



  [image: cover]






  




  

    Lance Price has witnessed the battle between Downing Street and the media from both sides. He was a BBC political correspondent for many years before working inside

    Number 10 as a media adviser to Tony Blair. He is now a writer and political commentator. His first book, The Spin Doctor’s Diary, was published in 2005.


  




   




  Further praise for Where Power Lies




  ‘Beautifully written and very illuminating’ Vernon Bogdanor, Professor of Government, Oxford University




  ‘A compelling account of how politicians and the media struggle for mastery of public opinion . . . rich with historical detail, penetrating in its analysis and

  entertaining in its anecdotes . . . the sharpest contemporary account I have read’ Andrew Rawnsley, Observer




  ‘An enthralling history of the relationship between prime ministers and press barons and between spin doctors and their often guileless supplicants . . . a well told and

  salutary tale . . . shaming to both sides of the divide . . . it should be required reading’ Rod Liddle, Sunday Times




  ‘Valuable . . . highly instructive’ Andrew Gimson, Sunday Telegraph




  ‘The best guide to the armed frontier between politics and journalism that I have ever read’ Anthony Howard




  ‘Entertaining, convincing and thorough, Price takes us on an insider’s tour of the badlands between two domains: the media and politics. Fact-packed, quote-stocked

  and masterly, a book to be read for reference, for scholarship or for fun’ Matthew Parris




  ‘Where Power Lies lays bare the forces behind the most powerful job in the land. Next time you’re in an argument about whether the media run the country,

  have this book to hand . . . A gripping read’ Jeremy Vine




  ‘A marvellous insight into the power struggles between the two trades . . . a riveting read . . . well researched and Price doesn’t pull his punches. It will

  change your view of prime ministers. And the press’ Caroline Davidson, Edinburgh Evening News




  ‘Balanced and rewarding . . . it has clear lessons for what future Labour leaders, and prime ministers of whatever party should do’ Peter Riddell,

  Progress




  





  

    ALSO BY LANCE PRICE


  




   




  The Spin Doctor’s Diary




  Time and Fate




  





  [image: ]




  





  First published in Great Britain by Simon & Schuster UK Ltd, 2010


  This paperback edition published by Simon & Schuster UK Ltd, 2011


  A CBS COMPANY




  Copyright © Lance Price 2010




  This book is copyright under the Berne convention.


  No reproduction without permission.


  All rights reserved.




  The right of Lance Price to be identified as the author of this work has been asserted by him in accordance with sections 77 and 78 of the Copyright, Designs and Patents Act,

  1988.




  Simon & Schuster UK Ltd


  1st Floor


  222 Gray’s Inn Road


  London WC1X 8HB




  www.simonandschuster.co.uk




  Simon & Schuster Australia


  Sydney




  PICTURE CREDITS


  Getty: 1, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 12,

  14, 17, 19, 20, 26, 27, 28, 29


  Corbis: 2, 13, 30


  Political Cartoon Gallery: 7


  Mirrorpix: 8


  Lebrecht Music & Arts: 9


  Solo Syndication: 15, 16


  Daily Telegraph: 23, 31


  Rex: 24


  Steve Bell: 25


  Gerald Scarfe: 32




  Every reasonable effort has been made to contact copyright holders of material reproduced in this book. If any have inadvertently been overlooked, the publishers would be glad

  to hear from them and make good in future editions any errors or omissions brought to their attention.




  A CIP catalogue record for this book is available from the British Library.




  ISBN: 978-1-84739-285-5


  eISBN 978-1-47113-657-3




  Typeset in Bembo by M Rules


  Printed in the UK by CPI Cox & Wyman, Reading, Berkshire RG1 8EX




  





  CONTENTS




  

    

      Acknowledgements and notes




       




      Introduction: The Power and the Glory




       




      PART ONE: PRIME MINISTERS V. THE MEDIA: THE CONTEST TURNS PROFESSIONAL




      1. War and Peace: Lloyd George (1916–22)




      2. ’Tis Pity She’s a Whore: Bonar Law, Baldwin, MacDonald (1922–31)




      3. A Farewell to Arms: MacDonald Again, Baldwin Again, Chamberlain ‘never again’ (1931–40)




      4. Put Out More Flags: Churchill (1940–45)




      5. Of Mice and Men: Attlee, Churchill Again (1945–55)




      6. Great Expectations: Eden, Macmillan, Douglas-Home (1955–64)




      7. Brave New World: Wilson (1964–70)




      8. Three Men and a Boat: Heath, Wilson Again, Callaghan (1970–79)




       




      PART TWO: PRIME MINISTERS V. THE MEDIA: TWENTY-FOUR-HOUR NEWS AND THE MEDIA DEMOCRACY




      9. She: Thatcher (1979–90)




      10. Decline and Fall: Major (1990–97)




      11. A Man for All Seasons: Blair (1997–2007)




      12. Sunset Song: Brown (2007–10)




       




      Conclusion: Atonement




       




      Notes




      Bibliography




      Index




   



      List of Illustrations


    


  




  





  To my parents, Jean and Colin




  





  

    

      

        Public sentiment is everything. With public sentiment nothing can fail. Without it nothing can succeed. He who moulds opinion is greater than he who enacts

        laws.




        Abraham Lincoln




        Whoever controls the media, controls the mind.




        Jim Morrison


      


    


  




  





  ACKNOWLEDGEMENTS AND NOTES




  If the former German chancellor Konrad Adenauer was right that ‘history is the sum total of things that could have been avoided’ then

  there is a great deal in the pages that follow which future prime ministers and their sparring partners in journalism might wish to avoid. Almost without exception, the many people who agreed to be

  interviewed in the course of my research shared the hope that relations between Downing Street and the media can be put on a more sensible footing in the future than they have been in the past. I

  am grateful to them all for their time and valuable insights. Most cannot be named for obvious reasons. They include current and former Downing Street staff, special advisers and civil servants

  from permanent-secretary level down, government directors of communication past and present, and senior correspondents and editors from most national newspapers. Those who were willing and able to

  speak on the record are named in the text. The contributions of the others were no less appreciated. I was fortunate to be able to talk to Number 10 press secretaries from Sir Trevor Lloyd-Hughes,

  who entered Downing Street with Harold Wilson in 1964 and allowed me to be the first author to quote from his unpublished memoirs, to Simon Lewis who left with Gordon Brown in 2010.




  Of the many political observers, both professional and amateur, who offered invaluable criticism and helped correct my errors along the way I would like to thank in particular Professors Peter

  Hennessy, Vernon Bogdanor, Ivor Gaber, Brian Brivati and Bob Franklin as well as Steve Richards, Michael Cockerell, Peter Kellner, Michael Crick, Ben Brogan, John Rentoul, Nicholas Jones, Matthew

  Parris, Julian Glover, Robert Peston, Julia Hobsbawn, Andrew Currie, Matt Aston, Mark Bennett, Scott Gill, Scott Solder, Malcolm Crayton, Dave Piggin, Chris Poole and Marnix Elsenaar. Thanks to Tim

  Benson at the Political Cartoon Gallery in London for his help with the illustrations. Anthony Howard, who died as the finishing touches were being made to this paperback edition, was a great

  source of help and encouragement throughout. He believed in both politics and journalism as noble professions and had the wisdom and experience to distinguish the worthy from the unworthy and the

  courage to say so. We are the poorer for his loss.




  I am indebted to Andrew Gordon for getting the project started and to my editor Mike Jones, Rory Scarfe, Karl French, Gina Rozner and the rest of the team at Simon and Schuster. My agent Broo

  Doherty showed her characteristic patience and good sense throughout and her access to supplies of excellent red wine didn’t go amiss either. Thanks, Tom. The staff at the British Library

  were courteous and efficient throughout the long months of research. It almost became a second home. At my first home my civil partner James put up with my absences, and my distractedness when I

  was around, with as much good humour and understanding as anybody could ask for.




  Where Power Lies became more ambitious in scope as it went along but even now it is far from a complete record of the history of either Downing Street or the media in the period it

  covers. It concentrates on the relationship between the two. If at times there appears to be an elephant in the room, or even several at once, it is in the interests of keeping the text to a

  manageable length and sticking as much as possible to the point. Highly significant developments on which prime ministers and journalists had a great deal to say barely feature, if at all. They

  include the Irish question, the women’s movement, the end to colonialism, and numerous wars. Where other events – the general strike, the abdication crisis, Suez, Iraq – do

  receive more attention it is because they shed important light on the endless tussle between the power of Downing Street and the power of the media. The same goes for the efforts of the parties in

  opposition to enlist journalists in their attempt to gain power. The media is, or should be, far more important to opposition politicians whose only currency is words than for prime ministers who

  have the power to act. There could be a whole book in that, but here they feature only when, as with Neil Kinnock’s defeat in 1992, their experience had a direct impact on subsequent

  attitudes within Number 10.




  Some prime ministers get more attention than others, but then some took the media a great deal more seriously than others. A. J. P. Taylor observed that ‘history gets thicker as it

  approaches recent times’ and so it does here. Part One, which covers the period before the advent of 24-hour news and the government response to it, includes the history of thirteen

  premierships. Part Two outlines the experience of just four. Downing Street’s preoccupation with the media has grown enormously in recent years, but the fundamentals of the relationship have

  changed less than might be imagined. David Lloyd George eyed the media of his day just as warily as David Cameron does now. And the question of where power really lies is as significant as ever it

  was.




  





  
INTRODUCTION: THE POWER AND THE GLORY




  

    

      The men who create power make an indispensable contribution to the nation’s greatness, but the men who question power make a contribution just as indispensable,

      especially when the questioning is disinterested, for they determine whether we use power or power uses us.




      John F. Kennedy, 1963


    


  




  The British are not given to revolutions. Even the ‘Glorious Revolution’ of 1688, which brought to an end the absolute power of

  monarchs and ushered in our parliamentary democracy, was something of a myth. It wasn’t really a revolution at all. There was no popular uprising. Power changed hands at the top thanks to a

  coup d’état and a foreign invasion. The Bill of Rights that the ‘revolution’ helped establish made precious little difference to the lives of ordinary Britons. In

  2009 we witnessed an Inglorious Revolution. This time the people did rise up, although their anger was played out in the media not on the streets. It was the greatest shock to the political system

  since the days of David Lloyd George almost a century ago. The aftershocks continue to reverberate in the new parliament elected in 2010. Generally the British prefer to let democracy look after

  itself. It is sometimes referred to as ‘Britain’s gift to the world’ but sadly we all too often take it for granted. Most of the time voters are happy to put their cross on a

  ballot paper every four or five years and then let parliament get on with the job. A disturbingly large number of people don’t bother to vote at all.




  It takes something pretty serious to shake us out of our complacency. In the early years of the twentieth century, when Lloyd George was in high office, it was the attempt

  by the House of Lords to block social reform and the absence of votes for women. Early in the twenty-first century, however, it was expenses claims for bath plugs, moats and duck ponds that

  provoked so much fury. Yet they were just the symbols. The scandal over MPs’ allowances was about more than that. Representative democracy relies on the assumption that those we elect can be

  trusted to behave responsibly and in the public interest until the next time they come looking for our votes. Now it seemed they could not. In the view of the Sunday Times, ‘The

  disclosures over MPs’ expenses have turned a general lack of respect for politicians, which some put down to the decline of deference, into open contempt. We may have thought MPs were merely

  incompetent; now we know many are no better than fraudsters, thieves and benefit cheats.’1 MPs of all parties hung their heads in shame.

  Reputations were destroyed and careers brought to a premature end. The survivors limped into the 2010 election uncertain what further punishment lay ahead. David Cameron became the biggest casualty

  of the haemorrhaging of political trust when he failed to secure the majority that should have been his for the asking and was forced to share power with the Liberal Democrats. No leader was

  trusted to govern alone.




  It fell to the UK’s first peacetime coalition for over 70 years to show that the whole political class had learned its lesson. It was not just individuals but institutions that were

  perceived to have failed. Constitutional reform, the demand for radical change in the way Britain is run, had been turned from a minority obsession to a national concern. It was a serious election

  issue for the first time in living memory. And while the coalition parties didn’t always agree on how to address that concern they knew they couldn’t ignore it. Power – who had

  it, where they got it from, how it was exercised and how it could be taken away – was no longer something the voters were prepared to ignore. The integrity of parliament, not something to

  which most people had given much thought until now, had been shown to be a myth. ‘Change’, to which all new governments pay lip service, had become a necessity.




  For once journalists, who are usually to be found in opinion surveys languishing with politicians and estate agents among those least deserving of the public’s trust,

  had been spared. The shaft of light that had exposed parliament’s failings came from the media, and in particular a paper usually thought of as a pillar of the Establishment, the Daily

  Telegraph. Those MPs who tried to raise questions about newspaper ethics, chequebook journalism or the purchase of stolen information, were wasting their breath. The public didn’t want to

  hear. The media had done what the media was supposed to do: expose wrongdoing in high places and hold the powerful to account. Yet Martin Kettle in the Guardian did ask, ‘What aspect

  of the restoration of trust in politics would be in the media’s interest? The answer is no part of it at all. A media that have become progressively less engaged with serious political

  argument and progressively more focused on personal frailty, foible and failure is one of the shapers of the nation’s political problem, not the deliverer from it.’2 Another dissenting voice was Sir Peregrine Worsthorne, former editor of the Sunday Telegraph. He admitted that his view – that an over-powerful

  media was a threat to the nation’s institutions and that the real scandal was ‘not so much one of MPs fiddling their expenses, as of the Daily Telegraph seizing on this excuse to

  launch a circulation stunt,’ – would appear ‘wholly out of date’. And so it did. But he also pointed out that the expenses scandal was ‘caused by the media: by

  the Thatcher government’s fear of media outrage if, as recommended at the time by an independent inquiry, it put up MPs’ salaries. Rather than run the risk of the inevitable fury, the

  government thought up the expenses system, which has been the cause of all the trouble.’3 But for most people the media were part of the

  solution not the problem.




