Coulter, Laura Ingraham, and most of the female anchors on Fox News.


I quickly grasped how little of this vibrant and eclectic event was being covered in the mainstream media, even in conservative publications like the Wall Street Journal. On Broadcast Row, an exhibit hall of alternative media outlets just outside the main stage, producers like NRATV (a now-defunct operation established by the National Rifle Association, a major CPAC 2018 sponsor) were broadcasting live as crowds of conference attendees looked on. Podcasts of the keynote speakers were dropped on iTunes, Sound-Cloud, and Google Play minutes after they ended. On the lower level of the exhibition hall, I dodged a cardboard cutout of Senator Elizabeth Warren wearing a Plains Indian headdress and bumped into two talkative young women who, as college students, had established a thriving web magazine aimed at the campus right called Lone Conservative.


CPAC is an annual event where conservatives of all ages network, and it is a particularly important site for college students to become involved in a Republican Party that has enthusiastically given itself over to the internet, Donald Trump, and conservative populism. But its thriving alternative media exhibits were not unique. At Netroots Nation, the younger, progressive equivalent of CPAC, I would have seen a similar array of alternative media vying for the attention of Democrats. In 2019, the born-digital sites Alternet, RawStory, and Front Page Live, as well as an array of PACs, unions, and the Democratic National Committee, anchored the exhibit hall as premier sponsors. Lesser sponsors like Bonfire Media (which produces “powerful and creative pieces that raise public awareness”), the Center for Story-Based Strategy (“harnessing the power of narrative for social change”), Firefly Partners (“custom digital solutions for progressive nonprofits”), and SBD Digital (“multiplatform matching to meet audiences where they are”) testify to the extraordinary amount of influence that alternative media wields in contemporary American political culture. What progressive and conservative alternative media have in common is that they are explicitly ideological and seek to reach motivated audiences of political junkies.


Alternative media outlets, right and left, also position themselves against the so-called mainstream media, a collection of news outlets that they view as aligned with the interests of corporate and political elites. Also known as “old media,” “traditional media,” or “legacy media,” these newspapers and broadcasting companies are, or have evolved from, family-owned corporations that predated digital distribution. Most importantly, the mainstream media is viewed by alternative media outlets and the activists that patronize them as insufficiently ideological, part of a political, media, and corporate establishment that cannot be trusted to tell the truth or hold the powerful to account. Since its origins in the 1950s, alternative media has sought to recruit readers who were passionate about politics, to jolt Americans alienated from politics out of their apathy, and to cultivate activist information networks. And they have done this in the interests of a more transparent, inclusive, and principled politics that each side, conservative and progressive, believes would represent a fairer political system.


In the 1950s, where Political Junkies begins, alternative media producers believed that a more transparent media, a more explicitly ideological media, and a media that positioned itself in opposition to the political establishment could promote a better democracy. By 2016, it seemed that many digital alternative media sites had acquired a sinister power. Sites designed to distribute fake news heightened animosity between the partisans they targeted, undermined the electoral process, and divided voters into acrimonious factions. By the 2018 American midterm elections, over a third of Democrats voted, not to endorse their own party’s policies, but to oppose Republican rule; and more than a quarter of Republicans voted, not for their own party’s policies, but to keep Democrats out of power.3


Ironically, the media that drew us into politics have made us angrier at, and more contemptuous of, our democratic institutions. Although we consume news all day on our digital devices, the vast majority of Americans are more alienated from each other and from a political system that requires citizen participation to function, than they have ever been. From talk radio to Twitter, right and left stay in their red and blue lanes, mainlining ideology, shouting insults across the political divide, and seeing conspiracies everywhere. How has political talk become so extreme and political engagement so anemic? How has a partisan alternative media that is in many cases just as profitable and entrenched come to be perceived by many as equally, or more, reliable than an establishment media that invests billions of dollars a year on reporting, writing, and broadcasting the news?


And how has American democracy, founded on the idea of a free press and free expression, become so broken?







[image: image]










Political Junkies is a history of how Americans got hooked on alternative media and ended up craving satisfaction that politics can never deliver. It is about how, beginning after World War II, some alternative media channels repurposed mass media technologies for political work, imagining new forms of journalism that appealed to a specialist audiences critical of the political and media establishment. Political Junkies is also a story about how technology creates communities out of dissidents otherwise isolated from each other, and how it forges majorities out of minorities. And it is about how enterprising alternative media entrepreneurs delivered their message to a chosen public, recycling and refreshing older technologies and adopting new ones that suited their resources, talents, objectives, and imagined public.


But most of all, Political Junkies is a story about you and me. It is about the emotional bond that can be created between those who make political news and those who consume it; and it is a history of an identity—“political junkie”—that now binds us as makers and users of political entertainment. It is also about how serving political junkies came to supersede another ideal: that well-reported, objectively written news, organized around facts, could help informed, reasonable citizens make collective choices. These imagined communities, as Benedict Anderson called them, bound together by print, established the emotional and political legitimacy of the modern democratic nation-state by creating a collective understanding of politics that could survive partisanship.4


But alternative media outlets, because they gave voice to outsider and minority perspectives within the larger media environment, have also been essential to maintaining the integrity of both the journalism establishment and democracy itself, and to changing mainstream conversations. Because making political decisions mattered, eighteenth-century printers of newspapers, pamphlets, and broadsides were viewed as some of the most influential, and necessary, citizens in the English Atlantic world, each having an organic relation to the other. As the United States broke apart and came back together in the nineteenth century, mainstream partisan newspapers recorded and increasingly drove the conversations that moved politicians, but alternative newspapers and pamphlets, written primarily by white abolitionists, free African Americans, and women, drove political change.5


Yet no nineteenth-century reader would have viewed these distinctions as constituting a “mainstream” and an “alternative” media. This was in part because all printed news was partisan until journalism became a profession in the late nineteenth century when, like other literary and scholarly pursuits, it adopted ideals of objectivity.6 After World War I, newspapers favored the notion that while individual news outlets might be aligned with one of the two parties, democracy, in general, was better served by reporting that did not editorialize or analyze, but rather delivered the facts and stood above the political fray. This idea extended itself to mainstream radio in the late 1920s, and to television in the 1950s, as both mediums became crucial platforms for distributing political news.7 After World War II, alternative media on the left and the right began to insist on a greater voice for underrepresented political positions, people, and social movements as well as the necessity of criticizing a liberal media and political establishment. After 1952, objectivity itself became increasingly suspect, an unspoken value invoked when liberals lambasted conservative outlets and conservatives assailed the “liberal media” as lacking in fairness or purveying “fake news.”8


Although both genres seek to inform, mainstream and alternative media have important similarities and differences. Both can be corporate, and there is no one business model: some alternative media have become surprisingly profitable, even as some mainstream media outlets, specifically newspapers and newsmagazines, have steadily lost subscriptions and advertising revenue. Most importantly, while contemporary mainstream media outlets see themselves as institutions whose primary mission is to inform conversation in the public square, purveyors of alternative media are also activists, emanating from, or advocating for, social movements. They emphasize a personal, partisan connection to the reader and often exhort that reader to political action. Whereas twentieth-century mainstream media made a claim, like all mass culture, to educate an undifferentiated audience and to provide a public service for a profit, alternative media outlets were defined by their commitment to a partisan demographic that was already persuaded and needed only to be mobilized with more information and analysis that enhanced their closely held beliefs.9


By the twenty-first century, these two distinct genres began to borrow from each other. Partisan media platforms like the Huffington Post and Breitbart News have become profitable, corporate outlets; while Fox News and MSNBC, two television news outlets owned by mainstream media corporations, deliberately cultivate partisan audiences. This is an ambiguity that readers of this book will have to tolerate, as I have, and it explains a great deal about why Americans sometimes wander to the frontiers of digital journalism to get information they believe they can trust without being sure why that “news” is or is not reliable. But throughout Political Junkies, alternative media does retain one distinct characteristic. While these outlets aren’t always populist, populism—which is, by definition, adversarial to the mainstream political and media establishment—thrives in the dissident atmosphere of alternative media. While readers will sometimes see me describe partisan divisions as “conservative” and “liberal,” “Republican” and “Democratic,” those labels obscure what alternative media have done on both sides: activate “the people” to resist what they perceive as the domination of cultural, economic, and political elites. As Richard Viguerie pointed out in his 1983 book, The Establishment vs. the People: Is a New Populist Revolt on the Way?, populism is practical politics, a way of thinking that “identifies with the ‘common man,’ that is, the man or woman who works for a living… it is more than simply a political ideology; it is an attribute of character[.]”10


