
  [image: Image]


  
WARRIORS OF

  DISINFORMATION



  
WARRIORS OF

  DISINFORMATION


  How Lies, Videotape, and

  the USIA Won the Cold War

  ALVIN A. SNYDER

  [image: image]

  Arcade Publishing • New York


  Copyright © 1995,2012 by Alvin A. Snyder

  All Rights Reserved. No part of this book may be reproduced in any manner without the express written consent of the publisher, except in the case of brief excerpts in critical reviews or articles. All inquiries should be addressed to Arcade Publishing, 307 West 36th Street, 11th Floor, New York, NY 10018.

  Arcade Publishing books may be purchased in bulk at special discounts for sales promotion, corporate gifts, fund-raising, or educational purposes. Special editions can also be created to specifications. For details, contact the Special Sales Department, Arcade Publishing, 307 West 36th Street, 11th Floor, New York, NY 10018 or arcade@skyhorsepublishing.com.

  Arcade Publishing® is a registered trademark of Skyhorse Publishing, Inc.®, a Delaware corporation.

  Visit our website at www.arcadepub.com.

  10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

  Library of Congress Cataloging-in-Publication Data is available on file.

  ISBN: 978-1-61145-516-8

  Printed in the United States of America


  To

  Anne Snyder,

  a warrior of boundless inspiration and patience,

  to Carole and James Snyder,

  and to the memory of my parents,

  Jean and Gus Snyder


  Contents

  Preface

  Acknowledgments

  1. Letting Wick Be Wick

  2. Toward a Public Diplomacy

  3. Cranking Up the Volume

  4. The Five-Minute Tape Gap

  5. Casting Wide the Worldnet

  6. Brilliant Pebbles, Ethnic Guns, and Baby Parts

  7. Antenna Towers and Asparagus Stalks

  8. That’s Entertainment!

  9. The Faustian Bargain

  10. Clearing the Voice

  11. VOA Follies

  12. The Mujahideen Go to School

  13. The Caudillo of Miami

  14. “I’m Not a Pantywaist!”

  15. Adventures in the Nanny Trade

  16. Caught in the Smith-Mundt Act

  17. Public Diplomacy Goes Private

  Epilogue

  Notes

  Appendices

  Index


  More than forty years ago, I was a pioneer in radio, a sports announcer. And I found myself broadcasting major league baseball games from telegraphed reports. I was not at the stadium ...

  Now, if the game was rather dull, you could say, “It’s a hard-hit ball down toward second base. The shortstop is going over after the ball and makes a wild stab, picks it up, turns and gets him out just in time.”

  Now, I submit to you that I told the truth, if he was out from shortstop to first, and I don’t know whether he really ran over toward second base and made a one-handed stab, or whether he just squatted down and took the ball when it came to him. But the truth got there, and in other words, it can be attractively packaged.

  — Ronald Reagan,

  speaking at the Voice of America’s

  fortieth anniversary ceremonies,

  Washington, D.C.,

  February 24,1982


  Preface

  DURING THE COLD WAR, THE INTERNATIONAL PROPAGANDA MA-chine of the U.S. government sported its own 120-piece symphony orchestra and ballroom dance band. The orchestra was said to be one of the finest in Europe, and Horst Jankowski’s dance band, headquartered in Berlin, swung with the best of them. All this was part of cold war spin. Far from concert and dance halls, in the mountains of Afghanistan, U.S. government media gurus were training sheep-herders to be skilled TV cameramen so that they could chronicle the nightmare of Soviet military occupation; in the Arctic, films extolling the American way of life were carried on reindeer sleds to Laplanders; TV programs designed to incite unrest were beamed from a helium balloon over Florida toward Castro’s Cuba; the American government’s worldwide television network carried programs proclaiming the success of a high-tech Star Wars missile test that had been secretly rigged so it could not fail.

  Whatever worked was fair game. The U.S. government ran a full-service public relations organization, the largest in the world, about the size of the twenty biggest U.S. commercial PR firms combined. Its full-time professional staff of more than 10,000, spread out among some 150 countries, burnished America’s image and trashed the Soviet Union 2,500 hours a week with a tower of babble comprised of more than 70 languages, to the tune of over $2 billion per year. The biggest branch of this propaganda machine is called the United States Information Agency.

  With the cold war now over, America’s prodigious international propaganda machine has been, in television lingo, fading to black, its practitioners dwindling in numbers and many of its programs going off the air as the result of Congress-imposed budget cutbacks. Gone is the familiar Communist enemy on which propaganda programs were focused and against whose threat congressional funding committees were rallied. The world is now awash in a sea of information from TV satellites, videocassettes, fax machines, cellular phones, computer networks, fiber-optic cable, and much more—all competing for people’s attention. Government broadcast outlets are squeezed into receiving a smaller share of the available audience, and its purveyors are subjected to greater accountability by a better-informed public. There are still more than 4,500 state-run global radio stations touting their own national interests and competing against one another for listeners, but around the world people are tuning in to rapidly expanding commercial media. For the first time since it was established, the British Broadcasting Corporation’s share of the domestic radio audience has fallen below 50 percent. People abroad now tune in local FM stereo stations, listen to compact discs, and watch TV programs like “Baywatch,” with its young hard bodies, beamed in by satellite from Hollywood. The American TV quiz show “Jeopardy” is played worldwide in 65 languages. Computer hackers in Hanoi chat with counterparts around the world on their screens faster than they can telephone someone across town. Ted Turner’s Cable News Network was even scooped by some residents of Kobe, Japan, who provided the world with live eyewitness updates on the devastating earthquake that killed more than 4,000 persons in January 1995 via the worldwide computer service Internet.

  But just before it began its fade to black, the American propaganda machine enjoyed a Golden Age, as dramatic advances in information technology made propaganda more readily transmit-table via satellite television. In this book, I have concentrated on the period 1982-1988, when I was director of the U.S. Information Agency’s Television and Film Service, and the two most powerful countries on earth ratcheted up the intensity of their free-for-all to psych out and smash the other by any communicative means necessary. Leading the charge was USIA director Charles Z. Wick, a Hollywood entrepreneur who propelled his agency into the forefront of U.S. foreign policy efforts by the sheer force of his personality and by his close personal friendship with President Ronald Reagan. Wick— former bandleader from Cleveland, Hollywood agent, and movie producer—seemed a curious choice for the diplomatic position, but Ronald Reagan knew better.

  “Now, people have asked me how I discovered this very effective public servant,” Reagan said affectionately at a dinner honoring Wick in 1988 (who by then had served longer than any other USIA director). “I just looked for someone with the balance of two qualities: a greatness of vision, yet still able to understand Washington. And when I found the man who would produce the classic film that combined Snow White and the Three Stooges, I said, I have found that man.”1 Reagan had seen to it that Wick was given all the resources he needed. During Wick’s eight years as director, USIA’s expenditures increased from $486 million to $820 million annually. Wick knew that he would make his greatest impact with television, and so my annual budget soared from just over $6 million when I joined the Agency in 1982, to almost $37 million when I left in 1988 (I also had served longer than anyone in that job up to that point or since).

  Recently declassified Russian documents illustrate the importance that Yuri Andropov and Mikhail Gorbachev and their aides placed on the manipulation of the international media to promote Soviet policies, and how much Reagan’s public posturing—on such issues as targeting Russia with Euro-missiles and Soviet human rights abuses—confounded, outraged, and distracted Kremlin leaders. The USIA’s exploitation of the international media on these and other issues clearly made it more difficult for Gorbachev to marshal public support throughout the fragile Communist bloc of nations for his reform programs and eroded his support at home. Internal secret documents detailing meetings of Soviet leaders, many of which relate to propaganda issues, have been released by Russian President Boris Yeltsin and made available through the Library of Congress and the Cold War International History Project of the Woodrow Wilson International Center for Scholars. I will refer to these records, to recently declassified documents from the State Department and the USIA, and to my own notes of the many sessions I personally attended with Soviet leaders.