  Having declared the political system broken, the media then set about discussing how to fix it. Acres of newsprint and hours of broadcasting time were spent analysing not just the claims for

  duck ponds and second homes, but the balance of power at Westminster itself. Should parliament and its scrutiny committees have more; the executive, the prime minister and the party whips less?

  Should the voters be able to unseat MPs in exceptional circumstances? Should parliament be made more representative by changing the electoral system? By contrast, few questions were asked about the

  power of the media and, in the circumstances, understandably so. Left to its own devices, parliament would never have revealed the full story of how its members were

  exploiting the self-regulating system of expenses and allowances. It took a newspaper campaign to expose the inglorious conduct of MPs. If they couldn’t be trusted then there would have to be

  much greater transparency about what really goes on at Westminster. And transparency is something journalists, those valiant pursuers of the truth, strongly support. Except, that is, when it comes

  to themselves.




  If we are to make the most of this rare period of genuine public interest in where power lies in Britain, the relationship between the media and politics cannot be ignored. If for no other

  reason than that so many people in both professions would prefer to keep their dealings with each another away from public scrutiny. In the two volumes of Margaret Thatcher’s memoirs, running

  to almost 1,500 pages, there is not a single reference to Rupert Murdoch. Tony Blair managed five in his without adding significantly to what we already knew. And yet Blair was the last prime

  minister to try to engage in a serious debate about media ethics and to argue that journalists just as much as politicians should question whether their behaviour was always right or in the public

  interest. Gordon Brown tried first to placate the media by promising an end to spin. When that backfired with the scandal over the antics of his own head spinner, Damian McBride, Brown retreated

  into a sullen resentment against both the written press and the broadcasters for their perceived hostility to him. According to Lord Mandelson, who had urged the prime minister to get rid of

  McBride before the scandal broke, ‘Gordon’s justification was that as long as the Tories used people like their communications director, the former News of the World editor Andy

  Coulson, to engage in bare-knuckle fighting in the media, he was entitled to keep Damian.’4




  In May 2010 Andy Coulson joined David Cameron in Downing Street. He brought with him some serious baggage in the form of unresolved allegations that the News of the World had been party

  to the tapping of mobile phone messages to thousands of politicians and celebrities while he was editor.5 Coulson resigned in January 2011 still

  denying knowledge of allegations that refused to go away. His departure removed one impediment to Number 10’s ability to criticise media ethics. Although my experience

  in Downing Street, by no means unique, suggests there is little high moral ground to occupy. I took a call from a well-respected political editor who made an extraordinary offer. In return for some

  private information that he wanted, information that reflected badly on the Conservative party, he would say in print that it had come from ‘senior Tory sources’. In other words he

  would not merely hide where his information came from, he would lie about it. To my shame I agreed. He got his story and the fingerprints of Downing Street were well and truly hidden. There are, of

  course, journalists of great integrity just as there are politicians who have never abused the trust of their electors, but neither profession can claim an unblemished record for honesty.




  Where Power Lies is an attempt to shed a little more light on the cloud-covered territory where the worlds of journalism and politics overlap. I have spent long enough criss-crossing that

  rocky terrain to know that it can never be mapped with complete accuracy. Anybody hoping for clear and unambiguous signposting should turn back now. It is a place where private conversations,

  off-the-record briefings, nods, winks and gestures of a less friendly nature are often the language of choice. But the territory is too important to be left to those of us who already know our way

  around. This book is largely free of the perpendicular pronoun, although I get a walk-on part in chapters nine and ten and a small supporting role in chapter eleven, but the reader deserves to know

  where the author is coming from. For seven years I was a BBC political correspondent doing my best to treat all views equally. From 1998 I was first a special adviser at 10 Downing Street, where I

  deputised for Alastair Campbell, and then the Labour party’s director of communications. During those three years the only views that counted for me were Tony Blair’s. Since 2001 I have

  been a freelance commentator, liberated at last to say just what I think. So Where Power Lies is not ‘a spin doctor’s guide to prime ministers and the media’. Far from it.

  There’s no doubt I contaminated my impartiality when I went to work at Number 10, and perhaps some of my integrity, too. But I also got a glimpse of how government really works, and of where

  power really lies, that not every journalist is privileged to see.




  Flaubert said our ignorance of history makes us vilify our own age.6 So Where Power Lies also attempts to put the

  relationship between politics and the media that we see today into an historical context. It opens in the darkest days of the First World War, when the press was widely believed to have been part

  of a conspiracy to replace one prime minister, Herbert Asquith, with another, David Lloyd George. It ends with the demise of Gordon Brown, who faced similar accusations of having used his allies in

  the media to help undermine his predecessor and force him from office. Whatever the truth, it is clear that there were journalists on both occasions who were not content to be mere bystanders. One

  senior newspaper correspondent was refreshingly frank about his own role in recent events when he said to me: ‘One of the most interesting things about the first draft of history of the New

  Labour government and of Gordon Brown in particular is the extent to which the media, and particularly the journalists who were involved with Gordon, are going to tell the true story about how we

  were all implicated in the dirty business of Gordon Brown. How we all colluded in advancing Gordon Brown’s interests.’ He even went as far as to describe what went on as

  ‘treachery’. He might have added that he, and others like him, wasted little time in turning against the man they had helped into Downing Street once they decided he didn’t

  measure up to the job after all.




  A similar fate befell David Lloyd George, who was built up by the press when it suited it and then discarded when it no longer had any use for him. Again, in the 1960s, Harold Wilson went from

  being the darling of the media to believing they were out to destroy him. These men, and many others besides, soon learned that consistency and loyalty are not attributes for which journalists are

  famous. Stanley Baldwin, a Conservative prime minister in the twenties and thirties whom powerful press barons really did try to destroy, said they aimed for ‘power without responsibility

  – the prerogative of the harlot down the ages’. The words were written for him by Rudyard Kipling, but nobody has ever put it better. When the unusually honest correspondent I referred

  to above, a thoughtful and serious man, spoke of ‘treachery’ it was because he agreed with Baldwin that prime ministers should be chosen by open and democratic means. Yet he was ready

  to admit that he, like many journalists in his position, was easily flattered and rather enjoyed it when a man who aspired to lead the country came looking for his help.




  The independence of the British media may be a myth but it is one that has been around for a very long time. It was no one man’s creation, but was described best by the legendary editor of

  The Times, John Delane, in 1852. In his view the proper relationship between the press and politicians was unambiguous. ‘The purpose and duties of the two powers are constantly

  separate, generally independent, sometimes diametrically opposed . . . To perform its duties with entire independence, and consequently with the utmost political advantage, the press can enter into

  no close or binding alliances with the statesmen of the day, nor can it surrender its permanent interests to the convenience of the ephemeral power of any government.’7 I suspect most journalists today would say ‘hear, hear’ to that. I doubt if any would claim it was an accurate description of how the relationship works in

  reality. In truth, the two powers are constantly intertwined, rarely independent, sometimes even working in harness. To maximise their commercial advantage and to exert the greatest political

  influence, journalists enter into all manner of secret alliances with politicians, including the prime minister of the day, surrendering any claim to genuine independence and often bolstering

  rather than scrutinising those in government or aspiring to government.




  The media, or at least those in the media who help cover what goes on at Westminster, don’t merely observe the political system; they are part of it. They don’t just scrutinise the

  exercise of power – a recent study claimed that a new form of ‘monitory democracy’ has now evolved8 – they are elements

  of the machinery through which it is exercised. If as voters we have a right to know what our elected representatives are up to – and we do – then as readers, viewers and listeners we

  have a right to know how those who inform us and influence our opinions behave also. Only then can we start to make sense of all the allegations and counter-allegations of spin, bullying and the

  illegitimate use of power and influence that both sides hurl at each other at regular intervals.




  Tony Blair and Gordon Brown didn’t invent spin. The media was manipulated ruthlessly by or on behalf of David Lloyd George, Neville Chamberlain, Winston Churchill,

  Margaret Thatcher and most of the other prime ministers covered here. Anybody who thinks Rupert Murdoch has too much influence for a man whom nobody elected should take a look at what press barons

  like Lord Northcliffe and Lord Beaverbrook tried to do in the twenties and thirties. And while ‘client journalism’9 was a term

  first coined under New Labour to describe those who willingly enter the service of a politician or faction, it could have been used just as well at almost any point in the past hundred years. There

  were journalists and editors no less willing to give up their independence to serve Lloyd George, to protect Churchill, to idolise Margaret Thatcher or, far worse, to appease Adolf Hitler at the

  behest of Chamberlain. In the summer of 1918 the following advertisement appeared in the pages of The Times: ‘PUBLICITY. – Experienced Journalist undertakes, with good results,

  Newspaper Publicity work for public men, philanthropic or business enterprises. – R.M., Fleet Street, E.C.4.’ Today there is no need to advertise. Politicians and their advisers seek

  out and cultivate those who will do their publicity work for them.




  Some cross the line unambiguously. Many of the most effective ministers of information and prime-ministerial press secretaries started their professional lives as journalists. Alastair Campbell

  and Andy Coulson are only the latest. They do it, in part at least, because politics can be addictive and power a notorious aphrodisiac. As Bill Deedes, who was an information minister under Harold

  Macmillan and later editor of the Daily Telegraph, put it somewhat quirkily, ‘There is a great invisible struggle going on as to who really has the most power – the government or

  the newspapers. We don’t even admit this to our own wives . . . There’s a high sex drive on both sides.’10




  Charles Hill, another former cabinet minister, who joined the ranks of the media, as chairman of the BBC, referred to the relationship as being like that between a husband and wife. ‘The

  husband – the government – is older, and heavier than his wife, serious minded, a bit pompous, rather humourless and slow of speech . . . the wife – the press – is livelier,

  shrewder and more perceptive, wise to the ways of the world, quick of tongue and addicted to gossip. Of course, husband and wife bicker: she often drives him to distraction.

  But he cannot do without her and he knows it.’11 That sounds very sexist and rather dated now, but it is also a little too comfortable,

  implying that it’s only natural for them to get into bed together.




  The American writer H. L. Mencken famously said the relationship should be akin to that between a dog and a lamp-post, although he didn’t say which was the dog and which the lamp-post.

  Animal imagery is always popular in the context of both professions. To Denis Thatcher journalists were ‘reptiles’. Tony Blair characterised them as ‘feral beasts’. For all

  their similarities, journalists and politicians are breeds apart. When they get too close it is like the coming together of a horse and a donkey. They might get some satisfaction out of it but the

  result is rarely attractive and invariably sterile. The only question, to be crude, is: who’s screwing who? It’s a question people have been asking ever since David Lloyd George first

  turned the gentler art of mutual flattery and persuasive discourse into the cruder practices of bullying and spin. With characteristic stubbornness the unwholesome by-products of unnatural

  relations between politicians and the media have delivered well-aimed kicks to the democratic system ever since.




  In 1916, the year Lloyd George became prime minister, a man by the name of Kennedy Jones was elected to the House of Commons for the first time. Jones had helped found the Daily Mail

  alongside Alfred Harmsworth, later Lord Northcliffe, so when he wrote a book, Fleet Street and Downing Street, he knew what he was talking about. ‘The root of the trouble,’ he

  said, ‘lies in the fact that each seeks to employ the other for its own ends, and each is aware of it. And so the two streets assume a semi-contemptuous attitude, each exaggerating its own

  value and importance and belittling the work and abilities of the other.’12 His analysis of the way it worked and the risks it posed for

  the prime minister of the day are no less pertinent today. ‘A daily paper thrives on news. The government and its departments have in their possession news – valuable news. This is the

  way and these the means whereby Downing Street by skilful manipulation has always sought to dominate Fleet Street. In neither street is there any deficiency of brains. Fleet Street is conscious of

  how it may be worked, but knows its worth and puts a price on its publicity. If Downing Street refuses to pay what it may consider an exorbitant fee there is trouble. The two

  spring apart like a broken bow, and henceforth, until the fracture is mended a perpetual jangle ensues.’ It is a jangle that has regularly disturbed the peace at Westminster ever since those

  words were written.




  Some of the prime ministers covered here understood the media particularly well because they had worked as professional journalists themselves, among them David Lloyd George, Ramsay MacDonald

  and Winston Churchill. The young Harold Wilson applied for a job on the Guardian, and even Ted Heath was once news editor of the Church Times, although it wasn’t something he

  bragged about later. No doubt Tony Blair and Gordon Brown could have made a living writing for newspapers, although probably at different ends of the market. They all preferred to go into politics

  because they believed that was where the real power – the power to make things happen and change people’s lives – lay. The power of the media, such as it was, deserved respect but

  never held the same attraction.