However, twenty-first-century populism is distinctly marked by the power of our media choices to divide us. This was not always true. Dating back to the agricultural movements of the late nineteenth century in the Southern and Midwestern United States, populism often served to unite activists across party, and even racial, lines. While many historians have pegged populism’s resurgence to segregationist George Wallace’s 1968 presidential bid, Richard Hofstadter saw the right-wing extremism that took Barry Goldwater to the 1964 Republican nomination, particularly in its hostility to the intellectual and political establishment, as a link to the American populist past.11


Beginning with the Goldwater campaign, the New Right explicitly claimed the mantle of conservative populism. Left movements—even Occupy Wall Street and Black Lives Matter (now part of the Movement for Black Lives)—rarely used this word until the 2016 election, when the progressive coalition that formed around Vermont Senator Bernie Sanders, and subsequently Justice Democrats, was routinely described as populist.12 Yet, even without making a claim on the word, by the 1960s, the audiences most dedicated to, and driven by, left alternative media also promoted an anti-establishment “people’s politics.” Their legacy is today’s progressive populism. These political movements are generally horizontal; community-based; seek fairness by reining in, or disempowering, capitalism; and see the Washington political establishment as a barrier to putting government to work for “the people.”13


Readers will want to keep a keen eye out for the many differences within populisms, not just right and left, but within right and left. However, there are broad containers that help distinguish populisms, and the media that promote them, as having roughly aligned with either the Republican or the Democratic Party since 1950. When I use the phrase “conservative populism,” I mean movements and organizations bound together by, among other things, a belief in the virtues of small government, faith, family, military strength, anti-Communism, and a retreat from compacts with other nations.14 The phrase “progressive populism” describes movements and organizations mostly aligned with the historical tradition I described in the previous paragraph, sometimes articulated in the United States today as democratic socialism. Progressive populists believe in using government to rein in, and even replace, the capitalist establishment, creating mechanisms for horizontal democracy, mobilizing communities around principles of social equality, and implementing ideas about governance that originate at the grass roots.15


In the digital age, alternative media have created new imagined communities increasingly defined by hyper-partisanship, sometimes called “silos,” “echo chambers,” or “filter bubbles,” virtual spaces that now can be found working in tandem with mainstream outlets to create a feedback loop of partisan news.16 These information silos provide robust, if sometimes unfactual, alternatives to consensus political views promoted in the mainstream, at the expense of pulling us into different ideological corners.17 Cheap and free digital tools introduced in the 1990s cleared the way for new voices from the political margins to find each other and become visible as audiences. These audiences became new markets for information and advertising, but also new constituencies for politicians. As user-friendly digital media tools—partisan websites, email, blogs, and social media, to name a few—proliferated after 1998, technology that initially promised a more satisfying and productive engagement with the political process produced a world of political talk that many now find uncompromising and vicious, a cauldron of conspiracy theories, propaganda, and fake news that drowns out the information users really want and need.18


Importantly, while mainstream media represent a consensus about what news should be and do at any given moment, alternative media are innovative, emerging from the wreckage of mainstream, and even other alternative, media. As an example, political talk radio took advantage of corporate journalism’s move to television by amplifying an existing genre and making it more partisan; similarly, newsletters, and then blogging, moved into spaces vacated by newspaper journalism.19 Although alternative media styles that emphasize rebellion and dissent were learned in mainstream genres like talk radio, alternative media always promised its consumers that it was against the establishment—and for you.20 News and political opinions written by a trusted source for a chosen reader have adapted to new technologies over the years, often drawing on, and recalling, their predecessors. Delivered in partisan newsletters by the 1950s; on public broadcasting by the 1970s; via a talk radio host by the 1980s, and in a blog by the 1990s, each promised a growing audience of dedicated political junkies something unique that could not be obtained in the mainstream. By the 2000s, internet-only news sites, and by 2010, podcasts, often reached millions more consumers than mainstream news sites did—still promising political news personally tailored to readers’ needs. And as television, radio, and newspapers struggled to keep their audiences by mastering social media, they, too, sharpened their appeal to the specific, and often partisan, media consumer. In examining the use of social media that helped to elect Donald Trump president in 2016, the New York Times discovered that while it was ranked 7 in national shares, Breitbart News was a close 14: “Online, Everything Is Alternative Media,” the doleful headline read.21


The star of this book is, of course, the “political junkie”: a person who has a compulsion to immerse herself in politics, political news, and political gossip. It is an identity that mainstream journalists were ambivalent about when it first came into general use in the 1970s. To them, it conveyed an almost recreational lack of seriousness and an unseemly fascination with politicians, rather than with political principles. Differently, alternative media producers, and often political consultants, embraced their identities as political junkies, seeing it as a bond, and a commitment, they shared with their audiences. Although the feelings, and compulsion toward politics, that define the political junkie are clearly visible in the first two chapters, the phrase will barely make an appearance there for the simple reason that it is almost impossible to find it written down, anywhere, until 1973. That year, Hunter S. Thompson, a practitioner of the “new journalism” who was well acquainted with recreational pharmaceuticals, announced that he had become a “politics junkie” during his time as a Rolling Stone correspondent on South Dakota Senator George McGovern’s presidential campaign. Thompson’s sentiment is critical to how twenty-first-century Americans would come to describe the compulsion toward digital alternative media more generally: an almost physical addiction to the adrenaline rush of politics that often overwhelmed reason and objectivity. Being a politics junkie, Thompson explained, was as much about feeding a physical need as being a heroin junkie. “[When] a journalist turns into a politics junkie,” he wrote, “he will sooner or later start raving and babbling in print about things that only a person who has Been There can possibly understand.”22


Sound familiar? It’s that sense of politics being authentic at last, not just a bunch of faces on a screen. It’s how we feel when we are tweeting a political debate and a pundit or political journalist we admire retweets or @’s us. It’s like being—to quote Aaron Burr in Lin-Manuel Miranda’s Hamilton—in the room where it happens.


Use of the term “political junkie” skyrocketed after 1973.23 Political consultants used it to describe a passion for politics that caused them to destroy their bodies and marriages to work on campaigns. “A political junkie,” consultant Joseph S. Miller wrote in 2008, “is distinguished by one universal characteristic—a fascination-absorption-compulsion-passion for politics that sometimes defies rationality.” But the phrase also came to describe political groupies, such as a Capitol Hill astrologer profiled by the New York Times in 1977. By the 1980s, journalists both identified with the term and disavowed it. They would coyly use the phrase to invoke their passion for their work, but then explicitly disidentify with it because it connoted partisanship and amateurism. By 1991, the phrase “political junkie” came to describe highly visible anti-establishment alternative media stars, like superstar conservative talk radio host Rush Limbaugh.24


But perhaps because of Limbaugh and a new generation of political bloggers giving the mainstream media a run for their money, being a political junkie became cool. Arguably Limbaugh, who had bounced around in the secondary radio market, and Nate Silver, a statistics nerd from the University of Chicago, were radically uncool before discovering a passion for politics. But political junkie also described, not just a passion for politics but a kind of extreme politics fan, and a relationship to that fan, that mainstream journalists and pundits soon tried to cultivate. Beginning in the late 1980s, established media figures like Russell Baker, Chris Matthews, Tom Brokaw, and Gabe Pressman proudly labeled themselves political junkies, and in 2000, National Public Radio’s Ken Rudin launched a political news show called—yes, Political Junkie.25 At the same time, the expanding mass audience for political news that was fed by alternative media, and by establishment cable television outlets that offered political entertainment, like Fox News, CNN, and MSNBC, also became known as political junkies. In his 2004 celebration of the role of alternative media in driving the rise of conservative populism, Richard Viguerie looked back on the days when the only media available to political junkies were liberal and mainstream. Around the same time, political bloggers like Taegan Goddard, Ben Smith, Heather “Digby” Parton, and Kevin Drum referred to the audience for their work as political junkies.26


By the start of the twenty-first century, both the news maker and the audience for the news product were embraced by the phrase political junkies. More importantly, alternative media was defined by the needs of the political junkie—and so was democracy itself.







