




[image: ]










[image: ]









FOR MY MOTHER




ANNE SCOTT-JAMES












‘I suppose history never lies, does it?’ said Mr Dick, with a gleam of hope.


‘Oh dear, no, sir!’ I replied, most decisively. I was ingenuous and young, and I thought so.


– David Copperfield









[image: In a cartoon, a man stands under some trees on a river bank and looks down at a duck. He wears a cap and wellies. On the opposite bank, a man holds a rifle. Text below reads, ‘The editor will see you now.’]










LIST OF ILLUSTRATIONS



1. Arriving at the Daily Telegraph building in Fleet Street. (© Daily Telegraph)


2. Bill Deedes. (© Daily Telegraph)


3. Margaret Thatcher during the 1983 election campaign. (© Daily Express)


4. Andrew Knight. (© Daily Telegraph)


5. Michael Hartwell. (© Daily Telegraph)


6. Max Hastings and Conrad and Barbara Black at the Telegraph summer party, 1991. (© Daily Telegraph)


7. The Queen visits the Docklands newsroom in 1988. (© Daily Telegraph)


8. Max Hastings in a Tornado. (© Daily Telegraph)


9. Don Berry. (© Daily Telegraph)


10. Trevor Grove. (© Daily Telegraph)


11. Veronica Wadley. (© Daily Telegraph)


12. Neil Collins. (© Daily Telegraph)


13. Nigel Wade. (© Daily Telegraph)


14. Charles Moore. (© Daily Telegraph)


15. Boris Johnson. (© Elder Neville / Corbis Sygma)


16. Jeremy Deedes. (© Daily Telegraph)




17. Matt Pritchett. (© Daily Telegraph)





18. Margaret Thatcher leaving Downing Street in December 1990. (© Richard Open / Camera Press)


19. Sharing a platform with Douglas Hurd. (© Daily Telegraph)


20. Receiving the Editor of the Year award in 1988 from Michael Heseltine. (© Daily Telegraph)


21. John Major in 1992. (© Times / Bishop / Camera Press)


22. The Queen. (© Camera Press)


23. The Prince of Wales. (© Stewart Mark / Camera Press)


24. With the Queen Mother. (© Daily Telegraph)


25. With the Princess of Wales. (© Evening Standard)


26. The Gulf War. (© Durand Hudson Langevin Orb / Corbis Sygma)


27. A missile launch during the Gulf War. (© Durand Hudson Langevin Orb / Corbis Sygma)


28. With David Profumo, on the Tweed. (© Daily Telegraph)


29. Shooting with Bill Anderson. (© Daily Telegraph)


30. Rupert Murdoch. (© Hulton Archive)


31. With Michael Heseltine, Douglas Hurd and Ken Clarke in the Galapagos in 2002.










INTRODUCTION



I have always disliked memoirs that exhaustively record their subjects’ memories from the cradle to the brink of the grave, save in  addressing the lives of very great men and women. In the course of a  natural span, most of us experience long periods when not much  happens that deserves recollection. Though I have published three  volumes of autobiography, each focuses narrowly on a limited  period, when things happened to me of which a narrative seemed  likely to find a readership outside my family, as has indeed proved the  case. In Did You Really Shoot the Television? I described my rackety  childhood and especially my parents, journalists like myself, who  might be criticized for many things, but never for being boring. In  Going to the Wars I recounted youthful days as a reporter, many of  them spent chronicling conflicts around the world. In this book,  which I promise is the last memoir that will ever appear under my  name, I tell the story of how, in 1986, wildly unexpectedly in both  my own eyes and those of the British media industry, I became editor and then editor-in-chief of The Daily Telegraph, and spent almost  ten years directing its fortunes.


Though nearly all the personalities and especially politicians  whose affairs I then addressed are now forgotten, or indeed dead, I  believe the story still has relevance, particularly for readers who  work in the media, or aspire to do so. Our trade has moved onwards  a country mile from those days, when we were pioneers of the shift  of newspaper production from ‘hot metal’ printing into the computer and online age. The technology that for a season made some  newspapers amazingly profitable, including The Daily Telegraph, now threatens to extinguish print titles altogether. Nonetheless, the  pressures on journalists and newspapers – the rows between editors  and governments, the struggle to discover and convey to readers at  least some portion of the truth about what is taking place in the  world around us – seem not much different today from those with  which I lived a generation ago.


In this new edition, I have not sought to revisit and revise anything that I wrote twenty years ago, for that would be dishonest. For  instance, among ‘favourite colleagues’, I then numbered our former  Brussels correspondent, the young Boris Johnson. I have not now  expunged his name and picture, nor indeed my assertions of affection for him, merely because he has suffered subsequent disgrace.  He was then, as he remains today, a highly gifted entertainer. In the  early 1990s, it never occurred to me, nor to anyone who knew him  well, that he might seek high office in government, for which he was  obviously wildly unsuited, by reason of his extreme narcissism and  indifference to other people, save as they served as an audience for  him.


In recent years I have been quizzed by some political commentators, especially those of The New York Times and The Washington  Post, for having employed and indulged as a foreign correspondent  a man whose work was known, even then, to display an uncertain  relationship with the truth. I responded to my inquisitors that journalism seeks not merely to inform but also to entertain, which  Johnson did brilliantly. He was not wrong to assert in his dispatches  that the EU leadership and bureaucracy was then extravagantly  committed to creating a federal Europe, and that some manifestations of EU regulation were grotesque. Moreover, it seems reasonable  to judge journalists by a different standard from that which should  be demanded of aspiring politicians, and especially prime ministers.


None of this, I must admit, satisfied my critics. The harshest still  accuse me of being ‘the man who invented Boris Johnson’, a cause  for some blushes, following Britain’s descent during his premiership.  I must anyway allow the record set in this book to stand, including  my account of Johnson’s time as our EU correspondent. Nobody in the early 1990s conceived of the possibility of Britain quitting the  Union. I knew Margaret Thatcher and those around her well enough  to be convinced that she, essentially a cautious leader despite her  sometimes extravagant rhetoric, would never have taken our nation  out of the EU.


Despite some severe criticism of Thatcher in these pages, I do  not doubt that she was Britain’s greatest post-war prime minister.  Her fall in November 1990 merely represented the inevitable fate of  national leaders who outstay their prudent span. Moreover, though  in this book I also used unkind words about her successor, John  Major, he and I have since become reconciled, after an encounter at  a party at which he said to me: ‘We didn’t get on very well when I  was prime minister, but nowadays I feel that we are on the same  side.’ Which is absolutely true.


I am happy to acknowledge here that I think I was too harsh in  my judgements on Major, both in The Daily Telegraph and in this  book, all those years ago. The Conservative Party was so poisoned by  the Right, and by the Europe-haters, that no antidote was accessible  to Major, nor to any of his successors. The conviction that the EU is  the source of all our woes, rooted in a wildly exaggerated sense of  Britain’s importance in the modern world, lay at the heart of the  tragedy of Brexit and of the Conservative Party’s self-immolation.


Modern readers of this book are richly entitled to laugh at the  many mistakes and misjudgements that I made as a newspaper editor. My only plea in mitigation is that I strove then, and seek now,  to acknowledge these. We cannot reasonably hold politicians to  account for their deceits and blunders, which seem to have grown  worse in recent years, unless as journalists we confess our own.  Among many plausible examples of my own mistakes, I think that I  was wrong to oppose the then-Home Secretary’s total ban on the  private ownership of handguns, following the Dunblane school killings in March 1996. At the time, I thought such an absolutist  measure disproportionate, especially since it effectively removed  British competitors from an Olympic sport in which they excelled.  Yet today Michael Howard seems to me to have been right – Britain is a better place because it is largely disarmed, especially by contrast  with the United States.


Likewise, I thought wind power uneconomic, particularly in  view of the blight that turbines inflict upon the landscape. Yet today  it is plain that we need to exploit every plausible source of generation, to satisfy our almost insatiable need for renewable energy. I  could recall plenty more such cases of personal judgements made  when I ran newspapers, which with hindsight seem mistaken.


As for the lies of government, as an editor I believed that every  minister was entitled to have his private word accepted by me, unless  or until he was discovered to be deceitful. In this, my staff thought  me foolish. I was recently reminded that, at The Telegraph, following  a personal phone call from the then-Chancellor of the Exchequer  Norman Lamont, I insisted that we should publish an apology to  him. Lamont had given me his private assurance that a story our  City pages had published about him was untrue. Some months  later, the Daily Mail ran on its front page the same story, about his  lease of his Notting Hill flat to prostitutes. Our scoop, which I  insisted that the paper should retract, had been true. Lamont, now  sometimes characterized by those with satirical inclinations as ‘a  Tory elder statesman’, wilfully deceived me.


The same happened when Peter Mandelson, as a minister, telephoned me early one morning to offer his word that a story about  his financial affairs, which we were about to headline, was false. Our  political editor said crossly: ‘Nobody in their right mind ever  believed the word of Peter Mandelson about whether it is Monday  or Tuesday.’ The story proved true, of course. Mandelson had lied  to me. Thus, we cannot say that in high office Boris Johnson  invented mendacity. He merely lifted it to new heights, or plunged  it to new depths, as an instrument of government and servant of his  ambition.


In the 1990s, the entire media was much preoccupied with royal  dramas and tragedies. I spent a good many hours talking to or about  royals and their representatives. My refusal for months in the early  1990s to publish stories about the looming crisis in the Wales marriage was one of the most serious errors of judgement I made as  an editor, prompted by a misplaced sense of responsibility for the  welfare of the monarchy.


