

















[image: image]










THE CONTROL ROOM


[image: image]


HOW TELEVISION CALLS THE SHOTS IN PRESIDENTIAL ELECTIONS


MARTIN PLISSNER


[image: image]







[image: image]


THE FREE PRESS


A Division of Simon & Schuster Inc.


1230 Avenue of the Americas


New York, NY 10020
www.SimonandSchuster.com


Visit us on the World Wide Web:


http://www.SimonSays.com


Copyright © 1999 by Martin Plissner


All rights reserved, including the right of reproduction in whole or in part in any form.


THE FREE PRESS and colophon are trademarks of Simon & Schuster Inc.


ISBN 0-684-87141-6
eISBN-13: 978-0-6848-7141-7
 






To Susan Morrison, who calls the shots in my life,
and to Mike, Paige and Sarah










INTRODUCTION


[image: image]


THE DAY BEFORE THE REPUBLICAN NATIONAL CONVENTION OF 1992 opened in Houston, Texas, officials of the Bush-Quayle re-election campaign met with a small group of CBS News producers and executives. Earlier in the year the campaign’s press secretary, Torie Clarke, had declared that Patrick Buchanan, the President’s bare-knuckled primary opponent, would have to “get down on his hands and knees and grovel over broken glass with his mouth open and his tongue hanging out” before he would be allowed to speak at the convention.1 But now, deeply worried about the party’s restless right wing, Buchanan’s base in the primaries, these officials had been dickering with the Buchanan camp over an endorsement. Far from groveling over broken glass on his hands and knees, Buchanan insisted on making his endorsement from the convention podium during prime time on network television.


Before the President’s men would consider that, they had warily insisted on seeing a Buchanan script. They had got it the night before. They had all read it—and loved it. “It’s everything we could have asked for,” said Jim Lake, the communications director. “The primaries are over,” the speech began, “the heart is strong again, and the Buchanan brigades are enlisted all the way to a great comeback Republican victory in November.” George Bush and Ronald Reagan, declared Buchanan, had jointly authored “the policies that won the Cold War.… Under President George Bush, more human beings escaped from the prison house of tyranny than in any other four-year period in history.”


The man who once fought Bush so bitterly had composed a far more eloquent tribute to his accomplishments than anything the President’s own speechwriters could fashion. But where to put it? The networks had scheduled an hour each for their convention broadcasts from Monday through Thursday, with an extra thirty minutes on the final night reserved for the President and Vice President. Wednesday was an obligatory “Ladies’ Night”—with Barbara Bush and Marilyn Quayle. Tuesday night was reserved for Jack Kemp and Phil Gramm, both ardent Bush supporters in the primaries. Both were sharply opposed to sharing their long-scheduled hour in the sun with the man who had spent most of the year trashing the convention’s nominee—and whose speech would surely overshadow their own appearances.


After a brief huddle, CBS agreed to help out. Buchanan embracing Bush seemed more like news than anything else that year at either party’s convention. The original highlight of the Monday schedule had been Ronald Reagan. Buchanan, the current poster child of the party right, back to back with the patriarch of conservative Republicanism, sounded like a swell hour—maybe even more—of television. If Buchanan were slotted at 9:30 P.M. on Monday, ahead of Reagan, CBS agreed to take air a half hour earlier than planned.


For the Bush handlers, CBS’s accommodation was the answer to their prayers—especially when ABC agreed to do the same. It could not, however, have turned out in the end more deadly for Bush. As delivered in the convention hall, Buchanan’s speech—after its opening applause lines for the nominee—went on to summon not only Buchanan’s own following but the entire Republican Party to a “religious war” against gays, inner-city toughs and the likes of Hillary Clinton.


NBC made things even worse—by insisting on its original starting time of 10:00 P.M.2 In order to keep a commitment that Buchanan would be seen on all three networks, the Bush managers then pushed Buchanan’s appearance all the way back to the time originally assigned to Reagan. As a result, the Great Communicator’s good-natured, inspirational speech did not get under way till after 11:00—when the damage done by Buchanan was already history.





NBC’s executive producer, Bill Wheatley, recalls with relish, “On two separate instances we saw them hold the convention waiting for us to come on the air.” The second came Thursday night, when Vice President Quayle was scheduled before the network’s 9:30 P.M. start. “They literally stopped the convention at 9:20. The orchestra played for ten minutes. We were still in our opening when they introduced [Quayle]. There was this tremendous roar, and Tom [Brokaw] just picked it up.”3


It took a number of elections for the country’s politicians to learn to wait for television, but learn they did. In 1952, when the TV networks proposed the first coast-to-coast convention broadcasts, the Republican party chairman initially suggested they pay for the privilege. In 1964 Nelson Rockefeller, in the second of his three tries for the Republican presidential nomination, shooed network cameras out of a New Hampshire “meet and greet” because he feared they would be a distraction as he made his pitch to perhaps thirty voters.


By 1976, however, Morris Udall, the most durable of Jimmy Carter’s rivals for the Democratic nomination, could leave a breakfast in New York, haul a busload of reporters and technicians, mostly from television, to the airport, fly them five and a half propeller-driven hours to Milwaukee, and bus them to a nice middle-income home in the suburbs where Udall would display a middle-income housing plan. By the time space was found for all the reporters and television gear hardly any of the on-site middle-income voters could see or hear, let alone greet, the candidate. No matter; his soundbites aired on local (and network) television that day. Udall’s whole entourage then went directly back to the airport and then to New York, where there was another primary in progress and more television news to generate. The lesson had been learned.