  Propagandizing means advocating a point of view favorable to one’s own position, and that’s precisely what we at the USIA did. The British government, too, admitted the venerable BBC’s overseas service was a weapon of propaganda, consisting of British views concerning the news.2 I had no problem with practicing advocacy journalism, because I felt we were transmitting “good” propaganda; an exaggerated version of the truth, perhaps, but still fundamentally the truth. I would later learn that many of us at the USIA were often duped by government officials from the intelligence community, the White House, the State Department, and the Pentagon into transmitting lies— disinformation—without realizing it at the time. We became unknowing warriors of disinformation, and then we became knowing ones.

  This book highlights some of the crucial battles of the propaganda war, a war to influence public attitudes abroad and erode support for the Soviet system. Under Reagan, public diplomacy—dealing directly with foreign publics instead of with their governments—became a linchpin in American foreign policy. The president’s National Security Council and the State Department drafted public diplomacy impact statements for most major foreign policy decisions; a senior USIA officer was assigned to the office of the White House press secretary to keep international public diplomacy in the forefront.

  The propaganda war was fought on many fronts and included its share of heroes and goats. Ronald Reagan and Charles Z. Wick were respectively the commander in chief and the supreme commander in the war of propaganda, but I have attempted to focus equally on some of its foot soldiers. The strategies both sides used were effectively shielded from public scrutiny. The U.S. government erected an iron curtain of its own around the American public, which had virtually no idea what its agencies were broadcasting abroad. When Congress established America’s foreign information service shortly after World War II, it wanted to ensure government propagandists couldn’t brainwash domestic audiences the way Nazi propagandists had. Congress was also successfully lobbied by American broadcasters who didn’t want competition from government-funded communicators. And so, for nearly fifty years, there has been a ban on the domestic dissemination of broadcasts and publications produced by the USIA, which was established in 1953. Given today’s sophisticated technology, however, the law cannot be enforced, and it ought to have been repealed long before this was the case. Americans should have known how America was conducting its public diplomacy abroad during the cold war. This book will give them—belatedly—some perspective on it.

  Some readers may never have heard of the USIA, though most will recognize the Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, and Radio Moscow, and believe them to be effective means of spreading information abroad. In fact, Radio Moscow, for example, had virtually no credibility. During the height of the cold war it averaged less than one percent of the listenership in those areas outside Russia where the signal could be heard. Conversely, listeners behind the Iron Curtain felt that programs from Radio Free Europe and Radio Liberty were suspect because they were written and produced by dissident exiles.

  Propaganda is always most productive when it is least traceable. The image of America abroad was greatly damaged when Soviet-inspired stories about how the U.S. government had created the AIDS virus to kill off its African-American population surfaced in the Western media. When U.S.-provided footage of Soviet atrocities in Afghanistan showed up on TV in Communist-bloc countries, its effects were far more devastating than a decade’s worth of shortwave radio broadcasts. Disinformation stories about America’s Star Wars missile technology, the invasion of Grenada, and Soviet military activities in Afghanistan, as broadcast on the USIA’s Worldnet television programs, were excerpted by foreign TV and by foreign newspapers, and had far greater impact than had those stories appeared solely in U.S. government media.

  America’s warriors of disinformation strove to stay on the offensive, to keep their Soviet counterparts off-balance. The astute Russian journalist Alexander Shalnev admitted to me recently that Soviet propagandists were ineffective because they were usually on the defensive. By using technology to get our stories out quickly, we rarely gave Soviet propagandists the chance to take the initiative. Social psychologists argue that propaganda is most productive when the messages containing it are timely and repeated often. “Air” Wick, as the USIA director was unaffectionately called by those who disapproved of his methods, never to my knowledge cracked a psychology book or a how-to bureaucratic manual during the entire time we were putting together a worldwide satellite TV network. He just did it. The one-time bandleader from Cleveland played a lot of hunches. But they were usually the right ones.

  Political scientists tell me it is difficult to measure precisely what impact Western propaganda had in hastening the demise of communism, although Zbigniew Brzezinski has argued that “the loss of Communist monopoly over mass communications is the key to the breakdown of Communist totalitarianism.”3 During the cold war, those who were exposed to Western media behind the Iron Curtain could not, of course, be readily interviewed, and polling could only be conducted among emigres to the west. Polling people about that period today is also imperfect, because conditions have changed so radically. And so anecdotal accounts of that period will help reconstruct it.

  I make no claim to being a scholar of the cold war. Wick used to boast that he didn’t know much about foreign affairs, but he could still make things happen. I was among those who were there to help him, and so I saw what he did to make it happen. I will leave it to cold war historians to determine to what extent the USIA helped to topple communism. What I relate in this book may be useful to them. I hope it contributes to our understanding of the period.

  Today, Radio Moscow still opens with the first few bars of the familiar theme song, “Moscow Nights.” But the most popular programs across Russia these days are a Mexican TV soap opera, “Rescue 911,” and “Santa Barbara.” They are not only escapist but satisfy Russian curiosity about life in the West. Radio Free Europe and Radio Liberty are pulling up stakes and setting out to find new audiences in Asia. The Voice of America is experimenting with talking computers. The cold war broadcast instruments are adrift; shortwave radio has become outdated. Even if communism were alive and well, government propagandists could no longer get away with what the USIA did in the 1980s. Rupert Murdoch’s satellite TV service to Europe and Asia, and Ted Turner’s CNN, seen in some 200 nations, did as much to kill off the VOA and other government-sponsored broadcast services as the fall of the Berlin Wall.

  The multiplying forms of information may well spawn disinformation more insidious than any we have yet known. Studies show that when people become inundated with data they will seek simple, clear-cut messages. Confusion provides fertile ground for future warriors of disinformation with a clearly defined mission. What replaces 1980s-style disinformation may make it seem wholesome by comparison.


  Acknowledgments

  THERE WERE THOUSANDS OF WARRIORS ON BOTH SIDES OF THE IRON Curtain who fought the battle for the skies, and for what they considered to be a just cause. By recounting their own personal experiences, many of these individuals helped me to reconstruct some of the more significant propaganda battles of the 1980s, the decade in which the war of disinformation drew to a close. A list of those kind enough to be interviewed is included in the Appendix. I am deeply grateful to them, and to the Annenberg Washington Program in Communications Policy Studies of Northwestern University, Newton N. Minow, director, for providing me with a fellowship to complete the book.

  My wife, Anne, was unwavering in her support, without which Warriors would have never happened.

  Timothy Bent, senior editor at Arcade Publishing, made excellent suggestions to this television writer who is used to letting pictures tell the story. Warriors is ever better as a result.

  My thanks to Maria Downs, my agent, who believed in the book, and provided valuable guidance.

  Finally, to Yuri Solton, the Radio Moscow commentator, who thankfully gave us all a wrap when he announced on December 30, 1991, “The Soviet Union, or rather the totalitarian Communist system that once kept 300 million people in harness and toyed with the maniacal idea of a world revolution, has ceased to exist.”


