

[image: Murdoch's Flagship: Twenty-Five Years of the Australian Newspaper, by Denis Cryle.]



Murdoch’s Flagship



Murdoch’s Flagship

 

The First Twenty-five Years of the Australian Newspaper

 

 

 

 

 

 

Denis Cryle

with assistance from Christina Hunt

[image: Murdoch's Flagship: Twenty-Five Years of the Australian Newspaper, by Denis Cryle. Melbourne University Publishing.]



Acknowledgements

To the following people and institutions associated with this project, my sincere thanks:

Christina Hunt for her enthusiastic research assistance, backed up by Central Queensland University’s library research staff. Leonie Healey and, particularly, Tricia Harney, for typing the manuscript and meeting the tight deadlines involved. My partner Aileen and family who provided support and encouragement over a protracted period. Academic colleagues, past and present, for their interest and support. The late Frank Shaw and the library staff at News Limited for making documentation available to me during regular visits to Sydney. The numerous employees of News Limited, past and present, Australia-wide, whose correspondence and conversations provided invaluable insights into the distinctive development of the Australian. Special thanks to those among this group who made typescript and published material available to me for the project. The many libraries and research institutions, not least the National Library of Australia, which assisted with the location and release of important documentation. Sybil Nolan and Melbourne University Publishing for their able assistance and professionalism.

The author and publisher also thank the following for permission to include copyright material:

Australian Studies in Journalism for extracts from the author’s ‘Press and Protest: The Springbok Tour of 1971’ (nos 10–11, 2001–02, pp. 206–22) and from “‘Against the Tide’: a comparative case study of Adrian Deamer, editor” (no. 14, 2005, pp. 176–91).

Media History (vol.11, no. 3, 2005, pp. 225–38) for extracts from ‘A second-rate Sunday Times? Murdoch’s Sunday Australian (1971–72)’.

Journal of Australian Studies (no. 78, 2003, pp. 139–46) for extracts by the author from ‘Addressing the Nation: In Search of Adrian Deamer’.

Media International Australia (no. 123, May 2007, pp. 49–60) for ‘A Wild Idea: Rupert Murdoch, Maxwell Newton and the foundation of the Australian newspaper’.



Preface

This overdue project maps the uneven and uncharted formation of the Australian newspaper over three decades as an innovative national broadsheet in an industry traditionally dominated by state-based publications. While the Fairfax and Packer media groups have received detailed historical coverage,1 Murdoch’s News Limited and the Australian have not been given the same systematic attention. This is not to say that the Australian has not been consulted by historians, political scientists and media scholars on a range of issues. Both Gavin Souter2 and Bridget Griffen-Foley,3 for example, have highlighted critical moments in the paper’s history, while dramatic changes in national thinking after the government of Sir Robert Menzies have assured the Australian a place in recent accounts of the Vietnam War4 and the Dismissal.5 Among the general accounts of the 1960s and 70s, that by Donald Horne,6 in particular, devotes some space to the media and to more sophisticated patterns of consumption related to the new social awareness, without providing detailed analysis of particular media outlets such as the Australian. More specifically, studies of the press7 involving the Australian tend to be comparative and operate on the assumption that Murdoch’s national daily differed little from its state-based competitors. Such an assumption obviates the need for more specific academic analysis of its history and performance and explains the need for the current study.

There remains a strong case for regarding the establishment of the Australian in 1964 as more than a stroke of opportunism on the part of its ambitious proprietor. Neither tabloid nor ‘taken over’ (like so many of the titles Murdoch acquired), it can be viewed as an exception, in both a personal and a market sense. Ken Inglis,8 in a prescient analysis borne out by Murdoch’s early directives to Australian staff, indicates the extent to which the decision to go national would affect the aspiring paper’s reportage, ranging across politics, finance, the arts and sport. To invoke Benedict Anderson,9 the Australian and its outlook offered both its readers and journalists a fundamental change in the way the print community constituted the nation. Chapter 1 demonstrates that its journalism, however uneven, helped to redefine the nation in social and cultural as well as more conventional political terms, accelerating a transfer in responsibility from state-based policies and administrations towards greater federal involvement. No less important was the paper’s increased attention to international affairs, documented in Chapter 4, at a time when the White Australia policy and British legacy were still paramount. During the eventful 1960s and 70s, the advent of national commentary, pioneered by George Munster and Tom Fitzgerald’s Nation,10 offered journalism new and more critical possibilities. In attempting an overdue academic analysis, this study eschews a chronological narrative in favour of thematically organised chapters, in part because of the sheer density of issues and developments.11

The 25-year time frame adopted for the study is important for several reasons, not least because of the paper’s protracted struggle for economic viability. That the Australian ran at a loss for several decades is not widely known and justifies a longer time frame than the paper’s remarkable volte-face during the 1975 political crisis. By 1989, the end of the period covered by this book, there was ample evidence that the Australian’s long march to viability rated as one of the group’s significant achievements—celebrated at the time of its twentieth-fifth anniversary as News Limited’s Australian flagship. As for the vastly different period from 1989 to the present, any worthwhile coverage could only be achieved by the publication of another book.

In retrospect, the newspaper’s foundational narrative and the initial decision to locate the paper in Canberra were reinterpreted within the News group as a triumph of will on the part of its underdog proprietor rather than a misguided business decision by the ‘boy publisher’. This ongoing task of self-definition and self-justification, aided by a series of editors and influential columnists, was more marked in the uncertain world of the Australian than among its established competitors. In the process, the paper engaged in active revisionism for commemorative and political purposes, reviewing and reinterpreting earlier events like Vietnam and the Dismissal. Such critical reflections, which confirm a steady shift from nationalism to internationalism by the late 1980s, anticipate, in most respects, the crusading Australian of the present day, for which freedom of the press is equated with opposition to government and individual political leaders rather than to large corporate interests.

The extensive literature devoted to the politics of the period and the 1975 constitutional crisis12 confirms Murdoch’s interventionism in both the affairs of the Australian and matters of state, and it goes some way to explaining the paper’s dramatic reinvention from the outspoken liberal paper it became under Adrian Deamer to the crusading right-wing paper edited under Leslie Hollings. Yet the rapidity and extent of this transformation, attributed to Murdoch’s own disillusionment with ‘bleeding heart’ liberal causes, require closer examination beyond the events of 1975. The issue of Murdoch’s proprietorial influence is not in doubt, but the extent and nature of that influence during the transitional decade of the 1970s and throughout the 1980s, at the time of News Limited’s unprecedented overseas expansion, should not be automatically assumed. The 1987 election, analysed in Chapter 6, complements the analysis of the 1975 drama and confirms the rise of radical right-wing ideologues and the influence of conservative think tanks on the paper while maintaining a liberal counter-voice in Paul Kelly and the Canberra bureau.

In documenting the making and remaking of the Australian over these three eventful decades, the book sets out to provide much more than a biographical study of one man’s changing views and extensive business acquisitions. Instead, it adopts an organisational framework in which personalities and power play a dynamic and at times destabilising role. The Australian’s content and its at times erratic development are perceived as the complex outcomes of managerial, editorial and production decisions, involving Murdoch, his executives, editors, journalists and printing staff; a variety of these players feature at any one time. The relationship between Murdoch and Newton is a case in point. Even in the long period of Hollings’s editorial control, animated discussion and debate continued over editorial policy. If Murdoch himself fostered ‘creative tension’ within the organisation, through rival appointments within and across the group, tensions were also generated ‘from below’, as the national strikes of 1975–76 and 1979–82, discussed in Chapter 3, confirm. To understand these complex forces, one has to look beyond their proprietor to the experiences of the journalists, editors and executives, at times united in the desire to get the paper out, at other times deeply divided over editorial policy as well as workplace change. To this end, the present project not only synthesises a vast amount of secondary material but has also drawn on extensive interviews with former and present staff in conjunction with a detailed reading of the Australian’s voluminous newspaper files.

Murdoch’s verbal instructions to his executives and editors acted as a set of unwritten directives, to be filtered by editors and executives on location, leaving the historian little in the way of written evidence. Yet despite the absence of substantial archives, there remains a powerful oral culture to be tapped for research purposes in order to articulate the voices that helped make the Australian— namely, the journalists, editors and readers who created and sustained it over a prolonged period. Similarly, the published reminiscences of senior Australian writers like Mungo MacCallum13 and Hugh Lunn14 act at certain points as a necessary corrective to uncritical narratives within the organisation. This is especially crucial in periods of industrial or editorial tension, where the paper is likely to promote a version of events at variance with the experience of some of the main actors. Such tensions were not simply industrial but structural in so far as the journalists working away from its main operations in Sydney struggled to have their stories included or their voices heard. In this respect, the Australian enterprise continued to operate as a network in the modern sense, albeit a centralised one in which coverage was perceived by staff interstate as slanted in favour of its Sydney or Canberra offices. But in 1964, such an idea seemed ‘wild’ indeed.