After the marital break-up came, I remember  –  as if it were  yesterday  –  a dinner with Prince Charles, as he then was, at  St James’s Palace, with our mutual friend Nicholas Soames. After  listening to the prince bemoaning his lot for a couple of hours, I  ventured to suggest that there comes a time when we should recognize that all of us, even the heir to the throne, are privileged people:  we have to get on with life. Our now-King Charles III banged his  fist on the table, causing the silver and glass to rattle and sing, before  saying: ‘Nobody but me can possibly understand how absolutely  bloody it is to be Prince of Wales!’ Nicholas, to his undying credit  in my eyes, said: ‘No, sir, Max is absolutely right, we must box on,  sir! We must box on!’ I have never since held a private conversation  with the now-King, partly because I sought to avoid encounters that  could give pleasure to neither of us.


Charles’s marriage to Camilla Parker Bowles and his subsequent  ascent to the throne in succession to Queen Elizabeth II, with  Camilla crowned at his side, have gone far more smoothly than  most of us guessed possible at the turn of the century. The future of  Britain’s monarchy remains precarious, and the stresses imposed  upon every member of the Royal Family, new and old, by their circumstances will never go away. But there seem to be grounds for a  little more optimism than I, for one, felt able to indulge during my  years as an editor, when I was granted private insights to royals in  times of their utmost distress.


When Editor was first published, some critics suggested that I  was too generous to our proprietor, Conrad Black, who had by then  been convicted of fraud and was a serving a term of imprisonment  in the United States. I responded first that none of Black’s indicted  offences  –  subsequently pardoned by President Donald Trump  –   took place while I was his employee. Moreover, it still seems  remarkable to me, as it did to others at the time, that he allowed  me astonishing freedom to run his principal title when I was an old-fashioned One Nation Tory who abhors the Right on both sides  of the Atlantic, while he was a conservative who today avows his  reverence for Trump. Yet I have always felt that, when Conrad had  paid me generously for almost a decade, and I finally relinquished  my role as his editor-in-chief by my own choice, I had no possible  personal grievance against him, indeed considerably the reverse.


Despite all the crises, failures and rows, I look back on my time  as a newspaper editor as a golden period of my career, not because of  any lasting achievement I can claim, but because I enjoyed the privilege of running a big newspaper during a period, now long gone,  when we could deploy huge resources. We spent prodigiously  because the revenues were there, as today they are not. Moreover, I  knew that I enjoyed a window on the exercise of power such as is  granted to few people other than holders of the highest offices. I do  not think it necessary that you should be interested in the personalities of thirty, forty years ago to enjoy this tale, which seems  timeless in describing some experiences of journalists – forever practitioners in a rackety trade by no means wrongly once dubbed Grub  Street – and of those who rule us, of whom the same might be said.


MAX HASTINGS


June 2024










FOREWORD



Journalism is a self-indulgent trade, on the margin of great affairs. In the midst of one of the Tory government’s endemic crises of the early 1990s, at lunch one day I asked Michael Portillo, Chief Secretary to the Treasury, how he could endure a minister’s life: little money, dreadful hours, no family life, relentless public humiliations. People like me, I said, have more fun and are better paid. ‘Maybe,’ said Portillo drily, ‘but you are on the touchline while we are on the pitch.’ He was right. Journalists are privileged spectators of the divine comedy. I mistrust writers and editors who wish to perceive themselves as players, rather than as recorders and critics. This is a book about what it is like to be a privileged spectator. I have written it chiefly to please myself and some old colleagues with whom I shared a wonderful relationship – on my side anyway. I asked Don Berry, who worked with me for sixteen years at the Daily Telegraph and later at the Evening Standard, whether he thought there was a book in what happened to us. He answered: ‘Somebody ought to tell the story.’


Back in the mid-1980s, when all this started, I seemed an implausible national newspaper editor. I was appointed to the Daily Telegraph when the paper and its parent company were on their knees. With some 300 colleagues, many of whom I recruited, our team spent almost ten years transforming the title, creating a modern newspaper. It was a period fraught with storms: commercial, personal, political. It was the most exciting phase of my life, not excluding a few wars. This is not a history of the Telegraph from 1986 through 1995. It is a personal account of what happened to me there. Others – Conrad Black, Andrew Knight, the working journalists – would tell different tales. Theirs would be no less valid than mine. They saw things and knew things which I did not, and vice versa. It is simply a matter of perspectives.


This is, above all, a story about what a wonderful experience it was, bumps and all. Soon after Harold Evans was forced to resign as a Murdoch editor back in 1982, he wrote a memoir entitled Good Times, Bad Times. I admired Harry as helmsman of The Sunday Times in its great years, but I was disappointed by his book. It reflects considerable bitterness towards his proprietor. It seemed odd that the author should have allowed himself to be surprised that he and Rupert Murdoch did not get on. Most newspaper proprietors are extravagant figures. Many end up as monsters, even if they do not start that way. Not infrequently, they come to regard their titles as private rifle ranges, where they can select at will targets for persecution or protected species status. They are spoilt and indulged by people who should know better, from Prime Ministers downwards. I once asked John Major why he bothered to entertain Rupert Murdoch, when it was obvious that News International’s editorial hostility would not be diminished one iota by a Chequers lunch. I received no good answer. Tony Blair cultivates even the most disreputable proprietors and editors. It somewhat diminishes any sense of privilege attaching to an encounter with the Prime Minister, if on the way out one encounters entering the hall the pornography tycoon Mr Richard Desmond, who also happens to own the Daily Express. A senior member of the Major government asked me if I thought that Conrad Black, then as now the Telegraph’s chairman, would be less antagonistic to the government’s European policy if he was given a peerage. For about five minutes, I said. Whatever the professed convictions of proprietors, most are moneylogues rather than ideologues. Their decisions are driven by commercial imperatives which are not susceptible to ministerial blandishments. Lord Beaverbrook, with his explicit commitment to using his newspapers to make propaganda, was the exception rather than the rule. Stripped of their own rhetoric, the political convictions of most British proprietors throughout history add up to an uncomplicated desire to make the world a safe place for rich men to live in. Few trouble to profess much concern for the plight of the dispossessed, at home or abroad. Now that I am no longer one of their editors, I can say that the Lords Rothermere, père et fils, are the only newspaper owners I have worked for who have shown themselves sincerely committed to the doctrine of editorial independence.


If one chooses to climb into the cage with a proprietor, as does anyone who accepts an editorship, it is reasonable to be angered, frustrated, dismayed; but one should never be surprised by what happens, or by occasional maulings. In this story there are a good many rows, some parochial and some of wider importance. Several involved our chairman. There were plenty of moments when Conrad Black was cross with me, or I with him. How could it be otherwise, when I was a journalist of liberal Tory inclinations, running a newspaper for a proprietor of avowedly right-wing conservative convictions? I have always found the views of the Right on Europe, Northern Ireland, white Africa, capital punishment and the underclass unsympathetic, even repugnant. In the light of my own opinions it seems remarkable to me, as it did to the media and the political world, that I maintained my position at the Telegraph for so long. Between 1986 and 1995, conservative columnists such as Paul Johnson and Stephen Glover frequently poured scorn on my ideological shortcomings, and predicted my imminent demise. What a pleasure it was to disappoint them! But also, I think, my longish tenure reflected well on Conrad Black. He continued to employ me, amid much shot and shell, until David English offered me the Evening Standard and I decided it was time to move on. Today, I feel nothing but gratitude to Conrad and to Andrew Knight, who gave me such opportunities, and with whom I shared so many dramas. To edit a national newspaper is the greatest privilege our business has to offer. Although for the last five years at the Telegraph I possessed a grand title as Group Editor-in-Chief, that of Editor is the only one which counts. Whatever my shortcomings in the role, after completing sixteen years in editors’ chairs, I feel like a functionary who somehow retained continuous employment in the upper reaches of the French government between 1789 and 1805. I often twist my head on my shoulders for reassurance. In recent times only Donald Trelford, David English and Peter Preston have run major newspaper titles for longer.


Fleet Street readers may be entertained by an inside story of the Telegraph in its most tumultuous years. I hope there is also a public outside our business, curious about how a newspaper is run and put together, about what an editor does all day. I suspect most people’s image of our activities is not dissimilar from that of Evelyn Waugh’s William Boot, who once saw a film about newspaper life in which ‘neurotic men in shirt sleeves and eyeshades had rushed from telephone to tape machine, insulting and betraying one another in surroundings of unredeemed squalor’. There are surprisingly few personal narratives which detail the reality. The most difficult task in structuring this book has been to prevent it from lapsing into a narrative of British politics and international events between 1986 and 1995. This is not its purpose. My period as an editor embraced an extraordinary succession of dramas at home and abroad: the collapse of apartheid, the end of the Cold War, Irish terrorism, the fall of Thatcher, the Tory civil war over Europe, the break-up of Yugoslavia, the Gulf War, the tribulations of Britain’s Royal Family, together with all manner of natural and man-made disasters and tragedies. I have tried to describe how these developments impacted upon a national newspaper and its editor, even at the cost of some fragmentation and loss of chronology, rather than to create an historical narrative.


After I left the Telegraph, I went on to spend six years at the Standard. I have confined this book to the Telegraph phase. The saga of dragging a national institution into the twentieth century had a beginning, a middle and an end. I inherited the Evening Standard as a going concern rather than as a chronic patient. Also, of course, the Standard experience was more recent. Alan Clark once told me that he liked to leave his diaries to mature for a few years before publication, like good wine. He also believed, I fancy, that it was prudent to allow a decent interval, to diminish the number of people who remembered enough of the events which he described to contradict his own version. Perhaps the same applies to me. I hope the seven years that have elapsed since I left the Telegraph count as a ‘decent interval’, and justify recounting some private conversations.