  WARRIORS OF

  DISINFORMATION

  [image: image]


  
[image: image] 1 [image: image]


  Letting Wick Be Wick

  IT SEEMED SOMEHOW FITTING THAT THE MAN WHO PRODUCED A movie entitled Snow White and the Three Stooges would be put in charge of waging psychological warfare against the Communist Evil Empire during the entire Reagan Administration. The man who claimed that British Prime Minister Maggie Thatcher had opposed the American invasion of Grenada because she was a woman, and who frequently sent anti-Communist jokes in the diplomatic pouch to the U.S. Embassy in Moscow, was no cerebral State Department diplomat. In fact, he was no diplomat at all, as became clear to everyone shortly after he arrived in Washington in 1981 to take over as America’s chief overseas propagandist—director of the United States Information Agency—as the cold war was about to head into the home stretch. Charles Z. Wick admitted he was short on diplomatic skills but promised that he would make things happen. He did. For his Soviet counterparts, Wick was their worst nightmare come true. “Charles is a man who brought our international communications agency into the twentieth century,” said Reagan. “And you know, this happens to be one of my favorite centuries.”1

  Charlie Wick was a Hollywood huckster who for eight years stood U.S. foreign relations on its ear—and set the Kremlin’s teeth on edge. He grew to admire his great adversary, Soviet leader Mikhail Gorbachev. “He’s a guy with a great sense of humor,” said Wick, who had acted as a press agent for such diverse clients as Rudy Vallee, Benny Goodman, and Francis Langford.

  A self-made millionaire and member of Ronald Reagan’s inner circle of Hollywood cronies, Wick was a Washington neophyte and soon became fair game for Reagan bashers. “Kiddiegate” was one of his first imbroglios. The USIA, a sprawling colossus of almost 10,000 employees, was on the A-list of the hottest employment agency in town—the White House personnel office—when positions had to be found for those who had helped elect Reagan in 1980, as well as their spouses, children, and relatives. Charlie Wick was a team player, and he wanted to do his duty for his buddy the president.

  Job “referrals” arrived on Wick’s desk for: the son of the secretary of defense, three daughters and a niece of two national security advisers, the nephew of the White House communications director, daughters of the secretary of state and the assistant secretary of the interior, the daughter of a former Voice of America director, and daughters of two prominent journalists. Jobs were found at the USIA for all of them. Also hired was a cashier from a Washington delicatessen down the block from USIA headquarters. The cashier was slated to become cultural affairs officer at the U.S. Embassy in Haiti.2 When the story hit the Washington Post, the nomination was subsequently withdrawn, and Kiddiegate became an issue with the Senate Foreign Relations Committee. Most of the young relatives of administration officials were also let go. “It was a process of learning and growing for Charlie Wick,” said Senate aide Peter Galbraith.3

  Wick, a younger Richard Nixon lookalike4 (which was where the similarity ended), was manic about security. He had reason to be. His friend the president had barely survived an assassination attempt in 1981, and he himself had received telephone threats against him and his family. For protection around his Washington office Wick was sworn in as a special deputy U.S. marshal so that he could pack a handgun. He had a $30,000 security system installed at his rented home in DuPont Circle (he reimbursed the government for $22,000 after a series of negative press reports). When he traveled abroad he did so with several armed State Department bodyguards. Wick also always wore a custom-made, lead-lined raincoat, under the weight of which he once fell on the sidewalk as he got out of a car.5 Wick thought the hot dog stand on the sidewalk outside the entrance to the USIA’s Washington headquarters posed a security threat to Agency employees and visiting foreign dignitaries, who had to pass by the stand on their way into the building from their limousines. The hot dog stand was real Americana, fitting in neatly with the USIA’s mission to present our way of life to others, but Wick apparently thought it was carrying things too far. He asked Woody Kingman, his director of management, to complain to Marion Barry, District of Columbia mayor, in an attempt to bar the hot dog vendor from the sidewalk. “We remain convinced that vendor operations in front of the USIA are inappropriate and harmful to the national interest,” Kingman wrote to D.C. officials in May 1987, in a feeble attempt to link the hot dog stand to potential terrorism. “Vendor tables and other equipment could be used to hide explosive devices.”6 D.C. officials were unimpressed, and Kingman’s request was denied.

  The hard-charging Wick demanded attention to the smallest detail, and became irritated on his first trip to Europe as the USIA’s director, when he was stopped by a military security guard as he tried to breeze through the door at the U.S. Embassy in Belgrade without first showing any identification. The marine, who was female, had not been informed in advance of Wick’s visit by his staff and bolted out from behind a thick glass door, shouting, “Stop! Don’t go any farther. Identify yourself!”

  “If you don’t know who I am, that’s your problem,” Wick shouted back, irritated at his staff for not clearing his entry into the embassy in advance. The marine grabbed him by the arm and did her best to restrain the director, who became enraged, threatening to lodge a complaint of harassment with the commandant of the Marine Corps. Wick meant what he said. The guard was transferred, and word spread that she had been caught in Wick’s “potato masher.”7 During his eight years as director, Wick was never stopped again by an embassy security guard. A nervous bureaucracy marked it down as another item for payback time. Not too long after the Belgrade incident, Wick was accused in press reports leaked by his detractors of not stopping his subordinates from compiling a so-called “enemies list”—to them, reminiscent of Joe McCarthy’s—which reportedly included many prominent names.

  Wick’s legend and reputation grew. One disgruntled USIA employee claimed that when Wick got mad at the slow-moving bureaucracy, he underwent “a physiological transformation: his eyes bulge, his mouth starts to quiver, and his flesh just seems to disintegrate.”8 His in-house critics drew up a list of twenty-five behavioral traits that one had to know to get along with him. It was summarized in a handout entitled What to Do and What Not to Do to Behave Properly in the Presence of the Director, the contents of which were promptly leaked to the press. “Never put Wick in the position of having to explain to anybody who he is,” warned the publication. “He expects that everything is prepared so that he can pass along freely with the conviction that the proper people know who he is.”

  For his part, Wick beat up on Agency department heads for being too slow. Some lasted only a matter of weeks. “One of the problems with your department is by the time we get things done, the disease has either caused the patient to die or he is hopelessly gone,” he wrote to one hapless executive he had asked to clean out his desk. “By that time the preventive inoculation is too late.”9

  The chairman of the House Foreign Affairs Subcommittee, Daniel Mica (D-FL), noted to Wick that “there is a fear of the director within the Agency.” “So what!” Wick boomed in reply to Mica. “Everyone has his own management style.”10

  A lawyer by training, Wick unwisely began to tape telephone conversations without telling the other parties. He wanted records of his conversations so that follow-up actions could be taken to keep things moving quickly through the bureaucracy. They were often turned into what Wick’s staff called “zingers,” or “Z Grams,” some thirty of which per day he would fire off to individuals for action and which were then tracked by Wick’s staff to be certain items were followed up. It is not illegal to tape a telephone conversation in Washington without telling the other party, but the matter was pursued by appropriate law enforcement authorities in seven states where such tapings could be considered an invasion of privacy. Wick’s lawyer was Leonard Garment, who during the Watergate years was counsel to President Richard Nixon, someone else who taped people without informing them in advance. Garment claimed Wick’s invasion of privacy was small potatoes, and compared to Nixon’s tapings it probably was.11

  “There were hundreds of tapes about things like Frank Sinatra’s singing engagements,” said Garment. But Wick was forced to back down, and with hat in hand, he traveled with Garment to several states to apologize personally to district attorneys. Letters of apology were written to persons who had been taped. Wick telephoned former president Jimmy Carter, with whom he held a repentant prayer session long-distance. Despite calls for his dismissal, a remorseful Wick kept his job.12