In 1963, a poll by Elmo Roper found for the first time that television had overtaken newspapers as the principal source of public information about “what’s going on in the world today.”4 It was the same year in which the CBS and NBC evening broadcasts expanded from fifteen minutes to a half hour, in which television coverage of the Kennedy assassination became the chief experience of most Americans for nearly a week. There would be more such profound national experiences in which television enveloped the people—the 1969 moonwalk, the 1976 Independence Day Centennial—and each of these, along with more routine instances, enhanced the notion of the television broadcast as the essence of the event itself.


For the highly competitive network news divisions, covering landmark special events was the ultimate test of worth. Moonwalks and presidential assassinations, however, do not happen often enough to provide an adequate proving ground. Every four years, on the other hand, presidential campaigns did. Primary, convention and election-night coverage were seen as especially useful in establishing the hands-on reporting credentials of their anchormen. The broadcasts were “live,” apparently spontaneous, and living proof that these standard-bearers of the networks’ news efforts were no mere script readers but aggressive diggers after facts and captains of their respective teams.


Just as presidential-campaign coverage was found to serve the strategic purposes of television news, the same enhanced exposure came to dominate the strategic thinking of the campaigns themselves. Campaign managers, whose most important connections had once been with contributors and state and local party leaders, now prized the home phone numbers of television correspondents and certain producers and executives. More and more of the campaign managers’ day was devoted to reading the minds (and sometimes the communications traffic) of the line-up producers in New York, to promoting “good stories” about their candidates and deflecting “bad” ones—or, to state the goal more exactly: to contain bad stories in the print media, where they often started, and to get the good ones promoted to where they can make a difference—on television.


It was in 1963, the year when television overtook the daily papers as a force affecting voters, that I signed on as an associate producer with the CBS News Election Unit; I became immersed for the next thirty-three years in the network’s coverage of national politics. As the network’s political director during most of this period, I cultivated party chairmen and regional officials, negotiated debates and interviews, tracked convention delegates, briefed correspondents and producers, kept a close watch on our pre-election polling and election-night calls and—very important—kept in touch with what NBC and ABC were doing. From that experience I have tried to trace in this book the evolution of American presidential campaigns from a party-driven process rooted in a leadership elite to one in which the choices are presented to the voters primarily by television.


[image: Image]


As this book appears, more than a year and a half before the first president of the twenty-first century is sworn in, the race for that office is already far along. Like the party leaders who used to make all the choices but the final one in November, television news will have the most far-reaching voice on who is plausible and who is not as contenders in this race. It will decide which of the fifty-seven primary and caucus contests are meaningful and which are not and what constitutes victory or defeat in each.


With their polling partners in the print media, the networks will together subject the sitting President to a more or less weekly vote of public confidence—something the framers neglected to provide for. Random samples of likely voters will grade the wannabes of both parties on such traditional yardsticks as leadership, knowledge of the job and ability to handle a major world crisis. There will also be a horde of freshly crafted queries about moral fitness. But most of all they will poll about the “horse race.”


Once the primaries and caucuses begin, the much deplored reporting of “who’s up, who’s down, who’s ahead” will get undiminished play. This is not because the perennial resolutions of news anchors and network presidents to rein in horse-race reporting are insincerely taken, but because the networks are in the business of reporting news.


As they do this, they provide a large measure of the information on which Americans make their choices in primaries and on Election Day—and, it is often argued, on whether they vote at all. The quality of that information has long been a matter of controversy, especially in academic circles. So too, in other circles, is the impact on national decision-making which has accrued to what one critic famously described as a “small and unelected elite.”5


In the pages ahead I will show that those on the political right (of whom there are many) and those on the left (of whom there are some) who worry about this worry too much. The men and women who call the shots at the network news divisions do have an agenda, but it is not a political agenda. Their goals are for the most part (1) the largest possible viewership at the lowest possible cost and (2) the gratification that comes from scoring any kind of competitive edge over their television rivals—including, among other things, the quality of their reporting.


CBS and ABC, in granting the best time slot at that Republican convention to George Bush’s nemesis in the primaries, were not shrewd enough to foresee that this was a bad idea for Bush—especially since the men supposed to be pursuing Bush’s interest were thrilled by it. (Far more thrilling for CBS News, during a very dark period in the ratings wars, was the prospect of launching its convention coverage off a lead-in from the series Murphy Brown, then the country’s reigning sitcom.) Nor did NBC, in refusing to budge Thursday night for Dan Quayle, have anything against the Vice President. It was just protecting its top-rated broadcast, Cheers.


What did occur at that convention flowed from the strategic bargaining between the campaigns and television news, each with their own conflicting purposes, which defines what is seen and heard by Americans as they think about electing a President. For a third of a century, as the rules of this game evolved, I had a privileged position from which to observe how it is played. The account that follows starts with the uniquely American endurance test by which the Democratic and Republican parties, under television’s gaze, pick their nominees for President.







1
IN THE BEGINNING WAS NEW HAMPSHIRE—AND THE NETWORKS


[image: image]


THIRTY-FIVE YEARS AGO, SAD TO SAY, CBS, NBC AND ABC created the modern New Hampshire primary. The primary itself had been around since 1952, when spirited campaigns in both parties drew the first primary coverage ever aired nationally on television.1 But not until 1964 did television go overboard. That year, the network news divisions for their own purposes converted this once marginal political event, involving barely 1 percent of the country’s voters, into a unique showcase and proving ground for aspiring presidents.