‘History is not what happened, it is what you can remember,’ wrote Sellar and Yeatman in 1066 And All That. I did not keep a diary of the Telegraph years, but I have preserved all significant correspondence. I drafted contemporary notes of important meetings with politicians and other key figures, which form the basis for my quotations in these pages. If it sometimes seems that I am too reliant upon citing documents, I have done so because a verbatim record of what was written down at the time seems more convincing than a paraphrase composed ten or fifteen years later. Duff Hart-Davis’s book The House the Berrys Built is an invaluable account of the family’s rise and fall, which has reminded me of some important details. I have trespassed upon Conrad Black’s good nature, to borrow the archive volumes of the Telegraph during my editorship. Both he and Andrew Knight have been gracious enough to give me permission to quote from our correspondence. I have reread every issue of the paper for which I was responsible. I learned a lot I had missed, and studied some hair-raising editorials my colleagues slipped into the leader column while I was away on holidays.


Four friends – Don Berry, Christopher Bland, Roy Jenkins, Ferdinand Mount – have read my draft manuscript. I am warmly grateful for their comments, most of which I have acted upon. It seems legitimate to tell the story at this distance from events, but it is hard to strike a balance between recording what happened, together with some of the things people said, and avoiding gratuitous embarrassments. One yardstick for a book of this kind is whether it can pass the Woodrow Wyatt decency test. When he was alive, Woodrow and I found each other unsympathetic: ‘I do not like Max Hastings. I think he was beastly to Petronella. He is so absorbed by the impression he is making.’ Posthumous publication of the old scoundrel’s diaries occasioned his critics much satisfaction. The volumes confirm that Woodrow’s shameless cultivation of any fount of power or hospitality was matched by relentless disloyalty and condescension (‘Conrad Black is boring. He is limited. He has read some history books, which he understands somewhat, but I don’t think he has really got a grip on the policy the paper ought to have’). A book of the kind I have written would be unreadable if it was not – well, fairly indiscreet. Since a few politicians have made me blush by quoting some of my own sillier remarks in their memoirs and diaries, it seems not unfair to get a little of my own back. But I have tried to do better than the awful Woodrow, in sparing innocent bystanders.


My deepest gratitude goes to my family, who endured for so long the tensions and traumas inseparable from living with an editor; to my former personal assistant at the Evening Standard, Annabelle Fisher, without whom I could never have written this book; to Rachel Lawrence, who was my PA at the Telegraph and fulfils the same invaluable role for me today; to Garland, Griffin and the inimitable Matt for allowing me to reproduce their cartoons; and to my old editorial colleagues, who made the Telegraph’s transformation possible. It is impossible to name them all, but I must mention Don Berry, Neil Collins, Jeremy Deedes, Trevor Grove, Andrew Hutchinson, George Jones, Charles Moore, Nigel Wade, Veronica Wadley and, unforgettably, my predecessor in office and Fleet Street’s longest-serving star reporter – W. F. Deedes. Their support and friendship contributed mightily to the joy of being Editor of The Daily Telegraph.




MAX HASTINGS





Hungerford, March 2002










1



WILD CARD


IN OCTOBER 1985 I WAS thirty-nine years old, living deep in the Northamptonshire countryside surrounded by chickens, dogs, sheep, horses and children. I wrote a weekly piece for The Sunday Times, which I had joined a few months earlier at the invitation of Andrew Neil. I visited the paper’s offices in Gray’s Inn Road every fortnight or so to gossip and collect my expenses. Occasionally I went abroad on assignments. That autumn, for instance, I contributed a 4,000-word portrait of Reagan’s America, for which I travelled from coast to coast. I made occasional television documentaries – I had just presented Cold Comfort Farm, a fifty-minute film for ITV about the crisis which I believed was coming to Britain’s countryside. I earned most of my living from books – I was researching a study of the Korean War, which involved a lot of work in Asia and the US.


On Tuesday 1 October, I took the train from Market Harborough to London for lunch with a man I had scarcely met, the Editor of The Economist, Andrew Knight. He had invited me to join him at Brooks’s, the St James’s club we both belonged to. He said he wanted to ‘get to know me better’. Andrew was affable, charming, impeccably controlled. His cleverness was not in doubt, nor was his success in building The Economist’s circulation during eleven years in the editor’s chair. A man of striking pale, ascetic good looks, he appeared exactly the Ampleforth head boy he once was. He had long ago shed any evidence of his family roots in New Zealand, and now glided effortlessly between meetings, conferences and dinner tables in Europe and America. Andrew could have been mistaken for a youthful ambassador or Whitehall permanent secretary. He was a brilliant networker who made it his business to know everybody who was anybody. For some years, he had been a member of the Steering Committee for the biennial Bilderberg Conferences, where the good and the great rub egos.


Andrew was a decisively urban figure. I did not often venture to Hampstead where he and his formidable wife Sabiha entertained, and thus our paths had never crossed socially. He was now forty-five, yet I felt a much wider gap than a few years between us. I had been taught to believe that the first duty of a journalist is to cause trouble. Politically I called myself a Conservative, but I had seldom contrived to remain on easy terms with ministers. Andrew looked every inch a natural ruler.


At Brooks’s, I enjoyed the opportunity to study his bedside manner. He acquired an almost oriental look when his eyes narrowed as he smiled. His meticulous courtesy also held a touch of the East. He had always possessed in the highest degree the ability to make the mighty feel safe in his hands, comfortable that he was on their side. We gossiped about the newspaper business; the travails of the Daily Express; Rupert Murdoch’s interminable struggle with the print unions. We drank coffee in the Great Subscription Room, looking out on St James’s Street, my legs stretched on the sill of the huge Georgian window. We began to talk about the poor old Daily Telegraph – no definite article in the masthead, at that time. The paper was struggling. In recent months its difficulties had spilled onto the front pages of its rivals. Its sale was still vast – more than three times that of The Times – but circulation was in free fall. Financial troubles were afflicting its owners, the Berry family, who had recently been obliged to sell a minority stake to a Canadian businessman, Conrad Black. I knew some of the younger Berrys well. I told Andrew I had often urged Nicky, a country neighbour, that unless his father Lord Hartwell, then seventy-four, brought in a tough outside chief executive and gave him a free hand, they would lose the business. I even suggested a name – Christopher Bland, another friend. Christopher had just rescued an ailing printing company, Sir Joseph Causton & Sons. He had sold out after making the beginnings of a fortune. He was looking for a new challenge. He was perfectly suited to manage the sort of draconian action needed to save the Telegraph. Nicky grinned puckishly: ‘Nothing will change while my father is alive,’ he said. I responded: ‘Have you got that long?’ He shrugged. He possessed the fey charm of all the Berry family, together with its reluctance to face unpleasant realities. We both knew there was no chance that his father would change the manner in which the Telegraph was run.


In the window of Brooks’s, I told Andrew that I thought the Telegraph franchise remained a wonderful asset, if the paper was completely overhauled and upturned, and younger people brought in to run it. It was a great opportunity for somebody. ‘Why don’t you do it yourself?’ said Andrew with a grin.


‘I’d love to,’ I said, ‘but I can’t think of anyone the Berrys would be less likely to want. I’m a one-nation Tory. I wouldn’t get on for five minutes with their resident dinosaurs. And Michael Hartwell would never let me or anyone else make the changes that are needed.’ We talked some more about the problems. I said I thought that one of the commonest mistakes among journalists was to suppose that the normal laws of economics did not apply to newspapers. Most reporters looked upon the titles for which they worked as mutual societies, run for the benefit of the staff. Yet surely the same financial and industrial disciplines should apply to a newspaper business as to any widget-maker. Whether Fleet Street would recognize this before disaster overtook several companies seemed a nice question. All our working lives in the trade, my generation of journalists had known only decline and decay – obsolete technology, weak management, the tyranny of the unions. Printers were being paid far more than most writers. For almost all of us, commitment to the craft of reporting was matched by weary cynicism about the world in which we practised it. I was grateful to have become semi-detached, to have forged a life dominated by books, in which I did not have to face the day-to-day horrors of Fleet Street’s decline. We agreed that the industry was running out of time. I thanked Andrew for lunch, and we parted in the hall. I went home to Northamptonshire to pack a bag for my American assignment.


For two months I did not give another thought to that meeting with The Economist’s editor. Then, one December morning, I picked up the papers and read that Conrad Black had bought a majority stake in the Daily Telegraph, and wrested control from the Berry family. He had appointed Andrew Knight to become the company’s chief executive. In an instant, lunch at Brooks’s fell into place. I said to my wife Tricia across the kitchen table: ‘I have a hunch that I’m about to be asked to edit the Daily Telegraph.’ She said: ‘I can’t believe you’re that lucky. Is there anything you don’t get? Surely they wouldn’t give a job like that to somebody like you?’