  Wick was born Charles Zwick in Cleveland, Ohio, on October 12, 1917, the son of a successful Jewish businessman. He began to play the piano as a child, and by the time he was in high school he was arranging scores for the popular Fred Waring orchestra. He formed the Charles Zwick Orchestra to pay his way through Case Western Reserve University law school. When legendary band leader Tommy Dorsey came to Cleveland to play at the Palace Theater, he stayed at the Carter Hotel, where the Charles Zwick Orchestra was playing the Rainbow Room. Dorsey was impressed with young Charlie and hired him as his business manager and music arranger.13

  Wick eventually settled in Los Angeles, where he went to work at the William Morris Agency as an agent for Hollywood stars. At a friend’s house he met model Mary Jane Woods, whom he would marry. He later dropped the “Z” from his name, founded his own agency, and in addition to Reagan and Goodman, managed Eleanor Roosevelt and Sir Winston Churchill. Wick negotiated American film rights for the former British prime minister’s series “History of the English-Speaking Peoples.” And, of course, he also produced that classic Twentieth-Century Fox comedy, Snow White and the Three Stooges, which starred skater Carol Heiss and was based on a story Wick had written for his children. It was the only film featuring the Three Stooges that ever lost money.14

  In the mid-1950s Wick and boat engine millionaire Ralph Evinrude founded United Convalescent Hospitals, a nursing home company, that grew into one of the country’s largest. Wick later formed his own investment business and retired as a millionaire at age forty.

  The Wicks lived in a fashionable neighborhood, next door to motion picture star Judy Garland and her daughter, Liza Minnelli. Eleven-year-old Liza would knock on the door and ask, “Mr. Wick, can I use your pool?”15 Charles Wick, Jr., went to the same private elementary school as Reagan’s daughter, Patti. Nancy Reagan and Mary Jane Wick met and worked together on projects at the school’s Mothers’ Club. Mary Jane said she and Nancy would console each other when “Patti was a teenager and my boys went through a period of having long hair.”16

  The Wicks and the Reagans became fast friends, and Wick worked as a principal fund-raiser in Ronald Reagan’s 1980 presidential campaign. After Reagan’s victory, Wick was named co-chairman of the $8 million presidential inaugural balls and had to handle the arrival of Reagan supporters in Washington, which he described as the “Normandy invasion without water.”17 Reagan then appointed him as the director of the U.S. Information Agency.

  We have already seen that Wick was no diplomat, and yet in 1981 he found himself in one of the most visible and diplomatic jobs in the U.S. government. Reagan and Wick had often discussed how the media could be used to further foreign policy objectives. When Wick arrived in Washington, Reagan gave him a New York Times article about how television might be used to undermine the Polish Communist government’s crackdown on striking labor unions. Said the article: “Imagine the reaction if the average laborer knew of the latest happenings inside Poland. Picture what an effect TV images of the Polish strikers would have!”18 Charlie Wick could imagine it. His first USIA-TV satellite show to slam the Communists would be a Polish-language musical starring Frank Sinatra and Pope Paul II, entitled “Let Poland Be Poland.”

  Charlie Wick wanted “Let Poland Be Poland” to be the biggest TV spectacular in the history of the world. To direct it he brought in Marty “Chains” Pasetta from Hollywood. Pasetta’s credits included among others the annual motion picture Academy Award shows and “Paul Anka in Monte Carlo.” USIA bureaucrats winked at each other at the sight of man they soon nicknamed “Chains,” because he wore open sports shirts with heavy gold links dangling around his neck. Wick’s idea was to beam the program by TV satellite to audiences around the world in order to draw attention to the Polish government’s crackdown on striking labor unions led by Lech Walesa.

  The new USIA director believed in a “big bang” theory of public relations. The size of a TV spectacular and the hoopla surrounding it were as important as the program itself. Involving Reagan and other world leaders would give it the scale he wanted. To sell the idea, Wick invited to his office White House communications director David Gergen for a late-night meeting, along with a group of neo-conservative intellectuals including Ben Wattenberg, Michael Novak, and Norman Podhoretz. On December 21, 1981, for two and a half hours, they discussed how to deal with the Soviet-backed Polish military suppression of Solidarity. Gergen characterized it as a meeting “among friends” who shared Reagan’s views on foreign policy. Wick presented his idea to the group: the program would be beamed around the world by satellite to encourage pro-democracy elements in Poland and to embarrass Communist leaders there, in the Soviet Union, and elsewhere in Eastern Europe.

  Everyone concurred it would be a solid public relations opportunity, a golden opportunity for Reagan to establish his credentials as the leading spokesman against totalitarian threats. Gergen was convinced that Reagan could rally the forces of freedom and contribute to the breakup of the Soviet bloc. “The administration,” he said, “has been walking on eggshells, saying little, and this has added to a general sense of gloom.” Reagan’s handling of the situation in Poland could be a “make-or-break” event for his young presidency. The group agreed that Gergen should write a memorandum to the public relations troika at the White House—Ed Meese, Mike Deaver, and James Baker—strongly endorsing Wick’s idea. The TV spectacular, wrote Gergen in his White House memo, would “rouse the public, increase the sense of moral outrage, convince people both here and in Europe of the nature of the Soviets, and—hopefully—aid the cause of freedom in Eastern Europe.”19 Mike Deaver and the others loved the idea. Wick promptly called Frank Sinatra in Hollywood, who agreed to star in the production and even to sing in Polish. Wick, the former Hollywood agent, started thumbing through his dog-eared Rolodex for other celebrities.

  Not everyone was so wild about the idea. “We’ve got to stop him,” said a career foreign service officer in a panic.20 And a staff member of the National Security Council, Richard Pipes, became alarmed over the number of Hollywood stars signing up to appear on Wick’s show. Pipes, a noted historian on leave from Harvard, thought the project was becoming too show biz: “I think you’re moving too fast, Charlie,” said Pipes at a White House meeting. “This looks like the Academy Awards. We’re supposed to make a political statement.”21

  Most of Wick’s predecessors at USIA would have yielded to a senior member of the foreign policy staff, but not Wick. His face reddened and his voice rose in anger as he pointed his finger at Pipes. “You set the policy, and I’ll produce the television show,” Wick thundered. “The U.S. is against martial law in Poland, and this is how I want television to make the statement. Butt out!”22 Pipes, aware that Wick would appeal directly to Reagan, backed off. “The only way to stop Charlie Wick is to shoot him,” said a frustrated White House aide.23

  To publicize the event and to help raise money to produce the program, Wick put together a group of high-powered public relations experts from Procter & Gamble, Philip Morris, General Motors, Walt Disney, and Exxon, among others. He called the meeting to order in New York City on the afternoon of January 6, 1982. Richard Holwill of the conservative Heritage Foundation reported that a tax-exempt organization called the National Center for Public Diplomacy had already been set up within his organization and could be used to funnel funds for the satellite program. Holwill said the Heritage Foundation had thought of using the center to organize protests against Soviet nuclear tests, which the United States claimed were causing acid yellow rain to fall in Afghanistan and Southeast Asia. “The Poland TV spectacular to help the Solidarity movement is a similar type mission,” said Holwill. Stephen Stamus of the Exxon Corporation suggested that sponsoring organizations be expanded to include international labor union groups. The public relations gurus agreed to alert their overseas subsidiaries about the event.24

  Meanwhile, “Chains” Pasetta was busy putting together the ninety-minute extravaganza, which would cost more than $500,000 (all but about $38,000 would eventually be covered by private donations; the Carthage Foundation, Mobil Oil, and Rockwell International each pledged $100,000). The program was taking shape. Ronald Reagan would speak from the White House, and Frank Sinatra would sing a Polish-language ballad. “Let Poland Be Poland” narrators would include Charlton Heston, Glenda Jackson, Max Von Sydow, Kirk Douglas, Henry Fonda, Orson Welles, Bob Hope, and others. World political and religious leaders, including Pope John Paul II, would denounce Polish repression. Cellist Mstislav Rostropovich, a Russian émigré, would conduct a symphony orchestra. During the program—a mixture of music, poetry, and rhetoric—Reagan would indicate possible U.S. military action in Poland if the situation there continued to deteriorate. Pro-union rallies around the world were videotaped. Sixteen heads of state agreed to make special appearances. Congress provided a special dispensation permitting the program to be shown in the United States, so in addition to being broadcast overseas by stations in some 30 countries and in 39 languages, it was carried by 142 public television stations. According to audience estimates, more than 184 million persons in 46 countries saw 30 minutes or more of the program.25 The Voice of America also transmitted the program to radio listeners worldwide.