[image: image]










Political Junkies begins at a moment when news values were being challenged by McCarthyism, by advertising-driven models for writing and broadcasting that seemed to favor news palatable to corporate sponsors, and by editorial practices that firmly separated objective reporting from opinion writing. After World War II, the United States developed “a remarkable form of censorship,” critic Paul Goodman commented in 1956. Everyone had the “political right to say what he believes,” but American minds were smothered by “newspapers, mass-circulation magazines, best-selling books, broadcasts, and public pronouncements that disregard what he says and give the official way of looking at things.” If what an American was thinking was not what other people were talking about, it wasn’t considered “newsworthy.”27


The first three chapters explore the rise of media professionals who began their careers in mainstream journalism and, in some cases, politics, but came to believe that it was necessary to establish an alternative, even independent, method of delivering the news. Chapter 1, “The Political Newsletter,” explores the revival of a print format that allowed partisans on the right and the left to distribute news the mainstream media would not report. Left-wing journalist Isidor F. Stone’s I. F. Stone’s Weekly tapped into an audience of left and liberal citizens who craved in-depth news from a political insider. Over the next several decades, Stone became an inspiration to and a touchstone for left alternative media producers. His readers, although they didn’t use the term, were among the original political junkies, and Stone’s writing retains its power today. Glenn Greenwald, a founding editor of the alternative webzine the Intercept, admitted that when he began reading the Weekly online, he “instantly became almost an addict[.]”28 But Stone was not the only alternative journalist to seek a highly personal connection to, and make a good living from, self-publishing. Newsletters, sometimes combined with radio broadcasts and mail-order books, expanded the audience for right-wing ideas as well, creating a powerful grassroots movement for Barry Goldwater’s presidential bid in 1964.


The 1960s were characterized by rebellions against the establishment, and journalism was no exception to that. Chapter 2, “Public Broadcasting,” explores efforts to create new forms of news targeted at people who wanted to think deeply about politics. It features television news innovator Robert MacNeil who, in 1975, cocreated a highly focused half-hour evening news show with journalist Jim Lehrer. Organized around a few topics selected from the day’s news, it was called the Robert MacNeil Report and was the first iteration of what is the PBS NewsHour today. MacNeil believed that the role of all news was to inform and that the standard evening television format—multiple stories ripped from the headlines and told in 120 seconds or less—failed to do that. In 1968, dismayed by his network’s inability, or unwillingness, to report the Vietnam War honestly, MacNeil turned to public television as a place defined by its independence from the political and media establishment. MacNeil and Lehrer produced gavel-to-gavel coverage of the Watergate hearings in 1973 and then proposed a new kind of evening news format that replicated the design of I. F. Stone’s Weekly: in-depth reporting on a few stories became the basis for analysis, expert commentary, and conversation. Such a show would be produced, not for a mass audience, but for discerning viewers who were passionate about the news, an audience MacNeil characterized after the show’s debut as “political junkies.”


Chapter 3, “Creating Partisans,” focuses on two prominent alternative media experts, Paul Weyrich and Richard Viguerie, who, using alternative media, activated and educated the conservative populist base they named the New Right. They put what had been a fringe minority at the center of the Republican Party, using direct mail fundraising to support political candidates and new conservative institutions like the Heritage Foundation, the Committee for the Survival of a Free Congress, and the American Legislative Exchange Council. Direct mail appeals served as personal, mini-newsletters that explained principles and objectives, hooking recipients on politics and weaning them off “biased” mainstream news. Taking us to the brink of the digital age, the chapter shows how Weyrich and Viguerie amplified their impact with computer technology and the creation of institutions staffed by New Right experts who pumped out news, opinions, and analysis to politicians and a growing national constituency of political junkies on the right.


This first portion of the book describes “one-to-many” communication, in which a trusted voice, or institution, conveyed political knowledge to a devoted audience. The next three chapters describe the rise of “many-to-many” communication, horizontal exchanges of information made possible after 1984 by the affordable personal computers that created a digital alternative media revolution. Chapter 4, “Electronic Democracy,” describes the early years of personal computing, as well as efforts to create engaged citizens, and reverse partisan divides, through the cultivation of a virtual public sphere. Cyber-intellectuals like Howard Rheingold imagined renewed connections and conversations between citizens that expanded the possibilities for community problem-solving and political consensus. Lightly moderated but not edited, Rheingold and other early internet theorists viewed the alternative platforms that hosted these engaged exchanges as supplementing, and eventually even replacing, information distributed by the media and political establishments. These early experiments did create new possibilities for political organizing. But they also demonstrated that the possibility of heightened conflict and division was baked into the design of a medium where users could easily choose others who shared their own views and ignore those who did not.


As the internet became searchable, and alternative media producers migrated to free digital platforms, political junkies discovered a feast of ways to participate in politics from personal computers, at home and at work. Chapter 5, “Scandal,” takes a deep dive into a world of escalated partisanship during the Clinton administration, driven by the rise of alternative political media. Here, I focus on freelance journalist Matt Drudge’s gossip-laced political news site, the Drudge Report. Like Izzy Stone, Drudge promised to tell the truth about the Washington establishment. But the Drudge Report did not delve into public documents, relying instead on unnamed tipsters and inside sources. Drudge opened the door to the possibility that digital alternative media could be agenda-setting in a mainstream media landscape that deplored rising partisanship, but was increasingly speeded up by, and forced to respond to, internet sites. Even when Drudge’s news was accurate—as it was when he broke the story of President Bill Clinton’s affair with Monica Lewinsky—the Drudge Report told a story about democracy that was designed to divide, sucking readers into the seamy side of political life and feeding popular suspicions that the establishment was conspiratorial and corrupt.


The political crisis detonated by the Lewinsky affair also demonstrated that the internet could have a larger role in electoral politics: the first netroots mobilization, MoveOn, organized to defend Clinton, but soon established itself as a permanent, progressive political action committee. By the early twenty-first century, campaign consultants began to experiment with using alternative media to woo political junkies to their clients. Chapter 6, “Netroots,” looks at the 2004 Howard Dean campaign, a historic turning point in putting digital media innovators to work in partisan politics. Joe Trippi, Dean’s campaign manager, had not only been one of the first political strategists to use personal computing in a get out the vote (GOTV) effort, he had also become immersed in the philosophies of electronic democracy that I discuss in chapter 4. In January 2003, Trippi saw young activists using alternative media platforms—blogs, MoveOn, and the social media tool Meetup—to raise money and rebuild political communities at the grass roots. These political junkies—a mix of left populists, Libertarians, and traditional Democrats—had been drawn to Dean’s anti-establishment candidacy and particularly to his early opposition to the Bush administration’s wars in Iraq and Afghanistan. Trippi saw these supporters organizing themselves on the internet, just as Howard Rheingold had predicted. As importantly, Trippi understood that web tools could be mobilized as alternative media to amplify outsider candidacies that would otherwise be overpowered by the political and media establishment.


Dean lost his fight for the Democratic nomination, a campaign meltdown remembered for “the Scream,” a wild yell that proliferated on cable news networks as the first political meme. He also demonstrated the power of combining alternative media with traditional campaign organizing—as well as its pitfalls. Just as the Scream had zoomed across the internet and cable news channels, social media platforms, then in their infancy, could be used to stoke outrage by distributing unedited video and information about opposition candidates. Chapter 7, “Blogging the News,” leads with Virginia Senator George Allen, considered a rising star in the Republican Party, whose 2006 reelection campaign was derailed by a video depicting him taunting a college student with a racist slur. Here, I examine the rise of political blogging, then a form of mostly progressive alternative media, that exploded in popularity that year. Bloggers did independent research and covered neglected stories so well that they were repeatedly pushed back into the mainstream news cycle. This semiprofessional blogging network was enhanced by a new social media environment. Facebook, YouTube, Twitter, MySpace, and other “many-to-many” platforms allowed political junkies, media professionals, and campaigns to share stories, organize, host political conversations, and generate their own networks among like-minded partisans.


The political junkies who flocked to social media, many of them young, were adept at producing and distributing digital alternative media that could now be made on a desktop. In 2008, Barack Obama, building on the progressive populist appeal of the Dean campaign, lit the spark that mobilized them as an effective real grassroots movement. Chapter 8, “MyBarackObama,” looks at how the populist organizing strategies that had fallen short in 2004 carried the first African American presidential candidate to victory amid promises that his media-savvy administration would be the most open and transparent in history. While the Obama team was, in many ways, a very traditional and disciplined machine that sometimes reined in social media activists behind the scenes, it was also the first presidential campaign to embed a social media professional, Facebook cofounder Chris Hughes, into its communications team. In short, the Obama campaign reached out to constituencies, particularly youth and youth of color, who had been historically indifferent to politics, making them into political junkies too.