Most of my colleagues in the business would have said the same. The resident chorus at El Vino’s, the ‘Stab in the Back’, the Kings and Keys or any other Fleet Street watering hole would have voted me the least plausible candidate to run the Telegraph. For years I had been a loner, and not a very popular one. My only executive experience was gained during a few months as editor of the Evening Standard’s Londoner’s Diary back in the 1970s – oh yes, and some years running a pheasant shoot. The only man who had ever before seemed to think that I might edit something was the Standard’s managing director, Bert Hardy. One afternoon in the early 1980s, Bert took me to see Lord Matthews, proprietor of the Express group, which then owned the Standard. A desultory conversation ensued. Matthews suggested that I might become editor of the Sunday Express. The existing incumbent, John Junor, could be elevated to editor-in-chief. I can’t say that for a moment I took any of this seriously. I asked who would be the lucky person to sell the arrangement to the ferocious Junor. ‘Oh, old John’ll be all right if we give him another Roller,’ said Matthews dismissively. Most people who met the Express chairman emerged thinking that they had taken a wrong turning and gatecrashed the office of an East End casino manager. I made my excuses and left. The only outsider to whom I ever mentioned that conversation was my old boss Charles Wintour, who had himself run the Standard for almost twenty years. I don’t even want to be an editor, I told him. I’m making a good living as a writer. I would be much worse off shackled to an office desk. ‘The expenses are pretty good,’ Charles said wryly, before we turned to talk about other things. That moment of Fleet Street low comedy in ‘Fingers’ Matthews’ office was soon forgotten, with no regrets.


But now, the prize was the Daily Telegraph, a national institution. I knew that I wanted it passionately. Almost all editors are chosen from the ranks of serving executives, men and women who have proved themselves over years in the daily grind of commissioning writers, appointing staff, laying out pages. I had done none of these things. My qualifications for editorship stemmed solely from success as a writer, together with a little celebrity gained during the Falklands War three years earlier; and now also, presumably, from Andrew Knight’s instinct that I could do it. I felt a surge of exhilaration and mischief, thinking of the shock that would run through Fleet Street if it was known that I was in the running. Most people, if they succeed in crossing a certain threshold in life, get the things they want badly enough. The richest men are not the cleverest, they are those who most urgently want to be rich. In journalism, competing on assignments all over the world, the successful reporter is the one with the most manic yearning to get the scoop. Sitting at my desk in Northamptonshire, mind racing, I asked myself what I could do to bring closer this wonderful coup. There is sometimes a lot to be said for forcing the pace. Yet I had no immediate excuse to telephone Andrew Knight. Did I misread the signals from that lunch, as I now understood them? Were there other runners in the race? It was hard to get back to work on the Korean War, or to keep silence among friends with whom I yearned to weigh the odds. But it would be too humiliating to talk, and to see my balloon pricked.


Events now took a hand. The phone rang. It was Don Berry, Assistant Editor Features at The Sunday Times. ‘We want you to do a big piece on the Telegraph goings-on,’ he said. ‘About 3,000 words?’ I thought furiously. There was no plausible reason to say no. And here was a perfect chance to try the pitch. I put in a call to Andrew Knight. As soon as we had exchanged hellos, he said: ‘I was about to get in touch with you.’ Yes, I was right. The chance was there. What a stake, and what a tricky hand now to play with the Sunday Times piece. I told him about my commission. He laughed and said: ‘Well, you’d better go ahead and write it. When you’ve done that, we should meet.’ He told me whom I should talk to, for details of the extraordinary story which the ST headlined five days later ‘THE FALL OF THE HOUSE OF BERRY’.


The Daily Telegraph was founded in 1855, and by 1877 had become a big success, ‘the paper of the man on the knifeboard of the omnibus’, with a cover price of twopence – less than half that of its rivals – and a sale of 250,000 copies. It was the Telegraph’s correspondent George Augustus Sala who received the legendary instruction: ‘Please write a leader on Billingsgate and the price of fish and start for St Petersburg this evening’. The paper languished, however, in the face of competition from Northcliffe’s Daily Mail and Times. By the time Sir William Berry took it over in 1928, sales had fallen to 84,000. In the years that followed Lord Camrose, as Berry became, made the Telegraph one of the success stories of the age. He had already achieved a formidable commercial reputation – in 1922 he and his two brothers controlled some fifty-seven companies worth £55 million in the money of the day. Now he halved the cover price of his new acquisition to a penny, and over the next twenty-six years created a great bourgeois title. Snobs called it ‘the footman’s paper’, because of its shamelessly prurient reporting of scandal, above all divorce court evidence. But the Telegraph also made its reputation as the paper which recorded everything. It employed a huge foreign staff. Its coverage of parliament, sport and business was rivalled only by specialist titles. By the time of Camrose’s death in 1954, his newspaper was selling a million copies a day. The proprietor, son of a Welsh estate agent, had become a vastly rich man. Few grudged him his fortune, built upon brilliant creative as well as commercial instincts.


On Camrose’s death his elder son Seymour inherited the title, but it was the younger brother who took the principal role in running the company. A quiet, shy, dedicated man, Michael Berry lived for the newspaper. He worked until all hours in the panelled splendour of the fifth floor of the Telegraph building in Fleet Street, driving himself to and from work in a little brown Mini, often lingering in his office deep into Saturday afternoons. For some years, the paper’s circulation continued to climb. Michael Berry’s greatest personal achievement was the launch of the Sunday Telegraph in 1961.


His wife was the daughter of F. E. Smith, the first Lord Birkenhead. The formidable Lady Pamela Berry entertained lavishly – her election-night parties at the Savoy were famous. She took a close personal interest in all that went on at the papers. She might not possess her husband’s eye for editorial minutiae, but she cherished her favourites and heated coals for her enemies. While Michael Berry – who became Lord Hartwell in 1968 – seemed scarcely to bother about what he ate or where his suits came from, Lady Pam spent for three. It was a running joke at the Telegraph that the paper’s lavishly staffed Paris office on the Rue Castiglione was maintained chiefly to service Lady Pamela’s Continental visits. Her death in 1982 robbed Lord Hartwell of a driving force in his life. Always a retiring man, he became a tragically lonely one. Afterwards, some old Telegraph hands suggested that if Lady Pam had lived, the family empire would not have collapsed. This seems implausible. For all her wit and vitality, there is no evidence that she possessed commercial instincts. She basked in confidence founded on the paper’s huge circulation, together with the family’s riches, which supported their lifestyle. A junior member of the prolific Berry clan once worked out that by the 1980s, some thirty-one families were living off the wealth created by the first Lord Camrose, and none of them was keeping house in a suburban semi. But there is no evidence that Pamela Hartwell, any more than her husband, understood the malign power of the worm that was eating deep into the Telegraph titles.


The paper’s brand of whalebone-corseted Conservatism seemed well past its time. It remained the last serious press supporter of Ulster Unionism, of the apartheid regime in South Africa. Its old readers were dying. They were not being replaced. A new middle-class generation found little with which to sympathize in the ‘Torygraph’. The paper was being produced by an extraordinarily elderly staff. Michael Hartwell disliked change in the people around him as much as in the world outside – the average age of the Arts Department’s critics was seventy-two. There was still a fund of high professionalism on the Telegraph’s editorial floors, but arteries were hardening fast. Both The Times and The Guardian had overtaken the Telegraph in the key area of classified advertising. More serious even than this, the company’s management was conducted in a fashion the brothers Cheeryble would have found quaint a century and a half earlier. Accounting was rudimentary. Book-keeping was still done on paper, in longhand. The Finance Director in 1985 was a man of seventy-two. A recent company secretary had stayed at his post until he was over eighty. Number-crunching was almost unheard of. Yet in the last years of Berry control, the family still seemed not to grasp the gravity of its own plight.


The avarice of the print unions at the Telegraph was no more nor less outrageous than everywhere else in Fleet Street. The printers rejected the introduction of new technology which had been in use for a decade and more elsewhere in the world. ‘World-beating spectacle! Come and see it for yourself!’ declaimed a managing director of the period with infinite bitterness. ‘Medieval printing just as Caxton used to do it!’ The unions and their extortionate piecework rates restricted paper sizes. Printers received regular payment for non-existent work. Many men held down full-time jobs elsewhere in the London economy while appearing every week on newspaper payrolls. Any threat to the unions’ control of  production was met by industrial action, to which daily newspapers are uniquely vulnerable. Even a title with the Telegraph’s huge circulation – 1.3 million in 1985, falling fast but still dwarfing that of every other broadsheet – could no longer make profits in such catastrophic commercial conditions.


Against this background, Lord Hartwell made a remarkable decision. He visited America, inspected modern printing works, and committed his family company to a huge and costly programme of replanting. In Manchester and at a greenfield site on the Isle of Dogs outside London, construction started on new buildings and presses which would cost £105 million. Hartwell also agreed an extraordinarily generous deal with his workforce, whereby some 2,000 men would accept redundancy, at a cost of £38 million. The most notable aspect, however, was that the company’s grand plans were undertaken without a plausible idea of how they were to be paid for. The Telegraph possessed no significant assets save its newspapers. As its cash-flow difficulties grew, a major crisis threatened.


In May 1985, NM Rothschild as bankers and Cazenove as brokers set about raising £80 million in loans to bankroll the Telegraph replanting. Three banks would put up the money, on condition that £30 million of new shares were issued. Lord Hartwell accepted the necessity to pay for his new printing presses by selling a 40 per cent stake in his family empire. The Telegraph board seemed almost insouciant about the proposal, confident that a blue-chip British household name would have no trouble finding eager investors. It came as a brutal shock, therefore, when response to the share offer in the City proved cool. Nobody trusted the company’s numbers. Pundits observed that an enormous amount would need to go right, to justify the Telegraph prospectus. Had the figures been put forward by any other house, they would have been condemned as recklessly irresponsible. Given the Berrys’ unimpeachable honesty, however, it was plain that their fantasy forecasts stemmed from naivety and incompetence. After weeks of uncertainty, 26 per cent of the 40 per cent of shares on offer had been placed. A further 14 per cent – £10 million worth – remained unsold. There would have been a rush of buyers for a chance to take over the Daily Telegraph. But few people cared to become minority shareholders in a company run by very old men who had lost their grip.