  Those who control so much of the news fascinate those who make so much of the news and vice versa. Prime ministers believe they are in office to exercise power but they live with the fear that

  men whom nobody elected might snatch it from them. At the root of that fear is a deeper anxiety. Who is best able to reflect and to shape public opinion? As Kennedy Jones understood, ‘There

  is an obvious similarity between the politician and the journalist, in that for his success each is dependent on gauging aright the popular mind.’13 Which is why any modern prime minister will use whatever means he can get away with to secure a good press. As James Harding, editor of The Times, acknowledged,

  ‘spin is not, in and of itself, a sin. There is something Luddite about the popular tendency to bemoan modern, media-savvy politics and remember with misplaced nostalgia a lost age of

  intelligent public debate. To rail against focus groups and polling, artful speechwriters and rapid rebuttal, targeted messaging and expensive advertising, is to wish that politics can live out of

  time. The politician who eschews spin is as self-denying as the farmer who shuns fertiliser.’14 As long ago as 1919 Kennedy Jones was

  warning of the dangers that spin, although he wouldn’t have recognised the word, presented for journalists. Trouble would follow whenever ‘Fleet Street lends

  itself for any reason whatsoever to the manipulations of Downing Street, and allows its daily news to be garnished by the clever fingers of the Government or the ministers of the

  day.’15 These days that news can often be garnished and not always in a manner that Jones could have predicted. Clever fingers are put to

  work to try to whip up the kind of stories Number 10 believes the voters want to read. No longer content to dole out the valuable news at its disposal to those journalists who can be trusted to

  repackage it appropriately, Downing Street has been guilty of creating valueless news in order to satisfy a perceived demand. Like candyfloss, stories have been spun from very little to appear

  larger and more eye-catching than they really were. Along the way the distinction between the public interest and what interests the public was quickly forgotten.




  The intention may have been to try to reconnect what politicians say with what the majority of the public are thought to care about, but the consequence led directly to the disillusionment with

  all politics that was expressed so vocally in Britain during the expenses crisis. James Harding had already predicted as much when he warned that, ‘Spin reinforced a vicious circle of

  suspicion in politics, while a calculating politician, a cynical media, and a distrusting public reinforced one another to hollow out the national conversation.’16




  Governments have become so alarmed that the public are switching off from politics that prime ministers will now engage with any passing media fancy rather than risk appearing remote. What

  started almost tongue-in-cheek when Tony Blair called for the release from prison of a person who didn’t actually exist, Coronation Street’s Deirdre Rachid, has become a matter

  of habit. Gordon Brown clearly thought somebody would be impressed that he had taken time out from dealing with the global economic crisis and the expenses scandal to call Simon Cowell and ask

  after the health of the talent-show contestant Susan Boyle.17 By indulging the whims of popular journalism Downing Street has squandered its

  greatest asset – the authority of the office of prime minister. Where once the prime minister’s words had scarcity value and were listened to with care, they have been devalued to such

  an extent that they jostle for attention alongside those of anybody else with access to the media. Worse. When they are heard they are often treated as toxic, never to be

  taken at face value, only to be handled as one, almost certainly unreliable, version of the truth.




  It is tempting to put all the blame on the politicians, but Professor David Marquand makes a persuasive case for pinning a sizeable share of responsibility on the emergence of a ‘new media

  elite, more arrogant and self-serving, less civilised and far more aggressive than the ones it had replaced . . . Like Beaverbrook and Northcliffe, Murdoch and lesser moguls such as the latest Lord

  Rothermere and (until his disgrace) Conrad Black sought power without responsibility. They faced fewer obstacles than their predecessors had done. They had no other elites to contend with and, in

  the fluid cultures of the late twentieth and early twenty-first centuries, there was an insatiable appetite for easily digested information, titillation and opinion, the commodities in which they

  dealt.’18 On this analysis the media stand alongside Downing Street as the two great powers in the land. Little wonder, then, that they

  are so obsessed with one another.




  It is true that, if we exclude the increasingly common presence of babies and young children in the Downing Street flat, the media are unique in their ability to keep prime ministers awake at

  night. They are also proof that Lord Hailsham’s aphorism about ‘the elective dictatorship’19 is only partly true. Dictators

  close down newspapers they don’t like; prime ministers just wish they could. It’s more than thirty years since Hailsham gave the lecture that brought the phrase to prominence. Since

  then prime-ministerial power has only increased further. The position carries with it more executive authority than any other in the democratic world. When our system is described as

  ‘presidential’ it underestimates the truth. With a secure majority in the House of Commons and the support or acquiescence of the cabinet, the prime minister is subject to few of the

  checks and balances that constrain, for example, the President of the United States. The other powers in the land, the House of Lords, the courts, the monarchy, can all be overruled if necessary.

  Mercifully the military never flexes it muscles, no matter how unhappy its leaders may be with their civilian bosses. And even when the occupant of Downing Street is a devout Christian the Church

  can be safely ignored.




  There is one thing that will make a prime minister stop and think before taking action and that is a bad headline or the fear of one. We should probably be grateful for

  that. A free and vigorous media is essential in any democracy, and all the more so when there are few other constraints on the executive. The prime-ministerial beauty sleep remains undisturbed by

  thoughts of overmighty bishops or monarchs, and over that first cup of coffee it is not the proceedings of the previous day’s debates in the Upper House or the court reports that are scanned

  for danger signs. If there is a threat it is more likely to be contained within the daily summary produced by the government’s media-monitoring unit.




  This document, which runs to several pages, is the single most widely read report inside Number 10 and throughout Whitehall. That fact alone tells us almost all we need to know about the

  sensitivity of the government to what the media have to say. The politicians and civil servants aren’t scanning the report to discover the news. If they are any good at their jobs they know

  most of that already. They are looking to see what the media have to say about the performance of the government, its ministers and, most significantly, the prime minister. We have become used to a

  media that devotes fewer and fewer resources to finding out and telling us what’s going on in the world and more and more to either predicting what might happen or commenting on what already

  has. If anything this should make prime ministers sleep a little easier. There are so many columnists and commentators now, all of them competing to have something original to say, that the

  influence of any one individual or newspaper is greatly reduced. The impact of the internet has accelerated a trend that was already well under way. The days of ‘The Thunderer’, when an

  editorial in The Times could shake empires, are long gone and thank goodness. Prime ministers do worry about what the papers say, however, or at least they have people to worry for them,

  because in the broad fabric of competing opinions a common thread almost always emerges. Collectively the media can help define a premiership. They can’t fabricate its defining

  characteristics but they can amplify them. As the former Daily Mirror director Hugh Cudlipp, one of the great figures of twentieth-century popular journalism, recognised: ‘A newspaper

  may successfully accelerate but never reverse the popular attitude which common sense has commended to the public.’20




  For a new prime minister, time is of the essence. Walter Mondale, whose presidential ambitions in the United States were swept aside by the ‘great

  communicator’ Ronald Reagan, put it well when he said, ‘Political image is like mixing cement. When it’s wet you can move it around and shape it, but at some point it hardens and

  there’s almost nothing you can do to reshape it.’21 Thus Thatcher was strong but wouldn’t listen. Major was weak and had no

  firm beliefs. Blair was willing to say anything to court popularity. Gordon Brown is an interesting case. The cement appeared to have set, leaving him looking forever like a man who had struggled

  and failed to measure up to the job he’d always coveted. Then the world changed around him and he had a rare opportunity to reshape his image into something less belittling. For a while he

  seemed to have some success but then found himself being sucked back into the same mould.




  This obsession with image has led some, like Professor Bob Franklin, to believe that ‘Britain has become a “media democracy” in which politicians and policies are packaged for

  media marketing and public consumption’.22 In 1997 Richard Eyre, then director of the National Theatre, suggested that ‘all

  politics has declined to the condition of show business, and all politicians have been obliged to become performers. They choose their costumes carefully, their décor fastidiously; their

  fellow actors and agents; they study their scripts, they rehearse, they put on make-up and they give performances; they adapt their acting styles from the would-be intimacy of the small screen to

  the not-to-be-avoided histrionics of the public platform; and sometimes, often disastrously, they improvise.’23 Roy Hattersley was

  already out of date when he put the opposite view a year earlier: ‘Performance, the theatre of politics, is an essentially supplementary activity.’24 He quoted Stephen Sondheim on grand opera to ask, ‘What sort of show is it that regards the singer as more important than the song?’ Sadly we now know the

  answer. It is the show that has been on the road for so long that its big numbers have been reduced to the status of lift music. Nobody is listening any more.




  Why has this happened? Because most prime ministers, encouraged by the legions of press advisers and pollsters that surround them, have come to believe that journalists are far more powerful

  than they really are. That belief has, in itself, strengthened the media and weakened the office of prime minister. And, in the process, far from winning the approval of the

  media, it has earned politicians in general and prime ministers in particular a mixture of ridicule and contempt. Having seen politicians demean themselves as they scrabble for their favour, the

  media have reported the sound bites and broadcast the pretty pictures but lost any respect they might once have had for those who supply them. It is hardly surprising that the public has followed

  suit.




  Yet it is a consistent feature of the long battle for supremacy between Downing Street and the media that those prime ministers who fretted most about getting the support of the media not only

  failed to keep it, but also performed less well in office as a consequence of trying. Harold Wilson may have won four general elections out of five but much too much of his time was wasted

  obsessing about what journalists wrote and plotting his revenge on those who displeased him. Even in the 1960s his friends thought he was going ‘mildly off his rocker’25 in the process, long before there was any evidence of actual dementia. Anthony Eden and John Major were also among the worst offenders. Memoirs and

  diaries from the time of their administrations, in the 1950s and 1990s respectively, are full of references to their constant preoccupation with what was being said about them. Gordon Brown

  demonstrated an excessive sensitivity to media criticism, sometimes publicly and much more often in private. And like the others he was undoubtedly a less successful prime minister as a

  consequence. Tony Blair’s relationship with journalists was the most fascinating of all. He often said that complaining about the media was like complaining about the weather. It didn’t

  make it any better. Blair used journalists to help him achieve much that he set out to do, but failed to pursue some of his most ambitious dreams in part, at least, because he thought the attempt

  would cost him too much support in the media.




  In their different ways, and in the face of very different challenges, the prime ministers of the past hundred years who had the greatest impact were also those who fretted least about the

  media: Margaret Thatcher because she didn’t need to, Winston Churchill because he had more important things to do, and Clement Attlee because he simply wasn’t

  interested. Both Thatcher and Churchill had the benefit of powerful friends in Fleet Street willing to do much of their work for them. They themselves recognised the importance of a good image but

  had no intention of ceding to journalists one ounce of real power. Indeed, Thatcher used the media to increase her own strength and gathered journalists as courtiers to help win her battles and

  vanquish her foes, all at a modest cost to her that was the best bargain in British politics. Her success has had a profound effect on everyone who has occupied Downing Street since her tearful

  exit in 1990. John Major, Tony Blair and Gordon Brown all believed that her success in winning so much support, not to say adulation, in the press was the key to her electoral success. As a result

  they exaggerated the power of the media and paid a heavy price for it. The election of 1992 had a profound effect on each of them, too. That contest, in which John Major triumphed against the odds,

  was followed by the claim that ‘It’s The Sun Wot Won It’.26 It was by no means the first such assertion by the press.

  In close to half the general elections since the First World War one newspaper or another has claimed to have swung the result. If you believed every press baron’s boast then Lloyd George,

  Attlee and Wilson, to name but three, would never have become prime minister without them. The history that follows weighs up the evidence but not once is the case for media supremacy proven. An

  opposition leader seeking to impress the voters relies heavily on the media to help put across his or her positive message. There’s only so much an aspirant to power can actually do; he

  relies on what he can say. If much of the popular press decides what he has to say isn’t worth taking seriously then he has a problem. But a convincing and confident leader of any party whose

  political standing puts it within a shot of power should be able to use the media to his advantage. It doesn’t make for such a catchy headline but elections are won or lost by parties and

  their rival candidates for the post of prime minister not by the media.




  In the election of May 2010 the media’s influence on the final outcome was anything but decisive. Like opposition leaders before him, David Cameron had worked hard to maximise his support

  among newspaper columnists and leader writers. With Andy Coulson’s help he had considerable success. The typically melodramatic conversion of the Sun was only

  the most high-profile example. The Tories secured a clear majority of newspaper endorsements but came nowhere close to winning a similar share of the popular vote. Overall, the papers could claim

  neither to have fully reflected nor altered public opinion and the impact of the TV debates was at best inconclusive.




  After the election David Cameron and Nick Clegg, the Liberal Democrat deputy prime minister, faced a challenge that had never before arisen in the media age: how to communicate and develop

  relationships with journalists both on behalf of their respective parties and as a coalition seeking to speak with one voice. The media also found themselves in uncharted waters. Historically it

  has been between elections that they have wielded most influence, but two parties are harder to bully than one. In the past, as we shall see, proprietors and editors have gone way beyond the

  entirely honourable pursuit of campaigning journalism to try to exercise real power. On occasions they have entered the political fray themselves, launching campaigns with candidates in

  by-elections and massive propaganda offensives designed to reverse government policy and even force a change of government itself. More often than not they have been humiliated. When it comes to

  individuals, they have certainly succeeded in hounding ministers from office, sometimes with good cause, sometimes not. As for prime ministers, however, they have always failed. The media alone

  have never created a prime minister and never destroyed one. Where they have succeeded all too often is in convincing prime ministers that they, the media, are more powerful than they really are.