Notes

1  Gavin Souter, Company of Heralds, Melbourne University Press, Melbourne, 1981, and Herald and Angels: The House of Fairfax 1841– 1992, Penguin, Ringwood, 1992; Griffin-Foley, Bridget, Sir Frank Packer: The Young Master, Harper Business, Sydney, 2000; and The House of Packer: The Making of Media Empire, Allen & Unwin, Sydney, 1999.

2  Souter, Company of Heralds, 1981.

3  Bridget Griffen-Foley, Party Games: Australian Politicians and the Media from War to Dismissal, Text Publishing, Melbourne, 2003.

4  Trish Payne, The Australian Press and the Vietnam War. An analysis of policy and controversy 1962–1969, PhD thesis, University of Sydney, October 1995.

5  Griffin-Foley, Party Games.

6  Donald Horne, Time of Hope: Australia 1966–72, Angus & Robertson, Sydney, 1980.

7  Patricia Edgar, The Politics of the Press, Sun Books, Melbourne, 1977; JS Western and Colin A Hughes, The Mass Media in Australia, University of Queensland Press, St Lucia, 1983; Payne, The Australian Press and the Vietnam War.

8  Ken Inglis, ‘The Daily Papers’, in Peter Coleman (ed.), Australian Civilisation: A Symposium, Cheshire, Melbourne, 1967.

9  Anderson, Benedict. Imagined Communities: reflections in the origin & spread of nationalism, Verso, London, 1991.

10  Ken Inglis, Nation: The Life of an Independent Journal of Opinion 1958–1972, Melbourne University Press, Melbourne, 1989.

11  Horne, Time of Hope; Crowley, FK, Tough Times, Heinemann, Richmond, 1986.

12  Clem Lloyd, ‘The Media and the Elections’, in Howard R Penniman (ed.), Australia at the Polls: The national election of 1975, American Study for Public Policy Research, Washington, 1977, ch. 7; Griffen-Foley, Party Games.

13  Mungo MacCallum, Mungo: the Man who laughs, Duffy and Snellgrove, Sydney, 2001.

14  Hugh Lunn, Working for Rupert, Hodder, Sydney, 2001.



CHAPTER 1

A Wild Ride

Maxwell Newton, Rupert Murdoch and the early Australian

 

By mid-1989, after twenty-five years of daily publication, it was time for the Australian newspaper to celebrate. Rupert Murdoch’s national newspaper had struggled financially for almost two decades before turning the corner in the mid-1980s. The toughest years had been the earliest in Canberra, where the paper and its mission began. There was an epic quality to the Australian’s Canberra story, and a powerful oral mythology around its young proprietor, which pervaded the 1989 event. To mark the auspicious lunch-time occasion, a gathering of five hundred in Sydney’s Sheraton Hotel were treated to early television footage of the Australian’s 1964 launch. They glimpsed not the international magnate but ABC footage1 of a younger Murdoch, in his early thirties, working on the Australian’s first issue of 15 July under high pressure in the newsroom. Like the Australian’s photos published for the 1989 event, the launch clip was testimony to the stamina of News Limited and its energetic owner.

At the time of the 1989 celebrations, Maxwell Newton, its flamboyant former editor, had recently returned to work for Murdoch after a lengthy absence of several decades, having worked since 1960 as managing editor of the Australian Financial Review.2 By the 1980s Newton had come to epitomise all that was boisterous and irreverent in post-war journalism. On the news of his death in 1990, the Australian described Newton as a ‘pugnacious man who was willing to take a gamble on any new venture’, adding that he combined a Cambridge economics background with an ‘Ezra Norton-style of scandal and controversy’.3 Murdoch himself, reflecting on Newton’s early contribution to the Australian, recalled his ‘consistently brilliant and provocative economic analyses’ and dubbed him ‘one of the most colourful prolific and brilliant journalists Australia has produced’.4 In view of Newton’s relatively brief tenure on the early Australian ( July 1964 – February 1965) and the subsequent political differences that characterised their long association, one might well ask the reasons for Murdoch’s newfound respect for Newton, whom he had brought to the United States in the 1980s to work as financial editor for the New York Post. If Newton’s contribution to the early Australian was still downplayed, even in 1989, in deference to his proprietor, he had nonetheless returned to the News Limited fold, penning a lengthy retrospective for the Australian’s twenty-five year commemorative supplement which contributed substantially to the battler mythology created around Murdoch during the Australian’s Canberra years.

Far from being the giant conglomerate of later years, News Limited in 1964 was still a small, if ambitious, enterprise with interests in newspapers (the News in Adelaide, the Mirror and Cumberland Newspapers in Sydney) and magazines (New Idea and TV Week through its Melbourne-based Southdown Press). Hence, the publication of the Australian was, to that point in time, the most significant single media initiative News Limited had embarked upon. The Australian’s prospectus to intending shareholders and advertisers, published in 1964, justified the decision to publish in Canberra on the grounds that the capital city was ‘the culminating point of much of the administration and political activity in the nation’.5 In liberal vein, the national daily anticipated appealing to ‘the widening horizons of today’s women’ and employing ‘the most intelligent and the most able journalists available in the country’.6 In retrospect, the establishment of the Australian marked an important post-war moment, not only socially and politically but professionally, by anticipating ‘the coming intellectual ferment in the big cities’ and holding out the promise of a ‘new type of elite force among journalists’.7 To this end, the recruitment of Maxwell Newton as the Australian’s first editor would prove to be something of a coup for Murdoch, bent as he was on shaking up the Canberra bureaucracy and the local Canberra Times. Newton’s aggressive track record while at Fairfax suggested that he would be a valuable ally in the Australian’s newfound enthusiasm for change.

As a trained economist and powerful pamphleteer, Newton had embarked on his own strident campaign against Canberra bureaucrats and politicians in the early 1960s, transforming financial reporting on the Australian Financial Review in the process before falling out with Warwick Fairfax over his proprietor’s inflexible anti-Labor policies. Newton’s period with the Australian from mid-1964 to March 1965 would prove to be equally innovative. Like his youthful proprietor, Newton was looking for alternatives to the leadership of Robert Menzies, to the point of endorsing Calwell and the Australian Labor Party for a short period. But he would remain, for the time being, a political maverick, albeit an influential one. Before tendering his resignation at Fairfax in late 1964, Newton had begun meeting clandestinely with Murdoch to discuss plans for their new publication. One of a number of senior Fairfax journalists dissatisfied over its editorial policy during the 1963 election, Newton was able to influence staff around him to defect.8 His own dramatic resignation from the Financial Review, in protest at Warwick Fairfax’s decision to revert to support for Menzies at the 1963 election, triggered a series of defections from the senior ranks of the paper. This group had previously helped him to implement his upgrade of the paper from a staid weekly to a vigorous daily within a short space of time.9 Walter Kommer was one former colleague who became Newton’s deputy on the new venture. Another was Jules Zanetti, a former Perth associate, responsible for recruiting Australian staff10 and with the production skills needed to complement Newton’s brainstorming. Cedric James, another Financial Review recruit, would subsequently join this group. James, who had been a correspondent for the Financial Review in London, shared Newton’s commitment to more interpretive and analytic financial journalism. In transferring their allegiance to Murdoch, many incoming journalists, including Newton and his colleagues, came to share their proprietor’s sense of risk. Uncertainty characterised the Australian from its inception, demanding higher levels of involvement and commitment than many had previously experienced or thought possible.

Like Newton, still smarting over tensions with Fairfax and determined to beat his competitors ‘with brains’, Murdoch exhibited an intense personal investment in their new project. Murdoch had already demonstrated the capacity to buy ailing publications and return them to profit in the case of the Adelaide News and the Sydney Mirror; but the Australian was, from the beginning, his own creation, although it owed a debt to Newton and Mirror staff members. Given his tabloid experience and energy, Murdoch was unlikely to cede editorial control to the Newton faction. Indeed he was capable of both inspiring and intimidating staff on the job by intervening in a wide range of matters, some of them routine. Bruce Petty, who moved from Sydney to work on the Australian, was impressed by the youthful Murdoch’s energy and hands-on approach at the Mirror, observing that ‘he knew the printing process, he was a very good editor … when he wanted to edit occasionally on the Mirror, he would take over the conference’.11 Given the different temperaments and backgrounds of his proprietor and editor, it was not surprising that considerable uncertainty persisted about what a national newspaper would actually entail: the Guardian, Daily Telegraph, Washington Post or Los Angeles Times were all possible models. It became clear that the Australian, with an initial print run of 250 000, would assume a brief unlike that of its local competitors. As a national paper, it would not seek to imitate the Sydney Morning Herald or the Age but would eschew state politics and the entrenched provincialism of the established press for a wider, more liberal readership. Newton’s previous experience at the Australian Financial Review and his enthusiasm for change undoubtedly fortified Murdoch’s as-yet-indeterminate vision for the paper. Unlike the Australian Financial Review, however, which cultivated a specialised clientele and a solid advertising base, the Australian was entering unknown territory in its wider appeal to ‘the thinking men and women in Australia’ and to national advertisers for support. For the majority of News Limited board members and investors, the Murdoch–Newton partnership was high risk from the outset. Their new enterprise would prove to be as costly as it was ambitious.