It was at this point that Andrew Knight, an extremely interested bystander, telephoned his old acquaintance from Bilderberg, the forty-one-year-old Canadian businessman Conrad Black. Andrew had done his time at The Economist. He was eager for a move, which might make his fortune. He saw in the Daily Telegraph a glittering opportunity. He knew that Black, an ambitious man of self-consciously intellectual inclinations who had already made some millions from a chain of small newspapers across North America, was keen to gain control of a big title in the US or Britain. Few opportunities occurred. Now, Andrew told Black that a minority stake in the Telegraph was available, which could lead to bigger things. The Canadian was immediately interested. He called another British friend and contemporary, Rupert Hambro, whom he had first met as a student in Toronto years before. The banker was at home in the Berkshire countryside for the weekend. Black asked him to arrange a meeting with Hartwell. Three days later, on 28 May, Hambro flew to New York on Concorde with the Telegraph chairman and his sixty-nine-year-old managing director, H. M. Stephen, for a rendezvous implausibly arranged at a hotel beside Kennedy Airport. Hartwell seems to have liked Black, whose right-wing politics did not bother him. The Canadian put forward a barrage of questions, mostly about the print unions. After four hours of talks, the British delegation flew home. A deal had been agreed on the spot by the Telegraph’s travel-weary old men. Black got his stock, along with the right to appoint two directors. In the subsequent restructuring, Rupert Hambro and Fleet Street veteran Frank Rogers, Chairman of EMAP, joined the board as Black’s nominees, along with Hartwell’s sons Nicholas and Adrian as those of the Berrys. ‘Good man, Conrad Ritblat,’ muttered Lord Hartwell to a disconcerted Telegraph staffer. It quickly became apparent that his new partner’s name was not the only aspect of this deal about which the chairman’s understanding was flawed.


Beyond the purchase price, a key element of the deal between Black and Hartwell stunned the newspaper and financial worlds when it was revealed: Conrad Black had been granted an option to buy any further stock which came on the market. Black insisted upon this clause as a reasonable protection against Hartwell selling control to some unwelcome new partner. I later asked one of the men responsible for handling the share issue why his firm had not warned Hartwell of the devastating implications of what he was doing. ‘Our job was to place the issue, not to advise the Berry family,’ he answered. ‘It was up to the Berrys to take their own steps to safeguard the family interest.’ Cazenove and Rothschild undoubtedly discharged their fiduciary responsibilities to the Telegraph, but some members of the Berry family retained lasting bitterness about their advisers’ failure to protect the elderly chairman from his own imprudence.


Characteristically, Hartwell never consulted his children – nor, so far as we know, anybody else – before signing the deal. Conrad Black’s option to buy formed the basis of Nicky Berry’s anger about what he regarded as the theft of the family heritage, and of his lasting enmity towards Black. ‘I don’t criticize the man for being what he is – a predator,’ said Nicky in a rare moment of moderation. ‘I just notice.’ His father’s behaviour is only comprehensible, of course, on the basis that Michael Hartwell was convinced that having secured £80 million in outside funding, the Telegraph would never again need to raise cash beyond the reach of the family’s wealth. Those of us who are not rich are obliged to know where we stand financially. I have always believed that Lord Hartwell was handicapped by lacking any sense of the limits of his own resources. All his life, he had been able to take it for granted that the Berrys could afford to pay for whatever they wanted – houses, yachts, ad hoc subsidies to their own newspapers. Hartwell could not conceive a situation in which he might overreach himself beyond recovery. Yet this, of course, was what he had done. In a signed article, Hartwell told Telegraph readers he was confident that the paper was now on the road to recovery. He appealed for their patience with its collapsing typography and printing until the new plant came on stream. Yet even the front-page trailer for this piece proclaimed groggily: ‘I believe we have taken the right steps to give our newspaper a godo [sic] future’.


Within six months of the initial deal with Black, the Telegraph found itself confronted with another financial crisis. The company had got its sums disastrously wrong. A new audit committee headed by the merchant banker David Montagu found gaping holes in the Telegraph books which had gone unnoticed by the bankers and brokers who studied them for months before the share issue. ‘What passed for a system of financial control was in reality just a series of inspired guesses,’ Montagu told me. He was scornful about what passed for a company management: ‘Hopeless, geriatric, and like small boys being brought one after another into the headmaster’s study.’ Not only were the profit forecasts discredited, the Telegraph was surging into the red. Instead of making a profit of £5 million for 1985, as it had anticipated, the company faced a loss of over £6 million, which would soon grow to £12 million. The costs of funding redundancies among the print workers had been seriously underestimated. The Telegraph could no longer pay its bills without an injection of new money. £20 million was needed immediately.


On two brief visits to Britain, Conrad Black forcefully expressed his views about the shortcomings of the company’s management and financial projections. He had himself telephoned the Telegraph’s Classified Advertising Department, purporting to want to place a small ad. He experienced a farrago of incompetence, culminating with a suggestion from a small-ad sales girl that the paper might be able to find him a space in two or three weeks. Readers were disappearing at the rate of 10,000 a month. It was plain that the Berry family faced loss of control. Their authority was crumbling by the day. At one crisis meeting in the boardroom, Hartwell suffered a seizure, and collapsed in his chair. Black’s lawyer and chief negotiator Dan Colson watched appalled alongside David Montagu and other directors as the chairman’s secretary helped him to revive, standing defiantly over the gasping old man as if she anticipated that the Black team would assault his prostrate figure. Indeed, the onlookers feared that they were watching Hartwell die, that he had suffered a terminal stroke. In reality, he recovered quickly, and lived for another fifteen years. But the grisly little melodrama intensified the sense of doom.


A cluster of prospective buyers for the newspapers was now gathering: Mohammed Fayed, Lord Hanson, United Newspapers. Nicky Berry held an anguished dinner at Boodle’s with friends from the Australian Fairfax Group, to explore the possibility that the Fairfax family might play white knight. All this sort of straw-clutching was rendered void, however, by the simple reality of Conrad Black’s shut-out option to buy any Telegraph stock which came onto the market. On 5 December 1985, a new deal was struck between Black and the Berrys. The Canadian would purchase a majority stake, appointing his own chief executive for the company, and assuming responsibility for control of the newspapers. The Berry family would become minority shareholders. Lord Hartwell would retain the title of Editor-in-Chief, but he was almost the only person to delude himself about its significance. The world knew that this was the end of the Berry dynasty as proprietors of great newspapers. ‘Black the prospect,’ the Daily Telegraph’s editor Bill Deedes wrote in his diary. For a total investment of just £50 million, the Canadian had gained control of one of the jewels of the British newspaper industry – if it could be saved from the brink of financial, industrial and editorial disaster. ‘I seem to have lost out,’ said Hartwell, still bemused by his personal tragedy, to Deedes.


This was the story I wrote for The Sunday Times of 15 December 1985. Researching it was a bizarre experience. Lord Hartwell declined to see me, but his editor did so. This was the first time I had set foot in the marbled halls of the paper’s building, a monument of crumbling magnificence in the centre of Fleet Street. By the lifts, I met an old colleague from the Falklands, Charles Laurence of the Sunday Telegraph. Charlie greeted me warmly but casually. As I ascended to the first floor, I reflected: what in God’s name would the poor man have thought, if he knew that within weeks I might be running the Daily? I felt equally light-headed sitting in Bill Deedes’s office, overlooking Fleet Street. Bill, a sprightly seventy-two, had been editor for almost twelve years. He had spent most of his life in the service of the Berrys, interspersed with periods moonlighting as an MP and even briefly as a Cabinet minister, responsible for the information policy of the Macmillan government in its dying days. His charm was legendary. So was his loyalty to the Berrys, though it had become as plain to Bill as to everyone else that the old regime was losing its grip. As we talked, I glanced curiously around the room, taking in the battered Victorian desk, the big, ugly table and panelled cupboards. Would these be my desk, my table, my cupboards in a few weeks? Was I going to start fighting the campaign of my life from this room?


When the Sunday Times piece appeared, its informed tone attracted comment. With Andrew Knight’s blessing, all the principal players outside the Berry camp had briefed me. Reading the outcome in the paper, I wondered: would Black hold it against me that I had described him as a ‘controversial right-winger with a reputation for fast talking’, and quoted his aphorism that ‘I may make mistakes but right now I can’t think of any’? Yet when I wrote the story, I thought that I had better concentrate on doing the reporting job for which I was being paid, rather than worry about any putative future as an editor for the Canadian.


Through the days that followed, Fleet Street was gripped by the drama of the Telegraph and by fevered speculation about the paper’s future – not least about a new editor. Andrew Knight rang. ‘Good piece in The Sunday Times,’ he said. ‘Yes, I am serious about discussing the editorship of the Telegraph with you, though of course any appointment is subject to Conrad’s approval. We  should meet. As soon as possible after Christmas. What about the 30th? We’d better go somewhere we’re unlikely to meet anyone from the business. Let’s make it the Ritz.’ The next ten days seemed very long. My yearning to get the job never faltered. My wife Tricia was deeply uneasy, however. If I became an editor, an extraordinary change of lifestyle from our familiar rural round would follow, and not one that she welcomed. One of my oldest friends, Tom Bower, came to stay with his wife Veronica just after Christmas. I told them I thought I would be offered the Telegraph. Tricia described her misgivings. The Bowers were visibly bewildered that anyone could hesitate. Tricia said to me: ‘But you admit yourself that as an editor, you would be making a lot less money than you are now.’ ‘Yes, but this is one of those chances that come once in a lifetime.’ I was earning around £160,000 a year out of books and newspapers, good money; but in order to maintain that level of income, I would need to produce not merely a book, but a bestseller, every couple of years until I dropped. The strain would be appalling. I did not think the financial sacrifice of becoming a newspaper executive would be very great. And anyway, what the hell? I felt committed to taking this wonderful job if it was offered to me.