  You can’t blame them for trying but more fool the politicians for believing it. As Eleanor Roosevelt said, admittedly in a different context, ‘No one can make you feel inferior without

  your consent.’27




  It is when prime ministers feel they owe something to the media that the weakness sets in. David Lloyd George was never given to feelings of inferiority, but after he ousted Herbert Asquith in a

  coup in which the newspapers were key players he never escaped their grasp. Peter Hennessy observed that, ‘by the change of administration in 1997, sensitivity towards the media had infected

  governmental life so deeply and comprehensively that its contagion affected and distorted virtually every aspect’28. But if we want to

  look for the moment when the virus of media fixation first entered the political bloodstream then the darkest days of the First World War are as good a place as any to start.

  It was then that the struggle for supremacy was first joined in earnest, a struggle that even now remains unresolved.




  





  
PART ONE





  PRIME MINISTERS V. THE MEDIA:




  THE CONTEST TURNS PROFESSIONAL




  





  
1




  WAR AND PEACE: LLOYD GEORGE (1916–22)




  

    

      Politicians are like monkeys. The higher they climb the more revolting are the parts they expose.




      Gwilym Lloyd-George


    


  




  When David Lloyd George supplanted Herbert Asquith in December 1916, Downing Street opened its doors for the first time to the modern age of the

  media-conscious prime minister. Previous holders of the post had without doubt cultivated an image and revelled in the attention of the press. The dandy Benjamin Disraeli, the war hero Lord

  Wellington, the precocious and aloof William Pitt the Younger were all in their own ways larger-than-life politicians. What made Lloyd George different was that, while the others drew strength from

  how they were perceived, he depended on his image for his very survival. It was his making and ultimately it was his undoing. Historically his misfortune is to be forever associated with that

  image, and in particular the less edifying aspects of it, rather than for his many achievements. Prime ministers can never escape responsibility for how they are remembered and Lloyd George is

  certainly no exception. He made no objection when people expected great things of him and had no cause for complaint when they felt let down. His oratory was mesmerising but

  he, like so many others with an instinctive gift for communication, found that what he did mattered more than what he said. Many of the defining characteristics of what we now call

  ‘spin’ first emerged during his time in high office and, as ever, there was a price to pay.




  Lloyd George had a clear strategy for dealing with the press: ‘What you can’t square, you squash. What you can’t squash, you square.’1 He had little choice. Having deposed the Liberal leader, Herbert Asquith, he became a prime minister without a party. Without any of the usual ties of loyalty to sustain him in

  office, he kept the part as long as he looked the part. He was the first also to learn the hard way that journalists love nothing better than to build you up in order to knock you down. As Bernard

  Ingham, Margaret Thatcher’s press secretary, put it eighty years after Lloyd George’s fall from grace, ‘common sense (and hard experience) teaches that the media worm always

  eventually turns on a government and consumes even the hand that feeds it’.2




  It all started so well. At the outset of his premiership Lloyd George was nothing short of a national celebrity. His face was everywhere, in the papers, on posters, in films and in endless

  cartoons. There was a star quality about him that captivated some and deeply unsettled others. With his great fluency, his easy manner, the twinkle in his eye and his unstuffy, direct way of

  speaking he reached out to and inspired people who didn’t normally pay much attention to politicians. In many ways he was the Tony Blair of his day.




  In some respects the similarities between the two men are uncanny. Once in power Lloyd George tore up the rulebook. He was a man in a hurry, interested only in what would get things done. He was

  soon accused of running a presidential style of government, of circumventing the traditional civil service and relying heavily on his personal advisers. He wanted to break the mould of the old

  party system where he had never felt comfortable and took a positive pleasure in just being different. All of which was manna to Fleet Street. Here was a prime minister who gave them what they

  wanted, good copy. He made news with almost everything he said and everything he did. The newspapers lapped it up and he courted them as none of his predecessors had ever done.




  Like other prime ministers who enjoyed, for a while at least, powerful support in the press, Lloyd George was a strong and determined war leader. The reason normally loyal

  Conservative newspapers, as well as others sympathetic to his own Liberal party, backed him was the belief that he would do better than Asquith at waging all-out war. It was not what he went into

  politics to do. As chancellor, his determination to push through a Budget to fund radical social reforms, including the first old-age pensions and sickness benefits, helped break the blocking

  powers of the House of Lords. He brought the same resolution to the conduct of the war, believing in victory at almost any cost. In the face of bloody reverses and unimaginable horrors on the

  battlefields of France and Belgium he never lost the will to fight to the end.




  Like Blair, when he finally resigned in 1922 Lloyd George was seen to be tarnished goods. He was a huge figure on the international stage, preoccupied with the politics of the big powers but

  devoting much time and energy to trying to find a peaceful settlement in Ireland, the Middle East and, yes, even what is now Iraq. But at home his government had lost its authority and was

  haemorrhaging credibility. Personally he was mired in scandal over the granting of honours, from peerages to humble knighthoods, in return for cash. The press lords had done very nicely out of his

  honours lists without even having to dip into their pockets but that didn’t restrain them from self-righteous indignation. When the newspapers turned on him he had few friends left to

  sympathise with his plight. His enemies, some of whom had been happy to serve under him when the going was good, shook their heads sagely and said he had supped with the devil and was now paying

  the price. If the newspaper proprietors with whom he had both flirted and sparred proved to be fair-weather friends, then more fool him.




  We shouldn’t get too carried away by the parallels. At least Tony Blair won a general election fair and square to get the top job. The media may have fallen for his charms, but it was the

  voters who gave him his mandate. Whereas, to his dying day Asquith believed Lloyd George had ousted him in a coup driven by the newspapers. The claims of some arrogant press barons helped convince

  him he was right. But the media didn’t make Lloyd George prime minister any more than they would, eighty years later, put Blair into Downing Street. What they did for

  both was to give them crucial support while they established themselves in office. To Blair, who had little love for the party he led, and to Lloyd George, who was disowned by the Liberals the

  moment he entered Number 10, the support of the press provided important breathing space. It was raw politics that brought each of them down. Lloyd George fell because the Conservative party that

  had supported him as an expedient no longer had any use for him. He may have disappointed the traditionalists in his own party but at least he was a great believer in the traditions of parliament.

  So much so that he remained an MP for twenty-three years after resigning as prime minister. Tony Blair quit the Commons the very same day.




  The press tired of both men, as they always do of such individuals, but in the decades that separated their two governments the nature of the media changed out of all recognition. Fortunately

  for Lloyd George he governed in a more respectful age, one when private vices rarely made it on to the front pages. He wouldn’t have survived five minutes with the popular press of today. He

  was the first man of truly humble origins, and, incidentally, the first and only Welshman, to make it to the top of what Disraeli first dubbed ‘the greasy pole’. He was always conscious

  that he lacked the private means that sustained so many of his colleagues and shamelessly lined his own pockets once he got there, leaving office far wealthier than when he entered it. Shame was

  not a word that appeared to feature in his private lexicon. In the drawing rooms of polite society, where he never fitted in, he was known as ‘the goat’. His personal life reflected his

  general disregard for the rules of convention. He lived openly with his mistress, his secretary Frances Stevenson, and saw little reason to curb his enthusiasm for sexual philandering other than to

  keep his wife, who stayed at home in Wales for much of the time, from erupting. Yet none of it appeared in the press.




  Later in life he hosted a private dinner at a London hotel. The guests included Sir Oswald Mosley, the British fascist leader. Mosley remarked, ‘this will hit the roof if it gets

  out’. Lloyd George was unruffled as ever, replying, ‘My dear boy, if everything I have done in this hotel during the last forty years had got out, you have no idea how many times I would have had to retire from politics.’3 The relationship between the press and politics then and now is as different

  as a top hat to a hoodie.




  Today’s newspapers may be partisan, prurient and prejudiced, but in the first quarter of the twentieth century many were either the playthings of proprietors or the prostitutes of parties.

  From the point of view of the political classes, they were not so much domesticated animals as part of the family. Many of the great titles – some we would still recognise, others that have

  long since disappeared – were joined at the hip to either the Conservative or Liberal establishments. In some cases this reflected the views of the millionaire press barons who controlled

  them. Others didn’t just lap up the propaganda of the side they supported out of loyalty, they were as good as owned by them, subsidiary holdings of the party organisations. Before long this

  shabby business would be on the wane. Newspapers would become more expensive to own and the parties’ pockets weren’t deep enough to keep up. With a wider readership came advertising

  revenues that bought political independence. Relations between Downing Street and Fleet Street were soon to get a great deal more fractious, but when Lloyd George was catapulted into Downing Street

  in December 1916, press support was still a commodity that could be bought and sold.




  Newspapers were rarely profitable and so were easy pickings for wealthy men. The Liberal chief whip and the Tory party chairman saw it as part of their jobs to find well-heeled supporters to act

  as front men, investing in titles that would otherwise go under or, worse still, fall into the hands of the other side. So the Liberals effectively owned the Westminster Gazette, a very

  influential evening paper despite having few readers outside London, the Daily News, less overtly political but more widely read, and the best-selling Daily Chronicle. The Tories had

  the snobbish Morning Post, the Pall Mall Gazette, the Daily Telegraph and the Observer as well as dozens of regional titles including the Yorkshire Post.

  Conservative-party money was also sunk into the Daily Express through a Canadian-born Tory MP by the name of Max Aitken.




  Aitken was an extraordinary character, now remembered as one of the great press barons of the twentieth century but then more interested in playing kingmaker than proprietor. He may have been a

  Conservative but it was Lloyd George who turned him into him Lord Beaverbrook in 1917. On Christmas Day the new prime minister sat down to lunch with Sir George Riddell,

  chairman of the News of the World. ‘I see that Max Aitken has got his peerage,’ remarked the newspaperman. Lloyd George laughed heartily. ‘Yes, my first peer! He had a

  great deal to do with the formation of the government.’4 Lloyd George enjoyed the company of men like Beaverbrook and Riddell. Their trade

  fascinated him. A few years later Beaverbrook penned some reflections on Lloyd George and his dealings with the press. ‘Mr Lloyd George,’ he observed, ‘falls into the class

  neither of the sensitive nor of the indifferent. He is himself too much a part of the movements of popular opinion to be unduly resentful of its blame or to be scornful of its praise. He frankly

  accepts press criticism as one of the most important presentations of the national mind . . . He likes a good press like a shopkeeper likes a good customer.’ And in words that could be used

  to describe many of those who became prime minister after him, Lloyd George was judged to be ‘over-subtle in studying the press . . . He reads too much into what is often merely the result of

  haste, accident or coincidence. He searches for a motive in every paragraph.’5




  Beaverbrook will feature heavily in the story of the battles between Downing Street and Fleet Street over the next thirty years but at first it was by no means clear in which of the two streets

  he would make his name. He got involved in newspapers only because he was very rich and his Tory masters wanted his money to help them buy influence. He wrote a cheque for £25,000 to the

  editor of the Express on the steps of the Monte Carlo casino in 1911 at the request of Andrew Bonar Law, a fellow Canadian and leader of the Conservative party. The same year the Tories

  offered him a knighthood. He was told it was ‘for the purpose of rewarding me for services to come’,6 an unusual interpretation of the

  honours system to say the least. They wanted to keep him sweet so that they could use his money again for the same purpose. But he was a slippery character and in 1916 he took a controlling

  interest in the Express on his own behalf not the party’s. The date was significant, which is why he kept what he’d done secret. It coincided with the coup that put Lloyd George

  into power. Had it been made public, Asquith and his supporters would have had yet more evidence for their theory of a press conspiracy.




  Not all newspapers relied on party money. The Manchester Guardian, then owned and edited by the magisterial C. P. Scott (who first declared that ‘comment is free but facts are

  sacred’), was Liberal out of conviction and its support all the more valuable for not being bought. On the other side the Daily Mail and The Times backed the Tories without

  being paid to do so. They were owned by the other great press baron of the time, Alfred Harmsworth, 1st Viscount Northcliffe, the father of modern popular journalism.




  In his last few years Lord Northcliffe’s grasp on reality would slip away from him. Before his death in 1922 he was to be found driving about in his blue Rolls-Royce, firing off shots from

  his revolver at imaginary enemies, ranting about assassination attempts with poisoned ice cream and calling his editors at all times of the night to demand that they sack most of their staff. In

  1916 he was merely power crazy. He didn’t much like politicians and he was very happy to be thought both cleverer and more powerful than they were. Northcliffe once tried on Napoleon’s

  hat and wasn’t joking when he said he’d make a better emperor. Merely deposing prime ministers was clearly well within his assessment of his own strength and ability. The morning after

  Lloyd George’s victory Northcliffe rang his younger brother Cecil, then MP for Luton. Had he seen that day’s Morning Post? The paper’s headline was in the form of a

  question. ‘Who Killed Cock Robin?’ it asked, referring to Asquith’s demise. ‘You did!’ replied Cecil, telling his brother exactly what he wanted to hear.




  Yet in his more considered moments, even Northcliffe was forced to admit that Asquith’s days were numbered with or without the influence of the press. There was intrigue, certainly, but

  the main players were politicians not newspapermen. The papers didn’t make Lloyd George prime minister but the events of 1916 proved a major turning point nonetheless and they are worth

  looking at in detail. For the first time the media played a significant, though not decisive, role in deciding who should occupy Number 10. The struggle for supremacy between Fleet Street and

  Downing Street was suddenly much more evenly balanced. From then on, like two arm wrestlers who refuse to give up, first one then the other might appear to have the upper

  hand but neither would ever walk away the undisputed winner.