With the abrupt purchase of the Canberra Times by Fairfax in early 1964, the two rival newspaper offices in Mort Street witnessed unprecedented activity. Fairfax had, according to historian Gavin Souter, outlaid lavishly on its new-look Canberra Times12 and introduced former Herald editor JD Pringle as part of its conversion to broadsheet. In a mood of growing apprehension, Murdoch decided to publish the broadsheet Australian ahead of schedule. Production of the Australian’s first issue took place on 15 July, a fortnight after the new Times made its appearance. Footage of the event, replayed at the 1989 commemorative gathering, graphically captures the strain within the newsroom during the preparation of the first issue. Newton appeared elated if exhausted.13 The tasks of preparing and editing incoming material under tight production deadlines were also evident amid the confusion of young new employees. ABC reporter Robert Moore explained that only the Canberra edition would be printed on site and that the national issue would be conveyed by air to Sydney and Melbourne on a daily basis. Murdoch and Newton, under pressure to publish without delay, had been forced to abandon their original plan to concentrate on the Canberra market, in favour of a full-blown national newspaper. The competition that ensued placed intolerable strains on the Murdoch–Newton relationship and pressures on Murdoch’s first marriage, to Patricia.

Newton, coming from Fairfax, found Murdoch’s relentless attention to detail unusual and disconcerting. In contrast with Murdoch’s style, Newton’s simple instruction on the Saturday arts pages to James Hall, the books and features editor, was: ‘I don’t care what you do or put on those pages as long as they look serious.’14 Yet this understates Newton’s contribution and the quality of the Australian’s arts pages from the outset.15 The first issue, however rushed, already possessed some of the Australian’s distinctive trademarks, notably the elegant Century Bold Extended typeface chosen by Guy Morrison specifically for the paper. Newton’s page ten editorial, accompanied by a signature Petty cartoon, urged ‘greater maturity in the management of the economy’.16 It did not yet carry the now familiar ‘red Australia’ crest on the masthead. According to Petty, this was introduced subsequently at Murdoch’s suggestion, but not before Tasmania on one occasion was inadvertently dropped off.17 The front page carried a wide range of stories, some of them inserted almost randomly across its ten columns. In keeping with its national aspirations, the Australian led with a national story about Liberal Country Party tensions in the Cabinet, next to a report and pictures of a local rescue involving snow-bound student hikers near Canberra. Reunited on the occasion of the Australian’s twenty-fifth anniversary in 1989, the former students were interviewed about their ordeal, with one observing that ‘it must have been a weak week for news because we got a lot of attention when it really wasn’t a big deal at all’.18 Apart from strong arts coverage—David Williamson and William Dobell receive a mention in the first issue—the Australian’s first issue featured on page three a regular ‘Peter Brennan’ column, devoted to the ‘world’s lighter side’ and incorporating pin-up pictures for which the Murdoch tabloids would become renowned.

The ‘Peter Brennan’ column would in turn spawn a long running successor, ‘Martin Collins’, written by Arnold Earnshaw among others, as part of a determined bid to offset Newton’s editorial preoccupation with finance. This development was strikingly at odds with the Australian’s high-flown ‘Prospectus’ and appealed to educated Australian women readers. The ‘Peter Brennan’ column and many of the smaller front-page stories in the Australian’s first issue were not instigated by Newton or his Fairfax associates but by a latecomer from Fleet Street’s Daily Express, Solly Chandler. Before the first issue had gone to press, Chandler appeared at a late hour in a minor coup which bore the hallmarks of Murdoch’s intrusive managerial style. Although he had appointed Newton as editor, Murdoch was sufficiently concerned at the prospect of the paper emulating the Australian Financial Review to bring in Chandler with a brief to lighten the paper. Most of Chandler’s page one inclusions exhibited identifiable tabloid elements—a Mafia attack, headless bodies uncovered by the FBI, a call girl raid and the uncovering of a drug ring, to name a few.19

In a curious but not unfamiliar scenario at News Limited, Chandler exercised direct editorial influence without having a formal title. According to Morrison, Chandler was acting as a chief sub or immediate night editor.20 The unlikely Newton–Chandler combination personified early tensions over the direction of the new national paper, caught between, on the one hand, the seriousness of an academically trained if unorthodox economist like Newton and, on the other, the Fleet Street entertainment values of Chandler, who subsequently edited Murdoch’s Melbourne Truth. Yet Morrison, like Hall, still remained concerned that Newton’s insistence on seriousness without close direction was ‘not really a good outlook for a great national daily’.21

Optimism generated by rapid sales of the first edition led Murdoch and Newton to anticipate a daily circulation figure of 80 000 to 100 000 copies. But since the competitive Canberra market was absorbing only a few thousand copies, most of this would have to be sold in Sydney and Melbourne. In terms of its distribution, the Australian was still relatively limited and a far cry from the Darwin scenario outlined by Inglis in 1989, whereby ‘the local tabloid daily Northern Territory News doesn’t come out until noon, the Australian gets there by ten, flown up from Adelaide with the Advertiser’.22 In contrast with Western Australian and later Northern Territory arrangements, matrices (otherwise known as mats or flongs) of the paper were initially despatched from Canberra by air for printing in Sydney and Melbourne. Neither arrangement could overcome the foggy Canberra weather which prevailed in winter months and grounded late-night flights out of the capital. Consequently, the drama of flying the mats out of Canberra was replayed relentlessly throughout 1964–66. There were times when the Australian reached its disparate readers later than scheduled; at other times, especially during the winter, it did not reach them at all. The normal procedure was to prepare three sets of mats for the Canberra, Sydney and Melbourne editions. Those destined for Sydney and Melbourne were placed in aluminium suitcases and driven from Mort Street to Canberra airport around 11 pm in the evening for on-location printing in the capitals by 12.30 am.23 But departure would only be cleared if the distinctive Black Mountain Tower remained visible.

If Canberra airport was closed, several contingency plans were put into operation. The first of these involved driving the mats to an airport nearby, like Kiama, for despatch by plane. The second, less attractive, required transport by car or truck to Sydney, a journey of four hours undertaken in improvised transport, including Murdoch’s limousine.24 From Sydney, the paper could be printed and flownsouth or north to Brisbane and to Perth in Western Australia. Barry Winfield, production manager for Murdoch’s Perth Sunday Times, recalling the vagaries of distribution, explained that ‘the paper wouldn’t arrive until around midday on the day of the issue: ‘if you had home deliveries … then you’d be getting it a day behind which is pretty hard’.25 The prospect of the paper’s late arrival or even non-arrival from Canberra was ever-present. However, the prominence of the airport saga in histories of the Australian needs to be understood in the context of other Murdoch initiatives of the period, not least his decision to acquire his own commercial air fleet rather than depend entirely on TAA or Ansett. In Stanley Brogden, moreover, the paper possessed a knowledgeable aviation writer with good contacts in government and industry. The extent of Murdoch’s influence on aviation authorities was only revealed in 2004 during the Australian’s fortieth anniversary year when a correspondent, who had worked as an approach controller at the Canberra airport in 1967, recounted how he had lost his job after refusing to allow one of Murdoch’s planes to take off.26

During periods of fog, Max Newton sought in vain to encourage the airport authorities to ‘light oil drums on the runway and let the planes get in and out’ but ‘even the sight of Murdoch in his pyjamas couldn’t move airport officialdom’.27 Newton wrote much later of ‘those terrible hours and days when we realised our predicament’, adding that ‘Rupert showed some of the steel, the gambler’s recklessness and the foresight that has since grown to such immense maturity on the world stage.’28 As editor of the Financial Review and its Canberra correspondent, Newton was well acquainted with the problems of distributing a national daily paper. Previously, he had been warned of the risks that flying mats out nightly would incur, but the operation, however risky, was essential if the Australian was to achieve its aspirations.

Retrospective accounts of the Australian’s troubled origins tend to obscure Newton’s contribution to the paper. Although relatively unsophisticated in his literary tastes, Newton remained conscious of the need for the paper to become ‘a good read’. In this important respect, he ensured, by recruiting suitable talent, that the Australian did not merely replicate the serious economic analysis of the Financial Review.