In February 1964 over a thousand correspondents, producers, technicians and support people of all kinds descended on New Hampshire, its voters and its merchants to confer the special franchise they have ever since enjoyed. This was an era of hardball competition among the network news divisions, in which jobs were on the line. Throughout the 1960s and 1970s, New Hampshire was the first test in every cycle of the networks’ speed in declaring winners of elections. In that era, it never occurred to us that there was anything shameful about aggressive coverage of the horse race.


In 1964 the New Hampshire Republican primary was won by a write-in campaign for Henry Cabot Lodge, the party’s vice-presidential nominee in 1960, who was then serving as Lyndon Johnson’s Ambassador to South Vietnam. The big winner in that year’s primary, however—Lodge ignored the hint and remained in Vietnam—was CBS News. Eighteen minutes after the polls closed, Walter Cronkite declared that the Lodge write-ins had defeated both Barry Goldwater and Nelson Rockefeller—the only national figures who actually campaigned there. It took NBC another twenty-five minutes to make the same call, and nobody remembers when ABC got around to it. It was a turning point for CBS, at the time very much in NBC’s shadow as a political reporting institution. A third winner was the primary system itself.


Saturation network coverage in the 1960s brought business as well as national attention not only to New Hampshire but to Wisconsin, Oregon and other states at strategic points along the primary calendar. Across the country, state legislatures adopted primaries specifically to get that business and attention. By 1972 primaries were held in almost half the states, including nearly all the big ones. But to politicians in that era who wanted to be President, winning primaries was only half the battle.


[image: Image]


For most of American history, ordinary voters had little to say about the choices for President they would face on Election Day. Every four years, state and local officials of the major parties spent a few days at a national convention and decided among themselves what those choices would be.


Those who controlled the votes at national conventions did pay some attention to the primaries. Candidates who did well in them could argue they were more likely to win the election. As John Kennedy told a New Hampshire audience in 1960, “If they don’t love you in March, April and May, they won’t love you in November.”2 But the influence of primaries, to the extent they were held, was limited. Most were “beauty contests.” Delegates were not obliged, at the national conventions, to vote for the winners. Harry Truman, who called primaries “eyewash,” proved his point by steering the 1952 Democratic nomination to Adlai Stevenson, the freshman governor of Illinois, who had run in none of them.3


At the 1952 and 1968 Democratic conventions, party officials who controlled the votes ignored clear messages from the primaries and chose candidates who had ducked all of them. At other Democratic conventions of the 1950s and 1960s, only when primary voters ratified the inclinations of these party leaders did they get their way. The Republican record was similar.


At about the same time, however, that the networks began aggressive coverage of the primaries, the grip of the traditional party leaders had already begun to slip. In 1964, while Barry Goldwater himself was stumbling in New Hampshire, right-wing backers in the South and West out-organized the local party leadership. After their man won the California primary they took control of the convention away from the national faction, whose strongholds in the financial centers of the East had decided every nomination since World War II.


Four years later the Democratic left, largely out of opposition to the Vietnam war, rebelled against the presidential nominating power of that party’s city hall, county courthouse and state capital machines. That revolt failed, and very likely would have failed even if Robert Kennedy had lived to lead the fight at the convention. In a concession, however, to the infuriated losers and their supporters in the streets of Chicago (seen charging barricades on network television), the 1968 convention committed the party to cleaning up its nominating act for the future.


The task was assigned to a Commission on Delegate Selection and Party Structure. Chaired by George McGovern, a 1968 Kennedy backer with ambitions of his own, the commission carried its assignment much further than anyone expected. The new Democratic rules did not require every state to hold a primary, but they outlawed a lot of practices that had made it hard for candidates without the backing of local party powers to compete with their hand-picked organization slates. The commission did the same thing for caucuses, which were still used in most smaller states and a few of the larger ones as well.


Since many of the changes ordered by the Democrats were enacted into state laws, they often applied to Republicans as well. As the general idea, moreover, of empowering a party’s ordinary voters became contagious, the way in which Republican as well as Democratic nominees are chosen was also radically transformed in the early 1970s.





THE IMPORTANCE OF BEING FIRST


Expanding the nominating power beyond the party hierarchies did not equally enfranchise the rank and file. For the Democratic reformers allowed state parties to decide the timing of these contests pretty much at will, and national Republicans were even less inclined to meddle with the calendar. This reinforced the privilege conferred on a relatively few active party members in New Hampshire and later in Iowa. As the sites of the first caucuses and the first primary, Iowa and New Hampshire would both become the scenes of year-long campaigns by candidates of at least one and usually both parties.4 As these campaigns got off to increasingly early starts, so did the network coverage. In some cycles as much as 40 percent of the network stories on the contests for party nominations would originate in Iowa and New Hampshire.5


Voters in states like Pennsylvania, Ohio, Texas and California—up to thirty times as numerous as those in New Hampshire—would not get their turn until most of the original candidates had been all but eliminated in struggles for the blessing of a few hundred thousand partisans in two of the nation’s lesser states. A few weeks later, with most of the primaries yet to come, one of the remaining candidates was usually well in front, and the futility of any further struggle would be reinforced by the networks’ abandonment of the story.


The arbitrary empowerment of a few early-acting primary and caucus electorates was widely blamed on a television medium whose mindless doting on them was seen as the source of their great impact. For all the television coverage of Iowa and New Hampshire, however, the combined effect of these two events was seldom to pick the nominee outright. In the Democratic party since 1972, three of Iowa’s Democratic winners (Ed Muskie, Richard Gephardt, Tom Harkin) and two of its Republican winners (George Bush, Bob Dole) failed to win the nomination the year they won Iowa. Three of New Hampshire’s Democratic winners (Muskie again, Gary Hart, Paul Tsongas) and two Republicans (Lodge and Pat Buchanan) also failed to make it.