  Lloyd George’s accession was no ordinary transfer of power. It was a coup against the serving prime minister in the middle of a war. The myth that newspapers can make or break prime

  ministers was born with Asquith’s own conviction that an overmighty press had been responsible for his demise. He did what all powerful men do when they come a cropper: he looked for somebody

  else to blame. Lloyd George had certainly cultivated the press although he claimed never to have wanted the job but only to change the way the war was being run. In April 1916 he had invited C. P.

  Scott to his house outside London and had shown the great man a letter. It was his resignation from Asquith’s government. Scott was duly impressed and urged him to go to the back benches

  where he could be more effective in opposing the current strategy. The letter was never sent, but by the time the crisis came to a head eight months later Scott and others who had been taken into

  Lloyd George’s confidence had no doubt that his opposition to Asquith was principled and not opportunistic. Despite all the newspaper criticism of his war strategy, or lack of it, Asquith

  continued to get enough personal support in the Liberal-owned press to mislead him about the strength of his position. He was a politician from a different age, hopelessly ill equipped for the task

  in hand. Eventually he had to go because his policy was wrong, not because the papers said it was.




  Asquith had always been dismissive of journalists, saying even of those who supported him ‘the Liberal press is written by boobies for boobies’.7 He was aloof and had nothing of the common touch. Above all, he was a gent when his rival was clearly anything but. Asquith’s bland but easy style had worked well in

  peacetime. Now that the country was waging a war of unprecedented brutality he looked out of place. He enjoyed country weekends out of town with his formidable second wife, Margot, and on

  weeknights MPs couldn’t help but notice that he was a bit the worse for drink. They nicknamed him ‘Squiffy’ and the word soon entered the popular vocabulary. He had a proud record

  of domestic reform to his name, but he liked to work by lengthy discussion and compromise. And that, thought Lloyd George and his standard bearers in Fleet Street, was no way to run a war.




  We have become used to seeing contemporary political crises played out in the TV and radio studios and in December 1916 it was to the media of the day that the main players turned to watch the

  latest instalments in the crisis unfold. Fleet Street became a player in its own right because the politicians made it one. It was hardly surprising, then, if, in the aftermath, the press

  exaggerated its own role in what had happened and the losing side chose to believe it. One reason events took Asquith by surprise was that there weren’t supposed to be sides. Since May 1915

  the Conservative party had been in coalition with the Liberals to demonstrate national unity and aid the war effort. He had hoped that the two parties would bring their supporters in the press

  together too in the kind of patriotic alliance of opinion that all wartime premiers crave. Unfortunately for Asquith, one man in particular stood outside that cosy consensus and his newspapers were

  so widely read that they were able to drag Fleet Street opinion in quite a different direction.




  Lord Northcliffe had a healthy contempt for much of what went on at Westminster and was interested only in producing successful and popular newspapers. Whenever he allowed himself to get too

  close to those in power he always regretted it. J. A. Spender, editor of the Westminster Gazette, recalled a train journey with him after the war. ‘He spoke bitterly about the

  ingratitude of politicians and their tortuous ways, and said that journalists had far better stick to their newspapers and give them a wide berth.’8 Northcliffe controlled half the circulation of the entire London press with papers at both ends of the market. The Daily Mail, which remains in the hands of his

  descendants even now, was then a broadsheet but already intent on barking its strident views as aggressively as it could. It was hugely successful and had the largest daily circulation in the

  country. The Times was less widely read but often considered to be ‘the voice of the nation’. Northcliffe, not unlike Rupert Murdoch, put his stamp very firmly on the

  mass-circulation paper while letting The Times enjoy a greater measure of editorial freedom. But unlike Murdoch he gave his editors hell on a daily basis. When he didn’t get his way he

  was capable of furious rages. His refusal to follow any party line and his willingness to attack without mercy anybody who he felt was letting the country down made him at the same time feared,

  despised and mistrusted. Beaverbrook, who would vie with him for the credit for deposing Asquith, although by different means, said simply that he was the greatest figure who

  ever strode down Fleet Street.




  In 1916 the influence of Northcliffe and his fellow proprietors was at a peak as a direct result of the war. As the casualty lists from the front started to be published, newspaper readership

  rose significantly. The creation of the coalition government had largely closed down debate about the war at Westminster, creating a vacuum the papers were more than ready to fill. In Lloyd

  George’s own assessment, ‘the press has performed the function which should have been performed by parliament’.9




  The papers had been in a truculent mood almost from the outbreak of war thanks to the first serious attempt by a British government at media management. Lloyd George may have been the first

  prime minister to suffer from a fixation with the media, but Herbert Asquith had been the first to try to fix what they wrote in a systematic way. He learned a lesson that many future prime

  ministers would have to relearn. If you make life difficult for journalists and try to tell them what they should be reporting, they will make life twice as difficult for you when they get the

  chance. Realising that public opinion was likely to play a far bigger role in this conflict than it ever had previously, Asquith’s government had set up two agencies to control access to

  official information. The first was the ‘press bureau’, designed as the conduit through which ‘all information relating to the war which any of the departments of state think

  right to issue is communicated to the press’. The second was the Foreign Office news department. Both were presented as attempts to help journalists by giving them easier access to the facts.

  Except that it didn’t work like that. News desks were getting more information about how the war was going from their sources in Berlin and elsewhere than they were from either agency at

  home. The Liberal editors protested in private, but the Tory press was on the rampage. Asquith met a delegation of editors to hear their complaints and, according to one, conceded there was some

  evidence ‘of news and particularly bad news being kept back or mutilated’. Nothing much changed as a result of the meeting except that the stock of goodwill towards the prime minister

  depleted still further. J. A. Spender of the Westminster Gazette was the nearest thing Asquith had to a real friend in Fleet Street and even he agreed that the system

  had been ‘corrupting to the press, and a fatal snare to politicians’.




  The quest for reliable information, and for the secrets the censors didn’t want published, brought Northcliffe into contact with a young Australian by the name of Keith Murdoch.

  Murdoch’s son would later eclipse him in the history of the trade but it is not hard to see where Rupert’s flair for self-promotion and thirst for power came from. Keith Murdoch had

  been with the ANZAC troops at Gallipoli, in part as a journalist, but also as an agitator and unofficial representative of the man who would go on to become Australia’s prime minister,

  another Welshman, Billy Hughes. Murdoch’s accounts of the incompetence and corruption of the British officer class were not exactly dispassionate or even-handed and were largely based on

  generalisations. In one famous letter he described ‘high officers and conceited young cubs who are plainly only playing at war’.10 But

  Northcliffe was delighted. He used Gallipoli as an example of Asquith’s ineffectual war leadership and after the troops were successfully evacuated at the end of 1915 The Times even

  hailed Murdoch as ‘the journalist who stopped a war’.11




  On the Western Front Northcliffe had a different issue with which to fight back against the censors. No amount of obfuscation could cover up the fact that Britain’s troops in the trenches

  were desperately short of munitions. Through the Daily Mail in particular, Northcliffe blamed Asquith and, even more so, his war secretary, Lord Kitchener. Kitchener may have been the poster

  boy of the war – YOUR COUNTRY NEEDS YOU! and all that – but he was failing to deliver and Northcliffe’s papers said so in no uncertain terms. To attack the prosecution of a war

  while it’s still going on is to invite the charge of giving succour to the enemy, and so it was for Northcliffe. Copies of the Daily Mail were ceremoniously burned at the London Stock

  Exchange and the paper was banned from the service clubs of Pall Mall after a particularly sharp attack on Lord Kitchener. Northcliffe was convinced the war secretary was retaliating by having

  people spy on him, tap his phones and open his letters. Whether this was true or an early sign of his paranoia, Northcliffe wasn’t a man to be silenced by intimidation, real or imagined.




  In any case he knew that most Tory MPs and some Liberals, including Lloyd George, agreed with him. The unofficial alliance against his own leader between Lloyd George and

  the press was already starting to take shape by the time Asquith announced the formation of his grand coalition with the Conservatives in May 1915. Lloyd George was made minister of munitions but,

  despite Northcliffe’s campaign, Kitchener kept his job in overall control of the war effort. Asquith wasn’t going to let Northcliffe or anybody else decide the composition of his

  government, although by the autumn of 1915 he was ready to dismiss Kitchener in his own time. Ironically, it was the press who stopped him doing so. On 6 November 1915 the Globe had the

  scoop that Kitchener was for the chop. Like some of the best scoops, it was true at the time. The government, as governments do, felt obliged to deny it and then went further, banning the newspaper

  from publishing for two weeks. When it reappeared it had to print a statement to the effect that there were ‘no grounds of dissension between Kitchener and his colleagues’. It was

  balderdash, as everybody in the know was aware. The government was denying the truth and bullying the press into printing what it knew to be false.




  There’s no evidence that Lloyd George had given the Globe the story but only collective cabinet responsibility prevented him from agreeing publicly that Kitchener should be sacked.

  Conservative members of the coalition suffered the same constraints. In A. J. P. Taylor’s words, ‘this was the perfect government, if the object of politics be to silence

  criticism’.12 But it didn’t last long. Many on the back benches in all parties were deeply unhappy with the conspiracy of silence at the

  top. They were not convinced Asquith’s coalition would bring the end to the war any closer. That Lloyd George was getting on quickly with the job of increasing the supply of shells did not go

  unnoticed in the tea rooms of Westminster or a mile or so away in the newsrooms of Fleet Street. People were starting to ask what he could do for the war effort as a whole if he was given the

  chance.




  Asquith was living on borrowed time but he alone seemed oblivious to the fact. Again it is worth quoting his closest newspaper ally, J. A. Spender: ‘Asquith never could be got to see that

  his peacetime method of silence and magnanimity and leaving-the-country-to-judge would not avail him in war, and in spite of many urgings he would neither meet his press

  critics and conciliate them nor reply to them in public. Everyone in the world, certainly everyone in Fleet Street, seemed to know what was afoot in the autumn and winter of 1916, but it was

  useless to take warnings to Downing Street. Asquith was still persuaded that all his geese were swans, and all his colleagues loyal, and that anything which appeared to suggest to the contrary was

  either a heated imagination or the malicious gossip of Fleet Street.’13




  Lloyd George was playing an altogether different game. While Asquith shunned journalists, Lloyd George courted them. And how. Tony Blair famously flew to the other side of the world to charm

  Rupert Murdoch. Lloyd George didn’t have to go so far but he too was accused of flirting with his party’s traditional enemies. The Daily Mail was ready to back anybody who would

  take the fight to the enemy with conviction and Northcliffe had his eye on Lloyd George. It had the makings of a dangerous alliance. Sir George Riddell warned Lloyd George to his face that

  ‘the Liberal journalists are very suspicious of you. They hate Northcliffe so much that they will not scruple to attack you and your policy if you identify with him.’14




  Lloyd George was media savvy enough to be aware of the risks. In all likelihood the Conservative papers would drop him and go back to their natural allies just as soon as it suited them. He knew

  the Tory establishment despised him. According to the editor of the Daily News, A. G. Gardiner, he had long been seen by them as yet another affliction that threatened society,

  ‘sometimes it was the black death, sometimes the small-pox, now it was Mr Lloyd George’.15 They remembered that he’d been virtually

  a pacifist during the Boer War and had always championed the poor against the rich. He was in danger of alienating his true supporters to win the fickle backing of new ones. Already his support for

  all-out war against Germany had led his radical friends to believe the Conservatives had captured him and it made him very uncomfortable.




  To redress the balance Lloyd George did his best to court C. P. Scott at the Manchester Guardian. Scott thought of himself as the conscience of true Liberalism and wasn’t easily

  persuaded but eventually he succumbed. Lloyd George also made it his business to befriend Robert Donald, editor of the ultra-Liberal Daily Chronicle, who would become an even more valuable

  ally when the time came. He even invested much time trying to win over W. Robertson Nicholl, the editor and publisher of the non-conformist British Weekly, a journal

  with a derisory readership but one made up of just the kind of people who had once adored the Welsh Wizard.




  At the other end of the circulation graph, Lloyd George had strong supporters among those who controlled the best-selling Sunday papers: not only Riddell at the News of the World, even

  then a hugely popular and profitable title, but also Sir Henry Dalziel, proprietor of Reynolds’ News. Riddell was another of those curious Fleet Street grandees who, like Beaverbrook,

  was willing to trade proximity to power for the promise that nothing he learned there would be published without permission. He was also very generous with his own money. Peter Mandelson would have

  to resign from Tony Blair’s cabinet over a home loan from a ministerial colleague. Lloyd George made it to be prime minister despite accepting both a car and the lease on a five-bedroom house

  from a Fleet Street editor. And without an expenses form or allowance claim in sight.