But social media had expanded the networks of conservative populists too, many of whom were dismayed by Obama’s win, and particularly by his plan to create a national health insurance system. The final four chapters explore populist insurgencies on the right and the left, movements driven by alternative media that delivered a seismic blow to the political and media establishments and drove Americans into separate ideological corners by 2016. Chapter 9, “Tea Party Time,” explores how conservative populists, activated by Libertarian Ron Paul’s 2008 presidential bid, organized to “reboot” the system, as an anonymous columnist in the digital alternative media platform Breitbart News described it. The Paul campaign, and its aftermath, reveal the rise of a coherent conservative populist ecosystem that combined many-to-many social media organizing on the part of grassroots organizations like the Tea Party with new digital one-to-many publications like Breitbart. These outlets manufactured “news” about the corruption of the liberal establishment that was sometimes relayed, often without basic fact-checking, by mainstream media outlets pushing to keep up with the digital alternative media environment.


These conservative populists also knew that winning elections mattered. While they were determined to remain outside the establishment, they chose to fight their fight by demonstrating against Obama, voting, and endorsing political candidates who exemplified their values, like Minnesota Congressperson Michele Bachmann, who organized a Tea Party Caucus in the House of Representatives. At the same time, the Obama administration sought to replicate its historic victory by creating an unmediated connection between the government and the American people. Chapter 10, “White House 2.0,” shows how the Obama administration tried, and failed, to duplicate its campaign success by establishing governance and popular consultation through alternative media. Attempting to capture the social movement atmosphere of the campaign and build on earlier ideas about electronic democracy, the Change.gov portal promised to put citizens in direct contact with the president’s team and to value citizens’ ideas and feedback.


The 2008 campaign caused all politicians and their media consultants to take a closer look at the ways social media could effectively bypass the need to cultivate the journalism establishment. During Obama’s first term, senators, representatives, and New York City real estate developer and reality television star Donald Trump, who had been toying with a presidential run since the 1990s, all began to use Twitter to broadcast their opinions. This bare-bones platform, usually accessed on mobile devices in its early years, also became extraordinarily useful to activists dismayed by how little change Obama was able, or willing, to accomplish. Chapter 11, “Hashtag Populisms,” examines the particular role that Twitter played in the rising tide of progressive populist groups in the United States following the 2010 social media–driven revolutions in the Middle East known collectively as the Arab Spring. Directly broadcasting their criticisms of actually existing democracy allowed Occupy Wall Street and #BlackLivesMatter to hold the United States political establishment, including the Obama administration, accountable for economic exploitation, systemic racism, and violence against communities of color. Using the # symbol, activists could create narrative threads that conveyed news in the moment, and in an authentic, unfiltered style. Although the hashtag could be used to tell any kind of story—a weather event, a response to a favorite television series, or a firsthand account of an incident—when used to express dissent, it made a new kind of political junkie, the populist activist, hypervisible to potential allies, to enemies, and to the establishment. While organizers’ ambitions often outstripped their ability to make the changes they envisioned, their inventive use of social media opened a new chapter in alternative media, one that would turn the 2016 election cycle on its head.


That year, for the first campaign, alternative media—particularly on alt-right and alt-light platforms—seemed to overwhelm the political and media establishment, and Donald Trump rode alternative media into the White House. Chapter 12, “Democalypse Now,” shows how the Trump campaign combined Twitter, Facebook, and the alt-right platform Breitbart News to construct an alternative media machine and a winning coalition of conservative populist political junkies. Democratic candidate Hillary Clinton organized a disciplined, well-financed campaign that made much of her credentials and preparation for the job and was expected to win. Clinton also had a lively digital presence, replete with self-organized partisans, political junkies who swarmed social media platforms on her behalf. But, attacked by populists from the left and the right, Clinton’s alternative media strategy collapsed, her campaign narrative undermined, countered, and overwhelmed by an army of trolls. Supporters of socialist Senator Bernie Sanders—many former Deaniacs, Ron Paul supporters, and activists inspired by Occupy Wall Street—invaded the social media feeds of Clinton supporters to produce some of the most vicious infighting the Democratic Party had seen since 1972. And on Clinton’s right, Donald Trump and his campaign advisor, Breitbart News’s Steve Bannon, whipped conservative populists into a frenzy at rallies and on alternative media, assuring them that he would tear down the establishment on their behalf, toppling “a rigged system” and a “swamp” that were destroying the America they loved.


When the dust settled on November 9, 2016, a nation of political junkies was exhausted, the mainstream media were in shock, and democracy seemed to be broken beyond repair. This is the story of how we got there—and how we might fix it.















[image: image] 1 [image: image]



THE POLITICAL NEWSLETTER


On November 2, 1952, the day before the Daily Compass, New York’s last left-wing, subscriber-supported newspaper, printed its farewell edition, editor Joe Barnes called each of his writers individually to tell them the bad news. A successor to the Star and PM, the Compass was part of a grand experiment in progressive publishing that had lasted only a dozen years. Underwritten by philanthropists like Marshall Field, Anita McCormick Blaine, and Corliss Lamont, these newspapers had been part of an alternative journalism experiment: producing news that was supported by readers and unbeholden to corporate advertisers. But even subsidized by progressive millionaires, with only 30,000 subscribers, the Daily Compass had struggled to meet its expenses from the beginning. Every time it broke even, as publisher Ted Thackrey told readers earlier that year, “the rising living costs of our employees, which are of course translated into higher wages, have forced us back into the red.”1


Alternative journalism in New York City seemed to be failing. Its financial problems were accelerated by declining popular, and government, tolerance for the Communist, socialist, and Popular Front politics that these papers promoted and that had flourished in New York before World War II. By 1952, two years after Senator Joseph McCarthy had waved a scrap of white paper at the Republican Women’s Club of Wheeling, West Virginia, to warn that the State Department was infiltrated by Reds, the purge of so-called radicals in broadcast and print media was well underway. This informal blacklist meant that the veteran journalists released by an unapologetically leftist paper like the Daily Compass would struggle to find another employer willing to take a chance on them. If an editor dared to hire one, it was likely that a pair of FBI agents would show up to explain why the decision should be reversed. One of the men fired by Barnes that day, Isidor Feinstein Stone, probably knew when he hung up the phone that this would be his fate: he was already under government surveillance. Known to his readers as “I. F. Stone” and to friends as Izzy, he had been a popular editorial and opinion writer at the New York Post and the Nation before working for Barnes at the Daily Compass.2


Despite their accommodation to anti-Communism, and even their willingness to fire accomplished, progressive writers, editors and publishers remained under intense pressure to report news that hewed to McCarthy’s conservative populist reality. One tactic the senator from Wisconsin used to harass the press was to intimidate individual reporters from papers that opposed the government’s hunt for subversives. At his rallies around the country, the pugnacious senator regularly depicted journalists from prestigious newspapers as enemies of the American people. One regular ritual at these raucous events was to ask a reporter to rise and show the audience “what a reporter from a communist paper looks like.” This would prompt the crowd to turn and rain a chorus of boos on the entire press section. As one blacklisted journalist remembered, the range of tactics used to root out subversion and principled opposition took its toll: with a few exceptions, by 1952, the mainstream media had become conformist and largely uncritical in its approach to political reporting.3


Urban journalism was also becoming financially vulnerable. Advertising dollars, like newspaper readers, were migrating to the suburbs. When office workers boarded morning trains for New York City from their freshly built, ice cream–colored tract houses in Long Island and New Jersey, they were more likely to have one of the new, local papers touting President Dwight D. Eisenhower’s moderate Republican politics, with ads from stores in the local shopping mall, tucked under an arm. The loss of these readers, and the advertising revenue they brought with them, was compounded by a new competitor to legacy newspapers: television. Occupying pride of place in living rooms everywhere, for fifteen minutes every evening, TVs delivered digestible bites of national news, summarizing top newspaper stories, to nearly every home. By 1960, the number of major dailies feeding New York’s appetite for news was trimmed to ten; two major strikes would cut that number to four a decade later. Newspapers were dying.4


Yet, if advertising dollars were the Achilles’ heel of the mainstream press, could refusing corporate advertising still be a model for financing alternative media? Izzy Stone, a reporter’s reporter, thought it could, particularly if labor and production costs were low and the product was good. Infuriating to some, beloved by others, rumpled, pudgy Izzy, prematurely deaf and wearing Coke-bottle-thick glasses, was a ball of energy. Unable to compete for attention in, or report accurately from, a press conference because of his disabilities, Stone’s specialty was crafting stories from public, government documents that other journalists had no time to find or digest, a form of reporting that also freed him from cultivating entangling alliances with politicians and their staffs. Some of Stone’s best qualities as a journalist were infuriating to employers. He insisted on writing the story he wanted to write, regardless of what editors, publishers, and advertisers thought. He was so bullheaded that even Freda Kirchwey at the Nation, a left-wing weekly news and opinion magazine almost a century old, had fired him for good in 1947 after he disappeared for several weeks. It turned out he had gone undercover on a Mediterranean freighter for a story about Holocaust survivors being illegally smuggled to Palestine.5