Unike later events on the nominating calendar, however, you did not have to win Iowa or New Hampshire to profit from them. In one of the earliest of several controversial cases, President Lyndon Johnson’s 50-percent to 42-percent victory in New Hampshire over a relatively obscure senator from Minnesota was found so stunningly inadequate that Johnson left the field before the next primary. “A major setback for the President,” Walter Cronkite pronounced it soon after the polls closed, and for Eugene McCarthy “a dream come true.” Eight years later, however, a 49-percent to 48-percent victory for President Gerald Ford in that same primary was universally construed as a boost for Ford. It nearly ended, then and there, that year’s campaign by Ronald Reagan.


[image: Image]


Edmund Muskie won New Hampshire’s Democratic primary in 1972 by nine percentage points. Such a lead would not normally be thought of as a cliff-hanger, but it was universally found not good enough. Two months before the primary, David Broder of the Washington Post had laid down a marker for Muskie that was eagerly embraced not only by Muskie’s rivals but, as tended to happen with Broder, by his fellows in the press. “As the acknowledged frontrunner and a resident of the neighboring state,” declared Broder on the front of the paper most national political reporters read first thing in the morning, “Muskie will have to win the support of at least half the New Hampshire Democrats in order to claim a victory.” Some time later, Broder, Martin Nolan of the Boston Globe (whose most recent poll had Muskie at 65 percent of the primary vote) and some others elicited a plea for mercy from Maria Carrier, Muskie’s campaign manager in New Hampshire. “I’ll shoot myself,” she blurted out, “if Muskie doesn’t get 50 percent.” Mercilessly, Nolan put that in the Globe—from which it flew into every network’s clipping file. A week later Johnny Apple put the 50-percent marker on the front page of the New York Times, and it was set in stone.6


On primary night, an hour after the polls closed, the trap set by Broder and his followers was sprung on all three networks. This is the way it went on one of them: “Good evening from CBS News Election Headquarters in New Hampshire. This is Mike Wallace. The story from here is that Edmund Muskie, the frontrunner, the Senator from Maine, did not do what he set out to do. Anything under 50 percent, he suggested—his staff echoed—would have to be considered a setback.”


Muskie, himself, had of course never suggested any such thing. As it happened, he got 47 percent, and George McGovern, a South Dakota senator virtually unknown in New Hampshire when the year began, had scored 38 percent. It was an impressive performance for McGovern. There was no disputing that. Still, the theme of an utterly devastated Muskie marched relentlessly through the broadcast. McGovern, being interviewed, was thrown this softball: “You may be winning the moral victory you’ve been talking about. How do you feel about that?” McGovern then put the most extravagantly unlikely words yet into Muskie’s mouth: “Muskie said some time ago that if he got less than 50 percent of the vote in New Hampshire, it would virtually take him out of the presidential race.” When Muskie was shown thanking his campaign workers for “our third victory in a row,” Wallace observed drily, “Senator Edmund Muskie, obviously disappointed, exhorting the troops to stand fast.”


From the beginning, network election units were sensitive to the influence on later events of their matching primary results, at the moment of reporting them, with prior expectations. This sometimes inspired extraordinary efforts to bring precision to the task. In 1972 Dotty Lynch, who is now Senior Political Editor of CBS News, was a researcher for the NBC Election Unit. Lynch recalls one meeting at NBC just before the Florida primary of 1972. “There was a whole series of scenarios. What if this? What if that? That’s how we got to call them ‘whiffing sessions.’ We’d start with the most plausible scenarios and progress towards the most fantastic. What if [Alabama Governor George] Wallace wins and Muskie’s fourth? What if [New York Mayor John] Lindsay’s first?” The scenarios looked not only backward on the day’s returns but forward to the next primary. “‘If Humphrey has 18 percent in Florida,’ ” Lynch recalls it being put to the group, “‘what will he need to prove himself against Muskie in Pennsylvania?’ ”


Each of the scenarios, no matter how hypothetical or wildly improbable, would be fully worked up and written out, entered into a computer and made ready for instant transfer to a Teleprompter screen. It could then be read smoothly by NBC’s Chet Huntley or David Brinkley when the actual results dictated which carefully crafted judgment to render.


In later years, the promotion of favorable (i.e., minimal) benchmark expectations by the media became a major task of presidential campaign strategists. Most of this promotional effort was directed at television. At the networks, stories poking fun at the “expectations game” became a routine feature of early campaign coverage. On primary-night specials there would often be some discussion of the propriety of doing what the network anchors and analysts, along with their counterparts in every other medium, never failed to do.


STRAWS IN THE WIND


In 1975, impatient for the caucuses and primaries to begin, network news teams poured into state conventions and party dinners that had no role at all in selecting delegates and reported, as though they meant a good deal, the results of “straw votes” among the participants. Soon these events, at which attendance generally carried a sizable price tag, became a major cost for campaigns—whose only aim was to register wholly fabricated expressions of support on the network broadcasts.


Sometimes, in order to draw the full field of candidates to a party event, the sponsors had to promise not to take a vote. It made no difference. A poll was apt to be conducted anyway for network news. This was a practice in which I myself became quite active. One such vote in the late 1970s, at a Republican conference in Indianapolis, was won handily, to everyone’s surprise, by John Connally, a onetime Democratic governor of Texas who had survived the bullet which killed John Kennedy, served as Richard Nixon’s Secretary of the Treasury and was now pursuing higher office as a Republican.