Along with journalists from the respected daily press, Australian writers came from independent publications like Nation, an established monthly which, since its appearance in 1958, supplied its small but select readership with quality coverage of national and foreign affairs, business and the arts in a way that the Australian’s ‘Prospectus’ promised to emulate. Newton, on Murdoch’s behalf, used TM Fitzgerald’s Nation as something of a ‘nursery’ to recruit serious and independent writers. Among these were Max Harris, Ken Gott and Brian Johns.29 Harris and Bob Brissenden organised the Australian’s early book review section, Ken Gott was employed as a feature writer and Johns became its first chief political correspondent. Newton was also receptive to the suggestion that the paper recruit and pay a number of experienced literary journalists as reviewers, something not widely practised by dailies at that time.

Brian Johns, recruited by Newton in Canberra, described his editor as a ‘brilliant and unconventional journalist’.30 More importantly, for a Canberra paper, Newton took the view, unusual at the time, that the Australian, rather than simply maintaining a presence in the press gallery, should also cover major departments and doings of the federal public service. Johns’s first contribution in his role as chief political correspondent was devoted to profiling the Department of Foreign Affairs. Newton, as an economist, took a particular interest in Treasury and Trade but extended the Australian’s rounds to foreign affairs, diplomacy and transport. According to Dominic Nagle, recruited directly from the Sydney Morning Herald by Newton, the public service was quite alarmed by this new approach, while other newspapers were forced to upgrade their Canberra presence as a result. ‘We were ahead of other papers because we had contact with so many people in the departments. The Australian never gave them a chance after that. We were no longer interested in just listening to Menzies.’31

Nagle, who remembered the paper’s precocious interest in science reporting, described Newton as ‘left of the political spectrum’ and ‘anarchic but interesting’. In retrospect, he concurred that the early years of the Australian had been ‘a wild ride’, not just because of the production problems but because Newton ‘did not have a clear idea of what the Australian was about … apart from being just different’. Whatever the case, Newton would never be satisfied with a Fleet Street model or the tabloid journalism that Murdoch increasingly sought to impose.

Difficulties with capital city distribution, including later editions, combined with heightened competition from Fairfax’s Canberra Times, saw the Australian’s circulation sag from 100 000 to as low as 60 000 in late 1964. Such were the losses incurred on a weekly basis by the early Australian—as much as £20 000 to £25 00032 —that the newspaper began to threaten News Limited’s annual revenues. The sobering sight of Murdoch walking through the Mort Street office waving hefty bills and declaring—‘I can’t keep on doing this’—suggests that, for all his audacity, he was acutely aware of the stakes.33 Newton, who began to wilt under the pressure, remembered ‘sweating at night’ and making nervous trips with his proprietor to the Commonwealth Bank to gain further finance. Cowley, a long-term supporter of the Australian, remembered ‘a fair bit of resistance around the group about supporting the Australian. That only made it all the harder.’34 The view that the Australian was an expensive indulgence persisted among News Limited executives, emanating as most did from more profitable group newspapers like the Mirror, Adelaide News and Sunday Times.

While Murdoch continued to sell the paper to his sceptical executives as a visionary concept, he was, from the start, on a collision course with Newton over his editor’s iconoclastic views towards political ally and business associate John McEwen. If Murdoch was an early admirer and confidant of the protectionist Country Party leader, Newton had previously used his influence as editor of the Financial Review to recruit like-minded free traders, Max Walsh and Alan Wood, to oppose McEwen’s trade policies.35 As Australian editor, he was keen to pursue the tariff issue and the Department of Trade, which dominated policy making on the issue. In this context, McEwen’s biographer, Golding, describes the Australian’s proprietor and editor as ‘an odd couple’: ‘When Newton joined the Australian, he was strongly anti-McEwen whereas Murdoch was strongly pro-McEwen. In the matter of protection, Murdoch’s will mostly prevailed so from that source at least McEwen had some respite.’36

In view of these differences and Newton’s subsequent Canberra lobbying after leaving the Australian, it would be tempting in retrospect to attribute their deteriorating relationship solely to economic policies. This undoubtedly played a part, given Newton’s conviction and unconventional methods, but contemporaries suggest it was only one factor at a time when business considerations and the survival of the Australian were uppermost. Brian Johns, who acted as go-between for Newton and Murdoch, recalled that the McEwen issue did not constitute a personal feud at that point in time, even though it assumed considerable political significance by the late 1960s. Differences over Vietnam and foreign policy may also have been a factor. Murdoch, supported by another mentor, Douglas Brass, was opposed to the war and used his papers, including the Australian, to criticise it—in contrast with Newton, whose comments about bombing Haiphong Harbour jarred with his senior.37

Even the confrontation, commonly described as the trigger for their separation, was not immediately decisive. Relations between proprietor and editor deteriorated sharply in late 1964 with the appearance of Newton’s outspoken editorial on state aid to private schools, always a sensitive issue during and after Menzies. Just as tariffs would prove to be the fault line within the Coalition—notably between McEwen and the Liberal Treasurer William McMahon—so the issue of state aid for Catholic schools, introduced by Menzies during the 1961 election, constituted a divisive issue between Calwell’s Australian Labour Party and the Catholic influenced Democratic Labour Party which gave Menzies strong support over the issue. Newton, who had previously written speeches for two of the ALP’s outspoken anti-DLP Labor leaders, Evatt and Calwell, continued the Sydney Morning Herald’s earlier opposition to the principle of state aid when he castigated both state and federal governments for funding a dual system.38 In a hard-hitting Australian editorial of 21 October 1964, Newton not only condemned ‘Sir Robert’s blatant electoral bribery’ in allocating aid to wealthier city schools but equally deplored ‘the low often appalling standards of Catholic schools’ in canvassing arguments for the provision of ‘social relief’ to the denominational system. Newton’s tactless comments about the inferiority of Catholic education angered Catholic readers and lost the paper valuable subscribers in Victoria, with numerous letters of protest appearing in the Australian’s correspondence columns.39 The sensitivity of the issue and the strength of the DLP in Victoria unleashed a campaign against the paper, with bulk subscription cancellations being mailed by Melbourne readers to Murdoch as managing director.40 In its ‘Talking Point’ column, the Australian canvassed both sides of the debate through correspondence as part of a wider debate about school standards. It was a longstanding debate which Newton again could take some credit for reviving, but the immediate damage to the struggling paper was significant enough for Murdoch to discontinue the column in favour of Douglas Brass’s ‘Looking On’.41

With the Murdoch–Newton relationship under increasing strain, Walter Kommer, Newton’s deputy and subsequent replacement as editor, began to fill the breach. He moved to rationalise staff in Newton’s temporary absence and would play an increasingly important role as manager of the paper. Considered a competent administrator, Kommer lacked Newton’s inimitable flair but he proved an astute manager during his critical years with the Australian, before embarking on a career with News Limited as a mining and newsprint executive. By early 1965, however, a split was inevitable, for, inferred the Bulletin, ‘His [Murdoch’s] policy is to popularise the paper and to force it into the type of story which Mr Newton and his staff regard as “rubbish”.’42

Newton described his dominant emotions leading up to his March sacking as ‘anger and fear’ and recalled his declining relationship with Murdoch as characterised by ‘distrust’.43 According to McConnell, Newton resented the growing influence of his Truth and Mirror advisers on Murdoch, while Murdoch feared that Newton wanted to produce the Australian as a daily version of Nation and ‘staff it with longhairs’.44

The circulation of a regular newsletter to Australian staff in late February—signed KR Murdoch, Managing Director—testified to Murdoch’s firm control and was the signal for Newton’s departure as editor. The Australian, the Bulletin alleged, was now under Murdoch’s ‘complete direction in recent times’, with its proprietor acting as ‘managing editor, editor, sub-editor and evaluator of stories’.45 Murdoch’s series of in-house letters to Australian staff during February–April 1965 was aimed at both improving and brightening the paper. From the outset, he was keen to dilute Newton’s influence on the paper, observing that ‘we are overplaying the special articles on economic subjects at the expense of news about companies—in which, incidentally, most of our readers have shares’.46 Fearing Newton’s influence, he baulked at the prospect of the Australian becoming ‘a left wing Labor party’ paper and—after the state aid debacle, when the Australian had opened its columns to voluminous correspondence—recommended ‘fewer, more authoritative letters without a profusion of bleeding hearts who have tended to crowd the space on too many occasions’.47

A fortnight after breaking with Murdoch, Newton, who had agreed not to work for another paper for one year,48 observed philosophically that ‘editors can get away from managerial control for a short time but my experience is that [editors] always get you in the end’.49 Speaking a year later at a Melbourne seminar on the future of news media and at subsequent forums, he was less generous, castigating the press for its system of ‘archaic editorial control and management’.50 In particular, Newton pointedly criticised newspaper managers like Murdoch for ‘think[ing] of themselves as editors and reduc[ing] the creativity of their employees’.51 The break with Kommer, his deputy on the Australian and close associate from the Financial Review, was no less dramatic. With Newton and Zanetti gone, Murdoch assigned senior roles to Walter Kommer and Cedric James, two ex-Financial Review staffers and former associates of Newton. Neither had wide experience in production of daily journalism but each would remain a steadying influence on the Australian until the end of the decade. Kommer shared Newton’s vision of a groundbreaking national paper and maintained better relations with Murdoch. Cedric James, promoted to assistant editor and news editor in the reshuffle, subscribed to Newton’s views about the need for a more interpretive approach to financial and business stories when he became the Australian’s first business editor. Bryan Frith, James’s successor and a long-serving business journalist with the Australian, described him, along with Newton, as ‘one of the architects of the modern-day approach to financial journalism’.52 Both these appointments proved sound ones and preserved something of Newton’s influence on the paper but they were unlikely to bring about the rapid increases in circulation that their proprietor was proposing.