  Career foreign service diplomats within the Agency and State Department were aghast at the idea that Glenda Jackson and Frank Sinatra were hired to carry diplomatic water for the United States. At the very least it was a waste of time. According to USIA career minister Hans N. Tuch, Wick “was convinced beyond any doubt that such a show was the most dramatic method of condemning the rape of Poland. . . . There was no one who could persuade him that Frank Sinatra and his show business friends might effectively combat Soviet subversion in Peoria, but not in Bonn, Brussels, Bologna, or Bordeaux.”26

  “Let Poland Be Poland” got mixed review from the critics. After Central Intelligence Agency director William J. Casey saw the program, he flung his arms around Wick and exclaimed, “Hooray for you!” Casey said the CIA felt the program had a “positive impact” abroad, and that Polish dissenters were given a boost in morale. Viewers who watched the Hollywood spectacular expecting to see Pope Paul II and Frank Sinatra dancing a soft shoe were no doubt disappointed. “Let Poland be Poland” was tediously long and wordy.

  “Only in the United States would quite such a vulgar spectacle be mounted,” said the London Daily Mail “Cold war rhetoric can be overdone,” editorialized the Washington Post. “But. . . what is the proper tone of voice in which to speak of the crushing of the Polish renewal?” the Post then pondered. The point was that people all over were talking about it. Who cared if it wasn’t Shakespeare in the Park? It achieved its purpose by focusing attention worldwide on the plight of Poland’s free labor movement and, according to follow-up USIA research, had generated some support for it. The Russians had put up such a fuss over the program in advance that people tuned in from curiosity. “The Soviet Union’s commissars must have watched the satellite television broadcast with much concern,” said the Toronto Star. Reported Vienna’s Daily Kurier, “The broadcast. . . dominated world affairs on Sunday” (January 31).

  Moscow pronounced the program a dud. But just to be certain, on the night Wick’s special was being broadcast, Soviet TV aired a film about American espionage in Poland. The Polish government, for its part, denounced the American broadcast as constituting interference in its internal affairs and claimed the program was filled with lies. Jailed Solidarity union leaders were actually in a “good mood,” said a Polish government official.

  During the week that followed, the Soviets mounted a campaign to discredit Wick. “He is a millionaire who made his money from real estate, show business, and brothels,” said one Soviet weekly. “Veterans of psychological warfare are concerned only that the super expert in presidential publicity has now been instructed to work in a market which, in their opinion, he does not understand.” Soviet propagandists were receiving anti-Wick material from magazines and newspapers in this country, to which Wick’s enemies within the USIA were leaking stories with increasingly regularity. “The . . . Agency has been in turmoil ever since its boss, Charles Wick, a Reagan chum, took over and began trying to transform it from an independent news and information operation into a propaganda arm of the administration,” wrote the King Features syndicate, a charge soon echoed by Soviet critics.

  “Charlie Wick slammed into the USIA with a body punch,” recalled Terrence A. Catherman, a senior foreign service officer and former deputy director of the Voice of America. “You did what he said immediately and picked up the pieces later on. He was demanding things at the time that no one was prepared to deliver. He scared the hell out of people. We hadn’t seen another director like this, ever.”27

  That’s because in the past stoic State Department bureaucrats had called the shots and not a Hollywood huckster by the name of Charles Z. Wick.


  
[image: image] 2 [image: image]


  Toward a Public Diplomacy

  SHORTLY AFTER THE END OF WORLD WAR II, WILLIAM BENTON, AN Assistant secretary of state, concluded that Hollywood movies were tarnishing America’s image abroad, so he journeyed west to the film capital to meet with studio moguls and straighten things out. Many in Congress shared his view. Some even suggested that the government should censor films such as Tobacco Road and The Lost Weekend, which they thought gave America a bad rap overseas.1 They even claimed the Bing Crosby-Barry Fitzgerald movie Going My Way, in which a priest named Father O’Malley uses unconventional methods to tame unruly street kids, was considered insulting by Europe’s Protestant countries because it “played up” the Catholic religion too much. One Congressman argued that the American film classic Life With Father, the William Powell-Irene Dunne comedy, was harmful to America’s relations with Italy because audiences there considered the movie too juvenile.2 The State Department was also unhappy with Hollywood film purchases by the Soviet Union. The State Department was pushing the Charlie Chaplin film The Dictator, but the Kremlin instead bought The Grapes of Wrath, based on John Steinbeck’s realistic but unflattering novel about America during the Depression.

  Benton opposed government censorship, but nonetheless felt Hollywood would not comply unless a little “vinegar” was thrown in. He held four days of nonstop meetings with studio executives. “I met constantly with the key groups of the motion picture industry—morning, afternoon, and night,” he wrote in his report upon returning to Washington. “The motion picture industry is potentially the most valuable ally in the conduct of our foreign relations and conversely it is a first-class headache.”3 Despite his exhaustive and exhausting (he never went to bed before two A.M.) schedule of meetings, Benton admitted having failed to convince Hollywood “to eliminate many of the petty annoyances and distorted representations of American life.”4 President Harry Truman also met with a group of Hollywood motion picture leaders, which included legendary filmmaker Cecil B. DeMille, to discuss ways of achieving greater cooperation between the government and the motion picture industry, but nothing much came out of the session.5 There is no record that Truman lost any sleep as the result of the encounter, as Secretary Benton had under similar conditions. A government study would later reveal that the impact Hollywood movies made abroad was more favorable than unfavorable.6

  Unable to exert influence in Hollywood, the State Department decided to establish its own film unit, even though government officials openly admitted it would never achieve Hollywood’s level of professionalism. But it could offer safe alternatives, such as a cowboy documentary showing that American ranchers worked most of the time just like Siamese sheepherders, instead of gunslinging and killing each other in high-noon showdowns.7 One State Department documentary film was shot at the New York School for Home Economics and featured average American women rather than Hollywood starlets, preparing for a career in marriage by learning to care for home and family. The women were pictured in a laboratory testing different types of foods, or studying the quality of bedding so that they could make the proper consumer choices as wives and mothers.8 It was all propaganda, or, as the USIA later preferred to call it, public diplomacy.