Unlike Ronald Reagan, the recognized frontrunner, Connally had come to Indianapolis and had worked the crowd. Unlike the other candidates who did show up, Connally gave a pretty good speech. His “upset” victory over Reagan led all the reports out of Indianapolis, and three weeks after my straw poll, Connally was on the cover of Time. For much of 1979, until his failure to meet expectations at a straw vote in Florida, Connally was widely recognized as the peer of Ronald Reagan in the first tier of Republican candidates for 1980.


Some candidates (Jimmy Carter in 1976, George Bush in 1980) were seen to “emerge” from the crowd long before the first caucuses by upsetting, or doing exceptionally “well” against better known figures in getting supporters to these events. Some of the most highly regarded campaigns, on the other hand (Henry Jackson in 1976, Howard Baker in 1980), were badly bruised by falling short in these dubious tests—whose influence derived almost entirely from television coverage.


With such examples of lightning striking the obscure, and striking down the renowned, the roster of obscure aspirants inevitably grew with each election cycle. Given the finite length of network broadcasts and the need to cover other news during a presidential campaign now measured in years, equal attention to so many contenders was out of the question.


Deciding which candidates to cover, or stratifying the field into the more covered and the less, involved choices with large consequences for the respective campaigns and raised obvious questions of fairness. Aside, however, from the dollar costs involved in casting too wide a net over all the claimants for attention, there was a limit in the competitive world of evening news broadcasts to how much information about the quadrennial turnout of little-known contenders could be thrown at viewers without driving them to other channels.


Normally, in parties without an incumbent president, there were one or more candidates with national reputations and the ability to raise a lot of money. More often than not, one of them led handily in polls of his party’s voters, and was crowned the frontrunner. Together he and the candidate or candidates who appeared most threatening to him would constitute a first “tier”—warranting close attention in the pre-election year and an assigned crew and correspondent on his campaign plane thereafter.


Sorting out the rest of the field created a second tier of lesser lights with a potential for outshining one of their presumed betters in an early contest. At the bottom, ordinarily, was a third tier given no chance at all. This sorting out was inevitably quite subjective. Into it went appraisals not only of the candidates themselves but of their professional consultants. These were the men and the occasional woman who raised money, probed public opinion and “focus groups” in search of a winning “message,” lobbied the news media and steered the campaign through six months of primaries and caucuses randomly strewn across fifty states, the District of Columbia and six overseas territories.7


Lapses in assigning candidates to at least the second tier could come back to haunt those who committed them. George McGovern early in the 1972 cycle and Gary Hart in early 1984 barely made the cut. Such apparently sturdy first-tier designees as John Connally in 1980 and John Glenn in 1984 had become hopeless cases by the time the first primary was tallied.


If the networks were having problems with the hordes of candidates enticed by the newly unbossed primary and caucus system, so too were the Democrats who devised it. The nominees who emerged from this ordeal kept losing elections. In the five contests immediately following the reforms, only Jimmy Carter won election, just once and just barely—against a Republican incumbent hobbled by a tough primary challenge and by his pardon of the predecessor who appointed him.


As conventions, moreover, lost their historic role in picking the nominees and became instead massive rallies for the fall campaign, the onetime power brokers of the Democratic party were not merely shorn of the delegates they once delivered; by the 1980s they were having a hard time becoming delegates themselves. Since these people could be useful in the fall campaign, they began to be missed.


As a result there were relatively few objections in the early 1980s when the Democrats created a new class of “unpledged” delegates, who were soon labeled (by Congressional Quarterly’s Alan Erenhalt) “superdelegates.” These delegates did not have to be elected but went to the convention and voted as they pleased by virtue of being governors, members of Congress or mayors of large cities. A few years later, the nearly four hundred members of the Democratic National Committee quietly voted the same privilege to themselves. By 1988 there were over eight hundred superdelegates—out of roughly four thousand in all.


That was one major “reform,” actually a counter-reform, under-taken by the last of the Democrats’ notorious rules commissions. Another, designed to rein in Iowa and New Hampshire, created a “window” opening on the second Tuesday in March, before which no state could hold its primaries and caucuses. When the Republican legislatures in both Iowa and New Hampshire (with the private blessing of the local Democrats) refused to budge from their cherished perch in February, the national party threw up its hands—while leaving the “window” in effect for everybody else.


When the 1984 Democratic ticket lost every state but Minnesota, Democratic leaders in the South were stunned by how far down the ballot their tickets had been battered by the landslide up top. The newly created “window” gave them an idea. For the next cycle, they erected on the opening day of the “window” a wall of twelve southern primaries and caucuses—deciding over a third of all the delegates to the next convention. The idea was that moderate and conservative Southern Democrats would flock to the polls on the freshly created Super Tuesday and stop the next liberal frontrunner right at the start.


As often happens with such schemes, nothing went as planned. Facing four white opponents in 1988, Jesse Jackson got a huge black vote to the polls on Super Tuesday and carried five of the primaries designed to launch a “mainstream” moderate, ideally from Dixie. By throwing millions of dollars at the major television markets of Texas and Florida, Michael Dukakis, precisely the kind of old-fashioned liberal Super Tuesday was designed to swamp with its bubba vote, managed to win the region’s two megastates. It gave little consolation to the creators of the day that Al Gore, the campaign’s designated Dixie moderate, won as many primaries as Jackson.