The personal legacy of the early Australian was arguably just as traumatic for Murdoch as it was for Newton. Shawcross53 documents its impact on Murdoch’s family life, culminating in a divorce and bouts of heavy drinking with Australian senior journalists, including Newton, during the difficult Canberra phase. To critics and competitors, tales of his grit during the Canberra airport saga and total involvement to the exclusion of those around him served merely to confirm Murdoch’s status as ‘boy publisher’. Guy Morrison, who had played a role in the planning phase at the Daily Mirror offices in Sydney and contributed to the Australian’s early production and design, expressed similar misgivings: ‘I didn’t really think he had devoted enough thought, planning and proper examination and discussion with the right people to make it viable from the start … [It] couldn’t really claim until much later to be a truly national paper.’54

Given Murdoch’s hands-on role from the outset, it would be difficult to attribute the paper’s early problems solely to Newton. One of the consequences, exemplified in Morrison’s case but also in Johns’s and Newton’s, was an unusually high staff turnover during the Canberra years, a trend which in turn dissipated the energy and organisation of the enterprise.

Summarising the problems of the Australian in its initial years, Alan McConnell identifies a number of serious flaws in its staffing and performance, including a shortage of production executives with experience of subediting a general daily newspaper and a dearth of subeditors drawn from the serious press.55 Most journalists on the early Australian were in their twenties and thirties. Newton at that time was only thirty-four, a year older than Murdoch. McConnell concludes: ‘The assumption, particularly by Mr Newton and Mr Murdoch, seemed to be that it was quite an easy thing to establish a “quality paper” if only you had the youth and enthusiasm.’56

In addition to the amateurishness of its production, a fact noted by Adrian Deamer as incoming editor in 1966, the presentation and content of the Australian bore the marks of ongoing differences between Newton and Murdoch over the direction of the paper, with an unfortunate tendency to alternate between ‘sensational but unjustified page one headlines and laboring of themes like the bullet-to-bullet descriptions of the Vietnam war’.57 By the time McConnell made his justifiable criticisms in 1966, some of these deficiencies were being addressed by Douglas Brass. An experienced foreign correspondent and associate of Keith Murdoch, Brass became editorial manager of the Australian after recruiting Adrian Deamer as editor from the Herald and Weekly Times group. It was Deamer’s editorial and production experience, given free rein by Kommer, that did much to revamp the Australian as a quality broadsheet. But the paper’s indifferent circulation and distribution problems did not improve significantly until well after it relocated to Sydney in early 1967.

Deepening divisions: the Coalition leadership struggle

By the time of his departure from the Australian, Newton had canvassed a range of issues, both international and domestic, that would preoccupy federal politicians and the Coalition for the rest of the decade. On the international scene, Asia had become increasingly important to Australia, both for trading purposes and as a theatre for forward defence. If the Australian—and most notably Douglas Brass’s ‘Looking On’ column—continued to canvass these issues and oppose the escalating Vietnam conflict in Newton’s absence, the latter provided a parallel commentary in Nation Review during 1965–6758 and subsequently in Newton’s own Canberra newsletters. One of Newton’s first pieces for the Review questioned at length Menzies’ decision to prosecute the war59 and canvassed Calwell’s and the Labor Party’s foreign policy criticisms. If Brass’s objections in the Australian were essentially moral ones, purged of Calwell’s emotionalism, Newton’s were fundamentally economic. In 1968, for example, he argued for a sharp reduction in defence spending on the grounds that it was putting pressure on real wages and earnings.60 None of which inhibited him from denouncing, in the following year, the practice of ‘bastardisation’ by the military at Duntroon.61 It was the kind of aggressive pamphleteering at which Newton excelled and which allowed him to build a lucrative business for himself in the aftermath of the Australian editorship. Within a year of leaving Murdoch and the struggling paper, he had established a lucrative Canberra-based newsletter business62 earning him as much as $100 000 annually.

Like Murdoch and the Australian, Newton embraced a brand of nationalism that was outward looking, rather than xenophobic or isolationist towards Asia. Following the reasoning of mentors like McMahon Ball and Douglas Brass, a new generation of editors63 embraced the view that Australia’s racially motivated immigration policy had to be jettisoned if ties with Asia were to be strengthened. Newton’s economic optimism hinged on the critical trade relationship with Japan at a time when links to Britain were in decline. An early trip to London, in his capacity as Australian editor, served to confirm Newton’s pessimism about its ‘snail’s pace economy and crisis of debt’,64 a verdict perpetrated after his departure by Peter Smark as the paper’s London correspondent. Echoing the sombre view of the Australian, Smark would ask in 1968: ‘Can it be true that those responsible for Britain’s economic well being have, like the Australian Labor Party, a subconscious will to lose?’65

In contrast with Britain, divided over the implications of joining the European Common Market, Newton painted an optimistic picture of Australia’s trade relationship with Asia. Writing in 1967, he claimed that ‘Australia is well placed to benefit from the extraordinary economic growth in the area’,66 pointing out that, while exports to the United Kingdom were down by 25 per cent, Asian exports had risen by 400 per cent over the same period.

Building upon Newton’s legacy, the Australian proceeded to appoint a Tokyo correspondent, Gregory Clark, in 1969. The instigator in this instance was not Douglas Brass but John Menadue, who persuaded Murdoch and Deamer of the need for such an appointment. As manager of the paper, Menadue recalled that: ‘Professional journalists were not keen on the appointment because Clark wasn’t a journalist but he was very able and spoke excellent Japanese. He turned out to be a very successful correspondent of the Australian in Japan.’67

But if Clark’s brief in overcoming the White Australia mentality was to explain the intricacies of Japanese politics and culture to Australian readers, Newton’s input, through his journalism and newsletters, was primarily economic. He therefore ran the risk of depicting the Australia–Japan relationship in one dimensional terms as a complementary one, in which Japan assumed the trade role vacated by Britain.68

One significant point of difference between Murdoch and Newton persisted over the latter’s conclusion that Australian politicians should lower tariffs on industrial goods to ‘allow Asian countries to sell more freely in the Australian market’.69 Such a recommendation contradicted the policies of Country Party leader John McEwen. Widely admired for his strong stance over Australia’s declining access to Europe, McEwen, as Minister for Trade, continued to advocate protectionist policies for Australian industry along with a national investment corporation to encourage local control of resources. If the Australian continued to laud McEwen’s ‘novel approach to deal with growing foreign control of Australian industry’,70 Newton’s Incentive newsletter, which first appeared in 1965, was increasingly critical of McEwen’s policies and used its Canberra influence with Treasury to promote political opponents like William McMahon. A significant development which helped to trigger this protracted power struggle within the Coalition after 1965 was the Vernon committee and its report, eventually tabled in mid-1965. Previously, Newton had covered Sir James Vernon’s committee of economic inquiry and the emerging role of the Tariff Board to Cabinet as editor of the Australian. But once Vernon’s findings were tabled in parliament, political debate intensified and Treasury stepped up its attack on Vernon and his support for McEwen and the powerful Department of Trade. No sooner had Newton left the Australian than he became embroiled in a prolonged and bitter factional dispute, one which at the same time confirmed and deepened his earlier differences with Murdoch.