  Until Ronald Reagan was elected president in 1980, U.S. diplomacy hadn’t changed very much. American politicians had always tried to devise ways to influence foreign public opinion overseas as a way of helping foreign policy initiatives, a concept advanced by Benjamin Franklin beginning in 1757, when as envoy to England he tried to rally support for the Colonies, and later by Thomas Jefferson, as America’s representative to France and after he left the presidency. Jefferson had time to ponder things from his retirement at Monticello. The War of 1812 had just ended, and American interests were getting bad press in Europe. “I hope,” Jefferson wrote, “that to preserve this weather gauge of public opinion, and to counteract the slanders and falsehoods disseminated by the British papers, the government will make it a standing instruction to their ministers at foreign courts to keep Europe truly informed of occurrences here, by publishing in their papers the naked truth always, whether favorable or unfavorable. For they will believe the good, if we tell them the bad also.”9

  Jefferson believed the United States would be able to wield more influence abroad by showcasing its democratic values and institutions. As minister to France after the Revolutionary War, Jefferson established the first American information center with public affairs officers to promote America, laying the groundwork for the future USIA. Information offices quickly spread elsewhere in Europe and beyond. Traditional diplomacy was changed even more radically when the first transatlantic cable was laid in 1866, and again when radio hobbyists discovered in 1924 that shortwave signals could travel huge distances, bounding up and down like a ball for thousands of miles between the ground and an upper layer of atmosphere. Suddenly, everyone wanted to get into the act. The Netherlands was the first European country to use short-wave radio to maintain contact with its Dutch colonies abroad. Britain, France, Portugal, and Belgium followed soon after: they also wanted to strengthen ties with their overseas possessions. Telegraph messages were sent first but were soon replaced by voice transmissions, when it was determined that the spoken word enhanced the effectiveness of the message.10 As veteran Radio Netherlands reporter Jonathan Marks recalls, many nations already had their own airlines and decided that they should have their own international radio voice as well, “to tell the world what a great place their country was, providing you were only visiting on a tourist visa.”11

  In 1942, President Roosevelt set up the Office of War Information (OWI), predecessor of the U.S. Information Agency, to combat German and Italian propaganda. The first Voice of America radio broadcast was transmitted on February 24, 1942. It consisted of a program, in German, carried across the Atlantic via shortwave and relayed by the British Broadcasting Corporation. “The news may be good. The news may be bad,” said German Service staff announcer Robert Bauer. “But we shall tell you the truth.” The VOA’s life was imperiled by controversy in 1943, when one of its commentaries referred to Italy’s king Victor Emmanuel as “the moronic little king”12 while the State Department was in the middle of secret negotiations with Fascist Italy. Roosevelt himself admonished the VOA, and its broadcast studios were later moved from New York to Washington, where staff could be watched more closely. Despite the move, the marriage between journalism and diplomacy became no less strained.

  The OWI was disbanded following World War II because it was thought that “psychological warfare” was no longer necessary. President Harry S Truman, however, noting the strength of such programs transmitted by other nations, such as the BBC, argued, “The nature of present-day foreign relations makes it essential for the United States to maintain information activities abroad as an integral part of the conduct of our foreign affairs.” Still, in 1948, one State Department official remarked that the objectives of diplomacy were best served by releasing as little information as possible.13

  Truman met opposition from isolationists who maintained that it wasn’t necessary for the United States to send propaganda during peacetime. They were joined by the major American wire services, the Associated Press and United Press, who withdrew their services from the State Department. An AP spokesman said, “Government cannot engage in newscasting without creating the fear of propaganda, which necessarily would reflect upon the objectivity of the news services from which such newscasts are prepared.”14 But a stubborn Truman ordered the State Department to take the lead in coordinating the effort, and the Office of International Information and Cultural Affairs was established. The Office of Educational Exchange was also set up, and American libraries and cultural centers were established in foreign countries.

  All this effort was to counter Soviet propaganda and what the United States perceived as the distorted versions of its foreign policies disseminated by the Communists. To pursue vigorously Truman’s “Campaign of Truth,” and to take over the job of selling America abroad, President Dwight D. Eisenhower established the United States Information Agency in 1953. He was particularly dismayed that so many Europeans were too young to realize how much the Marshall Plan had done to rebuild the war-devastated continent. “Western Europe,” said Eisenhower, “was rapidly being rebuilt, modernized industrially, and restored to prosperity, but European governments did little to inform their own people about the steps we were taking to help them.”15 Eisenhower, who believed in what he called diplomacy’s “P-factor”—people-to-people communication— met personally at least once a month with the USIA’s first director, Theodore S. Streibert, who also attended White House National Security Council meetings.16 The USIA became the parent organization of the Voice of America (the beginning of an unhappy marriage for the VOA, which would wage an eternal struggle for news independence) and later would take over from the State Department the administration of international educational and cultural exchanges.17

  The early 1950s also saw the founding of two additional U.S.-sponsored broadcast services, Radio Free Europe (RFE) and Radio Liberty (RL), which brought local news to information-deprived listeners behind the Iron Curtain. Funded initially by the Central Intelligence Agency, RFE and RL were known as “surrogate” services, with domestically targeted RFE programs beamed to Communist Eastern and Central Europe, and RL home broadcasts aimed at the Soviet Union.18 The job of the VOA, on the other hand, was to tell America’s story in those areas and elsewhere around the world.

  In general, State Department foreign service officers have never liked using the media to conduct foreign affairs. They deal with host government officials, then report to their superiors in Washington. Hence, the State Department was slow in grasping the expanding role communications was playing in shaping public opinion and underestimated its impact on the relationships between nations. There was a natural inclination to adhere to more traditional, secret government-to-government diplomacy, as opposed to reaching out publicly to foreign audiences and, through them, to their governments. Indeed, many diplomats felt that public diplomacy hindered or even subverted their efforts. They perceived it as a provocation and meddlesome, liable to unsettle the private, sensitive diplomatic process.

  From the moment of its birth, the USIA’s activities were guided by Foggy Bottom. Policy was dictated by the State Department, and because the new information agency wanted to produce its own films for audiences abroad, it continued to give Hollywood pictures a bad rap in order to justify its mission. An Agency confidential report stated that “many misconceptions about America—that it is rich, materialistic, lacking in culture, jazz-happy, full of gangsters— have been promoted and prolonged by productions from Hollywood. The United States Information Agency is constantly faced with having to correct this view.”19 USIA officials spent a good deal of time trying to convince congressional funding committees that its documentary films, which provided glowing images of America, had as much influence abroad as Hollywood products.

  Judging by the degree to which the Soviets felt they had to dismiss its efforts, the USIA had good reason to believe in its success. In 1963 the Soviet magazine New Times devoted three pages to an article entitled “Battle Lost in Advance,” suggesting the importance it was attaching by this point to the propaganda cold war with the United States:

  Just as ideological struggle is inevitable in the world we live in, so is your defeat in that struggle. Try as you will, you cannot win the battle for men’s minds. All your efforts are doomed to failure. You can complicate, you can retard the triumph of Communism, but you cannot prevent it. Just as you cannot prevent the coming of spring.

  President John F. Kennedy had cautioned that the war of words was real. “Our security may be lost piece by piece,” said the president, “country by country, without the firing of a single missile or the crossing of a single border.” Political propaganda was a key part of Communist world strategy, and both Radio Moscow and the Voice of America played important roles during the Cuban missile crisis of 1962. Because diplomatic communications were so primitive, it took as long as eight hours to get a classified message transmitted between the two world capitals. Nikita Khrushchev and Kennedy had their messages to each other read on their respective international radio services as a way of saving time.