The day before I lunched with Andrew, I sent him a long letter, setting out some of my own thoughts about the Telegraph. It is worth quoting, in the light of what came afterwards:








One is starting with some notable strengths on which to build: a comprehensive News service that none of its rivals have matched, and which must be protected at all costs;

strong and respected Sport and City coverage; better than average Books and Arts pages.


It seems essential both to staff morale and reader confidence that in the early stages of the new regime, there are no dramatic wrenches, and reassurance and praise generously distributed. The objective must be to maintain existing loyalty, while attracting new and younger readers. The Daily Telegraph should continue not only to present the case for capitalism, but to represent traditional moral values. There is no reason why this should be incompatible with presenting a more sceptical and challenging view of the world. The most conspicuous sign of the Telegraph’s senility in recent years has been its mindless attachment to certainties: the rectitude of the Metropolitan Police, the decency of white South Africans, the inevitability of confrontation with the Soviet Union. Among a younger generation of newspaper readers, whatever their political beliefs, the only certainty is their uncertainty about their own society and its future.


The Times . . . seeks to conduct a reasoned debate within its pages. Its leaders and features, like those of the Economist, honestly attempt to attack issues on their merits. This the Telegraph has never done, but must now do. The greatest single problem is to gather a new range of intellects around the Editor. Change . . . must begin with its features. There is a good case for moving Peter Simple, and making room on that page for two analytical features . . . Peterborough must be dragged out of the stone age. The Letters column must cease to be a playground for Disgusted of Cheltenham and become a genuine forum.


I would make no immediate or dramatic changes on the News and Foreign side . . . The paper badly needs one or two people who can write. It is striking how seldom any of the Telegraph’s journalists are quoted on the radio, or invited to appear on television. Star writers have never been encouraged, or even wanted, on the paper. However reliable much of the reporting, it is not a well-written newspaper. It needs more spark and brightness in its general tone. There is a desperate need for a political writer of real quality. At present, the Telegraph’s political coverage is lacklustre, to put it mildly.


The Women’s pages are awful, entirely untalented and middle-aged in outlook. There is a serious problem there, not easy to resolve rapidly because there is a lot of space to be filled, and a lot of faces that need to be changed.


The Telegraph’s greatest asset, which must be preserved at all costs, is its digestibility. It presents a far less frightening face to the semi-literate reader than either The Times or Guardian. But a continuing commitment to stories of manageable length need not preclude running two or three solid, thoughtful reads a day, of a kind the paper absolutely lacks at present. There is no attempt to tackle big issues in a serious fashion: What is going on in our schools? What will Britain live off in the twenty-first century? What are children learning? There is scope for punchier and more provocative arts coverage, though I do not regard this as a priority.


On the executive side, I am very impressed by the quality of the Sunday Times’s current Assistant Editor Features, Don Berry. I think it would be a major coup to recruit him in the same capacity for the Telegraph . . . I am not impressed by the paper’s typefaces, though I am not sufficiently expert in this field myself to suggest which way they should go . . .


I am in no position to play poker with you about my own interest in the paper, since I showed my hand at lunch in October, before I had any inkling that you would be dealing the cards. The prospects are tremendously exciting for getting the paper into the twentieth century.











This was the nearest I came to submitting a formal job application for the editorship. Andrew returned my letter, annotated in the fashion of a schoolmaster’s marks upon an essay, which I learned to recognize as a habit of his. Happily for me, there was a long list of ticks against key paragraphs, though there were also scribbled comments in the margins. I had mentioned Hugo Young of The Sunday Times as a possible Political Editor. Andrew demurred – ‘not right for the Telegraph’ – and of course he was correct. He noted that a redesign was a major priority. He agreed about the importance of reasoned debate in the paper’s pages, ‘provided that its attitudes remain clear’.


We met in that most beautiful of London hotel dining rooms. The Ritz was almost empty in the post-Christmas lull. Andrew was dismayed to spot Maxwell Aitken, a scion of the former newspaper dynasty and grandson of old Lord Beaverbrook, sitting a few tables away. I said it was unlikely that Maxwell would register our presence together. We began by discussing my letter, about which he was encouragingly positive. We talked about some candidates for key roles. He suggested George Jones of The Sunday Times as Political Editor. We had to find a new City Editor to replace Andreas Whittam-Smith. Whittam-Smith had just quit the Telegraph along with two leader writers, Matthew Symons and Stephen Glover, nursing a plan to launch a new newspaper – The Independent. We considered several possible successors for Whittam-Smith, and agreed to start with Neil Collins of The Sunday Times, whom I had known slightly since he and I worked together at the Evening Standard. I said that I wanted to recruit Veronica Wadley from the Mail on Sunday as Woman’s Editor – I had formed a great admiration for her sharp mind and incisive judgement. I would try hard to get Don Berry. Sooner or later, I also wanted Trevor Grove, another old Standard colleague, from The Observer, and Jeremy Deedes from Today.


Andrew reflected with characteristic frankness about my own limitations as a candidate for the job: ‘You are not well liked in the business. Indeed, a lot of people dislike you very much. That could be a problem, especially when you will have to win the support of all sorts of established Telegraph people like Andrew Hutchinson, the Managing Editor, who’s terrific and whom you will rely on heavily.’ He ruminated for a moment. ‘On the other hand, they will all need to go on making a living. Gordon Newton was a very successful editor of the Financial Times, even though everybody detested him. It could work.’


He told me that he was planning to make Peregrine Worsthorne, the veteran right-wing enfant terrible of The Sunday Telegraph, that paper’s new editor: ‘I think it could be fun, don’t you?’ At the age of sixty-two, Perry was at last to be granted the prize he had coveted for so long, and which Lord Hartwell always denied him. I was increasingly encouraged by the manner in which Andrew was talking as if my appointment was going to happen. He would scarcely reveal so many secrets, unless I was to become part of the plot. We discussed some mundane problems of my own. I possessed a tiny flat in Notting Hill; but if I was to do this job, I would need a bigger one, which the company would have to fund. I still had months more work to do, finishing my book on the Korean War. ‘You could put it aside for a while, couldn’t you?’ said Andrew.


‘I know if I do that, it will never get finished. And anyway, like most authors, I desperately need to pay the tax on my last book.’


‘We could lend you the money to pay the tax.’


‘No – I’ve got to get this sorted. I know I can do it, if I work flat out.’


Then I asked: ‘When do I get to meet Conrad?’


‘Yes, we’d better do something about arranging that. You should fly incognito. Too many people might get a hint of what’s in the wind if they know you’re on a plane to Toronto. You’ll like Conrad – he’s a very remarkable man. And remember – it will be his decision about who is appointed to the editorships.’


The five weeks that followed, before I went at last to Toronto, were among the most difficult I have ever spent. I was working relentlessly on my book. I was thinking feverishly about the Telegraph, and what I would do with it, while Andrew laboured in his new office in Fleet Street to assemble a management team and somehow get a grip on the affairs of the vast, ailing pachyderm. I had to continue to write for The Sunday Times as if nothing was happening. The Westland crisis broke, precipitating the resignation of Michael Heseltine from Mrs Thatcher’s Cabinet. I contributed a big piece on Heseltine for the paper, and wrote its editorial comment on Westland. Then, as the row escalated, I was commissioned to do an assessment of Leon Brittan’s role following his resignation, and a profile of Lord Armstrong, the Cabinet Secretary. ‘The Westland affair’, I wrote, ‘has cost Mrs Thatcher’s government a significant portion of the moral high ground in British politics which it has commanded for the past seven years’. I thought wryly: none of this is likely to make the Prime Minister’s day, if I become editor of the Telegraph.


And then, suddenly, the newspaper industry was plunged into a new drama of its own. On 28 January 1986, I was among the usual throng of some twenty Sunday Times executives and writers attending the paper’s weekly conference in Gray’s Inn Road, held by its editor Andrew Neil. Although Andrew had been responsible for hiring me from the Standard, over recent months I had seen little of him. I respected his abilities. He had always been courteous, but we were never likely to be soulmates. He seemed what his fellow Scots call ‘a braw laddie’. I saw a pathos in the loneliness of this abrasive, awkward, driven, talented, somewhat uncouth middle-aged bachelor, but I knew Andrew would have scorned my sympathy. In many respects, I represented old Britain. He saw himself as the embodiment of a new one.