After beating the bushes for work, Stone took a step over the cliff: he decided to found and self-finance his own newsletter. Combining his savings with a $3,500 check from the Daily Compass, he launched I. F. Stone’s Weekly, a four-page publication without advertisers whose editorial independence would be supported by reader subscriptions. Unlike the Daily Compass, Stone would have only two employees: himself and his wife, Esther. The idea had worked at least once before. In 1940, disgusted with newspaper publishers’ subservience to politicians and advertising’s “dirty dollars,” veteran journalist George Seldes launched the four-page alternative paper In Fact: An Antidote for Falsehood in the Daily Press. A reader-supported newsletter, it went out of business in 1950, boasting 176,000 subscribers at its peak. Seldes researched and wrote most of the stories himself; other features came from journalists whose work had been spiked by their own editors (and by advertisers). Part investigative reporter, part newspaper watchdog, in 1941, Seldes became the first journalist to report on a pathbreaking scientific study about the dangers of cigarette smoking.6


As he began to plan the Weekly’s first issues, Stone knew three things. He knew that he had to make a living; that he needed an outlet for his writing; and that inspiring conversations about politics was an urgent national task, particularly in the midst of McCarthy’s war on the media. Stone had start-up money: his severance from the Daily Compass. He had an office: the Washington townhouse where he and his wife, Esther (now his production manager), lived. He had a delivery service: a third-class license from the United States Postal Service. He had potential subscribers: lists borrowed and begged from prior employers and at least one union. And most of all, Stone had readers, admirers acquired through a lifetime of writing for the progressive press. On November 25, 1952, a small, paid advertisement appeared on the front page of the New York Times. “Former Compass Readers Attention,” the headline read, announcing a four-page, advertising-free newsletter that would arrive in subscribers’ mailboxes on January 27. “Exciting, exclusive reporting from Washington and independent, hard-hitting commentary,” it read. “Send $5 for one yr. sub.”7


Incredibly, the envelopes began to arrive in the Stones’ mailbox. As Esther opened them one by one, coupons, checks, and five-dollar bills piled up on the dining room table. I. F. Stone’s Weekly, the little newsletter that would bring an audience of left-wing political junkies together and inspire a new generation of journalists, was born.







[image: image]









I. F. Stone’s Weekly, as its founder surely knew, followed on a centuries-long tradition of American political dissent that began before the American Revolution. In the eighteenth century, pamphlets and broadsheets were the principal media alternative to the official proclamations handed down by the King of England and his colonial governors.8 Throughout the nineteenth and twentieth centuries, the newsletter—in its self-conscious ambition to compel an existing audience motivated by ideas, its capacity to urge its community of readers to raise their own voices and take collective action, and its use of public mail—was quintessentially democratic in its design. It was particularly suited to the two decades after World War II, years during which social minorities who lacked the economic or political clout to make themselves heard in the mainstream press were organizing for rights. Produced on typewriters for small audiences, or on mimeograph machines for larger ones, African American civil rights activists and organizations reported to sympathetic Northern audiences about the fight against segregation and racial violence; pseudonymous lesbian and gay activists sought to dispel public myths about their sexuality; and pacifists warned about the dangers of global nuclear proliferation.9


As alternative media, newsletters were cheap and often claimed to counter misinformation spread by, or absent from, mainstream media sources. They were written in a personal voice by a trusted source, could be obtained anywhere the United States Postal Service delivered, and were often passed hand-to-hand by readers. The same year that the Weekly launched, the homophile organization One, Inc. inaugurated its own newsletter. The group eventually won a landmark free speech case in 1958 when the Supreme Court ruled that it was not inherently obscene to write about, or use the mail to distribute, information concerning homosexuality. The decision shielded other homophile newsletters as well, including the Mattachine Review, founded in 1955 to promote the civil and social rights of gay men; and the Ladder, a lesbian newsletter founded in 1956. All of these publications, the beginnings of lesbian and gay political media, were supported by volunteer labor, subscriptions, and classified ads taken out by readers hoping to join a community and share ideas.10


Although the stigma of homosexuality was different from the political blacklisting that inspired the Weekly, homophile publications took on a similar task: disseminating facts about homosexuality to counter misinformation circulated by the political, legal, and scientific establishment.11 These newsletters were written by self-appointed experts: homosexuals themselves, and a few medical professionals who believed that same-sex desire was a variation on human sexuality. Homophile publications established a privileged, trusting, and personal relationship to their audience by promising them truth. “We earnestly hope that the MATTACHINE REVIEW will go a long way toward giving readers the true facts of the Mattachine Society,” the first issue promised in 1955 on its front page. “The truth—good or bad—will be the policy of the REVIEW in helping to make everyone cognizant of the facts.”12


Where did Izzy Stone and his newsletter fit in this emerging world of dissident and marginalized voices? In the words of one contemporary, Stone was the “quintessential outsider who spent his life with his face pressed up against the window.” Perhaps: the child of immigrants, Stone regretted his lack of formal education. His exile from newspapers in 1952 was, he later admitted, isolating. But in other ways, Stone was very much a product of the pre-1950s mainstream journalism milieu, a place where hustle mattered as much as brains and a reporter was more likely to start as a copy boy and move up the ranks than to attend college. Born in 1907, in Haddonfield, New Jersey, Stone began his writing career as a teenager, first as a stringer at the Haddonfield Public Press and then at the Camden, New Jersey, Evening Courier. By the time he graduated from high school in 1924, Stone was already a self-identified radical and smitten by newspapers. In his first year at the University of Pennsylvania, he went straight to work for the Philadelphia Inquirer. Within two years he had married, dropped out of college, and plunged into journalism full-time. By 1939, as Europe was going to war, Stone was an editorial writer at the progressive New York Post. Ineligible for the draft because of his age and disabilities, he climbed the career ladder rapidly, sometimes holding several jobs simultaneously. After World War II, Stone became the Washington correspondent for the Nation, while writing daily columns first for PM, then the Star, and finally, the Daily Compass.13


After founding I. F. Stone’s Weekly, Stone would never work for anyone else again except, as he would say, his readers. Although he badly missed the camaraderie of a newsroom, the horizontal connection between reporter and subscriber was perfect for the freethinking Stone. Unmediated by an editor, a corporate style guide, or an advertiser’s garish demand for attention, his stories went straight to the reader. “A personal word is in order,” Stone wrote on page three of the debut issue, published on January 17, 1953. “I feel as if I am going to work for the best people in the U.S.A.” He would choose a few stories to research deeply each week, and he had faith that even at a time when conformity seemed to be the rule, good investigative journalism had a small but vital audience among Americans devoted to politics. There remained “a substratum of good sense and good will in this country,” he wrote, “that there are still people willing to listen to an opposing point of view, if fairly, accurately, and soberly presented.”14


This kind of personal connection, and a confidence in the subscriber’s desire for the whole story, rather than the mainstream media’s selective editorial choices, would come to characterize the alternative media sensibility. So did good storytelling. Stone’s political insights, drawn from Capitol Hill rumors, government documents, and lengthy congressional transcripts, were dense with facts and woven into compelling narratives. Working on one or two stories at a time, Stone had a nose for government documents and read them with scholarly precision. While other journalists scrambled to meet daily deadlines, be recognized at press conferences, and get answers from busy politicians and their aides, Stone spent days deciphering official reports, economic data, and the Congressional Record. Producing one main feature and two or three smaller items every week, he often returned to the same issues, reporting a story more deeply over time, following up, and approaching it from different angles.15


Stone adapted investigative journalism and opinion writing into something both familiar and different. Designed for lay readers who were unsatisfied with the stilted, objective voice of mainstream journalism, the Weekly’s rich four pages also soon appealed to Stone’s colleagues in newsrooms around the country.16 Beginning with a clear articulation of the mainstream media or government perspective on a given issue, Stone would then dismantle that story, not by asking politicians to respond or clarify what they had already obscured, but by bringing documented facts to the table about what had actually been said and done. Stone’s writing had a relaxed but authoritative tone, offering a road map to how political decision-making occurred, as well as to sources that any persistent and knowledgeable citizen could obtain from the government. Well aware that independent journalism was too often associated with amateurism, or with gossip columnists and other syndicators whose work was based on planted tips, unconfirmed gossip, and paid informants, Stone emphasized that his independence freed him to share facts with his audience that politicians, advertisers, and editorial boards would prefer they not know. “By now you should have some idea of the kind of newspaper I am going to put out,” Stone wrote in a text box on page three of the second edition. “Not the ‘lowdown,’ sensational even if untrue, but a sober analysis of facts too often left out or buried on the back pages of commercial newspapers.”17