According to Newton’s daughter Sarah,71 his long-time Western Australian associate, John Stone, was given the task of conducting the campaign against the Vernon report on behalf of Treasury. Newton’s newsletters played a clandestine role in this campaign, using leaks supplied by sympathetic public servants. As early as September 1965, Labor leader Arthur Calwell, alleged in parliament that McMahon and senior Treasury officers had colluded with Newton in seeking to undermine the Vernon report and its instigator Sir John Crawford who was McEwen’s head of department.72 Newton’s subsequent differences with McEwen extended to the Tariff Board under Alf Raffigan and the willingness or otherwise of the Ministry to accept its recommendations to liberalise trade policies. In 1967 for example, Newton was defending the anti-protectionist views espoused by the Tariff Board and describing McEwen’s defence of tariffs for primary producers as ‘looking more and more outdated in the expanding world of Asian trade’.73 But it was, above all, Newton’s willingness to advance the ambition of McMahon and Treasury that fuelled personal opposition to him from McEwen and from Murdoch’s Australian. According to Golding, McEwen’s biographer, Murdoch regarded McEwen as a ‘father figure’ at this period, admiring his willingness to champion the national interest, while the wily McEwen, in turn, cultivated the ambitious young newspaper proprietor. If Newton had become a severe critic of the Minister for Trade by 1967, the Australian emerged as an equally staunch supporter.74

In colluding with Treasury against the thrust of the Vernon report, Newton had the satisfaction of seeing its recommendations shelved. But as controversy surrounding the role of the Tariff Board became more personal and vitriolic, Newton was increasingly vulnerable to attacks by McEwen, a renowned political fighter, and by his ally, Murdoch, in the columns of the Australian. In the leadership vacuum left by Harold Holt’s disappearance of mid-December 1967, McEwen, acting as caretaker prime minister, made these grievances public by refusing to work in a Coalition with McMahon as its Liberal leader. In the short term, McEwen’s tactic paid dividends, thwarting McMahon’s leadership ambitions in favour of John Grey Gorton. McMahon’s continuing association with Newton emerged as a sticking point for McEwen, who went so far as to denounce Newton as an agent of the Japanese Government on trade matters. His insinuations smacked of the Cold War tactics used against Evatt when his office was accused of harbouring communist sympathisers in the 1950s. Further allegations followed in March 1968 when Newton was accused of accompanying McMahon as an unauthorised delegation member to international conferences and publicising leaked documents on his behalf. This fresh attack was more to the point, though less damaging than the charge of acting against the national interest. Federal intelligence was alerted and Newton became the subject of ongoing surveillance.

During the three week period when the Coalition leadership succession became an issue, the Australian promoted McEwen’s candidature relentlessly, arguing that, while he represented the minor Coalition party, he should nevertheless stay on as prime minister on the basis of his reputation as an ‘outstanding Minister for Trade’, and ‘guardian of the interests of rural producers’.75 As part of its pro-McEwen campaign, the Australian rehearsed the charges against Newton and even claimed to have sighted Newton’s clandestine contract with the Japanese External Trade Organisation ( JETRO).76 In actuality, Newton had done little more than perform low level tariff information services for the Sydney-based JETRO and ‘no work of a political nature’.77 Reporting on the crisis in his own newsletter of 2 January, Newton explained the McEwen–Australian alliance against him in the following terms: ‘For years, Mr Murdoch has been obliging his editors to favour the Country Party … McEwen … has gone out of his way to flatter the “impressionable young publisher” and … done him some favours, notably in connection with television matters.’78

Newton’s experience as the first editor of the Australian lent his statements credibility but, despite their measured tone, the episode marked a significant downturn in his ongoing relationship with Murdoch.

McEwen’s biographer, in an examination of the episode,79 dismisses his subject’s allegations against Newton while acknowledging the prominent role played by the Australian. What was not made known until more recently was the extent of Murdoch’s involvement in federal police investigations ordered by McEwen over Newton’s alleged links to JETRO. Only in 2000 did Alan Ramsey, a prominent Canberra correspondent who was working with the Australian at the time of the 1967–68 episode, unearth evidence of Murdoch’s collusion with McEwen against his former editor. He revealed that information passed by Murdoch to ASIO had been incorporated in the Australian’s allegations of 6 January 1968 ‘at the direct instruction of Mr Rupert Murdoch’.80 Ramsey’s subsequent disclosure also confirms the growing rift between Murdoch and his former editor who, at one point, referred dismissively to his former boss as ‘that young whipper snapper from Adelaide’. Murdoch, having prepared the Australian article in question with additional input from McEwen, took the trouble to ring Newton and to remark: ‘This is the whipper snapper from Adelaide. I suggest you read my paper tomorrow’ and hung up the phone.81

If Ramsey in retrospect described the JETRO allegations and ASIO evidence as ‘laughable’, earlier writers had been equally critical of Murdoch and McEwen. McEwen’s biographer concurred that the Australian articles in question were ‘yellow journalism of the worst kind’82 in so far as Newton was merely one of a number of Australian journalists providing an economic information service to a variety of clients, including JETRO. Similarly, John Menadue, who was managing the Australian for Murdoch at the time, labelled the story ‘an awful beat-up directed by Murdoch’,83 albeit an effective one. At the time of publication, doubts were expressed about the wisdom of McEwen’s course. Commenting on the Coalition crisis in his influential ‘Looking On’ column for the Australian, Douglas Brass expressed alarm that ‘the government of this country’ should be determined by a ‘personal feud, however sincerely pursued’.84 Correspondents to the paper provide further insights into McEwen’s animus against Newton. One of McEwen’s strongest opponents within the Country Party, Queensland pastoralist CW Russell, wrote to defend himself against attacks by other correspondents over the Basic Industries Group (BIG), the free trade pressure group that had enlisted Newton’s services against McEwen and protectionism.85 Subsequent exchanges between Russell and the Australian during 1969–70 confirm the Australian’s reputation as a protectionist ally of both McEwen and Gorton against Coalition critics.86

Alan Reid’s opinion of the episode, as a gallery veteran and longtime Packer journalist, was that McEwen’s decision to ‘go after’ Newton, rather than dismiss him as ‘out of his class’, was a mistake that elevated Newton to national prominence in the aftermath of the leadership crisis.87 In fact Newton was already appearing on television by late 1967 as an influential economic commentator. In August, for example, he appeared on Bill Peach’s Today Tonight as a critic of the Country Party’s commitment to high tariffs and handouts for inefficient farm production.88 A few months earlier, when appearing on the same program to discuss afternoon newspapers, he described Murdoch’s Sun and Mirror scathingly as ‘probably the worst newspapers in the world’.89 Part of Murdoch’s ongoing frustration was that Newton was using his credentials as former editor of the Australian to promote views diametrically opposed to those of its proprietor.

As Reid intimated, the McEwen tirade gave a fillip to Newton’s newsletters as well as much needed publicity to his rural opponents. When the Country Party leader returned to the offensive in late March of 1968, renewing earlier allegations that Newton was a ‘secret paid agent of the Japanese Government’,90 the Australian again gave McEwen’s views front-page coverage, carrying a rebuttal by Newton on page two of the same issue. Newton claimed to have written to the new prime minister, John Gorton, explaining that the remuneration derived from his JETRO services amounted to less that 2 per cent of his annual income.91 Politically, McEwen’s approach appeared hazardous. Not only did the spectre of internal dissent bedevil the Coalition and give ample ammunition to a rejuvenated Opposition under Gough Whitlam, it also divided the gallery over the question of Newton’s lobbying on behalf of McMahon and Treasury. In reiterating his earlier charge, McEwen contended that Newton was a lobbyist masquerading as a journalist, one who was adversely influencing ‘a number of writers in the Press Gallery’. Subsequent calls by government members ‘to protect the position of bona fide members of the Press Gallery and to ensure that the ethics of the journalistic profession are not violated’92 constituted further attempts to weaken his position.

The Canberra press gallery, less malleable and more aggressive than previously, was in fact undergoing significant change in the post-Menzies period. In this regard, the advent of the Australian had played a significant role, not only through the efforts of Newton but also through the ongoing contribution of journalists such as David Solomon, Alan Ramsey and Mungo MacCallum. Senior Canberra political correspondent, Solomon, who had moved to the paper in mid-1967, recalled considerable movement in the gallery at that time93 as a new and better educated group took up positions there. One consequence was that the Liberals, and Gorton in particular, were targeted in the years 1969–73:

 

That there was a change in the product there was no doubt at all. Mr Gorton was correct in believing that the newspapers were far more hostile to him than they had been to his predecessors. The journalists were writing far more critical material; they were not taking everything he said at face value … The whole fashion in reporting from Canberra had changed.94

Another Australian journalist aware of Gorton’s fragile leadership position was Alan Ramsey, who observed at the time that the new prime minister ‘does have big problems’ and ‘will have to tread warily’.95 As deputy editor, Ramsey was at that time based in Canberra but flew to Sydney each week.96 A Canberra-based correspondent, he benefited from private briefings with the Prime Minister, whom he interviewed immediately after his appointment and again for an exclusive at the end of his first year in office. The Australian’s interview series, ‘The Power Game’, undertaken in late 1968, reinforced the new proximity of gallery journalists to government politicians, along with the ever-present threat of leaks as part of the Coalition leadership struggle. For his part, Ramsey pressed Gorton over his apparent unwillingness to involve his Cabinet in decision-making and his differences with Defence Minister Malcolm Fraser,97 grievances that would simmer throughout his leadership.