  In terms of newspaper influence the laid-back prime minister was now massively outgunned by his wily, hyperactive lieutenant. To a modern eye it looks like nothing other than a man carefully

  laying the ground until the time came to strike. The nearest parallel is perhaps Michael Heseltine, another Welshman, working the media assiduously while he waited to launch his bid to topple

  Margaret Thatcher. Lord Buckmaster, the solicitor-general, who was in charge of the press bureau, complained that ‘many of the more powerful newspapers’ had been benefiting from a kind

  of backstairs patronage making ‘the proper execution of my duties extremely difficult’. In his assessment, ‘there were people anxious to secure newspaper support who, in return

  for press favours, were friends of the newspapers when difficulties arose’.16 Lloyd George wasn’t the only suspect but his Liberal

  colleagues couldn’t help but notice the favourable comments he was getting in traditionally Conservative papers. He professed his loyalty to Asquith and no smoking gun has ever been produced

  to show that he was actively plotting to take over the top job. Perhaps, with his seemingly inexhaustible supplies of self-confidence, he was merely happy to take things as they came.




  Whatever his intentions his name started appearing in public print as a possible alternative leader. The Observer set the ball rolling in January 1915, questioning

  Asquith’s ability to lead the country to victory and comparing him unfavourably to the likes of Lloyd George and Winston Churchill, then a Liberal MP out of favour with the leadership. The

  Morning Post, another Tory paper, took up the call but it was only when the Daily Chronicle, firmly in the Liberal camp, published a leader entitled ‘The Intrigue Against The

  Prime Minister’ on 23 March that things really started to hot up. By the end of the year Northcliffe was writing about the need for a ‘genius’ to turn the war around and it was

  obvious whom he had in mind.




  Once again Lloyd George was suspected of colluding with the enemy. Frances Stevenson, his secretary and mistress, wrote in her diary of 23 October 1915, ‘The unfortunate part is, that

  although the Northcliffe press are absolutely right in their estimate of the situation, yet the very mention of Northcliffe makes all the Liberals see red, so that their judgement is absolutely

  warped by party hatred and jealousy.’17 She was almost certainly reflecting his own views, as she was again on 31 January 1916:

  ‘Northcliffe’s few harmless visits to D [David] have been magnified in the City into endless secret conclaves, & I must say I think this has done D a little harm with his Liberal

  friends, for Northcliffe is not trusted, nor does he deserve to be.’ A. G. Gardiner, editor of the Daily News, worked himself up into a frenzy of indignation at what he believed was

  going on. In an open letter to Lloyd George he wrote, ‘If we inquire what is the link between you and Lord Northcliffe we shall find that it is in the common belief in the idea of

  dictatorship . . . You cannot walk in step with Mr Asquith and Lord Northcliffe at the same time.’18 Even his good friend Sir George Riddell,

  just a few days after giving him the lease to the house near London that would become his metropolitan base, wrote in his diary, ‘There is no doubt that LG and Northcliffe are acting in close

  consort . . . a strong but dangerous combination . . . It looks as if LG and Northcliffe are working to dethrone Mr. A.’19




  It didn’t help Lloyd George in his protestations of innocence that he had started a practice which goes on to this day, that of employing a personal and somewhat thuggish spin doctor to

  help push his agenda. It would be another decade before 10 Downing Street employed its first press officer so it is little wonder that eyebrows were raised. William

  Sutherland, known as ‘Bronco Bill’, was a secretary in the Ministry of Munitions whom Lloyd George asked to keep an eye on what the press was saying about him and do what he could to

  influence opinion in his favour. ‘Bronco Bill’ never published a diary and, unlike some of his successors, he kept a low public profile. His antics soon came to the attention of

  Westminster insiders, however, and he quickly earned an ‘egregious reputation for rumbustious intriguing’. The Conservatives alleged that he ‘regularly, and crudely, manipulated

  the public account of events to enhance Lloyd George’s personal popularity’.20 The best-documented example involved the doctoring of a

  communiqué signed with the engineering union to give the false impression that Lloyd George had settled a strike single-handedly, but it seems clear from the hatred he aroused that his

  talents were used a great deal more widely and to good effect.




  Sutherland didn’t have the notoriety of Alastair Campbell or Bernard Ingham, although he did go on to become an MP in his own right. And unlike either Campbell or Ingham, he was

  immortalised in verse. Hilaire Belloc, no less, who’d been a Liberal MP himself but had no time for the rougher breed of politicians like Lloyd George and the long-forgotten Handel Booth, MP

  for Pontefract, wrote:




  

    

      

        

          

            When dirty Mr George desired to soothe




            The still more dirty Mr Handel Booth,




            He found convenient to his dirty hand




            The really filthy William Sutherland.21


          


        


      


    


  




  At first Sutherland didn’t need any black arts to ensure that his boss was still the flavour of the month in Fleet Street. The clamour had moved on from the lack of shells

  to the need for conscription and Northcliffe was, as ever, the most vociferous. He had demanded a coalition but now he had one he felt cheated. According to Margot Asquith, he ‘went about

  saying that he had made the coalition and can smash it whenever he likes’. He took an early swipe in April 1916 when he gave financial and editorial support to an anti-coalition by-election

  candidate in Wimbledon. His man lost but it wouldn’t be the last time a press baron would try to hit a prime minister where it really hurts, in the ballot box.




  Luck can play a critical role in politics and in the summer of 1916 even the fates seemed to favour Lloyd George. He came close to earning the least sought-after award in British politics,

  ‘The Best Prime Minister We Never Had’. In June he was due to sail with his archenemy Kitchener to Russia, which was faltering in its support for the war against Germany, but a domestic

  crisis over Ireland kept him from going. HMS Hampshire struck a mine off Scapa Flow and went down with few survivors. Hearing of Kitchener’s death, Northcliffe, never one for

  sentimentality, declared, ‘Providence is on the side of the British Empire after all.’22




  Asquith, who was in the country playing bridge when the ship went down, reluctantly put Lloyd George into the dead man’s shoes as secretary for war. It was not a comfortable place to be. A

  new name was about to be added to the list of suicidal and bloody tactical disasters of the Great War. The Somme. It seems, like Kitchener before him, that Lloyd George believed it could be the

  knockout blow. When instead it led to the greatest loss of life ever suffered by the British Army in a single day, the fact that he had inherited the strategy meant he avoided most of the political

  fallout. If anything it made the calls for change at the top all the more urgent and he was the undeclared candidate of change.




  Things were rapidly moving to a climax. Everybody but Asquith could see that something would have to give. Finally, he was presented with a demand that proved too much to stomach even to a man

  for whom compromise was a way of life. The plan, strongly supported by Lloyd George in private and Northcliffe in public, was for a war council of just three people so the conflict would no longer

  be run by committee. The problem was that the prime minister wasn’t on the list of proposed members. He put up a fight, albeit a rather half-hearted one, until he was persuaded that a large

  section of his own party and the Tory leadership as well were backing Lloyd George to chair the council, in effect reducing Asquith to little more than a figurehead. Max Aitken, who had just

  secretly bought a controlling share in the Express, helped push the Tory leader, Bonar Law, into the Lloyd George camp. This was the basis of his claim to have helped choose the new prime

  minister. In fact, opinion in both parties was much less clear-cut than Aitken and others tried to persuade Asquith to believe. There was a great deal of spinning going on, although the guilty

  parties wouldn’t have recognised the term. In those days spinning was happily confined to the textile industry.




  It all happened over the first weekend in December 1916. On the Sunday, Reynolds’ News fired the opening shot. The headlines, ‘Grave Cabinet Crisis’, ‘Lloyd George

  To Resign’, told their own story without the source needing to be revealed. Asquith believed the stories anyway. So when Bonar Law warned him to expect Tory resignations from the government

  as well, he panicked and agreed to Lloyd George’s demands.




  Then, the following day, Asquith changed his mind. When his fellow Liberal ministers, who’d been kept in the dark, read their morning papers they had a collective fit. A number of the Tory

  big beasts quickly made it clear that while they weren’t happy, they weren’t backing Lloyd George either. What infuriated Asquith most was a singularly well-informed leading article in

  The Times supporting his rival’s take on events. He was convinced, almost certainly wrongly, that Lloyd George had all but written it himself and was now conspiring with Northcliffe

  not merely to turn him into a figurehead but to depose him altogether.




  In any event it was the perception that mattered. Asquith wrote to Lloyd George, saying, ‘Such productions as the first leading article in today’s Times, showing the infinite

  possibilities for misunderstanding & misrepresentation of such an agreement as we considered yesterday, make me at least doubtful as to its feasibility. Unless the impression is at once

  corrected that I am being relegated to the position of an irresponsible spectator of the war, I cannot possibly go on.’




  In other words, ‘Get your tanks off my lawn’.




  The deal was off. Lloyd George promptly resigned and that evening Asquith followed suit. This was his ‘put up or shut up’ moment of the kind John Major would later engineer with far

  greater success. Asquith didn’t believe either Lloyd George or Bonar Law would be able to form a government and expected to be back in office just as soon as that had

  been established. It was a fatal miscalculation. The King sent for Bonar Law, who said he would only take the job if Asquith would join his government. Asquith refused. It was over to Lloyd George,

  who quickly secured the support first of the small but growing Labour party and then, with Bonar Law’s help, of most of the Tory grandees who had turned their noses up at him previously.

  Urgent sounding showed that he would be able to command a majority among backbenchers of all parties in parliament and on the evening of 7 December Lloyd George kissed hands with the King before

  becoming prime minister. Most of his former Liberal colleagues followed Asquith out of the government.




  It was a sensational story and the papers couldn’t help but make the most of their own role in it. The Daily Mail promptly declared itself ‘The Paper That Is Combing Them

  Out’. Northcliffe wrote a signed article in The Times saying how fortunate the new prime minister had been to have his support. ‘I do not know Mr Lloyd George in private

  life,’ he insisted, ‘I am not in agreement with him in many public affairs . . . [but] I believe he will be at the head of the government that wins the war.’23 One particularly astute contemporary observer, Kennedy Jones, recognised that, ‘What The Times did was to raise the shout at exactly the right moment

  – this is clever journalism – “The dam’s going.” And the dam went.’24 It was the politicians, not the press, that

  put Lloyd George in Downing Street, but no previous incumbent had ever made it to that distinguished address owing so much to the media.




  Once there, Lloyd George’s priority was, of course, winning the war. He also had to decide what to do about the press. Having unpredictable and unprincipled proprietors going around

  claiming he was there only thanks to them wasn’t going to help him establish his authority. Aitken was still more politician and fixer than media mogul at this stage and he was ready to help

  the new prime minister even though he came from a different party. It was Northcliffe who was the real problem and he soon sent a clear signal of where he thought the balance of power now lay.

  Lloyd George asked Aitken to call with the message that ‘the prime minister would like to see Lord Northcliffe at No.10 Downing Street’. The line went silent.

  Eventually the reply came back: ‘Lord Northcliffe sees no advantage of any interview between him and the prime minister at this juncture’.25




  There was speculation that Lloyd George might solve his problem by bringing Northcliffe and others into the government as ministers. There was a certain logic to it. After all, the papers never

  stopped demanding that the nation come together to fight the Germans. Northcliffe soon made clear, however, that he wasn’t interested in a job. It was just as well, as at least half the

  cabinet would have refused to serve with him. Aitken, on the other hand, was very interested indeed but he had been a singularly undistinguished Tory MP and nobody apart from himself really thought

  he was cabinet material. What he got instead, and largely because Bonar Law wanted his seat in the Commons for somebody else, was a peerage. No prime minister until Margaret Thatcher came along

  gave so many honours to their supporters in the media, and none of her appointments raised as much of a stink as the elevation of Max Aitken to become the 1st Baron Beaverbrook. It was hard to see

  what he had done to deserve it. The Morning Post suggested he should have taken the title Lord Bunty, after the popular West End comedy Bunty Pulls the Strings. Even King George V

  objected but to no avail. Beaverbrook claimed, somewhat unconvincingly, to be a reluctant peer although later he would refer to the House of Lords as ‘the real and rightful Newspaper

  Proprietors Association’.26




  The leading Conservative, Austen Chamberlain, whose half-brother Neville would become prime minister twenty years later, expressed the unease felt by many of his colleagues when he told the

  Commons that the new government ‘have surrounded themselves quite unnecessarily with an atmosphere of suspicion and distrust because they have allowed themselves to become too intimately

  associated with these great newspaper proprietors’. Yet for all his intimacy with the press, Lloyd George quickly learned that newspaper support is an ephemeral commodity and that, no matter

  what they say about you on your way up, once you get to be prime minister you have to earn good headlines each and every day because nobody is giving them away. The solidly Liberal papers followed

  the party establishment and continued to stand with Asquith, who was reconfirmed as leader despite his downfall. The Tory papers held back waiting to see if the new prime

  minister would shape up and especially whether things would improve on the battlefield.




  Lloyd George set about mending fences, ‘squaring’ wherever he could, inviting editors to Downing Street and stroking their egos. Even his harshest critic, A. G. Gardiner of the

  Daily News, conceded that the prime minister had been ‘extremely agreeable’ when they met. Lloyd George started to make discreet inquiries to see if, in the tradition of the

  times, he couldn’t buy a stake in a paper or two himself, but as yet he didn’t have access to the necessary funds. And he made full use of the new Lord Beaverbrook, even though

  ‘the Beaver’, as he soon came to be known, owed his first loyalty to Bonar Law. Beaverbrook did what he could to improve relations with Northcliffe but with, at best, mixed success.