An even more decisive consequence of Super Tuesday took place in the Republican Party, which had played a largely passive role in creating the event. In the skilled southern hands of Lee Atwater, George Bush’s own personal and political links to the region had been carefully cultivated over his eight years in Ronald Reagan’s White House. Super Tuesday thus became what Atwater called his “insurance policy,” a “firewall” he also called it, against anything that might go wrong elsewhere. If all went well, a Bush sweep of Super Tuesday would become inevitable and enable him to put the nomination away for good. With a little help from television news, Atwater would later insist, it worked out just that way.8


The help that Atwater had in mind, if in fact it was that, originated at a Christmas party in Washington, where I told Pete Teeley, the Bush press secretary, about a series of profiles CBS was planning on the presidential candidates. One of them would naturally be on Bush, and I wanted Dan Rather to do that one himself. Would the Vice President agree to an interview? He had not done any since the Iran-contra scandal broke a year before.


What happened after that has become one of the landmark events of television news. Teeley said initially that he himself thought that Bush, who after all was running for President, should start doing interviews. He said Bush had a warm feeling about Rather, a fellow Texan, and he’d get back to me. When he did, and the news was good, I put him in touch with Richard Cohen, that cycle’s evening news producer in charge of campaign coverage.


There could never have been any doubt that, in the Vice President’s first face-to-face interview since Iran-contra, he would be pressed on what he knew about Oliver North’s arms dealing from the White House. Given that, I myself was a bit surprised when Bush agreed to do it.


The assumption, for all the proposed profiles, was that the subject would be interviewed on tape and the parts which made news or were otherwise interesting would be incorporated in the piece. But Roger Ailes, Bush’s media advisor, wanted no part of that. The interview, he insisted, would have to be live. CBS agreed, but at that point the whole premise of the profile collapsed. At a National Press Club appearance and (goaded by former Reagan Secretary of State Alexander Haig) in an Iowa debate, Bush had aggressively rejected queries on what he’d known about the arms deals, insisting he’d already answered them fully in other forums (not true) or that they involved confidences by the President.


If Rather, in a live interview on his evening broadcast, were to have any chance of drawing Bush out where so many others had failed, he could not hope to do it in the context of a broad-based profile. In a series of telephone exchanges between Tom Bettag, the executive producer of Rather’s broadcast, and Teeley, Bettag insists he made it clear that the central subject would be Iran-contra and that the interview would be preceded by a “long and very pointed story” of Bush’s record on that subject.


Just how pointed would soon get around. Rather likes to prepare for important interviews the way politicians prepare for debates—by rehearsing with a surrogate. On the weekend before the interview with Bush, he did that with Howard Rosenberg, a CBS producer, highly versed on Iran-contra, who had worked on the taped piece to be aired in front of the live interview. One of those who watched, though he didn’t say much, was Tom Donilon, a gifted Democratic strategist who at this stage of the campaign did not have a candidate. Rather found Donilon’s insights useful, and CBS had retained him as a consultant.9


As reports of these preparations reached the Bush camp, Ailes has said a source at CBS told him, “They’re running around the CBS newsroom saying they’re going to take out George Bush tonight. They’re going to indict him by putting him on the screen with some sorry characters who have some problems. Then they’re going to hand him a blindfold and Rather is going to execute him. So you guys better be ready.”10 I should say that any predictions that Bush would be driven from the race by Rather’s interview never got to me.


When the CBS Evening News of January 25, 1988 began, Rather was at his anchor position in New York. Bush and Ailes were at the Vice President’s Capitol Hill office with a CBS crew and Mary Martin, the network’s deputy bureau chief in Washington. Ailes, she recalled, “was like a boxing coach. It seemed like he just wanted to keep Bush stirred up. He was waving his arms and telling Bush, ‘He’s gonna sandbag you.’ ”11


Who exactly got sandbagged that evening is open to argument. Bush, cruelly lampooned by the late-night comics as a wimpish yesman, was obliged to watch (along with fourteen million outside viewers) four minutes of taped evidence that he could not possibly have been as far “out of the loop” on arms sales to Iran and supplies to the contras as he kept saying. When Bush got his turn, he complained that this was not his idea of a “profile” and that Rather had “implied… that I didn’t tell the truth.” “Where did we imply that?” replied the anchorman, a study in injured innocence.





Three minutes of what meetings Bush was present at and who said what led up to:


Rather: How do you explain that you can’t remember [Secretary of State George Shultz objecting to the arms sales] and the other people at the meeting say he was apoplectic?


Bush: Maybe I wasn’t there at that point.


Rather: I don’t want to be argumentative, Mister Vice President.


Bush: You do, Dan.


At this point, off screen, Roger Ailes held up to Bush a legal pad on which he had written, “Not fair to judge career on… yours.” And, right on cue, the Vice President delivered the soundbite of the 1988 primary campaign: “I don’t think it’s fair to judge my whole career by a rehash on Iran. How would you like it if I judged your career by those seven minutes when you walked off the set in New York?”


Bush/Ailes had picked the right sandbag—though the celebrated Rather walk-off, when a late-running tennis match preempted the opening of his broadcast, actually took place in Miami. The interview went on for another shrill five minutes, but a thoroughly rattled Rather never regained his composure. History will surely reject, as CBS had, Bush’s self-portrait (in this instance) as a potted plant in the councils of the Reagan Administration, but in the short term Bush and his camp were beside themselves with joy.