At Murdoch’s direction, the Australian continued its support for McEwen on tariff and trade issues. One longstanding McEwen proposal, previously vetoed by Holt and McMahon but supported by Gorton in Coalition, was the ‘McEwen Bank’, renamed the Australian Industries Development Corporation (AIDC).98 The AIDC was to be given the authority to raise loans and could be used to intervene in support of local interests in the event of foreign takeovers. Such a mechanism was anathema to many Liberals and Country Party free traders like the BIG, but it was attractive to Gorton’s centralising and unconventional style. The Australian and its proprietor evinced some sympathy for Gorton’s brand of maverick nationalism as McEwen’s new Coalition ally. Fearful of Australia becoming a backwater in the trading relationship with the United States and Japan, it observed in January 1969 that ‘Mr Gorton’s [views] are certainly closer to the type of policy Australia needs in foreign capital than is the twenty year old philosophy of his party, but he has some distance to go yet in refining and defining it.’99 Three days later, the Australian urged Gorton to take a stronger line in limiting foreign investment,100 adding a month later that the electorate was ‘overwhelmingly’ on the Prime Minister’s side over ‘his nationalistic actions of the past year’.101

If Murdoch’s Australian offered support for Gorton in office, the Prime Minister was at the same time coming under pressure from Newton to break with McEwen’s protectionist policies. In a pamphlet entitled The High Cost of Gortonism, Newton rehearsed earlier criticisms of McEwen on the grounds that foreign investment controls would destroy investor confidence in Australia, while propping up inefficient Australian companies in the event of takeover bids.102 In the same week as the Australian was praising the new nationalism of the Gorton experiment, Newton echoed Western Australian Premier Charles Court’s criticisms that such a stance was ‘ultimately damaging to the nation’.103 In contrast with the Australian, Newton was now endorsing the views of Packer’s Daily Telegraph and its Canberra correspondent, Alan Reid, in criticising the McEwen– Gorton axis and promoting McMahon as the Coalition alternative. According to a former Financial Review colleague, Albert Smith, Packer had previously reproduced Newton’s editorials in the Telegraph.104 In the Canberra gallery, Reid’s attitude towards Newton appears to have changed once the latter had left the Australian. After moving to expel Newton from the gallery in 1965, Reid was by 1968 actively supporting him against his critics.105

Within a year of assuming the leadership, Gorton, like McEwen, would clash personally with Newton, excluding him from press briefings after a heated exchange over foreign investment and tariff policy.106 To rid the government of its tenacious opponent, federal police were directed to raid Newton’s premises in May 1969 in a move that smacked of McEwen’s and Murdoch’s previous tactics against him. Again, the exercise appeared to backfire, sparking fears of censorship among the press. The Australian, for example, while unsympathetic towards Newton, publicly baulked at the tactics being used against him over what appeared to be ‘not even a genuine issue of government security’.107 Certainly, Newton’s willingness to leak confidential documents and unedited remarks by politicians was as lucrative as it was provocative. His newsletters, tinged with scandal, were proving increasingly popular with Canberra’s mainstream journalists, including those of the Australian itself. Following an embassy incident involving Gorton and a young female journalist, Newton’s leak in his Incentive newsletter of February 1969 brought the Australian presses to a halt, pending further developments.108 A combination of satire and scandal came to pervade Gorton’s term of office even before his re-election in 1969. Undoubtedly, Newton’s Incentive leaks and his allusions to the ‘stuttering waffle Mr Gorton serves up as speeches’ struck a chord with some in the gallery.

Ironically, this kind of unconventional reportage was to be perfected not by Reid or the Telegraph but by the Australian’s new Canberra correspondent, Mungo MacCallum, in conjunction with its cartoonist Bruce Petty. MacCallum, who began working under David Solomon in mid-1969, admitted at the outset to having little understanding of Canberra politics. His role as number two reporter was to cover the Opposition. He was of the new breed of younger journalists who were steadily replacing an older generation. MacCallum described his seniors in the gallery contemptuously as ‘superannuated or failed police rounds reporters’, content to write ‘little stories to fill up the back half of the paper’.109 Like Newton, MacCallum, who began to write a daily column covering parliamentary sittings, was alert to the market for political gossip in the federal capital. By this time he was moonlighting for Oz Magazine while using the nickname of Bungles to contribute satirical pieces to the Australian on ‘the inanities of Gorton’.110 His ‘Morning After’ column, which employed first person conversation and dialogue in order to ape Gorton’s speech mannerisms, was widely read and became a regular feature of the Saturday edition. But despite its popularity with young readers, it ran contrary to Murdoch’s political agenda and editorial directives. MacCallum remembered being cautioned by his Sydney superiors, but to little effect:

 

Every so often, they’d ring me up in Sydney. Adrian Deamer would ring me up and say ‘I think you’d better lay off Gorton for a couple of weeks! He was always nice about it, but you know, the theory was one had somehow to pretend that Gorton wasn’t as bad as he quite obviously was.111

Though not excluded by Gorton from press conferences as Newton had been, MacCallum knew that Murdoch would not support his promotion when Solomon departed in 1971.112 He was destined instead to continue his distinctive brand of new journalism with Nation Review and on radio.

If MacCallum, like his proprietor, considered the press to be an ‘active agent’ in federal politics,113 his irreverent brand of pro-ALP politics was still premature at News Limited. Moreover, the persistent practice of moonlighting for the ‘intelligent, muck-racking’ Oz Magazine exposed him to retribution on the Australian, though Deamer protected him on more than one occasion.114 Not only was MacCallum sending his more salacious copy to Oz Magazine as the ‘Adventure of Bungles’115 but he was also circulating gossip about the Australian itself. At one point, he claimed that ‘Murdoch censures everything out of his papers that is anti-Gorton’.116 Aware of Newton’s ‘vitriolic campaign against Gorton’, MacCallum accurately predicted his ‘Packer-type distaste’ for the Left after 1970.

The relentless provocation of Gorton, by Newton and MacCallum in particular, continued into 1970 with Newton’s publication of the Prime Minister’s picture with the caption ‘A silly old drunk man’.117 MacCallum’s satire in the Australian stopped short of Newton’s sniping, heightened as it was by his indignation at the involvement of the federal police. Even so, when deposed as Liberal leader, Gorton, in reminiscences for the Australian and Sunday Australian, regretted the enduring stereotype of himself as a ‘likeable rogue’ rather than a politician of stature.118

According to Solomon, the new-generation Canberra press gallery was not merely less respectful of conservative leaders; it was deeply suspicious of the government’s traditional allies in the gallery, led by Alan Reid (Daily Telegraph) and Ian Fitchett (Sydney Morning Herald). Newton’s guerrilla tactics, in the form of leaks, were being used more widely and aggressively by the press. As one newcomer observed:

 

We looked at the Liberal Party which certainly Reid, Fitchett and company didn’t do very much of … The old timers used to build up their contacts by praising those who leaked a little … Fitchett never criticised McEwen. Reid was slavishly praising of McMahon. You can pick their leaks.119

The growing influence of the gallery and its adversarial tactics were to prove damaging to Gorton’s career, after the Prime Minister took to flattering individual journalists from friendly papers with confidential interviews.

In February, 1971, a full-blown political crisis developed within the government of John Grey Gorton, during which the dramatic resignation of his Minister for Defence, Malcolm Fraser, precipitated a leadership spill. One journalist credited with breaking the story was Alan Ramsey, deputy editor of the Australian, although other gallery journalists, including David Solomon, were also pursuing it. In particular, Ramsey’s piece, ‘Canberra Warriors Fight for Supremacy’, prophetically warned that a rift between the Defence Minister and the army over the management of civil projects in Vietnam would, if unresolved, prove damaging to the Gorton government.120 Seizing the initiative on behalf of the Australian, Ramsey gained an interview with the Prime Minister in which he construed Gorton’s silences as criticism of Fraser. His published pieces, along with those of Packer journalist Robert Baudino, precipitated public defiance of Gorton on Defence Minister Fraser’s part, triggering a leadership challenge that saw Gorton deposed and Fraser relegated to the backbench.121

In this volatile political situation, Ramsey’s Sunday Australian piece was followed by the defence of his own allegations in response to attacks from the government. In the following week, further damage was inflicted on the Gorton administration by the Sydney daily press, with the Australian and the Daily Telegraph figuring most prominently.122 Hughes, in his detailed analysis of media coverage, concluded that the Australian exhibited a wider range of coverage on the issue than other dailies, including the Packer press, but was not supported by Murdoch’s other Sydney papers to any great extent.123 Ramsey’s pursuit of the February story, in close competition with the Packer press, was sufficiently dramatic to provoke an exchange in the chamber with the Prime Minister himself, during which Ramsey narrowly escaped being summoned to the bar of the House.124 While it was clear that the fall of Gorton was attributable to the gallery as much as the Australian, it was further evidence that its own journalists were not constrained by their proprietor’s support for Gorton the man and his nationalistic policies.