  The USIA’s effect on foreign policy was in large measure dictated by the personality of its director. Legendary CBS News correspondent Edward R. Murrow, USIA director in the Kennedy Administration, insisted on getting a letter from his commander in chief stating unequivocally the prominent position of the Agency in the administration’s foreign affairs activities. Murrow wanted to be certain that the precedent set by Eisenhower, who had placed his USIA director in the mainstream of foreign policy deliberations, would be continued. If the USIA director was there for the landings, Murrow told Kennedy, he ought to be present for the takeoffs. Kennedy complied, writing to Murrow on January 25, 1963, that all government departments and agencies would seek counsel from the USIA “when considering policies and programs which may substantially affect or be affected by foreign opinion.”20 Murrow was then invited to participate in NSC and State Department meetings at which foreign policy was formulated, as a result. The prevailing notion, however, was that the USIA was a place to which you sent ideologues who couldn’t be trusted to handle serious issues such as arms control negotiations and similarly weighty affairs of state. One problem was that there were often slightly ambiguous definitions of what constitutes “public diplomacy.” Congress provided its definition of public diplomacy in its April 1964 White Paper:

  Certain foreign policy objectives can be pursued by dealing directly with the people of foreign countries, rather than with their governments. Through the use of modern instruments and techniques of communication it is possible today to reach large or influential segments of national populations—to inform them, to influence their attitudes, and at times perhaps even to motivate them to a particular course of action. These groups, in turn, are capable of exerting noticeable, even decisive, pressures on their governments.21

  Congress was convinced that public diplomacy was an increasingly important element of foreign policy, because the Communists were beginning to use “words, pictures and ideas, in addition to military force and economic weapons—and exploit modern means and techniques of communication, to advance their objectives.”22

  Another 1964 Congressional study bluntly used the word propaganda and went on to describe what goals public diplomacy, and by extension the USIA, should have:

  • to implant the notion that the future of the world belongs to democratic societies

  • to convince underdeveloped areas that the U.S. wants to improve their technological ability

  • to knock the myths that capitalism is exploitive and wants to dominate the world, and that Communism is inevitable23

  News reports should contain the facts, said the report, but the facts should be put together “selectively” to achieve an objective and be tailored to specific audiences. “Hard-hitting advocacy of the American point of view,” it said, “would be more successful in winning adherents to American policies than the mere projection of a favorable image.” The White House on more than one occasion made it clear that the mission of the USIA should be to “persuade,” and not to simply “inform.”24

  But if it wanted to persuade anyone abroad, it was becoming clear that the United States had to clean up its act at home. Foreign correspondents assigned to the States have always been greatly influenced by what they have seen on American TV news broadcasts and what they read in U.S. newspapers. Murrow argued that the United States would be judged on what it did, rather than on what it said. In the tempest-tossed 1960s, violence in the cities and the Vietnam War undermined America’s ability to project itself as a role model.

  Lyndon Johnson’s administration was in the eye of the storm. When Vice President Hubert Humphrey returned from a trip to Western Europe, he reported that the image of America was that of “bombs dropping, riots taking place, crime and corruption.” Though the Johnson Administration recognized the problem, it was unable to do much about it. One of its biggest public relations blunders involved the scheduled visit of the carrier U.S.S. Franklin Delano Roosevelt to Cape Town, South Africa. Returning to the United States in February 1967, the ship was carrying some 3,800 men, about 200 of whom were black, who had just spent nine months in Vietnam. It was scheduled to dock in Cape Town for four days. The crew, understandably, was longing for shore leave. Revolted by South Africa’s apartheid policies, American black leaders vociferously objected to the visit. In a telegram to President Johnson, Roy Wilkins, president of the NAACP, characterized the port of call as “an insult to American Negroes, to the black people of Africa, and to democratic men throughout the world.”25 The NAACP was supported by other civil rights leaders, who urged President Johnson to cancel what the Navy passed off as little more than a “refueling stop.”26

  As a compromise, the ship steamed into Cape Town but shore leave was canceled. It was a no-win situation. The government of South Africa was offended, and so were other African countries, who considered even an offshore visit by the ship as an affront. For four frustrating days, the ship’s weary crew watched the twinkling lights of Cape Town from the ship’s deck. The ship was opened to the public, however, and in one day 15,000 persons showed up, with women and midshipmen quickly exchanging addresses. Later, some sailors managed to sneak ashore for a few hours but were only lightly disciplined.27 During the three days the ship was in port, the government of South Africa made an emergency appeal for blood donations, and sixty crew members, both white and black, were permitted to leave the ship for this purpose. The press found out that the blood was marked according to the race of the donor, causing further embarrassment for American representatives around the world.28

  Near the end of the Johnson Administration, foreign public opinion about the United States was at a fifty-year low.29 The assassinations of Dr. Martin Luther King, Jr., and Robert Kennedy were devastating blows to America’s reputation, and a drastic drop in the confidence of American leadership ensued. The America portrayed abroad through TV shows, news broadcasts, and movies was violent and racist. Images of America’s ghettos dispelled those of the American people as generous and open-minded. America’s military strength, its high standard of living, and its scientific accomplishments had been long envied—as had the big bucks of American foreign aid. People around the world admired the American people themselves, the freedom of expression they appeared to enjoy, and the rewards of their hard work, but America’s overall rating was decidedly mixed.30

  Disillusioned by the USIA’s ineffectiveness, William J. Fulbright, the chairman of the Senate Foreign Relations Committee, recommended slashing its budget by $235 million, which would have severely curtailed Voice of America broadcasts. Fulbright felt the Agency was being run by a band of cold war warriors toiling clumsily and furiously to justify the administration’s failed Vietnam War policy. The only Agency programs worth salvaging, Fulbright felt, were those dealing with cultural issues, such as the student-teacher exchange and fellowship programs. In a TV interview, the hawkish director of the Agency’s motion picture and TV service, Bruce Hershensohn, made the unfortunate blunder of calling Fulbright “naive and stupid.” Several days later, Hershensohn held a news conference at Washington’s National Press Club, during which he received an award for outstanding service from Richard Nixon’s USIA director Frank Shakespeare—who also accepted Hershensohn’s resignation from the Agency (and the position I would hold a decade later).

  One of Hershensohn’s last projects, a film called Vietnam Vietnam was begun during the final year of the Johnson Administration and completed three years later, in 1971, during the Nixon presidency. Directed by Hollywood filmmaker John Ford, the purpose of the film, according to Hershensohn, was to provide “balance” to the view of the war that critics were presenting. Hollywood movies had traditionally been supportive of American military efforts. Some of its biggest box office successes included From Here to Eternity, The Longest Day, The Dirty Dozen, and Patton, which President Nixon watched twice to psych himself up before ordering U.S. troops into Cambodia.31 With the Vietnam War, it was clear that if the American government wanted to put a positive spin on things, it had better produce the film itself. Vietnam Vietnam went after critics of the war tooth and nail, especially student demonstrators.

  The film went through numerous cuts and script alterations over a three-year period, due to the changing political situation in Vietnam, and when finally completed, the documentary managed to offend almost everyone. Critics had a field day with John Ford, comparing his feature movie Drums along the Mohawk to the Vietnam documentary, which one reviewer dubbed Drums along the Mekong. The good Indians were the South Vietnamese and their American “advisers,” he wrote, and the bad Indians were the North Vietnamese and their Soviet backers.32 Only one American GI in Vietnam was seen firing a shot. It was doubtful the film would ever be released, and USIA director Frank Shakespeare left it up to U.S. embassies abroad to decide whether they wanted to order it. Only a handful did.33

  Nixon and his secretary of state and national security adviser, Henry Kissinger, preferred secret diplomacy. Paying little attention to the USIA, Shakespeare was effectively excluded from White House foreign affairs deliberations. But the Agency did benefit from Kissinger’s secret trip to Beijing, which laid the groundwork for Nixon’s dramatic visit in 1972. Lines of communication were slowly opened with China, creating an expanded audience for VOA broadcasts to that country when jamming was eventually relaxed in 1979.

  Jimmy Carter changed the name of the USIA to the International Communications Agency (ICA), because he felt the word information denoted a one-way message from the United States. Carter had wanted to call it the Agency for International Communications (AIC), but his advisers pointed out that the acronym was CIA spelled backward, and could be misunderstood overseas. Even so, the ICA was confused with the CIA overseas.