Stone had placed a bet on Cold War America: that a small, dedicated readership of freedom-loving citizens could support a newsletter that offered the unvarnished truth and would question authority.18 He was correct. The first wave of subscribers to keep the Weekly, and the Stone family, afloat included former First Lady Eleanor Roosevelt and Nobel Laureate Albert Einstein. Movie star Marilyn Monroe bought a subscription for every member of Congress. Even J. Edgar Hoover, the Red-baiting director of the Federal Bureau of Investigation whose agents regularly reported on Izzy’s mostly meaningless encounters with others, read I. F. Stone’s Weekly surreptitiously, obtaining it through subscriptions taken out by others. By the fifth issue, a buoyant Stone could report that “People seem[ed] to like” his new enterprise, not just in the United States, but abroad. English pacifist Bertrand Russell was an early supporter, and by late spring, Stone announced that he had subscribers in all fifty states and a dozen countries, including Japan, Poland, and Hungary. Over the next two decades, while the Weekly never equaled George Seldes’s numbers, adherents rose steadily. When Stone ceased publication in 1971, he had a respectable 73,000 subscribers, more than enough to support what he called “the old-fashioned poppa-momma grocery store.” The staff never grew larger than five, including Esther, Izzy, and at least one college graduate starting out in journalism who wanted to grow up to be some version of Izzy Stone.19


An aspect of I. F. Stone’s Weekly that would come to first differentiate alternative from mainstream media, and then represent a distinctive contribution to commercial journalism more generally, was its pace and its transparency. Stone deliberately slowed the news cycle down, guiding readers through the intellectual process by which a policy paper, a piece of legislation, or a set of documents became a story. In-depth features were complemented by vividly written short pieces that conveyed the excitement of politics and the fun of producing the news. Exchanges on the floor of the House and Senate, or snapshots of life in the heart of the federal government, allowed readers to intuit the nuances of politics, its daily events and decision-making. Some of these sketches also conveyed humorous insights into the Weekly’s own operations. “Our research assistant” (probably Esther) “had occasion to go to the Senate last week to page a Senator off the floor,” Stone related in one issue. Looking at her card, the page (“cute, she says”) asked was that the I. F. Stone, who used to write for the Compass? “‘Gee, he’s a terrific writer,’ said the page, and was off before our girl could do more than flutter her eye-lashes [sic] at him.”20 This otherwise unimportant little story, probably written to fill an empty inch or two, was a funny interlude: but it reminded readers that only Izzy Stone could bring them straight to the heart of government.


This interlude, and others like it, alerted readers that what the Weekly lacked in staff and resources, it made up for in the star power of a reporter who may have been kicked to the curb by the mainstream media, but was well known, and well connected, in the Capitol. If Stone could not compete effectively with the comprehensive national and global news coverage that commercial newspapers could provide, a leaner paper with a high focus on a few stories could do a better investigative job than larger papers, particularly when the reporter had good sources.21 Stone was broadly known and admired in Washington and, as one biographer put it, “shamelessly and happily hustled himself and his product” there. By putting his name in the newsletter’s title, he and the Weekly became a single authority, a branding technique that numerous bloggers and alternative internet journalists like Matt Drudge, Arianna Huffington, Taegan Goddard, and Andrew Breitbart would later imitate.22


The ripple effect from I. F. Stone’s Weekly was almost immediate. At a moment when newspapers and newsmagazines were still clinging to objectivity, the newsletter adopted an unabashedly partisan stance. Critiques generated on the left, Stone established, were a legitimate place from which to question authority. Thus, the Weekly led the way for other alternative media experiments that rebelled against political conformity. Radicals, conservatives, liberals, and countercultural movements also began to publish and broadcast their own news, relying on devoted subscribers that they cultivated through mailing lists, newspaper coupons, radio appearances, and content tuned to readers who were passionate about politics. One of these publications, founded in 1954 by a group of left-wing New York writers and scholars, named itself Dissent, and its purpose “to dissent from the bleak atmosphere of conformism that pervades the political and intellectual life of the United States.” Dissent’s politics “would be radical,” its tradition “the tradition of democratic socialism,” founders Irving Howe, Lewis Coser, Henry Pachter, Norman Mailer, and Meyer Schapiro declared. Mailer, a popular and iconoclastic novelist, would also, along with psychologist Ed Fancher and others, found a new alternative newspaper to cover New York’s downtown political and cultural scene. On October 26, 1955, the Village Voice, a seven-page “weekly newspaper designed to be read,” published its first issue for 5 cents. It did take advertising from downtown movie theaters and cheap furniture stores—along with a back section devoted to classified ads, apartments for rent, and thinly veiled sex work—that supported its left-wing local and national political news coverage for the next sixty years.23


In this way, I. F. Stone’s Weekly helped to launch postwar alternative media in the United States and pave the way for the New Left newsletters and pamphlets that would flourish in the 1960s.24 One important innovation was to take a proactive stance toward the issues of the day, writing stories about topics that politicians and government officials preferred to downplay or obscure. Setting the news agenda, Stone could take on grand political questions, working on them for as many issues as he liked and publishing in readable, well-researched bites. For example, in 1958, Stone promised to devote himself for the “next five years to the fight for peace,” which he believed was “the most important cause of the contemporary era.” Using publicly available documents, he reported on the military’s nuclear program, not just exposing the cover stories purveyed about the extent and consequences of testing, but also explaining how the government lied. In a series of reports on the Joint Committee on Atomic Energy, Stone noted that statements by this committee were a prime example of the “art of public misinformation,” since they “create[d] a false impression by the facts they omitted.”25


Stone did not work entirely alone. Like Seldes, he was adept at locating public reports, but he was also steered to them by a network of old Washington friends. He received stories and tips from mainstream journalists who knew they wouldn’t get them into print at their own publications. But being self-employed gave Stone a protected platform from which to develop a sustained and consistent critique of the political and media establishment. Both politicians and mainstream journalists, he implied, were untrustworthy because each was invested in propping up the other’s credibility. Stone was also able to create a new political space on the left that was critical of Soviet-style Communism and articulated American democracy as a radical place from which to critique the Red Scare. “The very fact that I can speak and write as I do,” despite McCarthyism, Stone declared in 1953, was proof that the Constitution was strong.26


By the 1960s, the civil rights and antiwar movements were making ever more radical demands on the political establishment. Simultaneously, Stone’s insistence that analysis and fact-finding were necessary to social change spoke to a new generation of political journalists who wanted to cover those movements and who chafed under their editors’ insistence on regurgitating government briefings. The neutral stance imposed on them, many reporters believed, kept necessary information promoted by radical activists, including facts that contradicted, or added complexity to, the official story, out of the newspaper. By the 1960s, younger journalists looked to I. F. Stone’s Weekly as a model for resistance. As the Weekly demonstrated, investigative journalism could change politics by intentionally including the reporter’s expertise, authority, and political commitments as part of a story that exposed government lies.27


There is no better example of this younger generation than Seymour “Sy” Hersh. Introduced to Stone’s work by his mother-in-law in 1964, Hersh was restless and bored with his job writing for the Associated Press. He was, in his own words, “wowed” by the quality of Stone’s work—its depth, its bold take on the foreign policy quagmire developing in Vietnam, the lies being told by the administration, and the mainstream press’s failure to question those lies. “There was no mystery to how Stone did it,” Hersh recalled. “He outworked every journalist in Washington.” The two became friends in 1966. As Hersh himself became more outspoken about his opposition to the war, Stone’s friendship sustained him, but also helped him understand how the journalism establishment marginalized those who broke the tacit compact not to embarrass the government. “If you supported the war you were objective,” Hersh remembered; “if you were against it you were a lefty—like I. F. Stone—and not trustworthy.” Hersh soon got his chance to become untrustworthy. In the fall of 1969, a military whistleblower called columnist Geoffrey Cowan at the Village Voice to report that the military had covered up a massacre at a village called My Lai. Cowan passed it on to Hersh, who was freelancing in Washington. The resulting story, about 109 civilians murdered in cold blood at the orders of United States military officers, was syndicated to 33 newspapers and won the Pulitzer Prize in 1970.28