Their euphoria was tempered, to be sure, when Bush, the presumptive frontrunner, two weeks later ran third in the Iowa caucuses. But campaign manager Lee Atwater, who had originally opposed the interview, never wavered from his view of it as a gift from God. It “totally demolished the ‘wimp’ factor,” declared Atwater, and helped Bush “more than any single other event in the campaign” to become President.12


THE CAMPAIGN NOBODY LOVED


Over the years, little sleep had been lost at the networks over the harsh reviews of campaign coverage from candidates and a growing host of critics in the academic world. However, 1988 was different. When the campaign ended, the winners joined the losers in trashing the television coverage, and many who did the covering had misgivings of their own.


The early frontrunner among the Democrats, Gary Hart, was a victim primarily of his own recklessness and self-indulgence, but the press by almost any standard went crazy in reporting it. On the story of Hart’s furtive meetings with a woman campaign follower, none of the networks could even claim credit for enterprise. It was a newspaper, the Miami Herald, that broke the original story. Another newspaper, the Washington Post, did most of the follow-up reporting. But what assuredly determined that Hart was finished was the sheer quantity of coverage, however derivative, on the evening news broadcasts.


In the five weeknights following the Herald’s disclosure, thirty separate stories on the subject appeared on the three network broadcasts—an average of six per night. ABC alone ran thirteen such stories—nearly three per night. On that network’s Nightline, a broadcast highly regarded by advocates of television standards, four nights out of five were devoted to the story.13


In the 1988 cycle’s other candidate assassination, the initial blow was struck not by the tabloid press or by ratings-driven network news producers but by the good gray New York Times. Joseph Biden’s attribution to himself of a poignant moment from a British Labourite’s stump speech had gone largely unnoted until the Dukakis campaign supplied videotapes to Times reporter Maureen Dowd. Another copy was leaked to NBC as well, though the network hesitated, and the Times broke the story first. NBC recovered the very same night, airing a devastating matchup of Biden and the Brit mouthing, word for word, identical tales of their rise from humble roots.14


CBS and ABC, with research aid from scholars in other camps, found further unacknowledged borrowings by Biden—from Robert Kennedy and Hubert Humphrey. This led to more pairings of identical soundbites on the evening news broadcasts. CBS then reported that Biden had flunked a course in law school because a large hunk of his term paper was lifted from a law review. Without clandestine sex, Biden rated only eleven network news pieces (five by CBS), about a third of Gary Hart’s coverage, but it did the job. Within a week, Biden’s once promising campaign was over.15


Serious research was applied in 1988 to the sex life of five candidates aside from Hart—the flimsy findings of which broke into print in one place or another, though little turned up on television. Similar feats of investigative reporting on marijuana use by candidates in earlier years produced universal shrugs when half the Democrats, to nobody’s surprise, confessed.


As the 1992 presidential campaign began, at each evening news broadcast more airtime was pledged to issues and less to the private failings of candidates. At the CBS fishbowl, around ABC’s rim and the NBC bullpen, however, there were more pressing concerns about their campaign coverage. Declining ad budgets during the post-Reagan recession had struck television hard. Large losses from overbids by CBS’s Sports division had tightened belts throughout that company. The collapse of NBC’s prime-time schedule had the same effect there. ABC was under similar pressures.


On top of that, 1991 brought each network news division $40 million, more or less, in unbudgeted costs for covering the Gulf War. So nothing could have cheered network news managements more than the prolonged delay in starting the campaign. One Democrat after another who might ordinarily have thought about running for President looked at the incumbent’s war-enhanced approval numbers and passed. At a staff meeting, CBS News president Eric Ober joked merrily about an unopposed Bush being re-elected by acclamation. Each month that passed with no campaign activity to cover was money in the bank for the networks.


There were other reasons to welcome the unusual stillness on the campaign trail. Starting in the mid-1960s, for nearly a quarter of a century CBS Evening News had led the evening news ratings without interruption. Since 1989, however, CBS had not been able to challenge for even a week ABC’s boast: “More Americans get their news from ABC News than from any other source.”


Some weeks, in fact, CBS came perilously close to the perennial doormat of 1980s television news, once its chief rival for the ratings crown, NBC. Unlike the 1960s, when the networks asserted their muscle over one another with their campaign coverage, in the 1990s politics was seen as poison to viewership. At one point in 1992, noting this fact of life and the virtual boycott of campaign coverage by the front-running ABC, Rather suggested that CBS abandon day-to-day reporting from the field and just let him tell any “breaking news” that our Election Unit staff turned up.


Until nearly Labor Day, the only declared candidate was Paul Tsongas. A former Democratic senator from Massachusetts, Tsongas had been out of politics for ten years, claimed he had overcome cancer, and had written a book on how to turn the economy around. Most years, Tsongas would have been a third-tier candidate. For much of 1991, he was the only tier.


In sorting out the candidates once they appeared, a consensus over the first tier quickly settled on three men, all of whom were unknown to nearly nine out of ten Americans: Senators Tom Harkin of Iowa and Bob Kerrey of Nebraska and Bill Clinton.


Harkin’s trademark was a speech in which he rhythmically recited all four names of the President of the United States and then invited his audience to chant, “Bullshit!” Kerrey had a supposed star quality based on his medal of honor from the Vietnam war and his on and off affair with Hollywood’s Debra Winger.


Clinton had achieved a certain fame in 1988 with an eye-glazing nominating speech for Dukakis that, many feared, would never end.16 Still, he was a tireless campaigner who dazzled both campaign audiences and Washington reporters with his detailed grasp of the complexities of government. His stump speech was full of tough talk on crime and welfare—designed to draw white middle-class men (“Reagan Democrats”) back from their recent Republican leanings.