  Meanwhile, the Agency continued to pump out a steady stream of general information abroad. The Voice of America was broadcasting in 35 languages, and a radio teletype system carried a wire service directly from Washington to diplomatic posts abroad. Publishing centers for magazines, pamphlets, and posters in Manila and Mexico City distributed printed material worldwide. By 1976 the Agency had established 170 posts in more than a hundred countries to interact with local audiences and government officials. An important part of their mission was to provide feedback to Washington about foreign reaction to U.S. policies by maintaining direct contact with top decision makers and by monitoring media coverage. Voluminous reporting cables from posts worldwide flooded into Washington daily. New York Times correspondent C. L. Sulzberger wrote that “all around the world foreign policy [has moved] from foreign ministries to the office of the chief of government information.”

  The VOA boasted that its listeners included presidents, prime ministers, and cabinet members, and while the United States was revving up its information machinery, other nations were doing likewise, establishing broadcasting stations and press facilities, and beefing up the export of their educational and cultural resources. But it was television technology that ushered in the great age of public diplomacy. Sir Arthur C. Clarke, British scientist and author of 2001: A Space Odyssey, was the first to envision what he called a geostationary satellite, which would turn at the same rate as the Earth’s rotation, thus staying in place over a fixed area and providing full-time coverage to specific geographic regions. Dr. Clarke saw the great potential, though he also wondered how such technology would be used. “The engineering problems of bringing education, literacy, improved hygiene and agricultural techniques to every human being on this planet have now been solved,” he wrote. “But of course the technical problem is the easy one. Do we have the imagination and the statesmanship to use this new tool for the benefit of all mankind?”34

  The USIA was slow to appreciate the value of TV satellite technology as a means of promoting its mission overseas. In its 1972 annual review, the Advisory Commission on Public Diplomacy recommended that the Agency take a leadership role and encouraged it to make international use of space satellites as a way of promoting the free flow of information among nations. It asked the USIA to solicit support from non-dictatorships, which embraced this concept. The USIA hadn’t even bothered to respond to the recommendation a year later. Videotape was coming into use in the 1970s, but the management of USIA’s TV operation rejected it, feeling that it “lacked broadcast quality.”35

  Although the Americans weren’t rushing to take advantage of the technology, the prospect that TV satellites might someday beam programs from space directly into small home receivers filled the Soviets with cold fear. “The Soviet Central Committee was absolutely paranoid about the prospect,” remembers Victor Sheymov, a former KGB operative who defected to the West in 1980. “They saw TV satellites as a huge threat.”36 In the early 1970s Sheymov worked in the KGB’s cipher communications department, where he reviewed all incoming and outgoing cable traffic. He and his intelligence colleagues in the communications center were astonished one day to see a frantic directive from the Central Committee to the Soviet Space Research Institute, demanding that they find a way to jam TV satellite signals. Sheymov said it was the first time he and his associates had seen the Central Committee “running scared.” He quotes Brezhnev as saying, “If they [the USIA] pull this off, all our propaganda efforts will be worthless.”37

  The Soviet Space Research Institute studied the problem and issued its report. Nothing short of shooting down the satellites could be done to stop TV satellite signals from being seen in Soviet homes. The reason: the “footprint” of a given satellite is so vast— blanketing many thousands of miles of the earth’s surface—that jamming its signal would be virtually impossible.38 It would be difficult for government authorities to detect small receiving dishes set up in homes, Sheymov believed, and the units themselves would be easy to obtain.

  Now Soviet leaders really began to panic. The whole Communist system was held up by a total control of information from the very top and would only survive if it was sealed off from the rest of the world. Direct broadcast satellites would spread a virus of foreign information throughout the country. It was Lenin who said, “Ideas are more dangerous than bombs.” The Central Committee decided to undermine the American initiative through diplomatic channels and by disinformation, but it would meanwhile keep close tabs on USIA’s television planning. For more than a decade it had little to fear from an uninspired USIA bureaucracy. John Reinhardt, a career foreign service officer with the rank of ambassador, was appointed by Jimmy Carter as the director of the newly named ICA. Reinhardt visited the Agency’s modest television service in Washington in late 1977 as part of a get-acquainted swing through headquarter departments prior to his Senate confirmation. He told the TV staff of his interest in visual communications, but used the term “film” exclusively. After speaking for about thirty minutes, he opened the floor to questions, and veteran videotape technician Stanley Kraft raised his hand. “Do you realize that you’re standing in a television studio speaking to a TV staff and you’ve never used the words TV or tape?” admonished Kraft.39 Reinhardt apologized for the oversight, and was never seen again at the Agency’s TV studios during his four-year term. He devoted most of his attention to cultural and educational exchange programs, which Carter brought into the ICA from the State Department early in the administration.

  Years earlier, Edward R. Murrow had shown the remarkable impact a single television program could have on public opinion abroad. In October 1960 he gave a demonstration of America’s Polaris missile on the BBC program “Panorama.” A USIA-commissioned survey showed that some 8 million British adults had tuned in, 21 percent of whom said their opinion of the United States went up as the result of the program. The same survey showed that only 9 percent reacted negatively. Murrow often claimed that the USIA’s budget was “less than the cost of one combat-loaded Polaris submarine, and it is one-fifth of the estimated advertising budget of one armaments manufacturer.”

  Later, the landmark television series Roots was cited as an excellent example of how dramatic television’s impact on public opinion could be. The week-long exposure to the series, which depicted the strength and courage of people under slavery, produced a positive change in attitudes of Americans toward blacks. A Trendex report revealed one-third of U.S. viewers indicated a more favorable attitude toward blacks after seeing the programs.40

  Until Ronald Reagan became president and TV satellites were beaming images behind the Iron Curtain, the propaganda war of words was fought primarily via shortwave radio, but even these were an expensive nuisance to the Communists. To block Western signals an army of some ten thousand Soviets came to work each day to make noise. Their sole purpose was to play electronic babel on the same radio frequency as incoming transmissions, to prevent radio programs, such as those about the persecution of Soviet dissidents, from being heard behind the Iron Curtain. With all the squealing, groaning, and shrieking, jamming noise would frequently provoke the listener to whack the radio, or to rotate it in the hope of boosting signal strength. It generally led to tuning in a clear station or switching off the set altogether.

  Perhaps the most inventive international broadcasters were in Beijing. To circumvent Soviet jamming of its Russian-language broadcasts, Chinese radio would broadcast some of its programs backward, making them unintelligible. Soviet censors did not bother to jam these programs, which Russian listeners would tape and then play in reverse. The VOA was not that creative.

  The Soviets began to jam Russian-language radio broadcasts by the VOA and the BBC in 1948, the height of the cold war under Stalin.41 From the outset programs in English were not jammed because few Russians spoke the language. Local-language news broadcasts by Radio Free Europe and Radio Liberty to Eastern Europe and the Soviet Union were jammed virtually nonstop from the second they went on the air. Communist authorities considered such “local” services a provocation and an intrusion in their country’s internal affairs.

  Jamming was done in two ways. “Groundwave,” or local jamming, which was conducted in large urban areas, effectively blotted out incoming signals in populous areas, but the range of jamming signal was limited to about twenty miles. Muscovites who went to the countryside on weekends could often escape local groundwave jamming and pick up the VOA and other foreign radio services. “Skywave” jamming covered broad rural areas, and was less effective. Skywave transmitters were located hundreds or even thousands of miles away, with jamming signals bouncing between the earth and the sky.

OEBPS/Images/common1.jpg





OEBPS/Images/cover.jpg
“An insider’s look at the good, the bad,
and the ugly behind the U.S. -
propaganda machine.”
v

ALVIN A. SNYDER





OEBPS/Images/common.jpg





OEBPS/Images/pub.jpg