The conference was proceeding routinely until Andrew suddenly dropped in a bombshell: ‘This week, we shall be producing the paper from Wapping.’ There was a stunned silence. For almost everyone in the room, this was the first intimation of impending revolution. It was Rupert Murdoch’s most brilliant achievement, to prepare and equip in absolute secrecy a new state-of-the-art plant in London’s East End, to produce his newspapers with nonunion labour, and to break the tyranny of the old print workers. Over recent days, there had been increasing speculation that something big was afoot, that Wapping represented a dramatic break with the past. Now, at last, the truth was out. A strangled voice – was it that of Claire Tomalin, the Literary Editor? – demanded: ‘What happens if some people aren’t willing to go?’ A significant number of journalists on Murdoch’s papers flinched from supporting the ruthless Australian in an assault on trades unionism. Neil shrugged: ‘Well, they’ll just have to, won’t they?’ The meeting broke up in consternation. The editorial departments of Murdoch’s papers were plunged into days of bitter argument about the merits of supporting the Wapping revolution. A majority immediately acceded. Had I remained at The Sunday Times, I would have gone to Wapping without a quaver. However great my distaste for Murdoch, any move to break the death-grip of the unions deserved support. A small minority of journalists, however, almost all on the Sunday Times staff, declined to move to the new plant, where for months to come the newspapers were produced in conditions of siege, protected by barbed wire and mounted police from the baying mob of union demonstrators outside.


The most prominent ‘refusenik’ was the ST’s Assistant Editor, Don Berry. Don was a slender, charming, understated Yorkshireman, now forty-nine, with immense experience of the newspaper industry in Britain and America, a veteran of Harold Evans’s regime at The Sunday Times in the 1970s. He knew everything worth knowing about editing, layout, typography and production. That he had not himself become an editor reflected a gentleness and modesty unusual among newspaper executives. The warmth of his smile masked a fierce commitment to the job, but Don recoiled from the most ruthless demands of our trade. He was a man of profound, unobtrusive integrity. Among the unacceptable faces of Fleet Street, he now concluded, was the Wapping putsch. So Don was out of a job, and looking for another. He had no inkling that I was in a position to offer him one. I had to play for time. He was bemused by my hints. Here was I, a mere Sunday Times writer, mysteriously urging him not to accept any other employment for a week or two, because something exciting might turn up. He said he was talking to The Guardian. ‘Don’t rush anything,’ I begged. Andrew Knight said to me: ‘Do we really want somebody here who has just refused to take part in a revolution to displace the print unions, when we may have to do exactly the same ourselves at the Telegraph?’ I said I was confident that Don would not merely be an asset, he would be indispensable. The Telegraph possessed no design team or presentational skills of any kind. If I was to transform the paper, it would be vital to have at my side someone with the technical knowledge I lacked.


On the morning of 6 February, I flew to Toronto for an afternoon appointment with Conrad Black. The booking was made by Andrew under another name, but no one noticed me anyway. It was one of the first Lord Beaverbrook’s less agreeable customs, occasionally to invite his journalists to stay in Jamaica, without offering to pay the fare. Sadistically, a prospective guest was invited to gamble upon whether the great tycoon had summoned him as a preliminary to dismissal, or a proposal to edit the Daily Express. Either outcome was equally plausible. In my case, happily, the fare was taken care of. I checked into the King Edward Hotel, then walked around the corner to the elegant offices of Conrad’s holding company, Hollinger. During a brief wait in his room, I studied the paintings, which reflected his passion for military and naval history. We were on common ground here. Conrad’s heavy figure, clad in an ill-fitting double-breasted suit, steamed through the door not unlike a capital ship entering harbour. I pointed to the picture behind his desk: ‘Warspite attacking Narvik in April 1940?’ I have no idea whether he was impressed, but it seemed to get our conversation off on the right foot. I told him that I made no bones about my passionate enthusiasm to take on the Telegraph. I was convinced I could resurrect the paper, and work well with Andrew. We talked about politics. I said I was a left-of-centre Tory. I recognized that my own views were some way off those of Conrad. ‘Any newspaper that attempted to impose my convictions on its readership would be in danger of possessing a circulation of one,’ he responded, in an encouraging moment of self-deprecation. We exchanged historical gossip for a few minutes. Conrad’s mind was quick, but his portentous manner was that of a man much older than forty-one. He said that one of his overriding concerns was that no paper he owned should treat America with less than the respect it deserved: ‘I have sometimes observed among the British, and among British newspapers, a mean-spiritedness, a bitchiness, a raw envy towards the United States which does your fellow-countrymen no service at all, Max.’ Conrad wrote later, in characteristic vein: ‘I have tried to revise the widely cherished caricature of America as inhabited by a gregarious but rather unsophisticated population of men with loud voices and jackets, trousers and hair too short, being too demonstrative at the Changing of the Guard.’ I told him I had no problem with any of this. He said he noticed I had once written a book about the United States. Er, yes, I said. It was a very immature young journalist’s effort, published when I was twenty-two. ‘I’d like to see it some time,’ he said. I regretted that it was out of print. In truth, I made a mental note to keep my American book out of Conrad’s hands. It included disparaging, if not contemptuous remarks about American politics and culture which reflected the callowness of the author. (It was 1999 before Conrad’s remarkable persistence secured him a copy of The Fire This Time from a second-hand bookseller. His comments after reading it make me doubtful whether I should have become editor of one of his newspapers, had he read it back in the beginning: ‘In truth, Max, we must recognize the reality that you are a closet pinko beneath the skin!’)


On this February afternoon in 1986, Conrad said finally: ‘Well, Andrew believes that you are the right person to do the job for us at the Telegraph. I am happy to endorse his judgement.’


‘I’ll do everything I can to make sure you don’t regret this, Conrad,’ I said, with heartfelt warmth. As a parting gift, he presented me with his own massive literary effort, Duplessis, a biography of the French-Canadian politician. I gave him an inscribed copy of the favourite among my own books, Bomber Command. With a song in my heart, I almost skipped down the pavement to the King Edward. It was still only mid-afternoon. I checked out of the hotel and caught the evening flight back to London. I was to be an editor. The Editor. The Editor of the Daily Telegraph. As Tricia had said two months earlier, my luck was unbelievable. After years as a foreign correspondent, a television reporter, an author, suddenly I was being granted the opportunity to do one of the biggest jobs in British newspapers.


In London, there was another conversation with Andrew. The announcement of my appointment and that of Perry Worsthorne would be made on Friday, 21 February. Thereafter, I would have to move swiftly, to secure the loyalty of key people at the paper. Andrew was concerned lest Andrew Neil should seek to hold me to my contract at The Sunday Times, if only to defend the Murdoch interest by making matters more difficult for a rival. This could only be put to the test on 21 February. I would be paid £75,000 a year – a lot less than I was making as a writer, but the company would now be responsible for my overheads. Almost as an afterthought, Andrew said: ‘We’re going to give you 300,000 share options in the company. I’d like you to go away with a nest egg when you finish. This should give you a chance to make a bit of capital.’ My naivety may sound extraordinary, but in those days I had no conception of what a share option was. For many months I thought nothing about the value of this holding, which three years later got me out of debt for the first time in my life. In this, as in other respects, Andrew Knight in those days established a strong hold on my loyalty. To be sure, he possessed vulnerabilities of which something would emerge later. But he secured my gratitude by presenting me with an opportunity no one else would have contemplated.


Why did he do it? Why did he take the huge gamble of making me, a ‘wild man’ in the eyes of Fleet Street, Editor of the Daily Telegraph? He believed, I think, that the paper’s fortunes were in such desperate straits that only the boldest measures had a chance of success. An unknown figure, from the ranks of established newspaper executives, would be unlikely to capture popular imagination. The Falklands War less than four years earlier had got me into Who’s Who, onto Any Questions?, and given me a standing among the middle-class public, the Telegraph’s public, which might be valuable when we embarked upon our revolution. We both knew that it would be a bumpy ride. ‘Remember,’ said Andrew, ‘the banks own even the desk you will be sitting at.’ The company was close to bankruptcy. I found myself wondering what would happen if people simply refused to do what I told them. I had never possessed the opportunity to give orders to anyone save waiters and schoolboy cadets. I wondered if Andrew would offer any further advice or guidance, but he did not. He simply discussed the practicalities of dates and public statements, and left me to discover for myself how to run a newspaper.


I began to make discreet preparations. I invited Veronica Wadley to drive down to Northamptonshire for lunch. I told her what was coming, and asked her to become Woman’s Editor. ‘I won’t do that, Max,’ she answered, ‘because I believe it’s completely obsolete having such a title as Woman’s Editor, and it’s patronizing to call the pages “Woman’s pages”. But I will be Features Editor and I will do the Features pages.’ Veronica was heavily pregnant with her first child, but she assured me that she would only need to take a few days off to have the baby in April, and so indeed it proved. This cool, clever, wonderfully focused and fiercely determined woman, then thirty-three, became one of my most trusted colleagues. Don Berry was at last let into the secret. I met him in a pub off Gray’s Inn Road and told him what I wanted him for. After a few days of agonized debate – mostly, I think, about how far he could trust my assurances that the Telegraph’s rabid brand of Conservatism would no longer prevail under my editorship – he accepted.


I wrote to Andrew:








It is a pleasure to be able to write with the uncertainties removed. I wanted to say how much I feel I owe you for your demonstration of faith in me. I shall do my utmost to justify it. Plainly, I shall lean heavily on you for advice in the early stages. I am sorry my father didn’t live to see a third successive Hastings generation in an editor’s chair. My grandfather edited the Bystander just before the First World War, my father the Strand magazine, and my mother Harper’s Bazaar. If you were superstitious, you would be daunted to notice that all the above-named are now defunct.