In the second tier with Tsongas was the only man who’d ever run for President before. Jerry Brown, a onetime governor of California, had in fact run twice—very poorly the last time. Brown had no staff to speak of; during televised debates he would ask people to send him money; he made up his schedule from hour to hour as he went along—defeating any rational approach to covering him.


If the seeming invincibility of Bush, while it lasted, helped keep news division budgets in the black, Harkin, the Iowa Senator, helped even more. Four years before, with six Republicans and six Democrats stalking Iowa’s caucus-goers, that state soaked up nearly a fourth of all the network money (not to mention airtime) spent on the race for the party nominations. With Harkin, Iowa’s most popular Democratic politician of his generation, in the race, this year’s caucuses were conceded to him from the outset. The Iowa line in the network budgets could therefore be dropped entirely.


With nothing going on in Iowa, and little in New Hampshire, during an eight-week period in October and November the broadcasts paid more attention to the struggle inside the head of Mario Cuomo, the governor of New York, over entering the race than to any of the candidates who actually did. From Labor Day through New Year’s, CBS Evening News aired only fourteen stories (less than one a week) on the race itself. NBC and ABC did even less.17


As a result, by year’s end, none of the Democratic candidates was any better known nationally than when he started. As the election year began, Harkin incredibly spent the first two weeks on a holiday in the Bahamas. Kerrey spent most of that time in Washington—rejiggering his campaign staff. Clinton, meanwhile, was campaigning with hardly a pause in New Hampshire. By mid-January, in the New Hampshire polls, Clinton had overtaken Paul Tsongas, the one-time Massachusetts Senator who had camped out in the first primary state for more than a year. Had Clinton won New Hampshire, as then seemed likely, he appeared certain to obliterate his Yankee rivals two weeks later on the South’s Super Tuesday.


[image: Image]


Just as the mantle of inevitability appeared to be settling on Clinton, however, the National Star, a publication that took no part in the hand-wringing over 1988, unleashed Gennifer Flowers and her tale of a twelve-year affair with Clinton on the rest of the press. We all knew that sooner or later we would have to deal with Clinton’s women. That he’d had affairs was notorious in Little Rock and on the political grapevine in Washington. Sooner or later there was going to be a story. In the normally cutthroat culture of evening news broadcasts, however, nobody was dying to be first.


At CBS Evening News, Executive Producer Erik Sorenson said he did not care if he was dead last when the story broke. When the Star release reached his desk on Thursday, January 22, he crumpled it and threw it away. At NBC, on the other hand, there was little choice. A Clinton profile was scheduled that evening. It was hard to devote three minutes (an epic by evening news standards) to the heart and mind of Bill Clinton and not mention the one Clinton story that millions of Americans already knew by way of the tabloid press, and that had dominated local TV coverage of Clinton’s own appearances that day in New Hampshire.


As it happened, Clinton himself wanted to tell, that is to deny, the story his way. “Nobody wanted you guys to handle it,” said his media strategist and designated bully, James Carville. Thus began a bidding war, which CBS quickly won. CBS offered an interview on an “abbreviated edition” of television’s all time top-rated broadcast, 60 Minutes—on a night when its own normally huge ratings would be enhanced further by a lead-in from the Super Bowl, the most widely watched broadcast of the entire year. Not till CBS News announced that 60 Minutes appearance did it, for the first time, report any part of Flowers’ story. Sorenson by then had recovered, or replaced, the discarded handout from the Star.


The 60 Minutes interview was seen by more people than, on any given night, ordinarily watch all three evening news broadcasts combined. Steve Kroft, who did the interview, never got an unequivocal statement as to whether Clinton ever had what most people would regard as sexual relations with Flowers. What 60 Minutes did air, out of a prolonged series of exchanges, was a categorical denial of her claim of a “twelve-year affair.” That denial was parsed over for years until Clinton, under oath for the Paula Jones lawsuit, acknowledged at least one act of intercourse. Not in the least flustered, Mike McCurry, the White House press secretary, claimed the President had not changed his story a bit—any fool, he implied, knows the difference between a one-night stand and a twelve-year affair.18


The day after 60 Minutes, Flowers held a news conference and played her tapes. CNN earned the lasting enmity of Clinton (akin to that of Bush for CBS) by airing that news conference live—though it did not air the tapes themselves as they were played. Soundbites, however, in which Clinton was heard urging Flowers not to answer questions about something and appearing to acquiesce when she likened the Governor of New York to a “Mafioso,” were aired by all the evening news broadcasts. At the same time that Clinton staffers were public declaring the tapes a fake and reproaching the networks for airing any part of them, Clinton privately apologized to Mario Cuomo for letting the “Mafioso” remark go unchallenged.

OEBPS/images/pub1.jpg





OEBPS/xhtml/halftitle1.html






THE CONTROL ROOM









OEBPS/styles/page-template.xpgt
 

   

     
	 
    

     
	 
    

     
	 
	 
    

     
	 
    

     
	 
	 
    

     
         
             
             
             
             
             
        
    

  

   
     
  





OEBPS/images/line.jpg







OEBPS/images/9780684871417.jpg
THE.
CONTROL.

ROOM

HOW TELEVISION CALLS THE SHOTS
IN PRESIDENTIAL ELECTIONS

MARTIN PLISSNER

IHE FREE PRESS







OEBPS/images/pub.jpg





OEBPS/images/line1.jpg