Journalists like Hersh were emboldened by Stone’s insistence that official documents, produced by the people’s representatives, should be available for public conversations that exposed government wrongdoing. As domestic resistance to the war in Vietnam escalated, they argued with editors and publishers that mainstream newspapers had an obligation to investigate and expose a violent conflict framed as a defense of democracy. In 1971, reporter Neil Sheehan persuaded his editors at the New York Times that the paper had a moral duty to publish the so-called Pentagon Papers, top-secret documents copied and stolen by defense intellectual Daniel Ellsberg, even though it was likely to instigate a lawsuit by the Nixon administration (which it did). A New York Times team published a hard-hitting set of articles about the war and efforts to hide its failure from the American public on June 14, and four days later, the Washington Post followed suit.29


Yet this triumph of reporting, which resulted in a landmark Supreme Court case establishing the right of the New York Times to act in the public interest by publishing the stolen, classified documents, also exposed stubborn tensions between mainstream journalists and their editors. The paper’s editors did not want to be mistaken for Stone, who they regarded as an activist, and because their reporters were using his techniques they might have been. In the forward to a mass-market paperback containing the Pentagon Papers, foreign desk editor James Greenfield emphasized that even though it strengthened the case against the war, the presentation of the Pentagon Papers had still been objective. The seven-person team that had produced the series “made sure that every sentence written corresponded to a reference in one of the documents,” Greenfield wrote. “Adding one’s own reporting was unacceptable.”30


Editors like Greenfield were walking a tight line between acting in the interests of an increasingly antiwar public and clinging to an objective ideal that forbade any expression of antiwar sentiment. Conservatives working for the mainstream press chafed under restrictions too. For this reason, conservative populist readers were also turning to alternative political media, publications that came to be defined in the coming decades by the premise that the “liberal” mainstream media always suppressed and misrepresented conservative ideas. But mainstream conservatives voiced this sentiment as well. While he fell short of calling it a conspiracy, former president Dwight Eisenhower articulated this resentment on the floor of the 1964 Republican nominating convention, while Eisenhower’s vice president, Richard Nixon, made war with the liberal press a recurring theme of his career.31


Conservative alternative journalists picked up on these themes, but unlike Stone, viewed their work as a way to fuel a political movement. Long before Nixon reached out to a “silent majority” of conservatives, conservative populists envisioned a community of activist readers that, properly informed and mobilized, would take over the Republican Party, seize the government from corrupt elites, and return it to the people.32 A classic example of this is Phyllis Schlafly’s A Choice Not an Echo, a short, self-published pamphlet that Schlafly, at the time a young Republican activist and housewife, sold out of her garage in Alton, Illinois, during the 1964 presidential campaign. A critique of American internationalism and the welfare state, Schlafly’s central question for her readers was why, with so many conservative populists in the GOP demanding change, their party routinely nominated moderates. The answer, she told them, was “the kingmakers.” Globalist rather than nationalist, this political establishment of largely East Coast corporate leaders rigged politics, Schlafly charged, to serve their interests. These “secret groups of persons” moved in and out of government; traveled around the country and the world on private planes; and leveraged elections by “meeting secretly to make important plans that they do not reveal to the public.”33 The way to stop them, she argued, was for grassroots conservatives to rally around Arizona Senator Barry Goldwater.


For conservatives, alternative media were defined by complete freedom, not just from the government, but from the intellectual and business establishments. For example, Schlafly sought to replicate the successes of populist authors like John Stormer and J. Evetts Haley, who used direct mail appeals to put their books straight into interested readers’ hands.34 Similarly, after sending a few hundred free copies of her book to influencers, Schlafly was inundated with orders from Goldwater activists around the country. In two months, she sold and shipped (with the help of her husband and children) 1.6 million copies of the book, using the family garage as a staging area. As a not insignificant side effect, the experience also left her with 1.6 million addresses, the beginnings of a formidable conservative mailing list.35


A second, and more obvious difference, between right and left alternative media was that while I. F. Stone’s Weekly operated in the absence of a left establishment decimated by McCarthyism, writers like Schlafly often reflected and elaborated on points of view that were routinely promoted by right-wing politicians like McCarthy, published on the editorial pages of conservative newspapers, and funded by corporate conservative sponsors. Stone’s output was confined to the newsletter and, by the late 1960s, the occasional guest appearance on radio or television. But as we will see in chapter 3, conservative alternative media outlets had been well financed by businessmen since the 1930s. In these enterprises, newsletters were not the heart of an alternative media enterprise: they were a supplement to broadcasts and paid personal appearances by right-wing stars.36


Conservative alternative media’s populist bent gradually became its signature feature. Its mission was to mobilize activists through creating political division, often around religion and race. In the 1950s, many older conservatives would have vividly recalled the radio priest Charles Coughlin, whose newsletter and weekly Sunday program—anti-Semitic, anti-capitalist, anti-Communist, isolationist, and, eventually, pro-Fascist—was wildly popular and lucrative until it was shut down by the government as a national security threat in 1939.37 In 1964, concerned about the resurgence of these tendencies on the right, the Anti-Defamation League (ADL) began to assign staffers to monitor a growing number of far-right alternative media entrepreneurs. The resulting study described the rise of two distinct groups of conservatives: a populist “Radical Right,” typified by extreme rhetoric, distrust of political parties, anti-Semitism, and virulent racism; and a non-populist group of “Extreme Conservatives,” alternative political media professionals whose education, class background, and comfort with established political parties made them appear to be more mainstream.38


Yet both groups were propagandists, the ADL investigators argued: they were conspiratorial and promoted anti-Communism, isolationism, racism, and anti-Semitism. “Since 1960,” the ADL concluded, “the Radical Right and the Extreme Conservatives have been pouring millions of dollars into a propaganda campaign aimed at influencing public opinion, often by disseminating pure fright along with distrust of respected American leaders and institutions.”39 The audience for their work, the study pointed out, was also voting. In Wisconsin’s 1962 primaries, the extremist John Birch Society had fielded two candidates; and in 1964, five “Birchers” had won ballot lines in California. When, in 1962, a group of Ohio ministers had tried to get conservative populist Carl McIntyre’s broadcasts dropped from the local station, 2,500 supporters showed up at a protest rally, with chartered buses bringing listeners from all over the state, as well as from western Pennsylvania.40


Conservative media outlets were often backed by wealthy donors. The most successful “extreme right” outlet, William F. Buckley’s National Review, was supported by the Buckley family fortune, losing money nearly every year and officially becoming a nonprofit in 2015. While conservative alternative media entrepreneurs had paying subscribers, they did not rely on them as I. F. Stone’s Weekly did. Some also made lucrative careers as political speakers and writers, raking in small donations from thousands of fans. A rally supporting populist radio activist Carl McIntyre raised $4,000 for him in one day. A squad of radio ministers in McIntyre’s national network had to bring in a certain sum every month, or they would be dropped. Indiana’s Dean Clarence Manion was a similar success story. A former constitutional law professor, America Firster, and member of the John Birch Society, Manion incorporated The Manion Forum in late 1954 to oppose Communism, unions, domestic “super-duper planners of the brave new world,” and desegregation. Manion had a newsletter, as well as syndicated radio and television shows that were broadcast on local stations. He also published seven books between 1954 and 1964, available by subscription and advertised on his other platforms. In 1963, The Manion Forum added youth outreach, offering free prerecorded broadcasts to college and university stations.41


Conservative alternative media entrepreneurs were invested in recruiting new listeners and readers, weaving them into a political community. Manion’s audience may also have been listening to, reading, and watching Dan Smoot, whose authority was amplified by his previous vocation serving America’s top conservative, J. Edgar Hoover. Smoot had begun his media career in 1951 with Texas oilman H. L. Hunt’s Facts Forum, an operation that produced a newsletter, pamphlets, radio and television shows, and a circulating library of books that included the writing of Senator Joseph McCarthy. By 1964, Smoot had his own platform, broadcasting every week on over a hundred radio and TV stations and receiving $750 for lectures that were sometimes carried live on local TV. Bankrolled by Hunt, in 1955, Smoot launched a newsletter, Dan Smoot Speaks, later renamed the Dan Smoot Report, which was offered to Congress at a 25 percent discount.42


Unlike Stone, conservative populist alternative media entrepreneurs were not yet influencing mainstream journalism in the 1950s and 1960s. They did not have conventional credentials and were thus easy to deride as crackpot extremists. These right-wing voices were, as one report commissioned by the state of California put it, “little old ladies in tennis shoes,” paranoid conspiracists wearing tinfoil hats to avert government mind control who believed that a secret network of enemies, buried deep in the bureaucracy of government, committed treason every day.43