If the Australian criticised Gorton’s leadership in the lead-up to his defeat in the party room, it was even less sympathetic to his successor, William McMahon, whose close links to Frank Packer as owner of the Daily Telegraph and Sunday Telegraph ensured its continued opposition. Editorially, the Sunday Australian, like its weekday counterpart, maintained a progressive stance in world affairs, opposing the Vietnam War in its first issue of February 1971 and addressing new environmental concerns. By midyear, it was at loggerheads with the new McMahon administration over its lethargy in withholding and simply ignoring a series of parliamentary inquiries.125 In the issue of 16 May 1971, the Sunday Australian published a front-page editorial, ‘The Senate, the Press and the right to know’, defending itself against accusations of breaching parliamentary privilege for publishing the findings of a Senate report on drug abuse ahead of the government or its competitors. The issue of leaks was a continuing embarrassment for the McMahon government. Indeed McMahon’s previous reputation for leaking documents to discredit Cabinet colleagues was shortly to be reversed to the Sunday Australian’s benefit, when Gorton was persuaded to publish an account of his own controversial career as prime minister by none other than Murdoch himself.

Six months after the controversial launch of the Sunday Australian, Murdoch wrote to Sir Warwick Fairfax about an exclusive series of articles to be contributed to the paper by the former prime minister, John Grey Gorton, and warned of legal action should News Limited’s copyright be infringed by Fairfax’s papers.126 It was a major scoop for the Australian, engineered largely from London by Murdoch himself. According to Gorton’s recent biographer, Hancock, Murdoch had raised with Gorton the possibility of contributing an autobiography to the press.127 Despite the role played by the Australian in his political demise, Murdoch remained personally sympathetic to Gorton, not least because he had endorsed Murdoch’s Fleet Street acquisitions in Cabinet.128 In a manner reminiscent of his friendship with McEwen, Murdoch used the Australian to acknowledge Gorton, albeit belatedly and without the same willingness to interfere decisively against his own journalists. Murdoch also regarded Gorton’s iconoclastic brand of economic nationalism more favourably than the views of his Liberal Party rivals.

The initial idea of contributing an autobiography was subsequently renegotiated and an agreement reached whereby the former prime minister would contribute a series of articles to the Sunday Australian, reflecting on his recent term in office and the turmoil of his departure. Gorton was to receive $60 000 for the series through his intermediary and theatrical agent, JC Williamson. Entitled ‘I Did It My Way’ and ghost-written by Elizabeth Riddell of the Australian,129 it was serialised during August 1971 and attracted national attention. In addition to Cabinet colleagues, Gorton’s main target was Alan Reid, a veteran gallery journalist, whose recently published book, The Gorton Experiment, provided the first detailed insider account of the Gorton administration, including his overthrow. Gorton accused Reid, along with his proprietor Frank Packer, who was close to the new prime minister, of colluding in his defeat.130

These high level accusations, extending to the media itself, guaranteed the exclusive series a national readership. Normally, such incidents would appear retrospectively in an autobiography but the decision by Gorton to publish in the Sunday Australian while still serving in Cabinet was highly risky, albeit in keeping with his maverick character. Announcing the series on 8 August, the editor undertook a defence of Gorton’s leadership record and justified its publication as a necessary corrective to the ‘long process of almost unrelieved denigration’131 by the McMahon camp. If the Sunday Australian praised Gorton’s ‘refreshingly confident nationalist outlook’ and rejection of ‘bureaucratic processes as an end in themselves’, McMahon and his Cabinet reacted with outrage. Gorton was promptly summoned by McMahon and demoted for depicting his Liberal colleagues as a ‘disorderly collection of schemers and incompetents’.132 Gorton appeared unrepentant about what was deemed a damaging breach of Cabinet solidarity and persisted with the publication of further articles on a weekly basis. Murdoch’s Sunday Australian emerged as the winner in the renewed Liberal Party feuding. Murdoch’s Sydney rival, Frank Packer, was denounced by Gorton as a manipulative and reactionary proprietor, while sales of the Sunday Australian soared. News Limited subsequently placed its peak circulation at 450 000133 although Gavin Souter, the Fairfax newspaper historian, estimates that sales reached only 353 000 in late 1971.134 Evan Williams, deputy to the inaugural editor Bruce Rothwell and leader writer for the Sunday Australian, recalled that Gorton’s ‘I Did it My Way’ series doubled the paper’s circulation overnight though it soon ‘dropped back to where we were’ at around 350 000.135

MacCallum’s recollection that the Australian, at Murdoch’s direction, was pro-Gorton and pro-McEwen in the late 1960s needs to be qualified in view of Deamer’s elevation to the editorship in 1969 after deputising to Walter Kommer. With this change and Murdoch’s increasing absence came greater scope for senior journalists, including MacCallum himself. Under Deamer, the Australian embarked on a more independent course between the Gorton–McEwen axis on one hand and the rising influence of Whitlam’s rejuvenated ALP on the other. In keeping with Newton’s early direction for the paper, the Australian continued to elevate the Australia–Japan trade relationship above ‘our pathological attachment to great and powerful friends’136 in the changing contexts of Vietnam and the European Common Market.

In announcing its twenty-two page Japan–Australia supplement of May 1970, the paper emphasised the new found wealth of Japan and future links with Asia, asking its readers: ‘Is Australia prepared for these changes? We suggest not. For too long Australians have looked upon the Japanese phenomenon as a form of oriental aberration.’137

In the same month, the Australian was lukewarm about McEwen’s bill for an Australian Industry Development Corporation (AIDC), a scheme opposed previously by Holt and McMahon but supported by Gorton. Although it did not editorialise on the issue, the Australian gave ample space to the scheme’s critics, including executives in the banking sector who argued, along traditional lines, that the AIDC intervention merely duplicated the existing Australian Resources Development Bank and offended the ‘principles of private enterprise’.138 In the ongoing debate over tariffs and trade, Deamer’s paper was equally prepared to exonerate the Tariff Board and Alf Rattigan from allegations by McEwen and the Country Party that its decisions constituted a ‘direct attack on industrial protection’.139 While the Australian was prepared to publish, at Murdoch’s direction, a McEwen document attacking the Tariff Board in one of his last submissions to Cabinet, the paper was no longer enthusiastic in his defence.140 From a foreign affairs perspective, it was openly critical, as Robert Duffield confirmed in labelling the reverse domino theory, to which both Gorton and McEwen subscribed, a ‘self fulfilling prophesy’.141

If the Australian supported Gorton against the states over moves by Japex and other oil companies to mine the Great Barrier Reef, it was not reliving the xenophobia of the White Australia Policy. Rather it continued to regard Japan as Australia’s essential trading partner in the absence of British markets. The nervous wool market during 1970–71 was a case in point, when Japan as Australia’s largest customer provoked anxiety by reducing its Australian imports. With a sharp decline in the price of wool, pressure mounted for government intervention and the reconstruction of the Australian Wool Board, reviving debate about protection and the wisdom of subsidies for rural industry. In February 1970 when McEwen announced ‘big changes for the wool grower’ and controversially removed the embargo on the export of merino rams, industry groups became polarised over the issues. Although the Australian Wool and Meat Producers’ Federation supported McEwen in seeking a subsidy from Cabinet, it adopted an anti-McEwen position, critical of the Minister’s ‘hotch potch of subsidies’ for the sector.142

The Australian, in response to the ‘rural crisis’, introduced a ‘Man on the Land’ segment written by rural economist Adrian Lynch. The paper was by now clearly impatient with McEwen after his scheme for cost compensation was rejected twice in Cabinet. It argued, in hard economic terms, that indiscriminate subsidies with price support can lead to acceleration in producers requesting even higher levels of support, concluding that ‘limits are reached even in a country as tolerant of inefficiency and sectional handouts as Australia’.143 It was apparent, even to McEwen’s former supporters, that the Country Party leader was no longer winning the debate and that his future was in doubt. In the following issue, the Australian went so far as to publish a rebuttal by McEwen’s arch-critic, CW Russell, of his ‘weak federal leadership’ and an expression of support for the Labor Party.144 Max Newton, as Russell’s ally against McEwen, had already switched political allegiance over the vexed issue of protection. No longer confident in McMahon or Treasury’s capacity to vanquish McEwen and Gorton, he had taken the step of publicising Labor’s rural policies in a pamphlet of 1969 which echoed Russell’s criticism and described the Wool Board as a ‘political arm of the Country Party’.145

OEBPS/images/9780522859911_FC.jpg
MURDOCH’S FLAGSHIP

Denis Cryle






OEBPS/images/logo.jpg