The nervous strain was immense, in those days before 21 February. I never set foot in the beleaguered Sunday Times office at Fortress Wapping. Andrew Neil had more important matters on his mind than wondering about where I was. That Friday afternoon, I sat alone in my car parked in Chancery Lane, waiting on tenterhooks for the call from Andrew Knight in the Telegraph building, to confirm that Lord Hartwell and the board had been told of the new editors’ appointments. At last, the car phone buzzed. ‘Well, you’re the Editor of the Daily Telegraph,’ said Andrew laconically. I remembered The Spike, one of my favourite pieces of Fleet Street fiction, a novel about the 1950s Daily Express written by Peter Forster, an old Beaverbrook hack of the period. Its first words are those of a new editor, sitting down at his desk, and contemplating his newly won empire: ‘ “And now it would all be different,” he thought.’


And now it would all be different, I thought.










2



BAPTISM OF FIRE


MICHAEL HARTWELL exploded in frustration when Andrew Knight told him, a few minutes before the board meeting of 21 February, that he intended to appoint me and Peregrine Worsthorne editors of the two Telegraph titles. ‘Surely if I’m still Editor-in-Chief, I control these appointments?’ he demanded. ‘Why didn’t you tell me what you were doing?’


Andrew answered coolly: ‘I didn’t think you’d agree.’


At the meeting proper, Hartwell raised curiously little objection to my appointment, save to say that he did not know me. But he had plenty to say about Perry’s. The former chairman had never forgiven his star columnist for once saying ‘Fuck!’ on television: ‘He couldn’t edit his school magazine, let alone a national newspaper. He’s a brilliant writer but terrible with people. It would be a disaster. You’re mad!’ Hartwell’s elder son, the mild, sweet-natured Adrian, astonished the other directors by disagreeing. He applauded Perry’s appointment. Adrian said that while he would not vote against his father, he would abstain. There was no vote. The decision was carried by acclamation, as it was bound to be.


Darkness had fallen by the time a brief statement clattered out over the agency wires, telling the world about the new editors of the Telegraph titles. Andrew and I had agreed that I should not enter the Fleet Street building until Monday, to allow time for the dust to settle. For the next two weeks, Bill Deedes would continue in operational charge of the paper, to give me time to start on the huge task of meeting staff and planning changes. We were both deeply apprehensive that, in the face of such extraordinary events, the Telegraph would unravel. Key people would simply throw up their hands and leave in disgust though, as Andrew observed drily, ‘I suspect most of them will stick around in the hope of getting a cheque.’ The vital personality, he told me, was the Managing Editor, Andrew Hutchinson. Hutch was a long-serving veteran who knew everybody and everything. He would be the man upon whom I relied to get the paper out while I learned how this was done, who held the enormous staff together while I won their confidence – or not as the case might be. Hutch was the one man who, at all costs, I must get on side. I rang him that Friday, as soon as the board statement had gone out. I said that I would like to see him urgently. We arranged to meet in St James’s, well away from curious eyes, at 6.30.


Andrew Hutchinson and I sat down before the fireplace in Brooks’s library. I am uncertain which of us was more apprehensive, but he showed it less. A tall, white-haired, monkish-looking figure of fifty-two, he was the son of a well-known popular novelist of the 1930s, R. C. Hutchinson. A Wykehamist, Andrew had been forged by years as a subeditor and then as Night Editor, before attaining his present title on the recent retirement of a legendary éminence grise, Donald Eastwood. Hitherto, the paper had been managed under a unique Berry arrangement, whereby the News side was controlled by Eastwood, a man loathed and respected in equal measure, who reported directly to Michael Hartwell, while Bill Deedes was responsible exclusively for Comment and Features. In future, I explained to Andrew, the Telegraph would become an integrated operation like any other newspaper, under my control, answerable to Andrew Knight. The plan was that he should assume the title of Deputy Editor. Would he do it? Yes, he responded, to my overwhelming relief. All sorts of changes were needed, I said. I would be dependent on him to run the paper while I set about recruiting and planning. As I quickly learned, Andrew Hutch was a man of few words, most of those opaque. Like many old Telegraph types, he was formidably literate, with a taste for quotation and military metaphor, together with an exceptional capacity for alcohol. This had no visible effect save to give the eye of the sphinx a distant glaze. It would be foolish to suggest that Andrew applauded everything I did in the years which followed. But unlike many old hands, he understood that change, and drastic change, had to come if the paper was to survive its crisis. He remained with me through the next decade, latterly as Managing Editor again. I was always grateful for his counsel, his dry wit, his long experience of the mechanics of our business and of the Daily Telegraph.


Driving home through the darkness back up the M1 to Northamptonshire, I listened to the late news on Radio 4, with the announcement of my appointment. Andrew Knight rang me in the car, to say that Andrew Neil had at once agreed to release me from The Sunday Times. Neil could not have been more gracious, and wished me luck. The phone rang all weekend. Even old friends were amazed by the turn of events and, I suspect, privately sceptical. Over the years, I had accumulated at least my share of enemies, who were appalled. ‘They tell me poor old Paul Smith had to lie down in a darkened room for two hours when he heard the news,’ a colleague remarked with relish.


Acquaintances at the Telegraph rang to assure me of support, and in some cases to explain that they had been waiting years for the boss who would appreciate that they were born to become news/foreign/fashion/features editor. My children – who were twelve, eight and three respectively – scarcely grasped what it all meant. My wife Tricia was deeply apprehensive about a new life, after many years during which I had been either abroad on assignments, or at home writing books. It was a long time since I had spent more than a day a week in London.


Pottering about the wintry garden, I was thinking furiously. I had never been ‘a Telegraph type’. I was too politically wayward to have been a plausible recruit for the paper, even if I had been willing to take the pay cut that would have been necessary to work for the Berrys. Most Telegraph writers eschewed the wilder ways of our trade. I had never forgotten the horrified look etched on the face of Philip Evans, a Telegraph reporter in Belfast, one night at the height of the 1969 riots. The rest of the press corps, drunk on fear and whisky, unleashed the fire extinguishers in the horrible old Grand Central Hotel. Even through a haze of alcohol, I perceived that Philip, the epitome of careful and responsible reporting, was appalled that a Telegraph representative should even be a spectator of such goings-on.


My own politics were well to the left of those of the paper. I had always been a Conservative. Much as I admired Margaret Thatcher’s achievement as Prime Minister, however, I was already critical of some aspects of her policies, above all neglect of the underclass and the belief that all the difficulties of Britain’s public services, as well as utilities, could be addressed by privatizing them. I was a passionate opponent of capital punishment, and of the apartheid regime in South Africa. Daily Telegraph readers were widely assumed to be hangers and floggers to a man. Hitherto, I knew that I had led an incautious life, and had enjoyed doing so. Henceforward, I believed I must be bold in my objectives for the paper, but careful about means. There would be no overnight transformation, to frighten staff and readers. We must change the title by stealth, step by step over a period of months and years, seeking to hold on to our loyalists, while we reached out for a new audience. The paper represented the traditional voice of the Conservative Party. I did not doubt that the Telegraph must always be a Tory title, but it should now become an independent one, supportive of the government in general but critical of its policies in detail. The paper must also break away from its traditional attitudes on such issues as race, opportunities for women, crime and punishment.


I arrived in Fleet Street early on Monday morning, gazing up at the great paper palace past which I had walked so often, that was now to become the focus of my life. A procession of Telegraph retainers greeted me with the ceremony to which they, if not I, were so well accustomed. Uniformed commissionaires saluted. Journalists and executives were deferential. My car was whisked away to be parked. I sat down at the ugly old Victorian desk which Bill Deedes had occupied for the past twelve years, peered around at the dusty cupboards, the windows which looked down two floors upon Fleet Street teeming below, the neat stack of imposingly headed stationery which asserted that it came ‘From The Editor’. How did one learn to be an editor? Would anybody do anything I said? The sensation was boundlessly exhilarating, yet as frightening as any battlefield. And I did not doubt that, for many months to come, the paper must be a battlefield, on which all manner of hard and unpopular things would have to be done. I felt an overwhelming sense of loneliness, here in this creaky, fusty, frankly dirty old building where I possessed some acquaintances, but no close friends or former colleagues. What I needed quickly were some allies, men and women who were my own appointments, committed to the purposes I wanted to fulfil.


All that morning, indeed all that week and the next, I sat through a relentless series of meetings with writers, executives and prospective recruits. To the good people – and the Telegraph possessed a core of superbly professional journalists – I was seeking to give reassurance, as their familiar world trembled on its foundations. The basis of the paper would not change, I told each of them. The Telegraph had built its success upon being the best News paper in Britain, and that was what it would continue to be. But there must be new layouts, designs, writers, features. It was going to be a tough ride, but an exciting one. I passionately want you, John (or Joan or Bill or Simon) to be part of it. I interviewed an alarming number of very old people, who were eager to be paid off but remained unable to leave until somebody agreed to give them a proper pension. Michael Hartwell in his later years could not bear to see a familiar face depart. One of the least attractive aspects of Berry paternalism was that the Telegraph possessed no proper pension scheme – retiring writers were dependent on the whim and benevolence of the proprietor, to grant them a competence in old age from his family trusts.


I heard a long procession of old men assert nervously that ‘Michael always promised he would look after me.’ The new regime was being asked to pick up a great many blank cheques drafted by the Berrys. Andrew Knight looked increasingly grim as I read him the roll-call of people who would have to go as soon as possible. The company was almost bankrupt, yet to begin dragging the titles out of the mire we must somehow find the cash to get rid of old faces – scores of them – and to recruit much younger replacements.


OEBPS/xhtml/docimages/cover.jpg
EDITOR

DAILY MAIL






OEBPS/xhtml/docimages/titlepage.jpg
MAX HASTINGS

EDITOR

An Inside Story of Newspapers

PAN BOOKS





OEBPS/xhtml/docimages/1.jpg
" The editor will see you now'