  It was Beaverbrook’s idea to ask Northcliffe to head the British war mission in the United States. According to Riddell, ‘Beaverbrook told Lloyd George that a friendly arrangement

  with Northcliffe was vital to his administration, that Lloyd George had no party, that he depended upon the press, and that as he had lost the support of one important section he must secure the

  support of another.’27 At first the answer was ‘no’, then, the following month, ‘with more regret and reluctance than I can

  express’, Northcliffe agreed. Britain was desperate to get the Americans into the war and helpfully Northcliffe left behind instructions that while he was away ‘not one line of

  criticism of the United States . . . should appear in the Daily Mail . . . or any other publication associated with the Daily Mail’. Getting him out of the way had been a

  masterstroke, not only because he proved very good at the job, but also because in the summer of 1917 there was little sign that things were getting better for the government either politically or

  militarily.




  Later that year Northcliffe returned, his job ostensibly done, and showed every sign of going back to his old ways. His brother, Lord Rothermere, owner of the Daily Mirror, was brought

  inside the government tent in his place and given control of a new independent air ministry. Again it had been Beaverbrook’s idea. Then, in 1918, Beaverbrook received his own reward. On 10

  February he was made minister of information with a seat in the cabinet as chancellor of the Duchy of Lancaster. On the same day Northcliffe was back as director of enemy

  propaganda. He had already been given a leg up the nobility ladder in the New Year’s honours when Lloyd George had promoted him from a baron to a viscount. Northcliffe insisted he

  wasn’t becoming a minister and nor would he, but there was no doubt he was being ‘squared’. Lloyd George told C. P. Scott, ‘It was necessary to “harness” him in

  order to find occupation for his superfluous energies . . . “if I was to avoid a public quarrel with him” . . .’28




  The government had already gone in for a bit of media ‘squashing’, including banning the foreign sales of one newspaper because it advocated a negotiated peace with Germany. Now it

  had two press lords, a description that had only recently come into circulation as a term of abuse, as its leading propagandists. The appointments caused grave disquiet in parliament and at the

  Palace but Lloyd George weathered the storm. Slowly but surely he felt he was getting the press where he wanted it. Fortunately both men proved energetic and effective at their jobs, although not

  even their inflated egos could claim all the credit for the unexpected collapse of Germany.




  The year 1918 saw Lloyd George at his peak. Success at last on the battlefield brought him popularity at home and with it, inevitably, better coverage in the newspapers. The Liberal press was

  still suspicious of him, however, and with an eye to the future the prime minister still looked for a paper he could rely on unconditionally. It finally came when a syndicate of wealthy supporters

  effectively bought him the Daily Chronicle. The paper had outraged Lloyd George by appointing a former general and prominent critic of the government as its military correspondent. Lloyd

  George got his revenge but he paid a heavy price for it. The financiers of the deal were to be rewarded with honours, a blatant bribe. Lloyd George was on the slippery slope to his own destruction.

  In the short term, however, victory was his. On paper the Chronicle’s new owner was Sir Henry Dalziel, but as the recently ennobled Lord Riddell wrote in his diary, ‘L.G. is to

  have full control of the editorial policy through Sir H. Dalziel, who will in effect be his agent.’29




  Lloyd George was already thinking of an autumn election. The war was effectively won, although the armistice wouldn’t be signed until 11 November. With that in mind

  he tossed a few more honours the way of journalists, ostensibly for their help with the propaganda effort. And he turned his attention more than ever to political propaganda. The number of voters

  in Britain had been hugely increased, from around seven million electors to twenty million by the 1918 Representation of the People Act, which gave the vote to all men (but not women) over the age

  of twenty-one. Without opinion polls to consult, nobody could be quite sure what impact to expect. Soldiers returning from the front would be a key constituency and Northcliffe offered to use his

  overseas edition of the Daily Mail to put the government’s case. Lloyd George should have guessed there would be strings attached and there were. Northcliffe wanted nothing less than a

  veto on the incoming government. He wrote, ‘My exact position may be summed up in the following words: I do not propose to use my newspapers and personal influence . . . unless I know

  definitely, and in writing, and can consciously approve, the personal constitution of the government.’30 The astonishing thing is that

  Northcliffe ever believed he had the power to make such an outrageous demand. With admirable restraint Lloyd George said he ‘would not dream’ of complying.




  The election was a personal triumph. He had persuaded Bonar Law to keep the coalition together and have a ‘coupon election’. Those candidates with the coupon, proof of their loyalty

  to the outgoing government, swept the country. Asquith’s Liberals and many leading Labour figures who had refused to sign up were annihilated. Again the press barons sought the credit.

  Rothermere wrote to Lloyd George saying, ‘Without the aid of the press, it is a fair thing to say that the present coalition government could not have survived’.31 He didn’t think the prime minister had shown enough gratitude, but others thought Lloyd George had been far too generous. Honours continued to shower down on Fleet

  Street. F.E. Guest, the Coalition Liberal chief whip, complained that Beaverbrook was demanding yet more titles to reward helpful journalists, ‘This is very unprincipled of our friend Max,

  but not an excessive price to pay for his full support.’32




  Lloyd George made the most of his victory. He was now an international statesman negotiating at Versailles for a new world order. If the press barons wanted to pretend he

  was in their debt he was too busy to care very much. When Northcliffe demanded a seat at the peace conference the prime minister would have none of it. He told Riddell, ‘I would rather cease

  to be prime minister than be at the beck and call of Northcliffe, Rothermere, Beaverbrook & Co.’33 The result was predictable enough. The

  Northcliffe titles accused the government of ‘betrayal’ at Versailles, throwing away the victory for which so many had sacrificed their lives. Lloyd George squared up to put his

  adversary in his place. He told the Commons that the owner of The Times was ‘deluded’ and ‘labouring under a deep sense of disappointment’. Then he went in for the

  kill. Tapping his forehead to indicate what he really thought of Northcliffe’s state of mind, he went on, ‘when that kind of diseased vanity is carried to the point of sowing dissention

  between great allies, then I say that not even that kind of disease is justification for so black a crime against humanity’.34




  Even as Lloyd George felt strong enough to launch such a blistering attack, ‘Bronco Bill’ Sutherland knew he must still watch his master’s back. Northcliffe was beyond the

  pale, but not so his younger brother. Riddell recorded in his diary that, ‘Sir William Sutherland, the PM’s parliamentary secretary and press manager, is very thick with Rothermere and

  Beaverbrook. Rothermere has made him a director of the Mirror . . . Sutherland has not a good word to say for any member of the cabinet except Lloyd George. They are all duds or worn out.

  Rothermere expresses the same opinion in his articles. This creates a very bad impression among the public, who are coming to think that the government consists of one man surrounded by a lot of

  duffers.’35




  Before long Sutherland would move on to pursue his own parliamentary career, but like many a loyal spin doctor he would continue to stir the pot from time to time when he thought it would help.

  His successor, as befitted his name, was a rather more cerebral character. Sir Geoffrey Shakespeare was more diplomatic in his approach than ‘Bronco Bill’ but he understood the

  ‘square and squash’ strategy well. He described the ‘squash’ element in words that might just as easily have been uttered, with more contemporary expletives, by Alastair

  Campbell. ‘If the Press are constantly attacking, you go for them in a big way, in public of course. Hit them as hard as you possibly can, because proprietors and

  editors don’t like being attacked; they’re not accustomed to it and start squealing like stuck pigs . . . and readers . . . say to themselves: “So that’s why the Daily

  Whatnot keeps boring away about the PM.”’36




  Shakespeare took over at a time when Lloyd George and his ministers had started to see the press as not merely unreliable but also potentially subversive. The war may have been won but national

  security was still uppermost in the prime minister’s mind. The cabinet had already discussed the possibility of seizing printing presses to keep any paper that might be so tempted from

  publishing military secrets.37 Now, with the perceived danger of home-grown insurrection after the Soviet takeover in Russia, the government had the

  security services investigate the journalistic staff of the left-wing Daily Herald. Nothing was found that could possibly have warranted a prosecution.




  On the political front, too, Lloyd George was starting to see threats from all sides. He was still a prime minister without a party and hoped to rectify that by persuading the Tories to merge

  with his own rump of the Liberals. He thought they might call themselves the National Democratic party. Nobody bought the idea except the Daily Chronicle, the paper he had already purchased

  for himself, so he set about buying himself a political future as best he could. The ‘Lloyd George Fund’ became the biggest slush fund in British political history. It was an open

  secret that a knighthood could be had for £15,000, right up to a viscountcy at £120,000. At the top end that was the equivalent of the £2 million that today constitutes the more

  generous contributions to party funds, except that in 2010 they are openly declared and any connection with an honour is rigorously denied. The British economy was going through tough times in the

  early twenties but David Lloyd George, who had sole control of how the fund was spent, was doing very nicely, although it is usually forgotten that half the profits from the sale of honours went to

  his coalition partners, the Conservative party.




  Lloyd George now had the resources to fund parliamentary candidates of his own. But he wasn’t the only one. Lord Rothermere was so affronted at what he saw as government profligacy at a

  time of recession that he founded the ‘Anti-Waste League’, defeating the coalition in a by-election in Dover in January 1921. Rothermere and his Daily Mirror never posed a serious threat, but while his fund had made Lloyd George financially secure he was starting to feel vulnerable on several fronts. Winston Churchill, whom he

  had brought back into government, was manoeuvring. Beaverbrook warned that Churchill, who made it his business to maintain good relations with proprietors and editors, was becoming more and more of

  a Tory and was even talking of ousting Lloyd George in favour of a new Conservative-led coalition. The papers were attacking the government daily, and on graver issues than cutting waste in

  Whitehall. Among them were the failed attempts to bring peace to Ireland, the contentious issue of free trade versus protectionism, and the uncertain future in Europe. His policy of reconciliation

  with Soviet Russia alarmed most of the wealthy proprietors who had hoped he would be a bulwark against socialism not its ally. A consensus was starting to emerge that the government’s days

  were numbered and the Conservatives were due for a comeback.




  In March 1922 Beaverbrook urged Lloyd George to hold a confidence vote in parliament. ‘In the course of your speech the main object of the attack should be the opposing newspapers. The

  press is always unpopular with members of the Commons and you would rally a lot of sympathy.’38 Lloyd George did as he was advised and earned

  himself a little more time, but Beaverbrook was disappointed by his performance. He found him ‘really woolly in outlook, and confused in argument . . . The glitter of his supreme office held

  him in chains.’




  Beaverbrook’s own loyalties were shifting in any event, both professionally and politically. He was by now more interested in the Daily Express, which was finally making good money.

  Northcliffe was dying and, although Beaverbook denied it, there were rumours that he was thinking of buying The Times as well. He still supported Lloyd George over Ireland but otherwise his

  natural Tory sympathies drew him back towards his old friend Andrew Bonar Law. Even before the issue that would destroy the coalition, whether to support Greece against the Turkish belligerence in

  the Near East, Lloyd George could see the writing on the wall. And so he planned yet another astonishing twist in his relations with the press. He would join it.




  With or without Beaverbrook, the prime minister hoped to do a deal with Northcliffe’s heirs after his death. He wanted to take over The Times and have himself

  installed as its editor. It would have been sweet revenge. The paper had only recently described him as ‘the most mistrusted man in the world’.39 He told Lord Riddell, ‘I want to get out and am looking for a soft place on which to fall . . . I want to get control of The Times. That would give me great power

  and would enable me to compel the Conservatives to pay due regard to my views and policies.’40 And according to his mistress, Frances

  Stevenson, ‘D says he would not mind resigning if he could become editor of The Times at a decent salary & with a decent contract.’41




  That he wanted the job was an extraordinary tribute to the paper’s importance; that he failed was evidence of his waning prestige. He couldn’t muster enough support and failed to put

  together a sufficiently attractive bid. The Times was not to be the vehicle for his future ambitions and, as he had anticipated, the Conservatives were no longer ready to accommodate him

  either. The editor of The Times from 1919 to 1922, Henry Wickham Steed, urged Bonar Law to go for the highest office. The mercurial Beaverbrook now gave the same advice. On the Turkish

  question they all saw eye to eye. Bonar Law was no wordsmith but he wrote in The Times – or perhaps Beaverbrook wrote it for him – ‘We cannot alone act as the policemen of

  the world.’42 The Conservative party resolved to fight the coming election on its own and, faced with the inevitable, Lloyd George

  resigned.




  Even in defeat he wasn’t finished with the media. He made an enormous sum from the Daily Telegraph for his memoirs and became one of the highest-earning columnists in the land.

  Politically, however, it was all over. His resurrection was often predicted but it never materialised. He died more than twenty years later towards the end of another great war, having finally

  joined the House of Lords himself. During his time in government the relationship between Downing Street and the media had changed decisively and irrevocably. The press had grown in strength and

  independence. Downing Street had started to become habituated to many of the techniques of media manipulation that persist to this day. ‘Bronco Bill’ Sutherland was the first of the

  modern Machiavellian spin doctors. Influencing the broad mass of public opinion through the media became part of the prime-ministerial job description just as a clutch of ‘press barons’

  emerged with highly exaggerated ideas of their own importance. They had claimed the power to unseat a prime minister and choose his successor and had demanded the right to

  veto cabinet appointments. And while they hadn’t succeeded there was no telling what they might try to do if their arrogance wasn’t checked. Both sides were flexing their muscles as

  never before. The arm wrestlers had locked palms and they haven’t let go yet.




  





  
2




  ’TIS PITY SHE’S A WHORE: BONAR LAW, BALDWIN, MACDONALD (1922–31)




  

    

      Freedom of the press in Britain means freedom to print such of the proprietor’s prejudices as the advertisers don’t object to.