Perhaps the closest cultural equivalent to Stone on this populist right was the erudite and Yale-educated Buckley, whose influence in publishing and broadcasting did penetrate the mainstream. After the spectacular success of his 1951 jeremiad against liberal higher education, God and Man at Yale, in addition to editing the National Review, Buckley wrote a weekly column syndicated in thirty-eight weekly newspapers. He made several media or personal appearances a week, in person as a lecturer or debater, or on television. Between 1957 and 1962, Buckley and his siblings purchased two radio stations, and in 1966, Buckley launched Firing Line on WOR-TV in New York, an influential show that moved to the Public Broadcasting Service in 1971.44


Unlike left alternative media, by the late 1950s, conservative alternative media networks were explicitly geared to organizing a national political movement to take back the government.45 Newsletters were critical to this vision because each address represented at least one, if not two, voters. Subscription lists were bartered, sold, and consolidated, bringing the relationship between alternative conservative media and right-wing political organizing closer into alignment well before the rise of the New Right in the 1970s. For example, when oilman E. Howard Hunt folded Facts Forum News in 1962, the newsletter Human Events absorbed his subscription list. Everyone on that list received an invitation to Human Events’ biannual “Political Action Conferences,” launched in 1957, which offered discounted rates to students, teachers, and conservative youth groups. There, an emerging conservative populist grass roots listened to, and mingled with, influential politicians and activists. In 1963, featured speakers included Barry Goldwater, Strom Thurmond, and Dean Manion’s daughter Marilyn.46


The divide between left and right, as it was beginning to emerge in postwar alternative media, hinged on whether or not the American political system itself was a hoax. Whereas Stone used dissent to make an argument for perfecting American democracy as it existed, conservative populist media figures argued that democracy was a sham and that politicians hoarded power that rightly belonged to the people.47 This difference, in and of itself, created radically different facts about such things as racial discrimination. “For years,” the square-jawed Smoot asserted in one angry 1964 broadcast, civil rights leaders had claimed that they sought to eliminate race consciousness, but now liberals were proposing affirmative action programs. “They now admit they want racial discrimination in favor of Negroes,” Smoot asserted, setting “the American Constitution aside in favor of giving preferential treatment to Negroes.”48 Smoot named the tactic “discrimination in reverse,” a program that would steal opportunities from whites.49


But there was also one important similarity between left and right. To be indignant about things as they were, to seek a personal connection with like-minded thinkers, and to view the mainstream press as part of a corporate political media establishment committed to the status quo defined what alternative media was by the late 1960s. Freed from the need to woo advertisers or to please the publishers who needed advertisers, alternative media told a story of citizens empowered by knowledge and inspired by the search for the nation that could be, if only the truth were told. “I never had to write a word I did not believe,” Stone recalled later about the Weekly. “I was allowed to fight for whatever cause won my heart and mind.” More importantly, across the political spectrum, alternative media producers believed in their readers’ intelligence and their desire for truth. It was “more important than ever that this story be told,” Schlafly wrote in the closing paragraphs of A Choice Not an Echo. “Only in this way will the average voter be prepared for the propaganda onslaught that will be activated by the kingmakers against Goldwater.”50







[image: image]










Alternative media would become ever more influential as the liberal consensus of the 1950s crumbled. Radical movements on the left and the right began to look for intellectual guidance as they confronted what they viewed as an establishment—the government, universities, political parties, churches, and media—that was failing. As Phyllis Schlafly was mailing A Choice Not an Echo (1964), Izzy Stone had already turned his critical eye to the United States troops being deployed to Vietnam, an investigation that would bring him to the attention of a new generation of young, mainstream journalists like Sy Hersh.51 Stone anticipated the general revulsion for the war that would spike as United States violence escalated. “The history of Indochina since the war has been a history of lost opportunities,” Stone began, in a double issue published on October 28, 1963, that confronted the failures of the United States foreign policy establishment. The intervention in Vietnam had been “reactive” and not a product of constructive diplomacy. It was a history of bad policies and promises broken, a war that could not be won, “and could, at any time, expand dangerously.”52


Stone’s Vietnam coverage made him “a hero to the young,” as one reader remembered it, bringing him a new generation of subscribers who seized on the newsletter to get their own truths before the public. The Liberation News Service, founded in a Washington, DC, townhouse by student journalists Ray Mungo and Marshall Bloom in 1967, “viewed Stone and the Weekly as models for the underground publications they had established a syndicate for.” Five years after it was founded in response “to the incomplete and distorted coverage of the 1967 Pentagon March,” LNS had grown from a single mimeographed sheet to twenty pages of graphics and articles. Some articles were aggregated from smaller alternative outlets, while original reporting about domestic labor struggles and human rights violations in Vietnam drew the praise of established alternative journalists like Jack Newfield and Izzy Stone. While it only numbered 800 subscribers in 1972, like other New Left alternative newspapers, many copies of LNS were passed hand to hand in coffeehouses and prisons, and on military bases.53


As government policy became more contradictory, liberal and left readers flocked to Stone as a credible source who reflected, and spoke to, their dismay about the war: subscription numbers doubled by the end of the decade. By 1970, the Weekly was still alternative, but no longer marginal to political debates. Journalists named it the fifth most influential publication reporting about Vietnam.54 Stone’s work, written for the people who would be called political junkies two decades later, was not just popular because of rising antiwar sentiment, but because it was exclusively dedicated to telling well-researched truths at a moment when trust in the establishment was collapsing. He did his job so well that the influence of I. F. Stone’s Weekly seeped back into the mainstream, providing a model for generations of journalists who would use Stone’s investigative techniques to change mainstream political coverage. Fifty years later, practitioners of a new digital alternative media form would also look back on Stone’s accomplishments and claim him as their godfather. “If he had lived long enough,” Stone’s granddaughter wrote on her own blog the day after his 2008 funeral, Izzy would have been a blogger. “The targeted, partisan nature of blog readership,” she wrote, “would have made a blog the natural heir to the Weekly.”55


As the alternative media world he had helped to create expanded, and mainstream journalists adopted his techniques, Stone’s “momma poppa store” was closing down. In 1968, he slowed to a biweekly schedule, and in December 1971, Izzy and Esther dropped their final issue off at the printer. With a nod to the importance of the federal post office as his distributor, Stone also credited simplicity as an important factor in the Weekly’s success. “I decided to do a radical paper in conservative format, with lovely typography,” he wrote, “to eschew sensational headlines, to document what I had to say from governmental and standard sources,” he wrote. “I wanted a paper which a campus reader, in the hostile atmosphere of that time, could pass on to a conservative colleague, without having it dismissed as just another hysterical rag. People on the other side might not agree but, if they read me at all, would have to take my findings and analysis seriously.” But perhaps Stone’s most important contribution to alternative media was his direct and trusting connection to readers who, like him, were fascinated by politics. “The early years were lonely,” he wrote about his exile from the journalism establishment, but after founding the Weekly, he said, “No one ever had a more loving audience.”56


Could that “loving audience” also be assembled in another medium? Robert MacNeil, a young television news reporter from Canada who had worked for both BBC radio and television and NBC’s television news division, thought it could—and that the future of American democracy might even depend on it.


But first, they had to get rid of the advertising. And that meant reimagining television news itself.






OEBPS/nav.xhtml




Contents





		Cover



		Title Page



		Copyright



		Dedication



		Introduction: Press Pass



		Chapter 1: The Political Newsletter



		Chapter 2: Public Broadcasting



		Chapter 3: Creating Partisans



		Chapter 4: Electronic Democracy



		Chapter 5: Scandal



		Chapter 6: Netroots



		Chapter 7: Blogging the News



		Chapter 8: MyBarackObama



		Chapter 9: Tea Party Time



		Chapter 10: White House 2.0



		Chapter 11: Hashtag Populisms



		Chapter 12: Democalypse Now



		Conclusion: Post-Truth



		Acknowledgments



		Discover More



		Also by Claire Bond Potter



		About the Author



		Notes











Navigation





		Begin Reading



		Table of Contents











OEBPS/images/Art_ndash.jpg





OEBPS/images/publisher-logo.png
BOOKS





OEBPS/images/9781541645004.jpg
i

CLAIRE BOND POTTER |

HOW ALTERNATIVE MEDIA

HOOKED US ON POLITICS
~ AND BROKE OUR DEMOCRACY






OEBPS/images/Art_sborn.jpg





OEBPS/images/Art_nd.jpg





OEBPS/images/Art_tit.jpg
POLITICAL
JUNKIES

From Talk Radio to Twitter,
How Alternative Media Hooked Us
on Politics and Broke Our Democracy

CLAIRE
BOND POTTER

BASIC BOOKS

New York