      Hannen Swaffer


    


  




  With the resignation of David Lloyd George media influence in Downing Street took a nosedive. Party politics was back with a vengeance and

  self-confident prime ministers, deeply rooted in their parties, are usually the least likely to be swayed by the gusts and squalls of newspaper opinion. Not that the press barons stopped trying to

  impose their views on the politicians; if anything their arrogance and audacity only increased, but the harder they campaigned the less success they had.




  While the political scene was getting back to normal after six years of highly personalised government, the media world was in a state of flux. The year Andrew Bonar Law finally became prime

  minister after leading the Conservative party for most of the past decade also saw the establishment of the British Broadcasting Company Ltd, although it would be another five years before the BBC

  received public funding and much longer before it could be said to have any real political influence. In Fleet Street the financial and institutional links between newspapers

  and the parties were breaking down. The only exception was on the left. In September 1922 the Trades Union Congress bought into the Daily Herald and the paper declared it ‘now belongs

  to and is under the control of the organised Labour movement’.1 That movement was gearing up to wrest the initiative for social and political

  reform from the Liberals and the heirs to Lloyd George have never yet managed to grab it back. For Labour to have its own paper for the first time was part of its move from protest to power. It

  also reflected much bigger changes in society as a whole, not the least the extension of voting rights to working men (women would have to wait until 1928). Better education also meant more and

  better-informed newspaper readers. This had an impact on papers of all political persuasions. The press enjoyed a rapidly expanding circulation, making newspapers far more likely to respond to the

  demands of their advertisers, who now funded them, rather than the politicians. The latter knew all about pipers and tunes but didn’t have the resources to compete.




  A different breed of political leader now faced a Fleet Street with fewer reasons than ever to cooperate, far less collude, with Downing Street. The prime ministers who saw Britain through the

  rest of the twenties faced formidable problems but they didn’t see the press as part of the solution for dealing with them, although some of their lieutenants were still keen to bully and

  manipulate journalists when they got the chance. Some of the bigger egos in Fleet Street found it harder to adjust to the new climate. They still liked to think of themselves as having the power to

  make or break prime ministers. Henry Wickham Steed at The Times counted bringing down the Lloyd George coalition as one of the achievements of his editorship. Lord Beaverbrook, too, believed

  he had helped make his old friend Bonar Law prime minister, although he was realistic enough to acknowledge that he hadn’t created the opportunity but only taken advantage of it. As A. J. P.

  Taylor concluded, ‘at most, Beaverbrook imposed resolution upon the irresolute’.2




  Bonar Law was resolute about one thing, however. He may not have been hungry for the honour, but having got the top job he was going to do things very differently from his predecessor, not least

  in terms of what he called ‘trafficking with the press’. One newly appointed minister in his government, F. Stanley Jackson, was told in no uncertain terms that

  he must sever all connections with the Yorkshire Post, still a Tory-owned paper, in which he was a sleeping partner. He wasn’t alone. It was made clear to all those taking office that

  being a minister was now incompatible with any newspaper directorship.




  The clearest indication that Bonar Law meant to do things differently came during a celebrated meeting at Downing Street with Lord Rothermere. Rothermere had recently failed to get control of

  The Times but he had inherited the Daily Mail, the country’s largest-selling paper, from his brother and still had the Daily Mirror and a healthy stable of regional

  titles. What he wanted now was more personal, an earldom for himself and a place in the cabinet for his son, the MP Esmond Harmsworth. Bonar Law’s reaction soon became the stuff of legend

  and, as often happens, became somewhat distorted in the retelling. In most accounts he pretended not to have heard what Rothermere had said and simply called for his visitor’s car to be sent

  round. Whether he was startled by the impudence or knew enough of the arrogance of proprietors not to be surprised is unclear, but either way he was furious. The account of one man who was on the

  scene within seconds suggests the prime minister had told Rothermere just what he thought. J. C. C. Davidson, the prime minister’s private secretary, recalled going ‘into Bonar’s

  room and Rothermere was like a bear with a sore head; he pushed past me angrily and I knew what had happened. Bonar, in spite of his gentleness, could be as tough as hell when he wanted to be . . .

  He told me he had sent Rothermere away with a flea in his ear, and I urged him to write down at once an exact description of the interview.’3

  This the prime minister did and told Davidson later that he was quite prepared to reveal exactly what had happened if Rothermere ever got difficult. The career of the press baron was held back

  rather than advanced and Bonar Law had the satisfaction of seeing Rothermere’s papers support him in the forthcoming general election regardless.




  J. C. C. Davidson was the nearest thing Bonar Law had to a press officer. He was a highly fastidious man but widely liked by the editors. Nobody wanted to go back to the days of Lloyd George,

  and Davidson saw the antics of the former prime minister not only as a lesson from which to learn but also as a guide to his own relations with the media: ‘I had Lloyd

  George and the circus at No 10 as a warning – a warning not only to me and to Bonar, but also to the people who were the great figures in the press and had been let down by Lloyd George and

  his circus.’4




  Bonar Law occupied Downing Street for only 209 days. Ill health would soon force him out of a job it seems he never really wanted. After his funeral service in Westminster Abbey in 1923, Asquith

  remarked that it was ‘fitting that we should have buried the unknown prime minister by the side of the unknown soldier’. There is no way of knowing whether, had his health been better,

  he would have become a great holder of the office. If he had, it would not have been through any efforts at self-promotion. To the frustration of his friends, Bonar Law was forever searching for a

  bushel under which to hide his light. When Beaverbrook told him he should start talking and behaving like a great man he replied, ‘If I am a great man, then all great men are

  frauds.’5 Lloyd George called his successor ‘honest to the verge of simplicity’, a backhanded compliment if ever there was one. Like

  John Major after Margaret Thatcher and Gordon Brown after Tony Blair, Bonar Law both by instinct and political calculation wanted to signal that change was in the air.




  Beaverbrook was no doubt right when he warned his friend that he would need to look after his propaganda. Bonar Law didn’t have the modern prime minister’s habit of considering how

  his words might play before he uttered them. He had wanted to announce at the outset that he would serve only for a year until it was pointed out to him that he’d be a lame duck before he

  started. Instead he prepared for an election in which the watchwords would be a promise of ‘tranquillity and stability’. Clearly he had little intention of lighting up the political

  firmament. He would be the only holder of the office unlikely to complain about being thought of as the unknown prime minister. Again like Major and Brown, he promised to turn his back on a style

  of government that concentrated power in the hands of its leader and to return to more conventional ways of working. Although it’s hard to imagine any prime minister these days promising, as

  he did, to leave ministers to get on with their jobs without interference from Number 10 – and meaning it. And few who have taken over mid-term have followed in Bonar

  Law’s footsteps by calling an immediate election. He did so despite fearing the Conservatives would lose and that he might not even hold his own seat. In the event the quiet man of politics

  was not to be underestimated, other than by himself, and he secured a Tory majority of seventy-seven.




  Labour was now the second party with 142 MPs, despite having little or no support in the mainstream press. The fear of a socialist takeover continued to preoccupy many Establishment minds, not

  just those of the press barons. Some had reluctantly supported Lloyd George, while holding their noses, in the hope that the working-class firebrand could keep more dangerous radicals in check.

  With him gone the need to respond to the growing militancy of the Labour movement outside parliament would impose new strains on relations between Fleet Street and Downing Street. The press was

  happy to play up the ‘red threat’ but less happy to see its own freedoms challenged as part of the response.




  Bonar Law got a taste of what was to come when he refused to meet a delegation of the unemployed who were marching on London and insisting on seeing the prime minister. He took the view that it

  was the minister of labour’s job and he didn’t propose to interfere. All might have been well had he not taken the extra precaution of having the criminal records of some of the

  marchers checked out. When he read the violent and provocative language they were given to using he saw the prospect of public disorder on the streets of London. He had his staff tell the Fleet

  Street editors of his fears, which they duly did, while omitting, whether deliberately or not is unclear, to include the Daily Herald among those he informed. When Labour MPs got to hear of

  it they accused the prime minister of going back on his election promise not to tamper with the press. He was able to defuse the row by saying truthfully that he hadn’t ordered the Daily

  Herald to be treated any differently and that if he’d known they were being excluded he’d have insisted they get the same briefings. The row subsided but only temporarily. Before

  long, parliament, the press and the Labour movement would all have cause to reflect on the vulnerability of the freedom of expression, whether on the streets or in the media,

  in an increasingly divided society.




  Bonar Law then chose to exercise his own right to free expression in a most unconventional way for a prime minister, especially one committed to doing things the old-fashioned way. He sent his

  inexperienced new chancellor of the exchequer, Stanley Baldwin, off to America to try to renegotiate Britain’s war debt. He feared it would reduce the country’s standard of living for a

  generation if its terms could not be made less onerous. Baldwin returned with a modest improvement that Bonar Law felt was inadequate, saying he would be ‘the most cursed prime minister that

  ever held office in England’6 if he accepted it. Frustrated, but unwilling or unable to get the cabinet to overturn the deal, he even considered

  resigning. After consulting Beaverbrook he relented but let off steam in another way, writing a lengthy attack on his own government’s policy and having it published in The Times.

  These days prime ministers have articles published in their own names without having penned a word of them. Bonar Law did the opposite. Only days earlier he had warned his colleagues against

  writing letters or articles for the press, so putting his own name to it would have opened him up to the charge of hypocrisy, not to mention causing a constitutional furore. So the prime

  minister’s renunciation of his own government’s policy appeared under the byline ‘A Colonial Correspondent’.




  Andrew Bonar Law has the rare distinction of never having bribed a journalist with an honour. The 1923 New Year’s honours list was devoid of the kind of payback peerages that had so

  sullied Lloyd George’s administration. Rothermere had no choice but to await a more biddable prime minister before trying once again to secure his promotion up the ladder of nobility, but he

  didn’t give up the more immediate quest for political power. Knowing what he did of Bonar Law’s fastidiousness and of his friendship with Beaverbrook, it seems extraordinary that

  Rothermere should have written to the latter in April 1923 to propose a deal. He could not have been less subtle. ‘If Bonar places himself in my hands,’ he wrote, ‘I will hand him

  down to posterity at the end of three years as one of the most successful prime ministers in history, and if there is a general election I will get him returned again. This

  may sound boastful but I know exactly how it can be done.’7 There can be little doubt how Bonar Law would have responded had he seen the letter,

  but the promises it contained would soon be rendered meaningless in any case.




  The political prospects for the Bonar Law government looked healthy with or without the help of Lord Rothermere, but the prime minister’s own health was another matter. His throat was

  giving him so much pain that he found himself unable to speak in the Commons on occasion. And while Beaverbrook’s Daily Express wrote that he ‘walked like an athlete’ at

  the wedding of the Duke of York to Elizabeth Bowes-Lyon, the future Queen Mother, Bonar Law knew he was too sick to carry on. On his doctor’s advice he embarked on a Mediterranean cruise. He

  would return only to tender his resignation, a desperately ill man whose throat cancer would kill him within five months.




  All that was left for him to do was to advise the palace on his successor, although he was reluctant to interfere even in so important a matter as this. Beaverbrook was busy interfering on his

  behalf, however, eager as ever to play his favourite role of kingmaker. George V was left with the clear but erroneous impression that the prime minister wanted Stanley Baldwin to succeed him.

  Bonar Law had expressed no such preference; far less asked that it be passed on to the Palace. It was the last time for many, many years that Beaverbrook would enjoy any such influence. Bonar

  Law’s parting words to him were ‘You are a curious fellow’.8 All future occupants of Number 10 bar one – Winston Churchill, who

  liked curious fellows – thought he was something far worse and would have nothing to do with him. His energies would now go exclusively into his newspapers and his personal campaigns,

  primarily that for free trade within the British Empire, a cause his best friend in politics had done nothing to advance. Not only did Bonar Law abstain from flattering any press barons, he

  didn’t bend to their policy demands either.




  If Bonar Law had kept Fleet Street at arm’s length during his brief premiership his successor would go on to give interfering press barons a collective bloody nose from

  which they would never fully recover. That would have to wait until Baldwin had spent long enough in Downing Street to become heartily sick of their efforts to push him

  about, although right from the outset he regarded most journalists with undisguised disdain. For many in Fleet Street the feelings were mutual. As he admitted himself, he was inexperienced and

  unprepared when the job of prime minister came to him unexpectedly in 1923. His first government would be even shorter-lived than Bonar Law’s and rather less distinguished. Little wonder that

  the likes of Rothermere and Beaverbrook soon came to the conclusion that they were both cleverer and more powerful men than he was.

OEBPS/html/docimages/tp.jpg
WHERE POWER
LIES

Prime Ministers v. the Media

LANCE PRICE

kA
;ﬁ-
==
SIMON &
SCHUSTER
London - New York - Sydney - Toronto
A CBS COMPANY





OEBPS/html/docimages/cover.jpg
WHERE POWER
LIES

Prime Ministers v. the Media

LANCE PRICE

kA

A
=

SIMON &
SCHUSTER

London - New York - Sydney - Toronto
A CBS COMPANY





OEBPS/html/page-template.xpgt
 

   
    
		 
    
  
     
		 
		 
    

     
		 
    

     
		 
		 
    

     
		 
    

     
		 
		 
    

     
         
             
             
             
             
             
             
        
    

  

   
     
  





